Huwelijkswet, Verplicht seks?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 09:54

_Anca_ schreef:
Ik vind gewoon dat je fequentie niet wettelijk vast kan leggen.
Misschien hebben ze het net 5 dagen achter elkaar gedaan en heeft ze de daarop volgende 7 dagen geen zin.
Dat moet kunnen vind ik.

En als je de frequentie vastlegd moet je ook vastleggen wat sex is.
Moet je echt 1x per 4 dagen intercourse ( hoe heet dat ook al weer in het nederlands... ) hebben of is mond- en handwerk ook sex?
De een vindt namelijk van wel, de ander vindt van niet.

Dank je, dat scheelt mij weer typwerk. :)

Ik vind dat het recht op sex niet thuishoort in een wet. Het is MIJN lichaam, IK beslis wie daar aan komt (en meer) en wanneer. Ik ben niemands bezit (ook al zou ik getrouwd zijn) en dat is mijn lichaam al helemaal niet, het behoort mij toe en ik beslis wat ermee gebeurt. Maar dat is mijn mening, daar mag een ander anders over denken.

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 09:57

HC ; wie zegt er hier dat het hele hoofdstuk afgeschaft moet worden?
Volgens mij ben jij degene die direct doorstoomt naar de -eigengevonden- conclusie.

Bovendien is het niet alleen zo dat de man scheidingsrecht heeft,maar in veel culturen mogen vrouwen geslagen worden.
Denk je nou echt dat zo'n man het pikt als je als vrouw op de kalender wijst en vervolgens gaat slapen?
Tuurlijk niet! Hij heeft zin,zij is een -ondergeschikte- vrouw....
1+1 = ... juist. Seks.

Karin

Re: Huwelijkswet, Verplicht seks?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 09:57

Aanvulling: IK heb die vrijheid. Een vrouw in een land waar de vrouw als ondergeschikt aan de man wordt gezien heeft die vrijheid niet.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 09:58

_Tivoli_ schreef:
Bovendien is het niet alleen zo dat de man scheidingsrecht heeft,maar in veel culturen mogen vrouwen geslagen worden.
Denk je nou echt dat zo'n man het pikt als je als vrouw op de kalender wijst en vervolgens gaat slapen?
Tuurlijk niet! Hij heeft zin,zij is een -ondergeschikte- vrouw....
1+1 = ... juist. Seks.

Dat is precies wat ik bedoel. :j

Ik trek me ff terug uit deze discussie, er moet werk af en ik heb helemaal geen tijd om uitgebreid te antwoorden. Andere Bokkers zeggen precies wat ik wil zeggen, dus ik voeg niet zo heel veel toe. ;)

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 10:01

Alleen het verschil met die nieuwe wet dat voorheen de man zo zijn sex wel opeiste, maar dat hij nu zelfs zijn vrouw daarbij wettelijk kan vervolgen. Dus nog erger voor de vrouw.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 10:12

Ik denk dat velen hier de fout maken door hier vanuit ons Nederlandse systeem naar te kijken.
Bij ons hadden/hebben mannen én vrouwen al lang de vrijheid om te beschikken over hun eigen lichaam, en is een dergelijke wet een enorme stap terug.

In veel islamitische landen is genoeg seks iets wat 'nou eenmaal bij het huwelijk hoort'.
In wezen kon een man dus 'gewoon' ieder moment zeggen: "Ik wil nú seks want je bent mijn vrouw".
Door deze wet, is 'genoeg seks' gekwantificeerd. Een man kan nu bij wet geregeld niet meer ieder moment zomaar zijn vrouw 'verkrachten'.
Hij kan ook niet meer zomaar scheiden omdat hij naar zíjn mening te weinig seks krijgt. Door die wet is zíjn mening namelijk buiten spel gezet.

In die zin is die wet daar een grote stap vooruit. Nog steeds niet ideaal, maar beter dan de volledig rechteloze positie daarvoor. Uiteraard zou deze wet wel voor beide geslachten moeten gelden.

Dat in de praktijk binnenshuis nog steeds vaak die wet zal worden ontdoken, en dat mannen hun 'recht' nog steeds vaker willen opeisen, heeft met de wet op zich niets van doen. Dat is iets wat ook zonder die wet zou gebeuren, is in mijn ogen verkeerd, maar staat hier wel los van.

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 10:17

Als je het zo beschrijft...
Maar toch denk ik dat dit totaal niet gaat helpen.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 10:18

Tja. Ik heb moeite om het als een vooruitgang te zien, hoe dan ook. De vrouw blijft hoe dan ook een gebruiksvoorwerp.

Het zal mijn beperkte visie wel zijn, ik bekijk het tenslotte vanuit een westerse gedachtengang.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 10:26

Vandaag op tv waren er vrouwen die betoogde, ben echt trots op die sterkte vrouwen.
Al hoop ik niet dat het teveel in hun nadeel gaat spelen gezien de reactie erop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 10:34

oomens schreef:
Ik denk dat velen hier de fout maken door hier vanuit ons Nederlandse systeem naar te kijken.
Bij ons hadden/hebben mannen én vrouwen al lang de vrijheid om te beschikken over hun eigen lichaam, en is een dergelijke wet een enorme stap terug.

In veel islamitische landen is genoeg seks iets wat 'nou eenmaal bij het huwelijk hoort'.
In wezen kon een man dus 'gewoon' ieder moment zeggen: "Ik wil nú seks want je bent mijn vrouw".
Door deze wet, is 'genoeg seks' gekwantificeerd. Een man kan nu bij wet geregeld niet meer ieder moment zomaar zijn vrouw 'verkrachten'.
Hij kan ook niet meer zomaar scheiden omdat hij naar zíjn mening te weinig seks krijgt. Door die wet is zíjn mening namelijk buiten spel gezet.

In die zin is die wet daar een grote stap vooruit. Nog steeds niet ideaal, maar beter dan de volledig rechteloze positie daarvoor. Uiteraard zou deze wet wel voor beide geslachten moeten gelden.

Dat in de praktijk binnenshuis nog steeds vaak die wet zal worden ontdoken, en dat mannen hun 'recht' nog steeds vaker willen opeisen, heeft met de wet op zich niets van doen. Dat is iets wat ook zonder die wet zou gebeuren, is in mijn ogen verkeerd, maar staat hier wel los van.

Kijk, dit is duidelijk uitgeled, hier kan ik wat mee +:)+

Alleen ben ik bang dat, wat Tivoli ook al aan geeft, de praktijk toch verkeerd gaat uitpakken.
Een man heeft nu de wet achter zich staan als zijn vrouw niet wil.

Ben bang dat de uitkomst hetzelfde blijft: een man kan zijn vrouw dwingen om het bed met hem in te duiken.
Mijn enige punt van kritiek op deze wet is nog steeds dat hij zowel de man als de vrouw rechten zou moeten geven.
Dan is de vrouw pas echt beschermd.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 10:36

oomens schreef:
...

Overigens, zou het in NL een stap terug zijn? of in een wat andere vorm juist emancipatie?!

Mannen en vrouwen zijn niet gelijk en omdat ze wel gelijkwáárdig zijn worden in de wet een aantal geslachtsspecifieke verschillen gecompenseerd.
Met name zaken die voortvloeien uit verschillen zoals de gave om kinderen te baren en de geringere lichamelijk kracht van de vrouw worden gecompenseerd in de wet.
Een ontegenzeggenlijk verschil is dat mannen in het algemeen meer behoefte hebben aan sex dan vrouwen. Dat is een verschil wat niet in de wet geompenseerd wordt. Is dat rechtvaardig?

Kijk eens in het voorlichtingsboekje van de gemeente wat bijna iedereen in huis heeft. Zoek onder ´vrouw´ en dan onder ´man´.
Is dat rechtvaardig? of is het westen toe aan de vólgende stap naar échte emancipatie.

hc

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 10:39

Dus omdat de man meer behoefte heeft,moet de vrouw tegen haar zin in seks hebben.... ja , dat is emancipatie HC :+

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 10:41

Toen ik dit zag in het nieuws kon ik persoonlijk maar een ding denken: en daar zit het nederlandse leger om democratie te brengen? Gauw weg daar! Als dit het idee van de afganen is over democratie dan hebben wij daar dus verder niets te zoeken.

Ik vind het ongelooflijk..

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 10:43

_Anca_ schreef:
oomens schreef:

Kijk, dit is duidelijk uitgeled, hier kan ik wat mee +:)+

Alleen ben ik bang dat, wat Tivoli ook al aan geeft, de praktijk toch verkeerd gaat uitpakken.
Een man heeft nu de wet achter zich staan als zijn vrouw niet wil.

Ben bang dat de uitkomst hetzelfde blijft: een man kan zijn vrouw dwingen om het bed met hem in te duiken.

Een man kon vroeger ieder moment dwingen om het bed in te duiken om 'zijn' huwelijk te 'consumeren'.
Die vrouw heeft nu in ieder geval drie van de vier dagen wettelijk het recht om 'nee' te zeggen.
Dat wij nu vallen over die vierde dag, komt doordat we zelf gewend zijn aan een situatie waarin iedereen altijd 'nee' mag zeggen.
Citaat:
Mijn enige punt van kritiek op deze wet is nog steeds dat hij zowel de man als de vrouw rechten zou moeten geven.
Dan is de vrouw pas echt beschermd.

Natuurlijk moet de wet voor zowel vrouwen als mannen gelden voordat er sprake kan zijn van gelijkwaardigheid van man en vrouw.
Laatst bijgewerkt door oomens op 17-04-09 10:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 10:43

_Tivoli_ schreef:
Dus omdat de man meer behoefte heeft,moet de vrouw tegen haar zin in seks hebben.... ja , dat is emancipatie HC :+

Emancipatie is dat als een partner structureel niet in de behoeften van de ander voorziet daarom de relatie beëindigd kan worden.
Waarom ook, voor beide partners, in welke relatievorm ook.

hc

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 10:45

Bedankt voor je wijze les zal ik maar zeggen :+
Heb je voor mij ook nog de correcte definitie van 'sarcasme' in al zijn gebruikte vormen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 10:49

_Tivoli_ schreef:
Heb je voor mij ook nog de correcte definitie van 'sarcasme' in al zijn gebruikte vormen?

_O- :')

Persoonlijk vind ik het feit dat een man meer behoefte aan sex heeft ook behoorlijk achterhaald.
Naar mijn mening is het voor een man meer geaccepteerd om toe te geven dat hij een hoge sexdrive heeft.
Wanneer een vrouw aangeeft dat zij een hoge sexdrive heeft, wordt zij, nog steeds, vaak als slet betiteld.

Er zijn genoeg vrouwen die net zo vaak, zo niet vaker, behoefte hebben aan sex als een man, alleen voor een man is dit acceptabel en voor een vrouw niet.
Een vrouw zou er dus minder snel voor uitkomen, helemaal in islamitische landen, waardoor je een vertekend beeld krijgt.

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 10:51

:j ik ben een slet *\o/*
Tenminste,ik neem aan dat je mij even als simpel voorbeeldje gebruikte Anc? :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 10:53

_Tivoli_ schreef:
:j ik ben een slet *\o/*
Tenminste,ik neem aan dat je mij even als simpel voorbeeldje gebruikte Anc? :D

Nou.... euh....tja..... :o
Een beetje stiekem wel :D

Maar ik ben net zo'n slet als jij hoor :')

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 10:54

Denk dat we een wet moeten opstellen voor onze mannen :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 10:55

Ter bescherming van hun sletterige vrouwen :j

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 10:55

Maar volgens mij is het net als met boeken lezen voor je lijst: je kunt nog zo gek zijn op lezen, als het vastligt hoe vaak het moet en in welk tijdsbestek, dan is de lol er snel af. ;)
Laatst bijgewerkt door Karin op 17-04-09 10:56, in het totaal 1 keer bewerkt

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 10:56

_Anca_ schreef:
_Tivoli_ schreef:

_O- :')

Persoonlijk vind ik het feit dat een man meer behoefte aan sex heeft ook behoorlijk achterhaald.
Naar mijn mening is het voor een man meer geaccepteerd om toe te geven dat hij een hoge sexdrive heeft.
Wanneer een vrouw aangeeft dat zij een hoge sexdrive heeft, wordt zij, nog steeds, vaak als slet betiteld.

Er zijn genoeg vrouwen die net zo vaak, zo niet vaker, behoefte hebben aan sex als een man, alleen voor een man is dit acceptabel en voor een vrouw niet.
Een vrouw zou er dus minder snel voor uitkomen, helemaal in islamitische landen, waardoor je een vertekend beeld krijgt.

Die behoefte en wat we daar als maatschappij van denken te moeten vinden, zijn twee verschillende zaken.
Evolutionair is het helemaal niet zo vreemd.
Een vrouw kan niet zwanger worden als ze al zwanger is, terwijl een man meerdere keren (vrijwel) tegelijk zijn DNA kan doorgeven, uiteraard bij meerdere vrouwen tegelijk.
Een vrouw kent cyclisch wisselende vruchtbare en minder vruchtbare perioden, met de daarbij behorende, door hormonen veroorzaakte toenemende en afnemende behoefte aan seks, terwijl een man vrijwel permanent vruchtbaar is, en niet van nature die tijdelijke, hormoongestuurde rem op de seksbehoefte heeft.

Wat we daarvan vínden, of denken te moeten vinden, is door onze cultuur bepaald.
Die cultuur is in de loop der jaren veranderd, geëvolueerd, maar in die relatief korte tijd zijn wij (mannen én vrouwen) biologisch gezien nauwelijks veranderd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 10:56

Karin schreef:
Maar volgens mij is het net als met boeken lezen voor je lijst: als het vastligt hoe vaak het moet en in welk tijdsbestek, dan is de lol er snel af. ;)

Helemaal mee eens.
Dan wordt het een verplichting en is het spontane en de lol er snel van af!

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 11:03

En je leest een boek wat je mooi vindt.
Als het een boek is wat je moet lezen, zelfs al zou het in de tijd zijn dat je graag leest, is er nog niets aan.