Autorijders voelen wel wat voor rookverbod in auto

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 17:17

kazary schreef:
Nee, het is er niet bijvoorbeeld in de nacht of vroege ochtend.
Leuk als je ploegen diensten draait :) Zeker als dat ook nog eens is op een industrie terein of een dorp. Of kijk bij veel paarden mensen die in het buitengebied wonen.
Niet iedereen kan makkelijk met het openbaar vervoer.
Maar de auto wordt waar mogelijk tegen gewerkt, of beter gezegd, als er iets op te verdienen valt wordt het gedaan.

Dan moet je een topic openen over het ov maar niet hier in het topic met allerlei argumenten komen ;)

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 20:58

Jij komt aan met je dan neem je toch met openbaar vervoer, niet ik :)
Dan is het antwoord heel simpel, niet iedereen kan met het OV.

Maar wat ik al eerder zei, we kunnen ook wel stoppen met auto rijden. Roken we niet, bellen we niet, rijden we niet te hard met dat verschrikkelijke ding. (wat de staatskas wel enorm spekt)
Alleen de economie ligt op zijn gat, want dan werken we ook niet.
Laat de minister daar maar eens uit kiezen :D

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 07:51

kazary schreef:
Jij komt aan met je dan neem je toch met openbaar vervoer, niet ik :)
Dan is het antwoord heel simpel, niet iedereen kan met het OV.

Maar wat ik al eerder zei, we kunnen ook wel stoppen met auto rijden. Roken we niet, bellen we niet, rijden we niet te hard met dat verschrikkelijke ding. (wat de staatskas wel enorm spekt)
Alleen de economie ligt op zijn gat, want dan werken we ook niet.
Laat de minister daar maar eens uit kiezen :D

Nee dat staat er niet, misschien even opnieuw goed doorlezen?

Pashon

Re: Autorijders voelen wel wat voor rookverbod in auto

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 07:54

vind het te gek voor woorden!
heb niet het hele topic doorgelezen.
vind niet dat de staat kan bepalen wat ik in mijn eigen auto doe :n

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 09:34

Wat staat er dan wel?
Nogmaals ik ben niet over het OV begonnen. Ik geef de aanvulling dat het gewoon niet overal mogelijk is op tijden dat het moet.

En ik heb al veel eerder geschreven, we kunnen beter wel stoppen met autorijden, dát is pas veilig :D
Ook even terug lezen misschien? :D

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 16:35

Ik vind het jammer dat je zo kinderachtig moet reageren.

Iemand schrijft waarom zorgt de overheid niet voor vervoer. Ik reageer daarop dat is er. Jij gaat volledig offtopic om vervolgens nog te denken dat je een sneer kunt geven over het stoppen met autorijden. Iets waar ik het helemaal niet over heb.
Jammer hoor dat je niet normaal een discussie kunt voeren.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 20:00

??
Ja, jij reageerd daar op waar ik dan weer een normaal antwoord geef dat dat geen optie is voor veel mensen.

En die sneer, die heb ik dan al 5 pagina's geleden of daar ergens ook al gegeven.
Back to the future was dat dan? :D

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 20:02

kazary schreef:
Zullen we autorijden maar gaan verbieden? Dat lijkt me het beste plan.
Dat bespaart tenminste echt verkeers doden. Oke de economie ligt dan op zijn gat omdat er bijna niemand meer op zijn werk kan komen, maar ach, kleinigheidjes blijf je houden :D

bladzijde 7, niet eens zo ver terug zelfs. :)

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 08:11

Daar heb ik het niet eens over dat helemaal niet meer auto rijden ik snap absoluut niet waarom je dit er elke keer bij haalt. Maar gezien jou kinderachtige totaal offtopic reacties zal ik dan maar het meest wijze persoon zijn en dit negeren ;)

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 09:36

En daarom zet je ook een berichtje?
En je hebt het er niet over over dat niet auto rijden, maar noemt het eerder wel een sneer?
Vindt je het erg dat ik je daar niet meer kan volgen?

Waarom ik dat erbij haal, heel simpel.
We mogen dit niet, dat niet, zus niet in de auto.
Uit zogenaamd de noemer veiligheid. Dan kunnen we maar 1 ding doen, alle auto's verbieden.
Dan heb je veiligheid. (als de trein niet ontspoort en er geen bus op de tram rijdt )

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 09:57

kazary schreef:
En daarom zet je ook een berichtje?
En je hebt het er niet over over dat niet auto rijden, maar noemt het eerder wel een sneer?
Vindt je het erg dat ik je daar niet meer kan volgen?

Waarom ik dat erbij haal, heel simpel.
We mogen dit niet, dat niet, zus niet in de auto.
Uit zogenaamd de noemer veiligheid. Dan kunnen we maar 1 ding doen, alle auto's verbieden.
Dan heb je veiligheid. (als de trein niet ontspoort en er geen bus op de tram rijdt )

Als auto's totaal verboden zouden worden, zou het inderdaad veiliger zijn.

Dit is echter economisch totaal niet haalbaar, en daarom worden er compromissen gesloten tussen veiligheid en mobiliteit.
Er zijn regels bedacht om die onveilige auto's zo min mogelijk gevaar te laten veroorzaken, bijvoorbeeld door ze op sommige plaatsen te verbieden (fietspaden), door het besturen ervan na alcoholgebruik te verbieden en door overal een maximumsnelheid in te stellen.

Roken in de auto heeft geen enkele maatschappelijke of economische meerwaarde. Het heeft alleen voordelen voor de individuele roker, maar zorgt niet voor een hogere verkeersveiligheid of een betere doorstroming. In tegendeel, het leidt op zijn minst de aandacht af van het verkeer.

Het verbieden van roken in de auto kan de veiligheid eenvoudig (iets) verhogen, zonder dat daarbij de doorstroming in het geding komt en zonder dat iemand in zijn mobiliteit beperkt wordt.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 10:02

Dat zei ik eerder al, dat de economie dan op zijn gat komt te liggen.

Stress in de auto is ook gevaarlijk. Roken kan dat iets verlagen.
Staan we weer gelijk. ;)

Nogmaals voor de duidelijkheid, ik rook niet. Nergens niet, dus ook niet in een auto.
Maar dit gaat me gewoon veel te ver. Dit omdat je alle handelingen in een auto dan moet verbieden.
Maar ook het mee nemen van passagiers, dat lijd nog veel meer af.

Auto rijden zal nooit helemaal veilig worden. Mensen die er zo'n angst van hebben kunnen misschien beter thuis gaan werken achter de PC?
Want het valt niet op te lossen. Ook niet met dergelijke regeltjes.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 11:36

oomens schreef:
Dit is echter economisch totaal niet haalbaar, en daarom worden er compromissen gesloten tussen veiligheid en mobiliteit.

Niet alleen economisch niet haalbaar, maar ook voor veel mensen helemaal niet wenselijk. Er is namelijk nog een factor, en een in mijn ogen niet onbelangrijke: de persoonlijke. Zowel de autoritjes als het doel ervan zijn voor een deel plezier, deel van mijn leven.
En daar grijpt een rookverbod (en uiteraard ook een volgend radioverbod, eet/drinkverbod en sociaal-contactverbod) wel flink op in. Ik vind dat de overheid pas in moet grijpen in de persoonlijke leefsfeer van mensen (en de auto behoort tot die sfeer) als er veel mee gemoeid is. Dat is zeker het geval bij dronken achter het stuur: daar gebeuren veel en ontzettend heftige ongelukken mee. Maar of dat ook moet gelden voor roken? Dan zou ik toch eerst willen zien of het echt zoveel uitmaakt.

Ik ben absoluut tegen verboden op dingen die 'mogelijkerwijs een klein beetje extra veiligheid zouden kunnen opleveren.'
Bedenk wel dat als dat de kant is die we opgaan met de maatschappij, het paardrijden heel hoog op de lijst komt om flink aan banden gelegd te worden: buitenrijden heeft geen maatschappelijke en nauwelijks economische waarde, maar wel nogal eens ongevallen tot gevolg: daar moet dan dus een flinke streep doorheen. Ook hebben ontsnapte / uitgebroken paarden dit jaar al voor meerdere gevaarlijke situaties en zelfs tot enkele ongevallen geleid: dus misschien moesten we paarden maar uberhaupt verbieden. Etc....

Ik ben daar aan alle kanten op tegen. Hoewel je als mens moet zorgen dat alles een beetje redelijk blijft, vind ik absoluut niet dat alle risico's maar moeten worden ingeperkt en afgedekt. De grens daarvan ligt ergens tussen dronken achter het stuur (onverantwoord) en enige vrijheid om zelf in te schatten of je bepaalde dingen achter het stuur wel kunt doen. Bellen vind ik een grensgeval, alleen hebben de cijfers daarvan aangetoond dat het veel invloed heeft. (En de praktijk ook. Soms rij ik voor of achter zeer onvoorspelbare automobilisten die duidelijk aan het bellen zijn. Dergelijke dingen heb ik bij rokers nog niet meegemaakt.)
Als er van roken en radio's vergelijkbare cijfers worden aangevoerd, zou mijn mening misschien anders zijn, maar voor een marginaal effect van enkele ongevallen minder vind ik niet dat de overheid mag ingrijpen in de privesfeer.

Nadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 21:15

Ik vind het niet zo zeer om de veiligheid, de auto ruikt echt niet fris als iemand elke dag in de auto zit te roken. Misschien is dat een mening. De roker in kwestie ruikt het zelf niet eens denk ik. Maar het is een stuk handiger voor de verkoop om niet te roken in de auto.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 21:20

ben in china geweest kort geleden.......... china is een communistisch land.........

en daar mogen mensen gewoon leven...... zat in de kroeg...... en een chinees zei tegen me...

tja, jullie mogen alles lezen alles zien maar niks doen....... en hij heeft brommerend nog gelijk ook!

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 21:46

Nadine___ schreef:
Ik vind het niet zo zeer om de veiligheid, de auto ruikt echt niet fris als iemand elke dag in de auto zit te roken. Misschien is dat een mening. De roker in kwestie ruikt het zelf niet eens denk ik. Maar het is een stuk handiger voor de verkoop om niet te roken in de auto.

Maar dat mag iedereen toch zelf bepalen??
Zou toch gek zijn als ik niet in mijn auto mag roken omdat ik 'm anders niet goed kan verkopen :+

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 22:05

Nadine___ schreef:

Voor 100E kun je je auto van binnen laten reinigen met garantie dat je geen luchtjes meer hebt.
Helpt zowel bij rook- als hondenluchtjes.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 15:54

oomens schreef:
Het verbieden van roken in de auto kan de veiligheid eenvoudig (iets) verhogen, zonder dat daarbij de doorstroming in het geding komt en zonder dat iemand in zijn mobiliteit beperkt wordt.

Zo eenvoudig is het :)*

hc

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 15:56

Dat geldt dus ook voor eten, drinken en aan je kont krabben :+
Verbieden die hap!

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 12:22

Kom op HC, ik had van jou toch wel wat meer verwacht,als dit ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 14:03

CherokeeChum schreef:

Kom op HC, ik had van jou toch wel wat meer verwacht,als dit ...

Krijg je dr van, hij is nog druk bezig met het vinden van die statistieken weet je nog ;)

Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 22:05

Hmmm, ik vind het jammer dat wij rokers worden verbannen uit de samenleving.....
We zouden eens daadwerkelijk moeten stoppen, dan valt de economie in elkaar.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 22:47

Moon schreef:
Hmmm, ik vind het jammer dat wij rokers worden verbannen uit de samenleving.....

Even terzijde: rokers worden niet verbannen uit de samenleving, roken wordt verbannen uit de samenleving. Dat is iets heel anders: de mensen zijn nog van harte welkom, alleen de actie roken wordt steeds verder aan banden gelegd.

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 00:06

Persoonlijk vind ik turquase haar erg afleiden bij medebestuurders,ik let dan totaal niet meer op het verkeer ,ik vind eigenlijk dat het verboden zou moeten worden(net als autodrop)
Porches en andere blikvangers ook,het leid alleen maar af
en je mag toch maar 120.....dussss

Duuhh :O 8)7 :evaw:

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 02:08

Er is geen enkel bewijs van dat roken an sich voor gevaarlijk rijgedrag zorgt voor zover ik weet. Als dat er wel is, dus dat er statistieken zijn van ongevallen puur, enkel en alleen door roken wil ik die graag zien.

Volgens mij zijn die ongelukken waarbij een roker die op dat moment ook daadwerkelijk een sigaret rookt, of draait, of opsteekt, maar een fractie van de ongelukken. Naar mijn bescheiden mening (gestaafd door mijn omgeving) ontstaan er veel meer ongelukken doordat mensen zo nodig hun TomTom moeten instellen terwijl ze rijden, met CD's of radiozenders aan het klooien zijn, eten of doodeenvoudig afgeleid zijn door iets wat ze hetzij op de weg zien hetzij naast de weg zien. (moest laatst nog heel hard "REMMEN!!!" tegen vriendlief schreeuwen omdat hij, niet roker, afgeleid was door een mede- passagier en een file niet had gezien. We zaten net niet op onze voorganger, scheelde nog geen 10 cm). Is mij als roker nog nooit overkomen.

Ondanks dat ik flink rook achter het stuur heb ik (vrijwel) de volledige 10,5 jaar dat ik mijn rijbewijs heb schadevrij gereden en die paar keer dat ik schade heb gehad lag dat zeker niet aan roken, want had op die momenten geen sigaret in mijn handen. De laatste aanrijding die ik heb gehad was helemaal niet mijn fout (kwam er eentje nogal hard een parkeerplaats uit gestoven zonder lichten in het donker en nog van links ook, verzekering was het roerend met me eens). De voorlaatste aanrijding dateert van 10 jaar geleden en was ook volgens de verzekering niet mijn schuld.

Ik durf te beweren dat ik als roker, die ook rookt in de auto, voorzichtiger en zorgvuldiger rij dan o.a. mijn vriendje en andere niet-rokende vrienden. Ik ben me van de risico's bewust en hou daar rekening mee. En als ik dan even niet op een gewenst moment een sigaret kan opsteken, jammer dan. Dan wachten we toch eventjes tot het wel veilig kan!

Het argument van verkoop auto doet me al helemaal niets, ons adres is het laatste van onze auto's. Als ze weg gaan zijn ze ook echt rijp voor de sloop. En dan maakt een stukje meer/ minderwaarde geen moer meer uit.