Alweer een glazenhuis op 3FM....zucht

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Achterom

Re: Alweer een glazenhuis op 3FM....zucht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 22:22

Zoezi schreef:
Ik vind de mentaliteit van de Nederlander ook niet meer zo sociaal tegenwoordig. Iedereen schelt elkaar verrot of je krijgt een mep of een mes tussen je ribben. Kinderen hebben een grote waffel tegen ouderen. En laten we maar al helemaal zwijgen over meneer in zijn dikke vette BMW die mij deze morgen met kerst het ziekenhuis in probeerde te krijgen! Boos! Ik durf te wedden dat veel van die aso's wel een 10-tje geven aan Afrika maar zelf ook eens nodig iets aan zichzelf moeten doen!

Weet je wat het grappige is? Door dit topic heb ik meteen maar even gedoneerd.
En ik kan mezelf niet bepaald onder aso scharen geloof ik. Niet als je weet wat ik voor de kost doe Haha!

Verander de wereld, begin bij jezelf Haha!

BraveSpots

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 22:23

Shadow0 schreef:
Ten tweede, omdat wij als westen niet bereid zijn om onze handen er vanaf te trekken. Daarvoor zijn wij op onze beurt te afhankelijk van de strategische metalen / mineralen. Het is dan ook niet alleen maar een probleem 'van daar'. Wij staan daar niet geheel buiten, en ook daarom is het niet helemaal fair. WIJ hebben als westerse wereld een deel van onze welvaart te danken uit de uitbuiting van uitheemse gebieden. Om dan op het cruciale moment de andere kant op te kijken en te zeggen 'ons probleem niet, laat ze het zelf maar uitvechten' is verkeerd vind ik.

Dat doen we nu evengoed toch? Behalve wat humanitair lapwerk hier en daar laten we de dictators gewoon hun leuke gangetje gaan, en kijken we de andere kant op, want op het hoogste niveau word er 0,0 werk gedaan om ook maar iets van de ellende te stoppen, integendeel.
En natuurlijk is het goed dat met giften duizend mensen per dag worden gered, maar als men iets aan de basis van het probleem doet, dan worden er miljoenen gered per dag...

Ik ben het voor de rest wel grotendeels met je eens hoor Ja!

1Boefje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-08 22:26

Shadow0 schreef:
Ik wil je dan nogmaals vragen om op te houden met al die aannamen over wat 'we allemaal zouden moeten' want je weet niet wat anderen daar al aan doen - net zomin als wij dat van jou weten.

Maar ga je nu zeggen dat niet iedere Nederlander een vreselijke grote vervuiler is?? Kom op 90% van de Nederlanders heeft zowat een auto. Daarmee mag ik best generaliseren lijkt mij en doelen op auto's. En ondanks alle moeite om afval te verminderen koopt 90% kerstcadeautjes en draagt die dmv een plastic zakje. EN dat we teveel lampjes gebruiken is ook allang vastgesteld. Fijn dat je al die 3 dingen probeerd te verminderen, doe ik ook, maar het kan altijd beter toch?

1Boefje

Re: Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-08 22:27

BraveSpots schreef:
Shadow0 schreef:
Ten tweede, omdat wij als westen niet bereid zijn om onze handen er vanaf te trekken. Daarvoor zijn wij op onze beurt te afhankelijk van de strategische metalen / mineralen. Het is dan ook niet alleen maar een probleem 'van daar'. Wij staan daar niet geheel buiten, en ook daarom is het niet helemaal fair. WIJ hebben als westerse wereld een deel van onze welvaart te danken uit de uitbuiting van uitheemse gebieden. Om dan op het cruciale moment de andere kant op te kijken en te zeggen 'ons probleem niet, laat ze het zelf maar uitvechten' is verkeerd vind ik.

Dat doen we nu evengoed toch? Behalve wat humanitair lapwerk hier en daar laten we de dictators gewoon hun leuke gangetje gaan, en kijken we de andere kant op, want op het hoogste niveau word er 0,0 werk gedaan om ook maar iets van de ellende te stoppen, integendeel.
En natuurlijk is het goed dat met giften duizend mensen per dag worden gered, maar als men iets aan de basis van het probleem doet, dan worden er miljoenen gered per dag...

Ik ben het voor de rest wel grotendeels met je eens hoor Ja!

Ik sluit me hier bij aan! Knipoog

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-08 22:30

Wendy schreef:
Zoezi schreef:
Ik vind de mentaliteit van de Nederlander ook niet meer zo sociaal tegenwoordig. Iedereen schelt elkaar verrot of je krijgt een mep of een mes tussen je ribben. Kinderen hebben een grote waffel tegen ouderen. En laten we maar al helemaal zwijgen over meneer in zijn dikke vette BMW die mij deze morgen met kerst het ziekenhuis in probeerde te krijgen! Boos! Ik durf te wedden dat veel van die aso's wel een 10-tje geven aan Afrika maar zelf ook eens nodig iets aan zichzelf moeten doen!

Weet je wat het grappige is? Door dit topic heb ik meteen maar even gedoneerd.
En ik kan mezelf niet bepaald onder aso scharen geloof ik. Niet als je weet wat ik voor de kost doe Haha!

Verander de wereld, begin bij jezelf Haha!

OK dan! Afgod

Ik kan ze niet bellen vanaf België Boos! Maar had het zojuist wel aan staan!
Ben benieuwd of ze die 2,5 miljoen gaan redden........als ik de staatsloterij wil dan krijgen ze van mij van die 25 miljoen ook 2,5 miloen erbij Knipoog Knipoog (doe me even bij de regering aansluiten)

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 22:31

Maar ben jij dan degene die over de daken durft schreeuwen dat iedereen het anders moet aannemen? Ben jij degene die bereidt is om de revolutie te starten die het werk op het hoogste niveau aan te pakken? Of ga je alleen maar roepen dat het anders moet aangepakt worden wil je de Afrikaanse ellende ooit stoppen, en ga je dan weer fijn tv kijken?

Dat van zuinigheid ben ik het helemaal met je eens hoor, de betere wereld begint bij jezelf Lachen .

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 22:35

En de directeur van het rode kruis maar laggen.... denk je niet dat die wat krijgt...
Veel organisatie's (niet alle.... zoals neurses on tour) hebben een grote baas die behoorlijk wat verdiend... (reumafonds...)
ik vind het echt triest dat die zoveel geld krijgen....

Ook de voedselbank (waar nu heel veel aandacht aan besteed word) vind ik niet echt nodig. Ja tuurlijk zijn er mensen die het nodig hebben maar echt niet alle mensen die daarbij zitten. Waarom kunnen vele dan wel met de auto (natuurlijk niet de goedkoopste en zuinigste ... nee gewoon een BMW&audi etc. lekker benzine sleurpend) hun voedsel pakket ophalen. Maar niet naar een supermarkt kunnen omdat ze daar geen geld voor hebben....

tuurlijk is het goed werk wat ze doen (van het geld dat ze over houden) anders hadden die mensen geen kans.

Dit is mijn menig er over....

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 22:36

BraveSpots schreef:

Dat is wel het resultaat, maar in elk geval niet de intentie en die maakt voor mij wel uit. Zelfs al is het zo dat het lapwerk blijft, het is voor mijn gevoel heel anders om uit onmacht niets te doen, dan om daadwerkelijk bewust te beslissen mensen te laten barsten.

Zoezi schreef:
Maar ga je nu zeggen dat niet iedere Nederlander een vreselijke grote vervuiler is?? Kom op 90% van de Nederlanders heeft zowat een auto. Daarmee mag ik best generaliseren lijkt mij

Ik vind dat soort generalisaties, vooral op de onprettige manier waarop jij ze doet, erg vermoeiend en niet bijdragen aan een goede discussie. Het is niet verboden om te doen, maar bij mij wekt het alleen maar irritatie.
Daarnaast zijn er ruim zes miljoen auto's in Nederland dus 90% lijkt me wat overdreven. Zelfs 90% van de volwassen bevolking klopt niet. Als je cijfers noemt kun je ze misschien even controleren?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 22:42

nathalie_v schreef:
Ook de voedselbank (waar nu heel veel aandacht aan besteed word) vind ik niet echt nodig. Ja tuurlijk zijn er mensen die het nodig hebben maar echt niet alle mensen die daarbij zitten.

Heb je weleens gekeken naar het eisenlijstje wat de voedselbank hanteert voor mensen die steun van die kant willen krijgen? Moet je eens doen, is heel verhelderend Ja
Verder is de voedselbank een particulier vrijwilligersinitiatief waarvan ik het goed vind dat ze bestaan. Juist voor de mensen die het echt nodig hebben. Jammergenoeg hebben ze geen landelijke dekking, waardoor je dus de situatie hebt dat mensen in de ene gemeente wel naar de voedselbank kunnen en in de andere niet. En dat is toch best een probleem als je rond moet komen van 70 euro in de maand, en je broer wil wel even met de auto mee naar de voedselbank om het pakket op te halen Knipoog

BraveSpots

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 22:43

Shadow0 schreef:
Dat is wel het resultaat, maar in elk geval niet de intentie en die maakt voor mij wel uit. Zelfs al is het zo dat het lapwerk blijft, het is voor mijn gevoel heel anders om uit onmacht niets te doen, dan om daadwerkelijk bewust te beslissen mensen te laten barsten.

Maar, om weer ontopic te gaan, kunnen we daar dan niks aan doen?
Als die mensen die geven aan het glazen huis, al die hulporganisaties, zou het niet beter zijn om echt behoorlijke druk te leggen bij de regering, europees parlement ofzo, dan een paar miljoen euro in te zamelen voor lapwerk, en de basis van het probleem te negeren?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 22:50

Bravespots: ik weet het eerlijk niet - ik moet zeggen dat ik me in dit soort dingen altijd behoorlijk machteloos voel, hoe dan ook. En dat ik juist daarom maar gewoon blijf vasthouden aan het idee dat kleine stapjes een lange reis maken... en het zoeken naar grote, structurele oplossingen te makkelijk kan leiden tot passiviteit... en omdat ik het anders ook niet weet.

Maar ik snap precies wat je bedoelt. Ik zou alleen niet weten wat we bijvoorbeeld concreet zouden kunnen vragen? 'Los het probleem op' is een te grote vraag denk ik, maar wat dan wel kan weet ik niet.
(Ik denk trouwens dat er op deze manier in elk geval wel wat politieke druk ontstaat, alleen al omdat er aandacht voor is.)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 22:54

Tsja, het beinvloeden van de politiek door bepaalde problemen onder de aandacht te brengen is onderdeel van mijn werk.
Belangrijk zijn: goede betrouwbare cijfers, goede verhalen en maak het iets waarop een politicus makkelijk kan scoren. En dat is juist het probleem met dit soort onderwerpen. Politiek is korte termijn. De problematiek in Afrika is lange termijn.
Daarom is het ook zo goed wat ze bij het glazen huis doen: elk jaar pakken ze een klein onderdeel van het probleem. Een paar jaar geleden was de problematiek van de landmijnen onder de aandacht, daarna de watervoorziening etc. Op die manier maak je de problemen concreet en tastbaar.
Verder werkt een persoonlijke benadering van politici vaak goed Ja

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 22:56

Shadow: Ik zat ook al te denken hoe je dat precies in elkaar moet boksen dan, die druk...Als we nu met z'n allen in Europa eens behoorlijk in opstand komen zouden we al een stuk verder staan denk ik. Maargoed, voor veel mensen is het toch maar een ver-van-hun-bed show helaas.

Ik krijg altijd zo'n vervelend en machteloos gevoel met dit soort dingen. Net alsof we wel kunnen maar niet willen...

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-08 22:58

Wendy schreef:

Heeft Wouter Bos nog een "gouden handdruk" gegeven aan Gerard Ekdonk??
Zie je nou wel dat ik luister Knipoog Ik heb alleen dat stukje gemist omdat ik bespreking had met mn manager Boos!

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-08 23:02

BraveSpots schreef:
Shadow: Ik zat ook al te denken hoe je dat precies in elkaar moet boksen dan, die druk...Als we nu met z'n allen in Europa eens behoorlijk in opstand komen zouden we al een stuk verder staan denk ik. Maargoed, voor veel mensen is het toch maar een ver-van-hun-bed show helaas.

Ik krijg altijd zo'n vervelend en machteloos gevoel met dit soort dingen. Net alsof we wel kunnen maar niet willen...

Volgens mij is dat ook het enige wat helpt, massaal, maar dan ook echt massaal.
Blijkbaar ziet niemand dat zitten want het gebeurd niet. Misschien wordt het net zoals de hoge brandstofprijzen of verkeersslachtoffers gewoon geaccepteerd in de maatschappij dat er nou eenmaal hongerende Afrikanen zijn? Triest eigenlijk. Misschien op school met onderwijs er meer aandacht aan besteden? Het begint al met opvoeden om sociaal te zijn rond een jaar of 3, dan leer je delen, of dan hoor je ze te leren dat ze moeten delen Tong uitsteken .

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 23:03

Wendy schreef:
Tsja, het beinvloeden van de politiek door bepaalde problemen onder de aandacht te brengen is onderdeel van mijn werk.
Belangrijk zijn: goede betrouwbare cijfers, goede verhalen en maak het iets waarop een politicus makkelijk kan scoren. En dat is juist het probleem met dit soort onderwerpen. Politiek is korte termijn. De problematiek in Afrika is lange termijn.
Daarom is het ook zo goed wat ze bij het glazen huis doen: elk jaar pakken ze een klein onderdeel van het probleem. Een paar jaar geleden was de problematiek van de landmijnen onder de aandacht, daarna de watervoorziening etc. Op die manier maak je de problemen concreet en tastbaar.

Dat vind ik net het stomme eraan, zo duurt het duizend jaar voordat er eindelijk iets gebeurt.
Het frusteert me enorm dat het allemaal zo voorzichtig moet, een beetje druk hier, een klein beetje daar, een persoonlijke aanpak,...het zijn toch geen puppy's die bang wegkruipen als je iets tegen ze zegt?

We zouden ze eens echt goed wakker moeten schudden, inclusief grote schop onder hun kont, en niet tevreden zijn voor er echte resultaten zijn op hoogste nivaeu...*voelt zich helemaal strijdlustig nu Clown *

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 23:04

nathalie_v schreef:
En de directeur van het rode kruis maar laggen.... denk je niet dat die wat krijgt...
Veel organisatie's (niet alle.... zoals neurses on tour) hebben een grote baas die behoorlijk wat verdiend... (reumafonds...)
ik vind het echt triest dat die zoveel geld krijgen....

Ook de voedselbank (waar nu heel veel aandacht aan besteed word) vind ik niet echt nodig. Ja tuurlijk zijn er mensen die het nodig hebben maar echt niet alle mensen die daarbij zitten. Waarom kunnen vele dan wel met de auto (natuurlijk niet de goedkoopste en zuinigste ... nee gewoon een BMW&audi etc. lekker benzine sleurpend) hun voedsel pakket ophalen. Maar niet naar een supermarkt kunnen omdat ze daar geen geld voor hebben....

tuurlijk is het goed werk wat ze doen (van het geld dat ze over houden) anders hadden die mensen geen kans.

Dit is mijn menig er over....

Misschien moet jij eens leren schrijven! Dat we daar ook even wat voor inzamelen.

EN verders, hoe kom je er in godesnaam bij op dat mensen die een bmw of een audi rijden een voedselpakket op kunnen halen, ga jezelf eerst eens verdiepen in zaken.

En Zoezi, het is jammer dat het geen 1 april is, anders had alles wat jij schrijft een mooie grap kunnen zijn.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 23:06

BraveSpots schreef:
Dat vind ik net het stomme eraan, zo duurt het duizend jaar voordat er eindelijk iets gebeurt.
Het frusteert me enorm dat het allemaal zo voorzichtig moet, een beetje druk hier, een klein beetje daar, een persoonlijke aanpak,...het zijn toch geen puppy's die bang wegkruipen als je iets tegen ze zegt?

We zouden ze eens echt goed wakker moeten schudden, inclusief grote schop onder hun kont, en niet tevreden zijn voor er echte resultaten zijn op hoogste nivaeu...*voelt zich helemaal strijdlustig nu Clown *

Dat is ook stom Ja
Iedereen heeft het constant over het rookverbod, maar echte problemen komen weinig aan de orde Ja

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-08 23:22

essiedepessie schreef:
En Zoezi, het is jammer dat het geen 1 april is, anders had alles wat jij schrijft een mooie grap kunnen zijn.

Jij bent in elk geval wel grappig met deze opmerking Clown ROFL
Geef jij maar lekker aan Afrika en zeik je medebokker maar af......goed mens OK dan!
Je maakt gelijk een goed voorbeeld dat je eerst aan jezelf moet werken en aan je eigen land en dan pas de rest moet aanpakken Haha!
Wat een klote mentaliteit in NL. ZO scheinheilige boontjes. Kom op, er is toch wel iemand het met me eens dat je niet de medemens moet gaan lopen afkatten vanwege een mening maar wel zogezegd medeleven hebt?
Ik respecteer ieder zijn keuze. Ik vind het goed dat er mensen zijn die geld geven. Maar ik vind het gewoon dweilen met de kraan open, en dat is het ook! Dat is gewoon een feit! Zelfs op 3FM zeggen ze het altijd, die ene druppel op de gloeiende plaat.
Ik ben het hier met meerdere eens dat je de bron moet aanpakken, niet de gevolgen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 23:27

Zoezi schreef:
Ik respecteer ieder zijn keuze.

Ik vind dat jouw reacties helemaal niet de indruk geven dat jij andermans keuze respecteert.

Ik vind zelf dat je de bron EN de gevolgen aan moet pakken. Hier, en bij ziekte, en bij paardrijden en bij wat er maar zoal langskomt. Het alleen maar focussen op de oorzaken en de gevolgen negeren vind ik niet juist.

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 23:38

Zoezepoes, haal die balk eens uit je ogen!

1Boefje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-08 23:39

Shadow0 schreef:
Ik vind zelf dat je de bron EN de gevolgen aan moet pakken.

Klopt, maar ik ben iemand die liever de bron aanpakt (op dit moment) omdat de gevolgen al zo lang worden besproken en het nog steeds even erg is.
Vind je dan niet dat we daar eens wat meer onze stem over mogen laten horen?
Trouwens, een deel ook van mijn Nederlandse belastingcenten gaat naar ontwikkelingshulp, dus in princiepe draag ik altijd al mijn steentje bij voor de hongerige.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 23:40

Gelukkig mag je in Nederland zelf beslissen waar je je geld aan uitgeeft. De één geeft het dus aan kanker-onderzoek, de tweede doneert aan Brooke, de derde geeft iets voor de kindertjes in Afrika en de vierde koopt een nieuwe tv of gaat een keer extra op wintersport....
Volgens mij gaat het ook bij het glazen huis vooral om giften van particulieren - nou prima toch, vrije keus ...Er zijn nog altijd slechtere manieren om je geld te besteden. Dat 3FM er weer een feestje van maakt - nou ja, het zij zo. En dat het met die hulp allemaal wat structureler moet worden aangepakt, ja natuurlijk is dat zo. Maar daarover kun jezelf informeren en dan besluit je toch gewoon zelf of je wel/geen geld aan een bepaalde actie of een bepaald doel wilt geven???

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-08 23:41

essiedepessie schreef:
Zoezepoes, haal die balk eens uit je ogen!

Waar is dat nu weer goed voor?

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 23:43

Je loopt iedereen af te kammen, en je meningen waaien van hot naar her.

En dan zeg je dat ik mijn "mede-bokker" afzeik?

Dat is: "de pot verwijt de ketel dat ie zwart ziet"