Mogelijk wijk in Marokkaanse stijl in Rotterdam

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Mogelijk wijk in Marokkaanse stijl in Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 16:03

russel schreef:
wij laten ons niet in kaders plaatsen en dat is ook Nederlandse cultuur, een eigen mening.

Waarom moeten mensen van buitenlandse afkomst dan wel steeds in kaders geplaatst worden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 16:04

Dan doen ze zelf, zij houden zich zo vast aan een cultuur die al eeuwen onveranderd is. Die gaan niet mee met de tijd, dan was er ook minder problemen. Dan was iedereen gelijk, maar zij willen niet gelijk zijn aan de modernen van deze tijd.

KellyG

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 16:05

russel schreef:
Dan doen ze zelf, zij houden zich zo vast aan een cultuur die al eeuwen onveranderd is. Die gaan niet mee met de tijd, dan was er ook minder problemen. Dan was iedereen gelijk, maar zij willen niet gelijk zijn aan de modernen van deze tijd.

alleen als het hun uitkomt dan......

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 16:06

Nou drukken jullie de plattelandsbevolking ook in een kader. Ik dacht dat dat niet bij de cultuur hoorde?

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 16:06

russel schreef:

Dat is maar een groep. Naast dat soort fundamentalisten hebben je ook traditionalisten en modernisten. De laatste twee groepen staan wel (gedeeltelijke) interpretatie van de bronnen toe, waardoor de cultuur niet bepaald onveranderlijk is gedurende eeuwen. Jouw bericht slaat alleen op de groep fundamentalisten, die inderdaad geen interpretatie toestaan.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 16:08

Moderatoropmerking:
Racisme is op Bokt niet toegestaan. We gaan dus ook als team overleggen of er op een aantal reacties nog sancties moeten volgen. Mocht dit topic door blijven gaan met opmerkingen als "alle buitenlanders zijn tuig, werkschuw, crimineel" etc. Dan zal er een slotje volgen.

Rodo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 16:08

Wat ook vaak opvalt is dat er meer racisme is als er veel nederlanders zijn.. maar als dr buitenlanders zijn dan hoor je er niks over

KellyG

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 16:10

roodje schreef:
Wat ook vaak opvalt is dat er meer racisme is als er veel nederlanders zijn.. maar als dr buitenlanders zijn dan hoor je er niks over

dat is ook zo als jij ergens niet bij ben, dat er over je gebabbeld word ,en als je er wel bij ben, ben je zo leuk en gezellig Clown Haha! Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 16:10

De grootste groep waar wij overlast van hebben zijn niet zozeer de fundamentalisten want die zien wij niet zo snel, dat is in achterkamertjes, maar wel de groep traditionalisten, die willen niet mee veranderen die zijn al niet mee veranderd toen Marokka al moderner was geworden. Die proberen krampachtig alles te houden zoals het in de jaren 60 was toen ze hier naar toe zijn gekomen. Overigens waren het de armste volken zoals de bergbevolking, de berbers. Aldaar leven zo nog steeds zo als eeuwen geleden. Dat zijn geen fundamentalisten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 16:11

Karl, ik heb dat soort berichten nog niet gelezen, dus die voeren ook de discussie niet mee.

Ninx

russel schreef:

Een hele grote groep Marokkanen in NL is 'ouderwetser' dan Marokkanen in Marokko....
Men houdt krampachtig vast aan het oude in angst voor het nieuwe.
Nederlanders doen en deden exact hetzelfde waar zij zich vestigden... dit is dus bijzonder normaal en menselijk gedrag.
Het is alleen niet erg werkzaam op de lange duur, en daar komt men nu zelf ook achter.

We moeten soms eerst even flink op onze neus gaan voordat we de noodzaak voelen zaken anders aan te pakken.

Ik zou graag zien dat we niet blijven vingerwijzen in dit land, maar een positieve pet op zetten en op die manier naar oplossingen toe werken...

Alet74

russel schreef:

En doe jij nu niet hetzelfde? Je vast houden aan dingen? Je zou niet zo moeten generaliseren! Haha!

Rodo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 16:12

KellyG schreef:
roodje schreef:

dat is ook zo als jij ergens niet bij ben, dat er over je gebabbeld word ,en als je er wel bij ben, ben je zo leuk en gezellig Clown Haha! Knipoog

Dat is dus pas zwak;) en niet al die buitenlanders die als heyena's worden gezien... Het zijn ook gewoon mensen.. en er zijn genoeg andere nederlanders die bijv. naar een meisje fluiten oid. dat hoort er meestal bij als je een jongen bent en jongere bent

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 16:12

russel schreef:
De grootste groep waar wij overlast van hebben zijn niet zozeer de fundamentalisten want die zien wij niet zo snel, dat is in achterkamertjes, maar wel de groep traditionalisten, die willen niet mee veranderen die zijn al niet mee veranderd toen Marokka al moderner was geworden. Die proberen krampachtig alles te houden zoals het in de jaren 60 was toen ze hier naar toe zijn gekomen. Overigens waren het de armste volken zoals de bergbevolking, de berbers. Aldaar leven zo nog steeds zo als eeuwen geleden. Dat zijn geen fundamentalisten.

Als ze nou in achterkamertjes zitten in huizen met Marokaanse architectuur weten we ook waar we ze zoeken moeten. Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 16:14

Dat is maar hoe je het bekijkt. Haha! Ik ben helemaal niet traditioneel, in tegendeel. Geen gezeik, iedereen rijk! Maar dat is ook Hollands. De Amerikanen hadden een mooi woord voor ons, toen we demonstreerden tegen de neutronen bom. Hollanditis en dat is een stukje in onze cultuur die ik graag zie. Dat we voor Bush moeilijk zijn omdat we geen jongens wilde sturen, dat we niet wilden vechten omdat we teveel in onze bevolking mensen hebben die niet militaristisch zijn ingesteld.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 16:14

roodje schreef:

Tja, een mens is vaak niet veel meer dan lemming die achter alle anderen aan de afgrond in rent....
Dit geldt voor alle mensen, en dus alle bevolkingsgroepen.
Mensen voelen nu eenmaal altijd de drang en dwang om zich te voegen naar de groep, en als de groep roept dat 'al die buitenlanders maar zo vreselijk slecht bezig zijn' dan volgt het overgrote deel gedwee....
Zo zal er ook gesproken worden over Nederlanders.
Het is de mens eigen, het is niet fraai... maar het is zo.

Mensen zouden de hiërarchie in zichzelf moeten zoeken en zelf moeten bepalen wat wel of niet juist is....

KellyG

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 16:15

roodje schreef:
KellyG schreef:

Dat is dus pas zwak;) en niet al die buitenlanders die als heyena's worden gezien... Het zijn ook gewoon mensen.. en er zijn genoeg andere nederlanders die bijv. naar een meisje fluiten oid. dat hoort er meestal bij als je een jongen bent en jongere bent

geloof dat jij mijn opmerking een beetje op een verkeerde manier opvat.........
mensen praten uit fatsoen niet over elkaar als ze er zelf bijzitten.....
zowel niet over buitenlanders als er een buitenlander bijzit, als over jou of mij als we er zelf zijn

weet niet of je dit nou wel of niet zo opvatte, maar je opmerking slaat nergens op

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 16:16

Ninx schreef:
russel schreef:

Een hele grote groep Marokkanen in NL is 'ouderwetser' dan Marokkanen in Marokko....
Men houdt krampachtig vast aan het oude in angst voor het nieuwe.
Nederlanders doen en deden exact hetzelfde waar zij zich vestigden... dit is dus bijzonder normaal en menselijk gedrag.
Het is alleen niet erg werkzaam op de lange duur, en daar komt men nu zelf ook achter.

We moeten soms eerst even flink op onze neus gaan voordat we de noodzaak voelen zaken anders aan te pakken.

Ik zou graag zien dat we niet blijven vingerwijzen in dit land, maar een positieve pet op zetten en op die manier naar oplossingen toe werken...

Kijk voor de lol eens op deze site hoe het ook kan: http://www.kleurrijkholtenbroek.nl/

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 16:16

roodje schreef:
KellyG schreef:

Dat hoort er dus niet bij, en wat er zeker niet bij hoort is dat je voor prutsmuts wordt uitgemaakt als je niet reageerd!

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 16:17

roodje schreef:
KellyG schreef:

Dat is zwak, menselijk en komt overal voor. Wat dat betreft baalt iedereen ervan (lijkt me) maar doet er ondertussen wel aan mee.

Als een Nederlander fluit (bijvoorbeeld een bouwvakker) kun je ook gerust terugroepen wat nou ouwe zak.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 16:18

KellyG schreef:
zowel niet over buitenlanders als er een buitenlander bijzit, als over jou of mij als we er zelf zijn

weet niet of je dit nou wel of niet zo opvatte, maar je opmerking slaat nergens op

Hij haakt in op iets dat eerder gezegd werd: dat je werd gezien als een stuk vee dat gekeurd wordt.....
Verder geeft hij aan dat het zwak is om over mensen te praten op het moment dat zij je de rug toekeren, en dat is natuurlijk ook waar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 16:18

NIx, wat nederlanders in het buitenland doen, moeten ze zelf weten en ik weet dat het een oude groep migranten is uit de jaren 50 die zijn nu bejaard, maar die cultuur was toen niet onderzoekend en de vrouwen waren volgzaam, die gingen niet zelf op onderzoek uit, die gingen thuis poetsen.

De emigranten van nu die kiezen voor een land waar ze het willen gaan maken. De groep die hun mannen volgen vanwege werk, zullen wellicht wel in hun huisje blijven zitten. Zo ken ik iemand die heeft jaren in Italie gewoond, haar vent had een gigantische baan dus het geld spoot binnen, maar zij spreekt geen woord Italiaans, zat alleen maar thuis te miepen omdat ze het niet leuk vond. Dat zou wat voor mij zijn, geweldig!! Italiaans leren, er op uit! Maar ik ben ook van een generatie dat dat op school al werd gepromoot. Wij meiden moesten kiezen, moesten een vakkenpakket kiezen, moesten gaan nadenken wat we wilden worden... Mijn moeder heeft dat niet gehad, trouwen was stoppen met werken en kinderen krijgen, daar heeft ze altijd veel last van gehad. Toen ze wilden gaan werken toen we wij op school zaten, was paps boos, heeft heel wat ruzies gegeven. Mams is nu 72, dus een andere wereld.

Rodo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 16:19

Ninx schreef:
KellyG schreef:

Hij haakt in op iets dat eerder gezegd werd: dat je werd gezien als een stuk vee dat gekeurd wordt.....
Verder geeft hij aan dat het zwak is om over mensen te praten op het moment dat zij je de rug toekeren, en dat is natuurlijk ook waar.

Dankje dat jij het ff beter had uitgelegd Lachen

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 16:20

Mystica schreef:
Dat hoort er dus niet bij, en wat er zeker niet bij hoort is dat je voor prutsmuts wordt uitgemaakt als je niet reageerd!

Het eerste hoort er wellicht bij... ga maar eens naar een biertent in de achterhoek ofzo, dan wordt je verbaal aangerand of erger....
Er zijn behoorlijk wat mannen die grensoverschrijdend te werk gaan.

Fluiten is 1 ding (al vind ik dat ook niet fijn), maar laat verder iemand dan gewoon met rust....

Rodo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 16:21

Mystica schreef:

en wil je zeggen dat Dit alleen door buitenlanders word gedaan?