Invoering Electronisch Patiëntendossier (EPD)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kana

Re: Invoering Electronisch Patiëntendossier (EPD)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 17:17

Mischien een rare vraag maar anonieme medische ingrepen zoals bv soa test of een abortus dat komt er dan neem ik aan ook in te staan? En dan kan dus de apotheker dat allemaal ook zien?
Dan heb ik bezwaar ik vind bovengenoemde al niet echt anoniem en als het nu ook nog digitaal word gezet en voor veel mensen toegankelijk dan al helemaal niet meer.

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 18:32

Neee, Apotheker kan die gegevens niet inzien!!!!!!! Is toch ook helemaal niet relevant voor die persoon!
alleen medicijnen en eventuele allergieen of ziektes die van belang zijn. BV Diabetes, hart en vaat ziekten. Dit ivm bepaalde werking van bepaalde medicijnen.

tiffclaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 18:44

nee maar sommige medicijnen horen alleen bij een ziekte, dus wel een soa oid.

Merlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 18:50

Ik dacht dat juist ook de apotheker het kon inzien ivm bijv medicijnen die verschillende artsen kunnen voorschrijven en die niet "compatible" Knipoog zijn.

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 19:47

ja apotheker kan dat natuurlijk wel om juist te kunnen zien of bepaalde medicijnen elkaar niet "bijten". Maar echte ziekte geschiedenis zou een apotheker verder niet mogen inzien.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 18:44

_Luziream schreef:
Neee, Apotheker kan die gegevens niet inzien!!!!!!! Is toch ook helemaal niet relevant voor die persoon!
alleen medicijnen en eventuele allergieen of ziektes die van belang zijn. BV Diabetes, hart en vaat ziekten. Dit ivm bepaalde werking van bepaalde medicijnen.

De apotheek kan wel degelijk de gegevens in zien ook al heeft dat geen meerwaarde.

Een apotheek moet zich bezig houden met medicatie niet met een voorgeschiedenis van een patient.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 18:56

MISTRAL94 schreef:
Een apotheek moet zich bezig houden met medicatie niet met een voorgeschiedenis van een patient.

Er is nogal een verschil tussen moeten en doen...
Ik weet uit ervaring (bij postbank verzekeringen) dat je bij vervelende of hele vreemde klanten nogal eens de neiging hebt in de prive gegevens te spieken.
Zo keek ik eens bij een heel arrogant ventje dat min of meer letterlijk zei: geld speelt geen rol, zijn rekening gegevens na. Bleek hij wel een hele 15 euro te hebben en kreeg hij waarschijnlijk de vakanatie van zijn vader Clown
Niet netjes, maar soms zitten mensen je zo op je huid dat je gewoon een vorm van wraak wilt. Ik weet dat het meerendeel van de mensen prive gegevens nazoekt na aanleiding van een rotklant. Dat gaan apothekers en dergelijke dus geheid ook doen als jij een beetje stennis staat te maken aan de balie.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 18:57

Ik ga ook maar eens bezwaar maken, het idee is leuk maar er moeten nu nog gewoon dingen verder worden uitgedacht en dat doen ze maar zonder mij in het systeem Lachen
Ik zie dan ook niet de meerwaarde er van in dat alle zorgverleners toegang hebben tot mijn (medische) gegevens. De medicijnen die ik gebruik zitten ten eerste altijd in mijn tas en daarnaast heb ik een medisch paspoort bij me waar op staat wat ze moeten weten, de rest gaat ze niets aan en op die manier komen mijn gegevens ook niet in handen van mensen die er niets van hoeven te weten.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 19:34

Het heeft helemaal geen meerwaarde dat een apotheek gegevens in kan zien. Een arts moet een beslissing nemen welk medicijn voor welke aandoening voorgeschreven wordt. Dan is de taak van de apotheker om te kijken of deze medicatie bij elkaar passen. Het is niet de taak van de apotheker om de probleemlijst in te kunnen zien van patienten.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 21:17

Ik vind het opzich een mooie ontwikkeling. Ik zou alleen graag twee toevoegingen zien.

Zowiezo dat jij zelf ook je dossier in kan zien? (ik weet niet of dit al het geval is)
En ik vind dat jij op diezelfde plaats moet kunnen zien wie jou dossier heeft opgevraagd! Dan heb je gelijk het privacy risico niet meer, want als iemand het opvraagt die er geen recht op heeft, is diegene gelijk de sjaak...

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 12:12

Die gegevens kan je al opvragen. Iig in theorie. Op dit moment gaat dit allemaal via een omslachtige papieren procedure waarbij het weken/maanden kan duren voor je iets terughoort, er zijn (voor zover ik weet) plannen om dat allemaal via DigID (en dus electronish) te gaan doen.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 14:04

Ben benieuwd nu de einddatum nadert of er veel mensen bezwaar aangetekend hebben tegen het epd?
Aangezien volgens de berichten dat maar 1% zou zijn? Lijkt me eerlijk gezegd stug?

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 16:10

Ik heb bezwaar aangetekend.

dingetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 16:14

Ik ook. Al heel lang geleden maar nog steeds geen bevestiging of iets dergelijks ontvangen...

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 17:21

Die 1% is niet zo raar, 99% (letterlijk Tong uitsteken) van de mensen interesseert het niet, vindt het te ingewikkeld of geloofd het wel. Er zijn maar weinig mensen die voldoende betrokken zijn bij dit soort dingen om daadwerkelijk de moeite te nemen zich hier wat in te verdiepen en vervolgens een formulier op de bus te doen. Wat dat betreft is 1% die deze moeite wel neemt best een flink aantal.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-08 20:29

Ontvang je trouwens nog een bevestiging? Ik heb wel bezwaar aangetekend, en ik vind 1% toch ook wel vrij weinig. Niet dat ik tientallen procent verwacht, maar toch wel ietsje meer dan dit.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 20:38

Ik teken voor nu ook bezwaar aan, ik sta achter het idee maar er zitten nu teveel haken en ogen aan. Ik vind 1% ook erg weinig, ik vind het ook maar vreemd dat heel veel mensen niets gehad hebben, zeker onder het mom van niet ontvangen ook geen bezwaar aan kunnen tekenen Vork

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 20:41

Shadow0 schreef:
Ontvang je trouwens nog een bevestiging? Ik heb wel bezwaar aangetekend, en ik vind 1% toch ook wel vrij weinig. Niet dat ik tientallen procent verwacht, maar toch wel ietsje meer dan dit.

Dat vragen wij ons ook af. Wij hebben ook bezwaar aangetekend en zouden een bevestiging dat alles in goede orde ontvangen is best fijn vinden.

Verder spreek ik veel mensen die het blijkbaar teveel moeite vinden om het formulier terug te sturen, maar ook mensen die zeggen het formulier nooit ontvangen te hebben.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 20:47

In mijn woonplaats hoor ik alleen maar mensen die hem niet ontvangen hebben. Ik heb ze vanmiddag van internet gehaald.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 20:52

MISTRAL94 schreef:
In mijn woonplaats hoor ik alleen maar mensen die hem niet ontvangen hebben. Ik heb ze vanmiddag van internet gehaald.

Heel vreemd allemaal, zoveel mensen die nooit een formulier ontvangen hebben.
Verder hoor je er ook weinig over in de media.

Logisch dat er maar 1% bezwaar indiend op deze manier.

Persoonlijk had ik het een stuk beter gevonden als je het formulier op had moeten sturen als je geen bezwaar had tegen het EPD. Nu komen er mensen in terecht die dat helemaal niet willen en ook nooit wat hebben ontvangen daarover.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 20:58

ThePast03 schreef:
MISTRAL94 schreef:

Heel vreemd allemaal, zoveel mensen die nooit een formulier ontvangen hebben.
Verder hoor je er ook weinig over in de media.

Logisch dat er maar 1% bezwaar indiend op deze manier.

Persoonlijk had ik het een stuk beter gevonden als je het formulier op had moeten sturen als je geen bezwaar had tegen het EPD. Nu komen er mensen in terecht die dat helemaal niet willen en ook nooit wat hebben ontvangen daarover.

Ja precies maar eigenlijk denk ik dat dat het idee er ook achter is, dat mensen de moeite niet nemen of niet weten hoe ze het doen moeten om bezwaar aan te tekenen. Je zult maar geen internet hebben als oudje zijnde. Ik heb via internet info gevonden, ik heb in eerste instantie de gemeente gebeld die wisten van niets en moest ik een duur nummer bellen voor een informatiepakket. Toen heb ik ook gezegd, dat vind ik verre van netjes, ze komen hun zaken niet na en dan kost het me nog geld ook om bezwaar aan te tekenen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 21:30

Heb ook bezwaar aangetekend, maar inderdaad ook geen bevestiging ontvangen...

Leuk om daar morgen eens achteraan te bellen Vork

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 10:34

Zo Haha!
Nou je hoort inderdaad een bevestiging te krijgen, de norm was na zo'n 5 à 6 weken. Alleen, 'helaas' heeft het verzenden van deze bevastigingen enige vertraging opgelopen en ze zijn er hard mee bezig de achterstand weg te werken.

Maar goed, je hoort dus inderdaad een bevestiging te ontvangen... alleen, kan nog wel ff duren Clown

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 11:43

ThePast03 schreef:

De minister is wel goed maar niet gek :D Bij een opt-in systeem had je 1% die de moeite neemt om zich aan te melden... Zou politiek niet heel handig zijn :)

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 12:34

Nee, precies. Als het om orgaan donaties gaat zijn wij geen politiek bezit, als het om het EPD gaat wel Clown