Mogen mensen met een lager IQ geen kinderen krijgen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Authentic

Re: Mogen mensen met een lager IQ geen kinderen krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 15:26

Robyn schreef:
Rechter doet over 2 weken pas uitspraak..

De kinderrechter was sowieso al betrokken bij het eerste besluit voor een voorlopige ondertoezichtsstelling en uithuisplaatsing, dat mogen ze namelijk niet zomaar beslissen:
Citaat:
De Raad voor de Kinderbescherming had op 14 oktober de Arnhemse kinderrechter gevraagd om in te stemmen met en voorlopige ondertoezichtstelling (drie maanden) en uithuisplaatsing van Hendrikus. Er was volgens de Raad voor de Kinderbescherming sprake van een spoedsituatie. Om de veiligheid van het kindje te waarborgen.

De zaak kwam afgelopen zomer aan het rollen. Het echtpaar kon geen kinderopvang vinden en besloot een beroep te doen op MEE Gelderse Poort, hulpinstantie voor mensen met een verstandelijke beperking.

Deze organisatie zette grote vraagtekens bij het toekomstig ouderschap van de twee en schakelde het Advies- en Meldpunt Kindermishandeling (AMK) in, waarna de zaak op 13 oktober in een stroomversnelling kwam. Het AMK alarmeerde de Raad voor de Kinderbescherming, die vervolgens de kinderrechter verzocht in te grijpen. Hetgeen ook gebeurde.

En zonder de achtergrondinformatie die we vast en zeker niet krijgen ivm zwijgplicht krijgen wij enkel eenzijdige informatie te horen waardoor wij niet genoeg informatie hebben om te oordelen of dit te snel ingegrepen is of niet. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 15:31

Ze zijn niet de eerste die hulp vragen en vervolgens het kind afgenomen wordt. Dus 1 tip: Vraag nooit hulp aan dergelijke instanties want dat is heel makkelijk scoren voor ze.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 15:32

nickyu schreef:
Wij weten niet waarom de beslissing is genomen, dus imo moeten we maar vertrouwen op de instanties, deze beslissing wordt niet zomaar genomen, of omdat ze 't grappig vinden om babies af te pakken.[/img]

helaas word soms ook een kind door een verhaal van iemand zomaar ineens opgehaald
en dan blijkt het toch wel heel erg moeilijk deze weer terug te krijgen
ook al bleek dat verhaal niet te kloppen , amk duikt dan eeerst nog even op alle andere mogelijke punten , soms krijg je het idee dat ze dan alsnog iets willen vinden oid

ze zullen vast hoop goed doen , maar er gaat ook een hele boel fout

Tja, maar soms kunnen ze ook niet anders en kunnen ze beter het zekere voor het onzekere nemen. Als het vermoeden bestaat dan door onderzoek alleen een van de ouders zodanig kan doordraaien dat er een groot gezinsdrama komt, haal ze dan eerst uit huis, onderzoek alles tot in detail en als er dan echt niets gevonden wordt, dan pas weer terug.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 15:34

Better safe then sorry....

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 15:42

faye schreef:
Ze zijn niet de eerste die hulp vragen en vervolgens het kind afgenomen wordt. Dus 1 tip: Vraag nooit hulp aan dergelijke instanties want dat is heel makkelijk scoren voor ze.

Dat is idd de beste tip uit het topic Ja Clown

Robyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 15:45

Authentic schreef:
Robyn schreef:
Rechter doet over 2 weken pas uitspraak..

De kinderrechter was sowieso al betrokken bij het eerste besluit voor een voorlopige ondertoezichtsstelling en uithuisplaatsing, dat mogen ze namelijk niet zomaar beslissen:
Citaat:
De Raad voor de Kinderbescherming had op 14 oktober de Arnhemse kinderrechter gevraagd om in te stemmen met en voorlopige ondertoezichtstelling (drie maanden) en uithuisplaatsing van Hendrikus. Er was volgens de Raad voor de Kinderbescherming sprake van een spoedsituatie. Om de veiligheid van het kindje te waarborgen.

De zaak kwam afgelopen zomer aan het rollen. Het echtpaar kon geen kinderopvang vinden en besloot een beroep te doen op MEE Gelderse Poort, hulpinstantie voor mensen met een verstandelijke beperking.

Deze organisatie zette grote vraagtekens bij het toekomstig ouderschap van de twee en schakelde het Advies- en Meldpunt Kindermishandeling (AMK) in, waarna de zaak op 13 oktober in een stroomversnelling kwam. Het AMK alarmeerde de Raad voor de Kinderbescherming, die vervolgens de kinderrechter verzocht in te grijpen. Hetgeen ook gebeurde.

En zonder de achtergrondinformatie die we vast en zeker niet krijgen ivm zwijgplicht krijgen wij enkel eenzijdige informatie te horen waardoor wij niet genoeg informatie hebben om te oordelen of dit te snel ingegrepen is of niet. Lachen

O sorry dat had ik niet meegekregen.

En idd je hebt helemaal gelijk, we kunnen hier heel lang over speculeren. Maar we zullen nooit horen hoe het werkelijk zit. Maar zoals ik het op heb gevat lopen ze met dit geval wel erg hard van stapel. En het is vooral de manier waarop natuurlijk. De meneer van MEE kon ook niet ontkennen dat het niet op deze manier is gegaan.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 15:53

faye schreef:

Dat is wel waar denk ik Ja Hier in de regio komt als je kind geboren in eerst het consultatiebureau aan huis en stelt je een stuk of 100 vragen ofzo zodat ze weten in wat voor gezin een kind komt en ze problemen op tijd kunnen signaleren. Op de vraag of ik een gelukkige jeugd heb gehad heb ik ook maar braaf ja geantwoord, want ik had geen zin om in "het systeem" te komen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 16:14

Robyn schreef:
De meneer van MEE kon ook niet ontkennen dat het niet op deze manier is gegaan.

Dat doet de meneer van MEE ook niet... hij ging er gewoon niet op in. En terecht, want dat mag dus ook niet.

Robyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 16:19

Hij zei: Als dit op deze manier is gegaan is dit absoluut niet de juiste manier is geweest. Dus hij was ook van mening dat dit op deze manier niet goed was.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 16:22

Maar hij zegt: ALS. Dus dat wil niet zeggen dát het op deze manier is gegaan.

Robyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 16:26

Nee daar heb je helemaal gelijk in. Daarom zeg ik ook ALS het zo is gegaan.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 17:27

faye schreef:

Afgod

dat bedoel ik

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 17:42

nickyu schreef:
faye schreef:

Afgod

dat bedoel ik

Dit ergert mij mateloos. Los van deze speciefieke situatie...MAAR
dergelijke instanties bestaan uit mensen die proberen zo goed mogelijk voor de zorg voor andermans kinderen op tekomen. Graag wat genuanceerder. De ellende die je als werker voorbij ziet komen omdat ouders geen verantwoordelijkheid kunnen of erger nog willen nemen is verschrikkelijk. Keuzes en beslissingen worden niet zomaar genomen. Het onder toezicht stellen of moeilijker nog het uithuisplaatsen is het allerallerallerlaatste wat je doet (zelfs na 10 jaar in dit vak te werken blijft het iedere keer weer een verlies als er niet kan worden geboden wat oudersnodig hebben). Helaas is voorafgaand al een hoop ellende gepasseerd (die vaak achter gesloten deuren blijft). Makkelijk roepen dat ermoet worden gescoord...het is geen zakenleven! zegt mij meer over degene die dit zegt dan de vele mensen die zich iedere dag weer proberen in te zetten. En ja...fouten maken is idd menselijk, helaas kinderen mishandelen ook....

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 17:47

Heoveel hulp wil je inzetten in een gezin, 24/7 pedagogische begeleiding lijkt mij iets te ver gaan.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 17:53

celtic pony ... heb zo mijn ervaringen
met name mensen die in de problemen zijn gekomen
door haat en nijd op de ouders gericht en dan maar een verhaal over
de kinderen liegen

gelukkig is tegenwoordig valse aangifte doen strafbaar

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 17:55

Tsja, ik kan het dus alleen maar met celticpony eens zijn.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 18:02

celticpony schreef:
Makkelijk roepen dat ermoet worden gescoord...het is geen zakenleven! zegt mij meer over degene die dit zegt dan de vele mensen die zich iedere dag weer proberen in te zetten. En ja...fouten maken is idd menselijk, helaas kinderen mishandelen ook....

Euhmz, dat is het helaas wel. Je wordt afgerekend op scores die je haalt, uren die je moet verantwoorden, hoe efficient en goedkoop je werkt, hoeveel procent van de mensen uiteindelijk goed terecht komt, hoeveel grote blunders er worden gemaakt, hoeveel kinderen er dood gaan doordat er niet op tijd wordt ingegrepen.... allemaal cijfertjes.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 18:03

Wie bepaald uiteindelijk dat je IQ te laag is om voor kinderen te zorgen?
Dat zijn ook maar mensen die aan de hand van een vragenlijst bepalen hoe inteligent je bent en daar een waarde aan hangen.

Is iemand met een laag IQ dan verminderd in staat om goed te zorgen voor een baby, hem te voeden.
Nee want zorgen voor iets kwetsbaars als een kleine baby is een aangeboren gave. Iedereen die voor het eerst moeder wordt weet in daden niet wat hij moet doen, neem een voorbeeld geef je je pasgeboren baby bij het bezoek op de arm of doe je dat niet. Het is een oergevoel de ene kraamhulp zegt echter ja doe maar en de ander zegt ohhh nee niet doen dan krijg je een huiler.

En dan de baby huilt, het heeft honger voed je hem of wachtt je zijn voedingstijden af, het zijn afwegingen en iedere pas geworden moeder doet het anders. En waarom omdat je de eerste dagen het vak leert van de kraamhulp en van de omgeving die vaak onbedoeld adviezen geven.

Deze trotze ouders hadden het besluit weloverwogen genomen, zij 27 en hij 37. De eerste vereisten een huis, een inkomen waren aanwezig, de tweede vereiste een achterban die invalt ook.
Maar omdat deze aanstaande ouders onzeker waren/zijn een eerlijk welk aanstaand ouderpaar is dat nu niet, schakelden ze via het werk van de man een instantie in met dit afschuwelijke resultaat.

Ik vind het en dat is mijn mening werkelijk belachelijk en veel te vergaand. Laat jeugzorg eens zijn werk echt gaan doen en niet ingrijpen terwijl het niet nodig is en de ogen sluiten waar het wel nodig is.

Ik ken mensen genoeg die ik hun kind direct wel af zou willen nemen, carrieremoeders met een werkweek van 40 uur of meer, moeders die hun kind ziek in bed proppen en rustig boodschappen gaan doen, moeders die hun kind tot in het belachelijke verwennen, moeders die hun kind met 30 graden in een jas onder een deken in de brandende zon zetten in de kinderwagen en je vragen waar je je mee bemoeid als je er iets van zegt.

Nee dan ie iemand helemaal de kans niet geven om te laten zien dat zij heel goed in staat zijn voor hun kind te zorgen wel erg gemakkelijk.

Ik hoop dat deze twee mensen hun kind a la minuut weer terug krijgen, een klein kind is het beste af bij zijn moeder.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 18:04

O ja en dit een moeder van 14 en een vader van 16 met een hoog IQ dat ze jammer genoeg niet gebruikt hebben toen ze met zijn tweeen lineair aan het scoren waren die mogen hun kind wel houden, is dat dan wel een garantie?????

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 18:08

Kafue schreef:
En dan de baby huilt, het heeft honger voed je hem of wachtt je zijn voedingstijden af, het zijn afwegingen en iedere pas geworden moeder doet het anders. En waarom omdat je de eerste dagen het vak leert van de kraamhulp en van de omgeving die vaak onbedoeld adviezen geven.

Het kind blijft alleen niet altijd baby Knipoog

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 18:18

Zoals het in het krantenbericht staat vind ik het grof. Zulke ouders moeten gewoon extra begeleiding krijgen vanuit jeugdzorg. Gaat het echt niet, dan kan het kind altijd nog uit huis geplaatst worden en kunnen de ouders met een omgangsregeling toch het kind zien opgroeien. Dit vind ik echt mens onwaardig en ethisch niet juist dat een instantie zo beslist over andermans leven.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 19:39

Lante schreef:
Dit vind ik echt mens onwaardig en ethisch niet juist dat een instantie zo beslist over andermans leven.

Het leven van de ouders of van 't kind?

Overigens 'dat kan altijd nog' gaat niet altijd op als je de indicatie hebt dat deze mensen bijvoorbeeld 's nachts niet in staat zijn om voor de baby te zorgen en er gebeurd wat (uitdroging? Hoge koorts?), dan kan 'altijd nog' te laat zijn. Niemand hier weet de precieze reden waarom 't kind tijdelijk is afgenomen (en zij die het wel weten mogen het niet vertellen). Ik heb uit het bericht het idee gekregen dat het vanaf het begin al gaat om een tijdelijke uithuisplaatsing, dus enkel voor de eerste periode van 't leven van 't kindje, wat zal 'ie daar een trauma's aan overhouden. Tong uitsteken

Als 't inderdaad op die manier is gegaan is 't absoluut not done, maar ik begrijp van ziekenhuis werknemers wel dat ze 't niet durven te vertellen. Maar waar was dan de persoon die namens de instanties het bericht moest geven?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 19:54

@Robyn, je foto blijft leuk, hahahaha....en bedankt!

Maar goed, idd hier verstandig gegeten, pony's gedaan en nogmaals zeer verstandig eten, haha

Als er staat dat er echt spoed bij zat, zullen ze echt wel met een goede verklaring moeten komen waarom men dacht dat dit de enige optie was.

Ik vind het juist wel goed dat dit naar buiten is gekomen. L*llig dat ze zelf hulp vroegen en het dan zo loopt, maar als dat niet was gebeurd had er ook jaren van alles kunnen afspelen achter gesloten deuren. En dat is nou juist ook een groot probleem.

Wat als de achterban die zou helpen ook niet zo slim is? Wat als die nou hun kinderen met baby ook de hand boven het hoofd proberen te houden. Dan zullen er opa's en oma's van alles doen, zodat hun kinderen hun baby of later peuter/kleuter etc niet wordt afgenomene...........

En de vraag was of mensen met een laag IQ een kind mogen krijgen? Ja, dat zou moeten kunnen. Maar dit zal dan een apart geval kunnen zijn. Stoornissen ed zijn afwijkend van alles een laag IQ. Zoals al wordt gezegd, zat mensen met hoog IQ die een hoop andere vaardigheden missen wat zeer schadelijk is.

In hoeverre kan je het voorkomen dat verkeerde mensen een kind mogen krijgen? Dat zou eens bekeken moeten worden. Want daar zegt de politiek vaak wel dat mensen zelf die keus mogen maken bij even kort gezegd de ''normale'' mensen.

Ik ken maar weinig normale mensen, maar dat zijn soms wel de leukste ouders........Verantwoordelijkheids gevoel en liefde bijv zijn erg belangrijk. E je kan niet alles van tevoren weten. Het is ook niet in te schatten hoe ouderschap echt is. En 1 kind is weer heel anders dan 2, 3 etc etc. Mijn tante heeft er 4 en allemaal anders, prima. Diezelfde lieve tante, was 32 jaar terug niet getrouwd en was bevallen van mijn lieve Italiaanse oom. Toen wilden ze ook al haar hulp bieden.( niet gebeurd natuurlijk, was echt niet nodig, maar vooroordeel he?!) Nou, ik kan je vertellen. Ze zijn kort daarna wel getrouwd en hebben 4 zeer intelligente en normale kinderen. Mijn oom en tante zijn echt geweldig, dus tja.......

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 20:00

Inderdaad, ik krijg nu pedagogie en er zijn genoeg problemen die zich situeren bij hoger opgevoede ouders. Alleen brengt laag iq vermoedelijk meer lasten in de situationele context zoals marginale omgeving, geldlasten enz (Als je de modellen geloofd heeft dit toch een zekere invloed op de ontwikkeling). En inderdaad een stoornis is een moeilijke situatie.

Verder ben ik voor een verplichte ouderlijke vaardigheden training, in de hutten in mol (jeugddeliquentie) en vele andere inrichtingen word dit al gegeven aan ouders. Maar ook een cursus die je zo kan volgen is echt een succes. Mensen weten niet meer hoe ze moeten opvoeden, vroeger was alles meer in regel.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 20:11

superpony schreef:
Als er staat dat er echt spoed bij zat, zullen ze echt wel met een goede verklaring moeten komen waarom men dacht dat dit de enige optie was.

Ja, maar die verklaring wordt gegeven aan de rechter, en niet aan de media.