Stelling: Je moet rekening houden met de Ramadan

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

smurffie

Re: Stelling: Je moet rekening houden met de Ramadan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 23:39

volgens mij ging mijn reactie over hetgene wat de ts stelt?

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 23:42

smurffie schreef:
Dus.. Het andere land vlucht je vandaan (vaak juist omdat er strijd is omwille van het geloof) maar een land waar je de vrijheid heb houd niet genoeg rekening met je? ofwel het is nergens goed genoeg

smurffie schreef:
Klopt, maar ook deze mensen zijn hierheen gegaan omdat het hier beter zou zijn Knipoog maar vinden het alsnog niet goed genoeg?

O ja? Dat blijkt anders niet uit de posts waar ik op reageer. Misschien gaat het wel om een oerhollands blank meisje met blond haar envlechtjes onder het hoofddoekje.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 23:46

dan vraagt dat oerhollands blank meisje met blond haar en vlechtjes onder het hoofddoekje per alsnog om een geloof voorop te stellen, en dat geloof komt niet bepaalt uit nederland?

CandyQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 23:52

Ik hou er absoluut geen rekening mee. Ik eet als ik daar zin in heb, en jammer voor degene die het niet mogen. Maar dan moeten ze er maar niet aan mee doen. Ik ga er echt geen rekening mee houden. In de klas eten wij ook, en als ik naast een van de marrokaanse meisjes in mijn klas zit, eet ik gewoon verder. Het boeit me echt niet dat zij het niet mogen. Als ik wil eten, wil ik eten! En dan ga ik echt niet rond kijken of er geen persoon is die mee aan de ramadan doet.
@TS. Bij jou is het echt wel belachelijk, iedereen weet toch dat een kantine er is om te eten. Verward

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 23:53

Antwoord op de stelling heb ik niet.
Wel wat we hebben meegemaakt en mede daardoor een mening hebben gevormd.
Kerstfeest voor ouders en kinderen op de christelijke basisschool werd afgeschaft, omdat de huur van de benodigde ruimte tov de bezoekers te duur was. Vreemd, want toegang was gratis.
Wel werd er suikerfeest gevierd. Daar was gewoon veel meer animo voor. Niet alleen de kids werden daarbij betrokken, maar ook alle ouders. Het was erg leuk en leerzaam voor de ouders, die er niets over wisten.
Leuke gedachtengang van de school, maar om een Hollands (christelijk) kerstfeest af te schaffen en een Islamitisch suikerfeest wel te vieren, stuitte ons tegen de borst.
Gratis entree voor beide vieringen, maar de opkomst voor het suikerfeest was groter,dus de school vierde dat maar?
Vreemde gedachtengang voor een christelijke school. Wij voelden ons eerder achtergesteld met onze hollandse dochter, die wij christelijk op wilden voeden.
Dus, rekening houden met Ramadan? Nee. Waarom?

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 23:53

@ Smurffie: Klopt, maar je hebt het over de mensen die uit dat andere land komen Lachen Generalisatie heet zoiets waar je je nu uit probeerd te banketstaaf Lachen Hoeft helemaal niet hoor. Gaat je niet lukken en het zo wel erg offtopic. Ik ga nu dus ook slapen en hier verder niet meer op in zodat we weer ontopic kunnen gaan Lachen

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 23:55

ik heb het over mensen uit het buitenland omdat het een buitenlands geloof is Knipoog is vrij logisch imo? en buiten bekeerde mensen om, hoeveel moslimse mensen zullen dan een europese afkomst hebben?

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 00:01

volgens mij licht de discussie over turkije in de EU anders nogsteeds open? je heb gelijk als je naar een tekening van de wereldkaart kijkt Ja maargoed. volgens mij is deze discussie niet van jou te winnen Lachen .

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 01:03

Ik ken christenen die wekenlang vastten, dag en nacht, vanwege een bepaalde gebedsactie...Maar die gingen niet tegen moslims zeggen dat zij dan ook niet mochten eten in de kantine.

Mijn man heeft ook al eens meegemaakt, dat een Alevitische (wat vrijere vorm van Islam) collega een broodje wilde eten tijdens de ramadan. In de kantine. Mooi dat ie het broodje kon weggooien, want de andere moslims, die duidelijk niet Alevitisch waren, vonden het niet goed! Groepsdruk werkt...

Voor wie vast en daarom graag vastende mensen om zich heen ziet: vraag dan tenminste op beleefde toon of nietvastende mensen ergens anders willen eten (en accepteer een eventueel "nee"), maar doe dat niet in een kantine, want dan kun je verwachten dat mensen willen eten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 03:57

smurffie schreef:
ik heb het over mensen uit het buitenland omdat het een buitenlands geloof is Knipoog is vrij logisch imo? en buiten bekeerde mensen om, hoeveel moslimse mensen zullen dan een europese afkomst hebben?

Mwah, binnen Europa... hint : oorlog in voormalig Joegoslavië?
En, iets minder 'naast de deur' Oost Europa...
En wat mensen nogal eens vergeten, buiten Europa is Indonesië nog steeds het grootste moslim land ter wereld Clown

En toch frappant, dat 'men' hier maar blijft brullen dat 'ze' zich maar aan moeten passen, terwijl andere landen tegenover ons stukken toleranter zijn..
Expats hebben hele Nederlandse dorpen ( compounds ) in Afrika, Azië en het Midden-Oosten, compleet met gezellige Nederlandse winkeltjes, clubjes, kinderdagverblijven, gebedshuizen etc. ( oh en niet te vergeten, de schotels voor de Nederlandse tv! )
Ben benieuwd hoe de reacties zullen zijn als die landen de compounds afschaffen, niks geen beveiliging bij je dorp, je kindertjes lekker naar de Saoedische basisschool, geen Nederlands spreken onderling, maar lekker Arabisch leren, hup integreren moet je! En nee, niet zeuren dat je er door je werk zit en dat je graag wat Nederlandse dingen om je heen wil hebben, je had ook ergens anders kunnen werken. Zelf voor gekozen, dus kom kom, integreren Haha!

Gut, ze zouden het voor de gein eens moeten doen Haha! Eens kijken hoe snel 'ze' op hun achterste poten staan, omdat 'men' toch niet kan verwachten dat 'ze' zich volledig aanpassen aan het andere land Haha!

guccio

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 04:17

ik vind dat mensen die vasten voor de ramadan dat uit hun eigen geloof doen, een ieder die dat geloof niet heeft hoeft niet te vasten en kan gewoon zijn kopje soep in de kantine eten. Of waar dan ook..

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 09:12

ik geloof dat een groot deel van de discussie niet eens meer gaat over hetgene waar de TS het in haar openingspost over had.

zoals ik al zei,ik denk dat normale mensen weten dat de kantine is om te eten.
degene die daar moeilijk over doet,is gewoon een beetje raar Tong uitsteken

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 18:23

Ik vind niet dat je er rekening mee hoeft te houden, het zou wat zijn als ik geen lijnen en anderen moeten daar ook op letten wat ze eten.
De kantine is er om je eten te nutigen, je kunt toch niet met iedereen rekening houden.
Ik vind die ramadan enzo ook onzin maar goed het is hun geloof, maar val er aub niemand anders mee lastig.
Ik laat hun toch ook geen hosti eten.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 18:41

Rekening houden met de ramadan? Nou nooit een keer Vork
zij moeten zich aanpassen aan nederland net als dat wij ons aan moeten passen in andere landen.

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 20:30

Jammer dat bij zo'n discussie meteen het 'zij moeten zich maar aanpassen'-geblaat begint. Daar gaat het hier helemaal niet om, maar sommige mensen zoeken blijkbaar gewoon een reden om het weer eens te kunnen zeggen.

Ontopic: nee, ik houd er geen rekening mee, het is (indirect) iemands eigen keuze en dus niet mijn probleem Knipoog... Zelfde bij de vastentijd voor pasen en als iemand aan de lijn is. Als ik wil eten, dan eet ik Haha!.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 20:32

ehh maar zij mogen dan wel zeggen dat de autochtonen zich moeten aanpassen?

verder ben ik het met je eens,wil ik eten,dan eet ik.
vastentijd of niet

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 20:35

Het meisje uit de openingspost misschien, maar dat is niet het algemene geluid wat je hoort mbt de ramadan.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 20:37

nee dat is waar.
ergens snap ik t wel een beetje,maar dat is weer een heel andere discussie.

de mensen die ik ken die aan ramadan doen,hoor ik gelukkig niet moeilijk doen

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 20:58

Misser schreef:
Jammer dat bij zo'n discussie meteen het 'zij moeten zich maar aanpassen'-geblaat begint. Daar gaat het hier helemaal niet om, maar sommige mensen zoeken blijkbaar gewoon een reden om het weer eens te kunnen zeggen.

Ontopic: nee, ik houd er geen rekening mee, het is (indirect) iemands eigen keuze en dus niet mijn probleem Knipoog... Zelfde bij de vastentijd voor pasen en als iemand aan de lijn is. Als ik wil eten, dan eet ik Haha!.

Het is toch kwestie van aanpassen of niet dan? Zij passen zich hier aan zoals wij ons daar aanpassen. Snap jou redenatie niet om eerlijk te zijn.
Ieder heeft zijn eigen keus maar ik vind het diep triest dat mensen verwachten dat wij rekening met ze houden omdat zij mee doen aan de Ramadan, vind ik te gek voor woorden. Maar goed alles moet kunnen in nederland daar zullen we straks de hinder van gaan ondervinden Vork

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 21:03

er is alleen geen hier of daar. We zijn met zijn allen hier en met zijn allen wij.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 21:04

Dus moet ik me aanpassen aan hun gewoontes?

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 21:06

MISTRAL94 schreef:
Dus moet ik me aanpassen aan hun gewoontes?

Echt niet!!! Haha!

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 21:06

Nee dat hoef je niet Lachen

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 21:07

Ik was het ook niet van plan Huilen van het lachen

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 21:11