Verkiezingspoll 2e kamerverkiezingen 29 oktober 2025

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Welke politieke partij krijgt jouw stem op 29 oktober?

VVD
49 (6%)
DENK
1 (0%)
PvdA/GL
137 (16%)
ChristenUnie
7 (0%)
SP
21 (2%)
PvdD
30 (3%)
Volt
31 (3%)
D66
167 (20%)
CDA
65 (8%)
NSC
6 (0%)
BBB
56 (6%)
PVV
111 (13%)
SGP
6 (0%)
JA21
40 (4%)
FvD
32 (3%)
50Plus
8 (0%)
Andere partij
5 (0%)
Blanco
13 (1%)
Ik stem niet
21 (2%)
Ik mag (nog) niet stemmen
6 (0%)

Totaal aantal stemmen: 812

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 10:17

Benzz schreef:
Jildau schreef:
Vast. Wat heeft dat ermee te maken of het wel of niet kinderachtig over komt?

Ik zou het ook eerlijk vinden als er straks een coalitie gevormd wordt met partijen die het goed gedaan hebben deze ronde. En niet met een partij die samengevoegd is en dan minder zetels haalt dan toen ze nog apart van elkaar waren.

Dus je vind dat de mensen die erop gestemd hebben uitgesloten moeten worden?

Hoe valt 20 zetels halen ook niet onder ‘het goed gedaan hebben deze ronde’? Of gaat het om verlies van zetels tov de vorige verkiezingen? Dit wordt wel een vaag verhaal zo.

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 10:18

F_T schreef:
juliedo24 schreef:
Briefstemmers 136'000! En volgens NOS zijn die op zijn vroegst pas op maandag allemaal geteld.

Geen 136000, wat minder;

[ Afbeelding ]

Oh, ik zie dat er 136'000 zijn aangevraagd. Mijn fout. Daarvan zijn er dus 30'000 niet kiesgerechtigd blijkbaar.
Laatst bijgewerkt door juliedo24 op 30-10-25 10:18, in het totaal 1 keer bewerkt

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 10:18

Zoals het nu staat is

D66, CDA, VVD en GLPVDA eigenlijk de enige realistisch haalbare combinatie om tot meederheid te komen.

Ik kan daar prima mee leven, grootste vraag is dan of vvd en glpvda voldoende door 1 deur kunnen.

Maar het zou in zijn totaal wel een stabiel centrum kunnen vormen,
En iedere vorm van stabiel lijkt me wel ff lekker eerlijk gezegd.

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 10:19

F_T schreef:
Zoals het nu staat is

D66, CDA, VVD en GLPVDA eigenlijk de enige realistisch haalbare combinatie om tot meederheid te komen.

Ik kan daar prima mee leven, grootste vraag is dan of vvd en glpvda voldoende door 1 deur kunnen.

Ja, maar ik heb wel vertrouwen in de flexibele ruggengraat van VVD. :+

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 10:20

juliedo24 schreef:
F_T schreef:
Zoals het nu staat is

:') :D

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 10:23

juliedo24 schreef:
F_T schreef:
Zoals het nu staat is

Ik ook _O-.

Hieperdi

Ailill schreef:
Hieperdi schreef:
Hopelijk wint de pvv. Het moet eens klaar zijn met al die asielzoekers, handje ophouden en overal voorrang op krijgen. Daarnaast hoop ik dat die klimaat onzin ook eens op de schop gegooid wordt. Nederland de wereld verbeteraar terwijl er in azie volop olie en plastic gedumpt wordt in de rivieren _O- eigen volk eerst
Wellicht dit topic inhoudelijk eens doorlezen?

Hoi dankjewel voor je bericht! Ik heb niet alles gelezen maar de meningen verschillen zoals altijd toch

mylittlejoy

F_T schreef:
MizzMontana schreef:
PVV (als ze de grootste zijn) moet wel eerst een kans krijgen om te formeren, als is het maar om Geert ammunitie te ontnemen om te zeggen dat hij geen kans heeft gekregen.

Hij zal die kans dan ongetwijfeld krijgen.

Maar ik acht de kans uitermate klein dat daar daadwerkelijk een kabinet van komt.

Dan zou hij met alles dat richting rechts neigt samen moeten, en dan nog komt hij niet aan de aantallen zonder vvd

Ik denk dat PVV er ook niets mee opschiet om met "zo weinig zetels" in een kabinet te gaan zitten. Niemand wil met hem regeren en heel links stemt bij elk voorstel dat gedaan wordt tegen. Beetje wat er de afgelopen jaar ook is gebeurd (want D66 heeft tegen veel voorstellen tegengestemd op punten waar ze nu campagne voor gevoerd hebben). Dus hij heeft niets te winnen om te regeren. Grote kans dat hij in de oppositie wil juist om verdere schade aan de partij te voorkomen.

GL en VVD zie ik nog steeds niet samen gebeuren; ik gok toch dat het op D66/CDA met VVD/Ja21 uitkomt en dan misschien BBB erbij om de meerderheid in de Eerste kamer te krijgen. Al haal je BBB weer wat discussies binnen op gebied van klimaat/boeren. Maar eerst maar afwachten wie uiteindelijk de grootste wordt. Van mij mag dat met het oog op snelheid D66 zijn, een formatiepoging van Wilders zie ik niet slagen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 10:25

Blij met de uitslagen en als VVD lid natuurlijk ook met die uitkomst van die partij. Wel een lastige keuze nu voor de VVD. Zonder hun in een coalitie is bijna niet mogelijk, maar ik zie ze liever niet meedoen met GL-PVDA. Denk dat ze een verkiezing erna ook de helft van de zetels kwijt zijn als ze het wel doen. Jammer dat er niet meer mogelijk is op links of centrum rechts. Zou beter zijn om echte verandering te kunnen bewerkstelligen.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 10:26

Loretta schreef:
Maar de PVV heeft Nederland heel wat schade bezorgd. Internationaal staan we er heel wat slechter voor.

Daar kun je niet alleen de PVV de schuld van geven, ook de BBB is hier mede verantwoordelijk voor.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 10:28

mylittlejoy schreef:
GL en VVD zie ik nog steeds niet samen gebeuren; ik gok toch dat het op D66/CDA met VVD/Ja21 uitkomt en dan misschien BBB erbij om de meerderheid in de Eerste kamer te krijgen. Al haal je BBB weer wat discussies binnen op gebied van klimaat/boeren. Maar eerst maar afwachten wie uiteindelijk de grootste wordt. Van mij mag dat met het oog op snelheid D66 zijn, een formatiepoging van Wilders zie ik niet slagen.

Met die vier moet je BBB wel meenemen, anders heb je geen meerderheid in de tweede kamer.

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 10:28

Jessix Ik snap dat VVD-leden liever een coalitien over rechts zien. Maar de VVD heeft vaker in een centrum coalitie met een linkse partij gezeten. Ze hebben vaker samen kunnen werken. Denk je niet dat het ook een kans is voor de VVD om te laten zien dat ze dat (nog/weer) kunnen? Ik denk eigenlijk dat Gl-PvdA en VVD niet met nog meer verlies hoeven te rekenen als ze dit goed aanpakken. (De vraag daar gelaten of Yesilgöz daar de juiste persoon voor is...)
Laatst bijgewerkt door juliedo24 op 30-10-25 10:30, in het totaal 1 keer bewerkt

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 10:29

Exitium schreef:
mylittlejoy schreef:

Met die vier moet je BBB wel meenemen, anders heb je geen meerderheid in de tweede kamer.

En christen unie? Dat zou een optie kunnen zijn ipv bbb

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 10:30

juliedo24 schreef:
F_T schreef:
Zoals het nu staat is

Ik verwacht dat VVD eerst zal kijken of bijvoorbeeld BBB wil aansluiten bij D66, CDA, VVD en JA21. Als VVD echt niet met gl/PvdA in een coalitie wil (wat ze aangeven) dan zullen eerst alle opties over rechts bekeken worden. Als dat niet lukt lijkt de kans dat VVD voor oppositie gaat kiezen ook nog zeker een mogelijkheid.

Ik vraag me ook af hoe sterk gl/PvdA nu staan in een eventuele coalitie onderhandelingen, zonder de heer Timmermans? Ik hoor hier en daar ook signalen dat de fusie misschien niet blijvend is?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 10:32

Ik hoop dat het daar nu op uit draait. D66/CDA/VVD/JA21 en BBB (fvd zullen ze vast niet willen) en PVV in de oppositie. Dan zouden ze met links en rechts een beetje water bij de wijn en een PVV die toch enigszins invloed kan uitoefenen mogelijk in balans kunnen houden.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 10:33

Jessix schreef:
Blij met de uitslagen en als VVD lid natuurlijk ook met die uitkomst van die partij. Wel een lastige keuze nu voor de VVD. Zonder hun in een coalitie is bijna niet mogelijk, maar ik zie ze liever niet meedoen met GL-PVDA. Denk dat ze een verkiezing erna ook de helft van de zetels kwijt zijn als ze het wel doen. Jammer dat er niet meer mogelijk is op links of centrum rechts. Zou beter zijn om echte verandering te kunnen bewerkstelligen.

Waarom zou de VVD daardoor de helft van de zetels kwijt raken? Tot nu toe is de VVD nog nooit afgestraft ook niet toen ze zelf het kabinet lieten vallen.

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 10:33

juliedo24 schreef:
Stemmen uit het buitenland zijn ook nog een grote groep. NRC schrijft dit:

Citaat:
[...] gebaseerd op een peiling onder 12.000 Nederlanders die in het buitenland wonen en die per brief hun stem hebben uitgebracht.

Van de ondervraagden koos 20,7 procent voor GroenLinks-PvdA, 18,5 procent stemde op de PVV. D66 behaalde 17,2 procent van de stemmen. Daarna kozen de meeste mensen voor de VVD (9,8 procent) en het CDA (8,2 procent).

bron https://www.nrc.nl/nieuws/2025/10/29/pr ... d-a4911235
Wat dom om als Nederlander in het buitenland op de PVV te stemmen. :x

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 10:34

Muronia schreef:
Ik hoop dat het daar nu op uit draait. D66/CDA/VVD/JA21 en BBB (fvd zullen ze vast niet willen) en PVV in de oppositie. Dan zouden ze met links en rechts een beetje water bij de wijn en een PVV die toch enigszins invloed kan uitoefenen mogelijk in balans kunnen houden.

D66 staat zo ongeveer voor alles waar ja 21 fvd en bbb niet voor staan.

Dus ik verwacht niet dit een kans van slagen heeft

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 10:36

Benzz schreef:
Jildau schreef:
Vast. Wat heeft dat ermee te maken of het wel of niet kinderachtig over komt?

Ik zou het ook eerlijk vinden als er straks een coalitie gevormd wordt met partijen die het goed gedaan hebben deze ronde. En niet met een partij die samengevoegd is en dan minder zetels haalt dan toen ze nog apart van elkaar waren.

Dus je vind dat de mensen die erop gestemd hebben uitgesloten moeten worden?

Nee dat vind ik niet. Dat is toch met elke partij die niet in de coalitie komt?

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 10:37

MizzMontana schreef:
Exitium schreef:

En christen unie? Dat zou een optie kunnen zijn ipv bbb

Nou ja, voor de tweede kamer zou elke partij kunnen voor een meerderheid, maar specifiek BBB werd genoemd dus vandaar dat ik die aanhaalde.

Overigens hebben D66, CDA, VVD, JA21 en BBB samen ook net geen meerderheid in de eerste kamer bedenk ik me net. Die komen samen op 37 zetels uit.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 10:37

Qua stemgedrag is er denk ik als je naar de gemeentes kijkt vooral een groter verschil tussen stedelingen (meer links) en dorpelingen (meer rechts) dan naar opleidingsniveau. De belangen lijken daar tussen nogal te verschillen. Dat zie je normaal ook wel, maar dat lijkt nu nog meer zo te zijn.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 10:39

SansaS schreef:
Muronia schreef:

D66 staat zo ongeveer voor alles waar ja 21 fvd en bbb niet voor staan.

Dus ik verwacht niet dit een kans van slagen heeft

Tussen verwachten en hopen zit verschil he :) .

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 10:40

Muronia schreef:
Qua stemgedrag is er denk ik als je naar de gemeentes kijkt vooral een groter verschil tussen stedelingen (meer links) en dorpelingen (meer rechts) dan naar opleidingsniveau. De belangen lijken daar tussen nogal te verschillen. Dat zie je normaal ook wel, maar dat lijkt nu nog meer zo te zijn.

Maar ik denk dat de mensen in de randstad gemiddeld gezien ook hoger opgeleid zijn en meer verdienen. :)

Als ik het goed herinner dan wonen veel hoger opgeleiden in steden.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 10:40

Ik ga er vanuit wie dan ook de PVV uitsluit om mee te regeren, ook FvD in dat rijtje past, daar wordt geen midden of linkse partij ook maar iets beter van, als je die bij de coalitie voegt.

Afwachten, PVV momenteel lichte voorsprong tov D66, we zullen het pas echt weten als alle stemmen geteld zijn.

Wilders heeft aangegeven dat als hij de grootste wordt, hij premier wil worden en wil gaan voor een eventueel minderheidskabinet. Kans van slagen daarin is niet zo heel groot. Maar democratisch gezien is dat zijn goed recht, als hij als grootste uit de bus komt.
Redt hij het niet dan is D66 aan zet voor een formatie poging.

Mijn vent vond het bijzonder slap van Timmermans om gelijk de stekker er uit te trekken, op zo'n verkiezingsavond. Ben heel benieuwd wie hem op gaat volgen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 10:41

juliedo24 schreef:
Jessix Ik snap dat VVD-leden liever een coalitien over rechts zien. Maar de VVD heeft vaker in een centrum coalitie met een linkse partij gezeten. Ze hebben vaker samen kunnen werken. Denk je niet dat het ook een kans is voor de VVD om te laten zien dat ze dat (nog/weer) kunnen? Ik denk eigenlijk dat Gl-PvdA en VVD niet met nog meer verlies hoeven te rekenen als ze dit goed aanpakken. (De vraag daar gelaten of Yesilgöz daar de juiste persoon voor is...)

Ik denk zeker dat ze het kunnen. En wellicht zullen ze het ook wel doen. Maar ik zie ze zelf liever in de oppositie in hun eigen kracht. Net wat Yesilgöz en de rest van de partijtop ook aangeeft krijg je weer allemaal van die waterige compromissen. Daar wordt ook niemand blij van.