Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 19:34

juval schreef:
_San87_ schreef:
NOx is een verzamelnaam voor verschillende stikstofoxiden. NOx kan niet 1/3 van de hele stikstofuitstoot zijn, het IS de volledige stikstof uitstoot.

https://www.milieucentraal.nl/klimaat-e ... -en-bodem/

hier wordt het verschil tussen nox en nh3 wel duidelijk uitgelegd.

Sorry, maar dit klopt niet helemaal. NOx is een verzamelnaam, alle stikstofoxiden samen vallen in de groep NOx. Dus stikstofmonoxide, stikstofdioxide, distikstofmonoxide, distikstofdioxide, distikstoftrioxide, enz. enz.

Ze zullen een mix van verschillende stikstofverbindingen bedoelen. Het maakt het er niet duidelijker op iig.
Laatst bijgewerkt door _San87_ op 22-01-25 19:37, in het totaal 1 keer bewerkt

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 19:37

_San87_ schreef:
juval schreef:

https://www.milieucentraal.nl/klimaat-e ... -en-bodem/

hier wordt het verschil tussen nox en nh3 wel duidelijk uitgelegd.

Sorry, maar dit klopt niet. NOx is een verzamelnaam, alle stikstofoxiden samen vallen in de groep NOx. Dus stikstofmonoxide, stikstofdioxide, distikstofmonoxide, distikstofdioxide, distikstoftrioxide, enz. enz.

Ze zullen een mix van verschillende stikstofverbindingen bedoelen. Het maakt het er niet duidelijker op iig.

Het is ook best ingewikkelde materie als je geen scheikundige bent.
maar de 'stikstof' die in de landbouw wordt uitgestoten is de nh3 versie, amoniak dus.

op veel landbouwgronden is juist een stikstof tekort :) ... stikstof is nodig om planten te laten groeien. Er wordt nu vaak gedaan alsof het een soort gif is, maar het is heel nuttig!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 19:40

juval schreef:
_San87_ schreef:

Sorry, maar dit klopt niet. NOx is een verzamelnaam, alle stikstofoxiden samen vallen in de groep NOx. Dus stikstofmonoxide, stikstofdioxide, distikstofmonoxide, distikstofdioxide, distikstoftrioxide, enz. enz.

Het is ook best ingewikkelde materie als je geen scheikundige bent.
maar de 'stikstof' die in de landbouw wordt uitgestoten is de nh3 versie, amoniak dus.

op veel landbouwgronden is juist een stikstof tekort :) ... stikstof is nodig om planten te laten groeien. Er wordt nu vaak gedaan alsof het een soort gif is, maar het is heel nuttig!

Ja, stikstof is niet per se slecht. Maar het ligt er dus aan welke stikstofverbinding en in welke hoeveelheid.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 19:40

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 19:49

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 19:50

Cer schreef:
Ik vraag me af waar Nederland dan veel geld mee kan verdienen, want ik denk wel dat een land financieel gezond moet zijn om te kunnen functioneren.

Ik denk dat we te makkelijk denken dat geld alles is. Maar onze maatschappij zit ook in de verbindingen en hoe we het samen doen. Bij de boeren zouden we misschien echt eens na kunnen denken over wat in eerste instantie aansluit bij onze maatschappij als je niet alleen export telt maar ook een redelijk stabiele voedselvoorziening bijvoorbeeld. Dat geeft minder snelle winst, maar zou de situatie wel stabieler en flexibeler maken.

De manier waarop we nu rekenen levert geen goede dingen op, want het duwt alles in de extremen. Goedkope dingen moeten nog goedkoper, dingen die niet meteen winstgevend zijn (wel nuttig voor de kwaliteit van onze samenleving maar niet in harde cash om te rekenen) zoals onderwijs en zorg worden de hele tijd onder druk gezet, en al dat geld dat we verdienen verzamelt zich meer en meer op een paar plekken waar we als maatschappij niets aan hebben. (Een deel van dat BBP gaat via de eerste de beste brievenbusfirma het land weer uit, wat hebben wij daaraan?)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 19:56

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 19:58

Electra63 schreef:
Loretta schreef:
Deze column kort maar krachtig. Slaat wel de spijker op zijn kop.

https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/h ... ng-behaald

Gewoon niks doen, aftikken en Wilders kan er vervolgens garen bij spinnen.

Zeker een goede column !

Ja, eens. Vraag me ook wel af wat de motivatie daarachter is.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 20:03

Basisinkomen, dus ook voor de boeren, dat helpt dan misschien ook.
En dan alleen produceren voor eigen land en 10% of 20% export.

Maar dat is niet heel erg liberaal en ook geen werkbare oplossing.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 20:53

juval schreef:
mwah, in de rest van Europa is geen of nauwelijks een stikstofprobleem omdat die heel andere normen hanteren.

Onzin.

In andere landen, waar onder Frankrijk, zijn ze al tientallen jaren bezig om de stikstof terug te dringen. In Nederland zijn ze al die tijd bezig met het probleem te ontkennen of te omzeilen (zoals met de PAS). En Spanje is in 2022 door de EU op het matje geroepen vanwege stikstof.
Laatst bijgewerkt door Lieser op 22-01-25 21:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 21:00

ruitje schreef:
Ik vond dit stuk erg boeiend over de waternormen ( die werden hier aangehaald) . Wij kiezen voor een strengere normering dan de EU verplicht:

https://stichtingagrifacts.nl/artikelen ... d-in-staf/

Dat klopt niet. De normen komen uit de Europese Kaderrichtlijn Water en gelden voor heel Europa. Ze zijn in 2000 vastgesteld en Nederland had er al in 2017 aan moeten voldoen. Maar er is meerdere keren uitstel uitstel verleend.

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 21:04

996981 schreef:
martichr schreef:

NOx is 1/3 van het totaal, in die overige 2/3 valt meer winst te behalen. Of dat met innovatie gaat of anderszins mij om het even.. wil niet zeggen dat aan die 1/3 niets moet gebeuren, maar van Tata kun je zeggen dat het dicht bij gevoelige natuur ligt.. bij Schiphol niet bepaald..

Want die vliegtuigen stoten alleen uit als ze aan de grond staan?

Nee, maar aanzienlijk meer bij het starten en landen, dus direct rond Schiphol

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 21:10

Electra63 schreef:

Hoezo een basisinkomen? Als Blokker failliet gaat, of een fabriek, moet het personeel gewoon ander werk zoeken. Desnoods omscholen. Waarom zou dat bij boeren anders zijn? Die kunnen toch ook ander werk zoeken? De meerderheid in Nederland wil een rechts kabinet, maar voor boeren zou ineens een links regime moeten gelden ... :?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 21:21

Lieser schreef:
Electra63 schreef:

Hoezo een basisinkomen? Als Blokker failliet gaat, of een fabriek, moet het personeel gewoon ander werk zoeken. Desnoods omscholen. Waarom zou dat bij boeren anders zijn? Die kunnen toch ook ander werk zoeken? De meerderheid in Nederland wil een rechts kabinet, maar voor boeren zou ineens een links regime moeten gelden ... :?

Niet speciaal voor de boeren.
Basisinkomen ben ik sowieso voorstander van met afschaffing van alle toeslagen.
Dus als ook de boeren een basisinkomen ontvangen, dan kan er misschien minder geproduceerd worden.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 21:22

“Een basis inkomen, dus óók voor boeren”

Niet “alleen voor boeren”

Edit: tegelijk

En verbintenis en alles klinkt super, maar dan moet de hele wereld veranderen denk? Je hebt geld nodig voor eigen voorzieningen… onderhoud, verdediging, handel.. ?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 21:39

martichr schreef:
Nee, maar aanzienlijk meer bij het starten en landen, dus direct rond Schiphol

Ik heb weinig verstand van vliegtuigen, maar onderzoekers van de TU Delft zijn het niet met je eens.
Citaat:
De onderzoekers berekenden ook dat gemiddeld 92% van de door luchtvaart veroorzaakte stikstofdepositie het gevolg is van emissies op grote hoogte, het grootste deel daarvan tijdens kruisvlucht.

https://www.tudelft.nl/2022/lr/meeste-s ... ote-hoogte

juval

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 21:42

Ik dacht dat Europa ook iets te zeggen heeft over het beperken van vliegbewegingen. Dat dit al eerder is tegengehouden door de eu?

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 21:47

De eu is toch Europa?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 22:23

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 22:25

Oh ik las je zin verkeerd, dank voor de link!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 22:27

Denk dat we het er over eens kunnen zijn wat er in nl en de rest van Europa gebeurt ( hele wereld) dat we een zeer roerig jaar tegemoet gaan.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 22:36

In het 20 uur journaal hoorde ik dat ik een fout heb gemaakt toen ik in dit topic schreef vandaag dat men al 40 jaar geleden wist dat de veestapel terug zou moeten gaan. Dat wist men al in 1965 (toen speelde ik alleen nog maar) zeiden ze tijdens het nieuws en waren er al discussies over en rapporten.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 22:40

BigOne schreef:
Denk dat we het er over eens kunnen zijn wat er in nl en de rest van Europa gebeurt ( hele wereld) dat we een zeer roerig jaar tegemoet gaan.

Dat denk ik ook.

En of dit kabinet blijft zitten.
Gedwongen uitkoop is breekpunt voor BBB.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 23:00

Een boer wonende vlak bij natuurgebied verwoorde het goed tijdens Nieuwsuur. Hij riep de overheid op, om eindelijk duidelijkheid te geven en dat zsm.
" Moet ik stoppen, prima, dan stop ik vandaag nog. Mag ik door, ook prima, dan ga ik door. Maar geef nu eens eindelijk duidelijkheid want deze onzekerheid en niet weten waar we aan toe zijn, is niet om mee te leven.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 23:51

Lieser schreef:
ruitje schreef:
Ik vond dit stuk erg boeiend over de waternormen ( die werden hier aangehaald) . Wij kiezen voor een strengere normering dan de EU verplicht:

https://stichtingagrifacts.nl/artikelen ... d-in-staf/

Dat klopt niet. De normen komen uit de Europese Kaderrichtlijn Water en gelden voor heel Europa. Ze zijn in 2000 vastgesteld en Nederland had er al in 2017 aan moeten voldoen. Maar er is meerdere keren uitstel uitstel verleend.

Heb je mijn bron gelezen :o ?

Edit, een screenshot van een deel omdat ik het niet kan quoten

Afbeelding