Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 13:23

Pagina grote advertentie van mevrouw Yesilgöz.

Ze richt zich niet tot mij, want ik heb geen vvd gestemd - maar dat vind ik niet erg.

Ik ben blij dat er zwart op wit staat 'Wij (als vvd) accepteren niet dat er gemorreld wordt aan de rechtsstaat.'
Zo, dat is duidelijk.

En dat in een kabinet zitten geen garantie geeft op goede resultaten.
(Niet dat ik zit te springen om goede vvd resultaten... Maar het is wel waar.)

En ze eindgit met een oproep aan de pvv, NSC en BBB om te gaan praten met de vvd.
(Dat ze dat zou zien als een 'centrum rechts' kabinet vind ik, laten we zeggen, merkwaardig.)
...en er moet nog heel wat water door de Rijn om NSC met de pvv om tafel te krijgen.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 13:27

@Elisa:

Maar zie je dan echt niet dat het gewoon flauwekul is?
Ik heb zelf deze keer niet heel links gestemd maar het gros van mijn vrienden wel. En dat zijn hartstikke lieve, leuke, humoristische, niet-drammerige en vooral heel empathische mensen.
Jee, ik heb me bewust een beetje buiten dit topic gehouden maar dit gaat me toch echt te ver!

Janneke2

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 13:29

Please enlighten me.

In termen van links en rechts word ik graag bij links ingedeeld.

Ben ik onderdeel van mensen (niet: standpunten en mythes) de grond instampen...?
... voorbeelden?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 13:31

mysa schreef:
@Elisa:

Maar zie je dan echt niet dat het gewoon flauwekul is?
Ik heb zelf deze keer niet heel links gestemd maar het gros van mijn vrienden wel. En dat zijn hartstikke lieve, leuke, humoristische, niet-drammerige en vooral heel empathische mensen.
Jee, ik heb me bewust een beetje buiten dit topic gehouden maar dit gaat me toch echt te ver!

Dat zeg ik toch dat ik dit flauwekul vindt? Maar dat vind ik andersom ook en dat gebeurd hier continu. (kijk eens naar de opmerking van Bigone)

Dus hopelijk wordt deze boodschap een keer begrepen.

Ik vind het sowieso nogal dom niveau. :o

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 13:36

Janneke2 schreef:
Please enlighten me.

In termen van links en rechts word ik graag bij links ingedeeld.

Ben ik onderdeel van mensen (niet: standpunten en mythes) de grond instampen...?
... voorbeelden?

Ja, jij doet er soms ook aan mee.

Kansarmen niks gunnen, PVV jat standpunten van de SP, GW kansloos.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 13:39

@ Elisa2, je boodschap is mij dus niet helder.

Het citaat uit die column was idd niet zo vriendelijk (pvv stemmers zijn kanslozen die kansarmen niets gunnen, of hoe ging het precies).

Vervolgens zegt Pien met nadruk dat ze het heel vervelend vindt als er zo door mensen over mensen wordt gepraat, en ik heb gezegd dat 'kansloos' niet alleen een scheldwoord is, maar ook van toepassing kan zijn op vele plannen van GW, 'mission impossible'.

Dus 'continu' rechts de bodem in, nee.

En het spijt me dat GW de sociale paragraaf van de SP jat, maar het is wel zo.

Jij citeerde een citroenzuur iets over linkse mensen die zichzelf zo geweldig vinden - ik benoem een te betreuren actie van GW.
Ik zeg niet dat hij een slecht mens is. (Wel dat hij jat en zijn kiezers voorliegt, want hij stemt compleet anders dan in het verkiezingsprogramma.)

Kansarmen niets gunnen: ooit heb ik overwogen om mij bij de vvd aan te melden om het liberale deel te versterken.
En ik kreeg het Spaans benauwd van de mentaliteit van afdeling X: iedereen met een uitkering is gewoon lui.
Ik zeg niet dat het slechte mensen zijn, ik boor ze niet de grond in,
maar ik benoem wel feiten. (Want geld besteden aan die luilakken - wel nee. Tweede kans? Onzin. Etc.)
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 02-12-23 13:43, in het totaal 1 keer bewerkt

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 13:42

ik ga de politiek steeds beter begrijpen dank zij bokt,
het is - imo - een afspiegeling van wat er nu in de formatie gebeurd, veel over elkaar praten en niet met elkaar, dank bokkers

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 13:43

Dat ervaar ik ook Elisa.
Ik vind de eerdere reactie van Pien wel heel sympathiek mbt de gedeelde opinie over de PVV.

Als je op links niet aangevallen wil worden; doe dat dan ook niet richting partijen en kiezers van partijen die niet in je straatje passen. Wel zo eerlijk. En goed voor een positieve vorm van discussiëren.

Als we allemaal (ikzelf ook!) een beetje moeite doen kunnen we het hier met z’n allen gezellig houden

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 13:43

Jatten en voorliegen zijn ook niet echt aardig he? Doen niet alle politici dat wanneer het hun uitkomt? Voorliegen? "ik heb er geen actieve herinnering aan", "Omzigt funtie elders", etc. etc.

Pien heeft gelijk dat het vervelend is dat er zo door mensen over mensen wordt gepraat.

Dat is mijn punt, ik heb het nu een keer andersom gedaan en dat vinden jullie ook niet leuk.

Dus ipv dat we het de hele tijd over rechts, links hebben..kunnen we het beter over de inhoud hebben.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 13:46

mce schreef:
het is - imo - een afspiegeling van wat er nu in de formatie gebeurd, veel over elkaar praten en niet met elkaar, dank bokkers

:D je vergeet nog "langs elkaar".

Maar ja, denk dat dit inderdaad wel een afspiegeling is ook van wat er in de politiek gebeurd.

Daarom houdt ik zo van politici die het op de inhoud houden en niet steeds een ander slecht weg menen te moeten zetten. En dat was in de oude politiek heel erg maar zie ik bijvoorbeeld Omzigt en van der Plas niet doen.

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 13:52

Janneke2 schreef:
@ Elisa2, je boodschap is mij dus niet helder.

Het citaat uit die column was idd niet zo vriendelijk (pvv stemmers zijn kanslozen die kansarmen niets gunnen, of hoe ging het precies).

Vervolgens zegt Pien met nadruk dat ze het heel vervelend vindt als er zo door mensen over mensen wordt gepraat, en ik heb gezegd dat 'kansloos' niet alleen een scheldwoord is, maar ook van toepassing kan zijn op vele plannen van GW, 'mission impossible'.

Dus 'continu' rechts de bodem in, nee.

En het spijt me dat GW de sociale paragraaf van de SP jat, maar het is wel zo.

Jij citeerde een citroenzuur iets over linkse mensen die zichzelf zo geweldig vinden - ik benoem een te betreuren actie van GW.
Ik zeg niet dat hij een slecht mens is. (Wel dat hij jat en zijn kiezers voorliegt, want hij stemt compleet anders dan in het verkiezingsprogramma.)

Kansarmen niets gunnen: ooit heb ik overwogen om mij bij de vvd aan te melden om het liberale deel te versterken.
En ik kreeg het Spaans benauwd van de mentaliteit van afdeling X: iedereen met een uitkering is gewoon lui.
Ik zeg niet dat het slechte mensen zijn, ik boor ze niet de grond in,
maar ik benoem wel feiten. (Want geld besteden aan die luilakken - wel nee. Tweede kans? Onzin. Etc.)

Het zijn niet de mensen die hier massaal naartoe komen of degenen die een uitkering genieten waar we boos op moeten zijn. Die mensen maken ook maar gebruik van de voordelen die ze aangereikt krijgen.

We moeten boos zijn op degenen die dit alles mogelijk maken: De politiek. Zij maken dit alles mogelijk, zij zorgen ervoor dat nieuwe mensen ellenlang van onze zorgstaat kunnen genieten, zij zorgen ervoor dat uitkeringsgerechtigden niet de moeite nemen om een baan te zoeken omdat ze er financieel op achteruit gaan.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 13:52

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 13:57

BigOne schreef:
Las net een zinnetje in een column: De overwinning van de pvv is die van de kanslozen die de kansarmen niks gunnen.

Nou, het kan bijna niet denigrerender, ach ja verwacht ook niet anders van de heer Schimmelpenninck. Enerzijds strijden voor inkomensongelijkheid en tegelijkertijd op ze neerkijken. Mr Hypocrisie

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 13:59

Elisa2 schreef:
https://www.hpdetijd.nl/2023-11-27/link ... verliezer/

Dit is ook wel een leuke column. :+

Quote:

"Waar ‘m dat inzit? Ik kan niet anders bedenken dan dat linkse mensen vaak zijn behept met bepaalde karaktereigenschappen, zoals zeer overtuigd van hun eigen gelijk, matig ontwikkeld empathisch vermogen, drammerig, weinig humor. Ze vinden zichzelf o zo slim en slimmer dan de rest. Betere mensen vinden ze zichzelf ook. "

Geschreven door aanhanger van de PVV

Citaat:
Ondergetekende was een van de Fortuyn-stemmers, maakte zich bekend en probeerde uit te leggen dat ik niet rechts was, maar teleurgesteld in links, de stroming waar ik me van oudsher juist het meeste thuis had gevoeld

Dus is geen objectief stuk, maar even lekker natrappen. Niet constructief ook en het versterkt het polariseren!
Of anders gezegd, dit stuk past volledig in de cultuur van de PVV.

Zoals de geciteerde uitsprak van BigOne over wie de stemmers van de PVVzijn, niet opbouwend is, niet ok en polarisatie in de hand werk , zo doet dit stuk dat ook, maar dan jegens linker achterban.

Ik lees Elisa dat je het zelf ook een nare kolom vindt en dezelfde vergelijking maakt als ik, daar ben ik blij om.

Beiden leggen de nare polarisatie bloot. Dat vind ik toch wel verdrietig eerlijk gezegd.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 14:04

Het ging er om, hoe vervelend het kan zijn dat je gepolariseert wordt, links doet dat hier in het topic behoorlijk naar rechts (ook al vinden ze zelf van niet). Nu gebeurt het even andersom en kan je ervaren hoe vervelend het is als je zo veralgemeniseerd wordt weg gezet.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 14:05

Elisa2 schreef:
mce schreef:

Maar ja, denk dat dit inderdaad wel een afspiegeling is ook van wat er in de politiek gebeurd.

Daarom houdt ik zo van politici die het op de inhoud houden en niet steeds een ander slecht weg menen te moeten zetten. En dat was in de oude politiek heel erg maar zie ik bijvoorbeeld Omzigt en van der Plas niet doen.

Het zou inderdaad heel fijn zijn, en hard nodig, dat het om de inhoud gaat, en niet om de poppetjes. Dat niveau kleuterschool achter ons wordt gelaten en er als volwassen mensen met elkaar gepraat kan worden.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 14:07

juval schreef:
Elisa2 schreef:

Het zou inderdaad heel fijn zijn, en hard nodig, dat het om de inhoud gaat, en niet om de poppetjes. Dat niveau kleuterschool achter ons wordt gelaten en er als volwassen mensen met elkaar gepraat kan worden.

Nou vond ik dat juist met de verkiezingen ook lastig, het ging meer om de poppetjes dan om de inhoud. Ik heb vaak eens voor de tv gezeten met de gedachte of deze kinderachtige groep mensen nu werkelijk onze enige opties zijn voor het besturen van het land.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 14:08

Wintu schreef:
Het ging er om, hoe vervelend het kan zijn dat je gepolariseert wordt, links doet dat hier in het topic behoorlijk naar rechts (ook al vinden ze zelf van niet). Nu gebeurt het even andersom en kan je ervaren hoe vervelend het is als je zo veralgemeniseerd wordt weg gezet.

Heb je voorbeelden Wintu? Ik zelf las het wel eens, maar niet altijd. De laatste pagina’s ging het er vredig aan toe geloof ik? Heb niet zo strak meegelezen dus misschien zie je meer dan ik.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 14:10

Elisa2 schreef:
Jatten en voorliegen zijn ook niet echt aardig he? Doen niet alle politici dat wanneer het hun uitkomt? Voorliegen? "ik heb er geen actieve herinnering aan", "Omzigt funtie elders", etc. etc.

Pien heeft gelijk dat het vervelend is dat er zo door mensen over mensen wordt gepraat.

Dat is mijn punt, ik heb het nu een keer andersom gedaan en dat vinden jullie ook niet leuk.

Dus ipv dat we het de hele tijd over rechts, links hebben..kunnen we het beter over de inhoud hebben.

Je haalt imo wel twee dingen door elkaar. We zouden rustig hier mogen zeggen dat Geert Wilders jat en liegt, zoals we ook mogen zeggen dat Timmermans een veelvraat is en Omtzigt een eeuwige twijfelaar of een zacht ei is.
Het wordt vervelend als we elkaar voor dingen gaan uitmaken, maar dat zie ik niet gebeuren. Er wordt in algemeenheden gesproken en wie de schoen past trekke hem aan.

De quote van Bigone was een quote uit iets dat ze gelezen had. Niet leuk om te lezen als je pvv hebt gestemd, maar ook niet perse haar mening.

Ik vind dat mensen zich veel te veel aantrekken van wat hier staat. Het zijn maar meningen, iedereen heeft er 1 (of tig) en mag die hier ventileren. Zolang je maar niet zit te stoken of te ruzieen lijkt mij dat allemaal prima.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 14:16

lies schreef:
Je haalt imo wel twee dingen door elkaar. We zouden rustig hier mogen zeggen dat Geert Wilders jat en liegt, zoals we ook mogen zeggen dat Timmermans een veelvraat is en Omtzigt een eeuwige twijfelaar of een zacht ei is.
Het wordt vervelend als we elkaar voor dingen gaan uitmaken, maar dat zie ik niet gebeuren. Er wordt in algemeenheden gesproken en wie de schoen past trekke hem aan.

De quote van Bigone was een quote uit iets dat ze gelezen had. Niet leuk om te lezen als je pvv hebt gestemd, maar ook niet perse haar mening.

Ik vind dat mensen zich veel te veel aantrekken van wat hier staat. Het zijn maar meningen, iedereen heeft er 1 (of tig) en mag die hier ventileren. Zolang je maar niet zit te stoken of te ruzieen lijkt mij dat allemaal prima.

het is alleen zo dat mensen zich persoonlijk aangevallen voelen hier, en vinden dat ze de persoon waar ze achter staan moeten verdedigen.

Dat is ook wel een normale reactie denk ik... haha.. kom niet aan Caroline, want anders :+

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 14:19

Als we nu uitgepolariseerd zijn, aan beide kanten, kunnen we het nu gewoon -met begrip voor elkaars verschillende standpunten- weer over de actualiteit en inhoud hebben, zonder termen als “extreem” “dom”
“Egoïstisch” enzo

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 14:27

juval schreef:
lies schreef:

het is alleen zo dat mensen zich persoonlijk aangevallen voelen hier, en vinden dat ze de persoon waar ze achter staan moeten verdedigen.

Dat is ook wel een normale reactie denk ik... haha.. kom niet aan Caroline, want anders :+

Ja klopt, dat is ook wat ik zie.
Maar vind je dat een normale reactie? Ik niet echt hoor. Ik heb over Caroline ook nog wel wat te zeggen }:)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 14:42

Mijn mening : De pvv is Geert Wilders, autocraat bij uitstek. En ik vertrouw een autocraat in de politiek niet.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 14:42

Janneke2 schreef:
... en ik kan zeggen dat ik de rust in Drenthe weldadig vind.

Maar tja, mijn staatsburgerschap heb ik ook maar van de ooievaar gekregen, anders gezegd: ik vind het wat raar dat dat mij het recht zou geven om hele stukken aardbol af te sluiten.

En toch doe je de deur op slot om te voorkomen dat er ongewenste bezoekers in je huis komen.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 14:44