Oorlog Israël

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 23:31

Helaas hoeven ze vooralsnog niets uit te leggen.
Wat zij doen ís natuurlijk niet uit te leggen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 09:28

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 09:42

Zucht. Dit gaat wel tegen alle internationaal recht in hoor: ziekenhuizen moeten tijdig verwittigd worden, en kunnen alleen een legitiem doelwit zijn als er bewijzen zijn dat ze een ernstige militaire dreiging inhouden, en als er voldoende gedaan kan worden om de mensen in veiligheid te brengen. En intussen is het voor de Belgische media al bijna geen nieuws meer. Tja, we hebben in mijn provincie nu belangrijker nieuws: we krijgen natte voeten door de wateroverlast.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 19:38

Ze hebben tot op heden geen bewijzen getoond. Maar al zat heel Hamas in het kwadraat onder dat ziekenhuis, dan vind ik het nog niet acceptabel om daar mensen voor op te offeren.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 20:17

Ben het met je eens, maar op vrt nieuws staat een stukje over het internationaal recht, en in sommige gevallen zou het goed te praten zijn (hoewel, eerst moeten ze kunnen evacueren), in dit geval duidelijk niet.

En terwijl de hele wereld beweert dat Hamas burgers als menselijk schild gebruikt maar ik hier nog niets van beelden van gezien heb (Hamas zit ondergronds, de burgers bovengronds), zie ik op FB plots het volgende voorbijkomen:
https://www.facebook.com/reel/333257606024633
Er zijn beelden waarbij Israëlische militairen in Nablus (West Bank dacht ik toch, zogezegd geen oorlogsgebied) Palestijnen gebruiken als menselijk schild bij huiszoekingen. Eentje was zelfs een meisje van 11 jaar, ze was doodsbang dat ze hun dreigementen gingen uitvoeren (gevangen zetten of doden). Een Israëlische mensenrechtenactiviste van Betselem of zo zei dat deze praktijken al een aantal jaren verboden zijn, en dat ze deze gevallen zullen laten onderzoeken. Helaas is enkel één of ander militair gerechtshof bevoegd, dus ze weet niet zeker of ze er veel van moet verwachten. Belangrijkst is vooral om uit te vissen of die soldaten dit op eigen initiatief deden, of dat ze hiervoor van hogerhand instructies kregen, wat het nog erger maakt, want dan is het structureel.

hwn

Re: Oorlog Israël

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 12:19

Blijkbaar wordt er gewerkt aan een akkoord om 75 gijzelaars vrij te laten in ruil voor een staakt-het-vuren van 5 dagen. De gijzelaars zouden in groepen vrijgelaten worden per 24 uur. Zou gaan om vrouwen en kinderen. Dit niet alleen onder druk van de VS, maar ook van de Israeli's zelf die een mars gehouden hebben voor de vrijlating van de gijzelaars.

Ben wel benieuwd hoeveel er nog in leven zijn na alle bombardementen.

Ik hoop dat in die 5 dagen - als die er komen - de diplomatieke druk op Israël opgevoerd wordt om o.a. nutsvoorzieningen te herstellen en zich op zijn minst aan internationaal recht te houden ipv een bevolking via een middeleeuwse belegering te nekken.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 18:44

https://www.instagram.com/p/Cz0YWPAORFM/

Stilaan van Amerikaanse kant (ook op CNN) meer kritiek op Israël en vooral op de extreem-rechtse individuen in die regering. En dat Israël vooral moet tegengehouden worden om te doen wat het doet in de West Bank, want dat "will blow up in our face" zei de VS.

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 22:15

Zowel CNN als BBC zijn recent ook kritisch geweest op het gefabriceerde nep bewijs vanuit het ziekenhuis, door het leger van Israël.

Blijf het zo bizar vinden dat veel mensen Israël nog steeds niet veroordelen.
Alles waar ze Hamas van beschuldigen doen ze zelf, alleen 100x erger en ze doen nog meer zieke zieke dingen.

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 22:27

Citaat:
The source told Haaretz that their police investigation intimates that an IDF combat helicopter fired at terrorists after arriving on the scene. While targeting the perpetrators, the helicopter reportedly also hit the festivalgoers.

Het lijkt er nu ook op dat ook de Israëlische helicopters op onschuldige mensen geschoten hebben... Ben benieuwd wat er nog meer boven water gaat komen.

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 23:13

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 23:31

Ja, ik zag die ook net voorbijkomen op FB, wel al een post van 10 dagen geleden. Ik zag deze maar was niet zeker of ik het goed begrepen had:

https://twitter.com/Resist_05/status/17 ... y1fTJhbco4

Denk wel dat mijn bron betrouwbaar is, is iemand die jaren geijverd heeft voor het opheffen van het embargo tegen Irak (was onze reisleider bij mijn eerste Irak-reis), dus die weet wel waar ie betrouwbare informatie kan halen.

Als je intussen weet dat 2/3 van de 1200 slachtoffers militairen waren, en dat Israël niet alleen bij schietpartijen (getuigenissen van Israëlische overlevenden) maar ook bij bombardementen uit helikopters israelische slachtoffers gemaakt heeft, dan vraag ik me af hoeveel Hamas er nog op zijn geweten heeft. Hun stelling dat het hen niet te doen was om mensen te doden, maar om gijzelaars te nemen, zou best wel eens de waarheid kunnen zijn.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 00:37

Op het journaal was vandaag dat in Israël nagenoeg niets over de Palestijnse situatie op het nieuws te zien is. Alleen propaganda filmpjes over de heldhaftige daden van de Israëlische soldaten en aandacht voor de Israëlische slachtoffers. Maar niets over de bevolking in Gaza.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 07:52

Ja, dat dacht ik wel, ik kan niet geloven dat daar zoveel onmensen wonen. Maar ik vraag me af of ze daar dan geen internet hebben? Of is dat ook iets dat niet mag van de joods-orthodoxe leer?

Eerlijk gezegd, als ik zie wat er gebeurt met extreem-rechts aan de macht, hou ik mijn hart vast voor de volgende verkiezingen in België.

De haviken gooien hun maskers af. Onderstaand bericht maakt duidelijk dat hun plannen om ze in de Sinai-woestijn te drijven al vaste vorm krijgen.

zo 19 nov
20:28
Israëlische minister van Inlichtingen: "Misschien moeten we de bevolking in Gaza vrijwillig buiten de Gazastrook onderbrengen?"
De Israëlische minister van Inlichtingen, Gila Gamliel, roept de internationale gemeenschap op om na te denken over de "vrijwillige verhuizing" van de bevolking in Gaza "naar een gebied buiten de Gazastrook, om humanitaire redenen". Ze stelt dit voor als alternatieve piste, "eerder dan geld vrij te maken voor de heropbouw van het huidige gebied binnen Israël." Dat zegt Gamliel in een artikel in The Jerusalem Post, een Israëlische krant. Ze is lid van de Likoed-partij van de Israëlische premier Netanyahu.

"We hebben al verschillende oplossingen uitgeprobeerd, en alles is gefaald, zegt ze daarover. "Dat zou een win-winsituatie zijn: voor de burgers van Gaza, die een beter leven willen, en voor Israël ook, na deze verschrikkelijke tragedie."

De oorlog is intussen 44 dagen bezig. Sinds 7 oktober zijn er volgens Hamas zeker 13.000 doden gevallen aan de kant van Gaza. Naar schatting twee derde van de bevolking in het gebied is op de vlucht. Aan Israëlische kant zijn er volgens de officiële communicatie van het Israëlische leger bij hun troepen 64 mensen overleden.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 12:49

Die 5 dagen staakt-het-vuren... net genoeg tijd om alle Hamas kopstukken en aanhang veilig naar Turkijke en/of Qatar te krijgen ?
Je gaat mij niet vertellen dat ze plots om de burgers in Gaza geven.

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 16:24

FiveSports schreef:
Zowel CNN als BBC zijn recent ook kritisch geweest op het gefabriceerde nep bewijs vanuit het ziekenhuis, door het leger van Israël.

Alles waar ze Hamas van beschuldigen doen ze zelf, alleen 100x erger en ze doen nog meer zieke zieke dingen.

Waarom zou je Israel veroordelen ? Zij hebben niet aangevallen. En de verhalen die in de media komen zijn of onvolledig of een deel niet waar. Mijn broertje woont in Israel met zijn 5 kinderen en Israelische vrouw en dan hoor je toch echt andere dingen. Israel wordt nu beticht als de slechterik maar dat is niet zo, ik bedoel er zijn raketten op Israel afgevuurd vanuit Jemen en Syrie en Libanon... Het is allemaal niet zo zwart-wit, wil ik er maar mee zeggen.

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 16:26

Pandora2 schreef:
Die 5 dagen staakt-het-vuren... net genoeg tijd om alle Hamas kopstukken en aanhang veilig naar Turkijke en/of Qatar te krijgen ?
Je gaat mij niet vertellen dat ze plots om de burgers in Gaza geven.

De Hamas kopstukken zitten daar al, ze baden in luxe...

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 16:41

Ja inderdaad. Ik bedoelde meer de kopstukken die nu nog ' onder de grond ' zitten. Zullen best ook nog wel een aantal hoge piffen tussenzitten die ze toch nog liever een tijdje in leven houden.

Zag vanmiddag op het nieuws beelden van zo'n ondergrondse gang onder het Al Shifa ziekenhuis. Door Israël getoond, maar nog niet op echtheid gechecked.
Geen spoor van menselijk leven daar te zien.
Kan evengoed een technische ruimte van het ziekenhuis zijn dus.
Zou mij ook verbazen moest Hamas nog altijd in het noorden zitten. Toch tijd en waarschuwingen genoeg gehad om te verkassen lijkt me.

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 16:50

Dat is geen technische ruimte van het ziekenhuis. Hamas stelt volgens mijn broertje ook in woonwijken raketinstallaties op e.d., ik denk in de hoop dat ze daar niet op schieten, dus de gewone burgers lopen gevaar. Zelfde als met een commandocentrum onder een ziekenhuis, ze spelen het spel feitelijk niet eerlijk, voor zover er iets eerlijk is aan oorlog. Als Israel iets gaat beschieten waarschuwen ze eerst, dan kunnen mensen weg gaan. Dat soldaten soms doordraaien is logisch, daar kun je het hele leger niet voor verantwoordelijk houden. Buurjongen van mijn broertje, is op gegroeid met zijn 1 na oudste, is een held. Er werd een granaat in hun legervoertuig gegooid en hij is daar bovenop gaan liggen, zijn maten leven dus nog maar hij niet. En zo zijn er nog wel meer verhalen.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 19:04

hahahatsjoe schreef:
FiveSports schreef:

Waarom zou je Israel veroordelen ? Zij hebben niet aangevallen. En de verhalen die in de media komen zijn of onvolledig of een deel niet waar. Mijn broertje woont in Israel met zijn 5 kinderen en Israelische vrouw en dan hoor je toch echt andere dingen. Israel wordt nu beticht als de slechterik maar dat is niet zo, ik bedoel er zijn raketten op Israel afgevuurd vanuit Jemen en Syrie en Libanon... Het is allemaal niet zo zwart-wit, wil ik er maar mee zeggen.

De Israëlische media is niet bepaald objectief - en al meermaals betrapt op leugens - dus jouw broertje ziet ook maar één kant van het verhaal, en als hij het wel weet en het dan maar ok vindt dat zoveel burgers gedood worden en zoveel andere overtredingen van de mensenrechten, tja, dan vind ik daar wel wat van. Ik heb geen zin om weer het hele topic en alle israëlische overtredingen te citeren (en het legitiem en internationaal erkend recht van de palestijnen onder bezetting om zich hiertegen met alle middelen te verzetten). Ik denk en hoop dat de Israëlische burgers, mochten ze goed geïnformeerd zijn, zich toch ook wel zouden schamen voor hun regering en legerleiding. Tenzij mijn geloof in de goedheid van de meeste mensen ten onrechte is...

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 20:25

Ik vind daar ook wel wat van dat er mensen zijn die heel geen probleem hebben met wat al die onschuldige mensen word aangedaan nu!
Het gaat veel te ver
Israel gaat de boekjes ver te buiten!!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 23:15

Citaat:
Waarom zou je Israel veroordelen ? Zij hebben niet aangevallen.

Ik gebruik al een tijdje het woord 'vendetta'.
"Zij zijn begonnen...!!! Wij moeten wel terugslaan...!!!" - zo gaat het ook op het schoolplein, maar daar vallen geen doden.
Tussen Israël en de Palestijnen wel.
... en de strijd is op allerlei manieren ook nog eens ongelijk en ingewikkeld.
Citaat:
En de verhalen die in de media komen zijn of onvolledig of een deel niet waar.

Welkom in de wereld van oorlog en propaganda.
Oud gezegde: 'De eerste die sneuvelt in de oorlog is de waarheid.'

Citaat:
Israel wordt nu beticht als de slechterik maar dat is niet zo

... al probeer ik niet mee te doen aan de vendetta, dr mensenrechten van de inwoners van de bezette gebieden worden al vele jaren lang consequent geschonden.
Tegen de internationale afspraken in, waar de staat Israël aan gehouden is.
Citaat:
ik bedoel er zijn raketten op Israel afgevuurd vanuit Jemen en Syrie en Libanon...

Er was een tijd dat raketten van Hamas niet veel verder kwamen dat Tsederot.
En zolang je het kreng niet op je hoofd kreeg, was er weinig aan de hand.
(Als vergelding wetd er meestal een hightech raket teruggevuurd naar Gaza stad, waar vervolgens een aantal burgers stierven.)

Citaat:
Het is allemaal niet zo zwart-wit, wil ik er maar mee zeggen.
Hoe precies bedoel je dit...?

Citaat:
Hamas stelt volgens mijn broertje ook in woonwijken raketinstallaties op e.d., ik denk in de hoop dat ze daar niet op schieten, dus de gewone burgers lopen gevaar.

Die klopt.
Ingewikkeld is het wel, dat er een miljoen mensen woonden op een strook die zo groot is als de eilanden Texel en Vlieland.
Een commando centrum onder een ziekenhuis vind ik te schofterig voor woorden - 'levend schild' heet dat. Bah.
Maar burgers lopen in Gaza aan alle kanten gevaar.
Bijvoorbeeld dat er voor slechts drie procent van de inwoners schuilkelders zijn.
... ik kon het mij eerst niet eens voorstellen.
'Als het alarm gaat, ga je naar de schuilkelder', dacht ik.
Dat kan niet in Gaza.
Huuuu....

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 00:12

500km aan onderaardse gangen en kelders. Maar niet voor de gewone Gazaan...

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 01:01

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 07:36

mysa schreef:
500km aan onderaardse gangen en kelders. Maar niet voor de gewone Gazaan...

Daar gaan we weer... En als ze de burgers bij hen in de gangen en kelders gelaten hadden, dan had je weer geroepen dat ze hen als menselijk schild gebruiken.

Voor de 100ste keer in dit topic: het internationaal (oorlogs)recht zegt dat de bezetter verantwoordelijk is voor de veiligheid van de burgerbevolking in de bezette gebieden. Dus het is de taak van Israël om ervoor te zorgen dat de burgers in Gaza veilig zijn, niet die van Hamas.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 10:17

Nouja, Israel waarschuwt en geeft ze de tijd om te vluchten..

( maar bombarderen vervolgens de vluchtelingenkampen...)