Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Re: Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 10:21

Grappig, ik dacht precies hetzelfde en wilde je post terugzoeken. Maar je hebt het zelf al gedaan :D +:)+

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 11:43

Wat apart dat inkomsten uit bedrijfswinsten zo veel lager belast worden. Trek dat eens gelijk, denk ik dan..

Het meetellen van btw op aankopen vind ik dan een beetje apart, dat heb je toch helemaal zelf in de hand? En het is toch logisch dat mensen met meer geld in verhouding minder uitgeven. Wel vind ik dat belasting op eerste levensbehoeftes wat verder omlaag zouden mogen, daar los je die ongelijkheid ook al verder mee op, want bij rijkere mensen zullen de meeste aankopen luxe zijn, en bij armere mensen juist vooral noodzakelijke spullen/diensten.

Ik zou het nog steeds jammer vinden als ze vermogensbelasting voor lagere vermogens nog verder zouden verhogen. Dat systeem is nu redelijk logisch; je betaalt nu 30% inkomstenbelasting over het potentiële rendement van je vermogen, waarbij ze rekenen met een fictief rendement van 4%. Haal je minder rendement, dan heb je pech en betaal je eigenlijk te veel belasting, en als je meer rendement behaalt heb je mazzel. Ik zou het op zich logisch vinden als ze belasting gaan heffen over je werkelijke rendement in plaats van dat fictief rendement. Daar is laatst ook een rechtszaak over geweest als ik het goed heb, dat fictief rendement zou tegen de regels zijn. Ik ben benieuwd hoe ze dat willen gaan veranderen.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 11:51

BTW is gewoon belasting en als je de belastingdruk wilt meten, dan moet je alle belastingen, dus ook de BTW meenemen. Het zou pas apart zijn als ze zouden zeggen, ja het is weliswaar belasting die mensen betalen, maar we rekenen het niet mee als belasting die mensen betalen.

En nee, het is ook niet waar dat je het zelf in de hand hebt. Als je een laag inkomen hebt, dan ben je je hele of bijna je hele inkomen kwijt aan je dagelijkse levensbehoeften. Levensbehoeften waar BTW op zit en die je dus verplicht bent om te betalen. Dat is nou net één van de redenen waarom de lagere inkomens zoveel belasting betalen, omdat ze geen keuze hebben dan hun inkomen uit te geven aan met BTW belaste producten.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 11:59

Karl66 schreef:
BTW is gewoon belasting en als je de belastingdruk wilt meten, dan moet je alle belastingen, dus ook de BTW meenemen. Het zou pas apart zijn als ze zouden zeggen, ja het is weliswaar belasting die mensen betalen, maar we rekenen het niet mee als belasting die mensen betalen.

En nee, het is ook niet waar dat je het zelf in de hand hebt. Als je een laag inkomen hebt, dan ben je je hele of bijna je hele inkomen kwijt aan je dagelijkse levensbehoeften. Levensbehoeften waar BTW op zit en die je dus verplicht bent om te betalen. Dat is nou net één van de redenen waarom de lagere inkomens zoveel belasting betalen, omdat ze geen keuze hebben dan hun inkomen uit te geven aan met BTW belaste producten.

Dit. En als je groepen met elkaar wil vergelijken zal je om moeten rekenen naar bijvoorbeeld percentages. Zeggen dat Piet maandelijks € 800 aan belasting betaalt en Mark € 4.300 zegt namelijk niet zoveel. Je kan pas vergelijken als je dat omrekent naar percentages van (in dit geval) het inkomen, dus waarbij Piet 55% van zijn inkomen aan belasting betaalt en Mark maar 36%. Mark betaalt weliswaar veel meer belasting dan Piet, maar het effect op de portemonnee van Piet is veel groter.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 11:59

Wonen, verzekeringen, ziektekosten, energie, water, voedsel, kleding. zelfs het meest minimale dat je moet uitgeven. Daar zit altijd belasting op. Feit is dat tot pakweg modaal mensen 40% of meer van hun inkomen weer afstaan aan de staat. Dingen waar je gewoon niet onderuit komt.

Daar zal iets aan moeten gebeuren. Bij deze hogere prijzen van alles gaat er nog eens extra geld naar de overheid.

Desnoods de btw weer terug naar lager. Die is steeds een beetje verder verhoogd afgelopen jaren. Als die iets terug gaat en desnoods op verse groente en vers vlees en fruit naar 0% dan heb je voor de lagere inkomens al best wat winst denk ik. En stimuleer je gezonde voeding ook nog eens.
En de noodzakelijke gas stroom en water tot een bepaalde hoeveelheid verbruik veel lagere belasting. Of desnoods tot 20000/250000 euro per jaar geen inkomstenbelasting afdragen.

Dan heb je als overheid ook weer misschien minder toeslagen te betalen en wordt de hele administratieve rompslomp daarover minder en vallen de mensen met net een beetje boven de toeslagen grens niet zo buiten de boot. -O-
Laatst bijgewerkt door karuna op 25-03-22 12:02, in het totaal 1 keer bewerkt

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 12:02

Het btw op groente en fruit naar beneden is afgesproken in het regeer akkoord. Alleen schijnt het niet zo makkelijk te zijn als wij denken.
Want wat valt er nog meer onder groente en fruit?

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 12:02

Vlees is geen eerste levensbehoefte en niet eens per se gezond, dus daarop graag de hoge btw houden. Maar idd op fruit en groente omlaag.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 12:03

karuna schreef:
Feit is dat tot pakweg modaal mensen 40% of meer van hun inkomen weer afstaan aan de staat. Dingen waar je gewoon niet onderuit komt.

Zelfs veel meer. Het CPB heeft berekend dat als je ± € 55.000 per jaar verdient je 40% belasting betaalt, als je minder verdient betaal je meer. Het modale inkomen ligt dit jaar op € 38.000. Pas als je richting 1,5 keer modaal gaat betaal je dus minder dan 40%

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 12:03

Onbewerkte producten. Geen sappen of smoothies of kant en klaar maaltijden. Gesneden of ongesneden zou geen verschil zijn voor mij. Maar een unox rookworst valt daar voor mij niet onder.

Vlees weglaten is niet voor iedereen weggelegd. :n

Ik had het heel krap neergezet juist. Ik weet dat het tot 55% of meer kan gaan zelfs -O-
Laatst bijgewerkt door karuna op 25-03-22 12:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 12:04

Belasting op winst uit onderneming is wel wat lager, maar je moet daarbij eigenlijk twee bedragen optellen. De vennootschapsbelasting die over de winst betaald wordt en de box 2 inkomstenbelasting als je het uit je onderneming wilt halen (uitgaande van een aanmerkelijk belang).

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 12:09

Tiggs schreef:
Vlees is geen eerste levensbehoefte en niet eens per se gezond, dus daarop graag de hoge btw houden. Maar idd op fruit en groente omlaag.

het zou leuk zijn als persoonlijke opvattingen als vegetariër/veganist zijn dan ook uit zulke beslissingen gehouden worden

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 12:15

Maar als ze het hebben over 'de onderste 50%' dan zijn dat lang niet alleen de mensen die van de bijstand of een minimumloon moeten rondkomen, maar ook de mensen die best aardig verdienen en alles direct weer uitgeven aan luxe. Dat bedoel ik met het zelf in de hand hebben. Als jij 50% van je inkomen uitgeeft aan luxe; tv, telefoon, mooie auto enz, dan ben je dus al dik 10% van je inkomen extra kwijt aan belasting.. maar met dat loon kun je ook zuinig doen en sparen, en dan veel minder belasting betalen. In dat opzicht heb je een deel van de belasting die je betaalt zelf in de hand.
Van mij mag de btw op luxe ook best wat omhoog juist, en de btw op oa groente en fruit en stroom omlaag inderdaad. Dan gaan de laagste inkomens erop vooruit, en de hogere inkomens dragen meer af.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 12:20

Lijkt me ook prima als de BTW op echte eerste levensbehoeften omlaag gaat :j

En vlees is dat dan inderdaad niet, zat mensen die zelden vlees eten omdat ze het sowieso al niet kunnen betalen. Maar groente, fruit, water / gas / elektra, de echt basic dingen, dat zijn geen discussiepunten qua eerste levensbehoeften volgens mij :)

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 12:24

Nou ik als vleeseter vindt het ook niet nodig om de btw op vlees naar beneden te doen. Tevens kan je prima met minder vlees leven. Lijkt mij ook een mooi plan om die industrie wat minder schadelijk voor de natuur te maken. Ik eet het ook niet meer dagelijks gewoon omdat ik vlees echt minder lekker begin te vinden.

Wel op groente en fruit ook om het meer uitnodigend te maken om groente en fruit te eten want dat wordt ook te weinig gedaan of kant en klaar uit een pakje.

Nog even echt een belangrijke tip kreeg ik van iemand die wat meer in kijk heeft in zaken over de oorlog is het echt verstandig om contact geld , flessen water en een elektrische kachel of ander verwarmingsmiddel in huis te hebben. De kans op cyber aanvallen zijn echt heel reëel aanwezig en de kans dat bepaalde zaken zoals water gehackt gaat worden is zeer zeker aanwezig.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 12:56

karuna schreef:
Onbewerkte producten. Geen sappen of smoothies of kant en klaar maaltijden. Gesneden of ongesneden zou geen verschil zijn voor mij. Maar een unox rookworst valt daar voor mij niet onder.

Vlees weglaten is niet voor iedereen weggelegd. :n

Ik had het heel krap neergezet juist. Ik weet dat het tot 55% of meer kan gaan zelfs -O-

En toch wordt pastasaus gezien als een groente. Heel apart.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 12:57

Vlees hoort gewoon bij een gezonde maaltijd.
Nee geen kilo's in de week.
Maar het geeft wel balans in de voeding en hoort net zo goed dan in een lager tarief te vallen.
Dat er mensen zijn die het prima doen op vervangers is fijn, maar mag niet het uitgangspunt zijn.
Dat er mensen zijn die er teveel van eten mag ook niet het uitgangspunt zijn. Teveel en teweinig, beide niet goed.

Hoog tarief op bewerkt vlees prima, op chips, cola snoep allemaal goed.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 12:58

Tiggs schreef:

Iedereen maar aan het pilletje eten, want ja vitamine D is niet belangrijk. Alsof dat gezond is. :+

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 13:00

8nnemiek schreef:
Maar als ze het hebben over 'de onderste 50%' dan zijn dat lang niet alleen de mensen die van de bijstand of een minimumloon moeten rondkomen, maar ook de mensen die best aardig verdienen en alles direct weer uitgeven aan luxe. Dat bedoel ik met het zelf in de hand hebben. Als jij 50% van je inkomen uitgeeft aan luxe; tv, telefoon, mooie auto enz, dan ben je dus al dik 10% van je inkomen extra kwijt aan belasting.. maar met dat loon kun je ook zuinig doen en sparen, en dan veel minder belasting betalen. In dat opzicht heb je een deel van de belasting die je betaalt zelf in de hand.
Van mij mag de btw op luxe ook best wat omhoog juist, en de btw op oa groente en fruit en stroom omlaag inderdaad. Dan gaan de laagste inkomens erop vooruit, en de hogere inkomens dragen meer af.

Die onderste 50% heeft een gemiddeld jaarinkomen van 17.524 euro. Dan heb je het over het bruto inkomen. Na aftrek van alle belastingen blijft daar 7.829 euro van over. Dus uiteindelijk heeft 50% van Nederland gemiddeld 652 per maand netto over. Natuurlijk is er binnen deze groep ook een verdeling van mensen die nog veel minder inkomen dan dit gemiddelde hebben naar mensen die veel meer hebben. Het idee dat deze groep gemakkelijk allerlei luxe weg kan laten, zo minder btw hoeft de betalen en het zo laat lijken alsof de rijkere groepen wel een redelijk deel aan algemene middelen bijdragen is gewoon belachelijk.

Dit onderzoek van het CBS laat duidelijk zien dat de belastingheffing op een oneerlijke manier ongelijk verdeeld is, waarbij het vooral de zwakste schouders zijn die de zwaarste lasten dragen. Heel veel ingewikkelder dan dat is het niet.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 13:11

Na alle belastingen bedoel je ook echt alles Karl? Dus volgens die nieuwe berekening waarbij btw enz word meegenomen? Of puur wat je in het handje krijgt het einde van de maand.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 13:14

Vlees vind ik ook luxe, dat mag best hoger belast worden. Net als snoep/suiker inderdaad, en vette snacks.

Karl66, dan was ik inderdaad in de war met het mediaal inkomen, wat volgens mij rond de 30.000 ligt.

Die onderste groep, die bijstand of minimum krijgt, krijgt wel ook nog een hoop toeslagen en extraatjes. Dat wordt niet van die belasting af getrokken neem ik aan. Als je dat zou verrekenen dan zou je een heel ander beeld krijgen denk ik.
Mensen die in de bijstand zitten, en alles van de staat krijgen, dragen juist niks bij als je alles verrekend.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 25-03-22 13:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 13:16

8nnemiek schreef:
Die onderste groep, die bijstand of minimum krijgt, krijgt wel ook nog een hoop toeslagen en extraatjes. Dat wordt niet van die belasting af getrokken neem ik aan. Als je dat zou verrekenen dan zou je een heel ander beeld krijgen denk ik.

En toch kan ik heel goed begrijpen als je een gezin met kinderen heb dat je amper kan rondkomen. :o

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 13:17

Vlees, vis, eieren, zuivel horen gewoon bij de gezonde maaltijd, je hebt immers eiwitten nodig en niet iedereen wil bewerkte sojaproducten of peulvruchten. Als ze melk/yoghurt lage btw en gezoete melkproducten wel op 9% houden zou ik wel snappen. Idem voor bewerkte vleeswaren tegenover een onbewerkte kippenpoot, biefstuk of moot vis.

Las hier boven bedrijfsbelasting omhoog doen, maar dat zal dan gewoon aan de consument doorgerekend worden, dus weet niet of je daar zoveel mee opschiet onder de streep.
Laatst bijgewerkt door elnienjo op 25-03-22 13:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 13:17

Nee, dat zijn geen nieuwe berekeningen, dit is gewoon een onderzoek van wat de werkelijke belastingdruk is. En die 652 euro is wat de armste helft van Nederland werkelijk per maand te besteden heeft, de rest gaat naar de overheid.

Voor alle duidelijkheid, ik vind het helemaal niet verkeerd dat het geld naar de overheid gaat. De overheid gebruikt dat geld om allerlei algemene zaken hier in Nederland te regelen. Je krijgt er zorg voor, onderwijs, veiligheid, infrastructuur en noem maar op. Een land kan je niet voor niks runnen, dus daar moet voor betaald worden. Het probleem is dat de verdeling van die betaling zo scheef is. We halen bij de verkeerde groep teveel weg en bij de verkeerde groep te weinig. Het is dus hoog tijd voor een belastingherziening, waarbij dit probleem structureel opgelost wordt.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 13:20

Marcella schreef:
8nnemiek schreef:

En toch kan ik heel goed begrijpen als je een gezin met kinderen heb dat je amper kan rondkomen. :o

Uiteraard, dat zal ook echt geen pretje zijn, zeker als je in een dure regio woont. Maar ik denk toch dat je geen beter land kan vinden om te wonen in zo'n geval, juist dankzij al die uitkeringen en toeslagen ed.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 25-03-22 13:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 13:24

Als ik even naar mezelf kijk als voorbeeld.

Eet 1x per dag bakje muesli met yoghurt of vla. Eet 1x per dag een stukje vlees en verse groente. En toch heb ik een te kort aan vitamine D en B12. Breng verschillende uren per dag door op de moestuin dus zou ook genoeg vitamine D via de zon moeten krijgen. Hoe dan ik eet van alles met mate.

Alleen vis eet ik niet op de iglo vissticks na. Alle andere vis is vriendjes worden met wc en geen zin in en zonde.

Dat misschien ook 8nnemiek en we zijn ook best wel verwend wat dat betreft. Maar in de andere landen ga je gewoon simpel dood uiteindelijk. En hier mag je blijven leven op het randje van je gezondheid.