Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Karl66 schreef:BTW is gewoon belasting en als je de belastingdruk wilt meten, dan moet je alle belastingen, dus ook de BTW meenemen. Het zou pas apart zijn als ze zouden zeggen, ja het is weliswaar belasting die mensen betalen, maar we rekenen het niet mee als belasting die mensen betalen.
En nee, het is ook niet waar dat je het zelf in de hand hebt. Als je een laag inkomen hebt, dan ben je je hele of bijna je hele inkomen kwijt aan je dagelijkse levensbehoeften. Levensbehoeften waar BTW op zit en die je dus verplicht bent om te betalen. Dat is nou net één van de redenen waarom de lagere inkomens zoveel belasting betalen, omdat ze geen keuze hebben dan hun inkomen uit te geven aan met BTW belaste producten.
karuna schreef:Feit is dat tot pakweg modaal mensen 40% of meer van hun inkomen weer afstaan aan de staat. Dingen waar je gewoon niet onderuit komt.
karuna schreef:Onbewerkte producten. Geen sappen of smoothies of kant en klaar maaltijden. Gesneden of ongesneden zou geen verschil zijn voor mij. Maar een unox rookworst valt daar voor mij niet onder.
Vlees weglaten is niet voor iedereen weggelegd.![]()
Ik had het heel krap neergezet juist. Ik weet dat het tot 55% of meer kan gaan zelfs
8nnemiek schreef:Maar als ze het hebben over 'de onderste 50%' dan zijn dat lang niet alleen de mensen die van de bijstand of een minimumloon moeten rondkomen, maar ook de mensen die best aardig verdienen en alles direct weer uitgeven aan luxe. Dat bedoel ik met het zelf in de hand hebben. Als jij 50% van je inkomen uitgeeft aan luxe; tv, telefoon, mooie auto enz, dan ben je dus al dik 10% van je inkomen extra kwijt aan belasting.. maar met dat loon kun je ook zuinig doen en sparen, en dan veel minder belasting betalen. In dat opzicht heb je een deel van de belasting die je betaalt zelf in de hand.
Van mij mag de btw op luxe ook best wat omhoog juist, en de btw op oa groente en fruit en stroom omlaag inderdaad. Dan gaan de laagste inkomens erop vooruit, en de hogere inkomens dragen meer af.
8nnemiek schreef:Die onderste groep, die bijstand of minimum krijgt, krijgt wel ook nog een hoop toeslagen en extraatjes. Dat wordt niet van die belasting af getrokken neem ik aan. Als je dat zou verrekenen dan zou je een heel ander beeld krijgen denk ik.
Marcella schreef:8nnemiek schreef:Die onderste groep, die bijstand of minimum krijgt, krijgt wel ook nog een hoop toeslagen en extraatjes. Dat wordt niet van die belasting af getrokken neem ik aan. Als je dat zou verrekenen dan zou je een heel ander beeld krijgen denk ik.
En toch kan ik heel goed begrijpen als je een gezin met kinderen heb dat je amper kan rondkomen.