Plaatsing asielzoekers

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 10:43

Cavaletto dat worden veilige landers genoemd, die allang weg hadden moeten zijn maar bv Marokko wíl ze niet terug.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 10:45

chanicha schreef:
Cavaletto dat worden veilige landers genoemd, die allang weg hadden moeten zijn maar bv Marokko wíl ze niet terug.

Vanuit Spanje en Denemarken worden ze wél teruggenomen, dus Nederland doet iets verkeerd.

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 10:49

elnienjo schreef:
Toch gaan ze er vrijwel allemaal gelijk weer op vakantie zodra ze een Nederlands paspoort hebben. Beter worden er geen Nederlandse paspoorten meer uitgedeeld en kun je de tijdelijke visa stopzetten zodra ze zich weer veilig voelen om naar hun thuisland af te reizen voor familiebezoek/vakantie.
(... )
Heb je niet meegekregen dat veel Afghanen die inmiddels succesvol het Nederlands paspoort hadden bemachtigd 'toevallig' allemaal in Afghanistan op vakantie waren toen Nederland daar ging evacueeren? Alle Marokkanen die zomers naar hun eigen land op familiebezoek gaan, Ghanezen, Gambianen etc. etc. Cijfers weet ik ook niet. Maar dat zouden ze op Schiphol en andere EU luchthavens prima kunnen registreren middels de biometrische kenmerken natuurlijk.

Ja ik heb gelezen dat er heel veel Afghanen zijn geëvacueerd die in een veilig land hadden moeten zijn. Dat maakt echter nog niet jouw harde conclusie dat 'ze vrijwel allemaal direct weer op vakantie gaan' waar.

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 10:55

elnienjo schreef:
Cavaletto schreef:
Ik zal een deel van Bokt wel over me heen krijgen maar wil dit toch even kwijt.Wat ik toch weer heel bijzonder vind, is dat er met geen woord gerept wordt over de enorme aantallen (meest Noord-Afrikaanse) criminele jonge mannen die zich ook Asielzoeker noemen. De grote groepen die proletarisch winkelen, een enorm grote bek hebben en zich weigeren aan te passen worden ook maar even buiten beschouwing gelaten. We horen op dit forum ook niets over de bedreigingen en geweldsuitingen door zgn. Asielzoekers. Ik heb dit allemaal van dichtbij meegemaakt en ben noodgedwongen verhuisd ( wij konden niet eens meer veilig boodschappen doen in de buurtsuper, of rustig reizen met OV en als je fiets gestolen was….raad eens…dan werd die geheid terug gevonden in of bij het AZC.
Ik kan de geitenwollensokken, naïevelingen hier aanraden om zelf in de buurt van een AZC te gaan wonen. Eens kijken of je dan nog zo de mond vol hebt over hoe we het hier verkeerd doen. Dan kun je de arme luitjes met slavernijverleden en ( nog steeds) koloniale trauma’s van dichtbij bewonderen
Het zijn de overlastgevers die het verpesten voor een relatief kleine groep vluchtelingen die de opvang hard nodig hebben en die het niet in hun hoofd zouden halen om zich zo te misdragen als deze groep.
De ellende van de (criminele) gelukszoekers is al decennia aan de gang maar het wordt steeds erger.
Ze zouden teruggestuurd moeten worden naar eigen land, maar daar zijn ze niet welkom….dus zitten wij met de gebakken peren.
Eindelijk heeft de regering plannen om speciale opvanglocaties voor die groep ellendelingen te maken. Ik hoop dat dat doorgaat.

Ik snap ook niet dat dit zo uit de (DPG) media/nos gehouden wordt. Ik zie echt letterlijk paralellen met de beweging die pro-wolf is en alle dierenmoorden die onder het kleed geveegd worden. Onze media bedrijft geen onderzoeksjournalistiek meer naar mijn mening.

In mijn beleving wordt dit helemaal niet uit de media gehouden. Echter is op dit moment de opvangcrisis zo urgent en nieuwswaardig, dat het voornamelijk daarover gaat op het moment.

Er zijn tijden waarin de berichtgeving over asielzoekers door deze gevallen gedomineerd wordt. En ook dat is terecht, want wat Cavaletto beschrijft is gewoonweg onleefbaar en natuurlijk een belangrijke reden dat gemeentes en hun inwoners huiveren voor een AZC in hun buurt.
Laatst bijgewerkt door Qerty op 28-08-22 11:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 11:01

Qerty schreef:
elnienjo schreef:
Toch gaan ze er vrijwel allemaal gelijk weer op vakantie zodra ze een Nederlands paspoort hebben. Beter worden er geen Nederlandse paspoorten meer uitgedeeld en kun je de tijdelijke visa stopzetten zodra ze zich weer veilig voelen om naar hun thuisland af te reizen voor familiebezoek/vakantie.
(... )
Heb je niet meegekregen dat veel Afghanen die inmiddels succesvol het Nederlands paspoort hadden bemachtigd 'toevallig' allemaal in Afghanistan op vakantie waren toen Nederland daar ging evacueeren? Alle Marokkanen die zomers naar hun eigen land op familiebezoek gaan, Ghanezen, Gambianen etc. etc. Cijfers weet ik ook niet. Maar dat zouden ze op Schiphol en andere EU luchthavens prima kunnen registreren middels de biometrische kenmerken natuurlijk.

Ja ik heb gelezen dat er heel veel Afghanen zijn geëvacueerd die in een veilig land hadden moeten zijn. Dat maakt echter nog niet jouw harde conclusie dat 'ze vrijwel allemaal direct weer op vakantie gaan' waar.

Maar het is ook zeker geen zeldzaamheid en gebeurt net zo veel als dat wij elk jaar massaal op zomervakantie gaan.

Het grote deel van Afghanen, maar ook bijvoorbeeld Afrikanen gaat gewoon regelmatig terug naar 'huis' om allerlei redenen.

Dan ben je dus niet gevlucht omdat je vreesde voor je leven, maar om economische redenen. Een gelukszoeker dus.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 11:04

Edit: waar ik op reageerde niet helemaal goed gelezen.

Maar het zijn niet alleen de economische vluchtelingen, cijfers en bronnen heb ik niet, zie dat dat vaker aangehaald wordt, zonder een nieuwsbericht is het voor een enkeling hier niet waar, uit 1e hand verneem ik ook wel eens vluchtelingen uit onveilige landen. Hoe groot de groep is, vast niet zo groot als de economische vluchtelingen. Maar begrijp ook best dat deze mensen heel veel achtergelaten hebben, al valt een onveilig gebied om te wonen niet helemaal te rijmen aan veilig genoeg om op vakantie te gaan..

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 11:14

Cavaletto schreef:
Ik zal een deel van Bokt wel over me heen krijgen maar wil dit toch even kwijt.Wat ik toch weer heel bijzonder vind, is dat er met geen woord gerept wordt over de enorme aantallen (meest Noord-Afrikaanse) criminele jonge mannen die zich ook Asielzoeker noemen. De grote groepen die proletarisch winkelen, een enorm grote bek hebben en zich weigeren aan te passen worden ook maar even buiten beschouwing gelaten. We horen op dit forum ook niets over de bedreigingen en geweldsuitingen door zgn. Asielzoekers. Ik heb dit allemaal van dichtbij meegemaakt en ben noodgedwongen verhuisd ( wij konden niet eens meer veilig boodschappen doen in de buurtsuper, of rustig reizen met OV en als je fiets gestolen was….raad eens…dan werd die geheid terug gevonden in of bij het AZC.
Ik kan de geitenwollensokken, naïevelingen hier aanraden om zelf in de buurt van een AZC te gaan wonen. Eens kijken of je dan nog zo de mond vol hebt over hoe we het hier verkeerd doen. Dan kun je de arme luitjes met slavernijverleden en ( nog steeds) koloniale trauma’s van dichtbij bewonderen
Het zijn de overlastgevers die het verpesten voor een relatief kleine groep vluchtelingen die de opvang hard nodig hebben en die het niet in hun hoofd zouden halen om zich zo te misdragen als deze groep.
De ellende van de (criminele) gelukszoekers is al decennia aan de gang maar het wordt steeds erger.
Ze zouden teruggestuurd moeten worden naar eigen land, maar daar zijn ze niet welkom….dus zitten wij met de gebakken peren.
Eindelijk heeft de regering plannen om speciale opvanglocaties voor die groep ellendelingen te maken. Ik hoop dat dat doorgaat.

Bijzonder, wij hebben een AZC hier net om de hoek en de sporthal bij ons in de wijk is op dit moment een opvanglocatie en twee van mijn zoons zitten dagelijks in de trein waarmee de asielzoekers naar Ter Apel komen. Waarom merken wij er dan niks van?

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 11:17

Maar dat wil toch niet zeggen Karl66 dat het ergens anders niet voorkomt? Heel fijn dat het wel goed kan lopen, misschien is er verschil in logistiek, aantallen, afkomst? Ik hoor het in mijn omgeving in Hardenberg, Almelo en Zenderen voor veel overlast zorgen. Ter Apel zien we allemaal, dus dan bestaat de overlast daar niet?
Laatst bijgewerkt door MightyMike op 28-08-22 11:20, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 11:20

Karl66 schreef:
Cavaletto schreef:

Bijzonder, wij hebben een AZC hier net om de hoek en de sporthal bij ons in de wijk is op dit moment een opvanglocatie en twee van mijn zoons zitten dagelijks in de trein waarmee de asielzoekers naar Ter Apel komen. Waarom merken wij er dan niks van?

Dat jullie er niks van merken betekent toch niet dat er elders niks gebeurt? N=1, was het toch?

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 11:23

Daarbij zijn zoons nog anders als dochters die vaak nagesist worden of erger.

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 11:52

Even voor mijn beeldvorming, kan er bar weinig over vinden via google(vreemd, maar waar)
Zijn deze problemen in de rest van Europa ook zo? Zijn ze in bijvoorbeeld duitsland, belgie, frankrijk, spanje Italie, Oostenrijk wel gelijk statushouder? Hebben ze daar wel voor iedereen een sociale huurwoning?

En krijgt de rest van Europa ook evenredig veel vluchtenlingen te verwerken?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 11:57

karrij schreef:
Even voor mijn beeldvorming, kan er bar weinig over vinden via google(vreemd, maar waar)
Zijn deze problemen in de rest van Europa ook zo? Zijn ze in bijvoorbeeld duitsland, belgie, frankrijk, spanje Italie, Oostenrijk wel gelijk statushouder? Hebben ze daar wel voor iedereen een sociale huurwoning?

Frankrijk en Duitsland vangen samen de helft (47% of zo) van alle vluchtelingen die naar Europa komen, op.

Of andere landen ook deze problemen ervaren, geen idee... België geloof ik wel.

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 12:00

_San87_ schreef:
karrij schreef:

Frankrijk en Duitsland vangen samen de helft (47% of zo) van alle vluchtelingen die naar Europa komen, op.

Frankrijk en Duitsland zijn natuurlijk best grote landen in verhouding tot nederland en belgie, maar hebben ze in Frankrijk ook maar zo een sociale huurwoning?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 12:05

karrij schreef:
_San87_ schreef:

Frankrijk en Duitsland zijn natuurlijk best grote landen in verhouding tot nederland en belgie, maar hebben ze in Frankrijk ook maar zo een sociale huurwoning?

Ik heb geen idee. Ik houd me niet bezig met de woningvoorraden van Frankrijk en Duitsland.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 12:09

Karl66 schreef:

Geen idee, prijs je gelukkig. Misschien dat twee jongens weinig aandacht trekken. Andersom zullen er ook mensen zijn die zeggen: Waarom is er bij ons zoveel overlast?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Plaatsing asielzoekers

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 12:11

Precies opvangen is 1 ding.
Maar hoe zit het met verkrijgen van een blijvend paspoort, uitkeringen en woningen?
Daarnaast als je per m2 grond kijkt zullen we hier ineens hoger scoren in opvang.
Meer mensen op elkaar geeft altijd eerder problemen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 12:16

Wat naar Cavaletto..dat je er zelfs om moest verhuizen..:-( dit soort zaken worden imo ook teveel uit het nieuws gehouden. De berichtgeving is echt heel eenzijdig, de groepsverkrachtingen in Zweden een aantal jaar terug door asielzoekers werden ook onder het tapijt geveegd.

Nu zijn natuurlijk niet alle asielzoekers slecht en de slechten verpesten het helaas voor de goede, maar de andere cultuur en moeite met aanpassen vind ik ook problematisch. Wat ik begreep in Ter Apel was de groep dieven van Marrokaanse afkomst.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 12:19

_San87_ schreef:
Elisa2 schreef:
De ogen sluiten voor dat Nederland te vol wordt vind ik heel bijzonder, men loopt te klagen over veel vacatures e.d maar kijken niet naar oorzaak en gevolg. Als er minder mensen zijn, zijn er ook minder vacatures nodig en kan er inderdaad ook bezuinigd worden op de (gratis) zorg.

Ik vind dat iedereen een kans verdiend maar zie vluchtelingen wel liever tijdelijk opgevangen en terug naar hun eigen land zodra dat veilig is zodat ze daar kunnen helpen hun eigen land weer op te bouwen. Daarnaast is de bureaucratie en regelgeving inderdaad hopeloos en zou dat echt op de schop moeten want imo als je hier wilt wonen/ leven zou je gewoon moeten werken voor je geld. Dat moet iedereen namelijk en voor niets gaat de zon op. De zorgstaat zoals deze nu is met deze constructies is niet langer houdbaar.

Wil het gros van de asielzoekers niet terug naar hun geboorteland? Mits dat veilig is, natuurijk. En wanneer is een land veilig? Kijk naar Afghanistan. Zodra Amerika er weg ging, zakte het land weer in de stront. Syrië is nog steeds oorlogsgebied.

Wat bureaucratie en regelgeving betreft ben ik t met je eens, dat moet echt anders.

Ik weet niet of de mensen wel of niet terug willen..ik weet wel dat een vriendin op Instagram gevolgd werd door iemand uit Afrika en die persoon begon inbox berichten te sturen en vroeg uiteindelijk of Nederland inderdaad zo'n paradijs was als wat in Afrika werd beweerd. Dus ja..als Nederland al zo bekend staat..de politiek maakt er echt een zooitje van.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 12:32

MightyMike schreef:
Maar dat wil toch niet zeggen Karl66 dat het ergens anders niet voorkomt? Heel fijn dat het wel goed kan lopen, misschien is er verschil in logistiek, aantallen, afkomst? Ik hoor het in mijn omgeving in Hardenberg, Almelo en Zenderen voor veel overlast zorgen. Ter Apel zien we allemaal, dus dan bestaat de overlast daar niet?

In Budel is het ook elke dag raak met overlast, diefstal, bedreiging en geweld. Onze lokale kleinschalige opvang heeft Oekrainse vrouwen en kinderen zitten en daar zijn geen problemen mee (althans geen die het lokale nieuws halen)

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 12:34

MightyMike schreef:

Ik reageer met dat bericht vooral op deze zin:

Citaat:

De minachting druipt van die zin af, maar blijkbaar vindt iedereen dat heel normaal.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 12:34

Elisa2 schreef:
_San87_ schreef:

Wil het gros van de asielzoekers niet terug naar hun geboorteland? Mits dat veilig is, natuurijk. En wanneer is een land veilig? Kijk naar Afghanistan. Zodra Amerika er weg ging, zakte het land weer in de stront. Syrië is nog steeds oorlogsgebied.

Wat bureaucratie en regelgeving betreft ben ik t met je eens, dat moet echt anders.

Ik weet niet of de mensen wel of niet terug willen..ik weet wel dat een vriendin op Instagram gevolgd werd door iemand uit Afrika en die persoon begon inbox berichten te sturen en vroeg uiteindelijk of Nederland inderdaad zo'n paradijs was als wat in Afrika werd beweerd. Dus ja..als Nederland al zo bekend staat..de politiek maakt er echt een zooitje van.

Misschien moet je vriendin beelden van Ter Apel terug sturen :=.

Nee, serieus. Ik denk oprecht dat wanneer jij straatarm bent, zoals best nog veel mensen in Afrika, Nederland een land is waar je veilig kunt leven, werken, altijd water en voedsel kunt krijgen, goede zorg kunt ontvangen, een toekomst op kunt bouwen en je familie kunt onderhouden, ook wanneer jik zelf niet meer kunt werken. Klinkt als een paradijs. Denk jij ook niet?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 12:42

Sunnda schreef:
Maar het is ook zeker geen zeldzaamheid en gebeurt net zo veel als dat wij elk jaar massaal op zomervakantie gaan.

Het grote deel van Afghanen, maar ook bijvoorbeeld Afrikanen gaat gewoon regelmatig terug naar 'huis' om allerlei redenen.

Dan ben je dus niet gevlucht omdat je vreesde voor je leven, maar om economische redenen. Een gelukszoeker dus.

Het westen buit de hele wereld uit zodat wij lekker goedkoop eten en spullen hebben en lekker luxe kunnen leven.

Hoezo is het raar dat mensen om economische redenen vluchten en hetzelfde willen; niet meer uitgebuit worden en ook een luxer leven hebben.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 12:47

Nee zo naief ben ik niet, ik bedoel het niet verkeerd of racistisch...maar werken kennen die mensen daar nauwelijks. De volgende vraag was dan ook of je daar echt zomaar geld krijgt...dus dat is ook wat er achter zit. We moeten niet vergeten dat er echt een enorm verschil zit in cultuur en wat mensen gewend zijn. Ik neem het hun niet kwalijk, ze weten niet beter en in hun land is er vaak zoveel corruptie dat de goede iniatieven ook snel om zeep worden geholpen. Ik blijf erbij dat we beter dat kunnen aanpakken en ervoor kunnen zorgen dat hun eigen land leefbaarder wordt en hun daar ook leren wat ze daar zelf aan kunnen doen qua werken etc.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 12:49

Karl66 schreef:
MightyMike schreef:

Ik reageer met dat bericht vooral op deze zin:

Citaat:

De minachting druipt van die zin af, maar blijkbaar vindt iedereen dat heel normaal.

Ik lees geen minachting, dit is geschreven vanuit hoog opgelopen emotie..wat ik me kan voorstellen als je om die reden noodgedwongen moet verhuizen.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 12:51

Natuurlijk snap ik het dat ze hierheen willen komen maar dan is het toch aan de regering of ze dat toestaan of niet!
Voor mij is Australië of Nieuw Zeeland het beloofde land maar daar kom je ook niet zomaar binnen.