[Poll] Op wie stem jij deze verkiezingen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Op wie stem jij deze Tweede Kamer verkiezingen?

VVD
207 (15%)
PVV
108 (8%)
CDA
39 (2%)
D66
173 (12%)
GroenLinks
187 (14%)
SP
59 (4%)
PvdA
59 (4%)
ChristenUnie
22 (1%)
PvdD
96 (7%)
50PLUS
8 (0%)
SGP
10 (0%)
DENK
Geen stemmen
FvD
91 (6%)
BIJ1
19 (1%)
JA21
25 (1%)
CODE ORANJE
12 (0%)
Volt
63 (4%)
NIDA
1 (0%)
Piratenpartij
5 (0%)
JONG
6 (0%)
Splinter
22 (1%)
BBB
97 (7%)
NLBeter
1 (0%)
Lijst Henk Krol
1 (0%)
(Anders)
24 (1%)

Totaal aantal stemmen: 1335

Lau07
Moderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 13:35

Wat vinden jullie ervan dat het erop lijkt dat er voor het regeren met een aantal linkse partijen wordt gesproken?

Ik vind dat ergens heel raar, omdat er op rechts veel is gewonnen en op links veel is verloren. Je zet zo toch wel een groot deel van de kiezers gelijk aan de kant, hoe onredelijk/moeilijk etc sommige partijstandpunten en/of politici soms zijn.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 13:38

elnienjo schreef:
Sorry aan degenen die zich aan mij ergeren. Maar ik zie al mijn medische kosten stijgen (hogere premie aanvullende zorgverzekering terwijl er meer zelf betaald moet worden) en dan precies de partijen die de WIA willen uitkleden en de zorg nog onbetaalbaarder willen maken (Kaag met d'r 5 euro bijdrage voor elk zorgmoment), die komen op kop. En dat gehak op de PVV terwijl die juist voor het behoud van een degelijk sociaal vangnet is voor onze bevolking, dat irriteert mij dan weer.

Ik gun jou en iedereen die een WIA-uitkering een goed vangnet.
Ziek zijn, kan iedereen overkomen.
Ik begrijp dat de zorgkosten zwaar zijn voor jou en dat je je zorgen maakt om de toekomst.
Maar dat geldt voor meer mensen, ook mensen met een minimuminkomen en bijv. een paar kinderen.
Vaak reageer je erg kort door de bocht en als iemand je dan een vraag stelt, een advies geeft of kritisch reageert, dan reageer je niet.

Waarschijnlijk heb je het zelf niet eens door, maar soms plaats jij zoveel negatieve berichten, die erg egoïstisch overkomen. Bijv. paar dagen terug over fruit eten. Het kan dat je mango lekkerder vindt dan appel, maar soms moet je ook naar je financiën kijken en wat doen met de adviezen die gegeven worden. Boos zijn omdat de mango zo duur is en daarom hopen dat het klimaat hier stijgt, zodat de mango hier kan groeien, is gewoon een egoïstische opmerking.

Het lijkt mij gewoon erg lastig, als je zo negatief in het leven staat.

Als jij denkt dat op de PVV stemmen een oplossing is, moet je dat vooral blijven doen.

Ik ben blij met het verlies van de PVV, maar ik maak me zorgen om de groei van (extreem) conservatief rechts.

Maar laten we gewoon normaal met elkaar discussiëren.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 13:39

tja, best complex... je kunt de winnaars niet dwingen samen te regeren. Er zal een coalitie moeten komen sommige winnende partijen staan dusdanig ver uit elkaar qua standpunten dat een samenwerking nooit zal lukken.
voor de kiezers kan dit zuur zijn, maar het is nu eenmaal het systeem in Nederland. Ik persoonlijk hoop dat de invloed van links beperkt blijft.

Lau07
Moderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 13:46

juval schreef:
tja, best complex... je kunt de winnaars niet dwingen samen te regeren. Er zal een coalitie moeten komen sommige winnende partijen staan dusdanig ver uit elkaar qua standpunten dat een samenwerking nooit zal lukken.
voor de kiezers kan dit zuur zijn, maar het is nu eenmaal het systeem in Nederland. Ik persoonlijk hoop dat de invloed van links beperkt blijft.

Door Mark Rutte's opmerkingen over Wilders kreeg ik het idee dat het niet zozeer om het uit elkaar liggen van de standpunten ging, maar dat het hem vooral steekt dat Wilders in het verleden is weggelopen tijdens de formatiegesprekken. Maar ja, kun je dat iemand eeuwig verwijten? Kennelijk is er behoefte aan meer rechts in de politiek, dus ze zouden op zijn minst een poging kunnen wagen.
Ik zie de VVD best met JA21 praten en eventueel regeren. Zoals je zegt, zullen PVV en FvD moeilijker zijn, omdat hun standpunten natuurlijk extremer zijn en ik me kan voorstellen dat Baudet met zijn godcomplex weinig compromissen zal willen sluiten.
Laatst bijgewerkt door Lau07 op 19-03-21 13:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 13:46

Lau07 schreef:
Wat vinden jullie ervan dat het erop lijkt dat er voor het regeren met een aantal linkse partijen wordt gesproken?

Ik vind dat ergens heel raar, omdat er op rechts veel is gewonnen en op links veel is verloren. Je zet zo toch wel een groot deel van de kiezers gelijk aan de kant, hoe onredelijk/moeilijk etc sommige partijstandpunten en/of politici soms zijn.

Er is op rechts wel flink gewonnen t.o.v. de vorige keer, maar niet de meerderheid van de stemmen behaald, niet eens de meerderheid van de stemmen exclusief de zetels van vvd (dus 150-35 = 115, minimaal 58 zetels rechts).

Ja21, pvv en fvd hebben bij elkaar 28 zetels.
Dat is 2 zetels meer dan gl, PvdA en sp bij elkaar. Beide groepen hebben minder dan een kwart van de zetels overgebleven na vvd.

Door te zeggen dat rechts moet regeren in plaats van links, schuif je dus vergelijkbaar veel stemmen aan de kant.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 13:48

...
Laatst bijgewerkt door Ann op 03-02-25 14:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 13:50

Lau07 schreef:
Door Mark Rutte's opmerkingen over Wilders kreeg ik het idee dat het niet zozeer om het uit elkaar liggen van de standpunten ging, maar dat het hem vooral steekt dat Wilders in het verleden is weggelopen tijdens de formatiegesprekken. Maar ja, kun je dat iemand eeuwig verwijten? Kennelijk is er behoefte aan meer rechts in de politiek, dus ze zouden op zijn minst een poging kunnen wagen.
.

Nee niet weggelopen tijdens de formatiegesprekken maar hij heeft het kabinet laten klappen na een paar maanden waardoor er weer nieuwe verkiezingen moesten komen. PVV heeft met gedoogsteun in het kabinet gezeten.

Lau07
Moderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 13:50

Mizora schreef:
Lau07 schreef:

Er is op rechts wel flink gewonnen t.o.v. de vorige keer, maar niet de meerderheid van de stemmen behaald, niet eens de meerderheid van de stemmen exclusief de zetels van vvd (dus 150-35 = 115, minimaal 58 zetels rechts).

Dat is 2 zetels meer dan gl, PvdA en sp bij elkaar. Beide groepen hebben minder dan een kwart van de zetels overgebleven na vvd.

Door te zeggen dat rechts moet regeren in plaats van links, schuif je dus vergelijkbaar veel stemmen aan de kant.

Dat ligt er ook aan wie je als rechtse en linkse partij ziet natuurlijk. Zelf versta ik onder 'rechts': VVD, PVV, FvD, JA21, 50Plus, BBB en ook de SGP. Dan kom je alweer iets verder. Een interessant punt om over na te denken, maar je hebt zeker gelijk. De linkse kiezers mogen ook niet aan de kant geschoven worden.

Lau07
Moderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 13:53

Suzanne F. schreef:
Lau07 schreef:
.

Nee niet weggelopen tijdens de formatiegesprekken maar hij heeft het kabinet laten klappen na een paar maanden waardoor er weer nieuwe verkiezingen moesten komen. PVV heeft met gedoogsteun in het kabinet gezeten.

Even een dubbele post hoor. Als je echt precies gaat kijken heeft de PVV nooit in het kabinet gezeten. VVD en CDA hebben het regeerakkoord getekend, zij vormden het kabinet. PVV, CDA en VVD hebben wél een gedoogakkoord getekend waarbij de PVV op een aantal punten het kabinet zou steunen.

Edit: wat betreft de formatie heb je gelijk, het was al tijdens het regeren. :D

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 13:58

fransje23 schreef:

Heeft die gast eigenlijk enige capaciteiten tot zelfreflectie :')

Hij denkt dat hij het voortouw mag nemen in het vormen va een coalitie, hij dacht wel 76 zetels te kunnen halen, laat pas de volgende dag 12u ‘s middags van zich horen richting zijn kiezers...
wat een mafketel met een ernstige vorm van grootheidswaan, hoe zien mensen dit als een goede leider om op te stemmen?
Oprechte vraag trouwens.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 14:03

fransje23 schreef:
Janneke2 schreef:
Dus een Kamerlid dat fikse mot krijgt met de fractie mag van mij blijven zitten, graag zelfs.

Hangt dat er niet erg vanaf waar de mot over is ontstaan?

Gesteld dat een PvdD lid opeens voor bio industrie blijkt te zijn - brrr.

Maar het gaat mij om het geweten van de individuele mens, die het recht en vooral de plicht heeft om niet maar altijd met de meerderheid mee te lopen.

Natuurlijk is het de bedoeling dat mensen op een verkiesbare plaats min of meer hetzelfde denken mbt belangrijke onderwerpen, maar meer ook niet.

BigOne

Re: [Poll] Op wie stem jij deze verkiezingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 14:09

Rutte wil wel met Wilders mits Wilders excuses voor zijn Marokkanen uitspraak aanbied en dan kun je lang wachten.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 14:09

Mizora schreef:
Lau07 schreef:

Ik zou het CDA ook wel bij rechts rekenen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 14:11

Lau07 schreef:

"Dat hoort zo."

Voor alle duidelijkheid: we zijn momenteel in de 'verkenningsfase', daarna komt de 'informatie fase', daarna pas gaat men een kabinet in elkaar proberen te timmeren ('formatie').

Binnen 'de politieke verhoudingen' wordt met iedereen (= alle fracties /fractievoorzitters) gesproken tijdens de verkenning over 'hoe het zou kunnen'.
Juist om te voorkomen dat je voortijdig kiezers /partijen aan de kant zet.

In die gesprekken spelen kwesties als winst en verlies doorgaans wel een rol.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 14:14

MizzMontana schreef:
Mizora schreef:

Ik zou het CDA ook wel bij rechts rekenen.

In dat geval is een VVD-D66-CDA kabinet met nog 1 kleine partij erbij grotendeels rechts en is het sowieso geen issue. Ik ken VVD, CDA en D66 als een beetje rechts, een middenpartij, een beetje links, alle 3 nog binnen de grenzen van midden/centraal, hoewel VVD wel op het randje zit.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 14:24

Berdien schreef:
Maar wat ik nog jammerder vind is dat sinds de uitslag er geen enkel bericht meer is verschenen. Dat vind ik wel een zwaktebod, ook na verlies kun je met opgeheven hoofd je kiezers wel te woord staan.

Ik dacht dat ook in eerste instantie. Maar ik zit niet op sociale media.
Ik heb even een zoektochtje gedaan en ben de dankzegging tegengekomen.
En bericht op de site van Splinter, zoals andere partijen dat wel doen, was ook handig geweest.

https://twitter.com/SplinterNL/

Ik denk dat Splinter veel te weinig van zichzelf heeft laten zien/kunnen laten zien in de aanloop naar de verkiezingen. Of dat nu aan het budget heeft gelegen of aan andere dingen, dat weet ik niet. Ik kwam ze nergens tegen, behalve hier op bokt waar ik er door jou op werd gewezen.

De andere nieuwkomers waren veel zichtbaarder vind ik. Of al een bekend(der) gezicht.

BigOne

Re: [Poll] Op wie stem jij deze verkiezingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 14:26

Misschien dat ze bij de komende gemeenteraadsverkiezingen wel wat kunnen winnen, mag van mij.

Bonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 14:31

Ik denk dat alleen rechts links denken sowieso niet zo handig is in deze, De pvv bijvoorbeeld is economisch behoorlijk links, maar wel 'rechts' als het gaat om immigratie/europa. Doe je al die kiezers recht als ze in een hypothetische coalitie met VVD, JA21 en FvD zouden zitten?

Elniejo geeft bijvoorbeeld aan dat voor haar de verzorgingsstaat heel belangrijk is. Die stem wordt in die coalitie ook niet gehoord, Hoewel andere punten dan natuurlijk wel aandacht krijgen.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 14:32

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 14:34

Bonna schreef:
Ik denk dat alleen rechts links denken sowieso niet zo handig is in deze, De pvv bijvoorbeeld is economisch behoorlijk links

Trap toch niet in dat kiezersbedrog!

Ik ben opgehouden om het woord 'leentje buur spelen' te gebruiken. Wilders liep weg bij de vvd, jat bij de SP wat woorden en stemt uiterst rechts.
Men raadplege https://www.stemmentracker.nl

Binnen 'kieswijzer' deelt men het landschap niet alleen op in links en rechts, maar ook in conservatief of progressief.
Je zou ook kunnen opteren voor "willen we 'Parijs halen' of op oude voet doorgaan", etc.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 19-03-21 14:40, in het totaal 1 keer bewerkt

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 14:38

Lau07 schreef:

Ik snap je punt, maar aan de andere kant hebben mensen dus gestemd op partijen waarvan ze weten dat niemand ermee samen wil werken. Dat is niet gewoon om flauw te doen he, deze partijen hebben dingen in hun programma gaan die volledig tegen de grondwet ingaan. Ik ben juist heel erg blij dat wij in nederland zo'n extra veiligheid mechanisme hebben, zodat extremisme vrij weinig kans heeft om aan de macht te komen. Je zal altijd moeten samenwerken in Nederland, gelukkig maar. Anders krijg je situaties zoals in de VS :\

Als ik dit topic lees, dan merk ik zelfs hier (in een politiek topic) dat er vrij oppervlakkig gekeken wordt naar standpunten (die niet horen bij je eigen partij). Ik denk dat dat gelijk het probleem van meer linkse partijen is. Die staan vaak een meer systemische ommekeer voor, dat laat zich totaal niet vangen in populistische one-liners. "halveren van de veestapel" doet mij een beetje denken aan "defund the police" in de VS. Zitten echt prima ideeën achter, maar die slogan is veel te simplistisch. Als je niet verder leest dan dat, dan neem je mensen dus niet mee in je ideeën en ga je dus geen stemmen winnen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 14:39

bigone schreef:
Rutte wil wel met Wilders mits Wilders excuses voor zijn Marokkanen uitspraak aanbied en dan kun je lang wachten.

Wilder wil volgens mij niet eens in de coalitie, die lijkt oppositie wel prima te vinden.
Anders had ie wel wat meer z’n best gedaan. Die sneren naar Kaag in dat debat; echt schaamteloos.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 14:44

sanne83 schreef:
Lau07 schreef:

Ik snap je punt, maar aan de andere kant hebben mensen dus gestemd op partijen waarvan ze weten dat niemand ermee samen wil werken. Dat is niet gewoon om flauw te doen he, deze partijen hebben dingen in hun programma gaan die volledig tegen de grondwet ingaan. Ik ben juist heel erg blij dat wij in nederland zo'n extra veiligheid mechanisme hebben, zodat extremisme vrij weinig kans heeft om aan de macht te komen. Je zal altijd moeten samenwerken in Nederland, gelukkig maar. Anders krijg je situaties zoals in de VS :

Als ik dit topic lees, dan merk ik zelfs hier (in een politiek topic) dat er vrij oppervlakkig gekeken wordt naar standpunten (die niet horen bij je eigen partij). Ik denk dat dat gelijk het probleem van meer linkse partijen is. Die staan vaak een meer systemische ommekeer voor, dat laat zich totaal niet vangen in populistische one-liners. "halveren van de veestapel" doet mij een beetje denken aan "defund the police" in de VS. Zitten echt prima ideeën achter, maar die slogan is veel te simplistisch. Als je niet verder leest dan dat, dan neem je mensen dus niet mee in je ideeën en ga je dus geen stemmen winnen.
Goede observatie, heb je denk ik wel een punt mee.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 14:47

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 14:51

Janneke2 schreef:
Bonna schreef:
Ik denk dat alleen rechts links denken sowieso niet zo handig is in deze, De pvv bijvoorbeeld is economisch behoorlijk links

Trap toch niet in dat kiezersbedrog!
Sorry, maar dat vind ik een nogal ideologisch gekleurde opmerking. Zo van: links = goed, dus waag het niet om bij Wilders linkse standpunten te ontwaren.

Imo geeft Bonna juist een goed voorbeeld van het vervagen van de klassieke links-rechts indeling.