Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
elnienjo schreef:Sorry aan degenen die zich aan mij ergeren. Maar ik zie al mijn medische kosten stijgen (hogere premie aanvullende zorgverzekering terwijl er meer zelf betaald moet worden) en dan precies de partijen die de WIA willen uitkleden en de zorg nog onbetaalbaarder willen maken (Kaag met d'r 5 euro bijdrage voor elk zorgmoment), die komen op kop. En dat gehak op de PVV terwijl die juist voor het behoud van een degelijk sociaal vangnet is voor onze bevolking, dat irriteert mij dan weer.
juval schreef:tja, best complex... je kunt de winnaars niet dwingen samen te regeren. Er zal een coalitie moeten komen sommige winnende partijen staan dusdanig ver uit elkaar qua standpunten dat een samenwerking nooit zal lukken.
voor de kiezers kan dit zuur zijn, maar het is nu eenmaal het systeem in Nederland. Ik persoonlijk hoop dat de invloed van links beperkt blijft.
Lau07 schreef:Wat vinden jullie ervan dat het erop lijkt dat er voor het regeren met een aantal linkse partijen wordt gesproken?
Ik vind dat ergens heel raar, omdat er op rechts veel is gewonnen en op links veel is verloren. Je zet zo toch wel een groot deel van de kiezers gelijk aan de kant, hoe onredelijk/moeilijk etc sommige partijstandpunten en/of politici soms zijn.
Lau07 schreef:Door Mark Rutte's opmerkingen over Wilders kreeg ik het idee dat het niet zozeer om het uit elkaar liggen van de standpunten ging, maar dat het hem vooral steekt dat Wilders in het verleden is weggelopen tijdens de formatiegesprekken. Maar ja, kun je dat iemand eeuwig verwijten? Kennelijk is er behoefte aan meer rechts in de politiek, dus ze zouden op zijn minst een poging kunnen wagen.
.
Mizora schreef:Lau07 schreef:Wat vinden jullie ervan dat het erop lijkt dat er voor het regeren met een aantal linkse partijen wordt gesproken?
Ik vind dat ergens heel raar, omdat er op rechts veel is gewonnen en op links veel is verloren. Je zet zo toch wel een groot deel van de kiezers gelijk aan de kant, hoe onredelijk/moeilijk etc sommige partijstandpunten en/of politici soms zijn.
Er is op rechts wel flink gewonnen t.o.v. de vorige keer, maar niet de meerderheid van de stemmen behaald, niet eens de meerderheid van de stemmen exclusief de zetels van vvd (dus 150-35 = 115, minimaal 58 zetels rechts).
Ja21, pvv en fvd hebben bij elkaar 28 zetels.
Dat is 2 zetels meer dan gl, PvdA en sp bij elkaar. Beide groepen hebben minder dan een kwart van de zetels overgebleven na vvd.
Door te zeggen dat rechts moet regeren in plaats van links, schuif je dus vergelijkbaar veel stemmen aan de kant.
Suzanne F. schreef:Lau07 schreef:Door Mark Rutte's opmerkingen over Wilders kreeg ik het idee dat het niet zozeer om het uit elkaar liggen van de standpunten ging, maar dat het hem vooral steekt dat Wilders in het verleden is weggelopen tijdens de formatiegesprekken. Maar ja, kun je dat iemand eeuwig verwijten? Kennelijk is er behoefte aan meer rechts in de politiek, dus ze zouden op zijn minst een poging kunnen wagen.
.
Nee niet weggelopen tijdens de formatiegesprekken maar hij heeft het kabinet laten klappen na een paar maanden waardoor er weer nieuwe verkiezingen moesten komen. PVV heeft met gedoogsteun in het kabinet gezeten.
fransje23 schreef:Gezellig clubje heeft Baudet verzameld..
https://www.trouw.nl/politiek/met-deze-mannen-en-een-vrouw-gaat-thierry-baudet-de-tweede-kamer-in~bb6e43cc/
fransje23 schreef:Janneke2 schreef:Dus een Kamerlid dat fikse mot krijgt met de fractie mag van mij blijven zitten, graag zelfs.
Hangt dat er niet erg vanaf waar de mot over is ontstaan?
Mizora schreef:Lau07 schreef:Wat vinden jullie ervan dat het erop lijkt dat er voor het regeren met een aantal linkse partijen wordt gesproken?
Er is op rechts wel flink gewonnen t.o.v. de vorige keer, maar niet de meerderheid van de stemmen behaald, niet eens de meerderheid van de stemmen exclusief de zetels van vvd (dus 150-35 = 115, minimaal 58 zetels rechts).
Dat is 2 zetels meer dan gl, PvdA en sp bij elkaar. Beide groepen hebben minder dan een kwart van de zetels overgebleven na vvd.
Door te zeggen dat rechts moet regeren in plaats van links, schuif je dus vergelijkbaar veel stemmen aan de kant.
Lau07 schreef:Wat vinden jullie ervan dat het erop lijkt dat er voor het regeren met een aantal linkse partijen wordt gesproken?
MizzMontana schreef:Mizora schreef:Ik zou het CDA ook wel bij rechts rekenen.Er is op rechts wel flink gewonnen t.o.v. de vorige keer, maar niet de meerderheid van de stemmen behaald, niet eens de meerderheid van de stemmen exclusief de zetels van vvd (dus 150-35 = 115, minimaal 58 zetels rechts).
Berdien schreef:Maar wat ik nog jammerder vind is dat sinds de uitslag er geen enkel bericht meer is verschenen. Dat vind ik wel een zwaktebod, ook na verlies kun je met opgeheven hoofd je kiezers wel te woord staan.
fransje23 schreef:Gezellig clubje heeft Baudet verzameld..
https://www.trouw.nl/politiek/met-deze-mannen-en-een-vrouw-gaat-thierry-baudet-de-tweede-kamer-in~bb6e43cc/
Bonna schreef:Ik denk dat alleen rechts links denken sowieso niet zo handig is in deze, De pvv bijvoorbeeld is economisch behoorlijk links
bigone schreef:Rutte wil wel met Wilders mits Wilders excuses voor zijn Marokkanen uitspraak aanbied en dan kun je lang wachten.
sanne83 schreef:Goede observatie, heb je denk ik wel een punt mee.Lau07 schreef:Wat vinden jullie ervan dat het erop lijkt dat er voor het regeren met een aantal linkse partijen wordt gesproken?
Ik snap je punt, maar aan de andere kant hebben mensen dus gestemd op partijen waarvan ze weten dat niemand ermee samen wil werken. Dat is niet gewoon om flauw te doen he, deze partijen hebben dingen in hun programma gaan die volledig tegen de grondwet ingaan. Ik ben juist heel erg blij dat wij in nederland zo'n extra veiligheid mechanisme hebben, zodat extremisme vrij weinig kans heeft om aan de macht te komen. Je zal altijd moeten samenwerken in Nederland, gelukkig maar. Anders krijg je situaties zoals in de VS![]()
Als ik dit topic lees, dan merk ik zelfs hier (in een politiek topic) dat er vrij oppervlakkig gekeken wordt naar standpunten (die niet horen bij je eigen partij). Ik denk dat dat gelijk het probleem van meer linkse partijen is. Die staan vaak een meer systemische ommekeer voor, dat laat zich totaal niet vangen in populistische one-liners. "halveren van de veestapel" doet mij een beetje denken aan "defund the police" in de VS. Zitten echt prima ideeën achter, maar die slogan is veel te simplistisch. Als je niet verder leest dan dat, dan neem je mensen dus niet mee in je ideeën en ga je dus geen stemmen winnen.
Cowboy55 schreef:fransje23 schreef:Gezellig clubje heeft Baudet verzameld..
Self destruction mode activated......
Janneke2 schreef:Sorry, maar dat vind ik een nogal ideologisch gekleurde opmerking. Zo van: links = goed, dus waag het niet om bij Wilders linkse standpunten te ontwaren.Bonna schreef:Ik denk dat alleen rechts links denken sowieso niet zo handig is in deze, De pvv bijvoorbeeld is economisch behoorlijk links
Trap toch niet in dat kiezersbedrog!