Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 11:13

Ann schreef:
@Babootje
Ik verwacht niet dat Omtzigt zoiets gaat doen, daarvoor zou hij het CDA teveel 'beschadigen' en hij lijkt me te integer om dat te willen. Verwacht dan eerder dat het CDA (compleet met Omtzigt) er niet uit gaat komen met de andere partijen en de boel vastloopt.

Dat ben ik wel met je eens. Ik denk wel dat hij erg in het belang van NL denkt. Aan de andere kant is Omtzigt binnen het CDA enorm tegengewerkt in de toeslagenaffaire, niet zo moeilijk om te raden door wie. Hoekstra heeft natuurlijk ook boter op zn hoofd als het gaat om de toeslagenaffaire en hij wil politiek ook graag overleven. Zou me niet verbazen als hij - net zo graag als Rutte - Omtzigt op een 'onschadelijke plek" ziet.
Hoe lang Omtzigt dat nog vol houdt is een reële vraag.

Het zou mij ook hoogst verbazen als de formatie snel lukt (als die al lukt) Hoekstra en Kaag zullen het onderste uit de kan willen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 11:17

Askja schreef:
Omtzigt wordt nu wel heel erg als de nieuwe politieke messias op een voetstuk getakeld, in de zin dat mensen van alles op hem projecteren en van alles en verwachten. De beste man is overspannen, laat hem eerst maar eens bijkomen van het afgelopen jaar. Ik zie hem geen minister worden, en ook geen eigen fractie beginnen, althans niet op korte termijn. Hij zal denk ik in eerste instantie gewoon in de Kamer gaan zitten en hopelijk kan hij daar een voorbeeldfunctie vervullen voor al die nieuwkomers.

Met betrekking tot Omtzigt zijn er natuurlijk ook verschillende scenarios mogelijk. Hij is natuurlijk op dit moment wel een factortje binnen de CDA fractie.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 11:18

Askja schreef:
Het zou positief zijn als er door dit gebeuren wezenlijk iets zou veranderen in de wisselwerking tussen premier, kabinet en Kamer. In de zin dat de premier zich bescheidener opstelt, meer als een primus inter pares, .

Nou ik vrees van niet... :+

https://www.telegraaf.nl/nieuws/1071228 ... n-de-macht

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 11:34

Ann schreef:
Janneke2 schreef:
Om welke redenen 'de kiezer' een partij veel zetels heeft toebedeeld : niemand die het precies weet.
Hoeveel voorkeurstemmen er op Rutte zijn uitgebracht -? (Sommigen zullen zeggen nul, want hij is lijsttrekker. In Nederland is er op het stembiljet geen hokje boven de lijsten, zodat je 'wel op de vvd, maar niet op Rutte' kunt stemmen.)...

MR heeft 1.988.651 voorkeursstemmen gekregen. En als je wel op de VVD, maar niet op Rutte wilt stemmen, kruis je gewoon een hokje aan van een persoon lager op de lijst.

Zo kun je idd redeneren.
Zij het, dat in jouw redenatie de variant 'ik stem wel op een partij, maar niet op een persoon' niet bestaat.
... en idd: zoals wij de boel hebben ingericht kun je niet niet op een persoon stemmen.

Cer

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 11:36

Maar je kunt toch wel op een persoon stemmen? Dat zijn toch die 'voorkeursstemmen'?

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 11:39

Janneke2 schreef:
Zo kun je idd redeneren.
Zij het, dat in jouw redenatie de variant 'ik stem wel op een partij, maar niet op een persoon' niet bestaat.
... en idd: zoals wij de boel hebben ingericht kun je niet niet op een persoon stemmen.

Maar waarom zou je op een partij stemmen als daar niet 1 persoon bij zit aan wie je jouw stem wilt geven?

Dat zijn inderdaad voorkeursstemmen, Cer.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 11:44

Ann schreef:
Karl66, wat gaat er nu gebeuren denk je?

Ze gaan verkennen met een verkenner op afstand van de politiek, dan roept iedereen tijdens die verkenning dat het allemaal heel erg anders moet. Na die verkenning beginnen de formatie onderhandelingen. Die gaan lang duren, CDA gaat nog meer hard to get spelen, het gaat tijdens die onderhandelingen vooral over de inhoud van het regeerakkoord en niet over de poppetjes. Als ze er dan uit zijn, dan gaan ze over de poppetjes praten en tegen die tijd is dit debat verre geschiedenis en wordt Rutte weer MP. Mochten de andere partijen Rutte geen geschikte onderhandelingspartner meer vinden voor de formatie, dan wordt het anders en moet de VVD iemand anders naar voren schuiven en gaat die persoon waarschijnlijk de MP worden.

Het probleem voor de VVD is dat Rutte heel effectief al jarenlang alle concurrentie binnen de partij heeft uitgeschakeld. Daardoor zie je nou niet opeens de opvolger. Maar natuurlijk zijn die er wel en die ga je, als Rutte niet meer als geschikte onderhandelingspartner door de andere partijen wordt gezien, vanzelf naar voren komen. Toen Balkenende opeens op het toneel verscheen vroeg iedereen zich ook af waar hij vandaan kwam.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 11:47

Rutte heeft Verdonk idd ook gecanceld ondanks dat zij meer voorkeursstemmen had.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 11:53

Ik geloof nog steeds dat er meerdere scenario's mogelijk zijn. Maar positief is wel dat de VVD nu heel wat water bij de wijn moet doen.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 11:55

Waar gaan ze dan water bij de wijn doen en voor wie?

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 11:56

Loretta schreef:
Ik geloof nog steeds dat er meerdere scenario's mogelijk zijn. Maar positief is wel dat de VVD nu heel wat water bij de wijn moet doen.

Dat vind ik dan juist minder positief, als dat inhoudt dat ze naar de pijpen van D66 gaan dansen.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 11:57

Karl66 schreef:

Zou de VVD als partij er voor kunnen kiezen om als grootste partij in een coalitie met o.a. D66 en CDA te gaan zitten, maar dan de persoon MR een stap terug te laten doen en dan bijvoorbeeld Kaag als MP accepteren waardoor de VVD meer eisen kan stellen wat betreft standpunten? Of is het premierschap zo'n bonus dat ze zoiets nooit gaan doen?

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 12:00

Waarom zou de VVD als grootste partij de premierbonus opgeven? De enige consessie die ik zie gebeuren is dat Rutte terug stapt en dat er een andere MP komt. En zelfs dat is nog maar de vraag, vier jaar lang een aangeschoten MP bij en concurrerende partij kan ook best wel aantrekkelijk zijn voor de andere partijen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 12:07

Ik denk ook niet dat de VVD dat zal doen. En dat hoop ik ook echt niet.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 12:09

Karl66 schreef:

D66 zal hier in de onderhandelingen van profiteren. Helas is D66 op veel terreinen net zo neo liberaal als de VVD. Een fan de mogelijkheden is een zwakke premier Rutte die aan de leiband van Kaag loopt. Of toch een andere VVDer

Maar beide partijen zullen niet makkelijk toegeven. Dus het kunnen nog weleens Belgische toestanden worden tijdens de formatie.

Maar om eerlijk te zijn. Er kan van alles gebeuren. Gerotzooi binnen de VVD, gedoe bij het CDA waardoor er nog meer versplintering ontstaat. Kaag kan dan gewoon wachten op een kans de macht te grijpen. Want het is geen plicht dat de grootste partij de premier lefert Of de hele formatie mislukt en uiteindelijk komen er weer verkiezingen. Kortom. Er zijn heel veel scenario's om rekening mee te houden.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 12:24

Ann schreef:
Janneke2 schreef:
Zo kun je idd redeneren.

Maar waarom zou je op een partij stemmen als daar niet 1 persoon bij zit aan wie je jouw stem wilt geven?

Nu is er, gelukkig maar, geen wet op kiezersmotivatie...

Een voorkeurstem houdt in dat een kiezer zich expliciet op één bepaalde persoon binnen de lijst richt.
En in 'hoe ons stembiljet er uitziet' valt er geen onderscheid te maken tussen een voorkeurstem op de bovenste persoon op de lijst en een voorkeursstem.

Ik kan me voorstellen dat iemand 'wel op partij X wil stemmen', maar zich compleet niet bezighoudt met de verschillende personen.
In Duitsland zou je dan het hokje bovenaan de lijst rood maken : 'ik stem op deze lijst, niet op een persoon'.

Tegen de tijd dat iemand vindt '... dat er niet één vvd-er is, waar ik op zou willen stemmen', lijkt het me zinnig om een andere partij te overwegen, of blanco te stemmen of weg te blijven.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 12:27

Jessix schreef:
Ik denk ook niet dat de VVD dat zal doen. En dat hoop ik ook echt niet.

Ik denk het zelf ook niet, maar vroeg het me af. Er zal eerder een andere MP komen vanuit de VVD.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 12:29

Karl66 schreef:
IMANDRA schreef:

Geldt net zo goed voor jou. Als puntje bij paaltje komt, weet immers niemand van ons hoe het nu precies zit; we interpreteren allemaal de informatie die we hebben. Alleen dan met een andere zienswijze. Er is namelijk net zo min “bewijs” van dat Rutte zou liegen als van dat hij de waarheid spreekt. Bovendien is mijn uitleg net zo waarschijnlijk als de jouwe. Enige verschil is dat we onszelf beide door andere zaken laten kleuren/framen.

Hou toch op, de kans dat jouw en Rutte zijn uitleg de juiste is, is even groot als de kans dat Rutte na zijn politieke carriere eenhoorns gaat fokken. Rutte wilde van een, in zijn ogen te, kritisch kamerlid af en de rest is blabla om dat te camoufleren. Het grappige is dat er dat topic of FZ is, waarin jij een verklaard tegenstander van fakenews bent en vindt dat Bokt daar veel sterker op moet ingrijpen. Nou moet Rutte zijn positie beschermd worden en nou grijp jij zelf net zo gemakkelijk naar fakenews. Ga nou niet doen alsof die notitie daar stond omdat Rutte het beste met Omzigt voor heeft. Die notitie stond daar omdat Rutte het beste met Rutte voorheeft. En dat betekent voor Rutte een parlement wat geen vervelende vragen stelt en die hem laat wegkomen met al die vergeten herinneringen van hem. En in dat parlement pas een kamerlid als Omzigt niet. Dat was de enige reden en de rest is bullshit, met slechts één doel Rutte in zijn zetel houden.

En jij weet ook goed dat ik in dat FZ topic ook doelde op wetenschappelijk bewezen onderwerpen. Hier is geen hard bewijs voor beide stellingen dus de vergelijking gaat een beetje mank. Er is net zo min bewijs voor dat Rutte hem bewust wilde wegwerken als voor dat Rutte het oprecht was vergeten/niet heeft besproken. Op dit moment is het puur hoe we de informatie die er ligt interpreteren, en blijkbaar interpreteren we die anders. Dat kan. Of ben je inmiddels helderziend geworden dat je zeker weet dat jouw interpretatie klopt?

Jij vindt de kans klein omdat je gekleurd bent door je mening over Rutte/VVD/vorige ophef. Wil niet zeggen dat het daadwerkelijk zo onrealistisch is als je stelt —want dat is het niet.

Mizora schreef:
Is er bekend hoe lang Rutte ongeveer met de verkenners heeft gesproken? Eenmalig een kwartier is qua onthouden ook compleet anders dan over meerdere dagen verspreid 6 uur (om de uitersten te nemen).

Als ik een aantal uur met mensen heb gesproken en ergens in die tijd 1 minuut het over een onderwerp heb gehad, dan weet ik dat soms ook niet meer. Zeker niet als ik nog half aan het bijtanken ben van een pittige periode (verkiezingen) en ook nog andere dingen aan mijn hoofd heb (covid19), buiten uiteraard de formatie, nog los van dit gesprek.

De gesprekken waren immers maar een paar dagen na de verkiezingen.

Dit maakt inderdaad ook nog uit. Ik stel me zo’n gesprek als vrij lang voor, maar ik zou mijn mening wel bijstellen als het bijv. maar een kwartiertje zou zijn. Als ik naar mezelf kijk, bij meetings van een uur weet ik die avond ook niet meer wat voor dingen er nog extra tussendoor gegooid zijn. De agendapunten wel, de extra/snelle dingen niet.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 12:41

Feit is dat verkenners hier niet over gaan, die moeten aanhoren wat een partij wil en met welke andere partij ze wel/niet willen regeren en dan moeten ze op basis daarvan een formateur aanstellen. En het feit dat er blijkbaar over individuele politici is gepraat is van meerdere kanten fout. Rutte en Hoekstra hebben trouwens beide aangegeven dat ze het samen ook over Omtzigt hebben gehad.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 12:55

Babootje schreef:
Even uit de box denkend. Wat zou er gebeuren als Omtzigt opstapt, zijn eigen lijst begint o.b.v. zijn voorkeursstemmen? (goed voor 5 zetels). Kunnen VVD, CDA en D66 dan nog steeds een regering vormen. Als de rest niet mee wil doen (maar dat weet je natuurlijk ook nog niet zeker).

Het is niet zo dat als Omtzigt uit het CDA stapt en een eigen lijst begint, hij die vijf zetels mee mag nemen. Hij kan dan enkel zijn eigen zetel meenemen, tenzij hij andere CDA'ers kan overtuigen ook uit het CDA te stappen en samen met hen een nieuwe partij opricht.

Los daarvan heeft VVD + CDA + D66 nu 73 zetels, dus ze hebben sowieso een vierde partij nodig. Met CU erbij staan ze nu op 78.

Ann schreef:
Janneke2 schreef:
Zo kun je idd redeneren.

Genoeg mensen die stemmen voor een partij en het partijprogramma, maar die de poppetjes totaal niet interessant vinden.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 12:58

Los van het vooruit lopen op de feiten, wat zou het drama zijn dat ze over personen spreken in een verkenning? Wellicht niet nodig, maar gezien het aantal voorkeurstemmen en zijn positie is dat toch helemaal niet zo gek?

Dat doet men toch de gehele dag door in de kamer? Ik neem aan dat zijn collega’s wel vragen bij het CDA hoe het met hem gaat. Hij is een zeer gewaardeerd kamerlid.

Ik snap ook dat iemand die zwaar overspannen, maar goed werk levert, een punt van gesprek kan zijn. Hoe gaat het met hem, wat wil hij zelf? Is hij überhaupt al in staat om daar iets zinnigs over te zeggen? Heeft hij zelf bepaalde wensen?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 13:27

Zoiets werd gister ook gezegd Sakura, maar blijkbaar is dat echt on mo ge lijk ... :+

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 14:21

Zoiets werd gister ook gezegd Sakura, maar blijkbaar is dat echt on mo ge lijk ... :+

Ik zag wel zo even die grondwetswijzinging mbt geheimhouding voorbij komen... kan dat zomaar??

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 15:23

Beetje humor op deze rare dag :+

Afbeelding

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 15:31

Afbeelding