Op wie stem jij 20 maart?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 01:33

Hiraeth schreef:
Resistance schreef:
Maar hoeveel incidenten hebben er plaatsgevonden in kolenmijnen? Hoeveel kankerpatienten door kolendamp? Miljóenen. Je kan het zo nazoeken. De hoeveelheid slachtoffers door kernreactorrampen is echt helemaal niets in vergelijking met kolenrampen en doden ten gevolg van de kolenindustrie die bijna iedere dag wel ergens op de wereld plaatsvinden.

Ik vind kolen ook niet de oplossing, dus je argumenten overtuigen me niet gelijk dat kernenergie goed is. Het bevestigd alleen maar dat kolenenergie slecht is voor het milieu.

Het gaat hier alleen in Oekraïne om een gebied van 2,600 km2. Het is intussen één van de grootste natuurparken in Europa. Dat is natuurlijk ergens súper tof, want dan gaat er iets goed! Toch zeggen onderzoekers zelf dat ze, ondanks de positieve ontwikkelingen, nog niet genoeg onderzoek hebben gedaan om te kunnen bepalen of het wel of niet schadelijk is. Ze zijn nog jaren bezig met onderzoeken wat de effecten zijn op de flora en fauna. Sommige onderzoekers zeggen dat het honderden jaren kan duren voor het weer veilig leefbaar wordt daar. Andere onderzoekers hebben meer zorgen en zeggen dat het zelfs duizenden jaren kan duren.

Je speelt hier alsnog met het welzijn van onze planeet. Ik vind het dus heel wat om met zo veel zelfverzekerdheid te zeggen dat dit de enige oplossing is. Chernobyl wordt door veel onderzoekers beschouwd als de grootste ramp in onze recente geschiedenis. Dat geeft toch wel aan dat áls er iets gebeurd het niet zo maar wat is? En já het was een verouderde reactor, en já het is de fout van mensen. Maar zolang mensen ergens werken kan dit soort oliebol gebeuren.

Van mij mag er best meer onderzoek in worden gestoken, maar ik snap best dat er wat weerstand tegen is. We zitten op dit moment gewoon in de vervelende situatie dat geen alternatief voor energie écht 100% goed lijkt te zijn. Vandaar dat ik ook van mening zijn dat er vooral geld richting onderzoek moet gaan, en dat mag best ook richting nucleaire energie gaan. :)

Ik vind dit een beetje een zwak argument. Er wordt A. Niet gespeeld aangezien kernreactoren véél beter onder toezicht staan dan iedere andere vorm van opwekken van energie, en B; vind ik het gek om te zeggen dat je met kernenergie opeens met de planeet speelt terwijl het dúúrzamer dan alles is (en ja, het is 2x fout gegaan maar dat kwam beide keren door héle stomme fouten die makkelijk voorkomen hadden kunnen worden). Spelen we dan niet met de planeet wanneer we constant, dag en nacht, allemaal oliebol de lucht in pompen die we inademen en het volledige klimaat mee verziekt hebben? Want daardoor komt het he, dat we hier nu zijn. Daardoor gaat nu alles naar de filistijnen. Niet door kernenergie, waardoor er nu één natuurpark is waar je beter niet op vakantie kan gaan. Maar tegelijkertijd zijn er volledige steden waar je niet zonder mondkapje kan lopen door alle gassen die je wel niet inademt, en is luchtvervuiling een wereldwijd probleem. Waarom staren we ons blind op dat natuurpark, en vinden die luchtvervuiling en CO2 uitstoot okee? Ik begrijp het niet.

Waarom accepteren we het één wat veel minder risico's met zich meebrengt en vooral gewoon duurzaam is niet, en waarom accepteren we het ander, waarmee we dagelijks onze planeet mee vergiftigen en wat wereldwijd al miljoenen mensen het level heeft gekost wel?

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 01:41

Je spreekt echt in twee uitersten, Resistance. Je laat het lijken alsof ik lachend zeg dat we die CO2 maar de lucht in blijven pompen, terwijl ik alleen maar m'n twijfels uitspreek over kernenergie zelf.

Ik kan niet quoten op m'n telefoon want ik ben best onhandig, maar dat stuk over fouten die makkelijk voorkomen hadden kunnen worden deed me bijna lachen. Hoe veel fouten gebeuren er wel niet in gebieden waar er geen fouten gemaakt horen te worden? Kijk bijvoorbeeld al alleen naar de luchtvaart. Ik vind dat persoonlijk niet echt veel vertrouwen geven.

Ik ben geneigd eerder iemand te geloven die problemen erkend in een situatie, dan iemand die ze onder een tapijt lijkt te schuiven. We geven fouten met kernenergie net zo goed door aan volgende generaties. Die problematiek moet erkend worden om door te kunnen ontwikkelen in veiligheid.

Anoniem

Re: Op wie stem jij 20 maart?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 02:02

Je kan vinden dat het twee uitersten zijn. Maar ik stoor me aan het feit dat een duurzame, relatief weinig afval producerende, constante energiebron onder het tapijt worden geschoven, net zoals jij vindt dat ik de fouten onder het tapijt schuif. Ja, die fouten zijn gemaakt, maar wegen op geen enkele manier op tegen de hoeveelheid fouten en scheitzooi die dagelijks worden geproduceerd door een niet-duurzame energiebron. Dát is de problematiek die erkend moet worden, en als we daar mee door blijven gaan dan geven we alleen maar puinzooi door aan de volgende generaties waar je het over hebt, in plaats van een schone planeet.

De problematiek waar je van spreekt is al lang onderkend. Kernenergie is hartstikke veilig zolang er goed mee wordt omgegaan. kolencentrales zijn zwaar schadelijk, of je er nou goed mee om gaat of niet. Het is schadelijk voor het milieu, en schadelijk voor alle miljoenen mensen die gestorven zijn ten gevolge van de kolenindustrie, wat er véééél meer zijn dan door die twee keer dat het fout is gegaan bij kerncentrales. Wanneer dringt het door?!

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 03:02

Je kan ook het CO2 vastleggen. Just dig it is daar al jaren mee bezig.
In tegenstelling tot SBB tegenwoordig lijkt het. Dat lijkt momenteel op een landelijke kaalslag om maar biomassa te leveren voor die zgn groene energie voor al die elektriciteitvreters.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 03:11

Resistance schreef:
Karl66 schreef:
Radioactief afval is echt het allergrootste probleem wat je je kan voorstellen. Lubach is geen wetenschapper, die man is cabaretier... De halfwaardetijd van plutonium is 24.000 jaar, van uranium235 704miljoen jaar en van uranium238 zelfs 4,5miljard jaar. Het is echt onzin om te denken dat wij als mensen wel even millennia in de toekomst kunnen kijken en te denken dat als we het nu verglazen en in roestvrijstalen vaten stoppen, dat het dat soort tijdperken wel overleeft.

Gelukkig heb ik mijn informatie dan ook direct vanuit het reactorinstituut in Delft. :)

Het is geen groot probleem. In tegenstelling tot de bérgen afval die de hele dag lang de lucht in worden gepompt komen er uit kernreactoren minieme beetjes die makkelijk kunnen worden opgeslagen waar ze niet schadelijk zijn. Ja, het blijft nog een hele lange tijd radioactief. Maar het is ópgeslagen in een opslag die héél goed onderhouden wordt, in plaats van dat het rondzweeft en onze planeet verziekt. :)*

Klimaatverandering is nú een probleem. Over 24.000 jaar zijn wij er niet meer; dan zijn we allang uitgestorven. Die halveringstijd is dus een "probleem" wat je kan verwerpen, en nog een argument waarom kernafval helemaal geen probleem is.

En dat is nou net wel het grote probleem. Het is heel gemakkelijk om te zeggen dat de problemen tijdens onze levenscyclus wel te overzien zijn en ach ja, na ons komt de zondvloed. Maar dat is nou net de instelling waarmee we in alle milieu- en klimaatproblemen terecht zijn gekomen en daardoor allesbehalve een structurele oplossing van onze problemen.

Het is verschrikkelijk aanmatigend om als mens te zeggen: "Ach we creëren een probleem voor minimaal 24.000 jaar en dat is een periode die we prima kunnen overzien." Voor alle duidelijkheid dat is twaalf keer zo lang als vanaf het begin van de jaartelling tot nu. Waar halen we de hoogmoed vandaan om te denken dat we dat soort periodes kunnen controleren. En dan heb ik het nog niet eens over de risico's van diefstal, terroristisch gebruik of dat het in de handen kan vallen van regeringen die liever niet in de buurt van dat soort producten ziet. Je hebt namelijk nauwelijks technologie nodig om een vuile bom te maken.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 08:30

Resistance schreef:
8nnemiek schreef:
Ik ben heel erg tegen kernenergie. Afgezien van het gevaar voor de omgeving blijft het afval inderdaad enorm lang bestaan, en er zal maar eens kruisraket op zo’n opslagplek te worden afgeschoten, of een andere ramp gebeuren.

Kijk ook alsjeblieft het filmpje wat ik net gedeeld heb; het ís niet gevaarlijk voor de omgeving. Het is twee keer fout gegaan, waarvan één keer omdat ze de reactor op een f*cking plek hadden gezet waar tsunami's voorkomen, en ook één keer door een verouderde reactor. :') Verder nooit. Weet je wel niet hoe ongelofelijk veel mensen zijn gestorven in kolenmijnen en door kolendamp?! Dát is pas schadelijk voor de omgeving, en daar zijn miljoenen mensen aan overleden.

Het argument van dat kernafval zo ontzettend onduurzam is, is ook al héél erg lang achterhaald. :') Als je dat afzet tegen de hoeveelheid rotzooi we door kolencentrales de lucht in pompen, dan is dat echt gewoon the least of your problems!

Kernenergie is NIET gevaarlijk en héél duurzaam. :) Kijk alsjeblieft het filmpje. Op de één of andere manier zijn mensen er enorm bang voor, maar dat is absoluut nergens voor nodig. Of dat idee dat een kernafvalopslag één of ander explosief, radioactief en gevaarlijk hok is waar stápels kernafval worden opgeslagen. Het meeste afval in die opslag komt van ziekenhuizen. :')

Ik ken het filmpje van Lubach. Een van zijn slechtste afleveringen ooit. Volgens mij beweerde hij zelfs dat er nooit een dode is gevallen door kernenergie 8)7 En ondertussen is er een enorm gebied rondom de getroffen centrales volledig onbewoonbaar voor heel lange tijd.
De radioactiviteit van chernobyl was zelfs hier in NL meetbaar.
Als er ooit oorlog komt en een kerncentrale hier in de buurt geraakt wordt heeft dat echt desastreuze gevolgen. Die dingen zet je niet even uit met een rode knop..
Nee, levensgevaarlijk.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 09:26

Grappig trouwens dat je het over het RID hebt, blijkt dat daar de meningen ook verdeeld zijn want ik ken daar óók iemand die zegt dat ie de zorgen rondom kernenergie wel snapt en het ook zeker niet zou aanraden als dé enige oplossing voor de energietransitie. Er is gewoon veel wat we nog niet weten.

Ik ben echt voor een debat over kernenergie, maar er wordt nu gedaan alsof het allemaal wel prima en veilig is terwijl áls het en keer misgaat gelijk half Nederland onbewoonbaar wordt. Dat zijn ook geen dingen die je aan de kant kunt schuiven.
Meer debat, meer onderzoek dus :)* Ik denk dat over 30 jaar we prima voortkunnen met een combinatie van die twee - wie weet is het dan mogelijk om kernafval onschadelijk te maken en wel een rode knop te installeren, daar kunnen we ons nu nog niks bij voorstellen.
Wat thorium betreft, dit is de komende 50-70 jaar nog geen reëele optie om veilig en rendabel ons van energie te kunnen voorzien, voor de energietransitie waar we nú aan moeten hebben we er dus niets aan.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 14:06

Citaat:
Ik ken het filmpje van Lubach. Een van zijn slechtste afleveringen ooit. Volgens mij beweerde hij zelfs dat er nooit een dode is gevallen door kernenergie

En ondertussen is er een enorm gebied rondom de getroffen centrales volledig onbewoonbaar voor heel lange tijd.
Als er ooit oorlog komt en een kerncentrale hier in de buurt geraakt wordt heeft dat echt desastreuze gevolgen. Die dingen zet je niet even uit met een rode knop..
Nee, levensgevaarlijk.

...hmmm - misschien is dit filmpje
(ik kijk nauwelijks teevee en keek pas 'netherlands second' toen dat een hit was)
een doordenkertje - en daarmee juist heel goed.

Al moet ik er niet aan denken dat een van de weduwen van de brandweermannen van Tjernobyl het filmpje zou zien zonder te weten dat het een cabaretier is die aan het woord is.

Die brandweermannen verdienen stuk voor stuk de postume militaire Willemsorde: je bewijzen op het slagveld.
De brand blijven blussen terwijl je lijdt aan acute stralingsziekte.
En vergelijkbare onderscheidingen uit alle landen ten westen van de Oekraïne.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-19 14:10

Het is toch duidelijk te zien dat dit een cabaret show is? Als je dat niet snapt kun je beter geen tv kijken.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 14:13

8nnemiek schreef:
Ik ken het filmpje van Lubach. Een van zijn slechtste afleveringen ooit. Volgens mij beweerde hij zelfs dat er nooit een dode is gevallen door kernenergie 8)7 En ondertussen is er een enorm gebied rondom de getroffen centrales volledig onbewoonbaar voor heel lange tijd.
Nee, levensgevaarlijk.

Aflevering van Kees van der Spek gezien? Hij is naar Chernobyl geweest. Daar de straling op de meest gevaarlijke punten gemeten. Daarna ook even in het vliegtuig dezelfde meter gebruikt. Wat bleek? In het vliegtuig is meer radioactiviteit dan bij Chernobyl.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 14:15

...is Kees van der Spek ook een cabaretier?

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-19 14:17

Winged schreef:
8nnemiek schreef:
Nee, levensgevaarlijk.

Aflevering van Kees van der Spek gezien? Hij is naar Chernobyl geweest. Daar de straling op de meest gevaarlijke punten gemeten. Daarna ook even in het vliegtuig dezelfde meter gebruikt. Wat bleek? In het vliegtuig is meer radioactiviteit dan bij Chernobyl.

Vond dat ook heel apart..
Op sommige punten werd er zelfs een bord geplaatst met een gevaar voor te hoge straling. Dat is dus gewoon daar neergezet voor de toeristen. De straling is daar hetzelfde als op de andere punten.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 14:22

Janneke2 schreef:
...is Kees van der Spek ook een cabaretier?

Omdat iemand er een programma over maakt is het een cabaratier? Kijk dan de aflevering terug. Aflevering Kiev en Chernobyl.

https://nos.nl/artikel/544967-vliegen-h ... s-het.html Ook:
Citaat:
Radioactiviteit: op de hoogte waarop passagiersvliegtuigen gemiddeld vliegen, gemiddeld zo'n tien kilometer, is de radioactieve straling uit de ruimte vele malen hoger dan op zeeniveau. Een veelvuldige blootstelling aan die straling in vliegtuigen moet vermeden worden. Radioactiviteit is kankerverwekkend en neurologische klachten zijn voorstelbaar, zeggen experts. Luchtvaartmaatschappijen nemen al maatregelen om hun personeel te beschermen, zo moet vrouwelijk KLM-cockpit- en cabinepersoneel een zwangerschap direct bij de werkgever melden. Zij krijgen dan vervangende werkzaamheden aangeboden.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 14:31

Als het allemaal geen kwaad zou kunnen, waarom hebben ze dan nog steeds een vervreemdingszone die niet toegankelijk is voor toeristen, enkel voor korte bezoekjes na toestemming? En er mag geen groente en fruit uit de omgeving worden geconsumeerd..
Ik heb lang geleden een documentaire gezien over de flora en fauna in de omgeving, en hoewel de natuur er prachtig was, bleken er ook veel misvormde dieren rond te lopen, en werden de dieren er niet oud.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-19 14:40

8nnemiek schreef:
Als het allemaal geen kwaad zou kunnen, waarom hebben ze dan nog steeds een vervreemdingszone die niet toegankelijk is voor toeristen, enkel voor korte bezoekjes na toestemming? En er mag geen groente en fruit uit de omgeving worden geconsumeerd..
Ik heb lang geleden een documentaire gezien over de flora en fauna in de omgeving, en hoewel de natuur er prachtig was, bleken er ook veel misvormde dieren rond te lopen, en werden de dieren er niet oud.

Kijk aub die aflevering van kees vd spek.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 14:58

Kernenergie ben ik nog niet over uit. Ik heb stukken gelezen waarin staat dat we onze doelen niet halen zonder, maar ook stukken die zeggen dat kernenergie veel duurder is om op te zetten in vergelijking met zonne- en windenergie. Maar voor deze groene energie heb je wel heel veel plek nodig en mensen klagen nu al over de zichtvervuiling van windmolens. De optie op zee klonk nog het meest interessant, maar is tegelijkertijd ook prijziger.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 15:01

Ik ben zelf ook benieuwd naar de toshiba mini reactors, en hoe die zich gaan ontwikkelen. :j

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 15:18

Ik ben vooral benieuwd naar de ontwikkeling van waterstof via zonnepanelen.

Misschien is er uiteindelijk wel een zonnepaneel te ontwikkelen wat zowel als zonnecollector, zonnecel als waterstofpaneel te gebruiken is.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 15:21

Met kernenergie zal ik maar heel erg oppassen. Het doel heilligt lang niet alle middelen. Als je niet oppast los je 1 probleem op en creer je daarmee een nog veel groter probleem. Daar mag wel eerst heel goed over nagedacht worden.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 15:24

IMANDRA schreef:
Kernenergie ben ik nog niet over uit. Ik heb stukken gelezen waarin staat dat we onze doelen niet halen zonder, maar ook stukken die zeggen dat kernenergie veel duurder is om op te zetten in vergelijking met zonne- en windenergie. Maar voor deze groene energie heb je wel heel veel plek nodig en mensen klagen nu al over de zichtvervuiling van windmolens. De optie op zee klonk nog het meest interessant, maar is tegelijkertijd ook prijziger.

Kernenergie is gewoon peperduur.

Borsele kan niet gesloten worden omdat het geld ontbreekt,
de snelle kweekreactor in Kalkar is nu een....pretpark,
Dodewaard moet nog 40 jaar afkoelen terwijl er dus kosten doorlopen
en dan hebben we de kosten van het afval (bewaking, schadevergoeding na ongevallen ) niet meegerekend.

De kernstroom is dus zwaar onder de kostprijs verkocht.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 15:24

Anne_GTI schreef:

Misschien is er uiteindelijk wel een zonnepaneel te ontwikkelen wat zowel als zonnecollector, zonnecel als waterstofpaneel te gebruiken is.

Die worden momenteel in België ontwikkeld toch?

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 15:37

julius_juut schreef:
Anne_GTI schreef:

Die worden momenteel in België ontwikkeld toch?

Zoiets zou misschien wel goed zijn. Ik ken de techniek niet, maar een paneel wat zowel bij zon als bij bewolking voldoende stroom opwekt is natuurlijk perfect.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 15:49

Het verschil is dat mensen in het algemeen niet dagenlang in het vliegtuig zitten, tenzij je cabinepersoneel bent - en ook dan ga je waarschijnlijk vroeg met pensioen of krijg je ander werk.
Ook kweekt men geen voedsel op vlieghoogte :+

Zeggen dat je prima in stralingsgebied kunt leven omdat er zogezegd nooit iemand van is gestorven is echt van de categorie "mijn opa rookte een pakje per dag en is 90 geworden " :+

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-19 15:55

Cabinepersoneel werkt gewoon hun hele carrière in het vliegtuig en gaan niet met vervroegd pensioen voor zo ver ik weet..

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 16:01

Vriendin van me is 59 en gaat in september met vervroegd pensioen.