Bokt peilingen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Op wie stem jij?

Poll eindigt op

VVD
233 (13%)
PvdA
52 (3%)
PVV
156 (9%)
SP
155 (8%)
CDA
118 (6%)
D66
285 (16%)
ChristenUnie
45 (2%)
GroenLinks
333 (19%)
SGP
19 (1%)
Partij voor de Dieren
131 (7%)
50PLUS
18 (1%)
Ondernemerspartij
6 (0%)
VNL
14 (0%)
DENK
Geen stemmen
Nieuwe Wegen
4 (0%)
Forum voor Democratie
51 (2%)
BurgerBeweging
2 (0%)
Vrijzinnige Partij
4 (0%)
Piratenpartij
17 (0%)
Artikel 1
3 (0%)
Libertarische Partij
3 (0%)
GeenPeil
1 (0%)
Ik stem niet
73 (4%)

Totaal aantal stemmen: 1723

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 09:17

Mixje90 schreef:
Stel joodse mensen in Nederland zouden in de jaren dertig een dubbele nationaliteit hebben... En dat iemand ze dan ging vertellen, lever die maar lekker in....

Daar komen de Joden weer om de hoek een totaal niet te vergelijken situatie
Buiten het feit dat deze bevolkingsgroep helemaal geen twee paspoorten hadden kunnen hebben in die tijd heeft Nederland nooit geen last gehad van dit volk. Daarnaast waren de Joden Nederlanders
Zij werkte hard en vielen niemand lastig

Demonstraties waarbij IS vlaggen worden gewapperd leuzen waarbij geroepen wordt spring als je een Jood ben en er staat een Jood achter mij dood hem en alle Joden moeten dood wordt hier in Nederland meer dan gewoon gevonden want niemand die er naar kraait nee linkse partijen lopen gewoon mee in dergelijke demonstratie
En dat zelfs de sprekers Joden dood wensen is geen probleem
Nou mij heeft dat wel wakker geschud
Daarnaast heb ik mijn kind van school af mogen halen omdat zij onveilig was.
Hakenkruis met vieze Jood jij moet dood was voor mij de grens. Iedere dag in pauzes opgewacht worden door hoofddoeken omdat ze er achter waren gekomen dat mij dichter een Joodse achtergrond heeft.

Wij zijn zeker geen mensen die in de Slachtofferrol gaan zitten maar toen de schoolleiding ook daar niets mee kon heb ik de politie erbij gehaald.
Uiteindelijk is de dader (een 14 jarige moslima) veroordeeld tot 50 uur taakstraf
Mijn kind echter kon op zoek naar een andere school
Wil je nog meer voorbeelden?
Ik heb er nog zat
Ik word kotsmisselijk van het wegwuiven en roepen dat er niets aan de hand is en dat mensen rascistisch en fascistisch zijn omdat ze bepaalde godsdiensten niet zien rijmen met de waarde van Nederland
Ja er zijn meer geloven die vrouwenrechten en homosexualitiet veroordelen maar Daar waar een homostel in elkaar gestamd wordt hoef je nooit te vragen uit welke hoek het komt

Ik heb geen probleem met medelanders ik heb een probleem met buitenlanders die zichzelf buiten de maatschappij plaatsen . Die groep die zich te goed voelt om met Nederlanders om te gaan die groep waarvan je weet dat ze nooit op vier mei zullen herdenken maar wel proberen te verstoren die groep die nog nooit gewerkt hebben omdat het geld makkelijker te verdienen is met criminaliteit
Die groep die Hamas Joden aan het gas roepen en naar vrouwen spugen omdat ze te bloot gekleed zouden zijn of niet reageren op gesis en gefluit
Die groep die duidelijk aanwezig is in Nederland en zich steeds meer buiten de wet plaatsen die griep die niet onder de indruk is van de politie en de vele miljoenen die al gestoken zijn in projecten om ze het goede pad op te krijgen
Die groep die er zogenaamd niet is maar ondertussen wel vele het leven zuur maken
Homo's die hun wijk uit getreiterd worden

Maar er is niets aan de hand mensen gewoon doorlopen

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 10:07

'Hamas joden aan het gas' is een kreet van anti Ajax hooligans. Behoorlijk walgelijk, maar niet uitgevonden door moslims.

Wat jouw post verder duidelijk maakt Will65, is dat de rotte appels onder de moslims het verzieken voor de rest. Helaas. Dat hier geen aandacht voor is ('mensen, gewoon doorlopen'), ben ik niet met je eens. Het probleem wordt algemeen onderkend. De aangedragen oplossingen zijn heel divers, een kant-en-klare oplossing is er helaas niet. Het gaat veelal om in Nederland geboren jongeren.

Er stond enkele dagen geleden een interessante reportage in de Volkskrant over een wijk die door de PVV in de campagne was aangemerkt als voorbeeld van een probleemwijk waar het qua overlast door Marokkaanse jongens uit de hand gelopen was. Bleek bij nader onderzoek dat juist in die wijk inmiddels door actief beleid waarbij ook de ouders werden betrokken, de overlast praktisch was verdwenen. Er kan dus echt wel wat aan gebeuren. Ik denk echter dat dit vooral moet op lokaal niveau. Hopelijk trekt de nieuwe regering meer geld uit om goede lokale beleidsinitiatieven te ondersteunen. Dat zet meer zoden aan de dijk dan kretologie over normen en waarden en klassen staand het Wilhelmus laten zingen.

geerke

Re: Bokt peilingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 10:13

Hier in frankrijk zijn vorig jaar 8.000 joden vertrokken naar Israel....omdat ze bedreigd werden door moslims.En natuurlijk doet het merendeel het goed,maar er zijn wel degelijk problemen.In heel Europa

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 10:29

storrum schreef:
Celiien schreef:
Ik denk dat, zonder even te generaliseren (naja eigenlijk wel, maargoed) dat als je kijkt naar de stemmers van de PVV, het gros van de stemmers op bijstandsniveau/laag inkomen zit.
Als je dan kijkt naar waar PVV/Wilders om bekend staan;meer voor nederland, geen vluchtelingen meer.

Nee hoor
http://wnl.tv/2017/02/10/pvv-populairst ... pgeleiden/

Citaat:
Het betrof 8% van de vakbondsleden die mee gedaan hebben aan het onderzoek. De Unie heeft 50.000 leden. 2208 leden deden mee aan het onderzoek. 177leden hadden die voorkeur. Lijkt me niet echt de meerderheid. Landelijk heeft 17% dezelfde voorkeur. Statistisch gezien is de aanhang juist minder bij de Unie dan het landelijk niveau.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 10:38

geerke schreef:
Hier in frankrijk zijn vorig jaar 8.000 joden vertrokken naar Israel....omdat ze bedreigd werden door moslims.En natuurlijk doet het merendeel het goed,maar er zijn wel degelijk problemen.In heel Europa

Ja. En in Nederland verhuizen mensen omdat ze poedersuiker hebben. Of er worden door Nederlanders kleine meisjes verkracht of neergestoken. Het is niet zo dat alle misdaad wordt gepleegd door moslims. Ja, er zijn misdaden die gepleegd worden door moslims. Maar er zijn evengoed heel veel misdaden die worden gepleegd door mensen van Europese afkomst. Ieder volk heeft er helaas veel kl**tzakken tussen zitten.

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 10:45

wat ik zeg, niets aan de hand mensen gewoon doorlopen
Overal heb je wel klootzakken toch

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 10:59

Okee, kan het misschien weer terug naar het onderwerp. Maak hier even apart topic voor.

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 12:19

ik houd mijn mond....en mijn gedachten die ik nu heb voor mij.

Veel plezier verder met dit topic

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 12:42

geerke schreef:
Hier in frankrijk zijn vorig jaar 8.000 joden vertrokken naar Israel....omdat ze bedreigd werden door moslims.

Maar Frankrijk is geen Nederland. Je beeldvorming voor Nederland baseren op wat er in Frankrijk gebeurt is niet heel erg verstandig.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 12:50

Het is een europees probleem

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 13:01

geerke schreef:
Het is een europees probleem

Heb je mijn reactie überhaupt gelezen? :)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 13:03

Betreft als er een homostel in elkaar geschopt wordt, je wel weet in welke hoek je het zoeken moet... Denk dat dat compleet afhankelijk is waar je woont. Ik woon niet in de stad, wel op de biblebelt... Moslims hebben wij nauwelijks, en toch is er een aantal jaar terug een travestiet weg gepest..... En ja, dat kwam uit de zwaar christelijke hoek.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 13:11

Resistance schreef:
Maar er zijn evengoed heel veel misdaden die worden gepleegd door mensen van Europese afkomst. Ieder volk heeft er helaas veel kl**tzakken tussen zitten.

Hoe verklaar je die cijfers dan?

Maar goed, het gaat hier over de peilingen...

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 13:19

geerke schreef:
Koran verbieden gaat niet lukken,is ook niet te doen.Verder vind ik dat het islamitische geloof niet goed samengaat met onze westerse leefwijze en gewoonten.

Persoonlijk vind ik dat onze westerse levenswijze ook niet met de joods christelijke traditie is te verenigen.

Consumeren ten koste van de toekomst, onverdraagzaamheid naar vluchtelingen, een verrot bestel mbt grond en geld, nul aandacht voor spirituele waarden en heel erg veel hypocrisie - het is maar ploeteren vind ik.

Dus och, westerlingen die mallotige oordelen (not to mention vooroordelen) tav joden, christenen en moslims hebben hoort bij dit geploeter.

Maar och, Geerke, misschien doet oma er beter aan, om jou gewoon eens te vragen wasr jij denkt dat het wringt?

En let op: waar ik naar vraag is wat jij schreef 'het islamitische geloof'.

Toen wijin Nederland ter meerdere eer en glorie van de heilige koe de economie gastarbeiders zochten, is er in Marokko doelbewust gekozen voor mensen uit het Rifgebergte, niet uit Casablanca. Mbt Turkije is gekozen voor het Koerdische oosten, niet voor mensen uit steden als Istanbul. "Dat is solliciteren naar problemen", en die hebben we dus netjes gekregen.
...maar dat is cultuur, jij had het over godsdienst.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 13:29

Janneke2 schreef:
Toen wijin Nederland ter meerdere eer en glorie van de heilige koe de economie gastarbeiders zochten, is er in Marokko doelbewust gekozen voor mensen uit het Rifgebergte, niet uit Casablanca. Mbt Turkije is gekozen voor het Koerdische oosten, niet voor mensen uit steden als Istanbul. "Dat is solliciteren naar problemen", en die hebben we dus netjes gekregen.
...maar dat is cultuur, jij had het over godsdienst.

Oh ja die kaart weer..

maarre.. dat is toch al een knap poosje geleden? de huidige generatie heeft daar toch niets meer mee van doen? Of loop ik achter?

Hier geef je overigens wel aan dat 'we' problemen erbij gekregen hebben?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 13:48

Oeps, oma is de dochter van een leraar geschiedenis.
Ik denk, dat problemen niet altijd in een vloek en een zucht over zijn.

Vraag maar aan de Britten: it takes three generations to raise a gentleman.

Bijvoorbeeld 1e generatie kwam uit de Rif, mocht geen Nederlands leren, werkte buiten de toenmalige arbo bescherming en kwam na heel veel pijn en ellende aan een naar einde.
De 2e generatie had dus een slechte start: ouders hadden te veel pijn en sores om zelf Nederlands te leren, dus moet je als kind in je dooje eentje de weg zien te vinden in een vijandige cultuur. Sommigen lukte dit uitstekend, anderen niet - hopelijk doet de 3e generatie het beter...
Maar de 3e generatie hoort ook de beledigingen van GW, woont in een krot van een huis met schimmel op de muur en heeft een baisschooljuf die noch kan rekenen noch benul heeft van Nederlandse grammatica.

Dus ik beschouw opmerkingen alsm"die kaart weer" en dat het toch een poosje terug is op zijn best als compleet gebrek aan interesse.
(Dit mbt vijandige cultuur en beledigingen...)

(En nul van deze problemen hebben met de islam van dosn. Meer met het westerse kapitalisme - winst maken ten koste van machteloze mensen. En die mensen ook nog machteloos houden.....)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 13:57

Janneke2 schreef:

dat denk ik ook niet, maar het lijkt ook wel niet minder te worden...

Citaat:
Maar de 3e generatie hoort ook de beledigingen van GW, woont in een krot van een huis met schimmel op de muur

Die huizen met schimmel op de muur.. werkelijk?

Citaat:
en heeft een baisschooljuf die noch kan rekenen noch benul heeft van Nederlandse grammatica.

Ik denk dat je hiermee heel veel basisschoolleerkrachten beledigd.. Maar okee, moet kunnen natuurlijk, we leven in een vrij land..

Citaat:
Dus ik beschouw opmerkingen alsm"die kaart weer" en dat het toch een poosje terug is op zijn best als compleet gebrek aan interesse.

Dat mag jij :j

Citaat:
(En nul van deze problemen hebben met de islam van dosn. Meer met het westerse kapitalisme - winst maken ten koste van machteloze mensen. En die mensen ook nog machteloos houden.....)

Want ze zijn allemaal zo machteloos en sneu... :(:) en ze hebben het hier zo slecht :(:) en nederland is zo'n onaardig poedersuiker.. wat doen ze hier eigenlijk.. je zou weg moeten vluchten uit deze erbarmelijke omstandigheden... vreselijk... :(:)

sorry hoor maar een post als deze, waarin imo mijn nederland en mijn nederlandschap door het slijk wordt gehaald, die ik los zou moeten kunnen laten, maar me toch raakt, want ik ben best trots op dit landje, ik woon er graag, ik denk dat wij het hier goed hebben (men komt hier niet voor niets heen) en als het dan afgeschilderd wordt als een vijandig kloteland, ja dat doet me dan toch wel wat.
Ik heb geen PVV gestemd, maar ik merk dat dit dingen zijn die me naar het randje duwen...

Erdogan (bron: nos)
"Als Europa zo doorgaat, kunnen Europeanen over de hele wereld niet meer veilig over straat", zei de Turkse leider. Wat hij daar concreet mee bedoelt en of hij oproept tot geweld tegen Europeanen, maakte hij verder niet duidelijk.

Nou ja, ik hoop toch echt dat er meer verstand in de mens zit :j
Laatst bijgewerkt door Cer op 22-03-17 14:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 14:15

Cer schreef:
Citaat:

Met dat dubbele paspoort en een vergrijp... Waarom zou iemand van 66 nog een (klein) vergrijp plegen als ie dat zn hele leven niet gedaan heeft?
Zwaarte van het vergrijp zou wellicht mee kunnen tellen, waarom niet?

..

Iedereen kan een fout maken, ook ouderen. Dit was een voorbeeld, omdat de meesten uitgaan van jonge criminelen. Terwijl er ook ouderen zijn, die misschien (ooit) de fout ingaan; zij hebben wel betaald voor de naturalisatie en tijdens hun werk en naturalisatie allerlei premies betaald en daardoor rechten hebben opgebouwd. Wat zijn de gevolgen voor de partner en eventuele (Nederlandse) kinderen van diegene die uitgezet wordt omdat hij een (klein) misdrijf heeft gepleegd?
Het ging mij om het feit, dat er veel nationaliteiten zijn (en niet alleen moslims) die geen afstand kunnen doen van hun geboorte-nationaliteit.

Vind jij dan niet, dat zo iemand dubbel/extra gestraft wordt? Een misdrijf is een misdrijf, ongeacht geslacht, leeftijd of nationaliteit. Er is geen onderscheid in het strafrecht, volgens mij.
Behalve als iemand hier illegaal (ongewenste vreemdeling) is.

En vooral, waar trek je een grens? Zwart rijden OV, diefstal, ongeluk door schuld, vandalisme, geweld?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 14:56

Cer schreef:
Janneke2 schreef:

dat denk ik ook niet, maar het lijkt ook wel niet minder te worden...

...ik denk dat het verandert.
Zo hebben we mensen met een immigranten achtergrond op eervolle posities in de samenleving en dat wil ten eerste zeggen dat het van tijd tot tijd goed gaat. - En ook voor de beeldvorming is het niet slecht.
Ik doel op de voorzitter van de 2e Kamer en de burgemeester van Rotterdam.

Citaat:
Citaat:
Maar de 3e generatie hoort ook de beledigingen van GW, woont in een krot van een huis met schimmel op de muur

Die huizen met schimmel op de muur.. werkelijk?

Ja.
Ik ken de achterbuurten van de Randstad. Je wordt er niet vrolijk van....

Citaat:
Citaat:
en heeft een baisschooljuf die noch kan rekenen noch benul heeft van Nederlandse grammatica.

Ik denk dat je hiermee heel veel basisschoolleerkrachten beledigd.. Maar okee, moet kunnen natuurlijk, we leven in een vrij land..

1) ik kom uit een onderwijs familie en erger mij verschrikkelijk aan het bottenfeit dat de rekentoets nodig is. - en hoeveel mensen er nog voor zakken ook.
2) en de onderbetaalde juffen in de genoemde binnensteden/ Vogelaarwijken etc etc weeken zich een slag in de rondte. Hopelijk hebben ze zelf correct lagdr onederwijs gehad zodat ze moeiteloos een 10 of misschien wel een 9 hadden voor die rekentoets - maar de tijd ontbreekt omdater 1000 dingen naast het eigenlijke werk gedaan moeten worden, van kinderen eten geven, opvoeden, etc etc.

Citaat:
Citaat:

Want ze zijn allemaal zo machteloos en sneu... :(:) en ze hebben het hier zo slecht :(:) en nederland is zo'n onaardig poedersuiker.. wat doen ze hier eigenlijk.. je zou weg moeten vluchten uit deze erbarmelijke omstandigheden... vreselijk... :(:)

No comment.

Citaat:
sorry hoor maar een post als deze, waarin imo mijn nederland en mijn nederlandschap door het slijk wordt gehaald, die ik los zou moeten kunnen laten, maar me toch raakt, want ik ben best trots op dit landje, ik woon er graag, ik denk dat wij het hier goed hebben (men komt hier niet voor niets heen) en als het dan afgeschilderd wordt als een vijandig kloteland, ja dat doet me dan toch wel wat.

Gelukkig maar.
Dat wil zeggen: ik woon hier ook graag en ben ook blij met dit kikkerland. Heb een uitstekend leven hier, mede omdat de 2 generaties voor mij gigamhardngewerkt hebben. (En Mo zijn ouders en grootouders werken net zo goed hard, maar wisten de. weg niet, dat maakt uit.)

(We hadden het over mensen die hierheen kwamen omdat dat nodig was voor de heilige koe van onze economie, maar "ze komen niet voor niets hierheen" ismeen misvatting mbt vluchtelingen. Waarvan 90% in de regio blijft en een klein deel ergens in Europa belandt.)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 15:15

Cer schreef:
Ik heb geen PVV gestemd, maar ik merk dat dit dingen zijn die me naar het randje duwen...

Dat is niet Janneke d'r verantwoordelijkheid. Dat is een soort emotionele chantage: dat iedereen maar met kousevoetjes om (mogelijk-)pvv'ers heen moet lopen. Enerzijds moet er voortdurend, continu, steeds weer 'benoemd' worden hoe fundamenteel erg de islam wel niet is.

Anderzijds staan mensen klaar om te zeggen 'maar als iemand racisme benoemt dan ga ik uit wraak naar de PVV.'

Ja weet je - als jij dat een goede invulling vindt van je democratische grondrechten, dan denk ik dat je dat maar moet doen. Je bent volwassen. Het is niet de verantwoordelijkheid van anderen om steeds voorzichtig te blijven om te zorgen dat je niet 'over het randje' gaat.

Daarnaast vind ik het onderscheid raar - jij gebruikt je Nederlanderschap om je gekwetstheid te verklaren. Maar Janneke is net zo goed Nederlander, die mag haar land ook opeisen. En het is ook mijn land. Laat ik daar duidelijk over zijn: iedere keer waar Buma of Rutte of Van der Staaij, Wilders of Baudet het heeft over de 'Nederlandse normen en waarden' of de 'westerse leefwijze' heeft, hebben ze het over heel iets anders dan over MIJN Nederlandse normen en waarde, en de leefwijze die ik wil.

En Janneke en ik hebben net zoveel recht om te zeggen dat ons land een kant op gaat die ons niet bevalt als ieder ander. Dat is niet het alleenrecht van alleen maar een deel van de Nederlandse bevolking, dat is iets dat iedereen mag doen.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 15:16

Janneke, even over die rotte appels, zijn die dan uitsluitend het gevolg van geen kansen krijgen in de harde Westerse samenleving? Heeft het ontsporen van een deel van de moslimjongeren echt helemaal niets te maken met de islam? Sorry, dat geloof ik niet. Getuige het onderschrift dat je nog steeds in je profiel hebt, geloof jij dit eigenlijk ook niet. Vrouwonvriendelijk gedrag, geen respect voor andersdenkenden, geen respect voor Westerse waarden, geen respect voor vrijheid van meningsuiting, het komt allemaal voor onder moslimjongeren en ook onder oudere moslims. En helaas leidt dit soms tot radicalisering en de wens zich aan te sluiten bij IS.
Behalve 'wij Nederlanders' zijn vooral ook de gematigde moslims, een aanzienlijke maar helaas weinig zichtbare groep, hier de dupe van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 15:20

Ik vraag me af hoeveel mensen die hier zo hard beweren dat het ontsporen van marrokaanse jongen met de islam te maken heeft, persoonlijk moslims kennen. Hoeveel PVV stemmers hier daadwerkelijk met moslims omgaan. Ik krijg namelijk bij veel PVV stemmers het idee dat ze vooral vanaf een afstand aan het roepen zijn.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 15:31

Resistance schreef:
Ik vraag me af hoeveel mensen die hier zo hard beweren dat het ontsporen van marrokaanse jongen met de islam te maken heeft, persoonlijk moslims kennen. Hoeveel PVV stemmers hier daadwerkelijk met moslims omgaan. Ik krijg namelijk bij veel PVV stemmers het idee dat ze vooral vanaf een afstand aan het roepen zijn.

In de provincie die het meest pro-Wilders is moet je behoorlijk zoeken naar een moslim. https://www.cbs.nl/nl-nl/publicatie/201 ... -2010-2015 pagina 8.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 15:35

Cowboy55 schreef:
Resistance schreef:

In de provincie die het meest pro-Wilders is moet je behoorlijk zoeken naar een moslim. https://www.cbs.nl/nl-nl/publicatie/201 ... -2010-2015 pagina 8.....

:n 't Is triest. Mensen zijn ontevreden maar weten vaak niet eens waar ze nou zo ontevreden over zijn. En dan blijven zeuren over dat er teveel vluchtelingen zijn die alles afpakken... als je ook maar een greintje medeleven hebt en je even verdiept in wat veel van die mensen daar meemaken dan zeur je niet over het feit dat je wat minder krijgt zodat die mensen veilig zijn. En nee, ik heb het niet over de gelukszoekers. Ik heb het over de echte vluchtelingen.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 15:48

Reststance, zo zwart-wit ligt het natuurlijk niet. Er spelen ook andere zaken een rol bij het gedrag van moslimjongeren die voor problemen en overlast zorgen, zoals economische en culturele factoren. Maar het is m.i. zinloos om te ontkennen dat het islamitische geloof er wellicht ook iets mee te maken heeft (vrouwen lastig vallen, homo's bedreigen). Ik stoor me eraan dat je door dit aan te kaarten direct in de PVV-hoek wordt gezet. Het betekent namelijk niet automatisch dat je de islam als geloof verwerpt, of alle moslims over één kam scheert. Het ontkennen van elke invloed van de islam op het gedrag van ontsporende moslimjongeren is bovendien niet constructief want het leidt alleen maar tot verdere polarisatie, en niet tot oplossingen.

Dat er relatief veel Wilders-stemmers zitten in de buitengebieden heeft volgens mij vooral te maken met de angst voor het onbekende en voor veranderingen. Juist doordat de mensen in kwestie geen allochtonen of vluchtelingen kennen, kunnen ze van alles op deze groep projecteren. Onbekend maakt onbemind. Wilders stookt dit vuurtje uiteraard graag nog wat verder op. Jammer dat mensen zich zo laten opjutten dat ze elke nuance uit het oog verliezen.

Maarja, het leven wordt wel een stukje overzichtelijker als je in simpele tegenstellingen denkt.