Discussie: Een eigen paard van een uitkering

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 23:19

Tobbes schreef:
Nu over na denk zie ik liever dat er meer geld wordt besteed aan mensen die dakloos zijn of echt in problemen zitten en dus bepaalde basis behoeftes missen dan dan dat sommige zo hoge uitkering krijgen dat ze een paard of auto kunnen bekostiging.

Dat je een auto of een paard moet hebben om gelukkig te zijn vindt ik zo onzinnige.
Ik kom uit een gezin waarbij mijn ouders helemaal geen geld hadden voor een auto of paard terwijl ze wel hard werkte. Maar ongelukkig waren we zeker niet.

Dit haalt mij de woorden uit de mond. Precies. Een paard is wél een luxe, echt. Kleding, eten, drinken, een dak boven je hoofd, een bed, een douche en een keuken heb je nodig. Een paard met bijbehorend harnachement en andere kosten is 100% luxe en niet noodzakelijk. Als je een echte paardenliefhebber bent maar niet genoeg geld hebt, kun je ook best een verzorgpaard zoeken of op de manege rijden. Is minder luxe en perfect, maar er zijn ook mensen die helemaal niets hebben en bij kennissen in moeten trekken en alle moeite van de wereld moeten doen voor een eigen plek en een uitkering. Dan vind ik het niet oké dat mensen met een uitkering een paard houden.

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 09:16

Arc_En_Ciel schreef:
Tobbes schreef:
Nu over na denk zie ik liever dat er meer geld wordt besteed aan mensen die dakloos zijn of echt in problemen zitten en dus bepaalde basis behoeftes missen dan dan dat sommige zo hoge uitkering krijgen dat ze een paard of auto kunnen bekostiging.

Dat je een auto of een paard moet hebben om gelukkig te zijn vindt ik zo onzinnige.
Ik kom uit een gezin waarbij mijn ouders helemaal geen geld hadden voor een auto of paard terwijl ze wel hard werkte. Maar ongelukkig waren we zeker niet.

Dit haalt mij de woorden uit de mond. Precies. Een paard is wél een luxe, echt. Kleding, eten, drinken, een dak boven je hoofd, een bed, een douche en een keuken heb je nodig. Een paard met bijbehorend harnachement en andere kosten is 100% luxe en niet noodzakelijk. Als je een echte paardenliefhebber bent maar niet genoeg geld hebt, kun je ook best een verzorgpaard zoeken of op de manege rijden. Is minder luxe en perfect, maar er zijn ook mensen die helemaal niets hebben en bij kennissen in moeten trekken en alle moeite van de wereld moeten doen voor een eigen plek en een uitkering. Dan vind ik het niet oké dat mensen met een uitkering een paard houden.

Hier ben ik het ook wel mee eens, waarom "moet" iedereen tegenwoordig een eigen paard hebben? Wat is er mis met een verzorg/bijrijdpaard of een les op de manege?

Ayasha
Blogger

Re: Discussie: Een eigen paard van een uitkering

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 09:27

Er zijn ook mensen die geen eten hebben, volgens die redenering zou je dus enkel mogen eten om te overleven.

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 09:31

Ayasha schreef:
Er zijn ook mensen die geen eten hebben, volgens die redenering zou je dus enkel mogen eten om te overleven.

Dat snap ik even niet? Eten is toch juist geen luxe, dat is een eerste basisbehoefte. Of begrijp ik je nu verkeerd?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 09:33

Ja maar een biefstukje met steppegras of luxueus diné is dat niet. Dus al die dingen ook maar mee op houden. :j
Allemaal op net genoeg om te overleven en de rest verdelen en we hebben allemaal te eten (ofzo.)
Bedoel, wel allemaal gelijk he want niemand mag het slechter hebben.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 09:35

Eten is een eerste prioriteit ongeacht of het luxe eten is of niet. Wat iedereen op zijn bord heeft is zijn of haar keuze

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 09:36

Nee hoor, macdonalds, een dure biefstuk, da's allemaal puur luxe. :)
Wat ieder in zijn of haar weide heeft staan is ook diens keuze.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 09:39

Wat ben ik blij dat ik niet hoef te beslissen wat iemand wel of niet mag eten met een uitkering

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 09:40

purny schreef:
Wat ben ik blij dat ik niet hoef te beslissen wat iemand wel of niet mag eten met een uitkering

En ik dat ik niet hoef te zeuren over welke beesten iemand al dan niet heeft met een uitkering.
Ofwel; het zal me een rotzorg zijn wat iemand eet. Ik trok enkel en alleen Air haar "jamaar er zijn er die het slechter hebben dus mag jij dat ook niet" redenering door. En als we zo gaan leven ziet het er voor ons allemaal hier niet bijster goed uit vrees ik.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 09:47

Ik moet ook toegeven dat deze discussie helemaal nergens meer op slaat. Want schijnbaar zijn er hier mensen die willen beslissen wie wat met zijn uitkering doet. Ook al veegt diegene zijn billen af met biljetten het zal me een worst wezen. Als diegene gelukkig zijn met een paard houden wens ik ze veel plezier

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-15 09:47

Meer nivelleren betekend ook dat de mensen die werken enorme lasten moeten dragen en naar het buitenland vertrekken. Kijk maar naar Zweden of Denemarken: iemand met een beetje baan kan helemaal niet meer profiteren van de lusten want die heeft alleen nog maar lasten. Werken levert niets meer op.

@ Shadow (en andere mensen die zich afvragen waarom de rechter meer betaald moet worden dan de toiletjuffrouw)

Die toiletjuffrouw kan na de middelbare school gelijk vanaf haar 18e al inkomsten genereren. De rechter pas vanaf zijn 28e. Die heeft dan 10 jaar ver onder bijstandsniveau geleefd, als een investering in de toekomst. Met de huidige regels heeft de rechter ook meer dan de helft van zijn studie zelf betaald. Bovendien is de hoeveelheid werk, het soort werk en de zwaarte van het werk van een rechter wel even wat zwaarder dan die van een toiletjuffrouw. Ik kan ook op geen enkele manier zien waarom de toiletjuffrouw meer of hetzelfde zou moeten verdienen als de rechter. Hoeveel (hoewel duidelijk omschreven) argumenten er ook komen, ik ben het er gewoon niet mee eens, ik vind dat niet eerlijk.

Dat wil niet zeggen dat ik de toiletjuffrouw als persoon minder vind dan de rechter. Ik vind wel dat het beroep minder beloont mag worden. Ik snap ook niet zo goed waarom jullie de persoon daar niet van kunnen loskoppelen.

Ik vind studieduur, studiekosten, verantwoordelijkheid van de functie wel zeker in zeer grote mate bijdragen aan hoe een beroep beloond mag worden.

Bovendien valt het me op dat juist door de personen die voor meer nivellering zijn nogal denigrerend wordt gedaan naar beroepen zoals schoonmaker of vuilnisman. Want waarom is die baan eigenlijk zo stom? Als je het nou heerlijk vind om te poetsen (zoals ik het heerlijk vind om m'n was te doen, want he, dat kan) kan ik me heel goed voorstellen dat je het helemaal prima vind om ook ergens anders schoon te maken.
Laatst bijgewerkt door _Nelleke_ op 23-05-15 09:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 09:49

purny schreef:
Ik moet ook toegeven dat deze discussie helemaal nergens meer op slaat. Want schijnbaar zijn er hier mensen die willen beslissen wie wat met zijn uitkering doet. Ook al veegt diegene zijn billen af met biljetten het zal me een worst wezen. Als diegene gelukkig zijn met een paard houden wens ik ze veel plezier

Kijk en dat ben ik geheel met je eens. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 09:56

Waarom zou iemand geen dier mogen.houden? Zolang het dier ook in de basisbehoeften kan voorzien worden, wat is er mis mee?
Iemand in de bijstand kan net extra hard sparen om zijn paardje alles te geven wat het kan wensen: gras, water, beschutting en een maatje. Alles op een gehuurd weiland bij een boer dat men deelt met iemand anders. Dan zie ik dat liever dan iemand de zwemt in het geld maar paardlief 23/7 in een pokkedure box zet, zonder sociaal contact en er alleen uit om in de krul gesleurd te worden.

Dit zijn 2 uitersten natuurlijk, maar niemand gaat zeggen dat ze niet bestaan.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 10:06

Varekaj schreef:
Waarom zou iemand geen dier mogen.houden? Zolang het dier ook in de basisbehoeften kan voorzien worden, wat is er mis mee?
Iemand in de bijstand kan net extra hard sparen om zijn paardje alles te geven wat het kan wensen: gras, water, beschutting en een maatje. Alles op een gehuurd weiland bij een boer dat men deelt met iemand anders. Dan zie ik dat liever dan iemand de zwemt in het geld maar paardlief 23/7 in een pokkedure box zet, zonder sociaal contact en er alleen uit om in de krul gesleurd te worden.

Dit zijn 2 uitersten natuurlijk, maar niemand gaat zeggen dat ze niet bestaan.

Omdat er dan een aantal zijn die zichzelf benadeeld voelen. :) Want dat is de kern van vrijwel elke "ik vind het niet kunnen" reactie.
Het is maar wat je wil benijden.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 10:10

_Nelleke_ schreef:
Meer nivelleren betekend ook dat de mensen die werken enorme lasten moeten dragen en naar het buitenland vertrekken. Kijk maar naar zweden: iemand met een beetje baan kan helemaal niet meer profiteren van de lusten want die heeft alleen nog maar lasten. Werken levert niets meer op.

Misschien is het leuk om te bedenken dat de mensen in Zweden en de andere Scandinavische landen wel gelukkig zijn en een behoorlijk hoge welstand hebben. Werken levert misschien geen 'ik ben beter dan mijn buurman'-effect op, maar voor het land als geheel werkt het toch behoorlijk goed.

Citaat:
Die toiletjuffrouw kan na de middelbare school gelijk vanaf haar 18e al inkomsten genereren. De rechter pas vanaf zijn 28e. Die heeft dan 10 jaar ver onder bijstandsniveau geleefd, als een investering in de toekomst.

Dat is ten eerste natuurlijk onzin - de rechters die er nu zitten hadden het als student niet slecht en zaten zeker niet 'ver onder bijstandsniveau'. Bovendien is studeren behoorlijk leuk, niet alleen maar een opoffering. En daarnaast kun je als student natuurlijk wel gewoon nog bijverdienen en dat doen veel studenten ook.

Maar zelfs als het zo was, zelfs als ze dan helemaal niets krijgen, dan zou dat dus gaan om een toiletjuffrouw die 50 jaar werkt (18-68) en een rechter die 40 jaar werkt (28-68). Dan zou die rechter dus 120% van de toiletjuffrouw hoeven te verdienen om hetzelfde te krijgen.

Dat is uiteraard niet hoe het werkelijk werkt, de rechter krijg veel meer dan dat. Kortom: het gaat niet om een compensatie van die verdiencapaciteit aan het begin.

Citaat:
Met de huidige regels heeft de rechter ook meer dan de helft van zijn studie zelf betaald.

Ja, maar dat vind ik dus zo onlogisch. Als we studenten eerst een lening geven en dan een hoog salaris waar ze een hoge schuld van moeten afbetalen, vinden we dat blijkbaar eerlijk (zelfs al is het voor de maatschappij een groot risico omdat schulden een probleem zijn), maar als we mathematisch precies op hetzelfde uitkomen door mensen gewoon een studie te bieden en dan te verwachten dat ze belasting betalen, dan kan dat ineens niet.

Voordeel van het tweede systeem is dat het veel stabieler is, dat mensen zich minder gestresst voelen en daardoor dus gezonder en gelukkiger zijn, meer geneigd zijn zich te ontwikkelen en er meer ruimte is voor creativiteit en innovatie. En toch kiezen we voor het eerste - een systeem dat in individuele gevallen hele nadelige gevolgen kan hebben, dat leidt tot meer onzekerheid, en onze economie instabiel maakt. Dat slaat helemaal nergens op.

Citaat:
Bovendien valt het me op dat juist door de personen die voor meer nivellering zijn nogal denigrerend wordt gedaan naar beroepen zoals schoonmaker of vuilnisman. Want waarom is die baan eigenlijk zo stom? Als je het nou heerlijk vind om te poetsen (zoals ik het heerlijk vind om m'n was te doen, want he, dat kan) kan ik me heel goed voorstellen dat je het helemaal prima vind om ook ergens anders schoon te maken.

Er wordt helemaal niet denigrerend gedaan over beroepen als schoonmaker of vuilnisman. Het is belangrijk en waardevol werk en ik kan me heel prima voorstellen dat mensen het leuk vinden... maar het zou beter betaald moeten worden.

Maar doordat we zo weinig betalen, en ook nog eens proberen om het vaker en vaker onbetaald te laten doen door mensen die we dwingen, met slechte voorwaarden en slechte arbeidsomstandigheden, zenden we als maatschappij wel heel duidelijk het signaal dat we geen respect hebben voor het werk, en ons ook niet heel erg interesseren voor de mensen die het doen.

Doen alsof je vreselijk veel respect hebt en ze dan toch vooral niet teveel gunnen, da's gewoon puur hypocriet.

Neem een gezin. De exacte gelijkheid die bv Sizzle als voorbeeld gaf ('paardrijden is duurder dan voetballen, dus dat kan niet') vind ik niks. Maar je kunt ook niet je ene kind op paardrijden en pianoles laten gaan, meenemen op vakanties en een mooi ingerichte kamer geven, terwijl de ander het moet doen met een bed van de kringloop en that's it, en dan volhouden dat je allebei je kinderen evenveel waardeert. Da's dan gewoon niet waar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 10:15

Heb je een bron van de gelukkigheidsgraad van Zweden en andere Scandinavische landen? In Scandinavische landen wordt namelijk 'ontzettend veel' zelfmoord gepleegd in vergelijking met andere Europese landen. Waar wijd je dat dan aan?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 11:22

Een zeer interessante lezing (Engelstalig maar als je geinteresseerd bent in het onderwerp, kijk 'm alsjeblieft!) geeft heel veel aan over inkomensongelijkheid: https://www.youtube.com/watch?v=sLdf72KNYLo

De zelfmoordaantallen in Zweden zijn niet extreem hoog, zie bv https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_c ... icide_rate - en naast andere factoren speelt het gebrek aan daglicht in de noordelijke landen mee. (Voor hoeveel precies is moeilijk te zeggen overigens. Maar het is in elk geval een factor.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 11:41

Shadow0 schreef:
Een zeer interessante lezing (Engelstalig maar als je geinteresseerd bent in het onderwerp, kijk 'm alsjeblieft!) geeft heel veel aan over inkomensongelijkheid: https://www.youtube.com/watch?v=sLdf72KNYLo

De zelfmoordaantallen in Zweden zijn niet extreem hoog, zie bv https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_c ... icide_rate - en naast andere factoren speelt het gebrek aan daglicht in de noordelijke landen mee. (Voor hoeveel precies is moeilijk te zeggen overigens. Maar het is in elk geval een factor.)

Jij draait de dingen steeds zo dat ze precies in je straatje vallen. Het aantal zelfmoorden is jn Scandinavië wel degelijk hoog. Jij hebt het niet alleen over Zweden maar over heel Scandinavië.
Er zijn waarschijnlijk een aantal omstandigheden die meespelen. Maar je kan toch niet stellen dat mensen uit Zweden en Scandinavië gelukkig zijn? Vind ik nogal een aanname die je ook totaal niet hard kan maken.

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 11:56

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 11:57

ik kopieer en plak het stukje hieronder even. Zweden op de derde plaats....

" Zweden is de hoogste belasting betalende land in de wereld en toch zijn de mensen onder de gelukkigste. Ze hebben een uitstekende welzijn programma, waaronder gezondheidszorg, universele belastinggeld gefinancierde Kinderopvang, ouderschapsverlof, onderwijs waarin college, pensioenen en ziekteverlof. Per hoofd die BBP is $33,500, maar elke openbare dienst is opgenomen in hun belasting zo houden de mensen wat ze verdienen. Gratis onderwijs en gezondheidszorg heeft zeker bijgedragen tot dit land gelukkig maken".

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 11:59

Ik zei 'niet extreem hoog' ;)
Maar goed, een happiness index: https://en.wikipedia.org/wiki/World_Happiness_Report

Maar zelfmoord is tegelijkertijd niet de enige maat van ongelukkig zijn. Veel mensen die zich ongelukkig voelen reageren dat af op anderen... Als je de lezing bekijkt zie je dat zij heel veel data hebben verzameld, zelfmoord als aparte variabele zit er niet tussen, maar bv wel geestelijke gezondheid, sterfte, tienerzwangerschappen, geweld, vertrouwen in anderen, drugsmisbruik, pesterijen op school en nog talloze andere zaken.

De uitkomst is steeds hetzelfde: hoe meer ongelijkheid binnen een maatschappij, hoe negatiever de scores zijn.

Zelfmoord is in dat opzicht wel hoger in de scandinavische landen dan je op grond van het perfecte plaatje zou verwachten, maar niet extreem hoog, en zeker niet voldoende om alle andere indicaties van gezondheid en geluk weg te wuiven.

(Daarbij is het ook goed om te bedenken dat er in de VS misschien niet heel veel meer mensen letterlijk zelfmoord plegen, maar er wel heel veel meer mensen roekeloos gedrag vertonen met de dood als gevolg, in de vorm van geweld en drugsmisbruik bv. Dat is niet exact hetzelfde als zelfmoord, maar het staat ook weer niet totaal los van elkaar.)

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 14:20

_Nelleke_ schreef:
@ Shadow (en andere mensen die zich afvragen waarom de rechter meer betaald moet worden dan de toiletjuffrouw)

Die toiletjuffrouw kan na de middelbare school gelijk vanaf haar 18e al inkomsten genereren. De rechter pas vanaf zijn 28e. Die heeft dan 10 jaar ver onder bijstandsniveau geleefd, als een investering in de toekomst. Met de huidige regels heeft de rechter ook meer dan de helft van zijn studie zelf betaald. Bovendien is de hoeveelheid werk, het soort werk en de zwaarte van het werk van een rechter wel even wat zwaarder dan die van een toiletjuffrouw. Ik kan ook op geen enkele manier zien waarom de toiletjuffrouw meer of hetzelfde zou moeten verdienen als de rechter. Hoeveel (hoewel duidelijk omschreven) argumenten er ook komen, ik ben het er gewoon niet mee eens, ik vind dat niet eerlijk.

Dat wil niet zeggen dat ik de toiletjuffrouw als persoon minder vind dan de rechter. Ik vind wel dat het beroep minder beloont mag worden. Ik snap ook niet zo goed waarom jullie de persoon daar niet van kunnen loskoppelen.

Ik vind studieduur, studiekosten, verantwoordelijkheid van de functie wel zeker in zeer grote mate bijdragen aan hoe een beroep beloond mag worden.

Ik begrijp beide partijen goed en weet eerlijk gezegd nog niet zo goed wat ik er werkelijk van vind.
Ik heb wel 1 argument voor de vraag waarom ze gelijk zouden moeten verdienen: omdat ze beide (hopelijk) hard werken en het beste uit zichzelf halen. Dat de een dan meer geluk heeft qua intelligentie en kansen is niet meer dan dat: geluk. Moet dat geluk dan nog extra beloond worden?

Ik snap prima dat verantwoordelijkheid iets is waar meer voor betaald mag worden. Precies de reden waarom mn partner zo leuk verdiend. Maar aan de andere kant kan je je afvragen wat nou werkelijk verantwoordelijkheid is want de waardering daarvoor zit imo vaker in het titeltje en baanomschrijving dan om werkelijke verantwoordelijkheid in de praktijk. Heel wat paginas terug schetste iemand een situatie in een fabriek. Zonder de operators is er gewoon geen productie. In die zin zijn zij dus erg verantwoordelijk voor wat er uit de fabriek komt, maar krijgen ze daar de waardering voor? Meestal niet jammergenoeg.
Edit: btw, mijn partner zit dus in die wereld, nu als technisch manager. Als het aan hem ligt, krijgen goede operators hetzelfde salaris als hij. Jammergenoeg is dat zijn beslissing niet, maar in zijn ogen dragen zij net zoveel verantwoordelijkheid. Op papier is dit echter heeeeeeel anders ingevuld...

Net zoals de rechter vs toiletjuffrouw. Natuurlijk snapt iedereen dat die rechter een flinke last draagt want je beslist over levens. Flinke studie, hoge werkdruk... Logisch. Maar dan de toiletjuffrouw... Wie zegt dat zij niet 60 uur per week maakt? Misschien werkt ze nog wel veel harder dan die rechter. Misschien heeft ze wel een baas die besluit dat ze 5 toiletten per minuut moet doen. Dus je kan niet simpel zeggen dat een rechter meer werkdruk heeft of dat het zwaarder is. Als een rechter nou lol in zn werk heeft, is dat lang zo zwaar niet. Als je dan een toiletjuffrouw pakt die werkt uit pure noodzaak, ervaart die waarschijnlijk het werk als veel zwaarder dan die rechter. En die dame heeft ook verantwoordelijkheid. Niet goed schoonmaken kan ziektes (besmetting) veroorzaken dus in principe hebben zij waarde voor onze gezondheid.

Kortom, het is maar net wat je verstaat onder verantwoordelijkheid en werkdruk.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 16:12

Natuurlijk verdient een arts meer dan een toiletjuffrouw. Als per ongeluk je verkeerde been geamputeerd wordt is dat ook even iets erger dan als je een keer op een per ongeluk niet schoongemaakte wc zit :') .

Wie de schoen past trekke hem aan. Wie er voor zijn gevoel terecht een uitkering heeft en daar mee doet wat hij wil hoeft zich dan toch niet aangesproken te voelen als een ander het onterecht vind dat er mensen zijn die niet werken terwijl ze best kunnen werken?

Daar zit hem namelijk de irritatie van werkende mensen. Mensen die zouden kunnen werken maar het niet doen. Dat is toch niet zo gek?

Daar kun je dan boos om worden, of je onbegrepen voelen en dat van je afschrijven op een forum, of je doet iets met die irritatie. Op bokt (niet bij alle bokkers trouwens :') ) denk ik dan eerlijk gezegd ook wel eens aan al die opdrachtgevers die zitten te springen om mensen die zulke prachtige (of kritische) epistels kunnen schrijven.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 16:17

sallandval schreef:
Daar zit hem namelijk de irritatie van werkende mensen. Mensen die zouden kunnen werken maar het niet doen. Dat is toch niet zo gek?

Ja, dat vind ik dus gedeeltelijk wel gek omdat het uitgaat van een heel negatief beeld van elkaar en van hoe de maatschappij zou moeten werken.

Wat betreft de verantwoordelijkheid: de arts en de toiletjuffrouw valt nog enigzins na te volgen. Maar kun je uitleggen waarom de HR-medewerker van de politie meer betaald krijgt dan de hoofdagent op straat? Ik kan werkelijk niets bedenken waarom dat logisch is.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 16:19

Ik vind het nu een beetje: wie heeft het zwaarste leven wedstrijd worden.
Hard werken betekend niet perse dat je een stom leven hebt toch?
Salaris is ook geen allesbepalende factor, behalve als je echt in de minima zit en geen kans ziet op verbetering.

Beroepen die van belastinggeld betaald worden zijn eigenlijk altijd minder betaald.
Zo'n politieagent zou als prive bewaker waarschijnlijk een stuk beter kunnen verdienen, en toch kiest hij dat blijkbaar niet.