Tsunami treft Japan

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Desty

Re: Tsunami treft Japan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 13:03

@ Huertecilla, ik dacht exact hetzelfde :')

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 13:23

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 15:29

Ik lees al lange tijd mee en vraag me af hoe de stralingsniveau is in 2015. Ok, een eind weg, maar na het lezen van mijn scoutingblad dat de world jamboree in 2015 in japan gehouden word werd ik even niet lekker. Het word gehouden in Kirara-hama, Yamaguchi. Licht ten zuiden van de kernramp als ik het goed heb. Het gaat hier wel om duizenden kinderen leeftijd 13 tot 17 jaar uit pak em beet 150 landen die dus daar +\-10 dagen zijn. Plus een paar duizend volwassenen. Er word daar ook langs de kust water activiteiten gehouden. _-:(

Ze hebben een ZEER toepasselijk thema, de 70 jarige herdenking van Hiroshima.

Japan Comite voor de 23e World Scout Jamboree is gelanceerd op 15 juni 2010. Deze commissie is een ondersteunend orgaan voor de Jamboree Organisatie. Toen was er nog geen ramp, aanpassen ho maar.

Ik ben van plan de organisatie van scouting nl hier vragen over te stellen, de gezondheid van velen komt wel op het spel te staan.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 11:45

Drie jaar is helemaal niks als je radioactieve straling in acht neemt... Dus ik wens je veel wijsheid.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 15:59

Ik zelf ben niet van plan te gaan, ik hoop dat het me lukt om scouting nl wijzer te laten worden en een negatief advies gaat geven om daar heen te gaan. Heeft iemand nog een idee om in de brief te verwerken? Buiten een aantal verwijzingen naar actuele site over de toestrand daar.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 16:27

Nou een toepasselijk thema hebben ze opzich wel.. Maar ik zou gewoon een brief sturen zoals je al zegt en even kijken wat de reactie daarop is. Ik denk dat dit thema bij de meeste mensen niet meer bewust leeft..?

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 16:55

Hier in nl volgens mij niet. Zeker niet bij jeugd van 13 tot 17 jaar. Ik laat de reactie op mijn brief hier ook nog wel weten. Ze zijn vaak niet zo snel met antwoorden.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 11:10

aikon schreef:
Hier in nl volgens mij niet. Zeker niet bij jeugd van 13 tot 17 jaar. Ik laat de reactie op mijn brief hier ook nog wel weten. Ze zijn vaak niet zo snel met antwoorden.

Verwacht ook geen erg :)* antwoord,
Van een organisatie die op het onzalige idee komt een megagroot jeugdevenement te organiseren in een kernramp-gebied kan je geen zelfs maar rudimentair inzicht verwachten over of dat wellicht 8)7 is.
Bedenk verder dat scouting nog steeds bijna extreem ´rechts´ is in de bestuursgelederen.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 13:45

Japan heeft in juni 2010 groenlicht gekregen om het te organiseren. Toen was er nogt geen sprake van een ramp. Maar dat ze het door laten gaan steekt mij wel, vewrbaast me niet.
De jeugd bij plaatselijke groepen heeft een negatief advies gekregen hoorde ik. De eind beslissing ligt bij de ouders, die moeten de reis en deelname betalen.

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 15:27

Voorpaginanieuws op NU.nl
Nerveuze Japanse parlementariër drinkt Fukushimawater
TOKIO - Een Japanse parlementariër heeft water gedronken dat afkomstig was uit de kernreactor Fukushima Daiichi, nadat journalisten hem hadden uitgedaagd om te bewijzen dat het veilig was.
Yasuhiro Sonoda leek nerveus en zijn hand trilde toen hij het glas leegdronk tijdens een persconferentie, meldde de BBC dinsdag.

Het water was gereinigd nadat het uit poelen was gehaald onder twee reactorgebouwen. Journalisten hebben herhaaldelijk de veiligheid van de procedure ter discussie gesteld.

Linkie:
http://www.nu.nl/buitenland/2656519/ner ... ater-.html

Voor wie het BBC-filmpje wil bekijken....

Bron: Nu.nl

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 23:45

Ik hoop voor hem dat dat in scene gezet is :P

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 09:31

Mogelijk nieuwe problemen Fukushima
Bij de kerncentrale in Fukushima zijn mogelijk nieuwe problemen ontstaan. Bij één van de reactoren van de Japanse centrale is radioactief xenon gemeten. Het gas xenon kan als bijproduct worden gevormd bij onverwachte kernsplijting.

Uit voorzorg wordt boorzuur in de reactor gebracht. Met boorzuur worden nucleaire reacties geneutraliseerd. Beheerder Tepco zegt dat de reactor stabiel is. De temperatuur, de druk en de stralingsniveaus zijn volgens een woordvoerder niet toegenomen.

De Japanse kerncentrale raakte in maart zwaar beschadigd bij de aardbeving en tsunami.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 10:21

Maar dat is toch geen probleem, want ze hadden toch zo`n handig RVS tentje opgezet dat 90% van de straling tegen zou houden :)*

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 10:38

countrygirl schreef:
Voorpaginanieuws op NU.nl
Nerveuze Japanse parlementariër drinkt Fukushimawater
TOKIO - Een Japanse parlementariër heeft water gedronken dat afkomstig was uit de kernreactor Fukushima Daiichi, nadat journalisten hem hadden uitgedaagd om te bewijzen dat het veilig was.
Yasuhiro Sonoda leek nerveus en zijn hand trilde toen hij het glas leegdronk tijdens een persconferentie, meldde de BBC dinsdag.

Het water was gereinigd nadat het uit poelen was gehaald onder twee reactorgebouwen. Journalisten hebben herhaaldelijk de veiligheid van de procedure ter discussie gesteld.

Linkie:
http://www.nu.nl/buitenland/2656519/ner ... ater-.html

Voor wie het BBC-filmpje wil bekijken....

Bron: Nu.nl

Doet me denken aan Tsjernobyl waarbij ze reddingswerkers interviewden die doodziek waren, maar MOESTEN zeggen dat ze er weer bijna bovenop waren en snel naar huis mochten.

In werkelijkheid waren ze drie weken later zo dood als een pier.....

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 10:39

Kernsmeltingen kunnen de ondergrond verder beschadigen. Ook kan het leiden tot opnieuw een waterstofexplosie... En denk niet dat dat 'tentje' er dan goed uitkomt.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 12:17

Veulen84 schreef:
En denk niet dat dat 'tentje' er dan goed uitkomt.

Dat was sarcasme.
Dat polyester tentje houdt nu ook alleen pottekijkers tegen :)*

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 22:58

FlyAway schreef:
Maar dat is toch geen probleem, want ze hadden toch zo`n handig RVS tentje opgezet dat 90% van de straling tegen zou houden :)*

Idd, dat werkt tegen de beta straling die Xenon alleen maar uit kan geven, er zijn verschillende mogelijkheden maar alleen Xenon 124 en 136 hebben een heel lange halveringstijd, maar een aluminium of RVS tent kan prima beschermen.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 19:59

Ik volg overigens deze week een cursus bij SCK-Cen in Mol "stralingsbescherming" een van mijn leraren vertelde dat hij 2wkn geleden in Fukushima is geweest en dat ze hun dosimeters ook in het vliegtuig op hadden (omdat algemeen bekend is dat op grote hoogte bij intercontinentale vluchten veel straling is) de straling die ze hebben opgelopen in het vliegtuig, was hoger dan in/rond Fukushima- ze zijn natuurlijk niet in het reactorgebouw geweest.

SCK-CEN is een nuclear onderzoeksinstituut in Belgie wat wereldwijd goed aangeschrven staat, zij bieden/boden ook hulp met het onder controle brengen van de ramp in Japan. Belgie heeft veel ervaring ivm hun banden met Congo- die uranium mijnen hebben. Ook wordt daar op grote schaal aan afvalverwerking gedaan, en opslag.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 08:34

Mist schreef:
Ook wordt daar op grote schaal aan afvalverwerking gedaan, en opslag.

Voor de duidelijkheid, dat is dus in België, niet in Congo ;) (gelukkig)

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 19:37

Bandida schreef:
Mist schreef:
Ook wordt daar op grote schaal aan afvalverwerking gedaan, en opslag.

Voor de duidelijkheid, dat is dus in België, niet in Congo ;) (gelukkig)

De opslag is in Belgie idd, morgen gaan we daar in het Labo kijken (200m onder de grond) en bij de opslag.

Maar als je het veiligheids audit verslag van FANC bekijkt (niet de interpretatie van Belgoprocess daarvan!) dan moeten we misschien niet zo heel blij zijn dat de verwerking van afval niet in Congo is :D
Belgoprocess is trouwens een private onderneming en is niet verbonden aan het instituut SCK, maar zit daar wel naast.

Ook VITA (onderzoeksbedrijf) zit in dat bos bij Mol, terrein is ooit geschonken door een koning van Belgie en er zitten allerlei nucleaire bedrijven/onderzoeks instellingen. Ze komen daar van over heel de wereld naartoe om bij te scholen/werken. Ik ben de enige NL-er, er zitten nog 2 Belgen in mijn klas, de rest komt uit: Japan, Rusland, Zuid Afrika, Nieuw Zeeland, China, Italie (2 "studenten" die lid zijn van de europese commissie Italiaan die inspecteur zal worden voor het IAEA en Tjechie, die de "boekhouding doet van RA stoffen die europa binnen komen) Duitsland en Slowakijke

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 11:15

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 11:29

China syndrome :) Was al een tijd bekend.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 11:34

Natuurlijk was dat al lang bekend, ook hier in het topic is daar al lang geleden over gesproken. Waar het mij om gaat is dat de brede media dit nu brengt alsof het nieuws is. Voor de burger die al die tijd dacht "geen nieuws is goed nieuws" zal het wel een verrassing zijn, maar in feite is het gewoon oud nieuws.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 10:30

Ondertussen komt er nog steeds straling vrij, staat de overkapping er níet en is een muur van centrale 4 ingestort.

Ook ´lekt´; ander woord voor stroomt, er nog steeds al die tijd volop radioactief water de zee in.

De metingen zijn ´hoger dan verwacht´; volgens Tepco.

Onafhankelijke waarnemeningen mogen niet gedaan worden.

De censuur werkt.
´赤ちゃんの睡眠を眠´

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 17:31

Valt me op dat er wel wat meer op nu.nl staat erover.