zijn dit de gevolgen? laten we ons opstoken en uitspelen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 11:38

Het voorbeeld van die varkensschilderijen is des te bizarder, omdat moslims in deze helemaal niets is gevraagd (en dat lijkt mij ook absoluut niet nodig.)
Onverstandige zelfcensuur.

Wilders wil allerlei uitingsvormen van de Islam verbieden, zoals bijv. hun boek. Wij hebben in dit land vrijheid van godsdienst en je kan je er vanaf maken door de Islam geen godsdienst maar een ideologie te noemen, maar uiteindelijk gaat het om een groep mensen die een god vereren en een profeet.
Dat in een groot deel van de wereld godsdienst en politiek niet gescheiden zijn doet daar niets aan af.

In dit land is net zo hard voor vrijheid van godsdienst gestreden als voor vrijheid van meningsuiting (en dat laatste is dan weer bevochten op o.a. het Christendom), laten we dat niet vergeten.

En wat mij betreft mag iedereen in dit land nog steeds doen waar hij zin in heeft, eten waar hij zin in heeft, geloven waar hij zin in heeft zolang hij daar maar geen anderen mee schaadt, en daar hebben we de prachtige Nederlandse wetgeving voor.

Aan deze grondrechten morrelen ten nadele van één groep, dit keer Moslims, zet de duur open om voor iedere groep waar op den duur een meerderheid last van heeft, of last van denkt te hebben, uitzonderingen op de grondwet te maken.

Vrijheid van godsdienst, behálve voor moslims.
Vrijheid van onderwijs, behálve voor moslims.

Dat is wat Wilders wil. Dat is dus discriminatie. Uit zijn programma blijkt duidelijk dat hij niet gelooft in een vreedzame of gematigde vorm van Islam en dat hij in iedere uiting van deze godsdienst een bedreiging ziet die bestreden moet worden.
Nou mag van mij iedere vorm van godsdienst buiten een aantal staatsaangelegenheden gehouden worden, maar we hebben nu eenmaal een historische verweving van staat en godsdienst. We hebben zelfs een politieke partij die de rechten van vrouwen liefst zou inperken.
Dat betekent ook dat Moslims hun eigen partij zouden kunnen oprichten, en ik vind het zelfs vreemd dat ze dat nog niet gedaan hebben. Dat kost nog een generatie en dan zal dat ook wel gebeuren denk ik, hoewel Wilders dat proces misschien wel versneld en ook radicaliseert.

In mijn ogen maak je juist een stel martelaren van deze groep door ze als groep minder rechten te geven dan de andere Nederlanders. Op precíes zon schadelijke wijze als door ze als zielige slachtoffers weg te zetten, maar, Nicolletje: shadow0, ik en nog enkele anderen in deze draad hebben daar nooit voor gepleit, noch zien we dat als dé oplossing, zoals je zelf na kan lezen. Dus kom daar dan a.u.b. niet iedere keer mee aan, want dat slaat alleen de discussie maar dood.

Ik vind het ontzettend vervelend dat ik en enkele anderen in de discussie steeds argumenten in de schoenen krijgen geschoven ´omdat links dat vindt´. Ik heb liever dat je inhoudelijk reageert op wat ik schrijf.

In Nederland heb je dezelfde rechten als een ander, zolang je je gedraagt. En als je dat niet doet, is er de wet die kan zorgen dat jouw rechten (tijdelijk) van je afgenomen worden.
Door gevangenisstraf, straatverbod, boetes, ontslag van je werk, stopzetten uitkeringen, noem maar op.

Janesmith schreef:
Citaat:
Groen Links doet het andersom en die kiezen weer partij voor de palestijnen. Dat was ook geen belemmering voor velen om ze met paars+ te laten regeren als dat niet ontploft was.

Ja én. Wat heb ik met Groen links te maken. En bovendien is ongeveer niemand het met íeder punt in een verkiezingsprogramma eens, behalve misschien de groep die die dingen niet leest. Ik ben het met een heleboel punten in Wilders programma volkomen eens. Ik zou alleen nooit op hem stemmen omdat ik het op een aantal essentiele punten níet met hem eens ben.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 12:00

randalinpony schreef:
Wilders wil allerlei uitingsvormen van de Islam verbieden, zoals bijv. hun boek. Wij hebben in dit land vrijheid van godsdienst en je kan je er vanaf maken door de Islam geen godsdienst maar een ideologie te noemen, maar uiteindelijk gaat het om een groep mensen die een god vereren en een profeet.
Dat in een groot deel van de wereld godsdienst en politiek niet gescheiden zijn doet daar niets aan af.

Even tussendoor. Er is een bizarre bemoeienis van de staat aan de gang in de Islamitisch-Nederlandse wereld, die momenteel helemaal niet lijkt op scheiding van staat en kerk.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 12:09

randalinpony schreef:
Nicolletje: shadow0, ik en nog enkele anderen in deze draad hebben daar nooit voor gepleit, noch zien we dat als dé oplossing, zoals je zelf na kan lezen. Dus kom daar dan a.u.b. niet iedere keer mee aan, want dat slaat alleen de discussie maar dood.

Dan begint het erop te lijken dat anderen wel allerlei meningen moge uiten maar ik niet.
Als er telkens met dooddoeners gegooid wordt dan is dat niet van mijn kant hoor. Het is namelijk ook mijn argument dat telkens met Hitler en 'bangmakerij' aan komen zetten de discussie daardoor niet makkelijk gevoerd kan worden.

En als ik 'telkens' aankom met links en rechts, dan is dat om standpunten duidelijk te maken, aangezien ik automatisch in de rechtse hoek lijk te worden geschoven.
We hebben nou eenmaal links en rechts maar dat betekent niet lat links automatisch voor 'goed en verzorgend' staat en rechts voor 'slecht en kapitalistisch' ik vind dat ik ook de kritiek mag uiten op de goedbedoelde maar totaal aan het mislukken verzorgingsstaat-ideaal.

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 13:09

sjonnie48 schreef:
Citaat:
: "Tijdens de pestepidemie die woedde tussen 1347 en 1349 werden Joden ervan beschuldigd de openbare waterbronnen vergiftigd te hebben. [...] De Joden werden tijdens de pestperiode als zondebokken vermoord of verdreven. Er vonden talloze pogroms plaats in heel Europa, met tienduizenden Joodse slachtoffers, in de steden Bazel, Frankfurt, Straatsburg en Keulen werd de totale Joodse bevolking uitgemoord. Zo werden in de 14e eeuw de Joden uit Nederland - en ook uit delen van Duitsland - verdreven"

En de islam loopt een paar honderd jaar achter , zo gaf Pim al aan "een achterlijke cultuur "
dus mischien herhaalt de geschiedenis zich wel , nog een citaat van Pim
"De islam is de grootste bedreiging voor de wereldvrede"

Helaas laten de huidige ontwikkelingen zien dat hij daar helemaal gelijk in heeft. Ik begrijp werkelijk niet dat een ieder die toch met eigen ogen constateert dat overal waar de Islam zijn intrede doet, er sprake is van geweld en dictatuur, daar geen conclusies uit trekt. Dat wordt afgedaan als schermutselingen en het groeiproces naar democratie. Dat is wel zo'n gruwelijke opvatting! De Islam cultuur brengt overal geweld. Zonder uitzondering. Er is werkelijk niet één gebied waar de Islam regeert waar vrede is. Overal gruwelijke aanslagen en uitdrijving van andere religies. Het enige dat nodig is, is je kop uit het zand te trekken en de wereld om je heen te zien zoals deze werkelijk is.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 14:58

Jodenhaat als voorbeeld voor moslim'vervolging' in het westen.
Moslims worden vaak in Nederland 'vergeten' als antisemieten omdat ze zelf ook tot een soort semitische groep behoren dus hoe kunnen zij antisemieten zijn?

Ik citeer:

Citaat:
Christenen

Toch verschilde de behandeling van joden door de moslims aanzienlijk van die door de christenen. De christenheid beschouwde de joden als de moordenaars van God. Alleen al daarom verdienden ze niet te leven. De islam daarentegen zag zichzelf als een triomferende godsdienst, die alleen de joden klein hoefde te houden. Anders dan het christendom, zag de islam het jodendom niet als een theologische bedreiging - en al helemaal niet als een politiek-militaire bedreiging.

Citaat:
Dhimmi

Niettemin waren joden in de traditionele islam alleen in theorie gevaarlijk. Men kon ze vertrouwen, zolang ze maar hun inferieure positie van dhimmi accepteerden. Maar onder druk van het westerse kolonialisme, kwamen in bijna alle islamitische landen zowel joden als christenen in een betere positie. Zij waren formeel-juridisch niet langer dhimmi, beschermde volkeren. De afbraak van hun dhimmi-positie was een enorme slag in het gezicht van de traditionele islam.

De rest van het heel interessante (!) artikel van een gerespecteerd midden-oosten journalist die zowel Jood als pro- moslimminderheden was >> dus een minder links of rechts gekleurde versie zou ik me echt niet kunnen bedenken:
http://www.monitorracisme.nl/content.asp?PID=135&LID=1

Hier staat heel duidelijk een uiteenzetting van gebeurtenissen van zowel moslims als christenen als joden en hoe de haat tegen de joden in fundamenteel Islamitische landen nu 'haat tegen de joden-sympathisanten' en vervolgens 'haat tegen het westen' in de geschiedenis tot stand is gekomen.

Moslims hebben naar mijn mening in o.a. Nederland ook 'antisemitische' wetten voorgeschoteld gekregen van ons en gaan dat zoals het er nu uitziet nog veel meer krijgen (studiebeurs omzetten naar lening?) en moslims kunnen in feite in Nederland ook geen huizen kopen en dat soort dingen volgens hun eigen Islamistische 'wetten'.
Maar wij realiseren ons dat vaak niet. De beeldvorming is nu zo slecht geworden, dat bijvoorbeeld 'Islamitisch bankieren' in Nederland nog niet ect bestaansrecht lijkt te hebben. En ik denk dat een hoop Nederlanders zich af zullen vragen of ze dat wel willen?

Weet je dat wij (het westen) door (fundamentalistische) moslimlanden gezien worden als de onderdrukkers van de moslims in ons land, omdat democratisch kapitalisme wordt gezien als onze eigen wetten boven de wetten van God (Allah) stellen? Waardoor wij de onderdrukkers van Moslims worden?
Vanuit hun propaganda kunnen zij in fundamenteel Islamitische landen schermen met 'die westerse ontspoorde seksistische consumptiecultuur waar de vrouwen er als **** bijlopen' en dit (eerste) kan bevestigd worden door bepaalde moslims in Nederland die inderdaad buitengesloten worden van succes, aan welke kant je het ook bekijkt. Het tweede kan je zien als uitdaging en disrespect naar de moslim.

Als ze zich terugwerpen op de fundamenten van de Koran, dan is ons westerse leven totaal onverenigbaar met hun eigen wetten tenzij ze bereid zijn hun hele leven rondom de Islam zo in te delen dat ze de inperking accepteren als onderdeel van hun leven om hier gelukkig te worden.
Maar in een samenleving die niets voor deze mensen heeft gedaan zie ik geen enkele reden om dat te doen.

Ik vind hier echt een juweeltje van een uitspraak:
Een strijd tegen discriminatie zonder strijd tegen de oorzaken van de ongelijkheid, bevestigt enkel het systeem.

Ik heb hierbij al eerder een 128 pagina tellend onderzoek over jonge moslims en hun geloof aangehaald in een ander topic, maar ik denk niet dat veel mensen dat allemaal hebben zitten lezen.
De bizarre berichtgeving en conclusie in dit rapport heb ik al een aantal keer zitten overdenken en mijn gedachten lopen telkens in een kringetje.

Aan de ene kant staat er zó duidelijk, dat de moslims (in dit rapport) in door onszelf gecreëerde en gesubsidieerde ghetto's (ik bedoel daarmee een concentratie van bepaalde groep) helemaal niet van plan zijn om te 'integreren'.
Toch wordt er aan het eind de vreemde conclusie getrokken: het gaat prima met de moslims, ze voelen zich hier thuis enzovoorts.

Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat dit hele rapport niets beters is dan een delegatie Nederlanders die het goed bedoelen terwijl ze eigenlijk nog nooit een moslim van dichtbij hebben gezien, maar ondertussen dit onderzoek een stelletje apies kijken in Amsterdam Oost is geweest, om hieruit te concluderen dat ze het prima doen in hun eigen enclave en niet van plan zijn te onstsnappen.

Als er dan toch eentje ontsnapt en tot zijn schrik in de overwegend Nederlandse wereld terecht komt, zijn we uiterst verbijsterd dat die man of vrouw helemaal de weg kwijt is en ook in de rest van Nederland dezelfde regels gaat eisen als dat ze in hun ghetto ook hebben. Want we zijn toch in Nederland? Zijn Nederland is namelijk iets anders dan de onze, soms.

Men weet niet hoe hard we dan dingen moeten roepen als 'dit kan niet' en 'hier moeten we tegen optreden' en aan de andere kant staat een elite die zegt: ach wat zielig nou, we geven ze nog wat extra geld, subsidie en wat kunnen we nog meer doen? Een moskee?

Deze mening heb ik onder andere gebaseerd op de volgende bizarre uitspraak die nota bene in de krant staat!!

Citaat:
Onderzoeker Marije Wouters, die op de roc’s vragenlijsten afnam, vond de jongeren opvallend braaf. Oók de Marokkaanse jongens, die zelf vinden dat ze veel te vaak negatief in het nieuws komen door een groepje raddraaiers. Wouters: „Ze hebben allemaal zwarte jassen met bontkragen, opgeschoren nekken en zwarte krulletje bovenop hun hoofd, ze zien er een beetje uit als hangjongeren. Maar ze vullen serieus het vragenformulier in en zeggen: alstublieft mevrouw.”

:oo

ze kunnen alstublieft zeggen! :oo

Mijn hierboven geschreven 'gescheld' is dus niet bedoeld om Moslims of Marokkanen als belachelijk neer te zetten, begrijp mij niet verkeerd, maar om mafkezen als deze te bekritiseren die dat wel doen!!

Goed, waarom zeg ik 'door onszelf gecreëerde en gesubsidieerde ghetto's' nou ik zie dat namelijk zo:
Deze mensen worden op geen enkele manier gestimuleerd om mee te doen in de samenleving, we hebben een stelsel van huurwoningen en allerlei subsidies om ze vooral niet aan het werk te krijgen, als ze een beetje erg aan het zeuren zijn of teveel inbraken plegen, zetten we er nog een moskee neer in de kleurtjes die ze willen, in de hoop dat ze vóóral daarheen gaan (en niet teveel naar ons) en dat noemen wij allemaal 'verzorgingsstaat' en 'vrijheid van geloof' en 'vrijheid van meningsuiting' en we vinden het raar dat Nederlanders er alleen maar méér van vervreemden en tegeningaan, dus gooien we het op discriminatie door de Nederlanders.

Vervolgens kijken we de andere kant op als een deel moslimbevolking radicaliseert, mogelijk ook door eenzijdige anti-westerse boodschappen die uit hun eigen tv komt (huh? we zijn zo goed voor ze??) en elke poging van radicalisering wordt nog extra gestimuleerd door dan maar aparte man-vrouw hokjes te maken want dan heet dat 'vrijheid'. Toch?

Ik heb ook al eerder het rapport De opkomst van islamitisch neoradicalisme in Nederland (pdf) onder mensen hun neus geschoven maar ik denk dat weinig mensen echt tijd of zin hebben om dat te lezen.
Misschien zijn er ook mensen die de AIVD toch maar een stelletje betweters vinden die verder niets afweten van eventuele dreiging en veiligheid?
Ik citeer:

Citaat:
“Vanuit de brede visie op de democratische rechtsorde is er wel degelijk sprake van een bedreiging als men via democratische weg de democratische rechtsorde probeert te vernietigen of te ondermijnen. Het is zeker geoorloofd ertegen op te treden en er in elk geval overheidsbeleid tegen te ontwikkelen. Bij bepaalde vormen van actief nastreven van anti-democratische doelen, zelfs al worden daarbij democratische middelen gebruikt, mag de overheid ingrijpen.”

“Ondersteun als overheid geen initiatieven en projecten die uitsluitend een exclusieve denkrichting binnen een bredere groepering ten goede zullen komen en waarbij duidelijk is dat de initiatiefnemers andere groeperingen ervan zullen uitsluiten.”

En wat doen wij? Juist :z

Ik ben niet tegen links... (misschien ben ik zelf zelfs eerder links te noemen op bepaalde punten :oo maar omdat ik zo'n omstreden ? mening heb denk ik dat ik eerder aan de rechterzijde gezet wordt door anderen. Gelukkig weet ik in de chaos van mijn eigen gedachten nog wel een beetje wat ik zelf denk)

...maar op de een of andere manier hebben wij nou toevallig net niet deze linkse mensen in onze politiek zitten

Men hoef het artikel niet te lezen hoor, maar ik citeer alvast even:

Citaat:
Doorbraak heeft evenzeer kritiek op het christenfundamentalisme. Beide ideologieën zijn zo vergelijkbaar dat analyses vaak relatief makkelijk over te plaatsen zijn. Doorbraak wordt momenteel echter ook geconfronteerd met de politieke islam, die bovendien een van de belangrijkste thema’s vormt in het huidige publieke debat. Moslimfundamentalisten hebben het gemunt op boze en teleurgestelde jongeren met een moslimachtergrond, en proberen hen te winnen voor een oerconservatief wereldbeeld. Doorbraak vindt dat links die jongeren een progressief alternatief moet bieden, en zich tegelijk nadrukkelijk af moet zetten tegen de fundamentalisten. Maar veel andere linkse organisaties lijken zich liever op de vlakte te houden over het moslimfundamentalisme, wellicht uit angst om voor islamofoob of zelfs racistisch aangezien te worden. Doorbraak wil juist nadrukkelijk de strijd aangaan met de fundamentalisten en linkse antwoorden formuleren op de problemen waar jongeren mee geconfronteerd worden.

Ik weet even niet helemaal hun idee over hun 'linkse beleid' maar een selectief anti-Wilders luisteraar ziet de overeenkomsten niet, een 'alle moslims het land uit hoera voor Wilders' ziet het waarschijnlijk ook niet, maar dit is nou net wat Wilders al die tijd roept. Hij maakt een scherpe selectie tussen 'Islam' en 'Moslims'. (alleen gebruikt hij Islam als paraplu voor alle mogelijk daaruit te kunnen ontstanen denkbeelden, in plaats van 'fundamentele Islam'. Dat laatste is politiek correcter maar voor een moslim zelf is Islam al een fundamentele richtlijn voor zijn leven)

Hij vindt dat de huidige partijen de andere kant op kijken en wil dat stoppen.

Alleen staat hij ondertussen kamerleden uit te schelden 8)7 dus de boodschap van zijn woorden verschuiven in het debat naar het feit dat hij Vogelaar een 'volslagen idioot' noemt :')

Ik hoop dat ik mensen met mijn betoog ook tot nadenken stem en niet alleen allerlei rebelse gevoelens oproep, ik weet namelijk ook niet meer hoe ik het moet brengen anders.

Dit is mijn mening, ik wil geen stemmingmaker zijn, ik ben ook geen islamofoob, maar ik baal soms wel dat we van alle kanten 'de moslims' en 'wij' steeds verder uit elkaar gaan staan terwijl een groot deel van Nederland de andere kant op kijkt 'want ze hebben toch geen last van deze mensen'.

Door ons eigen goedbedoelde beleid, verzieken wij het ook voor deze mensen waar we 'geen last van hebben', alleen het is erg moeilijk om dat ook door henzelf in te zien, want de 'linkse' kant van de politiek voorziet hen ook in de (ik noem maar een voorbeeld) sociale huurwoningen, puur omdat zij moeilijk een hypotheek kunnen nemen vanwege hun geloof. Als ze deze verzorgingsstaat-ideologie af zouden vallen, vallen ze zichzelf af zoals ze nu in Nederland gepositioneerd zijn.
Met andere woorden, ze zouden wel gek zijn als ze op Wilders zouden stemmen.

Ondertussen staan er Marokkaanse hangjongeren nog meer de boel te verzieken omdat ze totaal ontspoord zijn en die zet de rest van Nederland tot stemmen op Wilders.

Ik ben het daarom eerder eens met een kritische harde aanpak en duidelijke regels (ja sorry ook voor, of tegen Islam als dat de participatie bevordert), dan met 'en we houden ze nog meer monddood en vinden ze zielig en geven ze nog maar een moskee'

De SP (misschien wel de enige partij die ook ongeveer deze visie heeft) heeft helaas 'bewezen' dat zij niet in de regering willen zitten onder andere omdat het geen regeringspartij is maar een oppositiepartij.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 15:02

en dan in een kliniek schilderijen weghalen vanwege de varkens die er opstaan. ja iedereen moet hier op zn gemak zijn.
Heel gauw terughangen die dingen.

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 16:21

@Nicolletje

Ik heb het hele stuk dat je geschreven hebt, inclusief de gelinkte artikelen, gelezen. Voor mij is heel duidelijk wat ik al die tijd al zelf dacht. De nadruk is veel te veel komen te liggen op de redenen van hun gedrag en het goedpraten daarvan i.p.v. dat er duidelijk erkend wordt dat, ongeacht de reden, er drastische, harde maatregelen nodig zijn. In ieder geval zal ik later mijn kinderen en kleinkinderen recht in de ogen kunnen kijken en zeggen dat ik op den duur een fel tegenstander geworden ben van de overhand die de multiculturele samenleving begon te krijgen dankzij het knuffel en theedrink gedrag van links. Ik hoop voor de voorstanders van die multiculti samenleving dat ze hetzelfde kunnen doen, maar ik heb er een hard hoofd in. Het vechten voor de vrijheid van deze kinderen en kleinkinderen begint NU! Niet als het te laat is.
Men kan wel zeggen dat links hier steeds op aangesproken wordt, maar dat is ook logisch daar links de stroming is die vandaag de dag nog steeds voorstander zijn van de grenzen open zetten voor allerlei kansarmen en rechts het tegenovergesteld wil. Dat zijn de feiten, kik de programma's van de partijen er maar op na.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 18:36

Waarom gaat het hier steeds over links en rechts? Dat is nogal achterhaald.
De meeste mensen zitten zo langzamerhand tussen de partijen in en vinden in geen enkele partij volledige herkenning. Ik ben zelf bijvoorbeeld qua ondernemersklimaat en het sociale zekerheidsstelsel vrij rechts maar qua bijvoorbeeld privatisering van de zorg en integratiebeleid weer vrij links (hoewel ik de varkensschilderijtjes zeker niet had weg gehaald!). Daarnaast kan een partij als bijvoorbeeld de SP wbt integratiebeleid rustig rechts genoemd worden.
Ik vind het dus een non-discussie zolang er alleen maar polariserend over links en rechts gepraat wordt.

Sterker nog.. de hele titel van dit topic: opstoken en uitspelen.. dat doen sommigen hier zelf door constant te hameren op twee overdreven tegenstellingen. Dat is opstoken en uitspelen en daarmee bereiken we nooit een zinvolle discussie die ergens toe leidt.

janesmith

Re: zijn dit de gevolgen? laten we ons opstoken en uitspelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 18:43

Waves, dat ben ik helemaal met je eens. Dat wat jij noemt, heb ik ook. Op bepaalde punten ben ik rechts tot uiterst rechts en op andere punten links tot uiterst links. Volgens mij zit het in het feit dat men graag iets in hokjes propt. Het begint bij de media die een sticker plakken op partijen en ze links, rechts of centrum toe bedelen. Eigenlijk zou er nooit meer over richtingen gesproken moeten worden. Ik denk dat daarmee ook een groot deel van de 'hekel aan' cultuur zou verdwijnen. Helaas leven we niet in een perfecte wereld en zal het voorlopig wel zo blijven dat partijen een bepaalde kleur krijgen. Als gevolg daar van zullen ook kiezers een bepaalde kleur hebben en wordt er minder gekeken waar een partij nou echt voor staat dan dat er op kleur gestemd wordt. Als rechte of linkse kiezer is het not-done om PVDA of VVD te stemmen.
Hoe dit op te lossen is, zou ik ook niet weten.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 18:55

Dank je Jane.

Alleen de mensen die geen PVV willen stemmen maar niet expliciet tégen hem zijn hebben momenteel een probleem.
VVD is de enige mogelijkheid over rechts en de SP over links, maar de SP is geen regeringspartij.

Vandaar waarschijnlijk de enorme winst van de PVV nu in de peilingen, de mensen voelen zich nog steeds genegeerd.
Er zijn mafkezen, helaas bellen die de radio op en roepen dan " IK STEM PVV want die wil alle buitenlanders weg hebben!!"

Toen ik dat in de aanloop af en toe hoorde, dacht ik: je gaat toch ook niet de PVV stemmen :? Dit bevestigde inderdaad mijn beeld over 'de PVV'er' in de eerste instantie.
Maar hij zegt dat eigenlijk helemaal niet, dat ie iedereen het land uit wil hebben of tegen moslims is.
En er zijn ook PVV'ers die dat niet roepen en dat beeld niet bevestigen. Die zeiden het alleen niet zo uitgesproken, denk ik.

Ik denk ook dat als we nu (weer) niets doen, dat we straks een veel groter probleem hebben.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 18:58

Waves schreef:
Waarom gaat het hier steeds over links en rechts? Dat is nogal achterhaald.

Omdat PVV in de extreem-rechtse hoek wordt gezet door 'deskundigen'.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 19:03

janesmith schreef:
Waves, dat ben ik helemaal met je eens. Dat wat jij noemt, heb ik ook. Op bepaalde punten ben ik rechts tot uiterst rechts en op andere punten links tot uiterst links. Volgens mij zit het in het feit dat men graag iets in hokjes propt. Het begint bij de media die een sticker plakken op partijen en ze links, rechts of centrum toe bedelen. Eigenlijk zou er nooit meer over richtingen gesproken moeten worden. Ik denk dat daarmee ook een groot deel van de 'hekel aan' cultuur zou verdwijnen. Helaas leven we niet in een perfecte wereld en zal het voorlopig wel zo blijven dat partijen een bepaalde kleur krijgen. Als gevolg daar van zullen ook kiezers een bepaalde kleur hebben en wordt er minder gekeken waar een partij nou echt voor staat dan dat er op kleur gestemd wordt. Als rechte of linkse kiezer is het not-done om PVDA of VVD te stemmen.

Je reactie verbaasd me want je bent zelf in dit soort topics de grote voorganger in het constant polariserend praten over links(ch) en rechts...

Een oplossing zou al beginnen als je dat nou eens los zou laten en het zou hebben over een oplossing voor het concrete probleem waar het op dat moment over gaat...

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 19:13

Nicolletje schreef:
Dank je Jane.

Alleen de mensen die geen PVV willen stemmen maar niet expliciet tégen hem zijn hebben momenteel een probleem.
VVD is de enige mogelijkheid over rechts en de SP over links, maar de SP is geen regeringspartij.

Vandaar waarschijnlijk de enorme winst van de PVV nu in de peilingen, de mensen voelen zich nog steeds genegeerd.
Er zijn mafkezen, helaas bellen die de radio op en roepen dan " IK STEM PVV want die wil alle buitenlanders weg hebben!!"

Toen ik dat in de aanloop af en toe hoorde, dacht ik: je gaat toch ook niet de PVV stemmen :? Dit bevestigde inderdaad mijn beeld over 'de PVV'er' in de eerste instantie.
Maar hij zegt dat eigenlijk helemaal niet, dat ie iedereen het land uit wil hebben of tegen moslims is.
En er zijn ook PVV'ers die dat niet roepen en dat beeld niet bevestigen. Die zeiden het alleen niet zo uitgesproken, denk ik.

Ik denk ook dat als we nu (weer) niets doen, dat we straks een veel groter probleem hebben.

Wilders zegt dat ook helemaal niet, maar de linkschmenschen willen niet anders lezen. Als ze namelijk zouden moeten noemen wat zijn echte standpunt is dan klinkt dat lang zo onredelijk niet en dat is wel het laatste dat ze willen. Linksch is een groot voorstander van meer immigranten toelaten (belachelijk, daar we al zo veel werkelozen hebben!) en om de problemen rondom de Marokkanen op de Cohen manier op te lossen. Cohen was een liefhebber van knuffelen en theedrinken. Die uitspraak is niet voor niets geboren. Er zijn legio voorbeelden van gebeurtenissen in Amsterdam waar Cohen hard had moeten ingrijpen maar verkoos om alles maar weer te sussen en met de mantel der liefde te bedekken. Uiteindelijk is zijn mantel der liefde een mantel van de haat geworden. Er wordt zoveel begrip opgebracht door linksch voor die arme Marokkaantjes die zo gediscrimineerd worden en dat het eigenlijk niet hun schuld is allemaal. Waar is dat begrip voor de talloze mensen die duidelijk zien dat ze benadeeld worden ten opzichte van die straatterroristjes. Het valt mij nog mee dat er niet hele groepen andersgezinden de straat op zijn gegaan en hele buurten terroriseren. Dat is namelijk DE manier om aandacht te krijgen, geld, respect en een bevoorrechte positie. Zo kun je een voetbalveldje krijgen, ongewenste mensen uit je straat en wijk jagen, anders gelovenden belagen en intimideren. Alles wordt toegestaan. De gewone man en vrouw, Henk en Ingrid, zien dit met lede ogen aan en vragen zich af waar het heen gaat. Uiteindelijk drijf je zo hele volksstammen naar de PVV toe. Zelfs de koningin doet daar aan mee. Die heeft nu Ruud Lubbers benoemd als formateur, een man van wie diverse uitspraken terug te vinden zijn over het feit dat hij compleet anti Wilders en PVV is. Hoe kan zo iemand een objectieve poging doen om een kabinet te vormen? Beatrix doet aan politiek, terwijl dat helemaal niet tot haar taak behoort. Met als gevolg dat nu ook Republiekeinen reden hebben om PVV te stemmen, want een koningin die zich met de politiek gaat bemoeien is wel de grootste nachtmerrie die je als staat kunt verzinnen.
Zal mij echt benieuwen hoe dit af gaat lopen. Ik denk een hele grote PVV tegen de tijd dat de statenverkiezingen a.s. maart 2011 aan de beurt zijn. Zal mij benieuwen of we dan uberhaupt al een regering hebben.
Laatst bijgewerkt door janesmith op 22-07-10 19:29, in het totaal 2 keer bewerkt

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 19:22

Waves schreef:
janesmith schreef:

Je reactie verbaasd me want je bent zelf in dit soort topics de grote voorganger in het constant polariserend praten over links(ch) en rechts...

Een oplossing zou al beginnen als je dat nou eens los zou laten en het zou hebben over een oplossing voor het concrete probleem waar het op dat moment over gaat...

Al zou ik het nu nooit meer over links of rechts hebben, daarmee verdwijnen die stickers niet. Dan zouden we massaal op Bokt af moeten spreken dat niemand het meer over links of rechts heeft. Zodra verbreekt er ééntje die afspraak, dan breekt de ketting. Die breekt altijd bij de zwakste schakel. Dat jou mijn mening verbaast, verbaast mij weer niet. Dat ik een uitgesproken mening heb over de Islamisering en hoe dat marokkaanse straattuig aangepakt moet worden, werkt als een rode lap op de figuren die juist voor een multi-culti samenleving zijn. Door die rode blindheid zullen ze nooit weten wat voor standpunten ik verder heb over andere zaken buiten de islam en die terroristen om. Constant vallen ze me er op aan en zo komt dus de discussie nooit verder dan die 2 punten. Maar de PVV is in bepaalde standpunten een vrij linkse partij en in andere weer vrij rechts. Hun kleur wordt eigenlijk alleen bepaald door het standpunt over Immigratie en de Islam. Aangezien dat standpunten zijn die je louter op rechts tegenkomt en niet op links. Zowel VVD als PVV denken vrijwel hetzelfde over deze beide zaken.

Misschien zou de allermooiste oplossing zijn om per politiek topic een voorzitter te benoemen en dat we elkaar niet meer direct mogen aanspreken, maar alleen via de voorzitter. Zoals in de Kamer. Dat hebben ze daar niet voor niets gedaan. Dat is om ruzies en persoonlijke aanvallen, zoals veelvuldig hier op Bokt, te vermijden.

flamingoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 19:41

Citaat:
Waar is dat begrip voor de talloze mensen die duidelijk zien dat ze benadeeld worden ten opzichte van die straatterroristjes. Het valt mij nog mee dat er niet hele groepen andersgezinden de straat op zijn gegaan en hele buurten terroriseren. Dat is namelijk DE manier om aandacht te krijgen, geld, respect en een bevoorrechte positie. Zo kun je een voetbalveldje krijgen, ongewenste mensen uit je straat en wijk jagen, anders gelovenden belagen en intimideren. Alles wordt toegestaan. De gewone man en vrouw, Henk en Ingrid, zien dit met lede ogen aan

ja ik herken het , op Hoograven werd maandelijks het buurthuis van de marokaanse jeugd in de brand gezet , door hunzelf , en na elke brand werd het mooier en luxer weer opgebouwd , als ze een nieuw biljarttafel wilde , hoefde ze alleen maar de oude in de fik te steken .
Het buurthuis was voor iedereen ,ook voor de oorspronkelijke bewoners , maar die waren niet welkom , zo muliticultureel was het buurthuis niet , een ongelovige voelde zich daar niet thuis hoor .
Durfden niet eens in de buurt te komen

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 20:00

sjonnie48 schreef:
Citaat:
Waar is dat begrip voor de talloze mensen die duidelijk zien dat ze benadeeld worden ten opzichte van die straatterroristjes. Het valt mij nog mee dat er niet hele groepen andersgezinden de straat op zijn gegaan en hele buurten terroriseren. Dat is namelijk DE manier om aandacht te krijgen, geld, respect en een bevoorrechte positie. Zo kun je een voetbalveldje krijgen, ongewenste mensen uit je straat en wijk jagen, anders gelovenden belagen en intimideren. Alles wordt toegestaan. De gewone man en vrouw, Henk en Ingrid, zien dit met lede ogen aan

ja ik herken het , op Hoograven werd maandelijks het buurthuis van de marokaanse jeugd in de brand gezet , door hunzelf , en na elke brand werd het mooier en luxer weer opgebouwd , als ze een nieuw biljarttafel wilde , hoefde ze alleen maar de oude in de fik te steken .
Het buurthuis was voor iedereen ,ook voor de oorspronkelijke bewoners , maar die waren niet welkom , zo muliticultureel was het buurthuis niet , een ongelovige voelde zich daar niet thuis hoor .
Durfden niet eens in de buurt te komen

vandaag op pagina 6 van De Telegraaf:

Citaat:
Mijn man en ik, 55 en 50 jaar, zijn geboren en getogen in Nederland, dus al lang in bezit van een 'verblijfsvergunning'. Wij zijn vanaf november j.l. dakloos geworden en het enige dat wij horen is "Wij kunnen niets voor u doen, reken op een wachttijd van 7 jaar!" Begrijp ons niet verkeerd, iedereen heeft recht op een dak boven z'n hoofd, maar hoe kan het dat asielzoekers binnen 3 maanden gehuisvest moeten worden?
Dit soort positieve discriminatie raakt de bevolking diep. Hier kan niemand begrip voor hebben. Tenminste niemand met gezond verstand.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 20:06

Onzin! Ik heb zelf met dat soort mensen gewerkt die in de problemen kwamen, als ze zich melden bij het leger des heils kunnen ze gewoon urgentie krijgen!!

Bovendien ken je de context niet, voor hetzelfde geld hebben die mensen zichzelf in de schulden gewerkt en zijn daardoor na ettelijke juridische procedures hun huis uit gezet. Of zorgden ze voor enorme overlast. Moet je die dan gewoon weer een ander huis geven na een dag?? Is dat de "rechtse politiek" die je voorstaat? Knuffelen van mensen die ZICHZELF in de nesten werken op kosten van de gemeenschap? Ik zeg niet dat dat in dit geval hun eigen schuld is maar ik zeg wel dat we er niet over kunnen oordelen zonder dat we de context kennen.

Wat asielzoekers betreft daar zijn internationale verdragen over waar NL aan gebonden is. Daar kan geen enkele partij nu met de beste wil van de wereld iets aan veranderen. Dat kan je dus niet met elkaar vergelijken.

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 20:18

Misschien zijn ze wel in de problemen gekomen door de DSB bank. Wat indirect de schuld van de staat is want die hebben een bankvergunning verleend die eigenlijk helemaal niet verleend had mogen worden! Misschien zijn ze wel ontslagen omdat het bedrijf waar ze werkten failliet ging en konden ze de hypotheek niet meer betalen. Misschien hebben ze het huis wel moeten verkopen om niet in de problemen te komen, hebben ze wat geld op zak maar er is de komende 7 jaar niks te krijgen.
Geeft ook verder niets allemaal.Het is koren voor de molen en vergroot alleen maar het marktaandeel PVV. De gemiddelde Nederlander zal hier geen bal van begrijpen en op zoek gaan naar een Partij die dit soort misstanden wil aanpakken. Als we het aantal asielzoekers nou eens reduceren tot pakweg een paar per jaar, dan hebben we dat huisvestingsprobleem ook niet. Zie je dat er overal een oplossing voor is? Je moet alleen echt willen!

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 20:24

janesmith schreef:
Misschien zijn ze wel in de problemen gekomen door de DSB bank. Wat indirect de schuld van de staat is want die hebben een bankvergunning verleend die eigenlijk helemaal niet verleend had mogen worden! Misschien zijn ze wel ontslagen omdat het bedrijf waar ze werkten failliet ging en konden ze de hypotheek niet meer betalen. Misschien hebben ze het huis wel moeten verkopen om niet in de problemen te komen, hebben ze wat geld op zak maar er is de komende 7 jaar niks te krijgen.

inderdaad, kan ook. Kans is veel kleiner dat je in zo'n situatie echt dakloos raakt maar het kan... Wat ik zeg, we weten het niet. En nogmaals, dan melden ze zich gewoon bij het leger des heils en krijgen ze urgentie. Onzin om te zeggen dat asielzoekers voorgetrokken worden.
En zoals ik ook al zei maar waar je niet op in gaat, de asielzoekers worden geregeld door internationale verdragen waar ook de PVV niks aan kan veranderen.

janesmith schreef:
Geeft ook verder niets allemaal.Het is koren voor de molen en vergroot alleen maar het marktaandeel PVV. De gemiddelde Nederlander zal hier geen bal van begrijpen en op zoek gaan naar een Partij die dit soort misstanden wil aanpakken.

Misstanden die er niet zijn...

janesmith schreef:
Als we het aantal asielzoekers nou eens reduceren tot pakweg een paar per jaar, dan hebben we dat huisvestingsprobleem ook niet. Zie je dat er overal een oplossing voor is? Je moet alleen echt willen!

Ja, als je jezelf wil gaan onttrekken aan internationale verdragen met landen waar wij economisch afhankelijk van zijn dan kan je dat doen. Ik vermoed dat de voordelen niet opwegen tegen de nadelen.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 20:40

Slotje voor overleg.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 18:40

Moderatoropmerking:
Er lopen een aantal topics op NM over de politiek, de islam en Wilders. Deze topics verlopen op dit moment verschrikkelijk vervelend. De reden daarvoor is eigenlijk heel simpel, de persoonlijke verhoudingen tussen een aantal mensen in deze topics. Maar wat jullie van elkaar vinden is voor de discussie volslagen oninteressant. In een discussietopic verwachten we dat er over de inhoud gediscussieerd wordt en niet over de personen achter de berichten.

We hebben als mods op verschillende manieren geprobeerd om deze discussies bij te sturen, leuk en interessant te houden. Maar zolang mensen ervoor blijven kiezen om hun persoonlijke antipathieën belangrijker te vinden dan de inhoud van de discussie zal de sfeer en de inhoud van de topics niet verbeteren. We hebben er dus voor gekozen om vanaf nu heel strikt te gaan modden en direct aan te gaan spreken.

Om even man en paard te noemen, voor zover wij kunnen nagaan zijn janesmith en jantergouw geen SA's. Wellicht hebben wij het mis, maar wij bannen geen mensen enkel omdat andere mensen vinden dat het SA's zijn. Op het moment dat accounts als SA's worden aangewezen, dan zullen we dat met feiten moeten kunnen onderbouwen en die zijn er niet. We verwachten dus ook dat janesmith en jantergouw vanaf nu als gewone accounts aangesproken worden, zonder verdere verwijzingen naar mogelijke SA's. Als iemand meent hier in een topic, hoe verdekt dan ook, nog over te moeten beginnen, dan volgt er gelijk een OW. En voor alle duidelijkheid, dat geldt voor iedereen.

Hetzelfde geldt ook voor op de persoon spelen. Het is geen heilige verplichting om altijd en overal te moeten reageren. Op het moment dat je geen argumenten hebt, geen behoefte om inhoudelijk te reageren of de behoefte voelt om op de persoon te spelen, plaats dan geen bericht. Op het moment dat je toch op de persoon speelt, dan volgt zonder verdere waarschuwing een OW. Wij gaan achteraf niet meer de discussie aan over de vraag of het als grapje bedoeld was of dat het helemaal niet over die persoon ging. Je bent er zelf verantwoordelijk voor dat er geen misverstanden over kunnen ontstaan.

Het TeM systeem is niet bedoeld om de discussie inhoudelijk te beïnvloeden. We zien graag dat mensen temmen op berichten die tegen de regels zijn. Ook al lezen we als NM-mods deze topics dagelijks bij, toch is het handig dat d.m.v. TeM's die berichten gehighlight worden. Maar het heeft geen enkel nut om te temmen op meningen waar je het niet mee eens bent en die verder niet tegen de regels zijn. Wij ondernemen namelijk geen enkele actie op die TeM's en het voegt dus niks toe. Andere meningen zijn gewoon toegestaan en dat zal je echt moeten accepteren als je in een discussie actief bent. Je kan gewoon inhoudelijk in het topic reageren en uitleggen waarom je het niet eens bent met die mening.

We realiseren ons dat discussies in het algemeen niet leuker en levendiger op worden als je zo op je woorden moet letten, maar we denken dat op dit moment de enige andere keuze is om topics over deze onderwerpen helemaal te verbieden. Al deze topics laten namelijk zien dat als er inhoudelijk over het onderwerp gediscussieerd wordt, dat er dan leuke en interessante topics onstaan. Helaas kunnen wij alleen maar proberen bij te sturen om de topics leuk en interessant te houden. Het is nu aan jullie om te laten zien, dat ze dat ook echt zijn.

Nog even een drietal huishoudelijke mededelingen.

Dit bericht is geen vrijbrief om geen sancties te krijgen voor eerder gemaakte opmerkingen. Mensen die nog aangesproken worden op hun postgedrag voor dit bericht, zullen hun sanctie nog gewoon krijgen.

Dit bericht is ook tegelijk een antwoord op alle openstaande tems. Dat wil niet zeggen dat ze zonder bekeken of besproken te zijn gesloten worden. Maar omdat in het bovenstaande verhaal onze inhoudelijke reactie op een groot deel van de tems al staat, gaan we dat daar niet nog eens een keer herhalen.

Dit bericht is ook als PB aan iedereen die regelmatig actief is in deze topics gestuurd. We realiseren ons dat een aantal mensen zich, gezien hun postgedrag tot nu toe, niet aangesproken hoeven te voelen. Hier geldt dus "wie de schoen past, trekke hem aan". De reden dat we hem toch aan iedereen sturen, is omdat we willen voorkomen dat iemand deze moderatoropmerking mist en als gevolg daarvan per ongeluk tegen een OW oploopt.

ThePast03, Leonoor, Karl66

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 22:02

Waves schreef:
Onzin! Ik heb zelf met dat soort mensen gewerkt die in de problemen kwamen, als ze zich melden bij het leger des heils kunnen ze gewoon urgentie krijgen!!

Bovendien ken je de context niet, voor hetzelfde geld hebben die mensen zichzelf in de schulden gewerkt en zijn daardoor na ettelijke juridische procedures hun huis uit gezet. Of zorgden ze voor enorme overlast. Moet je die dan gewoon weer een ander huis geven na een dag?? Is dat de "rechtse politiek" die je voorstaat? Knuffelen van mensen die ZICHZELF in de nesten werken op kosten van de gemeenschap? Ik zeg niet dat dat in dit geval hun eigen schuld is maar ik zeg wel dat we er niet over kunnen oordelen zonder dat we de context kennen.

Wat asielzoekers betreft daar zijn internationale verdragen over waar NL aan gebonden is. Daar kan geen enkele partij nu met de beste wil van de wereld iets aan veranderen. Dat kan je dus niet met elkaar vergelijken.

Dat is niet waar. Ja je kan in een opvanghuis, ook als je als mmoeder met kinderen op straat komt te staan. een asielzoeker krijgt dan wel een huis. Ik kan mij voorstellen dat dat kwaad bloed zet, zeker omdat dat huis ook nog eens volledig ingericht wordt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 22:24

Het enige wat ik nog weet toen ik in Amsterdam op kamers zat en een woning wilde, ik mij ging inschrijven als woningzoekende bij de gemeente dat het vol stond met mensen, dat ik uren heb gewacht tot ik aan de beurt was. Dat het allemaal buitenlanders waren die niet voldoende Nederlands spraken om zelfstandig formulieren in te vullen en daar bij geholpen werden.

Ik voelde mij moederziel alleen, ik heb op een wachtlijst gestaan van jaren en ben via een kennis op een minder gewilde woning gekomen....ik stond op een wachtlijst van minimaal 10 jaar.......

Maar als ik wist dat er een woning ergens vrij kwam en de gemeente belde, dan mocht ik die niet huren, ook niet als ik de volle toen nog 800 gulden wilde betalen....die woning ging naar asielzoekergezinnen met huursubsidie....

Tja dan voel je je wel achtergesteld. Misschien dat de overheid eens wat kan gaan doen aan leuke betaalbare woningen voor de werkende jeugd en jonge samenwonenden, dan is er weer rust...

Ik heb jaren afbraak gewoond....bijna onmenswaardig omdat ik een dak boven mijn hoofd nodig had en alle woningen die ik probeerde te bemachtigen, gingen aan mijn neus voorbij...

Het praatje leger des heils is volgens mij te rooskleurig. Ik ben zoveel daklozen tegen gekomen in Amsterdam en het is triest hoe snel je dan kan afgleiden, daar hebben mensen geen idee van. Ik heb er genoeg gesproken die door problemen op straat kwamen en in een flink tempo aan lager wal raakte......laten we daar eerst eens wat aan gaan doen, eer we mensen gastvrij gaan opnemen.

Het geld kan maar 1 keer uitgegeven worden en een woning kan maar 1 keer verhuurd worden.

janesmith

Re: zijn dit de gevolgen? laten we ons opstoken en uitspelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 23:37

Positieve discriminatie heet dat. En de PVDA en co denken dat je dat ongestraft kunt doen zonder dat het kwaad bloed zet bij de bevolking. Juist dit soort dingen werken een hekel aan buitenlanders in de hand. Die buitenlanders zelf kunnen er niet eens wat aan doen, het is de doorgeschoten knuffelpolitiek die linksch er op na houdt.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 23:59

janesmith schreef:
Positieve discriminatie heet dat. En de PVDA en co denken dat je dat ongestraft kunt doen zonder dat het kwaad bloed zet bij de bevolking.

Het ligt eraan wie de meerderheid van je bevolking is. In Amsterdam zijn dat niet de Nederlanders die op de Pvda stemmen, want de Pvda subsidieert hun ghetto's. In ruil daarvan komen ze theedrinken en erover praten als er problemen zijn, als ik Cohen was geweest had ik daar ook gaan theedrinken en praten in plaats van ruzie zoeken, ik keek wel uit om ze tegen me te hebben.

Russel, jouwv erhaal is 1 van de vele. Alleen een studentenkamer van de Key ofzo is een mogelijkheid. Of veel geld uiteraard :+