Politiek, hoe nu verder?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Welke coalitiemogelijkheid heeft jou voorkeur?

VVD + PVDA + CDA
19 (3%)
VVD + PVDA + D66 + GroenLinks
169 (31%)
VVD + CDA + SP + D66
14 (2%)
VVD + CDA + SP + GroenLinks
21 (3%)
VVD + PVV + CDA
293 (53%)
VVD + PVDA + SP
29 (5%)

Totaal aantal stemmen: 545

janesmith

Re: Politiek, hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 18:22

Heertje: Foute managers zijn opvallend vaak PvdA-ers

'Heel veel zaken die in dit land fout gaan hebben te maken met leden van mijn partij' Volgens emeritus-hoogleraar Arnold Heertje, prominent PvdA-lid, zijn managers van zorginstellingen, woningcorperaties en scholengemeenschappen die wanbeleid voeren opvallend vaak PvdA-ers. Dat zei hij vrijdagmorgen in Dit Is De Dag.

Lees verder >>>

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 18:56

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 20:02

PattyOosten schreef:
Ik weet niet precies wat je hiermee wilt? Zoiets?
http://www.joop.nl/politiek/detail/arti ... _opspraak/

Niet echt. Het ging om een legaal alarmpistool en van zijn actie heeft niemand schade ondervonden. Het artikel van mij gaat om figuren die heel veel schade aanrichten. Bovendien is het artikel geschreven door een PVDAer in hart en nieren, van partijdigheid of hetze is dan ook geen spraken. Hij benoemt gewoon dat PVDAers vaak slechte bestuurders zijn.

Over de kopvoddentaks van Wilders wordt veel gezegd en geschreven. Waar ik nooit wat over hoor is dat in de koran letterlijk staat dat Joden en Christenen minderwaardige burgers zijn die 1/3 waard zijn van een moslim. Derhalve moeten ze ook 3 maal zoveel belasting betalen, de zogenaamde 'hoofdtaks' . Wilders heeft dat kopvoddentaks alleen maar aangehaald als zodat de ogen eens open gaan van vele onwetenden.

De enorme verontwaardiging over de suggestie een kopvoddentaks in te voeren, bewijst maar weer eens hoe zeer discriminatie in Nederland door 'goede' Nederlanders wordt afgekeurd. Het is in dat licht dan ook bevreemdend dat de regels die de islamitische sharia officieel oplegt aan niet-moslims, ten aanzien van kleding, belasting, gedrag, haardracht, wijze van vervoer, enzovoort enzovoort, nooit veel aandacht hebben getrokken en geen bekendheid genieten, laat staan dat deze regels (in de wandeling bekend als het Pact van Umar) ooit bij Nederlandse politici tot verontwaardiging hebben geleid. Stelt Wilders eens iets voor dat van perfecte aanpassing aan de gewoontes van de Islam voldoet, is het weer niet goed en valt het hele linkse land over hem heen.

Citaat:
Christenen in Pakistan, en in het bijzonder in de Swat Vallei, moeten ‘jizya’-belasting betalen aan de Taliban. Dat is een vorm van belasting die de islamitische wet oplegt aan wat de islam ‘ongelovigen’ noemt.

Lees verder >>>

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 20:04

Ik mis even hoe de situatie in Pakistan (niet bepaald een lichtend voorbeeld op gebied van staatsinrichting) relevant is voor een topic over de binnenlandse politiek en het vormen van de coalitie?

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 20:22

Het topic heet 'Politiek, hoe nu verder?' en de kopvoddentaks is een heel groot punt in de politiek en over het hoe nu verder. Want het CDA stelde dat als eis voor eventuele besprekingen. Derhalve is het heel relevant in dit topic.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 20:41

En wat heeft Pakistan nou met het geheel te maken? Omdat zij het doen, willen wij het ook? Omdat wij graag op Pakistan willen lijken ofzo?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 20:50

Het ging mij om de manier waarop Wilders het toen zei: uh belasting voor hooffdoekjes, uh kopvoddentax zoiets.
Dat is bewust kwetsend, en ik vind dat not-done voor een politicus.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 20:56

Electra63 schreef:
Het ging mij om de manier waarop Wilders het toen zei: uh belasting voor hooffdoekjes, uh kopvoddentax zoiets.
Dat is bewust kwetsend, en ik vind dat not-done voor een politicus.

Ik ook. Maar schijnbaar hebben andere mensen hele andere ideeen over normen en waarden - ondanks dat er nogal eens verwezen wordt naar Nederlandse of westerse normen en waarden als samenhangend geheel waar overeenstemming over is.

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 23:19

De harde woorden maken helaas de meeste indruk.
Het is wel zo dat als hij harde woorden gebruikt dat dan de hele linkse flank over hem heen valt, worden dat soort woorden tegen hem gezegd, dan zeggen ze in koor 'Goed gezegd'.

Zoals Halsema en Pechtold, die hem met Hitler vergeleken. Daar heeft Pechtold trouwens een aanklacht voor aan z'n broek hangen waar later nog over beslist gaat worden door het OM of dat ook inderdaad een zaak gaat worden. Ook daar hoor je niemand over. Alleen over de zaak van Wilders. Alles lijkt toegestaan, zolang het maar tegen hem is. Doet hij het zelf dan is het ineens not done.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 23:39

@ Jan (en Jane)

Mijn vader kwam met een andere theorie dan dat de koningin een 'coup' zou plegen op de onderhandelingen door Lubbers aan te stellen, die ik ook aannemelijk vind.

Hij zegt namelijk dat het waarschijnlijk allang van tevoren afgesproken was met Verhagen en Rutte, om niet meteen te onderhandelen, om zo de poppenkast op te houden dat paars plus nog een kans zou krijgen.
De koningin zat ook niet echt te wachten op weer een paars drama volgens hem.
Hij zegt dat het juist slim was om Lubbers als zogenaamde 'bruggenbouwer' in te zetten om zo de achterban van het CDA de overtuiging te geven.
In plaats van een 'coup' speelt Lubbers dus de poppenkast gewoon mee.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 23:47

Shadow0 schreef:
En wat heeft Pakistan nou met het geheel te maken? Omdat zij het doen, willen wij het ook? Omdat wij graag op Pakistan willen lijken ofzo?

Het gaat erom waarschijnlijk, dat het idee van kopvoddentaks gebaseerd is op iets wat Moslims/ moslimlanden zelf eigenlijk ook doen bij anderen.
Dat het niet zomaar een uit de lucht gegrepen idee is omdat hij hoofddoekjes lelijk vindt ofzo.

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 23:54

Nicolletje schreef:
@ Jan (en Jane)

Mijn vader kwam met een andere theorie dan dat de koningin een 'coup' zou plegen op de onderhandelingen door Lubbers aan te stellen, die ik ook aannemelijk vind.

Hij zegt namelijk dat het waarschijnlijk allang van tevoren afgesproken was met Verhagen en Rutte, om niet meteen te onderhandelen, om zo de poppenkast op te houden dat paars plus nog een kans zou krijgen.
De koningin zat ook niet echt te wachten op weer een paars drama volgens hem.
Hij zegt dat het juist slim was om Lubbers als zogenaamde 'bruggenbouwer' in te zetten om zo de achterban van het CDA de overtuiging te geven.
In plaats van een 'coup' speelt Lubbers dus de poppenkast gewoon mee.

Dat moeten Bea en Lubbers dan wel al heel lang geleden besproken hebben, omdat Lubbers al jaren anti-PVV en Wilders uitspraken doet en ook Bea in haar laatste televisie toespraak indirect verwees naar de PVV als een veroorzaker van verdeeldheid.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 00:14

We zullen zien wat ervan komt. Voorlopig lijkt Lubbers nog niet met het zweet op zijn voorhoofd te zitten onderhandelen dus dat is op zijn minst... verdacht.

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 00:28

Het kan ook zo maar waar zijn wat je vader denkt, want als het om politiek gaat dan schrik ik nergens meer van. Mocht het niet zo zijn, dan is het wel een kapitale inschattingsfout van Lubbers en zal de vriendschap met Bea wel een stuk minder worden. Eigenlijk kan het CDA er al bijna niet meer onderuit omdat nu zeker VVD en PVV samen de schuld aan het CDA zullen geven als het mislukt. Het feit dat ze nu nog praten wil al zeggen dat op het gebied van immigratie en aanpak van de foute marokkanen geen problemen meer zijn, want dat is toch echt het eerse punt dat het CDA besproken heeft. Als dat namelijk niet goed kwam, dan hoefde er niet verder gesproken te worden. Ik schat de kans heel groot in dat die 3 er uit gaan komen. Het allermooiste zou zijn met gedoogsteun van de PVV, want dan heeft de PVV de meeste macht en zal er niet zo scherp op veroordeeld worden als het mis llopt als de partijen die de ministers leveren.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 00:32

Ik denk niet dat Lubbers openlijk zijn vriendschap met Hare Majesteit op gaat zeggen :Y)
Wie weet wat zij tegen hem heeft gezegd. Hee Lubbie, zet dat CDA er effe bij, dan doe ik een goed woordje voor dat vluchtelingenwerk van je.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 09:44

Nicolletje schreef:
Het gaat erom waarschijnlijk, dat het idee van kopvoddentaks gebaseerd is op iets wat Moslims/ moslimlanden zelf eigenlijk ook doen bij anderen.

En dan gaan wij het ook doen? Snap ik echt niet. Je gaat je eigen beleid toch niet baseren op de slechte voorbeelden van andere landen waar je het juist enorm mee oneens bent? Dan doe je precies hetzelfde!

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 10:11

Janesmith:
Citaat:
De enorme verontwaardiging over de suggestie een kopvoddentaks in te voeren, bewijst maar weer eens hoe zeer discriminatie in Nederland door 'goede' Nederlanders wordt afgekeurd. Het is in dat licht dan ook bevreemdend dat de regels die de islamitische sharia officieel oplegt aan niet-moslims, ten aanzien van kleding, belasting, gedrag, haardracht, wijze van vervoer, enzovoort enzovoort, nooit veel aandacht hebben getrokken en geen bekendheid genieten, laat staan dat deze regels (in de wandeling bekend als het Pact van Umar) ooit bij Nederlandse politici tot verontwaardiging hebben geleid. Stelt Wilders eens iets voor dat van perfecte aanpassing aan de gewoontes van de Islam voldoet, is het weer niet goed en valt het hele linkse land over hem heen.

Wat een wonderbaarlijke redenering.

Goede Nederlanders houden niet van discriminatie en dat ze zich nooit openlijk uitspreken tegen het bestaan van een wettenstelsel in een ander land dat discrimerend werkt, betekent eigenlijk dat ze dankbaar zouden moeten zijn voor een staaltje van dezelfde soort discriminatie in hun eigen land.

'Wij mogen discrimineren, uitingen van godsdiensten verbieden want hun doen dat ook!'

Nee, wij hebben een grondwet waarin de rechten van alle mensen die inwoner zijn in dit land, zijn vastgelegd.
Dat veranderen, is afglijden naar de situatie in die landen die je veroordeelt, zoals Shadow0 als stelde.

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 12:00

Het zit er echt aan te komen. De verwachting van vele betrokkenen is dat de kans inmiddels rond de 80% ligt over het vormen van een rechtse regering. De vraag is nu nog of de 3 partijen samen zitting nemen of dat het een kabinet vmet gedoogsteun wordt. De voorkeur lijkt te gaan naar een kabinet met de 3 partijen daar de macht van een gedoogpartij onevenredig groot is in vergelijking met de zittende partijen. Een gedoogpartij heeft over het algemeen wel de lusten en niet de lasten.

CDA WEERSTAND TEGEN PVV BROKKELT AF

DEN HAAG - De weerstand van het CDA tegen samenwerking met Geert Wilders brokkelt af – zowel in de top van de partij als bij de achterban. Het is bij de geheime gesprekken tussen VVD, PVV en CDA niet meer de vraag óf, maar hoe de rechtse samenwerking kan worden vormgegeven
Bronnen rond de formatie melden dat CDA-fractieleider Verhagen de horde van politieke samenwerking met de PVV inmiddels heeft genomen. De voornaamste vraag is of de partijen gaan onderhandelen over een driepartijencoalitie of over een minderheidskabinet van VVD en CDA met gedoogsteun van de PVV.

Lees verder >>>

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 12:11

Shadow0 schreef:
Nicolletje schreef:

En dan gaan wij het ook doen? Snap ik echt niet. Je gaat je eigen beleid toch niet baseren op de slechte voorbeelden van andere landen waar je het juist enorm mee oneens bent? Dan doe je precies hetzelfde!

Ja ik denk dat zelfs veel pro-PVV'ers het een behoorlijke uitglijder vonden.

janesmith schreef:
CDA WEERSTAND TEGEN PVV BROKKELT AF

Mijn eigen theorie over Lubbers + Koningin is als volgt.

Wilders en co zijn het meest voorstander van de Koningin afzetten van haar taken. Er is steeds meer animo in het land daarvoor.
Maar blijkbaar wil Nederland toch een rechts kabinet, met name de kringen die de Koningin het liefst alleen lintjes door ziet knippen.
Als Wilders nu in het kabinet komt, staat hij zo trots als een aap met zeven banketstaaf op dat bordes.
Hij zal zich de maandag daarna niet meteen buigen over een voorstel om de Koningin af te zetten van haar politieke taken.

Als de Koningin zo anti-pvv of anti -rechts is, dan zal zij vanzelf binnen 4 jaar wel merken of het kabinet is geklapt, PVV is omgevallen en de kiezers massaal naar links stappen of niet. Maar dat is dan niet langer haar probleem maar die van Wim Lex :Y)

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 13:35

Wat een feest gaat dat worden als Wilders samen met Bea op het bordes zou komen te staan. Zal mij benieuwen of ze net zo vrolijk kijkt als die Melkert destijds in dat interview met Pim Fortuyn. ;-)

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 13:57

Bea kan vriendelijk glimlachend de handjes schudden van de grootste criminele leiders op de wereld, dus dit kan zij vast ook wel *D

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 13:59

Ze heeft al ervaring met haar schoonfamilie, want de vader van Maxima zal ze ook regelmatig handjes schudden en koffie of the mee drinken. ;-)
Bij Wilders zijn het alleen nog beschuldigingen, die vader van Maxima heeft het in de praktijk allemaal al uitgevoerd. Misschien heeft hij Bea wel omgepraat dat rechts zo slecht niet is. _O-

jantergouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 15:34

Vandaag is het de grote dag wat betreft een voortgang over de formatie van een rechts kabinet. Zelf kan ik me nog steeds niet voorstellen dat het er van gaat komen,mocht dat wel zo zijn dan is uit oogpunt van de P.V.V. een kabinet naar Deens model de ideale oplossing.

Het ziet er naar uit dat PVV-leider Geert Wilders niet in een kabinet stapt, maar gedoogsteun gaat geven aan een rechtse minderheidsregering. Tactisch doet hij daar verstandig aan. Zijn Deense zusterpartij, de Dansk Folkeparti (DF) van Pia Kjaersgaard, heeft vanuit een dergelijke positie de afgelopen negen jaar veel invloed kunnen uitoefenen.

Als Wilders slim is, volgt hij de strategie van Kjaersgaard, zeggen een Deense vakbondsleider, politiek journalist, DF-Europarlementariër en politicoloog, eensgezind. In elk geval is Wilders goed op de hoogte van de Deense politiek. ‘Hij komt geregeld naar Denemarken en heeft Kjaersgaard vaak ontmoet’, zegt Morten Messerschmidt, die vier jaar voor de DF in het parlement zat en sinds een jaar Europarlementariër is. ‘De voordelen van gedoogsteun zijn zeker besproken.’

Geen kant op
Sinds 2001, toen de DF met 12 procent van de stemmen voor het eerst electoraal doorbrak, gedoogt de partij een regering van liberalen en conservatieven. ‘Het kabinet kan geen kant op zonder onze steun. In ruil daarvoor krijgen wij onze zin in de strijd tegen de islam en de aanscherping van het immigratie- en het integratiebeleid’, gniffelt Messerschmidt.

Volgens politiek verslaggever Martin Kaae van het dagblad Politiken is de DF ‘de meest loyale gedoogpartij sinds de Tweede Wereldoorlog’. Anders dan Nederland heeft Denemarken een lange traditie van minderheidskabinetten. Kaae: ‘Die waren niet altijd even stabiel. Maar de DF-parlementariërs spelen een geslepen politiek spel. Zij hebben baat bij de status quo. Zij zijn niet verantwoordelijk voor de fouten van de regering, maar hebben wel veel invloed. Ze zijn erin geslaagd hun speerpunten te verzilveren. Niet alleen op het terrein van de immigratie, maar ook op dat van de zorg van bijvoorbeeld ouderen.’

Linkse neigingen
Net als de PVV heeft de DF op sociaal-economisch vlak linkse neigingen. De DF is voor het beschermen van de verzorgingsstaat, voor betere pensioenvoorzieningen en tegen de verhoging van de AOW-leeftijd. Vakbondsleider Dennis Kristensen van de FOA (de Deense FNV) heeft ‘gemengde gevoelens’ over de rol van de DF. ‘De Deense regering is nu al negen jaar in de greep van de meest rechtse partij. De sociaal-democraten krijgen nauwelijks een voet tussen de deur’, analyseert hij. ‘Dat is vervelend. Maar de DF haalt ook zaken binnen die belangrijk zijn voor ons.’

Stuitend vindt Kristensen dat ‘het al negen jaar onmogelijk is een fatsoenlijke discussie te voeren over religie, de toekomst van mensen met een kleurtje en het asielbeleid’. Hij vreest dat die houding Denemarken uiteindelijk zal opbreken. ‘Immigratie lijkt nodig om in de toekomst voorzieningen in de kinderopvang en de ouderenzorg te garanderen. Maar het debat over laagopgeleide arbeidsmigranten wordt gemeden. Ook door traditioneel links, dat onder invloed van het electorale succes van de DF op immigratieterrein behoorlijk naar rechts is opgeschoven.’

Meningsverschillen
VVD, CDA en PVV hebben fundamentele politieke meningsverschillen. Die hoeven een goede samenwerking niet in de weg te staan, meent Europarlementariër Messerschmidt. ‘Ze kunnen worden geneutraliseerd met een agreement to disagree. Wij hebben slechts één programmapunt waarop we besloten hebben het niet met elkaar eens te zijn: de Europese Unie. Net als de PVV zijn we zeer sceptisch over de EU. We hebben afgesproken dat de coalitie bij Europees beleid steun bij andere partijen mag zoeken. De DF zal dergelijke besluiten niet vetoën, maar ook niet steunen. Die afspraak werkt.’

Dat in Nederland de laatste weken serieus naar ‘het Deense model’ wordt gekeken, vindt hoogleraar politieke communicatie Claes de Vreese begrijpelijk. ‘De situatie in 2001 in Denemarken en 2010 in Nederland is vergelijkbaar. Maar er zijn ook essentiële verschillen’, zegt De Vreese, een Deen die is verbonden aan de Universiteit van Amsterdam. ‘Om te beginnen is de DF een echte politieke partij met leden en is de PVV, met Wilders als enig lid, meer een beweging. Verder is de positie van de derde partner in het gedoogmodel in Nederland zwakker dan in Denemarken destijds. De conservatieven behaalden eenzelfde verkiezingsresultaat als in eerdere jaren. Het gehalveerde CDA is een bloedende partij.’

Economie
Het grootste verschil schuilt in de economische omstandigheden. ‘In 2001 zat de Deense economie ontzettend mee. De minderheidscoalitie kon makkelijk toegeven aan sociaal-economische wensen van de DF. Die financiële ruimte heeft een kabinet van VVD en CDA niet.’

De DF is het afgelopen decennium succesvol geweest. Maar De Vreese en Kaae vragen zich af of uiteindelijk niet de sleet zal komen op haar strategie. De Vreese: ‘In 2001 kon de DF bijna honderd procent van haar speerpunten binnentakelen. Bij de verkiezingen van 2005 kon zij zich wederom als buitenstaander manifesteren, in 2007 al iets minder. Dat kan volgens mij in 2011 nauwelijks meer, omdat de DF inmiddels wordt gezien als het establishment.’

Politiek verslaggever Kaae bereidt zich voor op ‘spannende tijden’. De grote vraag is of in de komende verkiezingsstrijd islam en integratie opnieuw het debat zullen domineren. ‘Bij de kiezers is het sentiment niet weg’, zegt hij. ‘Maar de sociaal-democraten en socialisten zijn inmiddels zover naar rechts opgeschoven, dat de DF die troefkaart misschien niet weer kan spelen.’

Bron Deens model biedt veel voordelen voor Wilders

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 22:13

Het ziet er naar uit dat we echt een rechts kabinet gaan krijgen. Had ik niet verwacht. En een kabinet dat zelfs de best mogelijkheden biedt voor de PVV om toch verder te groeien. Een gedoogkabinet. Kan niet geloven dat de VVD en vooral het CDA dit toestaan. PVV kan nog steeds blijven roepen wat ze willen wat de Islamisering betreft en heeft eigenlijk alleen de lusten en geen lasten van het kabinet.
Ben benieuwd naar de buitenlandse pers, want dat gaat ook nog mooie staaltjes opleveren.

IK HEB ER ZIN AN!
Prof. Pim Fortuyn

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-10 22:33

Gefeliciteerd! Of ben ik nu te vroeg? Ben blij dat er weer een bestuur is. Dit nieuwe kabinet heeft een flinke klus te doen, daar kunnen ze wel gelukswensen voor gebruiken. Veel bokt discussie materiaal verwacht ik in ieder gevalb :P