Leerkracht met hoofddoekje voor de klas.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mag een leraar een hoofddoekje/keppeltje/etcetera voor de klas dragen?

Ja
274 (40%)
Nee
396 (59%)

Totaal aantal stemmen: 670

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 09:50

Citaat:
ja. net zoals het mijn recht is een hoofddoek te dragen in nederland en net zoals het een feit is dat de hoofddoek mijn functioneren niet in de weg staat.

dus omdat anderen te ^%$^$% zijn om mij aan te nemen, terwijl er van mijn kant heel veel inzit en wil komt, zal ik geen inkomen mogen genieten? dus geen loon en geen uitkering? dus eigenlijk een zware bestraffing (geen geld met alle gevolgen van dien) enkel omdat iemand een hoofddoek draagt? en mijn goede gedrag, namelijk mijn inzit, wil en diploma's zouden niets waard zijn en ik zou hierdoor eindigen op straat, bij de voedselbank, onder een brug? zou nederland toch niet op zn geweten willen hebben, men heeft hart gevochten voor de vrijheid toch?

HEEL sterk omschreven, precies de spijker op zn kop..

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 10:03

nicole3939 schreef:
Maar waarom mogen zij wel beslissen schoenen aan of niet?
Terwijl een werkgever bv. bijna niet meer mag beslissen of hij opdat moment een vrouw of een man in zijn team erbij wil?

Basically: dat soort regels ontstaan als blijkt dat mensen het zelf niet in redelijkheid kunnen oplossen. Dus wat dat betreft - werkgevers hebben te vaak mensen ten onrechte uitgesloten op basis van geslacht, en dus is er een regel ontstaan die dat verbiedt.

Met schoenen is er nog geen sprake geweest van systematische onredelijkheid. En ik hoop dat dat zo blijft :)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 12:41

CtjeLief schreef:
Citaat:
ja. net zoals het mijn recht is een hoofddoek te dragen in nederland en net zoals het een feit is dat de hoofddoek mijn functioneren niet in de weg staat.

dus omdat anderen te ^%$^$% zijn om mij aan te nemen, terwijl er van mijn kant heel veel inzit en wil komt, zal ik geen inkomen mogen genieten? dus geen loon en geen uitkering? dus eigenlijk een zware bestraffing (geen geld met alle gevolgen van dien) enkel omdat iemand een hoofddoek draagt? en mijn goede gedrag, namelijk mijn inzit, wil en diploma's zouden niets waard zijn en ik zou hierdoor eindigen op straat, bij de voedselbank, onder een brug? zou nederland toch niet op zn geweten willen hebben, men heeft hart gevochten voor de vrijheid toch?

HEEL sterk omschreven, precies de spijker op zn kop..

en als je hoofddoek verruilt voor sportschoenen???

Ik vraag me alleen af in hoeverre je zo vast wil houden aan je principe :) :) ik vermoed namelijk dat als je door het persee op willen blijven houden van je hoofddoek geen inkomen meer hebt, dat je dan toch echt de hoofddoek af zal doen :)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 12:46

jameyskatje schreef:
vroeger toen de moslima's nog niet zo gek veel werkde in nederland hoorde je niemand klagen over een hoofddoek op het werk.

maar nu, nu meer vrouwen in het bedrijfsleven een hoofddoek dragen en nu ook meer hoofddoekdragende vrouwen een goede opleiding met goede baan hebben. nu pas komt er gezeik over.

is dit een manier van 'klein houden'?

weet ik niet :) Feit is wel dat wij er allemaal best wel aan moeten wennen :) hoofddoeken zijn nog niet helemaal ingeburgerd vrees ik :)

_JL_

Re: Leerkracht met hoofddoekje voor de klas.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 12:53

hoofddoeken creëeren nu eenmaal een afstand, hoe je het ook draait of keert...
dat gaat nog jaren duren voor dat verandert...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 12:57

JS......... wellicht heb je het ooit een keer ergens gewschreven :) en heb ik het niet meegekregen......

maar mag ik je vragen hoe en waarom en waarvoor je ooit moslim bent geworden? en hoe je ouders daarop reageerden, je familie en je vrienden??

als het te persoonlijk is, dan snap ik dat absoluut, maar ik ben er wel erg nieuwsgierig naar :)

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 12:58

Voor veel moslima's is het absoluut geen optie de hoofddoek af te doen, het is deel van hun identiteit, hun geloof, hun manier van leven. En als je dat niet kent, dat zelf niet ervaart kun je daar geen uitspraken over doen vind ik.. (als in: dan doe je hem toch gewoon af?) Veel mensen ontbreekt het aan inlevingsvermogen waardoor soms zulke uitspraken worden gedaan..

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 13:01

En hoe zit dat dan met Gothic's of punkers, of, of, of....... er zijn zoveel mensen die hun identiteit via kleding of uiterlijk tonen......

maar of ik een punker aan het bed van een 91 jarige ziekelijke mevrouw wil, is denk ik niet eens de vraag waard :)

Het is goed om ergens voor te staan, ergens voor te gaan...... alleen vind ik dan dat je niet moet huilenbalken als de maatschappij je terugfluit :)

Ik kan ook niet in mijn rijbroek op sollicitatie gaan voor een directeursfunctie, terwijl ik in hart en nieren een paardenbep ben, mijn manier van leven is........

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 13:18

ik ga met je mee CtjeLief. dankjewel.

KiWiKo, ik heb het al vaak beschreve op bokt, als je het niet kan terug vinden wil ik het best nog eens typen, maar niet nu (ben aan het werk) ik neem er graag even de tijd voor dan.

nogsteeds begrijp ik jou vergelijkingen niet helemaal

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 13:20

ik ga wel even zoeken :D het zal vast inderdaad niet in een zin uit te leggen zijn :)

nou verruil hoofddoek voor sportschoen :)

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 13:21

niet vergelijkbaar.. Je kunt geloof niet vergelijken met een fashion item.. Dat is toch heel begrijpelijk..

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 13:22

In je rijbroek sollisciteren voor een directeursfunctie kun je niet vergelijken met een hoofddoek dragen, dat is wat kort door de bocht...

Ik denk dat de reactie op de hoofddoek eigenlijk angst en onbegrip is. Want waar maken we nu eigenlijk een punt van? Iemand die zich anders kleedt, uit overtuiging, nou en?

Wat dat aangaat, zijn we schijnbaar toch af en toe net schapen, dat wat er niet net zo uitziet als wij, past niet, is fout...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 13:23

Hoofddoek met sportschoenen... :+

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 13:28

Citaat:
Ik denk dat de reactie op de hoofddoek eigenlijk angst en onbegrip is. Want waar maken we nu eigenlijk een punt van? Iemand die zich anders kleedt, uit overtuiging, nou en?

Wat dat aangaat, zijn we schijnbaar toch af en toe net schapen, dat wat er niet net zo uitziet als wij, past niet, is fout...

Juist! En veel mensen die zogenaamd 'tegen een hoofddoek' zijn, staan ook werkelijk niet open voor iets positiefs, en dat is heel vervelend.. Telkens maar zoeken naar vergelijkingen om weer tekort te doen aan de hoofddoek.. (gewoon om er maar negatief over te kunnen zijn)

In plaats van iemand gewoon respecteren en behandelen als ieder ander, moslima's zijn niet alleen een 'hoofddoek!' Het zijn vrouwen met een karakter, met hobby's, met humor, met intelligentie, met honger, met dorst, met emoties, en gevoelens, kortom, net zoals iedereen! Enige is dat ze hoofddoekje willen dragen vanwege hun geloof, what's the problem?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 13:32

CtjeLief schreef:
niet vergelijkbaar.. Je kunt geloof niet vergelijken met een fashion item.. Dat is toch heel begrijpelijk..

en hoe zit dat met gorhics en punkers?

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 13:36

Dat zijn ook mensen zoals jij en ik, die zich prettig voelen bij een bepaalde soort muziek en kleding. Het uiterlijk zegt niets over het innerlijk, voor zover je wilt oordelen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 13:38

maar waarom mag een gothic of punker wel afgerekend worden op uiterlijke verschijning en een hooffddoek dragende moslima niet?

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 13:43

omdat een hoofddoek over het algemeen niet als niet-representatief wordt beschouwd... gothisch uiterlijk, of punker uiterlijk wel.. En natuurlijk weer: Doordat hoofddoek uit geloofsovertuiging wordt gedragen wordt dit ondersteund door de wet..

intral

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 13:45

KiWiKo schreef:
maar waarom mag een gothic of punker wel afgerekend worden op uiterlijke verschijning en een hooffddoek dragende moslima niet?

Vraag ik me ook al erg lang af :)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 13:49

CtjeLief schreef:
omdat een hoofddoek over het algemeen niet als niet-representatief wordt beschouwd... gothisch uiterlijk, of punker uiterlijk wel.. En natuurlijk weer: Doordat hoofddoek uit geloofsovertuiging wordt gedragen wordt dit ondersteund door de wet..

ik weet niet of een hoofddoek als niet, niet representatief kan worden beschouwd :) en waarom word een gothic uiterlijk of punker uiterlijk wel als niet representatief beschouwd??

we gingen toch voor gelijkheid? Zoals ik dit zo lees, mag groep A wel afgerekend worden op uiterlijk, en groep B niet?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 13:50

Mensen die 'tegen de hoofddoek' zijn, zijn volgens mij eigenlijk meer tegen de buitenlandse jeugd, de groepjes marokkanen en turken die je 's avonds in de stad tegenkomt en je vanalles naroepen.. Daar wordt de hoofddoek nog steeds mee geassocieerd.

Ik vind die marokkaanse jongeren ook vreselijk.. Bijna net zo erg als de nederlandse jochies met hun petjes en oorbellen en volkswagen golf en nike schoenen.. :=

En als je dan een groep marokkaanse vrouwen tegen komt, met hun hoofddoeken en die alleen maar in het marokkaans praten.. nou ja, je snapt em wel.

Ik vind het ontzettend kortzichtig dat die mensen denken dat ze zonder hoofddoek geen moslim zijn ofzo. Je kleding maakt je echt niet meer of minder moslim. Identiteit? Pff.. zal wel.. aan een Christen zie je ook van buiten niet dat ie Christen is, aan een Jood zie je niet dat die joods is enz enz. Dus waarom zou een moslim dat wel moeten laten zien? Bloot voelen zonder hoofddoek?? Pff.. doe het een week en je weet niet anders meer. Manier van leven? "O jee, nu heb ik een hoofddoek, nu ga ik ineens op een andere manier leven" Laat me niet lachen..
Als ze zich eens gewoon wat meer 'Nederlands' kleden dan worden ze direct veel beter geaccepteerd. Ik zie daar alleen maar voordelen in.
Zoooo 20e eeuws om je zo vast te klampen aan een geloof :Y)

Ik sta open voor bijna alles, maar niet voor mensen die zo smallminded zijn dat ze blindelings fantasieboekjes van duizenden jaren oud volgen :=

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 13:51

even vooropgesteld Ik ben absoluut niet anti hoofddoek :D :D

speel nu alleen even advocaat van de duivel :)

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 13:53

Citaat:
en waarom word een gothic uiterlijk of punker uiterlijk wel als niet representatief beschouwd??

Goede vraag.. Ik denk omdat je er 'extremer' uitziet als bijvoorbeeld gothic.. maar ik weet het niet, kan ik je geen antwoord op geven!

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 16:00

MysticTinker schreef:
Ik sta open voor bijna alles, maar niet voor mensen die zo smallminded zijn dat ze blindelings fantasieboekjes van duizenden jaren oud volgen :=

Ik ben verre van gelovig maar vind dit toch wel een behoorlijk kwetsende opmerking... moet dat nou zo??

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 16:07

gelukkig heeft heino er al op gereageerd, ik vond het namelijk ook heel raar. het is gewoon een beschuldiging en verwerping naar gelovigen toe. dus eigenlijk voel je jezelf suprieur aan gelovigen, zo'n gevoel krijg ik er namelijk bij. enorm kwetsende opmerking.

over smallminded gesproken zeg