13-jarig meisje wil alleen de wereld rondzeilen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Perrokai

Re: 13-jarig meisje wil alleen de wereld rondzeilen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 19:08

Er vaart geen tweede boot achteraan, is ooknooit ter srpake geweest behalve in dit topic. Ze kan zich aansluiten bij een konvooi, weet niet of die mensen op die verantwoordelijkheid zitten te wachten. Misschien is ze dan voor piraten iets minder aanlokkelijk maar bij storm kan er niemand even omdraaien of overstappen om haar te hulp te schieten. Dan moet je en koers kiezen waarbij je de meest gunstige omstandigheden hebt voor je boot, even stoppen of over stag gaan is er dan niet bij, dan riskeer je ook nog het leven van je eigen bemanningsleden.

Nogmaals , hoe geweldig slim ze ook is, hoe getalenteerd ook, hoe psychisch in orde bevonden ze ook is, dat heeft niks te maken met inschattingsvermogen van volwassen mensen om te kunnen oordelen, of noem het veroordelen....wat je wil, dat het risico en de gevaren niet opwegen tegen het uiteindelijke doel.
Dat het doel het niet waard is om wettelijke regelingen en bepalingen aan je laars te lappen of uitzonderingen te gaan maken.

Is gewoon een kwestie van je normale gezonde verstand te gebruiken enheeft niets met Laura als persoon te maken.

Van uit Portugal vertrekken is weer een strategische punt in dit verhaal om niet opgepakt te kunnen worden. Dus wie kan nog beweren dat niet alle mogelijkheiden aangrijpen om hun zin door te kunnen drijven......

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 19:55

Ik wens haar veel succes. Maar als er iets mis gaat mag ik toch hopen dat alle kosten gewoon voor haar eigen rekening (of van pa en ma) zijn.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 23:45

stel je toch eens voor hoe die ouders zich moeten voelen als het finaal mis gaat....

pffffttt.... dat ze dat risico durven nemen zeg. on-voor-stel-baar

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 23:48

Weet je wat ook doodeng is... de eerste keer dat je je kind door druk stadsverkeer alleen naar school laat fietsen.
De risicos daarvan zijn ook onvoorstelbaar, toch neemt iedereen ze. Omdat iedereen het doet.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 13:27

randalinpony schreef:
Weet je wat ook doodeng is... de eerste keer dat je je kind door druk stadsverkeer alleen naar school laat fietsen.
De risicos daarvan zijn ook onvoorstelbaar, toch neemt iedereen ze. Omdat iedereen het doet.

Ook weer zo'n heerlijke vergelijking. Dat is natuurlijk precies hetzelfde als je kind 2 jaar(!) alleen te laten zeilen. :Z

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 13:30

Precies Jildau! Je zult toch echt ooit aan het verkeer moeten leren deelnemen, anders kom je nergens! Daar kun je het beste je kinderen vanaf jongs af aan bekend mee maken, des te makkelijker kunnen ze als ze groot zijn de weg op!

Maar 2 jaar op zee is niet bepaald noodzakelijk om je aan te kunnen passen aan de maatschappij...

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 15:30

En niemand houdt hier haar handje vast de eerste keren om haar er aan te laten wennen, niemand die even zegt pas op kind....en het even over neemt tot het veilig genoeg is en het risico klein genoeg is of acceptabel.

Hier duw je haar af en je hebt er geen enkele invloed meer op... En als er wat gebeurt, kun je alleen hopen dat ze kans ziet in het vlot te komen want het duurt uren voor je bij haar bent.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 15:33

Ik vraag me af, kan dit niet onder kindermishandeling vallen?

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 17:14

En een oranje vlaggetje aan het schip zal ook niet erg helpen denk ik.....

:Z

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 17:44

Dat is het hele punt niet.

De gevaren in druk verkeer zijn groot, maar niemand zou er over denken zijn kind daaraan níet bloot te stellen. En of je ze nou al van jongs af voorbereid of niet, het blijft erg, erg gevaarlijk. Bovendien is Laura al van jongs af aan met zeilen bezig.

Iedereen loopt risico. Jullie laten je kinderen waarschijnlijk allemaal paardrijden, dat is ook een sport met een hoog risico en nee, niemand hóeft paard te rijden. Tuurlijk, allemaal heel anders want je kind maakt geen tocht van 2 jaar.... Maar in een ZZ-parcours loopt het anders ook een aardig risico om te verongelukken. Geldt voor heel wat andere sporten en die hóef je ook niet te doen.

Laura neemt een groot risico, maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat er zo fel gereageerd wordt, omdat het een ongewoon risico is.

Ik zou ook niet staan te juichen als mijn kind zo een plan opvatte, sterker nog, dan kocht ik gewoon geen boot. :+
Maar ik snap bijvoorbeeld het gezeur over eenzaamheid niet. Als het wat dat betreft té zwaar is voor dat meisje, dan kan ze stoppen met haar tocht. Ook als er andere problemen opdoemen.

Nee, niet als ze in zwaar weer terechtkomt, maar hoeveel mensen zijn er de afgelopen tijd alleen al in Europa verongelukt door overstromingen en zwaar weer? Risico loopt iedereen.

Polaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 17:56

Ik gun het haar wel om te gaan.

Ik heb ook alleen het idee dat ze de gevaren niet zo inziet.
Vraag van Harm Edens in On Air: Heb je het er met je ouders over gehad wat er gebeurt als je in een hurricane terecht komt?
Antwoord: Maar dat gebeurt niet.
Harm: Nee maar stél dat dat gebeurt?
Zij: Nee, maar het gebéurt niet!

Dat is een redelijk naieve houding...
Maar waarschijnlijk verwacht ze wel om gered te worden als het misgaat.

Leerplichtbezwaren die sommigen hier hebben, heb ik niet echt.
Dat haalt ze dan twee jaar later maar weer in of zo :+
Mogen ze van mij best een uitzondering op maken.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 20:34

randalinpony schreef:
Ik zou ook niet staan te juichen als mijn kind zo een plan opvatte, sterker nog, dan kocht ik gewoon geen boot. :+
Maar ik snap bijvoorbeeld het gezeur over eenzaamheid niet. Als het wat dat betreft té zwaar is voor dat meisje, dan kan ze stoppen met haar tocht. Ook als er andere problemen opdoemen.

Stoppen? Euh zo werkt dat niet echt als je de oceaan op gaat. 't is niet dat je de trein terug kan nemen.

Debski

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 20:38

Ik vind het persoonlijk ook erg onverantwoordelijk. En idd haar houding erg naief. Maar ben het er ook wel mee eens dat we dagelijks aan gevaren bloot gesteld worden waar we niet eens over nadenken.
Maar je moet er toch niet aan denken dat je dochter op zee word overvallen of verkracht door een paar piraten. Of idd in een gigantische storm terecht komt. Brrr mijn keuze zou het niet zijn voor mijn kind.

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 22:18

Ik sta wel bij gevaren stil, vooral voor kinderen en ik merk dat vele ouders er steeds makkelijker in worden en zo gebeuren er ook steeds meer vervelende dingen met de jeugd en krijg je een jeugd waar wel iedereen over klaagt maar aan de ander kant hard roept, we moeten ze los laten en vrij laten.....

Hier mag je kind van 12 en jonger nog geen uur alleen thuis laten en krijg je de kinderbescherming op je dak als iemand het door heeft. Vond dat in de eerste instantie nogal overdreven maar nu weet ik het zo net nog niet. Er zit wat in want er zijn ook maar zat ouders die fulltime werken en hun kind overdags zelf lekker aan laten modderen. Sleutelkinderen heten ze in NL. De 1 kan het aan of eht leuk of goed is of niet maar een ander kind ontspoort.
Mijn maag draait om als kleine kinderen lekker tussen de paardenbenen rondhobbelen want ach paard doet niks....Zo draait hij ook om als ik hele kleintjes hier zie fietsen wat zelden is en alleen bij bepaalde gezinnen gebeurt, ze scheuren hier door dorpen als idioten. Zo kneep een klein jochie er tussenuit en klapte op een vrachtwagen, gelukkig een paar schaafwondjes en chauffeur zag wel het fietsje er onder liggen en was totaal over stuur. Kind pakt fiets en gaat er vandoor terwijl de man nog een kwartier bij moest komen. Nog geen twee weken later fiets hij ergens onder een auto toen kon hij wel het ziekenhuis in. Ben je dan als ouder niet iets te nalatig misschien ? Of ach, hij is wel veel te jong maar hij is zo slim dus hij moet het maar leren. Nou hij leert niks....hopelijk overleeft hij het.

Zo zijn er ook zat ouders die het verkeer richting school dusdanig gevaarlijk vinden dat ze hun kinderen pas op veel latere leeftijd alleen laten gaan.

In mijn ogen stellen alleen mensen met een zeer laconieke houding hun kinderen bloot aan zeer gevaarlijke situaties. Als het zeer gevaarlijk is moet er een instinct naar boven komen dat zegt, nee dit niet, daar zoeken we een andere oplossing voor tot het wel acceptabel is. als we de extremen ook acceptabel gaan vinden worden grenzen steeds verder verlegd en de maatschappij word al steeds moeilijker en gevaarlijker.

Mijn nichtjes zijn ook praktisch op het water geboren, zeilen al vanaf hun zesde denk ik begonnen in piraatjes. Hebben opleidingen gevolgd, hebben wedstrij gezeild, het is hun lust en hun leven. Moet je eens kijken hoe iedereen roept als ik die 15 jarige morgen net zo goed voorbereid afduw in de haven van Ijmuiden.

Laura zegt net nog, piraten hebben niet zoveel interessen in jachten.....fout ! Makkelijkere prooien zijn er niet voor ze met een grotere opbrengst aan boord. Ze vaart dus ook zo dwars door het gevaarlijkste gebied qua piraten, hetzij in konvooi maar dat valt dus af te wachten. Konvooien wachten niet met vertrekken op haar.

En wat betreft gevaren, verkeer weet je, deze grote gevaren weet je maar je kunt niet inschatten dat je je kind naar een creche brengt waar een 1 of andere idioot gaat lopen schieten. Zo'n risisco kun je amper bedenken....dat is hier het tegenover gestelde. Je doet het bewust en dat vind ik een kwalijke zaak....

Taj_Mahal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 22:24

Heino schreef:
Ik vraag me af, kan dit niet onder kindermishandeling vallen?

dit is geen kindermishandeling, dat kind wil het helemaal zelf. En ik vind het dikke onzin maarja, ze heeft het wel voor elkaar gekregen! ;)

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 22:58

Maar is het nalaten van beschermen van je kinderen dan geen mishandeling?
Verder helemaal eens met Perrokai :)

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 23:02

Perrokai schreef:
En wat betreft gevaren, verkeer weet je, deze grote gevaren weet je maar je kunt niet inschatten dat je je kind naar een creche brengt waar een 1 of andere idioot gaat lopen schieten. Zo'n risisco kun je amper bedenken....dat is hier het tegenover gestelde. Je doet het bewust en dat vind ik een kwalijke zaak....

Ben het helemaal met je eens, maar inmiddels denk ik:
Dág Laura :evaw: , :evaw: dág vader en moeder..... en hoop op héél weinig media aandacht voor deze trip. Ze hebben nu aandacht en waarschuwingen genoeg gehad.

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 23:19

Precies Paars, op dat punt ben ik ook al beland en iedereen om mij heen inmiddels ook........

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 23:33

Bandida schreef:
randalinpony schreef:

Stoppen? Euh zo werkt dat niet echt als je de oceaan op gaat. 't is niet dat je de trein terug kan nemen.

Als er iets is met Laura, dan kan ze een noodsignaal afgeven, waarop de dichtstbijzijnde boot haar oppikt. En ja dat kan een paar dagen duren.
Als ze het psychisch niet trekt kan ze in de dichstbijzijnde haven aan wal gaan en een ticket home bestellen. Ze zal wel vaker aanleggen in een haven om voorraad in te slaan neem ik aan.
En dat kan dan wel enkele weken duren misschien maar dat overleeft ze vast wel, tenzij haar apparatuur het begeeft, kan ze contact met de buitenwereld houden.

Of ze wel of niet in konvooien gaat varen is alleen maar speculatie van ons, wij weten toch niet wat ze allemaal al geregeld hebben op dat vlak? Door piratengebied varen vind ik verder ook stom hoor, dat is inderdaad iets opzoeken dat je maar beter kunt vermijden.

Ik denk trouwens dat een overgroot deel van de mensheid nooit echt volwassen genoeg wordt voor dit soort tochten. Al die mensen die met alcohol achter het stuur kruipen, die hebben volgens mij ook van die onderontwikkelde puberbreinen maar die worden wel verantwoordelijk genoeg geacht om auto te rijden, te stemmen, of kinderen op te voeden.

Dus de vraag is, als je op je 13de nog niet volwassen genoeg bent, wanneer dan wel?
Een volwassene stelt zichzelf aan dezelfde gevaren bloot als Laura, en volgens jullie redeneringen zou zo iemand dus alleen al omdat ie een veel groter risico neemt dan jullie verstandig achten, niet bekwaam zijn.

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 00:11

Het is geen vraag, het is een feit dat je op je 13e nog niet volwassen bent. Lichamelijk psychisch en wettelijk gezien.

Mensen die met alchohol achter het stuur kruipen en onderontwikkelde puberbreinen hebben zoals je dat zo mooi zegt haha....worden niet geacht verantwoordelijk genoeg te zijn want dat bewijst al dat ze dat niet zijn. maar hou ze maar eens tegen om kindjes te maken, ook daar staan ze niet bij stil met alcohol in dat brein. Daar lopen al die kindjes van rond die er per ongeluk zijn gekomen en waar nooit goed over na gedacht is.

En je kunt ze moeilijk allemaal gaan castreren.. ;)

En je moet het omdraaien, omdat ze een kind is van 14 kan ze nooit bekwaam genoeg zijn om een storm te trotseren, nooit de kracht opbrengen om handmatig het roer vast te houden als de automatische piloot het niet meer aan kan of begeeft. Nooit de kracht opbrengen om in een storm of fikse wind het zeil handmatig te reven indien nodig. Nooit noodreparaties doen die te zwaar zijn voor een kind of te technisch wat al snel is. En door haar naiviteit, wat bij een kind van die leeftijd hoort,kan ze nooit alles goed in schatten en de juiste beslissingen te nemen.

Konvooien zijn geen speculatie, ze heeft het zelf net nog gezegd. Ze kan er voor kiezen om in een konvooi mee te varen, voor hetzelfde geld doet ze het niet omdat ze dan te lang moet wachten en het record niet gaat halen en dus en nog groter risico aan gaat waar niemand meer vat op heeft. en die konvooien worden niet geregeld voor haar. Ieder jaar zijn er in havens zeezeilers die zich in een groepje verenigen om een oversteek te maken. Maar ze kunnen er ook niet zijn,of net weg zijn of ze moet een maand wachten maar ze liggen dus niet op laura te wachten. Is geen onderdeel van de planning en ik denk zelfs dat sommigen zeggen, ja daaag...ik wil die verantwoordelijkheid absoluut niet op me nemen voor een kind. Bij praten helpt het misschien en bij rustg weer ook maar in storm is het ieder voor zich en god voor ons allen, dan kun je niet een ander gaan redden door om te keren.

slokkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 08:25

Perrokai schreef:
Ze vaart dus ook zo dwars door het gevaarlijkste gebied qua piraten, hetzij in konvooi maar dat valt dus af te wachten.

Heb je een link naar de route?
Ik ben benieuwd.

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 14:38

De route werd gisteren uitgestippeld op tv en besproken dat ze toch door het gevaarlijke piraten gebied gaat. Maar hij is vast wel te vinden, ik zal hem even opzoeken. Al gevonden:

Afbeelding

Ze doelden op het stuk voor ze het Panamakanaal in gaat op het laatste stuk op de terugweg.

Ik weet echter van kennissen die met een Catamaran richting de caribean vertrokken zijn dat ook daar piraterij is en op veel andere plekken ook. Meesten lezen en verdiepen zich er niet in maar ik meen ergens in ienimienie krottenhaventje aan de kust van Sri Lanka, heeft jaren lang een belgische zeereisende familie gelegen in hun gekaapte, volkomen uitgeholde boot, van alles beroofd en nog geen een mogelijkheid gehad om maar hulp te halen of te bellen of iets. Daar de dorpsbewoners ze ook nog een soort van terroriseerde. Ze leefden van vis die ze konden vangen of aanspoelde en hadden verder helemaal niks nada....Iedere nacht bang of iemand ze niet om zeep zou helpen. Die mensen hadden angstogen daar werd je beroerd van. Het duurde dus enorm lang tot iemand ze gevonden heeft.

Ik zou dus als volwassene en wapen aan boord willen hebben maar zelfs ik heb geen idee of ik alles juist kan inschatten. Heb nml. al meerder keren meegemaakt, zelfs op de middelandse zee, dat er een douaneboot op je af komt stormen met zo'n schietgeval als op een tank gericht op je en als ze dichterbij komen gaan schetteren door megafoons en er kerels met mitrailleurs op het dek staan. Nou sorry, dan knijp ik hem wel even hoor....
En niet alleen ik, zelfs de landgenoten van het betreffende land die aan boord zijn. Gelukkig was het iedere keer een echte douaneboot.
Geen idee wat ik zou doen als het voor de kust van somalie is ofzo... Je wil ook niet alles doodschieten wat op je af komt......

Galeobdolon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 18:18

Bandida schreef:
randalinpony schreef:

aangezien ze rijk genoeg zijn voor een eigen zeewaardige zeilboot is zomaar stoppen best mogelijk. je vaart naar een goed bereikbare plek, belt een paar mensen en je boot gaat over de weg en jij in het vliegtuig;)

en het klopt dat het een ongewoon risico is, maar er zit een gigantisch verschil in. het risico van met paarden omgaan/in het verkeer deelnemen is eerder positief dan negatief voor je sociale leven, 2 jaar in isolement leven op zee is moordend voor je sociale vaardigheden.

riviera2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 21:44

Vind al die media aandacht ronduit belachelijk en ook dat ze toestemming heeft gekregen om de tocht te mogen uitvoeren, die zien we niet meer levend terug, zo denk ik erover..
Waarom zal je de tocht niet maken als je 20 ofzo bent.. dan ben je niet alleen geestelijk sterker maar ook lichamelijk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 10:42

Er zijn er meer die met die leeftijd de wereld rond zijn gegaan.