God of Darwin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Aline_17

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 19:14

Hermelientje schreef:
Aline_17 schreef:
Ik denk dag God alles heeft gemaakt. :)

Dus ook Darwin en de evolutietheorie.... :D

Ik denk dat God heeft de mensen gemaakt, de dieren, de aarde en alles wat daar nog meer op leeft...

Vind het overigens wel een slimme opmerking gheghe O:)

_lautje_

Re: God of Darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 19:39

Natuurlijk neem ik de waarden en normen over die ik van mijn ouders heb meegekregen. Maar dat betekend niet dat ik geen zelfstandig denkend mens ben die soms vragen stelt bij dingen niet alles wta mijn ouders zeggen klakkeloos overneem. ik wil altijd weten waarom iets is zoals wordt gezegt dat het is. En vaak bij die dingen krijg je als antwoord omdat het nou eenmaal zo is. En dat is geen antwoord.

Als je wat wilt leren, maar ook jezelf wilt ontplooien tot een zelfstandig denkend mens moet je vragen stellen. Aan jezelf, maar ook aan anderen.

wat is de belangrijkste eigenschap van een goed wetenschapper? Het stellen van de juiste vragen en met een zo open mogelijke blik (niemand is compleet onbevooroordeeld!) proberen achter het antwoord te komen. En ook als het antwoord anders is dan je wilt daar open voor staan.

Ingmar_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 19:43

Jawel, ik stel ook zeker vragen bij dingen, ik neem ook absoluut niet alles over van m'n ouders ;) Ik ben zelf ook erg nieuwsgierig ingesteld naar vanalles.

Maar toch zitten veel dingen er wel veel dingen ingebakken, waaronder alles van God en de bijbel. Dat gaat er ook niet zomaar uit, dat bedoel ik eigenlijk :)

sdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 13:13

Ingmar_ schreef:
Jawel, ik stel ook zeker vragen bij dingen, ik neem ook absoluut niet alles over van m'n ouders ;) Ik ben zelf ook erg nieuwsgierig ingesteld naar vanalles.

Maar toch zitten veel dingen er wel veel dingen ingebakken, waaronder alles van God en de bijbel. Dat gaat er ook niet zomaar uit, dat bedoel ik eigenlijk :)

Lees de bijbel en stel vragen/ vraag om uitleg. Waarom is iets zoals het gezegd wordt? Wat is het fundament van alle andere aannames die mensen maken?

Ingmar_ schreef:
Ik ben opgevoed met alles van de bijbel en God enzo. Darwin is fout en klopt niet is altijd gezegd. Ik weet niet zo wat ik moet vinden. Als het de christelijke God is hoef ik 'm niet, maar Darwin vind ik maar raar eigenlijk...

Waarom zou je de christelijke God, niet hoeven. Heeft deze je iets aangedaan?
Ik hoefde hem eerst ook helemaal niet. Totdat ik uiteindelijk de boodschap ging begrijpen.

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 19:59

Ik geloof niet dat Ingmar maar twee keuzeopties hoeft te hebben in het echte leven toch ? Dit is een vraag op bokt een topic niets meer. Dus je hoeft niet te kiezen tussen God of Darwin Ingmar......ga lekker op onderzoek uit, laat je informeren, ontdek en sta open, dan kom je vanzelf wel op het plaatsje terecht waar jij je goed voelt en bij wie of wat je je goed voelt. Dat hoeft God niet zijn en zeer zeker Darwin niet haha....je hebt vrijheid van keuze en van wat je gelooft of niet. Tenminste hier wel, niet overal ter wereld.

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 16:38

Ja, darwin natuurlijk.
Waarom? Omdat ik daar bewijs van heb en van een mogelijk bestaande "god" niet.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 20:03

Ik ga voor Darwin. Dat lijkt mij het meest logisch en de meest begrijpelijke theorie. Buiten het feit dat ik niet in God geloof, denk ik dat de natuur zelf zijn gang lekker kan gaan en dat niemand daar iets aan heeft gedaan.

Je hoort soms wel van gelovigen die denken dat de aarde maar een paar honderdduizend jaar oud is, maar mijn biologieboek heeft het over 650 miljoen jaar geleden.

Ik vind het erg interessant om me in de evolutietheorie te verdiepen, en vind dit ook de enige logische uitleg voor de geschiedenis.

dicenbalt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 12:35

Hm, ik zeg niet dat er geen god is, want dat weet ik niet (net zoals ieder ander mens op aarde). Waar ik wel zeker van ben is dat we geevolueerd zijn en niet gecreerd. Daar zijn bewijzen voor gevonden zoals opgravingen van oude botten. Die laten ook duidelijk de vooruitgang van onze soort zien. Waarschijnlijk is er ooit iets gebeurt waardoor onze voorouders het 'veilige' bos hebben verlaten en de open savanne zijn op gegaan. Dat kan zijn gebeurt door veranderingen in omgeving of door veranderd bewustzijn/nieuwsgierigheid. Op de een of andere manier wisten ze te overleven op die open vlaktes en ze wisten zelfs van prooi in roofdier te veranderen. Feit is dat onze hele aarde ontzettend door mensen handelen is veranderd. Wij hebben toen de eerste "mensen" aan land kwamen in amerika via een landbrug de hele mega fauna daar uitgeroeid. Gigantische olifanten soorten en gordeldieren die tonnen wogen zijn allemaal neergehaald door dat wezen dat er zo zwak uitzag maar dat wist hoe ze een speer moesten werpen. Daar zijn bewijzen voor gevonden in skeletten, waar speerpunten inzaten. Amerika had meer grote zoogdieren rondlopen dan Afrika! Er is een mega genocide gepleegd daar. Gelukig kwamen de mensen erna erachter dat je de natuur beter kunt beheersen dan gewoon alles dood te maken. Ze kwamen tot inzicht dat de voorraad niet oneindig is.

Mijn punt dus; waarom zou een god een soort neerzetten dat zich zo moet ontwikkelen? En hoe passen adam en eva dan in dit verhaal, want die waren al geevolueerd. Bovendien waarom zou god een wezen creeeren dat zijn hele verdere creatie uitroeid en vernietigd (en zeg ajb geen vrije keus).

Ingmar_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 13:55

Perrokai schreef:
Ik geloof niet dat Ingmar maar twee keuzeopties hoeft te hebben in het echte leven toch ? Dit is een vraag op bokt een topic niets meer. Dus je hoeft niet te kiezen tussen God of Darwin Ingmar......ga lekker op onderzoek uit, laat je informeren, ontdek en sta open, dan kom je vanzelf wel op het plaatsje terecht waar jij je goed voelt en bij wie of wat je je goed voelt. Dat hoeft God niet zijn en zeer zeker Darwin niet haha....je hebt vrijheid van keuze en van wat je gelooft of niet. Tenminste hier wel, niet overal ter wereld.

Daar ben ik ook zeker mee bezig :)

sdi schreef:
Lees de bijbel en stel vragen/ vraag om uitleg. Waarom is iets zoals het gezegd wordt? Wat is het fundament van alle andere aannames die mensen maken?

Waarom zou je de christelijke God, niet hoeven. Heeft deze je iets aangedaan?
Ik hoefde hem eerst ook helemaal niet. Totdat ik uiteindelijk de boodschap ging begrijpen.

Nou, de bijbel heb ik al zo vaak gelezen en uitleg heb ik ook zo vaak gehad ;)
God zelf heeft mij niets gedaan, maar de kerk wel en daar wordt toch het woord van God verkondigd?

Djeenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 14:07

'Darwin', althans, de evolutietheorie die we de dag van vandaag kennen, aangezien deze veel uitgebreider is dan datgene wat de heer Darwin toen ontdekte, kan geen punt van discussie meer zijn. De evolutietheorie is op tal van manieren bewezen, onderzocht, bekeken, en is niet meer onderuit te krijgen.

Waarmee ik niet wil zeggen dat mensen niet in God mogen geloven, zeker niet :) Alleen niet in zijn scheppingstheorie (Of toch, maar dan kan je net zo goed beweren dat het gras niet groen is, maar blauw).

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 15:39

Darwin zegt niets over het ontstaan van de aarde. De bijbel ontkent het bestaan van dino's etc niet.