Wolf Nl, Be, Du deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 12:58

ElCamino schreef:
Je hond moet er idd nog uit in de avond, maar je kunt ook door het dorp lopen dan ipv het opzoeken in het bos
Daarbij mág je ná zonsondergang uberhaupt niet meer op de gebieden in de Veluwe komen.
Dat is altijd zo geweest.

Ik ken deze mensen en hun woonplaats niet, dus geen idee wat bij hun kan en waarom ze bepaalde keuzes maken. Heb je het hen gevraagd?

Ik woon zelf 10 minuten autorijden van het dorp af dus in mijn geval is dat nog niet zo simpel. Het leven is vaak niet zo zwart/wit. :)

DubbelFun

Re: Wolf Nl, Be, Du deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 13:05

Ik woon écht in het buitengebied en zou met een hond eerst in de auto min. 3 km door het bos moeten rijden om in een dorp te komen!!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 13:14

DubbelFun schreef:
Ik woon écht in het buitengebied en zou met een hond eerst in de auto min. 3 km door het bos moeten rijden om in een dorp te komen!!

Ik dus ook. En niet eens buitengebied maar echt bos. Waarvan deels in eigendom, maar dat maakt voor de wolven niets uit of het particulier is of staatsbosbeheer. :D

Dus ja, ik heb me er maar bij neergelegd dat dit nu het leven is.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 13:17

tienus63 schreef:
Doofpot
Citaat:
Provincie Overijssel blijft net aan telefoon volhouden dat er geen documenten zijn aangetroffen over dode wolf Dedemsvaart 2022. Dit terwijl ik 1000% zeker weet dat er communicatie, documentatie en foto’s moeten zijn van deze dode wolf! Ik heb namelijk zelf de betrokken weginspecteur gesproken. Hij attendeerde me zelfs op een tweede dode wolf die ook niet in overzicht dode wolven BIJ12 staat! Ik heb Provincie Overijssel nu voorgesteld om samen met de juridische afdeling, de betrokken weginspecteur, Politie Oost-Nederland en Gedeputeerde Von Martens in gesprek te gaan. Ik wil weten waar deze dode wolven zijn gebleven! Ik wacht ook nog op een Woo-besluit van de Provincie Overijssel ivm protocol dode wolven in de Provincie Overijssel! Wat een bende!
————————————————————————

Er is in april/ mei 2022 een wolf doodgereden in Dedemsvaart in de Provincie Overijssel. Deze wolf staat nergens geregistreerd. In mijn Woo-besluit van vandaag van Provincie Overijssel staat letterlijk “ Destijds is geconstateerd dat er geen wolf en/of dier, bloedsporen en remsporen
zijn aangetroffen op de locatie van de melding. Dit leidt tot de conclusie dat er sprake is geweest van een foute/ valse melding.

NOU PROVINCIE OVERIJSSEL ER IS WEL DEGELIJK IN MEI 2022 EEN WOLF DOODGEREDEN EN AANGETROFFEN OP HET VIADUCT BIJ DEDEMSVAART BIJ DE KALKOVENS OP DE N377!

Ik heb ondertussen de leidinggevende van weginspecteurs van de Provincie Overijssel aan de telefoon gehad en hij gaat het verder uitzoeken, want ik kan aantonen dat ik gewoon voor de gek gehouden word! Ik wil weten waar deze wolf gebleven is! Er lag wel degelijk een wolf in de berm en een groot bloedspoor op de weg. WAAR IS DEZE WOLF GEBLEVEN? EN WAAROM IS DIT STILGEHOUDEN? WIE HEEFT DEZE WOLF OPGEHAALD? WAAROM STAAT DEZE WOLF NIET IN DODE WOLVEN OVERZICHT BIJ12? Wordt vervolgd!

[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
Bron Van Straaten Research
https://www.facebook.com/share/p/sMG4Gg ... tid=WC7FNe

De doofpot gaat langzamerhand wel heel erg uitpuilen.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 13:39

Ik plaatste net in een ander topic even wat aantallen van van slachtoffers voor heel 2023 en voor 2024 tot en met 10 juli.
Maar omdat dit het overkoepelende wolventopic is vind ik het eigenlijk zeker zo goed hier horen, dus even een samenvattingkje van die gegevens;

dit zijn alleen de wolvengegevens, dus hond, goudjakhals, vos whatever is hier al uit.

Volledig 2023

426 aanvallen,
Dat is 27x vermoedelijk wolf en
399x bevestigd wolf

Met een totaal van 426 aanvallen zijn dit de totale aantallen dode, gewonde, vermiste dieren voor kalenderjaar 2023.

Dood 1037
Gewond 304
Vermist 81
Geeuthanaseerd 380

Totaal dus 1802 over volledig 2023

2024 tot en met 10 juli

387 aanvallen
17 vermoeden wolf
370 bewezen wolf

Totaal dood 1011
Totaal gewond 335
Totaal vermist 196
Totaal geeuthanaseerd 269

1811 slachtoffers

Totaal tot 10 juli dus tweede helft juli Augustus, September, oktober, November en December zitten hier nog níet bij,
Aantallen aanvallen loopt in het najaar wat op ten opzichte van voorjaar en zomer als we naar de laatste jaren kijken.
Kortom, die 1811 is absoluut nog niet het totaal voor 2024

1 ding moet ik voor de correctheid nog even opzoeken, en dat is of geuthanaseerd opgeteld moet worden bij dood en gewond zoals ik hier gedaan heb, of dat de geuthanaseerde ook al geteld zijn bij de dod en gewonde. Dan moeten die er in de totalen uiteraard niet bij opgeteld worden.

Dan zouden de totalen voor 2023 uitkomen op 1422 en voor 2024 t/m 10 juli 1542

___

Deze gegevens haal ik rechtstreeks uit het bronbestand schademeldingen dat te vinden is op de website van Bij12.
Hier het rechtstreekse linkje voor de mensen die graag zelf willen kijken of die mijn gegevens willen controleren;

https://www.bij12.nl/wp-content/uploads ... 024-1.xlsx

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 13:44

tja, het ook gewoon poedersuiker. En ik zie het niet zwart/wit

Het zal wel moeten straks, eerst in de auto naar bewoond gebied.... al lopen de wolven daar ook door de straat.
En anders de laatste ronde in de tuin plassen/poepen..... veiligheid voor alles

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-24 13:46

Thx, ik zag hem idd.

Geeuthaniseerd is apart van dood.
Dood zijn slacchtoffers die dood gevonden zijn.
Geeuthaniseerde dieren worden apart gerekend als slachtoffer.
Het is een beetje verwarrend.
Maar als die enkele dagen na de aanval uit lijden verlost wordt of alsnog bezwijkt aan verwondingen of stress, telt dat dier niet mee in de slachtoffertelling.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 13:52

ElCamino schreef:
tja, het ook gewoon poedersuiker. En ik zie het niet zwart/wit

Het zal wel moeten straks, eerst in de auto naar bewoond gebied.... al lopen de wolven daar ook door de straat.
En anders de laatste ronde in de tuin plassen/poepen..... veiligheid voor alles

Mijn tuin is bos. :)
Maar 5 keer per dag met de auto naar het dorp gaat natuurlijk niet. Daarbij staan m’n paarden ook gewoon aan huis. Die zet ik ook niet op het kerkplein in het dorp.

Het is gewoon alert zijn, de maatregelen nemen die je kan nemen en hopen op het beste. En voor nu voel ik me er prima onder hoor. Ben echt niet de hele dag met de wolven bezig en vind mijn plek nog steeds de mooiste plek van Nederland. :)

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 13:53

tienus63 schreef:
Thx, ik zag hem idd.

Geeuthaniseerd is apart van dood.
Dood zijn slacchtoffers die dood gevonden zijn.
Geeuthaniseerde dieren worden apart gerekend als slachtoffer.
Het is een beetje verwarrend.
Maar als die enkele dagen na de aanval uit lijden verlost wordt of alsnog bezwijkt aan verwondingen of stress, telt dat dier niet mee in de slachtoffertelling.

Ok, dan mogen de geuthanaseerde er dus zeker bij gerekend worden. Ik kon het zo snel niet vinden in het bestand.

Ik denk dat dit soort gegevens erg zinvol zijn voor mensen om te weten en ook voor de discussie.

Het laat zien dat het -helaas, hoe mooi ik zelf de wolf als dier ook vind- niet om incidenten gaat maar echt om stevige aantallen.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-24 14:00

Ik heb er ooit eens navraag naar gedaan.

EPM houdt lijstjes bij n.a.v. de updates uitslagen BIJ12 en de voorheen de weekcijfers van BIJ12, maar daar is een achterstand.
En als je de lijst van BIJ12 controleert, ze hanteren meerdere termen voor paardachtigen.
Je moet even duidelijk hebben welke zoektermen je allemaal moet gebruiken.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 14:03

Totaal aantal dode slachtoffers paard, pony, minipaard heb ik ook nog even naar gekeken, en de geuthanaseerde nu meegeteld. In het bestand is inderdad ook een kolom totaal aantal dode slachtoffers, daar staan de geuthanaseerde bij.

In Nederland, DNA bevestigd wolf, in 2024 komt dat op 16
En dat is dus ook bijgewerkt tot 10 juli 2024

(Rij 527 met twee dode slachtoffers waarbij staat schaap, pony reken ik dan als 1 in dit overzicht)

Totaal vanaf 2022 op 28 dode paarden/minipaarden/ponies
Laatst bijgewerkt door Femke_Tweety op 07-10-24 14:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 14:04

tienus63 schreef:
Ik heb er ooit eens navraag naar gedaan.

EPM houdt lijstjes bij n.a.v. de updates uitslagen BIJ12 en de voorheen de weekcijfers van BIJ12, maar daar is een achterstand.
En als je de lijst van BIJ12 controleert, ze hanteren meerdere termen voor paardachtigen.
Je moet even duidelijk hebben welke zoektermen je allemaal moet gebruiken.

We dachten hetzelfde geloof ik, ik was paard,pony, minipaard net opnieuw aan het berekenen ;)

(Nu rechstreeks met de gegevens van BIJ12, en niet het bestand van de wolvenwerkgroep. Hoe dichter bij de bron hoe liever het mij is)

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-24 14:18

Het is best verwarrend al die namen wolvenwerkgroep, meldpunt wolven, meldingen wolven in Nederland, meldingen wolven geen wolf; welke hoort waarbij?

Werkgroep wolf houdt de spreadsheet wolvenmonitoring bij. Zij baseren de cijfers op de cijfers van BIJ12.

Wolvenmeldpunt is van zoogdieren vereniging/BIJ12

Meldingen wolf GW/ geen wolf is van de alert/discussie pagina geen wolf en ze beheren diverse via what’s app diverse alert groepen voor de verschillende regio’s in Nederland en het grensgebied.

Mocht je een wolf aanrijden dan dien je te stoppen en onmiddellijk contact op te nemen met de politie, 0900-8844 en de plek van de aanrijding mag je niet verlaten tenzij het onmiddellijk gevaar voor je zelf op levert.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-24 14:23

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 14:31

tienus63 schreef:
Mocht je een wolf aanrijden dan dien je te stoppen en onmiddellijk contact op te nemen met de politie, 0900-8844 en de plek van de aanrijding mag je niet verlaten tenzij het onmiddellijk gevaar voor je zelf op levert.

Is dit bij al het wild zo?
Of specifiek voor de wolf?
Valt het dan ook onder "doorrijden na ongeval" en dus strafbaar?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 14:41

Nyaleti schreef:
tienus63 schreef:

Is dit bij al het wild zo?
Of specifiek voor de wolf?
Valt het dan ook onder "doorrijden na ongeval" en dus strafbaar?

Dat is bij alle wild zo :j

Wij hebben helaas 2 keer een ree tegen de auto gehad.
De eerste keer kwam de politie omdat de ree nog leefde maar niet meer op kon staan.

De 2e keer sprong de ree na de aanrijding het bos weer in.
Hier mochten wij de plek ook verlaten en als het goed is komt dan nog wel een boswachter zoeken of hij verderop gewond ligt.

https://www.wildaanrijding.nl/WatTeDoenBijAanrijding
die mogen hun site wel aanpassen, wolf is geen hoefdier

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 15:21

Waarom denk je dat jouw topic over totaal aantal dode paarden in Europa op slot is gezet Tienus?
Stond niks geks in toch?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 15:23

Ja vind ik ook wel weer bijzonder... Op een paardenforum. :')
Of zou het weer om de foto gaan? Dan kun je hem misschien vervangen door een plaatje van een My Little Pony.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 15:27

Wat raar. Stond toch netjes in een spoiler.

Misschien kunnen ouders beter hun kinderen in de gaten houden als de reden dat plaatje is.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-24 15:33

Het ging niet eens om de foto.

1 Het is niet breaking genoeg volgens de mod en het gaat om cijfers uit 2022. En de cijfers van heel Europa.

2 En het kon ook wel in dit topic besproken worden.

3 Topics draaien meestal op dezelfde discussies uit.

Dat is kort gezegd de conclusie.

Mocht ik het toch als nieuws item geplaatst willen hebben dan moet ik contacten opnemen met de NR en dan zullen zij het beoordelen.

Geantwoord dat ik het jammer vind en dat ik vrees dat de NR binnenkort wel een VN artikel kan schrijven als de cijfers van 2023 gepubliceerd worden.
En dat ik het jammer vind dat het soms erg lang duurt voordat iets wel als nieuws door de redactie gebracht wordt.
Terwijl die gebeurtenissen hier al lang en breed gemeld zijn.
Bijvoorbeeld de gedode hengst in Duitsland en omgekomen taxichauffeur in Duitsland.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 15:40

Oh.. Das een hele foute reden...
Denk dat het heel breaking is voor veel mensen.

Want we leren steeds dat het in het buitenland allemaal goed gaat met weinig problemen.

En we leren ook steeds dat ze aleen maar wild pakken met af en toe een schaapje...

Dit hoort! Gewoon op de voorpagina van bokt.

Daarnaast had de reden van sluiten er wel bij mogen staan.
Zo lijkt het om de foto te gaan..

Bijzonder

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 15:50

Jammer tienus. Ik lees in de losse topics toch steeds weer dat er nog best wat veel bokkers zijn die niet goed op de hoogte zijn. Zoals van de aanvallen op grote dieren.

Juist die losse items schudden weer even mensen wakker. Die gaan niet ineens na 3 jaar in dit topic kijken wat de status is.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 15:53

Is het een idee om eens een topic met een enquete te houden onder de Bokkers wat men weet van de wolf ??

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-24 15:59

Zojuist verzoek ingediend om het weer te openen en ook verzocht dit te verplaatsen naar NM,
Inmiddels is de situatie rondom de wolf meer geworden dan de zorgen om je paarden en weide dieren.

En nogmaals het topic is bedoeld om te discussiëren, voorstanders kunnen hier hun onderbouwde mening geven, net als de mensen die vinden dat de wolf hier niet hoort.

Ik zat vandaag weer eens internet af te speuren naar info en ik kom een artikel/persoon tegen waarvan ik eerst dacht: die springt een gat in de lucht als wolvenliefhebber.
En dan lees je interview en dan heeft die persoon ondanks de liefde voor de wolf en de hybrides een heel genuanceerde mening. Leuk om te lezen.
Maar de wolven daar op het terrein zitten wel achter een hek van drie meter. Dat dan weer wel.

@dubbelfun, wie weet wil en kan Femke-tweety die goed in elkaar zetten zodat er ook gefundeerde en genuanceerde antwoorden gegeven kunnen worden ipv ja, gaaf of nee, weg ermee.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 16:11

Gisteren was er nog een zichtmelding van 6 wolven in kootwijkerzand. Is die al genoemd?