Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 11:10

Tango1979 schreef:
Tot op zekere hoogte eens hoor met bovenstaande opmerkingen. Zullen we dan maar stoppen met de 800.000 arbeidsmigranten? En de instroom van veiliglanders (1000 man, zie bron hieronder)

https://www.oneworld.nl/mensenrechten/v ... ielcrisis/

Ik heb meerdere bronnen voor dit aantal geraadpleegd, zie posts hierboven en hieronder

https://www.artra.nl/nieuwsbericht/aant ... scenarios/

Uit het laatste artikel:

"Als er veel internationale samenwerking is, een hoge economische groei en draagvlak in de maatschappij voor het inzetten en huisvesten van arbeidsmigranten, dan stijgt het aantal arbeidsmigranten het hardst. Volgens dit scenario stijgt het aantal arbeidsmigranten dan tot wel 1.247.000".

Nou daar heb je toch de kern van het probleem? Zolang alles in Nederland alleen maar om economie gaat en migranten door belastingsvoordelen aan betere huisvestiging kunnen komen dan Nederlanders dan blijft dan wordt dit alleen nog maar erger. En dit heeft trouwens wel degelijk met de EU te maken.
Voor de EU speelde dit probleem niet. (open grenzen)

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 11:12

goedemorgen zeg! wat gaat het hier hard.

Ik zie dat het over arbeidsmigranten gaat. Daar kunnen we niet zonder. IN heel veel sectoren zijn we inmiddels afhankelijk van deze mensen. Dan gaat het om werk wat Nederlanders niet willen of kunnen doen. Het zal in de toekomst meer worden aangezien er een gigantische grijze golf aan gaat komen (of al is) mensen die met pensioen gaan en waar geen 'opvolger' voor is. En natuurlijk de zorg die voor alle ouder wordende mensen nodig is. Ik denk dat het eind nog niet in zicht is voor wat betreft de arbeidsmigratie. Stoppen heeft geen zin, dan snijden we onszelf in de vingers.

Wat mij betreft kan er wel gestuurd worden op studenten. En op asielzoekers.

Verder zag ik gister een stuk op het journaal over de klimaattop in Dubai. Nederland die zichzelf op de schouder klopt om een bedragje van 15 miljoen dat er voor de armere landen in de pot is gestort. Ik vind het belachelijk... weinig!
Ik las vanmorgen over dat er op oudejaarsavond even voor 10 miljoen euro aan schade is veroorzaakt door (gebruik van) vuurwerk. Dat staat dan toch niet in verhouding en is toch verschrikkelijk hypocriet, dat we aan de ene kant miljoenen over de balk smijten voor een onzinnige gewoonte wat ook heel veel schade aan het milieu, overlast aan dieren en mensen, en vooral heel veel geld kost. En dan wel even mooie sier willen maken met een fooitje voor de arme landen die in de zee verdwijnen of onleefbaar worden door onze uitstoot..

Greenpeacepetitie getekend. Ook al vind ik het een verschrikkelijke organisatie, hier hebben ze wel een goed punt.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 11:15

Tango1979 schreef:
Tot op zekere hoogte eens hoor met bovenstaande opmerkingen. Zullen we dan maar stoppen met de 800.000 arbeidsmigranten? En de instroom van veiliglanders (1000 man, zie bron hieronder)

Ik heb meerdere bronnen voor dit aantal geraadpleegd, zie posts hierboven en hieronder

Je doet net of er jaarlijks 800.000 arbeidsmigranten bij komen? Dat is natuurlijk niet zo. Na 3 jaar werkt 40% nog in NL. Er is veel roulatie onder arbeidsmigranten.

Dat het je stokpaard is, is inmiddels we duidelijk.

Weet je ook wat de bijdrage van deze mensen aan het bbp is?

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 11:16

Oh vuurwerk mogen ze van mij verbieden, doe maar alleen vanuit grotere organisaties of gemeenten!

Ben wel wat biased, naast de rommel en schade die het veroorzaakt knalt het hier al goed en mijn arme hond is er hartstikke bang van.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 11:17

Mee eens juval.

Zou ze ook eens sieren om echt de problemen in die armere landen aan te gaan pakken, heel veel is symboolpolitiek en zo wordt het ene na het andere probleem gecreeerd en in stand gehouden. Precies zoals het uitkomt voor de economische belangen.

En vuurwerk vind ik sowieso een enorme luchtvervuiling, milieuvervuiling en kostenpost. Iedereen die voor het milieu en klimaat is maar wel vuurwerk afsteekt kan ik echt niet serieus nemen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 11:24

juval schreef:
goedemorgen zeg! wat gaat het hier hard.

Ik zie dat het over arbeidsmigranten gaat. Daar kunnen we niet zonder. IN heel veel sectoren zijn we inmiddels afhankelijk van deze mensen. Dan gaat het om werk wat Nederlanders niet willen of kunnen doen. Het zal in de toekomst meer worden aangezien er een gigantische grijze golf aan gaat komen (of al is) mensen die met pensioen gaan en waar geen 'opvolger' voor is. En natuurlijk de zorg die voor alle ouder wordende mensen nodig is. Ik denk dat het eind nog niet in zicht is voor wat betreft de arbeidsmigratie. Stoppen heeft geen zin, dan snijden we onszelf in de vingers.

Wat mij betreft kan er wel gestuurd worden op studenten. En op asielzoekers.

Verder zag ik gister een stuk op het journaal over de klimaattop in Dubai. Nederland die zichzelf op de schouder klopt om een bedragje van 15 miljoen dat er voor de armere landen in de pot is gestort. Ik vind het belachelijk... weinig!
Ik las vanmorgen over dat er op oudejaarsavond even voor 10 miljoen euro aan schade is veroorzaakt door (gebruik van) vuurwerk. Dat staat dan toch niet in verhouding en is toch verschrikkelijk hypocriet, dat we aan de ene kant miljoenen over de balk smijten voor een onzinnige gewoonte wat ook heel veel schade aan het milieu, overlast aan dieren en mensen, en vooral heel veel geld kost. En dan wel even mooie sier willen maken met een fooitje voor de arme landen die in de zee verdwijnen of onleefbaar worden door onze uitstoot..

Greenpeacepetitie getekend. hier hebben ze wel een goed punt.

Met je eens!!

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 11:26

996981 schreef:
Tango1979 schreef:

Je doet net of er jaarlijks 800.000 arbeidsmigranten bij komen? Dat is natuurlijk niet zo. Na 3 jaar werkt 40% nog in NL. Er is veel roulatie onder arbeidsmigranten.

Dat het je stokpaard is, is inmiddels we duidelijk.

Weet je ook wat de bijdrage van deze mensen aan het bbp is?

Helemaal mee eens economisch hebben we heel veel aan arbeidsmigranten. Ik heb nergens gezegd dat dat niet zo is. Maar jaarlijks stijgt het aantal arbeidsmigranten meer, dan het aantal asielzoekers.

Maar ik ga in op de thema's vol is vol/ geen huizen op landbouwgrond.

En dat de "schuld" daarvoor bij asielzoekers gelegd wordt. Terwijl arbeidsmigranten een veel groter "probleem" zijn.

Ik vind het een morele plicht om vluchtelingen op te vangen. Een ander mag vinden dat we die morele plicht niet hebben. Maar zeg dat dan. In plaats van vol is vol.

Want vol is vol geldt blijkbaar niet, als het om arbeidsmigranten gaat.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 11:28

Nederland steekt 15 miljoen euro in het klimaat schadefonds.

Ik ben het met Juval eens dat het meer had mogen zijn, want die klimaatschade is al enorm en wordt alleen maar groter.

En dan vuurwerk. Mag van mij direct worden afgeschaft en verboden.

... maar klein detail: die 15 miljoen is belastinggeld.
Ik vind het goed besteed geld.
... wat mensen uitgeven aan vuurwerk is vrijwilliger. (En ik vind het slecht besteed, en vooral omdat je anderen opzadelt met de gevolgen van jouw lol.)

Niet iedereen staat denk ik te juichen als de belasting 5% omhoog gaat omdat we echt in de bus blazen voor het klimaatschadefonds, denk ik zo...

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 11:29

Nederlanders zijn verwend. Willen inderdaad veel werk niet meer doen. Ook willen zij geen 40 uur meer werken maar willen er wel naar leven.

In het buitenland draait men zonder te morren diensten van 12 uur waar ze hier 8 uur al te veel vinden.

Dat er arbeid migranten zijn is onze eigen stomme schuld! Het werk moet immers toch gedaan worden.

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 11:30

Janneke2 schreef:
AppleSter schreef:

Helaas is dat wel de praktijk. Wij kunnen ook niet zomaar in Arabische landen neerstrijken

Even voor alle duidelijkheid.
De feiten wéét ik heus.
De insteek van wat ik hierboven schreef is wat filosofischer - het is een dilemma.

Citaat:
en een huis en uitkering ontvangen. Laat staan een kerk bouwen daar.

Feiten kennis: kerken bouwen mag hoor, in Arabische landen.

En please kom mij niet aanzetten over vluchtelingen die 'een huis ontvangen'.
Zo gaat het niet.
(Ga maar gewoon vrijwilligerswerk doen bij een AZC, dat soort werk is hééél hard nodig.)

Citaat:
Ik vind dat de regelingen voor nieuwkomers hier flink kunnen versoberen, zodat ze niet door allerlei andere veilige landen blijven reizen om in Nederland pas asiel aan te vragen.

Afdeling feiten: ik geloof dat jij nog nooit van het Schengen verdrag hebt gehoord.
(Op zich ben je daartoe niet verplicht, maar zwam dan geen halve bladzijden vol met spul waar de onwetendheid van af spat.)

Citaat:
En zeker als de natuur in Nederland zo hard achteruit gaat als wordt beweerd dan begrijp ik niet waarom we hier maar meer en meer mensen toe blijven laten. Wij mensen zijn toch zelf de allergrootste vervuilers?

1) In jouw levensstijl is dat waar, de mens als grootste vervuiler. En jij bent ook niet echt gemotiveerd om daar iets aan te doen.
Ik betreur dat.
Maar jij projecteert: 'iedereen doet zoals ik, dus is het onzinnig om die mensen niet weg te sturen'.
Gelukkig doet niet iedereen zoals jij.

2)... als gezegd: ik schetste een dilemma.
Mensen met wat gemakkelijk geneuzel maar dood laten gaan - ik vind het wat.
Want het woord 'asielzoeker' is in sommige oren synoniem met profiteur.

Maar het gaat om mensen die vervolging, marteling en dood te vrezen hebben.[/quote]

We gingen even fijn respectvol met z’n allen, maar dit is toch weer een aanvallende, onnodig negatieve en zure reactie.
Op de inhoud, niet op de persoon, weet je nog?
En je hoeft het niet met mij eens te zijn, maar wat minder zuur en aanvallend reageren zou de discussie wat gezelliger houden.

Ken jij het verdrag van Dublin? Er is een financiële prikkel waarom mensen hierheen komen vanuit andere veilige Europese landen. Mensen reizen niet door naar Nederland omdat het weer hier zo lekker is.

En wat betreft feiten en Schengen, ik heb ze even voor je nagezocht:

Afbeelding
Schengen is voor INGEZETENEN, niet voor asielzoekers :+

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 11:36

juval schreef:
Greenpeacepetitie getekend. Ook al vind ik het een verschrikkelijke organisatie, hier hebben ze wel een goed punt.

Goedemorgen! Dank je wel! En eens; Ik vind het meestal ook een verschrikkelijke organisatie. Maar ik ben blij dat ze het probleem met de allerrijksten aankaarten en vraag iedereen het te delen en ondertekenen. Iedereen die dat wil uiteraard :D

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 11:39

Janneke2 schreef:

Ik ben het met Juval eens dat het meer had mogen zijn, want die klimaatschade is al enorm en wordt alleen maar groter.

... wat mensen uitgeven aan vuurwerk is vrijwilliger. (En ik vind het slecht besteed, en vooral omdat je anderen opzadelt met de gevolgen van jouw lol.)

Niet iedereen staat denk ik te juichen als de belasting 5% omhoog gaat omdat we echt in de bus blazen voor het klimaatschadefonds, denk ik zo...

de 10 miljoen die werd genoemd door rtl betrof de schade die is aangericht door het vuurwerk. Schade aan openbare gebouwen, bushokjes, prullenbakken, en veiligheidsdiensten, voertuigen etc. Dit moet ook allemaal betaald worden vanuit de belastingen.

Dit is dus niet de aankoopprijs van het vuurwerk. Sowieso vind ik het bizar dat er zoveel geld de lucht in wordt geknald. Maar dat is weer een andere discussie. Het gaat echt niet slecht in Nederland als er voor zoveel geld wordt gespendeerd.

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 11:40

Popstra schreef:
Nederlanders zijn verwend. Willen inderdaad veel werk niet meer doen. Ook willen zij geen 40 uur meer werken maar willen er wel naar leven.

In het buitenland draait men zonder te morren diensten van 12 uur waar ze hier 8 uur al te veel vinden.

Dat er arbeid migranten zijn is onze eigen stomme schuld! Het werk moet immers toch gedaan worden.

Eens. Aan de andere kant; Wat zou je zelf doen als je alleen kan kiezen tussen een uitkering en net aan rondkomen of een lichamelijk zware baan en niet rond kunnen komen? Als werken lonender wordt dan thuisblijven krijg je vanzelf (veel) meer werkenden.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 11:42

Janneke2 schreef:

Gisteren was op het nieuws dat de karbidschiet methode van Kampen op Unesco Werelderfgoed lijst komt.
Dit blijkt toch niet waar te zijn. Wel komt het op Nederlandse erfgoed lijst

https://www.destentor.nl/kampen/carbids ... Niet%20dus.

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 11:56

Wij hebben net heerlijk gelachen om de Haagse poppenkast. Ze moesten in allerijl op zaterdagochtend naar Den Haag komen om te stemmen. Dus wij weer voor Debat Direct, gingen er helemaal voor zitten.

Het geheel duurde nog geen 5 minuten. Even stemmen en weer naar huis. Kon dat nu echt niet anders? Al die uitstoot en reisbewegingen ook…

Edit: Ter verduidelijking; Het ging om het verzoek om hertellen in 4 Tilburgse stembureaus: https://www.telegraaf.nl/nieuws/7230347 ... in-tilburg

BigOne

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 12:38

Las net een zinnetje in een column: De overwinning van de pvv is die van de kanslozen die de kansarmen niks gunnen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 12:48

BigOne schreef:
Las net een zinnetje in een column: De overwinning van de pvv is die van de kanslozen die de kansarmen niks gunnen.

Daar ben ik het niet mee eens. Dat vind ik ongelooflijk negatief en meer zeggen van de persoon die dit geschreven heeft als de kiezers op de PVV.
Ik vind het ongelooflijk naar om zo naar mensen te kijken. Bah!!
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 02-12-23 12:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 12:48

juval schreef:
de 10 miljoen die werd genoemd door rtl betrof de schade die is aangericht door het vuurwerk. Schade aan openbare gebouwen, bushokjes, prullenbakken, en veiligheidsdiensten, voertuigen etc. Dit moet ook allemaal betaald worden vanuit de belastingen.

Dit is dus niet de aankoopprijs van het vuurwerk. Sowieso vind ik het bizar dat er zoveel geld de lucht in wordt geknald. Maar dat is weer een andere discussie. Het gaat echt niet slecht in Nederland als er voor zoveel geld wordt gespendeerd.

... ik sprak idd over het aankopen van vuurwerk. Bizarre bedragen, vind ik.

Ik ben het andermaal met Juval eens dat de schade van 'dat rotspul' er nog eens bij komt.
... soms verbind ik daar ook consequenties aan: als individu X ding Y doet, en wij allemaal mogen opdraaien voor de schade,
dan vind ik het niet onredelijk om de vrijheid om ding Y te doen wat in te perken.

Dat carbid schieten gevaarlijk is, maar ook mensen verbindt, is één van de argumenten om het tot immaterieel erfgoed te verklaren.
En ik heb liever carbid dan geïmporteerde 'handgranaten'.

Nu ja - doe mij maar Midwinterhoorn blazen.
Moooi....!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 12:55

BigOne schreef:

Wat een bullshit...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 12:56

juval schreef:
Janneke2 schreef:

Nou dat dus, en het vervelende is dat als de vuurwerkprijs in Nederland omhoog gaat dat het wel uit het buitenland gehaald wordt. En als het helemaal verboden wordt dan nog heeft de politie niet genoeg mankracht om ook te handhaven. Een heel groot probleem.

Vuurwerk en oud en nieuw is al jaren volledig uit de hand gelopen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 12:59

Hmmm, kansarmen niets gunnen: dat wil ook nog wel eens gelden voor de vvd.
... en zo stemt de pvv (al jatten ze gewoon voor het verkiezingsprogramma de punten van de SP).

En 'kansloos': ten dele is het een scheldwoord.
Maar het valt mij op dat GW telkenmale dingen roept die hij niet kan waarmaken. Dus dat kun je benoemen als 'missie kansloos'.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 13:00

Tango1979 schreef:
Helemaal mee eens economisch hebben we heel veel aan arbeidsmigranten. Ik heb nergens gezegd dat dat niet zo is. Maar jaarlijks stijgt het aantal arbeidsmigranten meer, dan het aantal asielzoekers.

Maar ik ga in op de thema's vol is vol/ geen huizen op landbouwgrond.

En dat de "schuld" daarvoor bij asielzoekers gelegd wordt. Terwijl arbeidsmigranten een veel groter "probleem" zijn.

Ik vind het een morele plicht om vluchtelingen op te vangen. Een ander mag vinden dat we die morele plicht niet hebben. Maar zeg dat dan. In plaats van vol is vol.

Want vol is vol geldt blijkbaar niet, als het om arbeidsmigranten gaat.

Ik vindt het ook een morele plicht om vluchtelingen voor geweld en oorlogssituaties tijdelijk op te vangen. Totdat ze weer veilig terug kunnen.

Ik vindt het geen morele plicht om alle mensen op de wereld in Nederland een beter leven te gunnen wbt uitkeringen krijgen terwijl ze er niks voor hoeven te doen. Nergens op de wereld gaat voor niets de zon op, zo werkt het gewoon niet.

Maar goed, ik blijf erbij..het grootste probleem is dat om al die welvaart te kunnen betalen de economie heel hoog gehouden moet worden waardoor alles alleen maar: meer, meer, meer is en wordt en Nederland en de mens in het algeheel daar kapot aan gaat.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 13:04

https://www.hpdetijd.nl/2023-11-27/link ... verliezer/

Dit is ook wel een leuke column. :+

Quote:

"Waar ‘m dat inzit? Ik kan niet anders bedenken dan dat linkse mensen vaak zijn behept met bepaalde karaktereigenschappen, zoals zeer overtuigd van hun eigen gelijk, matig ontwikkeld empathisch vermogen, drammerig, weinig humor. Ze vinden zichzelf o zo slim en slimmer dan de rest. Betere mensen vinden ze zichzelf ook. "

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 13:16

Tjongejonge, wat een denigrerend verhaal. Alle GroenLinks, PvdA, SP stemmers worden hier even de grond ingeboord. Door een drammer met weinig empathisch vermogen, geen humor en overtuigd van zijn/haar eigen gelijk.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 13:19

Yup, iets wat in dit topic de hele tijd andersom gebeurd.

Is niet leuk he?

Ook niet zinvol in mijn optiek maar vond het wel nuttig om het eens om te draaien.