Oorlog Israël

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 20:02

Ik citeer met instemming
Popstra schreef:
Ik vind het echt erg het idee dat mijn belastinggeld ongevraagd gebruikt word om wapentuig aan Israel ( of welk land ook) te leveren!
Ik eigenlijk mede schuld ben aan de dood van zo veel onschuldige mensen.

|(

Mbt Oekraïne vind ik het minder erg, "pacifist of niet, ik wil dat Oekraïne de oorlog wint".
Maar dit conflict / deze oorlog heeft geen wapens nodig.
Die hebben ze al te veel.
Onderhandelen, vredesmissies, pendeldiplomatie, grassroots activiteiten - noem maar op: dat kan helpen.
Wapens niet...

Popstra

Re: Oorlog Israël

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 20:07

Ik vind Oekraine ook anders in de zin van zij geen russische onschuldige burgers massaal plat bombarderen.
Die zijn echt in gevecht met de russische soldaten.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 22:08

Om een beetje nieuwswaarde aan dit topic te geven:
Citaat:
Voorzitter Nikos Christodoulides
stelde een plan van 25 pagina's voor aan de
internationale humanitaire conferentie voor de burgerbevolking in Gaza in Parijs vorige week georganiseerd door de Franse president Emmanuel Macron, deze conferentie werd bijgewoond door 80 provincies en internationale organisaties.

Dit initiatief heet de
Amalthea-initiatief/het Cypriotische plan

Het operatiecentrum voor de
Amalthea Initiative is gevestigd in de Zuid-Cypriotische stad Larnaca.

Het plan is ontworpen rond 5 fasen

1. Transport en inzameling: De eerste fase omvat het transport en de inzameling van humanitaire hulp op Cyprus.

2. Inspectie, registratie en opslag: De tweede fase richt zich op de grondige inspectie door een gemengd comité, waaronder Israël, de registratie en opslag van de in Cyprus ontvangen hulp.

3. Laden en inspectie aan boord van schepen: In de derde fase zal humanitaire hulp vanuit de haven van Larnaca op schepen worden geladen, met zorgvuldige inspectie
door een gemengd comité, waaronder Israël,

4. Passage door een veilige zeecorridor: De vierde fase omvat het navigeren door een veilige zeecorridor om het veilige vervoer van hulp te garanderen.

5. Uitladen, ontvangst en distributie: De vijfde en laatste fase omvat het lossen, ontvangen en distribueren van humanitaire hulp aan de burgerbevolking in Gaza.

Momenteel zijn er al enkele schepen onderweg, of er is aangekondigd dat ze onderweg zijn om deze humanitaire maritieme corridor naar Gaza te omvatten.

ITS Vulkaan A5335
FS Tonnerre L9014
FS Diksmuide L9015
Zr.Ms. Holland P840

De volgende landen hebben tot nu toe steun gegeven aan het Amalthea-initiatief:
Cyprus, Israel, Frankrijk, Malta, Jordanië, Griekenland, België, Kroatië, Nederland, Italië, Egypte en de Verenigde Arabische Emiraten.

Het Amalthea-initiatief wordt ook gesteund door de Palestijnse Autoriteit
En verschillende VN- en EU-instellingen.
https://twitter.com/Schizointel/status/ ... 6139050038

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 22:31

Zou mooi zijn als er meer hulp die kant op ging en mensen in elk geval in basisbehoeften als voedsel en water voorzien konden worden. Beter laat dan nooit zullen we maar zeggen, dit is een begin. Dan kunnen ze tenminste met eten in de buik opgeblazen of doodgeschoten worden omdat ze toevallig in Gaza geboren zijn.

En ik heb weinig verwachtingen van de rechtzaken, maar het is tenminste iets. Een manier om te laten horen dat niet iedereen het maar oké vindt wat er nu gebeurt. Als er over een aantal jaren/tientallen jaren teruggekeken wordt schamen we ons met z'n allen denk ik diep dat we dit als westerse wereld gewoon maar hebben laten gebeuren.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 22:36

Daar heb ik nu al last van -O-

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 22:41

Nikass schreef:
Daar heb ik nu al last van -O-

Eens, maar er zo verdomde weinig wat je kan doen als gewone burger. -O-

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 23:49

irmaz schreef:
Om een beetje nieuwswaarde aan dit topic te geven:
Citaat:
Voorzitter Nikos Christodoulides
stelde een plan van 25 pagina's voor aan de
internationale humanitaire conferentie voor de burgerbevolking in Gaza in Parijs vorige week georganiseerd door de Franse president Emmanuel Macron, deze conferentie werd bijgewoond door 80 provincies en internationale organisaties.

Dit initiatief heet de
Amalthea-initiatief/het Cypriotische plan

Het operatiecentrum voor de
Amalthea Initiative is gevestigd in de Zuid-Cypriotische stad Larnaca.

Het plan is ontworpen rond 5 fasen

1. Transport en inzameling: De eerste fase omvat het transport en de inzameling van humanitaire hulp op Cyprus.

2. Inspectie, registratie en opslag: De tweede fase richt zich op de grondige inspectie door een gemengd comité, waaronder Israël, de registratie en opslag van de in Cyprus ontvangen hulp.

3. Laden en inspectie aan boord van schepen: In de derde fase zal humanitaire hulp vanuit de haven van Larnaca op schepen worden geladen, met zorgvuldige inspectie
door een gemengd comité, waaronder Israël,

4. Passage door een veilige zeecorridor: De vierde fase omvat het navigeren door een veilige zeecorridor om het veilige vervoer van hulp te garanderen.

5. Uitladen, ontvangst en distributie: De vijfde en laatste fase omvat het lossen, ontvangen en distribueren van humanitaire hulp aan de burgerbevolking in Gaza.

Momenteel zijn er al enkele schepen onderweg, of er is aangekondigd dat ze onderweg zijn om deze humanitaire maritieme corridor naar Gaza te omvatten.

ITS Vulkaan A5335
FS Tonnerre L9014
FS Diksmuide L9015
Zr.Ms. Holland P840

De volgende landen hebben tot nu toe steun gegeven aan het Amalthea-initiatief:
Cyprus, Israel, Frankrijk, Malta, Jordanië, Griekenland, België, Kroatië, Nederland, Italië, Egypte en de Verenigde Arabische Emiraten.

Het Amalthea-initiatief wordt ook gesteund door de Palestijnse Autoriteit
En verschillende VN- en EU-instellingen.
https://twitter.com/Schizointel/status/ ... 6139050038

Punt 5 baart me zorgen.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 01:08

Oké, ik kan dus niet vinden waar ik naar zocht. Misschien hallucineerde ik het wel :')

Maar wel dat er meerdere groepen zijn die Netanyahu voor het IC willen slepen. Meerdere activistengroepen en op z’n minst ook Algerije en Colombia. Vraag me af of daar iets van komt.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 10:18

princequillo schreef:
Oké, ik kan dus niet vinden waar ik naar zocht. Misschien hallucineerde ik het wel :')

Maar wel dat er meerdere groepen zijn die Netanyahu voor het IC willen slepen. Meerdere activistengroepen en op z’n minst ook Algerije en Colombia. Vraag me af of daar iets van komt.

Volgens Turkse media de advocaten van de partij van Erdogan.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 10:55

Ik meende dat er een legale actie was vanuit Israël zelf. Maar gezien ik dat dus echt niet kan vinden vrees ik ervoor. Je ziet overigens wel veel verslaggeving dat de bevolking inmiddels wel een beetje klaar is met Netanyahu, ook wegens de vele leugens. Dus ik vraag me af of hij überhaupt nog lang zal zitten.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 14:18

Tja, maar wat krijg je dan in de plaats? Nog rechtser dan rechts? Eigenlijk zou bij Israëlische verkiezingen de wereld hen van hetzelfde laken een pak moeten geven, en zeggen dat ze niet praten met elementen in de regering die zo'n omstreden uitspraken doen (nakba, atoombom, ook vrouwen en kinderen moeten dood...), in de hoop dat dan de hardliners buitenspel gezet worden. Maar ja, wie zal de VS een geweten schoppen? Ik vind de VS een rare democratie: zoveel mensen, en ze mogen dan voor president uit amper 2 personen kiezen, en meestal zijn ze maar van bedenkelijke kwaliteit (in geval van Trump was dit heel zacht uitgedrukt).

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 14:53

hwn schreef:
Ik vind de VS een rare democratie: zoveel mensen, en ze mogen dan voor president uit amper 2 personen kiezen, en meestal zijn ze maar van bedenkelijke kwaliteit (in geval van Trump was dit heel zacht uitgedrukt).

Er doen er wel meer mee, maar daar wordt vrijwel niet op gestemd. Veel kiezers stemmen ook niet voor een president, maar op een partij. Die zullen dus bijvoorbeeld altijd op de republikeinse presidentskandidaat stemmen, wie het ook is, enkel omdat hij republikein is. Veel staten zijn ook of behoorlijk rood of blauw en stemmen vrijwel altijd hetzelfde. Het zijn de staten waar democraten en republikeinen dicht bij elkaar liggen, de zogenaamde swing states, waar verkiezingen op gewonnen of verloren kunnen worden.

Los daarvan is het 'first past the post' systeem (waarbij de winnaar in een staat alle kiesmannen van die staat krijgt, ook als de winnaar binnen die staat maar met één stem verschil wint) wel een heel krom systeem, omdat je met een minderheid aan stemmen toch als winnaar uit de bus kan komen. Zo zijn onder meer Bush in 2000 en Trump in 2016 aan de macht gekomen. Trump had bijvoorbeeld bijna drie miljoen stemmen minder dan Clinton destijds. Theoretisch is het mogelijk om met 23% van de stemmen president te worden.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 15:19

Ja, raar systeem. En ook dat je maar op 2 partijen kan stemmen. Hier in ons kleine belgenlandje hebben we er al heel wat meer (nu ja, we hebben ook meer regeringen dan de meeste landen :) )

Ik las net trouwens weer een FB post van "jews for the palestinian right to return", en blijkt dat Biden al 50 (!!!) jaar Israël steunt. Geen idee wat zijn voorgeschiedenis is, maar op die moeten we blijkbaar niet rekenen.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 16:24

Nja je hebt wel meer dan twee partijen. Je hebt ook nog de individuele partijen, maar zoals Exitium ook aangaf, daar wordt vrijwel niet op gestemd. Het zit er denk ik ook cultureel gewoon heel diep in dat je of republikeins of democratisch stemt. En de partijen bepalen dan eigenlijk welke kandidaat ze als president voorschotelen. En vaak zijn de opties dan een voor een niet zo best… Maar je moet toch iets stemmen :=

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 16:24

Er zijn er zoals gezegd wel meer (Green Party, Libertarian Party, etc), maar die krijgen zo weinig stemmen dat ze eigenlijk niet echt meetellen en in internationale media meestal niet eens genoemd worden. Ook dat is een direct gevolg van first past the post. Als je als burger ziet dat jouw partij bij lange na niet voldoende stemmen krijgt en partij X waar je op tegen bent met 30% van de stemmen 100% van de kiesmannen krijgt, ga je na verloop van tijd op de grootste concurrent van partij X stemmen. Daardoor verdwijnt jouw eigen partij op termijn (of krijgen ze zo weinig stemmen dat ze niet meer meetellen) en hou je uiteindelijk maar twee grote spelers over.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 22:18

https://www.democracynow.org/2023/11/13 ... BfcgTWObEQ

Eén van de laatste interviews met een arts in het Al Shifa ziekenhuis. Intussen werd hij gedood door bombardementen op zijn huis (misschien zat Hamas in zijn kelder, of wat is hun excuus deze keer?). Hij laat een vrouw en 2 jonge kinderen achter.

Op de vraag wat hij vraagt van het Westen, zegt hij het volgende: "Deze oorlog moet stoppen, want we zijn echte mensen. We zijn geen dieren. We hebben het recht om in vrijheid te leven.
Ten tweede: als jullie, en jullie burgers, onder zo'n omstandigheden zouden moeten leven, wat zou je doen voor hen? We willen dat jullie precies hetzelfde doen voor ons, jullie als supermacht die de VS is.
Want we zijn echt evenzeer mens als jullie Amerikaanse burgers

We verwachten meer (noodhulp). We worden uitgeroeid. We worden massaal uitgemoord. En jullie beweren dat jullie geven om mensenwelzijn en mensenrechten, which is not what we are living now (sorry, wist niet hoe ik dat best kon vertalen). Om ons ongelijk te bewijzen, doe iets aub. Dank je"

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 23:22

Wat erg.. ;(
Mooie tekst, hopelijk luistert er eindelijk iemand.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 08:16

Ik vrees ervoor... Biden vergelijkt Hamas met Rusland (en Israël dus met Oekraïne), en zag net iets voorbijkomen van een VS-functionaris op de vraag of er een grens is aan het aantal burgerslachtoffers om stop te zeggen tegen Israël. Hij zegt: "Nee, in WO II was er ook geen grens om Duitsland te stoppen". Dus hij vergelijkt hen ook met de nazi's. En we weten ook hoe de VS WO II gestopt heeft, iets met atoombommen... Dus nee, ik vrees dat de Palestijnen verloren zijn en dat ze quasi volledig zullen uitgeroeid worden, hun gebieden weer ingepalmd en dat er van een Palestijnse staat nooit nog sprake zal zijn. De wereld staat machteloos door de houding van de VS.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 09:34

Wat een achterlijke vergelijkingen :roll:

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 20:51

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 22:46

Treurig he..
Zie ook dat een zak simpele bloem om brood te bakken daar nu 45€ kost.
Was voor de oorlog begon 7€

Vind het allemaal zo bizar dat anno 2023 dit maar kan gebeuren... en niemand bij machte is een Israel eens flink terug te fluiten.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 23:33

Afbeelding

Hopelijk gaat de petitie van Amnesty International ook iets te weeg brengen.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 06:39

Ja, ik kreeg die mail ook van Amnesty. Ik vroeg me net af of we Amnesty op één of andere manier zouden kunnen overhalen om een petitie te lanceren om Marwan Barghouti vrij te krijgen. Maar ja, zo eenvoudig gaat dit vast niet.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 13:18

Gewoon contact opnemen en voorleggen! Je betrokkenheid zal zeker worden gewaardeerd, en misschien kunnen ze iets vertellen over hoe ze tegen zijn situatie aankijken.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 22:17

Een uittreksel uit het online nieuws van de vrt (Belgische nationale zender) https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/11/17 ... van-zaken/

Nieuw ziekenhuis omsingeld
Intussen gaat het conflict onverminderd voort. Israëlische troepen hebben volgens nieuwszender Al Jazeera en het Palestijnse persbureau Wafa vanochtend het grootste ziekenhuis in de stad Jenin op de Westelijke Jordaanoever omsingeld.

Het personeel zou zijn opgeroepen om met de handen in de lucht het complex te verlaten en zou op de binnenplaats door soldaten zijn gefouilleerd. De telefoon- en internetverbindingen in de omgeving zijn afgesloten en een deel van de stad zit zonder stroom.

Jenin ligt op de westelijke jordaanoever, Hamas zit in Gaza. Hoe gaan ze dit nu weer proberen uitleggen? Of willen ze na water, elektriciteit en brandstof nu ook alle gezondheidszorg afsnijden?