Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

elnienjo

Re: Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 17:15

Ze zullen waarschijnlijk ook heel andere onderwijsprogramma's hebben en spreken nauwelijks Engels dus hoe krijg je dat dan uitgelegd? Als je nu alleen Oekraïners les moet geven tot daar aan toe maar je hebt in de eerste plaats de verantwoording over de oorspronkelijke klas.
Waarom moeten die kinderen eigenlijk op stel en sprong naar school? Ze zullen ook wel trauma's hebben en met hun gedachte bij hun achtergebleven vaders zitten.

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 17:21

elnienjo schreef:
Ze zullen waarschijnlijk ook heel andere onderwijsprogramma's hebben en spreken nauwelijks Engels dus hoe krijg je dat dan uitgelegd? Als je nu alleen Oekraïners les moet geven tot daar aan toe maar je hebt in de eerste plaats de verantwoording over de oorspronkelijke klas.
Waarom moeten die kinderen eigenlijk op stel en sprong naar school? Ze zullen ook wel trauma's hebben en met hun gedachte bij hun achtergebleven vaders zitten.

Joh, ik geef alleen mijn kijk erop en mijn kijk is, ook al zal het ongetwijfeld extra energie kosten, dat deze kinderen welkom zouden zijn in mijn klas.

Ander onderwijsprogramma prima, dat kan maar daar ben je als (goede) onderwijzer snel genoeg achter en dat heb je dan dus ook snel genoeg ondervangen.
M.b.t. je vraag of die kinderen wel op stel en sprong onderwijs nodig hebben: waarschijnlijk wel. Dit is namelijk helpend in het verwerken van de ellende waar ze uit komen.

Je kan het ook per sé niet willen inderdaad, dan blijf je overal beren op de weg zien.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 17:35

Elnienjo , wat stel je voor? Allemaal in kampen en zeker niet proberen om de trauma’s te voorkomen door ze zo goed en kwaad mogelijk meeste laten draaien in de maatschappij ?
Wees blij, kinderen op school, ouders die dolgraag willen werken en daar kunnen weer wat uitkeringen van betaald worden.
Hou toch eens op met je verkapte toespeling op vluchtelingen/vreemdelingen.
Ja er zullen zeker wat problemen komen of al zijn maar dat gaat ook wel weer lukken. Kinderen pikken tal razendsnel op. Die zijn tenminste vaak nog zonder vooroordelen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 18:15

Ik snap elnienjo wel. Tuurlijk moeten die kinderen gewoon lekker naar school als dat lukt, blijf je wel met een behoorlijke taalbarriere. Ik zie daar wel een flinke uitdaging voor het Nederlandse onderwijs, waar al veel leraartekorten zijn :).

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 19:09

bigone schreef:
Elnienjo , wat stel je voor? Allemaal in kampen en zeker niet proberen om de trauma’s te voorkomen door ze zo goed en kwaad mogelijk meeste laten draaien in de maatschappij ?
Wees blij, kinderen op school, ouders die dolgraag willen werken en daar kunnen weer wat uitkeringen van betaald worden.
Hou toch eens op met je verkapte toespeling op vluchtelingen/vreemdelingen.
Ja er zullen zeker wat problemen komen of al zijn maar dat gaat ook wel weer lukken. Kinderen pikken tal razendsnel op. Die zijn tenminste vaak nog zonder vooroordelen.

Terugsturen, want dan heeft Elnienjo er tenminste geen last van, duh.

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 21:01

_San87_ schreef:
Ik snap elnienjo wel. Tuurlijk moeten die kinderen gewoon lekker naar school als dat lukt, blijf je wel met een behoorlijke taalbarriere. Ik zie daar wel een flinke uitdaging voor het Nederlandse onderwijs, waar al veel leraartekorten zijn :).

Ik snap waar haar gedachte vandaan komt en het zal een grote uitdaging zijn voor het Nederlandse onderwijs. Alleen zeg ik er gelijk bij dat ‘roeien met de riemen die je hebt’ en ‘het beste van een situatie maken’ vrijwel hand in hand gaan met de term ‘onderwijs’. Zijn het geen gevluchte kinderen die aansluiten in de klassen, is er wel wat anders aan de hand wat veel van onze creativiteit vraagt.

En ja, soms mopper ik ook op het feit dat ik al in tijden geen ‘normale’ lesdag heb gehad. Aan de andere kant, anticiperen en differentiëren doen we al, dag in dag uit. Daar leggen kinderen die vluchten vanuit een oorlog echt geen extra druk op.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 20:49

Het zijn toch juist de kinderen die heel makkelijk een taal leren?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 08:00

Ik las van de week ergens een artikel over kinderen naar scholen brengen en daar stond als tussenkopje in: "tikkertje en voetbal begrepen ze prima".

Vond ik een mooie uitspraak.

Als ik naar mijn stiefdochter kijk, die had ook in Frankrijk op de camping binnen no-time anderstalige vriendinnetjes en die speelden dan hele middagen samen in de speeltuin of het zwembad.

Juist kinderen hebben vaak minder last van een taalbarrière en pikken ook snel woorden van elkaar op tijdens hun spel.

Uiteraard ligt er een uitdaging voor het onderwijs en de docenten, maar ik vind het echt super goed dat gevluchte kinderen welkom zijn op scholen.

Overigens sprak ik gisteren een collega van mij, geboren in de USSR, in wat nu Oekraïne is, hij heeft een Russische moeder en een Duitse vader
Heeft gewoond en gestudeerd in Moldavië, later naar Duitsland verhuisd en woont daar nu nog, in het grensgebied, en werkt voor de Nederlandse overheid.

Hij heeft diverse familieleden in het gebied wonen waar er nu oorlog woedt.
Hij kan van beide kanten het nieuws niet zien, want er klopt helemaal niets van.
"Het eerste wat verdwijnt tijdens een oorlog, is de waarheid" zei hij gisteren.

Met sommige familieleden heeft hij contact waar mogelijk, anderen kan hij niet bereiken, een halfbroer vecht mee in het leger en hij heeft geen idee of die nog leeft.
Maar wat de media ons voorspiegelt, daar klopt volgens hem niet veel van.

Hij wist zelf ook niet zo goed, hoe hij zich verder moest voelen, behalve verdrietig.
"Wat ben ik? Een Russische moeder, een Duitse vader, in de USSR geboren," hij voelt zich in principe meer half-Rus dan half Oekraïner.
Maakt niet dat hij het met Poetin eens is nu, geeft vooral heel veel verwarring.
In een oorlog zijn alleen maar verliezers, zeker onder het volk, dat blijkt maar weer.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 12:30

Benzz schreef:
Het zijn toch juist de kinderen die heel makkelijk een taal leren?

Dat dacht ik ook. En kinderen spelen op vakanties ook met iedereen, ongeacht de taal.
Daarnaast denk ik dat gewoon in een klas zitten al veel goed doet. De lagere school is niet alleen maar zware lessen volgen he, ook gym, knutselen, enz.
Waar nood is leer je echt wel snel, ook als volwassene. Als niemand Engels of Oekrains of Russisch spreekt, dan leert men echt snel Nederlands. Niet perfect, maar om je te redden wel.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 21:12

Maar kinderen hier geboren maar met ouders die geen Nederlands spreken drukt het al zwaar op de scholen.
Deze kinderen hebben nog meer in te halen.

De impact van hun leven achterlaten niet eens meegenomen.

Leerkrachten zijn er al te kort dus ik begrijp de zorgen wel.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 21:26

Ik las dat in mijn dorp de groep 1 en 2 leeftijd gewoon naar de lokale school gaan en alles wat ouder is naar een speciale school voor anderstaligen in de nabijgelegen stad.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 21:34

We hebben hier in de klas (groep 2) een jochie erbij gehad dat geen woord Nederlands sprak (wel Engels) en die draaide toch al snel goed mee en sprak binnen no-time heel goed Nederlands :)

Maargoed dan heb je het ook wel over instappen in kleuterklas, waar ze allemaal nog veel bezig zijn met taal leren, en zonder nare achtergrond. Bij hogere klassen lijkt het me toch weer een stuk lastiger omdat je dan toch al een stapje verder mee moet kunnen komen dan maar wat spelenderwijs aankleuteren....

En inderdaad, het lerarentekort is al niet grappig op scholen.
Maar we zullen een manier moeten vinden om het voor die kinders weer een beetje "normaal" te maken :(:)

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 14:12

bij mijn dochter in de klas (groep 5) zit sinds 2 weken een oekraiens meisje erbij. er is inderdaad wel een taalbarriere, maar het gaat toch best goed, ze kan een beetje engels. Kinderen passen zich snel aan. Ze zijn al begonnen met haar de letters leren etc. Volgens mijn dochter gaat het goed.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 17:41

Weet niet of het in alle gemeentes hetzelfde is, maar Rotterdam heeft de eenmalige energietoeslag voor de minima inmiddels wel al uitgekeerd.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 17:53

Heb nog niks ontvangen, maar ook nog niks gehoord van de sociale dienst.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 17:55

Hier komt die eind van de maand voor mensen die hem meteen uitgekeerd zouden krijgen. Aanvragen, dus mensen zonder bijstandsuitkering, kan nog niet.

Jij valt denk ook onder degene die hem zouden moeten aanvragen, marcella.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 17:57

Hangt denk af van sociale dienst. Heb wel recht op aanvulling aangezien ik laatste salaris betaling onder het sociaal minimum zit.

Maar die zijn zo lekker snel soms. :')

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 18:00

Nee, hangt niet van gemeente af? Vanaf het begin is dat al zo geregeld en gemeld vanuit de overheid.

Citaat:
Huishoudens met een bijstandsuitkering en een IOAW- of IOAZ-uitkering krijgen de toeslag automatisch. Andere groepen, zoals werkenden en zelfstandigen met een minimuminkomen en AOW’ers zonder aanvullend pensioen, vragen deze zelf aan bij hun gemeente.

https://www.rijksoverheid.nl/actueel/ni ... gietoeslag

Dus als je nu niet valt onder die bijstandsuitkering, ioaw of ioaz moet je sowieso aanvragen ipv krijgen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 18:04

Was het niet zo dat fosforbommen niet perse verboden zijn mits niet in een dichbewoond gebied?
Ik dacht dat ergens gelezen te hebben deze week.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 21:34

Hier is gewoon de knop doorgehakt en de auto gaat zo snel mogelijk weg.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 22:15

Europese gasprijs daalt door berichten over lng-deal met Verenigde Staten
De Europese gasprijs is donderdagmiddag stevig gedaald op de toonaangevende gasbeurs in Amsterdam. De handel reageerde op een bericht dat de Verenigde Staten de Europese Unie dit jaar aan een flinke voorraad vloeibaar gemaakt gas (lng) gaan helpen. Daardoor zou Europa minder afhankelijk worden van Russisch gas.

https://www.nu.nl/economie/6191343/euro ... taten.html

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-22 22:22

Exitium schreef:
Europese gasprijs daalt door berichten over lng-deal met Verenigde Staten
De Europese gasprijs is donderdagmiddag stevig gedaald op de toonaangevende gasbeurs in Amsterdam. De handel reageerde op een bericht dat de Verenigde Staten de Europese Unie dit jaar aan een flinke voorraad vloeibaar gemaakt gas (lng) gaan helpen. Daardoor zou Europa minder afhankelijk worden van Russisch gas.

https://www.nu.nl/economie/6191343/euro ... taten.html

Goed nieuws, maar zó laag is de prijs nu óók niet.

De afgelopen dagen was de prijs met 20% gestegen, nu dan met 10% gedaald, maar uiteindelijk alsnog hoger dan enkele dagen terug.

Het is dat Eneco nu maandelijks de tarieven gaat aanpassen, dat voor sommige mensen misschien de rekening per 1 april iets lager wordt. Maar veel zal het niet schelen, want vorig jaar stond de gasprijs op €20 per mwh en nu dus €110....

Ik vermoed dat die gasprijs voorlopig nog wel even blijft schommelen, zo rond de €100. Helemaal afzakken terug naar €20 zal het waarschijnlijk niet met alle onrust in de wereld. Of er moet een volgende enorme golf corona aankomen, waardoor de gehele wereld weer nèt zo plat ligt als in maart 2020, maar dan heb ik liever een hoge gasprijs, dan terug in de ellende van een lockdown.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 22:47

Ik zie net dat mijn post in het verkeerde topic terecht gekomen is trouwens :o

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-22 23:54

Sizzle schreef:
Ik zie net dat mijn post in het verkeerde topic terecht gekomen is trouwens :o

Dacht ik al. Geeft niks.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 10:18

8nnemiek schreef:
Karl66 schreef:
Alleen is dat dus niet waar. De mensen met de hoogste vermogens hebben ook de hoogste aftrekposten, die dan ook weer tegen het hoogste tarief weggestreept worden. En vergis je niet, belasting is veel meer dan alleen maar inkomsten- en vermogensbelasting. Wat dacht je van bijvoorbeeld BTW. De laagste inkomens geven bijna hun hele inkomen aan met BTW belaste producten uit en betalen daarmee zomaar 21% extra belasting over zo'n beetje hun hele inkomen. De hogere inkomens gebruiken een veel groter del van hun vermogen voor sparen, aandelen e.d. waar geen BTW over geheven wordt.

Ik heb een paar jaar geleden hier op Bokt in een verkiezingstopic een keer al die cijfers uitgezocht en geplaatst en toen bleek dat de laagste inkomensgroepen procentueel gezien veel meer belasting betaalden dan de topinkomens. Die bleken in de praktijk maar tussen de 20 en 25% (het exacte percentage heb ik niet meer) van hun inkomen aan belasting te betalen.

Dat vind ik dan wel apart, dat die top-inkomens maar 25% zouden afdragen..
mijn vriend zit niet in de hoogste box maar verdient vrij aardig en betaalt rond de 40% belasting 8)7 En dan moet daar bovenop het detacheringsbureau ook nog eens belasting betalen, en gaat er ook nog eens een hoop extra belasting op de dertiende maand enzo naar de overheid.. Uiteindelijk houdt Jan Modaal op die manier echt niet zo enorm veel meer over dan iemand die in de eerste schaal zit.
Ik kan me niet voorstellen dat mensen die in de hoogste schaal zitten zo makkelijk hun belastingen kunnen verlagen naar de helft, en denk ook eigenlijk niet dat er zó veel rijke mensen zijn die hun vermogen hebben weggesluist. Dat laatste is sowieso veel lastiger tegenwoordig, even een rekening in Luxemburg openen is er niet meer bij.
Maar als je die cijfers nog eens tegen komt over die belastingen, ik ben wel benieuwd!

Ik zag nog ergens btw op aandelen voorbij komen, dat is natuurlijk onzin. Het is geen product dat je koopt, maar een deel van een bedrijf. En over dat aandeel betaal je gewoon vermogensbelasting.

Ik weet dat deze discussie alweer even geleden is, maar toevallig stond vandaag een stuk op nu.nl naar aanleiding van een onderzoek van het CBS: https://www.nu.nl/politiek/6191326/ster ... sting.html

En de conclusie van dat onderzoek is:

Citaat:
De rijkste 1 procent van de huishoudens betaalt zelfs gemiddeld minder belasting dan de overige huishoudens.