[Poll] Op wie stem jij deze verkiezingen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Op wie stem jij deze Tweede Kamer verkiezingen?

VVD
207 (15%)
PVV
108 (8%)
CDA
39 (2%)
D66
173 (12%)
GroenLinks
187 (14%)
SP
59 (4%)
PvdA
59 (4%)
ChristenUnie
22 (1%)
PvdD
96 (7%)
50PLUS
8 (0%)
SGP
10 (0%)
DENK
Geen stemmen
FvD
91 (6%)
BIJ1
19 (1%)
JA21
25 (1%)
CODE ORANJE
12 (0%)
Volt
63 (4%)
NIDA
1 (0%)
Piratenpartij
5 (0%)
JONG
6 (0%)
Splinter
22 (1%)
BBB
97 (7%)
NLBeter
1 (0%)
Lijst Henk Krol
1 (0%)
(Anders)
24 (1%)

Totaal aantal stemmen: 1335

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 10:20

akishino schreef:
Dat snap ik. Maar niet iedereen is hetzelfde of heeft dezelfde prioriteiten of mening. Je kunt niet in een ander zijn hoofd kijken. En je kunt ook niet bepalen wat een ander moet denken of voelen. Al zou dat soms wel makkelijk zijn :o

Ik merk als ík ergens geirriteerd over ben dat het vaak meer over mij zegt dan over de ander.

Maar dit argument kun je dus ook voor de post van Elektra gebruiken.
Niet iedereen is hetzelfde dus mag zij best haar frustratie uiten.
Toch?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 10:29

Bonna schreef:
Dat is een samenleving die ik liever niet zou hebben.

Maar zolang dat geen meerderheid is, valt het wel mee denk?
Er zitten nog andere mensen in onze maatschappij die ik er liever niet zou hebben, maar die zijn wel.. Dan zou ik mn eigen land moeten stichten ofzo... #dasookbesteengedoe :+

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 10:36

fransje23 schreef:
akishino schreef:
Dat snap ik. Maar niet iedereen is hetzelfde of heeft dezelfde prioriteiten of mening. Je kunt niet in een ander zijn hoofd kijken. En je kunt ook niet bepalen wat een ander moet denken of voelen. Al zou dat soms wel makkelijk zijn :o

Ik merk als ík ergens geirriteerd over ben dat het vaak meer over mij zegt dan over de ander.

Maar dit argument kun je dus ook voor de post van Elektra gebruiken.
Niet iedereen is hetzelfde dus mag zij best haar frustratie uiten.
Toch?

Zeker! Maar die ene opmerking "raakte" mij, zie je daar heb je het al ;) , omdat het over iemand zijn/haar persoonlijke situatie ging. Vandaar, na even twijfelen, toch een reactie.
Maar zoals gezegd, weer ontopic!

Edit, ik drukte weer veel te snel op verzenden :D

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 11:39

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 11:50

Electra63 schreef:
akishino schreef:
Ik lees het hele topic al mee, maar ik vind dit toch wel een vervelende sneer naar elnienjo. Naar, ik neem aan, het feit dat ze een uitkering krijgt en niet werkt?
Als ik de plannen van de vvd lees over de wia dan word ik daar ook onzeker van, dus ik kan me sommige reacties in dit topic wel voorstellen. Ik ben volledig afgekeurd (heb ms) dus ik zal altijd een partij stemmen die een goed programma heeft en laat zien op te komen voor de zorg. En nee, in mijn geval is dat geen rechtse partij. Ik kan prima genoeg relativeren dat dat niet aan de asielzoekers/immigranten ligt, maar niet iedereen heeft dezelfde kijk op de wereld en maatschappij en het zou fijn zijn dat dat geaccepteerd word.

De opmerking was inderdaad niet chic.
Maar het al maanden egoïstische gelul: ik wil mango, ik wil vlees, ik wil gratis zorg, ik wil .....; milieu, onderwijs en toekomst interesseert me niet, als ik maar alles krijg, maar vooral het vaak openlijk racistisch en discriminerend geluid,irriteert mij mateloos.

Ik gun iedereen een goed en fatsoenlijk financieel vangnet, maar van het egoïstische geklaag en altijd wijzen naar een ander, word ik weleens zat.

Ik kan niet anders dan het hiermee eens zijn en dit is niet het enige topic waar het er zo aan toe gaat.

On topic: Ik verwacht dat wanneer corona wat in de eindfase komt en we weer dingen kunnen en mogen doen de ontevredenheid in NL vanzelf wel wat gaat afnemen en daarbij hopelijk ook de FvD aanhangers.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 12:01

Ik denk dat er altijd ontevreden mensen zijn die op partijen zoals FvD gaan stemmen.
Een agendapunt als geen vluchtelingen en buitenlanders eruit scoort altijd goed..

Even iets anders..
Zou er iets te doen zijn aan het feit dat Kamerleden die niet met voorkeurstemmen zijn gekozen. uit een partij stappen en op persoonlijke titel blijven zitten?
Is toch een vorm van kiezersbedrog?

Femke_Tweety

Re: [Poll] Op wie stem jij deze verkiezingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 12:04

Is wel een interessante om eens naar te kijken.

Want eigenlijk zeggen ze hun baan op, en gaan vervolgens in het kantoor van de voormalige baas hun zzp-bedrijfje opstarten.

Lijkt me niet zo netjes.

Voorkeursstemmen ligt dan weer iets anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 12:05

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 12:06

nou echt! om te huilen

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 12:09

Yikes

Bonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 12:21

fransje23 schreef:
Ik denk dat er altijd ontevreden mensen zijn die op partijen zoals FvD gaan stemmen.
Een agendapunt als geen vluchtelingen en buitenlanders eruit scoort altijd goed..

Even iets anders..
Zou er iets te doen zijn aan het feit dat Kamerleden die niet met voorkeurstemmen zijn gekozen. uit een partij stappen en op persoonlijke titel blijven zitten?
Is toch een vorm van kiezersbedrog?

Ik vind dit een lastige.. Wat je veel ziet is dat partijen een vorm van fractiedicipline handhaven(je moet als partijlid stemmen wat iedereen in de partij stemt). Door uit een partij te kunnen stappen creeer je een vorm van controle, waarbij je een partij verantwoordelijk kan houden voor hun beleid. Dan kan 'positief' uitpakken. Bijvoorbeeld in de eerste kamer waarbij Lijst Nanninga gebroken is met de FvD nadat de Fvd geen verantwoordelijkheid wilde nemen voor racisme binnen de (jongeren)partij. Helaas wordt het ook weleens misbruikt.

Ik ben het er mee eens dat afsplitsen verkiezersbedrog kan zijn, je kunt jezelf namelijk afsplitsen en ander beleid gaan voeren dan waar je zetel voor gekozen is. Het kan echter ook een manier van kiezersbescherming zijn om een partij te kunnen controleren. Ik ben niet per se voorstander van hoe het nu gaat, maar weet ook niet echt een betere methode.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 12:26

Hoewel ik op inhoudelijk vlak ook regelmatig enorme jeuk krijg van de posts van Elnienjo (en daar navenant op reageer) vind ik het echt bijzonder vervelend hoe er hier nu, over haar hoofd heen, over haar gesproken wordt. Jullie weten niets over haar persoonlijke situatie, behalve dat ze een uitkering krijgt. Laat haar gewoon in haar waarde.

Ik vind dat afsplitsen wel een vorm van kiezersbedrog. Eigenlijk zou zo'n afsplitser m.i. zijn/haar zetel in moeten leveren (maar dat geeft weer andere problemen uiteraard, want waar moet die zetel dan heen).
Maar je bent gekozen als kandidaat van een specifieke partij met specifieke standpunten, en als je daar op die manier afstand van neemt, is dat m.i. zacht uitgedrukt niet zo netjes richting de burgers die op jou en/of jouw partij gestemd hebben.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 12:30

Nu snap ik waarom Baudet vind dat alle Africaner boeren en hun nakomelingen een special treatment moeten krijgen en met alle egards in Nederland direct een plaats moeten krijgen indien ze dat willen. Twee mensen van de acht die er op zijn afgestudeerd.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 12:32

bigone schreef:
Nu snap ik waarom Baudet vind dat alle Africaner boeren en hun nakomelingen een special treatment moeten krijgen en met alle egards in Nederland direct een plaats moeten krijgen indien ze dat willen. Twee mensen van de acht die er op zijn afgestudeerd.
Hij moet maar een blanke kolonie gaan stichten op een afgelegen plek. Mars bijvoorbeeld

Anoniem

Askja schreef:
bigone schreef:
Hij moet maar een blanke kolonie gaan stichten op een afgelegen plek. Mars bijvoorbeeld

Of zelf lekker naar Afrika gaan..

fransje23

Nu kan een kamerlid die bijvoorbeeld via stemmen op de PvdD ineens een eenmans-fractie worden en stemmen voor megastallen.

Natuurlijk kan het een positieve wending hebben maar toch..

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 12:50

Ik ben eerlijk gezegd voorstander van het idee dat we 150 mensen op een Tweede Kamer zetel stemmen.

Die mensen verbinden zich in lijsten (in de praktijk vaak partijen, maar de pvv is een soort bedrijf)
en die lijsten / etc staan voor bepaalde standpunten.

Waar ik een hekel aan heb is 'fractiediscipline'.
Individuele afwegingen worden daarmee ondergeschikt aan politieke spelletjes.
... het is een soort wonder dat Pieter Omtzigt zijn gang kon gaan mbt de toeslagenaffaire.
- Accoord, het cda had m al eerder onverkiesbaar laag gezet en hij kwam in de Kamer dankzij voorkeurstemmen.

Stel je de ramp voor dat het cda hem effectief weg had kunnen sturen!
'= U valt buiten de fractiediscipline, en dus buiten de fractie - hoepla de Tweede Kamer uit! '

'Ramp' is in bovenstaande tekst net niet dat mw Leijten het in haar eentje had moeten doen.

Ramp is, dat een belangrijke functie van de Tweede Kamer is: controle uitoefenen op de regering.
(= Daar zijn cda Kamerleden vaak slecht in, dat mogen ze ook nauwelijks, want "wij zijn een bestuurspartij" en de Kamerleden worden - rampzalig! - geacht de regering te ondersteunen.)

Dus een Kamerlid dat fikse mot krijgt met de fractie mag van mij blijven zitten, graag zelfs.

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 12:53

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 12:58

Janneke2 schreef:
Dus een Kamerlid dat fikse mot krijgt met de fractie mag van mij blijven zitten, graag zelfs.

Hangt dat er niet erg vanaf waar de mot over is ontstaan?

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 13:03

Sorry aan degenen die zich aan mij ergeren. Maar ik zie al mijn medische kosten stijgen (hogere premie aanvullende zorgverzekering terwijl er meer zelf betaald moet worden) en dan precies de partijen die de WIA willen uitkleden en de zorg nog onbetaalbaarder willen maken (Kaag met d'r 5 euro bijdrage voor elk zorgmoment), die komen op kop. En dat gehak op de PVV terwijl die juist voor het behoud van een degelijk sociaal vangnet is voor onze bevolking, dat irriteert mij dan weer.

Bonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 13:04

fransje23 schreef:
Janneke2 schreef:

Hangt dat er niet erg vanaf waar de mot over is ontstaan?

Daar hangt het inderdaad vanaf, maar helaas weten we dat niet van te voren.
Ik vind bijvoorbeeld de afsplitsing van Ja21 van de FvD alleen maar positief, maar er zijn ook negatieve voorbeelden natuurlijk(wilders die op een zetel van de VVD de PVV begon bijvoorbeeld). Helaas weet ik niet hoe we het ene kunnen houden en het andere kunnen stoppen.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 13:10

Splinter was heel erg voor stemmen zonder fractiedwang, dus echt stemmen vanuit de persoon. Dat kan natuurlijk nog wel met de partijbeginselen in de hand, maar dat je je dus niet gedwongen voelt om met je partij mee te stemmen.

Ik vind voor 'de zetel blijft bij de partij' als 'de zetel mee met het kamerlid' wel wat te zeggen. Beiden hebben zo hun voor- en nadelen. Er zijn hele goede, nieuwe partijen uit voorgekomen, maar ik kan met het gevoel van 'diefstal' ook wel voorstellen.

Wat dat betreft is het wel echt jammer dat Splinter niet de kamer in is gekozen. Hun lijsttrekker heeft wel echt bewezen zaken voor elkaar te krijgen. Maar wat ik nog jammerder vind is dat sinds de uitslag er geen enkel bericht meer is verschenen. Dat vind ik wel een zwaktebod, ook na verlies kun je met opgeheven hoofd je kiezers wel te woord staan.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 13:15

elnienjo schreef:
Sorry aan degenen die zich aan mij ergeren. Maar ik zie al mijn medische kosten stijgen (hogere premie aanvullende zorgverzekering terwijl er meer zelf betaald moet worden) en dan precies de partijen die de WIA willen uitkleden en de zorg nog onbetaalbaarder willen maken (Kaag met d'r 5 euro bijdrage voor elk zorgmoment), die komen op kop. En dat gehak op de PVV terwijl die juist voor het behoud van een degelijk sociaal vangnet is voor onze bevolking, dat irriteert mij dan weer.

Maar die 5 euro telt voor je eigen bijdrage die in totaal 385 euro is.
Ook wordt de eigen bijdrage verdeeld over 4 ziekenhuisbezoeken.
Waardoor je als je toevallig maar 1 keer een controle hebt je 100 euro kwijt bent ipv 385.

Soms is het handig even naar de verdere uitwerking te kijken.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-21 13:17

secricible schreef:
Electra63 schreef:
On topic :D :

Wat vinden jullie ervan dat er 2 informateurs zijn gekozen?

Ik vind het goed dat ze D66 zo naar voren hebben gezet gezien hun winst.
Ik ben vooral heel benieuwd wat Baudet er van vindt dat hij geen informateur heeft mogen aanwijzen :o

Die zal wel balen! “Wij zijn met zes zetels winst de grote winnaar. Het is gebruikelijk dat de grootste winnaar het initiatief neemt bij de onderhandelingen.”
Dat loopt nu natuurlijk ieeeeetsje anders.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 13:19

Askja schreef:
Ik vind dat afsplitsen wel een vorm van kiezersbedrog. Eigenlijk zou zo'n afsplitser m.i. zijn/haar zetel in moeten leveren (maar dat geeft weer andere problemen uiteraard, want waar moet die zetel dan heen).
Maar je bent gekozen als kandidaat van een specifieke partij met specifieke standpunten, en als je daar op die manier afstand van neemt, is dat m.i. zacht uitgedrukt niet zo netjes richting de burgers die op jou en/of jouw partij gestemd hebben.

Ik ben van mening dat als iemand zich afsplitst van de partij, deze zetel naar de volgende op de kieslijst moet gaan. De kiezer heeft geen uitspraak kunnen doen over de ideologie van de afsplitser, dus tot de nieuwe verkiezingen moet de keuze van de kiezer gerespecteerd worden en blijft de zetelverdeling in de kamer gelijk. Dus als een partij 20 zetels heeft, dan komt nr. 21 de kamer in.
De afsplitser staat het vrij een nieuwe partij op te richten en de volgende verkiezingen een gooi te doen naar zetels. Of zich aan te sluiten bij een bestaande partij, en proberen op de kieslijst te komen.
Dus stel dat een kamerlid besluit over te stappen van de VVD naar het CDA, dan zou het gek zijn als het CDA ineens een extra zetel in de kamer heeft en de VVD eentje minder.

Voorkeursstemmen vind ik anders want vaak betreft dit personen die zich op de ene of andere manier populair hebben gemaakt en daarmee stemmen trekken op de persoon en niet per sé het programma van de partij waar ze bij horen. Zo kan ik mij voorstellen dat iemand die geen CDA of SP stemmer is, toch op Omtzigt of Leijten heeft gestemd vanwege hun verdienste in de toeslagenaffaire.

Dus samengevat:
- Gekozen met voorkeursstemmen: blijven
- Geen voorkeurstemmen: wegwezen (en liefst geen, maar in elk geval beperkt wachtgeld, ik krijg ook geen uitkering als ik zelf mijn ontslag indien).