Askja schreef:Ik vind dat afsplitsen wel een vorm van kiezersbedrog. Eigenlijk zou zo'n afsplitser m.i. zijn/haar zetel in moeten leveren (maar dat geeft weer andere problemen uiteraard, want waar moet die zetel dan heen).
Maar je bent gekozen als kandidaat van een specifieke partij met specifieke standpunten, en als je daar op die manier afstand van neemt, is dat m.i. zacht uitgedrukt niet zo netjes richting de burgers die op jou en/of jouw partij gestemd hebben.
Ik ben van mening dat als iemand zich afsplitst van de partij, deze zetel naar de volgende op de kieslijst moet gaan. De kiezer heeft geen uitspraak kunnen doen over de ideologie van de afsplitser, dus tot de nieuwe verkiezingen moet de keuze van de kiezer gerespecteerd worden en blijft de zetelverdeling in de kamer gelijk. Dus als een partij 20 zetels heeft, dan komt nr. 21 de kamer in.
De afsplitser staat het vrij een nieuwe partij op te richten en de volgende verkiezingen een gooi te doen naar zetels. Of zich aan te sluiten bij een bestaande partij, en proberen op de kieslijst te komen.
Dus stel dat een kamerlid besluit over te stappen van de VVD naar het CDA, dan zou het gek zijn als het CDA ineens een extra zetel in de kamer heeft en de VVD eentje minder.
Voorkeursstemmen vind ik anders want vaak betreft dit personen die zich op de ene of andere manier populair hebben gemaakt en daarmee stemmen trekken op de persoon en niet per sé het programma van de partij waar ze bij horen. Zo kan ik mij voorstellen dat iemand die geen CDA of SP stemmer is, toch op Omtzigt of Leijten heeft gestemd vanwege hun verdienste in de toeslagenaffaire.
Dus samengevat:
- Gekozen met voorkeursstemmen: blijven
- Geen voorkeurstemmen: wegwezen (en liefst geen, maar in elk geval beperkt wachtgeld, ik krijg ook geen uitkering als ik zelf mijn ontslag indien).