Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 10:27

Femke_Tweety schreef:
Er zijn ook mensen die links stemmen, maar die dit geneuzel vinden.

Daar ben ik er 1 van...

Hier net zo.

Het lijkt er een beetje op dat men de politiek verwijt zich politiek te gedragen.

Ik stem niet op Rutte, maar kan begrijpen dat hij niet alle details meer weet van alle gesprekken. De pandemie die al een jaar loopt, de verkiezingen, de meetings in EU verband. Ik zou niet graag in zijn schoenen staan.

Hoewel ik vind dat tien jaar inmiddels wel genoeg is, zie ik geen beter of net zo goed alternatief. Daarmee zou ik ermee kunnen leven dat hij de pandemie gaat ‘afronden’, opstart van openen van de samenleving en voor je het weet komen er weer verkiezingen aan.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 10:30

Ann schreef:
Mijn verwachting is dat alles na een paar weken of maanden vastloopt en er uiteindelijk nieuwe verkiezingen komen met zetelverlies voor o.a. de VVD en D66 en winst voor sommige linkse partijen.

Dat zou mooi zijn als dat zou gebeuren. Maar er zijn nog zoveel meer opties mogelijk. Kaag had die motie van wantrouwen kunnen steunen. Dan had de VVD een andere MP naar voren moeten schuiven. Maar nu ligt die bal dus bij de VVD en Rutte zelf.

Een mooie situatie heeft Kaag gecreerd. Rutte zit enorm vast en je kunt raden welke partij het initiatief neemt.

https://www.nrc.nl/nieuws/2021/04/01/ru ... f-a4038257

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 10:30

Mizora schreef:
Is er bekend hoe lang Rutte ongeveer met de verkenners heeft gesproken? Eenmalig een kwartier is qua onthouden ook compleet anders dan over meerdere dagen verspreid 6 uur (om de uitersten te nemen).

Als ik een aantal uur met mensen heb gesproken en ergens in die tijd 1 minuut het over een onderwerp heb gehad, dan weet ik dat soms ook niet meer. Zeker niet als ik nog half aan het bijtanken ben van een pittige periode (verkiezingen) en ook nog andere dingen aan mijn hoofd heb (covid19), buiten uiteraard de formatie, nog los van dit gesprek.

De gesprekken waren immers maar een paar dagen na de verkiezingen.

Daar dacht ik gisterenavond ook nog aan. Ik heb soms ook 2 of 3 vergaderingen per dag. Als je mij dan een week later vraag, wat en wie er precies is gezegd, dan weet ik dat ook niet meer. Zeker niet woordelijk.
Notulen zijn soms meer actielijsten of besluitenlijsten.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 10:35

Karl66 schreef:
Natuurlijk wordt Kaag geen MP. D66 is sinds gisteren toch niet opeens de grootste partij geworden in de tweede kamer? Als Rutte niet verder gaat als MP, dan schuift de VVD echt wel iemand anders naar voren om MP te worden en dat is niet Kaag. Waarom zou de VVD de premiersbonus, die ze als grootste partij hebben weggeven? Het idee dat Kaag een kans heeft is gewoon onrealistisch wensdromen.
En blijkbaar tevens de grootste nachtmerrie van sommigen hier. Kaag is geen heilige - welke politicus wel - maar het Kaag-bashen hier vind ik echt verbazend en buitengewoon storend. Tuurlijk, wéér die echtgenoot erbij slepen. En dan opmerkingen over haar bekakte accent, alsof dat ook maar iets zegt over haar leiderschapskwaliteiten en politieke integriteit.
Maargoed, het is al duidelijk dat Kaag-bashen in een bepaalde politieke hoek een nogal populaire bezigheid is.

Ik moet nog zien welk alternatief voor Rutte de VVD eventueel uit de hoge hoed kan toveren. Ze beschikken niet over iemand die zich aan de zijlijn al een tijdje warm loopt. Te veel geleund op Rutte de laatste jaren.
Dus het zal toch wel weer Rutte worden denk ik, maar als hij premier wordt zal hij van zijn coalitiepartners veel minder bewegingsvrijheid krijgen. Exit staatsman Rutte dus, een premier Rutte 2.0 zal zich een andere regeringsstijl aan moeten meten dan hij gewend is.

Maar persoonlijk lijkt het mij in zijn positie beter dat hij opzij stapt en het premierschap aan een ander laat.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 10:36

Citaat:
Puntje bij paaltje hebben er ook gewoon vreselijk veel mensen op Rutte gestemd. En het was ook niet zo dat ie eerder hartstikke open en transparant was. Dat kan en mag je ook niet ineens van tafel vegen.

De regering regeert 'bij de gratie van' het vertrouwen van de Tweede Kamer.

Om welke redenen 'de kiezer' een partij veel zetels heeft toebedeeld : niemand die het precies weet.
Hoeveel voorkeurstemmen er op Rutte zijn uitgebracht -? (Sommigen zullen zeggen nul, want hij is lijsttrekker. In Nederland is er op het stembiljet geen hokje boven de lijsten, zodat je 'wel op de vvd, maar niet op Rutte' kunt stemmen.)

En als een politicus het vertrouwen van de Tweede Kamer verspeelt, of in elk geval 'aangeschoten wild' wordt, dan heeft dat consequenties.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 10:38

Politiek zal nooit zuiver en netjes zijn, vroeger niet, nu niet, nooit niet. En dan maakt het niet uit wie aan de macht is.
Ik woon in een redelijk christelijke gemeente maar wanneer ik ga zoeken hoevaak het CDA en de CU hier ten faveure van bevriende kerkgenoten de gewone bevolking hebben genaaid kom je vingers te kort. En die konkelden nog een stuk erger dan “ andere positie . Ik heb samen met een aantal anderen ooit wob verzoeken opgevraagd en dat heeft een wethouder de kop gekost maar ze gaan gewoon door , alleen nog meer stiekem.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 10:40

Helemaal met je eens Askja.
De haat naar Kaag, ook op SM heeft toch vooral met haar man te maken, lijkt het.
Dat hoor je ook zelden over mannelijke politici.

Ook het in de schoenen schuiven van het lekken door D66 om Rutte te beschadigen en Kaag dan als MP naar voren te kunnen schuiven, lijkt me een fantasie.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 10:41

Electra63 schreef:
Daar dacht ik gisterenavond ook nog aan. Ik heb soms ook 2 of 3 vergaderingen per dag. Als je mij dan een week later vraag, wat en wie er precies is gezegd, dan weet ik dat ook niet meer. Zeker niet woordelijk.
Notulen zijn soms meer actielijsten of besluitenlijsten.

Volgens mij hebben zij 8 a 9 gesprekken per dag gevoerd, in die twee dagen (17 gesprekken). Dat werd gister herhaaldelijk verteld.
Daarnaast kon Ollongren niet meer bij de officiele aantekeningen en moest ze het weergeven van die gesprekken met haar eigen beknopte notulen doen en uit haar hoofd, Terwijl ze ook een positieve corona test uitslag had en een auto imuun ziekte heeft en daarmee bezig was..

Citaat:
Ook het in de schoenen schuiven van het lekken door D66 om Rutte te beschadigen en Kaag dan als MP naar voren te kunnen schuiven, lijkt me een fantasie.

Menen dat het beschadigen van Rutte de intentie van Kaag was, is denk net zoveel koffiedik kijken als menen dat Rutte van Omzigt af wilde?

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 10:42

Electra63 schreef:
Helemaal met je eens Askja.
De haat naar Kaag, ook op SM heeft toch vooral met haar man te maken, lijkt het.
Dat hoor je ook zelden over mannelijke politici.

Sommige mensen snappen niet dat het gewoon rationeel en logisch nadenken is en geen (één van de velen) complotsprookje.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 10:44

Askja schreef:
Karl66 schreef:
Natuurlijk wordt Kaag geen MP. D66 is sinds gisteren toch niet opeens de grootste partij geworden in de tweede kamer? Als Rutte niet verder gaat als MP, dan schuift de VVD echt wel iemand anders naar voren om MP te worden en dat is niet Kaag. Waarom zou de VVD de premiersbonus, die ze als grootste partij hebben weggeven? Het idee dat Kaag een kans heeft is gewoon onrealistisch wensdromen.
En blijkbaar tevens de grootste nachtmerrie van sommigen hier. Kaag is geen heilige - welke politicus wel - maar het Kaag-bashen hier vind ik echt verbazend en buitengewoon storend. Tuurlijk, wéér die echtgenoot erbij slepen. En dan opmerkingen over haar bekakte accent, alsof dat ook maar iets zegt over haar leiderschapskwaliteiten en politieke integriteit.
Maargoed, het is al duidelijk dat Kaag-bashen in een bepaalde politieke hoek een nogal populaire bezigheid is.

Ik moet nog zien welk alternatief voor Rutte de VVD eventueel uit de hoge hoed kan toveren. Ze beschikken niet over iemand die zich aan de zijlijn al een tijdje warm loopt. Te veel geleund op Rutte de laatste jaren.
Dus het zal toch wel weer Rutte worden denk ik, maar als hij premier wordt zal hij van zijn coalitiepartners veel minder bewegingsvrijheid krijgen. Exit staatsman Rutte dus, een premier Rutte 2.0 zal zich een andere regeringsstijl aan moeten meten dan hij gewend is.

Maar persoonlijk lijkt het mij in zijn positie beter dat hij opzij stapt en het premierschap aan een ander laat.

Ik zie al wel een mogelijk scenario van Rutte als premier maar wel in de leiband van Kaag.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 10:46

Janneke2 schreef:
Om welke redenen 'de kiezer' een partij veel zetels heeft toebedeeld : niemand die het precies weet.
Hoeveel voorkeurstemmen er op Rutte zijn uitgebracht -? (Sommigen zullen zeggen nul, want hij is lijsttrekker. In Nederland is er op het stembiljet geen hokje boven de lijsten, zodat je 'wel op de vvd, maar niet op Rutte' kunt stemmen.)...

MR heeft 1.988.651 voorkeursstemmen gekregen. En als je wel op de VVD, maar niet op Rutte wilt stemmen, kruis je gewoon een hokje aan van een persoon lager op de lijst.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 10:51

Electra63 schreef:

Het is een scenario dat je niet voor de volle 100% uit kunt sluiten. Aan de andere kant is Ollongren ook niet gek natuurlijk. Hiermee zou ze voor zichzelf een gigantisch risico nemen en je weet nooit can te voren of dit uit zal pakken zoals van te voren beraamd. Daarvoor zijn er gewoonweg teveel variabelen waar ook Kaag geen invloed op heeft. Daarnaast mort je jezelf afvragen. Zou jij dit risico voor je baas willen nemen? Om die reden lijkt me dit niet de meest waarschijnlijke scenario. Zeker gezien het feit dat er vele veiligere manieren zijn om dergelijke documenten te lekken.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 10:54

Nou ja, het is natuurlijk nog niet allemaal geregeld. Kaag en Hoekstra zullen iets voor hun loyaliteit terug willen. Dus ik denk dat het een lange formatie gaat worden...

Even uit de box denkend. Wat zou er gebeuren als Omtzigt opstapt, zijn eigen lijst begint o.b.v. zijn voorkeursstemmen? (goed voor 5 zetels). Kunnen VVD, CDA en D66 dan nog steeds een regering vormen. Als de rest niet mee wil doen (maar dat weet je natuurlijk ook nog niet zeker).

Ik vind dit dan toch ook wel weer grappig (en ook niet van arrogantie gespeend) Even tussen neus en lippen door de grondwet willen aanpassen... Samen met vriendin Ollongren en vriend Grapperhaus

Afbeelding

https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken ... el%3A35790

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 10:57

MizzMontana schreef:
Het was in het debat rond een uur of 17:30, ik was eten aan het koken en er werd meermaals gevraagd of ze nog wel samen kon werken met Rutte. Steeds bleef ze maar om de hete brij heen draaien in haar antwoord.

Echt leiderschap tonen door Kaag nu zou zijn dat ze zegt: ik ga niet samenwerken met Rutte/VVD, maar dat zegt ze niet omdat ze weet dat dat niet gaat lukken.

En laten we wel wezen, dit is net zo goed een blamage voor D66, hoezo heeft Ollongren deze nota niet van tevoren doorgelezen en gezien dat daar iets over Omtzigt op staat? Hoezo heeft zij namens D66 niet van tevoren gezegd: dit kan echt niet?

Ze zou toch prima samen kunnen werken met de VVD maar eisen dat Rutte vertrekt?
Maar dat doet ze niet. Ze houden daar elkaar allemaal de hand boven 't hoofd. Denk maar even terug aan Grapperhaus, die ging ook 'vertrouwen terugwinnen' maar dat is 'm wat mij betreft niet gelukt. Ik zie alleen een huichelaar als ik 'm op tv weer 'ns iets zie zwammen over maatregelen en dan ben ik nog iemand die zich uit eigen belang aan de maatregelen houdt.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 11:00

Shaggy09 schreef:
Nou Karl dat weet ik zo nog niet. Heb nog nooit iemand anders uit de VVD gehoord over MP worden dan Mark zelf. Zou niet weten wie daar genoeg voor in zijn mars heeft.
Dat Kaag een vrij gewilde MP is is inmiddels wel duidelijk. Ik hoor in ieder geval genoeg positief geluid daarover.

Dat hebben ze er op de kritiekloze NPO in geindoctrineerd.
Jammer dat veel mensen daar zo ontvankelijk voor blijken te zijn geweest.
Met Kaag wordt Nederland helemaal de vernieling in gedreven met haar buitenlandhobby's en deuren wijd open voor alles uit Afrika. :( |(

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 11:00

@Babootje

Ik verwacht niet dat Omtzigt zoiets gaat doen, daarvoor zou hij het CDA teveel 'beschadigen' en hij lijkt me te integer om dat te willen. Verwacht dan eerder dat het CDA (compleet met Omtzigt) er niet uit gaat komen met de andere partijen en de boel vastloopt.
Laatst bijgewerkt door Ann op 02-04-21 11:04, in het totaal 2 keer bewerkt

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 11:01

Ann schreef:
Mijn verwachting is dat alles na een paar weken of maanden vastloopt en er uiteindelijk nieuwe verkiezingen komen met zetelverlies voor o.a. de VVD en D66 en winst voor sommige linkse partijen.

Ik droom met je mee!!! <3

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 11:03

Elnienjo, eens, ik zou het ook veel sterker vinden als ze dat hardop uit had gesproken.

Electra voor mij heeft het inhoudelijk niets met de man van Kaag te maken, maar wel met het feit dat zij er ook geen moeite mee heeft om informatie achter te houden op momenten dat het haar beter uitkomt.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 11:03

elnienjo schreef:
Shaggy09 schreef:
Nou Karl dat weet ik zo nog niet. Heb nog nooit iemand anders uit de VVD gehoord over MP worden dan Mark zelf. Zou niet weten wie daar genoeg voor in zijn mars heeft.
Dat Kaag een vrij gewilde MP is is inmiddels wel duidelijk. Ik hoor in ieder geval genoeg positief geluid daarover.

Dat hebben ze er op de kritiekloze NPO in geindoctrineerd.
Jammer dat veel mensen daar zo ontvankelijk voor blijken te zijn geweest.
Met Kaag wordt Nederland helemaal de vernieling in gedreven met haar buitenlandhobby's en deuren wijd open voor alles uit Afrika. :( |(

NPO is niet kritiekloos, ook niet links of rechts maar neutraal. Geeft zendtijd aan alle politici en partijen, dus wat dat betreft gaat je opmerking al niet op.

En hoe kom je in hemelsnaam bij Afrika? Heb je daar bronnen van?

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 11:04

Loretta schreef:
Askja schreef:

Ik zie al wel een mogelijk scenario van Rutte als premier maar wel in de leiband van Kaag.

Nee, aan de leiband van het kabinet als geheel. En van de Tweede Kamer.

Het zou positief zijn als er door dit gebeuren wezenlijk iets zou veranderen in de wisselwerking tussen premier, kabinet en Kamer. In de zin dat de premier zich bescheidener opstelt, meer als een primus inter pares, het kabinet als geheel transparanter te werk gaat, en er meer ruimte komt voor dualisme
(zoals Omtzigt herft laten zien) .

Waarbij het wel afwachten is hoe slagvaardig de oppositie zal kunnen zijn met al die splinterpartijtjes en nieuwe fracties erbij.

Op het geneuzel over de NOS en Afrika ga ik niet meer reageren.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 11:04

elnienjo schreef:
Ann schreef:

En dan? Hoe gaat je droom verder? Gezien je houding zeker een regering van PVV , FvD, Ja 21 ? Dan word Nederland gered zeker.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 11:05

bigone schreef:
Politiek zal nooit zuiver en netjes zijn, vroeger niet, nu niet, nooit niet. En dan maakt het niet uit wie aan de macht is.
Ik woon in een redelijk christelijke gemeente maar wanneer ik ga zoeken hoevaak het CDA en de CU hier ten faveure van bevriende kerkgenoten de gewone bevolking hebben genaaid kom je vingers te kort. En die konkelden nog een stuk erger dan “ andere positie . Ik heb samen met een aantal anderen ooit wob verzoeken opgevraagd en dat heeft een wethouder de kop gekost maar ze gaan gewoon door , alleen nog meer stiekem.

Daarom snap ik steeds minder wat Omtzigt bij die huichelclub doet. Hij is toch zo integer en wil juist beerputten openen. Maar hij kiest zelf voor 'n politieke carriere bij een club die barst van de interne schandalen. Kan die man niet gewoon een eigen partij beginnen? Volgens mij trekt ie dan minstens de helft van het CDA leeg en zal hij ook van zwevende kiezers steun krijgen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 11:09

elnienjo schreef:
Ann schreef:

Dan zal het dezelfde uitslag zijn.. of denk je dat op magische wijze de pvv ineens 36 zetels gaat halen?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 11:10

elnienjo schreef:
Ze zou toch prima samen kunnen werken met de VVD maar eisen dat Rutte vertrekt?
Maar dat doet ze niet. Ze houden daar elkaar allemaal de hand boven 't hoofd. Denk maar even terug aan Grapperhaus, die ging ook 'vertrouwen terugwinnen' maar dat is 'm wat mij betreft niet gelukt. Ik zie alleen een huichelaar als ik 'm op tv weer 'ns iets zie zwammen over maatregelen en dan ben ik nog iemand die zich uit eigen belang aan de maatregelen houdt.

Grapperhaus heeft heel wat van zijn autoriteit ingeboet. Dat is met Rutte ook het geval. Daardoor kan Kaag nu hele hoge eisen stellen bij de onderhandelingen. Ze heeft meer te halen bij zaken doen met een gehavende Rutte dan aan zaken doen met welke andere tot nu toe onbesmeurde VVDer dan ook. Dit blijft echt aan Rutte hangen.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 11:12

Omtzigt wordt nu wel heel erg als de nieuwe politieke messias op een voetstuk getakeld, in de zin dat mensen van alles op hem projecteren en van alles en verwachten. De beste man is overspannen, laat hem eerst maar eens bijkomen van het afgelopen jaar. Ik zie hem geen minister worden, en ook geen eigen fractie beginnen, althans niet op korte termijn. Hij zal denk ik in eerste instantie gewoon in de Kamer gaan zitten en hopelijk kan hij daar een voorbeeldfunctie vervullen voor al die nieuwkomers.