Demonstratie op de Dam

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 22:44

V_Naomi schreef:
ravellie schreef:
En kerstmarkt is gewoon kerstmarkt <3

Maar daar wordt na de beeldenstorm, straatnamen veranderen en musea onder de loep nemen, tv programma's schrappen of verknippen vast ook een agenda punt van gemaakt.

Dit dus. Nee, ik vier kerst niet vanuit puur religieus standpunt, maar kerst is toch echt gewoon kerst, met de kerstman en kerstliedjes enzovoort. Mijn kerstboom word ook pas lang na kerst afgebroken, ik vind alles erom zo warm en fijn aanvoelen en word er helemaal blij van, en voor mij hoort die benaming er echt bij, 'winterfeest' voelt echt lang zo fijn niet.

Prima toch, jij kunt kerst vieren zoals jij dat wilt, niemand die je tegenhoudt.
En zolang de kerstmarkt bij de Intratuin, Tuinland etc. al halverwege de herfst in vol ornaat wordt opgetuigd ben ik persoonlijk niet zo bang dat 'kerst' als cultureel fenomeen zal verdwijnen. Jij blijkbaar wel?

What the heck, dit topic ging over de BLM-demonstraties.
Nu reageren sommigen zo overspannen dat er werkelijk van alles met de haren bij gesleept wordt.

Knudd

Re: Demonstratie op de Dam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 22:47

Morgen een demonstratie bij mij in de stad, ben benieuwd hoe dat gaat verlopen :)

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 22:49

Winterfeest klinkt prima maar nog fijner vind ik zonnewende feest of lichtfeest. Want dat was het ooit.
Okay, terug naar de dam. ;)

Svadilfari1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 23:14

Sizzle schreef:
Er waren vorig jaar bij ons wel wat scholen die onder druk van ouders geen kerstliederen meer zongen op de kerst eindeschooljaar uitvoering. Dat had echter niets met immigranten en moslims te maken maar met boze Jehova getuigen. Sterker nog, de moslim families vonden juist erg triest dat men zo‘n gebruik liet wegpoetsen.

Dat is ook hartstikke jammer. Maakt niks uit wat en wie de reden is. Maar het is juist zo leuk. De saamhorigheid van het samenvieren. De verhaaltjes en liedjes. Als kind vond ik dat juist de leukste dingen van andere culturen ( bij vriendinnetjes , vriendjes, binnen mijn familie oa )

Op pg ( psycho geriatrie verpleeghuis) afdelingen gaf het ook gespreks stof , en een doe activiteit .

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 23:19

Ach wij hadden ouders die hadden geklaagd dat er leerlingen in de klas waren die vrij hadden gekregen voor het Suikerfeest. Hoe belachelijk dat wel niet was. Soms gunnen mensen elkaar niks en misschien zit daar wel een deel van het probleem.
Dat er echt mensen zijn die alle christelijke feesten willen aanpassen is mij echt ontgaan. Wel hebben ze hier wintermarkt maar vlak voor de kerst wordt dat kerstmarkt en daarna weee winter. Gaat dus om geld in dat geval :')

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 00:48

Van mij mag het Suikerfeest dan best wel een landelijke feestdag worden <<)

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 08:44

Niobe schreef:

Haha ook geen problemen mee!
Hier had de gene die hier over ging nog subtiel voorgesteld dat kind vast bij het vriendje mee het Suikerfeest mocht vieren kreeg die ook vrij. Dat was toch ook niet de bedoeling :')

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 08:45

Niobe schreef:

Alleen als ze er een vaste dag van maken.
Feestdagen die in het weekend kunnen vallen vind ik niets toevoegen.
Je kunt beter pasen en pinksteren hebben dan kerst of nieuwjaar tenslotte.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 08:47

Ik heb bijna altijd gewerkt in werk dat 7 dagen in de week door ging.
Mensen in je team die suikerfeest vieren is handig. Zij willen werken met kerst, wij dan.
Probleem opgelost :D
Al vier ik niet echt kerst. Dus heb er dan ook vaak gezeten. Dat extra loon is altijd wel leuk, dus maak suikerfeest inderdaad ook maar een feestdag :))

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 08:49

elnienjo schreef:
Niobe schreef:

Heel veel mensen die in het weekend werken die liever een feestdag in het weekend hebben.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 08:52

Elnienjo werkt geloof ik niet eens. :=

Ik vind feestdagen steeds vaker irritant, als je ergens heen wil dan krioelt het van de mensen. Dus blijf dan alsnog maar thuis. _O-

LynnepinnyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 09:45

Karl66 schreef:
Dit gaat dus om organisatoren van markten die denken dat ze met de naam wintermarkt meer klanten trekken dan dat ze door het gebruik van die naam verliezen. Dus een keiharde commerciële reden, die niks met verbieden te maken heeft. En als jij gewoon de naam kerstmarkt wil gebruiken, dan heb ik zo het flauwe vermoeden dat de organisator van die markt jou echt niet verwijderd, dat is commercieel namelijk niet zo interessant voor hem.

Het is hetzelfde als supermarkten die voor de term winterfeest kiezen, dan kunnen ze voor sinterklaas, kerst en oud en nieuw één over meer dan een maand uitrollen, dat is qua herkenbaarheid en kosten voor hun interessanter. Maar dat betekent niet dat wij het niet meer over kerst mogen hebben.

Kortom, de reden om de term kerst niet te gebruiken is een commerciële keuze van bedrijven en heeft niks met het verbieden van die term of met het opleggen door andere bevolkingsgroepen te maken. En weet je wat het mooie is, dat geeft jou de kans om met je voeten te stemmen. Je kan er namelijk voor kiezen om naar een andere supermarkt te gaan, die wel reclame maakt met kerstfeest en je kan naar de markt van een organisatie gaan, die het wel kerstmarkt noemt. En als blijkt dat heel veel mensen hetzelfde gevoel als jij hebben en als die mensen ook allemaal op die manier reageren, dan wordt het feest een jaar later gewoon weer kerstfeest genoemd. Want dan komt zo'n organisatie erachter dat dat uiteindelijk meer klanten oplevert en dus commercieel interessanter is. Eigenlijk is het allemaal niet zo ingewikkeld :D

Mooie reactie. Maar ik geloof dat sommigen hier maar al te graag overheen lezen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 09:51

Niobe schreef:

Zolang dat dan maar niet ten koste van andere feestdagen gaat.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 09:57

Lynnepinny schreef:
Karl66 schreef:
Dit gaat dus om organisatoren van markten die denken dat ze met de naam wintermarkt meer klanten trekken dan dat ze door het gebruik van die naam verliezen. Dus een keiharde commerciële reden, die niks met verbieden te maken heeft. En als jij gewoon de naam kerstmarkt wil gebruiken, dan heb ik zo het flauwe vermoeden dat de organisator van die markt jou echt niet verwijderd, dat is commercieel namelijk niet zo interessant voor hem.

Het is hetzelfde als supermarkten die voor de term winterfeest kiezen, dan kunnen ze voor sinterklaas, kerst en oud en nieuw één over meer dan een maand uitrollen, dat is qua herkenbaarheid en kosten voor hun interessanter. Maar dat betekent niet dat wij het niet meer over kerst mogen hebben.

Kortom, de reden om de term kerst niet te gebruiken is een commerciële keuze van bedrijven en heeft niks met het verbieden van die term of met het opleggen door andere bevolkingsgroepen te maken. En weet je wat het mooie is, dat geeft jou de kans om met je voeten te stemmen. Je kan er namelijk voor kiezen om naar een andere supermarkt te gaan, die wel reclame maakt met kerstfeest en je kan naar de markt van een organisatie gaan, die het wel kerstmarkt noemt. En als blijkt dat heel veel mensen hetzelfde gevoel als jij hebben en als die mensen ook allemaal op die manier reageren, dan wordt het feest een jaar later gewoon weer kerstfeest genoemd. Want dan komt zo'n organisatie erachter dat dat uiteindelijk meer klanten oplevert en dus commercieel interessanter is. Eigenlijk is het allemaal niet zo ingewikkeld :D

Mooie reactie. Maar ik geloof dat sommigen hier maar al te graag overheen lezen.

Dat komt misschien omdat dit soort reacties niet, of moeilijk te weerleggen zijn. Ik hoop in elk geval dat ze wel worden gelezen. En er misschien toch iets van blijft hangen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 10:05

@Mysa,
Dat is een illusie ;)
Volgende keer, wordt er weer gewoon neergezet, dat onze feestdagen worden aangepast voor de buitenlanders. :D

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 10:06

Janneke2 schreef:
...ik zou als christen graag zien dat allerlei commerciële toestanden niet meer met 'kerstmarkt' worden aangeduid.

Maak van dat christen maar kruisvaarder. Kerst was gewoon het midwinter feest voordat de christenen het claimden. En het was in die tijd gebruikelijk om bij een feest, waarbij de bevolking samenkwam een markt te houden. Die door jou verfoeide commerciële toestand Is dus eigenlijk een veel oudere traditie dan jouw invulling van het feest.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 10:07

Geloof wel dat die posters (momenteel) in de minderheid zijn. Dat blijft het internet dat je niet hoeft te reageren op een ander.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 10:09

Electra63 schreef:
@Mysa,
Dat is een illusie ;)
Volgende keer, wordt er weer gewoon neergezet, dat onze feestdagen worden aangepast voor de buitenlanders. :D

En als je er dus niet op ingaat, kan je dus doen of de reactie niet bestaat. Daardoor kan je de volgende keer weer ongegeneerd de moslims de schuld geven. Het is niet zo ingewikkeld :D

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 10:12

Karl66 schreef:
Janneke2 schreef:
...ik zou als christen graag zien dat allerlei commerciële toestanden niet meer met 'kerstmarkt' worden aangeduid.

Maak van dat christen maar kruisvaarder. Kerst was gewoon het midwinter feest voordat de christenen het claimden. En het was in die tijd gebruikelijk om bij een feest, waarbij de bevolking samenkwam een markt te houden. Die door jou verfoeide commerciële toestand Is dus eigenlijk een veel oudere traditie dan jouw invulling van het feest.

Precies. Het was een midwinterfeest met lichtjes om de donkerste periode van het jaar door te komen. En de Christenen hebben het gekaapt. Maar zelf zeg ik wel gewoon kerstboom en niet midwinterboom.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 10:24

Gelukkig mag je het noemen zoals je wilt en niemand zal je dat verbieden. Mooi toch?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 11:12

elnienjo schreef:
Niobe schreef:

Ik vind deze dagen dus echt geen feestdag... het is handig omdat we de tweede dag altijd vrij zijn mocht dit in je beroepsgroep vallen.
Ik vind dat we gewoon standaard 5 mei vrij moeten zijn. Bevrijdingsdag heeft meer waarde voor mij en voor veel mensen dan goede vrijdag

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 11:57

Leuk, suikerfeest als nationale feestdag! Ik zie het al voor me, een dag waarop iedereen bij elkaar op bezoek gaat met taartjes en gebak :Y) Da's voor de gemiddelde Hollander wel een cultuurschok natuurlijk als je 1 koekje bij de koffie gewend bent maar daar wennen we maar aan.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 12:05

Dat werkt contraproductief Magrathea.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 12:10

Kerst, Suikerfeest...of het religie is of niet, het is een mooie tijd om met familie,vrienden samen te zijn.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 12:15

Ik zie meer in bankholidays die standaard op maandagen vallen en waar geen religie aan vast hangt. Lijkt me het meest neutraal en is overzichtelijker.