Wie denkt net als ik dat Trump niet wordt herkozen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 05:19

Significanter nieuws:

Afbeelding

Dat zou betekenen dat Trump opnieuw een Supreme Court Judge mag nomineren aangezien ze deze gelegenheid waarschijnlijk niet laten wachten tot na de verkiezingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 08:10

De reactie van Trump toen hij het nieuws voor het eerste kreeg:

(de achtergrond muziek is er niet in gemonteerd, dat speelde net daar op dat moment)

elnienjo

Re: Wie denkt net als ik dat Trump niet wordt herkozen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 08:38

Gaan die mensen daar nooit met pensioen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 08:56

elnienjo schreef:
Gaan die mensen daar nooit met pensioen?

Ze mogen vrijwillig met pensioen, maar kunnen aanblijven voor het leven.
Voordeel daarvan is dat ze moeilijker te beïnvloeden zijn, nadeel is dat ze vaak erg oud zijn en wat achter de feiten aanlopen (niet heel progressief zijn).

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 08:56

enzino schreef:
Significanter nieuws:

[ [url=m/3KBTnI.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dat zou betekenen dat Trump opnieuw een Supreme Court Judge mag nomineren aangezien ze deze gelegenheid waarschijnlijk niet laten wachten tot na de verkiezingen.

Nee, dat doen ze zeker niet. Waar ze dat bij Obama wel deden 'want verkiezingsjaar' kan en moet het nu ineens wel. :n :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 09:28

Berdien schreef:
Nee, dat doen ze zeker niet. Waar ze dat bij Obama wel deden 'want verkiezingsjaar' kan en moet het nu ineens wel. :n :n

Daar zou ik niet zo zeker over zijn.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 10:13

enzino schreef:
Significanter nieuws:

[ [url=m/3KBTnI.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik betwijfel het, 4 jaar terug werd besloten dat het niet democratisch zou zijn geweest indien Obama dat toen had gehad. Dat hoor je nu ook al in de wandelgangen.

Maar goed, Trump denkt overal boven te staan, dus hij zal het vast proberen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 10:40

Vier jaar geleden was er een Republikeins meerderheid in de senaat, waardoor ze een nominatie tegen konden houden. Aangezien er goedkeuring moet komen van de senaat en een meerderheid van de senaat de nominatie niet zou steunen was het een uphill battle om die nominatie er doorheen te krijgen. Ze gaven toen aan dat het niet democratisch zou zijn als Obama een "democrats gezinde" rechter zou nomineren terwijl het volk duidelijk had laten weten (door middel van stemmen) dat ze een republikeinse senaat willen (hence: de republikeinen hadden een meerderheid) die voor de republikeinse belangen opkomt.

Nu is er ook een Republikeinse meerderheid en het lijkt onwaarschijnlijk dat de republikeinen een nominatie van "hun president" tegen gaan houden. Het argument dat het niet democratisch zou zijn zou nu dan ook niet opgaan. Mitch McConnell heeft trouwens al aangegeven dat hij een meerderheid zal krijgen voor Trump's nominatie:

Afbeelding

(random headline ter illustratie dat hij die uitspraak gedaan heeft)

Bovendien kan het niet aanstellen van een nieuwe rechter later tot problemen leiden omdat er een monumentale rechtszaak mogelijk aan zit te komen in de nabije toekomst waar je geen 4-4 uitslag van de Supreme Court over wilt hebben.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 10:56

Ik ben geschokt. Dat filmpje hierboven is de eerste keer dat ik Trump normaal zie reageren

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 11:49

Politiek is nooit simpel, en benoemingspolitiek van een hooggerechtshof al helemaal niet. Het aantal rechters in het hooggerechtshof is in de loop van de tijd nogal eens gewijzigd en het grote risico voor de republikeinen is dat de democraten dat weer gaan wijzigen als ze de meerderheid in de beide huizen hebben in combinatie met een president, die de rechters mag aanwijzen. Op die manier kunnen de democraten redelijk gemakkelijk de meerderheid weer terugkrijgen. Dat is waarschijnlijk één van de redenen die meespeelde waarom de conservatieve rechters cultureel progressieve beslissingen steunden, om te laten zien dat de democraten geen uitbreiding nodig hadden om hun rechten te beschermen. Zoals gezegd, het hooggerechtshof is ook politiek.

Het is dus maar de vraag wat de republikeinen werkelijk gaan doen. Ze riskeren de situatie dat de democraten straks de president leveren, de meerderheid in de beide huizen hebben, dat de democraten daardoor dit jaar met hun grote meerderheid, via gerrymandering, het kiesstelsel voor de komende tien jaar in hun voordeel kunnen veranderen en dat ze dan ook nog eens via extra benoemingen het hooggerechtshof weer democratisch maken. En nu vlak voor de verkiezingen wijzen alle seinen zo sterk die kant op, dat de republikeinen zomaar kunnen besluiten de situatie juist niet op de spits te draaien. Maar het zou natuurlijk ook kunnen dat ze denken dat je maar beter die conservatieve rechter kan hebben en dat ze later dan wel zien wat de situatie is als de mistwolken zijn opgetrokken. Het zijn hoe dan ook interessante tijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 14:03

Karl66 schreef:
Het aantal rechters in het hooggerechtshof is in de loop van de tijd nogal eens gewijzigd en het grote risico voor de republikeinen is dat de democraten dat weer gaan wijzigen als ze de meerderheid in de beide huizen hebben in combinatie met een president, die de rechters mag aanwijzen. Op die manier kunnen de democraten redelijk gemakkelijk de meerderheid weer terugkrijgen.

Nee hoor, sinds 1869 is het aantal rechters in het hooggerechtshof vastgesteld op 9. Congress heeft de mogelijkheid dit aan te passen, maar denk je werkelijk dat ze de wetten gaan wijzigen na 150 jaar om een meerderheid in het hooggerechtshof door te gaan drukken? Ik zie geen enkele aanleiding om dat te verwachten. Bovendien kan je er dan op wachten tot de republikeinen een meerderheid krijgen en precies hetzelfde trucje toe gaan passen. Dat zou een redelijk nucleaire optie zijn.

De rechters zijn benoemt voor het leven, en de oudste rechter momenteel is Stephen Breyer die 82 jaar oud is. Er is een kans dat hij de komende 10 jaar wegvalt, maar hij was benoemt door Clinton en zal daarom al "democrat leaning" zijn. De volgende oudste rechter is Clarence Thomas, nu 72 jaar oud, en benoemt door Bush (republican leaning). Gezien Breyer nu 82 is en er geen duidelijke gezondheidsproblemen zijn met Thomas is het een beetje een "long-shot" om te denken dat Thomas in de komende 10 jaar opeens weg zou vallen.

Onder normale omstandigheden is er dus geen enkele reden om aan te nemen dat de democraten een meerderheid gaan krijgen in het hooggerechtshof in de komende 10 jaar als Trump nu een rechter nomineert.

Karl66 schreef:
Het is dus maar de vraag wat de republikeinen werkelijk gaan doen.

Mijn idee daarover is duidelijk, mede op basis van de zeer duidelijke uitspraken van Mitch McConnell en de grote mogelijkheid dat Trump een meerderheid in de verkiezingen krijgt op 3 november maar dit mogelijk sterk verminderd of omdraait in een achterstand na het tellen van de mail-in votes. Trump heeft al aangegeven dat hij tegen mail-in votes is, dus dat zal mogelijk aangevochten worden tot aan het hooggerechtshof. En nu heeft hij de kans om iemand voor dat hooggerechtshof te benoemen en een "republican" meerderheid te krijgen (John Roberts wordt niet meer als betrouwbaar gezien ondanks dat hij benoemt is door GW Bush).

Ik schat de kans daarom op 95% dat hij met een benoeming komt voor de verkiezingen (het is allemaal nog zo vers, dus mogelijk dat er meer nieuws naar buiten komt komende dagen en weken die dit % doen wijzigen).

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 14:22

Op dit moment heeft Trump nog een 23% kans om de verkiezingen te winnen volgens fivethirtyeight, zijn cijfers zijn dus nog steeds dalende, terwijl de eerste kiezers hun stem al hebben uitgebracht. Trump zal zeker proberen om via gerechtelijke handigheidjes onrust te creëren. Maar als het geen close call in voldoende staten is, dan gaat hij daar niet mee wegkomen. En het ziet er op dit moment in de meeste swingstates helemaal niet naar uit dat het een close call wordt. Dan vergeet je nog dat veel van de wetgeving rond de stemmingen op staatsniveau is en dat de hooggerechtshoven van die staten daar in eerste instantie uitspraak over moeten doen. Tegen de tijd dat het federale hooggerechtshof hier uitspraak over moet doen, is hij al lang uit het witte huis verdwenen. Want wat er ook gebeurt, als er geen definitief oordeel is, wie er president moet worden, dan is hij per januari 2021 president af, dat is volgens de grondwet zo geregeld en aangezien er dan congresverkiezingen zijn geweest, wordt hoogstwaarschijnlijk Pelosi waarnemend president.

Het klopt dat het aantal al heel lang negen rechters is, alleen in de jaren dertig van de vorige eeuw was het nog een serieuze optie, ga maar eens zoeken op "the switch in time that saved nine". Maar daarnaast hebben de republikeinen zelf via een handigheidje de meerderheid naar zichzelf verschoven, door de zittende president, Obama, niet het recht te geven een rechter te benoemen. Het was tot die tijd altijd het gebruik dat de zittende president dat recht had en niet de toekomstige president. Door met de gebruiken te rommelen, hebben ze de democraten de munitie gegeven om ook de gebruiken te wijzigen en meerdere rechters te benoemen. En vergis je niet, dit wordt als een serieuze optie gezien.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 14:45

Kinke schreef:
Ik ben geschokt. Dat filmpje hierboven is de eerste keer dat ik Trump normaal zie reageren

Het viel me ook op en ik werd er blij van en dacht:"hij kan dus wel gewoon en fijn reageren ". Want zo hoort het en is presidentieel waardig. Gewoon fijn!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 14:48

Citaat:
Ik schat de kans daarom op 95% dat hij met een benoeming komt voor de verkiezingen (het is allemaal nog zo vers, dus mogelijk dat er meer nieuws naar buiten komt komende dagen en weken die dit % doen wijzigen).
dat denk ik ook. Hij heeft er geen enkel belang bij om dat niet te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 15:23

Karl66 schreef:
Op dit moment heeft Trump nog een 23% kans om de verkiezingen te winnen volgens fivethirtyeight, zijn cijfers zijn dus nog steeds dalende, terwijl de eerste kiezers hun stem al hebben uitgebracht. Trump zal zeker proberen om via gerechtelijke handigheidjes onrust te creëren. Maar als het geen close call in voldoende staten is, dan gaat hij daar niet mee wegkomen. En het ziet er op dit moment in de meeste swingstates helemaal niet naar uit dat het een close call wordt. Dan vergeet je nog dat veel van de wetgeving rond de stemmingen op staatsniveau is en dat de hooggerechtshoven van die staten daar in eerste instantie uitspraak over moeten doen. Tegen de tijd dat het federale hooggerechtshof hier uitspraak over moet doen, is hij al lang uit het witte huis verdwenen. Want wat er ook gebeurt, als er geen definitief oordeel is, wie er president moet worden, dan is hij per januari 2021 president af, dat is volgens de grondwet zo geregeld en aangezien er dan congresverkiezingen zijn geweest, wordt hoogstwaarschijnlijk Pelosi waarnemend president.

Nee hoor, dat vergeet ik helemaal niet. En het maakt helemaal niet uit wat zijn winkansen zijn: als hij denkt dat hij een kans heeft (en dat heeft hij) dan bestaat er eens kans dat de uitslag uitgevochten gaat worden tot aan het hooggerechtshof. Het zou dus raar zijn als hij nu al, nog voor de verkiezingen plaats hebben gevonden, de handdoek al in de ring zou gooien. De redenatie dat hij het niet zou uitvechten tot de supreme court omdat Pelosi dan tijdelijk waarnemend president zou zijn kan ik niet echt serieus nemen. Ik zie geen enkele onderbouwing daarvoor.

Karl66 schreef:
Het klopt dat het aantal al heel lang negen rechters is, alleen in de jaren dertig van de vorige eeuw was het nog een serieuze optie, ga maar eens zoeken op "the switch in time that saved nine".

Nee, ik ga geen informatie van bijna 100 jaar geleden opzoeken omdat er toen mogelijk "een optie was" om het aantal rechters te veranderen. Het is al 150 jaar hetzelfde en ik zie geen onderbouwing waarom dit nu opeens gewijzigd zou worden omdat het een nucleaire optie is.

Karl66 schreef:
Maar daarnaast hebben de republikeinen zelf via een handigheidje de meerderheid naar zichzelf verschoven, door de zittende president, Obama, niet het recht te geven een rechter te benoemen. Het was tot die tijd altijd het gebruik dat de zittende president dat recht had en niet de toekomstige president. Door met de gebruiken te rommelen, hebben ze de democraten de munitie gegeven om ook de gebruiken te wijzigen en meerdere rechters te benoemen. En vergis je niet, dit wordt als een serieuze optie gezien.

Nope, daar zit je verkeerd. Het is de traditie dat een zittende president die niet de meerderheid heeft in senaat de plek open laat tot na de verkiezingen, en het is traditie dat een zittende president met een meerderheid in de senaat iemand nomineert. Hier een volledige analyse:

Afbeelding

https://www.nationalreview.com/2020/08/ ... y-in-2020/

Het is dus geen handigheidje, Obama had geen meerderheid en daarom heeft hij de plek vrijgelaten voor de volgende president. Dat is de traditie, en die traditie heeft geen betrekking op nu want de republikeinen hebben de senaat en de president. Het is dus ook geen munitie om meerdere rechters te benoemen, want dat aantal staat al 150 jaar vast op 9 en deze situatie is al eerder voorgekomen.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 16:05

Als jij dat gelooft, dan is dat natuurlijk jouw goed recht. De toekomst zal uitwijzen of je gelijk hebt. Ik denk in ieder geval dat jij je vergist.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 16:31

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 16:35

enzino schreef:
Het is de traditie dat een zittende president die niet de meerderheid heeft in senaat de plek open laat tot na de verkiezingen

Dat is helemaal geen traditie, maar de antidemocratische Mitch McConnell heeft dat afgedwongen, omdat hij ermee weg kwam om de grondwet te schofferen.
Daar is niks traditioneels aan, het was gewoon een machtsactie. Maar omdat er in de Republikeinse Senaat noch in Trump ook maar enige achting voor wederkerigheid of redelijkheid is, is het des te aantrekkelijker om nu wel te benoemen. VOORAL omdat Ginsberg heeft gevraagd het niet te doen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 16:37

Uit de Trouw zie link vorig bericht quote ik:

Die slaat op Obama

Citaat:
Toen die in maart van dat jaar Merrick Garland voordroeg, gebruikte McConnell zijn Republikeinse meerderheid om die benoeming te blokkeren. Zijn argument was dat in een verkiezingsjaar de Amerikanen zich over de vervulling van de vacature zouden kunnen – en wat hem betreft moeten – uitspreken. Uiteraard hoopte McConnell dat in 2017 een Republikeinse president een nieuwe voordracht zou kunnen doen, en die hoop kwam uit.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 16:44

Ik kan me in de analyse wel vinden.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 16:45

Dat zeg ik: het schofferen van de grondwet, omdat het kon. Dat is dus geen 'traditie', dat was gewoon buitengewoon onredelijk handelen van (oa) McConnell.
Maar dat soort dingen hadden in een democratie die ook democratische normen hoog wil houden eigenlijk moeten leiden tot een decimering van dergelijke antidemocratische senatoren (dat soort gedrag niet tolereren en dergelijke mensen van hun positie wegstemmen), en dat is niet gebeurd.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 16:48

Shadow0 schreef:
Dat zeg ik: het schofferen van de grondwet, omdat het kon. Dat is dus geen 'traditie', dat was gewoon buitengewoon onredelijk handelen van (oa) McConnell.
Maar dat soort dingen hadden in een democratie die ook democratische normen hoog wil houden eigenlijk moeten leiden tot een decimering van dergelijke antidemocratische senatoren (dat soort gedrag niet tolereren en dergelijke mensen van hun positie wegstemmen), en dat is niet gebeurd.

Nou nou nou.

Ik vind en vond het ook niet leuk, maar VS heeft in een democratisch proces dit zo besloten dat dit kan. Dus er is niets ad hand als het gaat om de democratisch normen.
Dat je het niet leuk vindt dat had ik ook. Maar de democratie is niet geschaad want in dat systeem is dit zo besloten.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 16:51

Natuurlijk hebben de republikeinen de benoeming nog verder gepoliticeerd. Eerst door de zittende president het recht te ontzeggen om een rechter te benoemen. En daarna door een benoeming er met 51 stemmen door te drukken in plaats van een kandidaat te presenteren, die 60 stemmen kreeg. Natuurlijk is het benoemen van extra rechters de volgende stap in het politiceren, maar niemand kan ontkennen dat de republikeinen daar al volop mee begonnen zijn.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 16:51

pien_2010 schreef:
Ik vind en vond het ook niet leuk, maar VS heeft in een democratisch proces dit zo besloten dat dit kan. Dus er is niets ad hand als het gaat om de democratisch normen.

Jawel, dan is er heel veel aan de hand. En met 'leuk' heeft dat allemaal niets te maken.

Een democratie is niet alleen een soort nummerspel waarbij alles ok is, als je de cijfertjes maar ok hebt. De Grondwet van de VS is echt duidelijk genoeg over de intenties. Volgens mij zweren alle senatoren en de president een eed om de Grondwet hoog te houden en te handelen naar de intenties daarin.

Er is echt van alles mis... en alleen maar 'de kiezers bestraffen het niet, dus alles is ok' is niet hoe het werkt.
Citaat:
Maar de democratie is niet geschaad want in dat systeem is dit zo besloten.

De democratie is zeer diep geschaad. Ik weet echt niet of die gaat overleven in Amerika.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 16:55

Shadow0 schreef:
Dat is helemaal geen traditie, maar de antidemocratische Mitch McConnell heeft dat afgedwongen, omdat hij ermee weg kwam om de grondwet te schofferen.
Daar is niks traditioneels aan, het was gewoon een machtsactie. Maar omdat er in de Republikeinse Senaat noch in Trump ook maar enige achting voor wederkerigheid of redelijkheid is, is het des te aantrekkelijker om nu wel te benoemen.

Je bent het inhoudelijk dus niet eens met het artikel waar ik een link naar heb geplaatst, waarin staat:
Citaat:
So what does history say about this situation, where a president is in his last year in office, his party controls the Senate, and the branches are not in conflict? Once again, historical practice and tradition provides a clear and definitive answer: In the absence of divided government, election-year nominees get confirmed.

Afbeelding

Citaat:
Nineteen times between 1796 and 1968, presidents have sought to fill a Supreme Court vacancy in a presidential-election year while their party controlled the Senate. Ten of those nominations came before the election; nine of the ten were successful, the only failure being the bipartisan filibuster of the ethically challenged Abe Fortas as chief justice in 1968. Justices to enter the Court under these circumstances included such legal luminaries as Louis Brandeis and Benjamin Cardozo. George Washington made two nominations in 1796, one of them a chief justice replacing a failed nominee the prior year. It was his last year in office, and the Adams–Jefferson race to replace him was bitter and divisive. Woodrow Wilson made two nominations in 1916, one of them to replace Charles Evans Hughes, who had resigned from the Court to run for president against Wilson. Wilson was in a tight reelection campaign that was not decided until California finished counting votes a week after Election Day. Three of the presidents who got election-year nominees confirmed (Benjamin Harrison in 1892, William Howard Taft in 1912, and Herbert Hoover in 1932) were on their way to losing reelection, in Taft’s and Hoover’s cases by overwhelming margins. But they still had the Senate, so they got their nominees through.

Nine times, presidents have made nominations after the election in a lame-duck session. These include some storied nominations, such as John Adams picking Chief Justice John Marshall in 1801 and Abraham Lincoln selecting Chief Justice Salmon P. Chase in 1864. Of the nine, the only one that did not succeed was Washington’s 1793 nomination of William Paterson, which was withdrawn for technical reasons and resubmitted and confirmed the first day of the next Congress (Paterson had helped draft the Judiciary Act of 1789 creating the Court, and the Constitution thus required his term as a senator to end before he could be appointed to the Court). Two of Andrew Jackson’s nominees on the last day of his term were confirmed a few days later, without quibbles. In no case did the Senate reject a nominee or refuse to act on a nomination; why would they? Three of the presidents who filled lame-duck vacancies — Adams, Martin Van Buren, and Benjamin Harrison — had already lost reelection.

Of om het wat korter samen te vatten:
Citaat:
The bottom line: If a president and the Senate agree on a Supreme Court nominee, timing has never stopped them. By tradition, only when the voters have elected a president and a Senate majority from different parties has the fact of a looming presidential election mattered. When there is no dispute between the branches, there is no need to ask the voters to resolve one.

Zou je het ook inhoudelijk kunnen onderbouwen waarom je het daar niet mee eens bent? Ik vind de uitspraken in dat artikel goed onderzocht en duidelijk verwoord, dat in tegenstelling tot wat jij stelt wat meer een emotionele schreeuw van frustratie lijkt.

Citaat:
VOORAL omdat Ginsberg heeft gevraagd het niet te doen.

Dit vind ik interessant. Want op welke manier vind jij dat Ginsberg zeggenschap heeft op wie haar opvolgt? Het idee is dat het volk de president en de senaat kiest, en die twee beslissen samen wie de volgende supreme court rechter zal worden. Dat is hoe een democratie werkt: het volk beslist.

Maar jij vind een democratie dus blijkbaar niet zo belangrijk, en je wilt dat een (niet direct gekozen) persoon daar zeggenschap over heeft en niet het volk? Zou dat geen uitholling van de democratie zijn, wanneer je zeggenschap wegneemt bij het volk?

Ik krijg het vermoeden dat je deze positie inneemt omdat je niet wilt dat Trump iemand nomineert. En daartoe ben je bereid tegen de democratische principes van de VS in te gaan. Ik vind dat een behoorlijke uitspraak en op zich ook een behoorlijk gevaarlijke.