steun onze boeren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kiki1976

Berichten: 17710
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 22:16

Deze kwam ik vandaag op fb tegen

Citaat:
Tekst van agractie.nl,

een uitleg van wat nu eigenlijk het probleem bij de boeren is.

Allereerst onze excuses voor de uit de hand gelopen demonstraties voor het provinciehuis in Groningen. Dit had niet mogen gebeuren, maar ik kan wel begrijpen hoe dit is ontstaan. Het bestuur van de provincie Groningen bestaat voor een groot deel uit aanhangers van Jesse Klaver en Tjeerd de Groot. Dus mensen die de boeren liever kwijt dan rijk zijn.

Maar wat is er nu aan de hand? Waarom gaan de boeren ook naar de provinciehuizen en het RIVM?

Ik leg het aan de hand van voorbeelden uit.

In Nederland hadden de boeren meer dan 30 jaar een melkquotum. Wanneer een boer wilde uitbreiden, moest hij van een stoppende boer zijn melkquotum kopen.
Er waren zelfs makelaars, die het complete melkquotum van een stoppende boer opkochten en vervolgens weer in kleine beetjes verkochten aan bedrijven die wilden uitbreiden. Immers, de prijs was best hoog en zo kochten de bedrijven, die wilden groeien elk jaar iets erbij. De EU heeft het melkquotum in de EU afgeschaft in 2015 en dus ook in Nederland.

Kom maar met meer melk
De melkfabrieken riepen tegen de boeren: 'kom maar met meer melk, wij verwerken het'. Degene die destijds het hardst riep om meer melk, was onze Tjeerd de Groot, destijds werkzaam bij de Nederlandse Zuivel Organisatie. Ook de banken zeiden: investeren. De jonge boeren die wilden groeien, hebben hier dankbaar gebruik van gemaakt.
Stel wij praten over boer Piet. Hij had in 2015 zo'n 100 melkkoeien. Om uit te breiden heeft hij een vergunning aangevraagd voor 200 koeien. Die vergunning heeft hij destijds gekregen van de provincie. Vervolgens is hij een stal gaan bouwen. Meestal kleiner dan de aangevraagde vergunning, omdat hij de vergunning voor toekomstige groei had aangevraagd.

Stel hij heeft een stal gebouwd voor 180 koeien. Begin 2015 was de stal klaar. Vervolgens moesten er koeien worden gekocht om de stal te vullen. Omdat de koeien schaars waren en in verband met dierziekten, hebben de meeste boeren besloten te groeien door middel van de eigen fokkerij. Medio 2015 had Piet 115 koeien. Een jaar later 130 koeien.

Extra korting door de overheid
In 2017 zag de overheid dat het fosfaatplafond, wat de EU ons heeft opgelegd, werd overschreden. Dus het aantal koeien moest omlaag. De overheid heeft als oplossing het fosfaatquotum ingevoerd. Daarbij werd gekeken hoeveel koeien boer Piet had op 2 juli 2015. Dit waren 115 koeien. Dus boer Piet moest terug naar 115 koeien. En kwam er een extra korting van 8% door de overheid over het aantal koeien.

Voor boer Piet betekent dit 115 koeien min 8% = 105 koeien. Dus eind 2017 was boer Piet weer bij 105 koeien.
Boer Piet wil toch naar 200 koeien groeien. Dus om uit te breiden, probeert boer Piet nu fosfaatrechten te kopen. Deze rechten kosten per koe circa 11.500 euro. Dus in 2018 en begin 2019 heeft Piet zoveel gespaard, dat hij voor 5 koeien fosfaatrechten heeft gekocht en zit dan op 110 koeien.

Vergunning pakken we af
Nu komt het stikstofprobleem. De overheid weet geen oplossing. Alleen bij boeren is op korte termijn stikstofrechten te ontfutselen.
Nu zegt Den Haag, boer Piet, jij hebt vergunning voor 200 koeien. Deze vergunning pakken wij af van jou, want jij hebt op 4 oktober maar plaats voor 180 koeien in je stal. Deze stikstofrechten gebruiken wij om aan de bouw en andere projecten te geven, zodat er toch weer iets door kan gaan in Nederland.

De provincies zien echter in dat deze oplossing te weinig stikstofrechten oplevert, om de projecten die op stapel staan door te laten gaan.
Dus zij zeggen nu: 'nee boer Piet, jij hebt op 8 oktober slechts 110 koeien. Wij gaan uit van deze 110 koeien, en de rest van jouw rechten pikken wij af. Al deze rechten kunnen wij gebruiken om onze projecten door te laten gaan.'
Boer Piet heeft de rechten gekocht, dure verplichtingen met de bank aangegaan en nu worden van hem alle groeimogelijkheden afgepakt om zijn stal te vullen.
Zijn financiële verplichtingen aan de bank waren immers gebaseerd op 180 koeien. Hoe moet hij nu verder met zijn aflossingen?
Een bedrijf wat niet meer kan groeien, kan niet meer investeren in toekomstige ontwikkelingen en is ten dode opgeschreven.

Moet intern salderen
De overheid wil de nog niet gerealiseerde rechten stelen van de boeren. Omdat stelen niet mag, past de overheid de wet aan en wel zo dat het ineens geen stelen meer is. De provincies willen nog meer stelen van de boeren.

Hoe slim zit de diefstal in elkaar?
De minister zegt: 'Boer Piet, je mag uitbreiden naar die 180 koeien. Geen Probleem. Maar je moet intern salderen.'
Dit houdt in: als je dan van 110 koeien uitbreidt naar 180 koeien, mag je maximaal dezelfde stikstofuitstoot hebben als je nu hebt met 110 koeien. Boer Piet heeft al een nieuwe stal, dus dit is een onmogelijke opgave. Immers, de landbouw heeft al sinds 1990 gemiddeld 60% minder stikstofuitstoot.
En wanneer we de provincie hiermee confronteren zegt de provincie: “misschien moeten we even nadenken of dit wel klopt” En zo is in het Kamerdebat op 17 oktober aangegeven. Tot 1 december gaat Schouten met provincies na of dit niet te zwaar is en we voor intern salderen terug moeten naar 180. Maar bij extern salderen blijft 110 het vertrekpunt.

Financiële verplichtingen
Dit betekent: In een oude stal is de stikstofafname ten opzichte van 1990 misschien slechts 4% afgenomen. Maar de nieuwe stal van Boer Piet is ten opzichte van 1990 al een stikstofreductie van misschien wel 80% bereikt. En dat terwijl hij vergunning heeft gekregen voor 200 koeien van de overheid. Boer Piet kan niet aan zijn financiële verplichtingen voldoen en gaat failliet. Terwijl hij juist de boer was, die niet wilde stoppen.

Heel onbegrijpelijk is dat deze diefstalpraktijken zijn ontstaan door verontruste cijfers van het RIVM over de stikstofuitstoot. De stikstof die de gewassen opnemen, wordt niet meegeteld door het RIVM.
Het RIVM wil alleen niet openbaar maken, hoe zij aan de cijfers komen. In ieder geval is een groot deel van de cijfers gebaseerd op aannames. Dus waar praten wij over?
Al dat gesjoemel met cijfers van het RIVM, lijkt wel op bangmakerij van de bevolking en roept bij mij veel vraagtekens op. Ik vraag mij ook steeds meer af, hoe de natuurinstanties de RIVM beïnvloeden.
Hoe slechter het RIVM praat over de natuur, hoe meer geld en gronden de natuurinstanties ontvangen van Den Haag.
Immers, door de wensen van Natuurmonumenten en Staatsbosbeheer hebben wij zoveel Natura2000-gebieden in Nederland. Veel meer dan de EU eiste.

Plantensoorten op de lijst
De politiek heeft zitten slapen en dit gewoon toegestaan.
Uiteindelijk zijn de natuurinstanties de oorzaak van ons stikstofprobleem. Zij hebben zelfs plantensoorten op de lijst opgenomen die niet eens in Nederland voorkwamen, maar waarvan zij wel droomden. Dit lukt niet, nee logisch.
Stikstofvervuiling bestaat uit 2/3 deel NOx (industrie, luchtvaart en verkeer) en 1/3 deel NH3.
Van deze NH3, zeggen de geleerden, wordt 60% van de uitstoot veroorzaakt door de landbouw.
Bij de landbouw zijn ook de dieren die in het wild leven, de huisdieren (3 miljoen), de paarden en de dieren van de natuurinstanties voor het onderhoud van de natuurgebieden, te samen geteld.
Verder is NOx veel zwaarder dan NH3 en gaat de NH3 dus direct hoog in de atmosfeer vervluchtigen.
De NH3 is dus zeer moeilijk te meten. Iets wat niet is onderzocht. Waarom niet eerst meten en dan weten. Dan pas concluderen.
Door al deze aannames van het RIVM staat nu de hele economie op slot. En waarom? Als je bouwt en dan een huis neerzet die veel minder uitstoot, is dit toch een win-situatie?

Natuur gaat meer verloederen
Dit beleid van de overheid leidt tot de ondergang van geheel Nederland. Wanneer u niet tot inkeer komt, leidt dit tot massa ontslagen. Zelfs de natuur gaat dan nog meer verloederen.
Er is maar een simpele verklaring voor de vervuiling van de aarde. De kringloopwijzer van de mens zelf. Deze kringloopwijzer moeten wij sluitend zien te krijgen en niet ons verschuilen achter de boer en dan zeggen: 'de boer heeft het gedaan, want hij heeft het niets gedaan'.
Sterker nog, geen sector heeft het zo goed gedaan, als de boer. Nee alleen wij zelf zijn de boosdoener.
Geen enkele politieke partij praat hier echter over. De politiek doet alleen maar dweilen met de kraan open. En in plaats van de kraan dicht draaien, wordt de kraan steeds verder open gezet.

Jaap Majoor
Laag-Zuthem

Tiepfoudt
Berichten: 1174
Geregistreerd: 21-08-13

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 22:17

Die las ik idd ook, ik vind het een heel heldere uiteenzetting van een complex "probleem".

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 22:27

Waar haalt iedereen vandaan dat de methodes van het rivm niet openbaar xijn? Ik googelde net "rivm stikstof meting" en vond dit: https://www.rivm.nl/stikstof/meten
Dat het weinig meetpunten zijn... dat is vervelend, maar dit is dan weer een gevolg vane een gebrek aan budget.

Edit: en niet te vergeten, dit is dus de netto neerslag van stikstof. Daar is de opname van landbouwgrond dus al vanaf.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 22:34

Kiki heb het stuk niet gelezen, na een paar regels afgehaakt want ik hou niet van ongenuanceerd geroeptoeter. Misschien is het stuk verder erg goed, maar mij ben je dan al kwijt.

Kinke

Berichten: 21265
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 22:38


Electra63

Berichten: 19984
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 22:41

fransje23 schreef:


Wij hebben goede onderzoekers en wij zijn innovatief.
Dus wie weet komen we nog met hele mooie oplossingen of uitvindingen, waar de boeren mee verder kunnen en de uitstoot verder beperkt wordt om te kunnen voldoen aan de eis.

Ik hoop het, de stakingen brengen geen oplossing, denk ik. De uitspraak van de rechter ligt er en daar zal dan aan moeten worden voldaan, of de boeren dat nu eerlijk vinden of niet.

Caesar
Berichten: 9345
Geregistreerd: 20-01-05

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 22:50

@Elektra maar dan wel op een eerlijke manier. En niet verworven rechten innemen of oneerlijke regelingen opzetten. En nu als paniekvoetballers zulke beslissingen nemen zonder onderbouwing is toch vragen om woede... dat is geen kwestie van "wel of niet leuk vinden". Dat is als boer een kwestie van "leven of dood" voor je bedrijf.

Tiepfoudt
Berichten: 1174
Geregistreerd: 21-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 22:51

Nikass schreef:
Kiki heb het stuk niet gelezen, na een paar regels afgehaakt want ik hou niet van ongenuanceerd geroeptoeter. Misschien is het stuk verder erg goed, maar mij ben je dan al kwijt.

Tip: Zolang je je ogen blijft sluiten voor de plannen van minister Schouten, blijft het lastig discussiëren.

fransje23

Berichten: 16287
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 22:58

Denk ook zeker dat er mogelijkheden zijn maar er moet wel een omslag plaats vinden naar een andere kijk op produceren maar ook handelen en kopen.

Specialisatie op gewassen en producten is prachtig maar maak ook kwetsbaar.
Soms kiezen voor een lagere opbrengst, kwantiteit, maar wél een goede prijs.

Eerlijke verdeling van de subsidiegelden lijkt mij ook een goed idee.

Opkopen van bedrijven van vrijwilligers stoppers en misschien zelfs een deel van hun productierechten afromen? Zeg 10%, tegen vergoeding natuurlijk.
Verplaatsen van bedrijven dichtbij natura 2000 naar vrijgekomen plekken van de stoppers?

fransje23

Berichten: 16287
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 22:59

Zou er een kans zijn dat ze gaat aftreden?

magda_90
Berichten: 32705
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 23:04

Bijna 30 pagina's verder omdat ik het topic had ontstipt, oeps.

Ook vandaag in het nieuws maar zeker met Zondag met Arjen Lubach en meer artikelen die ik gelezen heb... Frons ik toch steeds meer mijn wenkbrauwen.
Het is toch logisch dat Nederland t.o.v. bijvoorbeeld Duitsland hoger scoort? Iets met de geografie van een land, meer Dirk per m²...? Ik heb het idee dat de media en mensen daar glad overheen schaatsen.

En wat ik nog verbazingwekkender heb gevonden is dat in één journal de boeren wederom aangewezen worden maar direct erna verteld wordt dat KLM wederom mag uitbreiden. In het overzicht wat vaak geplaatst wordt, mis ik de hele luchtvaart ook.

Hoe langer ik deze discussie volg, hoe meer ik er van overtuigd wordt dat het nu echt boertje pesten wordt mbt het stikstof problemen.

Verbeter mij graag als ik ergens de mist in ga.

Zijn daar eigenlijk al kritische vragen over gesteld? Ik moet nog goed bijlezen, kan zijn dat ik het nog tegen kom. :o

fransje23

Berichten: 16287
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 23:12

Denk dat de conclusie bij alle partijen in deze discussie in ieder geval is dat de huidige regering een verkeerde koers vaart. Wederom geen lange termijn planning maar paniekvoetbal.

Electra63

Berichten: 19984
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 23:36

magda_90 schreef:
Bijna 30 pagina's verder omdat ik het topic had ontstipt, oeps.

Ook vandaag in het nieuws maar zeker met Zondag met Arjen Lubach en meer artikelen die ik gelezen heb... Frons ik toch steeds meer mijn wenkbrauwen.
Het is toch logisch dat Nederland t.o.v. bijvoorbeeld Duitsland hoger scoort? Iets met de geografie van een land, meer Dirk per m²...? Ik heb het idee dat de media en mensen daar glad overheen schaatsen.

En wat ik nog verbazingwekkender heb gevonden is dat in één journal de boeren wederom aangewezen worden maar direct erna verteld wordt dat KLM wederom mag uitbreiden. In het overzicht wat vaak geplaatst wordt, mis ik de hele luchtvaart ook.

Hoe langer ik deze discussie volg, hoe meer ik er van overtuigd wordt dat het nu echt boertje pesten wordt mbt het stikstof problemen.

Verbeter mij graag als ik ergens de mist in ga.

Zijn daar eigenlijk al kritische vragen over gesteld? Ik moet nog goed bijlezen, kan zijn dat ik het nog tegen kom. :o



Ik heb begrepen, dat de nadelen van de uitstoot van de luchtvaart vrij laag zijn, omdat zij hoog in de lucht uitstoten.
Het percentage van de boeren is 46% van de gehele uitstoot (verkeer, luchtvaart, industrie, scheepvaart en consument samen).

magda_90
Berichten: 32705
Geregistreerd: 24-09-06

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 23:38

En dat wat hoog in de lucht zit, blijft ook hoog hangen? En datgene van het opstijgen, dalen, bouwen en onderhoud? Ik blijf het maar gek vinden dat je daar niemand over hoort.

sneeuwpop

Berichten: 4407
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 23:55

Electra63 schreef:
magda_90 schreef:
Bijna 30 pagina's verder omdat ik het topic had ontstipt, oeps.

Ook vandaag in het nieuws maar zeker met Zondag met Arjen Lubach en meer artikelen die ik gelezen heb... Frons ik toch steeds meer mijn wenkbrauwen.
Het is toch logisch dat Nederland t.o.v. bijvoorbeeld Duitsland hoger scoort? Iets met de geografie van een land, meer Dirk per m²...? Ik heb het idee dat de media en mensen daar glad overheen schaatsen.

En wat ik nog verbazingwekkender heb gevonden is dat in één journal de boeren wederom aangewezen worden maar direct erna verteld wordt dat KLM wederom mag uitbreiden. In het overzicht wat vaak geplaatst wordt, mis ik de hele luchtvaart ook.

Hoe langer ik deze discussie volg, hoe meer ik er van overtuigd wordt dat het nu echt boertje pesten wordt mbt het stikstof problemen.

Verbeter mij graag als ik ergens de mist in ga.

Zijn daar eigenlijk al kritische vragen over gesteld? Ik moet nog goed bijlezen, kan zijn dat ik het nog tegen kom. :o



Ik heb begrepen, dat de nadelen van de uitstoot van de luchtvaart vrij laag zijn, omdat zij hoog in de lucht uitstoten.
Het percentage van de boeren is 46% van de gehele uitstoot (verkeer, luchtvaart, industrie, scheepvaart en consument samen).


Dat percentage is uitgerekend door het RIVM en die is niet zo moeilijk met het goochelen met cijfers.
Zo hangen er nu al 2 van de 6 meetstations al te dicht bij de voorgeschreven minimale afstand (300 meter) van een boerenbedrijf.
De andere Meetstations moeten nog gecontroleerd worden. Dit is gewoon bekend bij de overheid, maar wordt niks mee gedaan. Het verschil is al gauw 20% meer uitstoot van ammoniak, dan het daadwerkelijke cijfer zou moeten zijn.

8nnemiek

Berichten: 45311
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 06:21

Tiepfoudt schreef:
Dit is nog steeds appels met peren, zie mijn reactie op Margathea.

Kanttekening om jou afbeelding in enig perspectief te plaatsen: In Nederland komt 66% van de stikstofvervuiling door NOx en 33% door NH3. Van alle ammoniak komt zo'n 60% van de veehouderij. Als ik dat door reken kom ik op het volgende uit: van de totale stikstofvervuiling komt:
- bijna 20% van de veehouderij
- de overige 80% is afkomstig van verkeer, industrie en niet-veehouderij gerelateerde landbouw

Heb je daar een bron van?
Als ik ga googlen vind ik alleen het volgende:
Citaat:
De huidige overmaat aan ammoniak in het milieu is voor 90 procent uit de landbouw afkomstig.


Kinderen met minder last van astma en allergiën komt gewoon doordat ze meer gewend zijn. Meer in aanraking komen met modder en dieren en andere bacteriën, dat bouwt je immuunsysteem op. Dat is al lang en breed getest.
Kinderen in de randstad zullen vast last hebben van de smog, maar dat betekent niet dat de ammoniak op boerenbedrijven dan ineens wel goed voor de gezondheid is ;)

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 07:08

Tiepfoudt schreef:
Nikass schreef:
Kiki heb het stuk niet gelezen, na een paar regels afgehaakt want ik hou niet van ongenuanceerd geroeptoeter. Misschien is het stuk verder erg goed, maar mij ben je dan al kwijt.

Tip: Zolang je je ogen blijft sluiten voor de plannen van minister Schouten, blijft het lastig discussiëren.


Oh dat doe ik, want??

Ik lees in dat stuk dat er geen conclusies moeten worden getrokken, terwijl het bol staat van de conclusies. Dat het stikstof probleem de schuld is van de natuurorganisaties (die alleen maar op geld uit zijn) en dat linkse partijen "van de boeren afwillen"
En dat moet ik serieus nemen? 8)7

fransje23

Berichten: 16287
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 07:26

Citaat:
Dat percentage is uitgerekend door het RIVM en die is niet zo moeilijk met het goochelen met cijfers.
Zo hangen er nu al 2 van de 6 meetstations al te dicht bij de voorgeschreven minimale afstand (300 meter) van een boerenbedrijf.
De andere Meetstations moeten nog gecontroleerd worden. Dit is gewoon bekend bij de overheid, maar wordt niks mee gedaan. Het verschil is al gauw 20% meer uitstoot van ammoniak, dan het daadwerkelijke cijfer zou moeten zijn.


En ik dacht dat ze geheimzinnig deden over de metingen en berekeningen?
Maar schijnbaar weet iedereen waar de meetpunten zijn, wat het resultaat van de meting is en de afwijking?

fransje23

Berichten: 16287
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 07:36

magda_90 schreef:
En dat wat hoog in de lucht zit, blijft ook hoog hangen? En datgene van het opstijgen, dalen, bouwen en onderhoud? Ik blijf het maar gek vinden dat je daar niemand over hoort.


https://www.trouw.nl/duurzaamheid-natuu ... ief-gering

Bij Schiphol zit je meer met problemen als CO2, fijnstof en geluidshinder.

fransje23

Berichten: 16287
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 07:45

Tiepfoudt schreef:
Toegeven: de veestapel is in deze een makkelijk slachtoffer. We gaan toch niet de helft van onze snelwegen afbreken, stel je voor. Of nog erger, de helft van de bevolking het land uit zetten. Met het oog op gerechtigheid zou ik zeggen, stel dat na een sanering de veestapel met 20% is gekrompen, verbannen we dan ook 20% van alle auto's en vrachtwagens? Het antwoord laat zich raden.


Als we transport gaan inkrimpen schaadt je ook weer de agrarische sector. Geïmporteerde en geëxporteerde goederen vervoeren zich nog steeds niet zelf.

Cer

Berichten: 32008
Geregistreerd: 22-10-01

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 09:56

@Nikass: het stuk is volgens mij gebaseerd op de praktijk...
Dat vind ik persoonlijk niet vallen onder geroeptoeter en aannames.. Het is simpwelweg zoals het gaat, maar er schijnt een hele goegemeente niet te willen lezen wat het werkelijke probleem van de boeren is...

Stikstof wat verdwijnt in de lucht.. ok.. het zal wel.

Duitsland mag hard rijden, en industrie voeren want het is groter. Stikstof wat dan in de lucht zit, zoals bij schiphol, waar gaat dat heen dan? Want bij schiphol waait het blijkbaar weg, maar vanuit Duitsland gaat het waarheen dan? Of lost het op in de lucht? Dan is het niet zo'n probleem denk.. ?

Buiten dat, als Schiphol het probleem niet is, waarom zouden we dan de pleziervluchten duurder maken of zelfs afschaffen? Het is toch geen probleem eigenlijk? Ja alle kleine beetjes helpen, maar dan is dat een veel minder hoge prioriteit en kan ik nog fijn een beetje binnen europa reizen :j

Ik heb eerder gelezen over de meetpunten van het RIVM en de plaatsing daarvan. Wat daar dus het grappige aan is, is dat iederen weet waar ze zitten, en dus ook dat ze niet helemaal goed geplaceerd zijn, maar daar hoor je niks over... Dus ja wat is dan sjoemelen? Is het het melden van metingen zoals het het handigst uitkomt ofzo? Dus zeggen dat je hoge nummers meet, maar niet zeggen dat je dat náást een stal meet. En niet zeggen dat als je 100 meter verder meet, dat het dan misschien meevalt.
En dat hoeft ook niet, want dát willen veel GL mensen toch niet lezen... althans, zo lijkt het..

8nnemiek

Berichten: 45311
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 10:02

GL is toch een van de weinige partijen die júist ook iets wil doen tegen de uitbreiding van Schiphol, en tegen de maximumsnelheid op snelwegen, enz.

Cer

Berichten: 32008
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 10:13

Ja maar als iemand zegt waarom boeren inkrimpen en schiphol uitbreiden is het antwoord "Schiphol stoot veel minder uit"
Dus het is maar net een beetje hoe de wind waait denk ik, qua argumenten..

En wat is er mis met de maximumsnelheid eigenlijk.. volgens mij heeft het hier al eens gestaan.. als je in het Noorden woont mag je hier 100 km per uur, en als je 2 meter de grens over gaat mag je zo hard je wilt...

Maar dat allemaal terzijde.. De samenvatting van het verhaal hierboven is volgens mij:
"Stel wij praten over boer Piet.
Hij had in 2015 zo'n 100 melkkoeien.
een vergunning aangevraagd voor 200 koeien. Die vergunning heeft hij destijds gekregen
Vervolgens is hij een stal gaan bouwen.voor 180 koeien. .
Medio 2015 had Piet 115 koeien.
Een jaar later 130 koeien.
Dus het aantal koeien moest omlaag. boer Piet moest terug naar 115 koeien.
Voor boer Piet betekent dit 115 koeien min 8% = 105 koeien
dat hij voor 5 koeien fosfaatrechten heeft gekocht en zit dan op 110 koeien

Nu zegt Den Haag, boer Piet, jij hebt vergunning voor 200 koeien. Deze vergunning pakken wij af van jou, want jij hebt op 4 oktober maar plaats voor 180 koeien in je stal. Deze stikstofrechten gebruiken wij om aan de bouw en andere projecten te geven, zodat er toch weer iets door kan gaan in Nederland

nee boer Piet, jij hebt op 8 oktober slechts 110 koeien. Wij gaan uit van deze 110 koeien, en de rest van jouw rechten pikken wij af. Al deze rechten kunnen wij gebruiken om onze projecten door te laten gaan."

Op mij komt dat heel oneerlijk over, en ik heb niks met boeren. Dus ik snap dat zij daar vragen over stellen. En dat heeft denk ik verder niks te maken met alle randzaken die verder nog genoemd worden en op socialmedia overal vandaan gehaald worden.

Dit hierboven is het verhaal waarom ze staken, althans, zo heb ik het begrepen.. En ik denk dat meer mensen dat zouden doen als ze het gevoel (bewijs?) hebben bestolen te worden..
Of vinden nederlanders alles gewoon maar goed?

8nnemiek

Berichten: 45311
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 10:20

Wat er mis is met de maximumsnelheid is dat je met 130 km/u héél veel meer uitstoot hebt dan bij 100 km/u.
De CO2 uitstoot en de uitstoot van afvalstoffen neemt exponentieel toe met de snelheid. Wie 130 kilometer per uur rijdt, stoot 10 procent meer afvalstoffen uit dat wie 120 kilometer per uur rijdt.

In Duitsland zitten veel minder mensen op de weg omdat het minder dichtbevolkt is. Dat is slecht te vergelijken.

En natuurlijk, al dat wisselen van regels en aantal koeien is enorm vervelend (en niet de schuld van linkse partijen trouwens), maar daarom moet er juist voor eens en voor altijd één goede wet komen en een duidelijk maximum aan vee in Nederland.
Dat is nu vervelend voor een aantal boeren, maar daar heeft de rest in de toekomst alleen maar profijt van als dat nu eens écht goed wordt geregeld.
Het is gewoon heel stom om op dezelfde manier nog jaren door te blijven klooien.

Cer

Berichten: 32008
Geregistreerd: 22-10-01

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 10:37

Ja maar de manier waarop ze nu met de boeren omgaan is toch godgeklaagd???
Zij snappen zelf ook wel dat er wat moet veranderen, maar dat geschop tegen 'die domme boeren" is toch te erg voor woorden??? Ze worden bestolen en mogen er niks van zeggen. Ze willen gewoon dat het echte verhaal naar buiten komt en dat er een goede oplossing komt. Nu wordt er gewoon heel kort door de bocht van alles teruggedraaid en afgepakt onder het mom van "ja jammer dan"..
En dat is wat mij zo irriteert.. er wordt ook van alles bijgehaald aan bio industrie, zielige beestjes slachten en weet ik al niet wat...

En ik vind uitlaatstoffen uitlaatstoffen, ongeacht de bevolkingsdichtheid.. maar dat vind ik :j
Wij zijn drukker bevolkt, maar dat doet er blijkbaar ook niet toe, we moeten ons aan normen houden. Dus dunnerbevolkte gebieden ook.