Op wie stem jij 20 maart?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Re: Op wie stem jij 20 maart?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 15:14

Wij zijn ons er ook redelijk in aan het verdiepen en volgen de ontwikkelingen mbt accu's en elektromotoren.
Er is echt zo veel innovatie op dat gebied! Dingen die 10 jaar geleden nog onmogelijk leken zijn nu al vergevorderd in ontwikkeling. En het zal niet lang meer duren voordat er betaalbare accu's op de markt komen die veel meer capaciteit bezitten dan de huidige lithium accu's, gemaakt van materialen die in overvloed verkrijgbaar zijn.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 15:26

En ondertussen is er ook een project gaande om met kleine panelen waterstof te produceren. Wat dan vervolgens als brandstof gebruikt worden kan.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 15:37

Karl66 schreef:
@Loretta, jij begon deze discussie over het ingezette beleid, het is dus een beetje zwak om nu terug te krabbelen door te beweren dat je het over 2019 hebt. Mensen hebben niet op Baudet gesteld vanwege de in 2019 uit te voeren klimaatmaatregelen, maar vanwege het klimaatakkoord wat ze als een bedreiging zien. Alleen is dat een door Baudet en de klimaatsceptici aangedragen nepdreiging.

Zoals ik al eerder gezegd heb geloof ik echt wel dat het klimaat veranderd. Alleen mag ik daarom nog wel kritisch zijn op het gevoerde beleid. Ik kan me die angst van de Baudet stemmers heel goed voorstellen. Ik maak mezelf ook zorgen om de kosten die dat voor huishoudens betekend.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 15:41

8nnemiek schreef:
Wij zijn ons er ook redelijk in aan het verdiepen en volgen de ontwikkelingen mbt accu's en elektromotoren.
Er is echt zo veel innovatie op dat gebied! Dingen die 10 jaar geleden nog onmogelijk leken zijn nu al vergevorderd in ontwikkeling. En het zal niet lang meer duren voordat er betaalbare accu's op de markt komen die veel meer capaciteit bezitten dan de huidige lithium accu's, gemaakt van materialen die in overvloed verkrijgbaar zijn.

Een vriend van me is scheikundige en hij is nu volgens mij aan het werk aan een nieuw soort accu :D. Veel efficiënter! Dus heb wel vertrouwen in elektrische auto's, zeker qua innovatie.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 15:43

IMANDRA schreef:
8nnemiek schreef:

Een vriend van me is scheikundige en hij is nu volgens mij aan het werk aan een nieuw soort accu :D. Veel efficiënter! Dus heb wel vertrouwen in elektrische auto's, zeker qua innovatie.

Is er dan ook nog een oplossing voor de grondstoffen. Dus een accu waar geen kobalt voor nodig is. Dat zou pas echt een grote stap voorwaarts zijn.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 15:48

Loretta schreef:
IMANDRA schreef:

Is er dan ook nog een oplossing voor de grondstoffen. Dus een accu waar geen kobalt voor nodig is. Dat zou pas echt een grote stap voorwaarts zijn.

Moet zeggen dat ik daar niet inhoudelijk vanaf weet, maar ik denk dat ook op dat vlak verbetering mogelijk is.

Edit: zie nu dat Elon Musk kobalt ook uit zijn tesla's wil weren, dus ik gok dat die verbetering niet heel lang op zich zal laten wachten. Er zit in ieder geval al heel weinig kobalt in, dus dat is al top! https://www.theverge.com/2018/6/21/1748 ... ry-science

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 16:01

Cobalt is milieutechnisch niet het grootste probleem bij batterijen. Dat de mijnbouw verrot is is wel een groot een probleem. Gelukkig bestaat er zo iets als conflict free mining en is er een responsible mining initiative waar steeds meer bedrijven lid van worden.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 17:04

Momenteel zijn bedrijven flink aan het investeren in onderzoek naar solid state batterijen, die dus geen vloeistof meer bevatten en daardoor veel voordelen zullen hebben.
Er wordt geëxperimenteerd met heel veel soorten metalen en andere grondstoffen, en er zullen zeker alternatieven komen voor lithium en kobalt.
https://www.materialstoday.com/energy/n ... e-battery/

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 19:03

En ik denk dat kerncentrales de oplossing zijn, nooit gedacht dat ik dat nog eens zou zeggen :x ik was altijd zooo verschrikkelijk tegen vanwege het afval en Tjernobyl en Fukushima. Maar ik denk dat we er met zonnepanelen en windenergie en aardwarmte niet komen.

Ik vond dit; https://www.nemokennislink.nl/publicati ... -toekomst/

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 22:12

Thorium lijkt al 50 jaar de toekomst.

Ik hoop dat dit zo blijft, want eenmalig afval maken dat eeuwenlang giftig blijft is verre van duurzaam. Ook uitermate onethisch.

Gewoon goed doorpakken met wat wel duurzaam is.

(Lichtpuntje : nucleaire centales zijn economisch niet rendabel. De pzem heeft geen geld om "Borssele" te sluiten en de centrale in Dodewaard moet nog 40 jaar 'afkoelen' terwijl het ding niet produceert.)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 22:27

Ik ben heel erg tegen kernenergie. Afgezien van het gevaar voor de omgeving blijft het afval inderdaad enorm lang bestaan, en er zal maar eens kruisraket op zo’n opslagplek te worden afgeschoten, of een andere ramp gebeuren.

Zonne- en windenergie geven inderdaad geen constante energie af. Een deel daarvan kunnen we in de toekomst opslaan in buurtaccu’s. Voor het overige deel, de laatste paar procent, kun je dan gebruik blijven maken van kolencentrales, voor de winterdagen wanneer het echt lange tijd windstil is. Totdat er betere manieren zijn om energie duurzaam op te wekken of grote hoeveelheden op te slaan, want die zullen er zeker komen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 22:36

;) behalve accu's hebben we ook waterkrachtcentrales waar je prima extra energie in kunt opslaan,
er zijn getijden waar je energie uit kunt halen,
er is het verschil tussen zoet en zout water waar je energie uit kunt halen....

En oh ja: als er 1 soort energie niet flexibel is, dan is dat kernenergie.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 22:47

verootjoo schreef:
Shaggy09 schreef:

Ik ben ook wel benieuwd of dat kan hoor. Er gaat nu al veel te weinig geld naar de zorg en de ouderenzorg, dus als dat klimaatakkoord doorgaat wat ook flink wat gaat kosten, waarom zouden ze dan wel ineens geld naar de zorg doen?

Er is pas nog extra geld vrijgemaakt voor de zorg (435mln).
En het is mi niet alleen het geld wat een probleem is, maar ook de organisatie. Met het huidige zorgverzekeringstelsel gaat het niet helemaal goed vind ik en er vallen ook nog aardig wat mensen buiten de boot. Die verpleeghuiszorg nodig zouden hebben, maar waar je met geen mogelijkheid een indicatie voor krijgt om vage redenen.
Eenmaal in het verpleeghuis vind ik persoonlijk zelf de zorg niet slecht. Het ligt ook helemaal aan de organisatie waar je werkt hoe het ingericht wordt. De werkdruk is idd hoog (maar waar niet) maar als ik in onze organisatie kijk vind ik echt niet dat het slecht geregeld is. Ik zou mijn eigen oma/moeder prima in onze organisatie onder willen brengen. En we krijgen ook veel complimenten van zorgvragers dus ik ben niet de enige die er zo over denkt :+

Daarom heb ik ook SP gestemd.

Even een leuke berekening op basis van de cijfers van 4 jaar geleden;
Ik werkte bij een zorgverzekeraar. Jaarlijks kwam daar afgerond 21 miljard aan premie binnen. Daarvan ging 14 miljard op aan ziekenhuiszorg. Marktaandeel was afgerond 40%. Nederland betaalde 35 miljard alleen aan ziekenhuiszorg!!! Inmiddels is dat bedrag alweer hoger.

Maandelijkse premie gemakshalve 80 euro in 2015. Bij de invoering van de privatisering in 2006 was dit 25 per maand. Prijsstijging van 220 % !!!

En hoe goed werkt die marktwerking????

Oh en de directeur van de zorgverzekering had een jaarsalaris hoger dan dat van Obama.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 00:43

In welk universum hebben ze 25 euro per maand aan zorgpremie betaald? In 2006 was de gemiddelde zorgpremie 1027 euro per jaar oftewel ca. 85 euro per maand https://weblog.independer.nl/onderzoek/ ... 6-en-2014/

Ja, de zorg is de afgelopen 13 jaar duurder geworden. maar als je alleen al de inflatie in die 85 euro berekent, dan is die 85 euro uit 2006 nu al 111 euro geworden, gebaseerd op deze cijfers: https://nl.inflation.eu/inflatiecijfers ... rland.aspx Er valt heel veel af te dingen op ons zorgverzekeringsstelsel, maar om daar nou onzincijfers voor te gaan gebruiken...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 00:47

Janneke2 schreef:
Thorium lijkt al 50 jaar de toekomst.

Ik hoop dat dit zo blijft, want eenmalig afval maken dat eeuwenlang giftig blijft is verre van duurzaam. Ook uitermate onethisch.

Gewoon goed doorpakken met wat wel duurzaam is.

(Lichtpuntje : nucleaire centales zijn economisch niet rendabel. De pzem heeft geen geld om "Borssele" te sluiten en de centrale in Dodewaard moet nog 40 jaar 'afkoelen' terwijl het ding niet produceert.)

Kijk deze even:

Radioactief afval is echt het állerkleinste probleem wat je je maar kan voorstellen. Lubach legt het in dit filmpje heel helder uit.

Ik hoop enorm dat we meer gaan investeren in kernenergie, want het is eigenlijk onze enige optie, en ook véél duurzamer dan zonnepanelen en windmolens.

Het fabeltje van dat kernenergie zo ontzettend schadelijk is moet nu eindelijk afgelopen zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 00:54

8nnemiek schreef:
Ik ben heel erg tegen kernenergie. Afgezien van het gevaar voor de omgeving blijft het afval inderdaad enorm lang bestaan, en er zal maar eens kruisraket op zo’n opslagplek te worden afgeschoten, of een andere ramp gebeuren.

Zonne- en windenergie geven inderdaad geen constante energie af. Een deel daarvan kunnen we in de toekomst opslaan in buurtaccu’s. Voor het overige deel, de laatste paar procent, kun je dan gebruik blijven maken van kolencentrales, voor de winterdagen wanneer het echt lange tijd windstil is. Totdat er betere manieren zijn om energie duurzaam op te wekken of grote hoeveelheden op te slaan, want die zullen er zeker komen.

Kijk ook alsjeblieft het filmpje wat ik net gedeeld heb; het ís niet gevaarlijk voor de omgeving. Het is twee keer fout gegaan, waarvan één keer omdat ze de reactor op een f*cking plek hadden gezet waar tsunami's voorkomen, en ook één keer door een verouderde reactor. :') Verder nooit. Weet je wel niet hoe ongelofelijk veel mensen zijn gestorven in kolenmijnen en door kolendamp?! Dát is pas schadelijk voor de omgeving, en daar zijn miljoenen mensen aan overleden.

Het argument van dat kernafval zo ontzettend onduurzam is, is ook al héél erg lang achterhaald. :') Als je dat afzet tegen de hoeveelheid rotzooi we door kolencentrales de lucht in pompen, dan is dat echt gewoon the least of your problems!

Kernenergie is NIET gevaarlijk en héél duurzaam. :) Kijk alsjeblieft het filmpje. Op de één of andere manier zijn mensen er enorm bang voor, maar dat is absoluut nergens voor nodig. Of dat idee dat een kernafvalopslag één of ander explosief, radioactief en gevaarlijk hok is waar stápels kernafval worden opgeslagen. Het meeste afval in die opslag komt van ziekenhuizen. :')

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-19 00:57

Ik denk dat mensen een soort afkeer of angst hebben voor kernenergie vanwege het kopje 'radioactiviteit' of 'straling' Maar inderdaad de kans dat het misgaat met zo'n kerncentrale is zeer miniem en het afval is ook erg minimaal.

Lijkt mij ook een prima bron. Vooral als je het vergelijkt met wat we momenteel hebben. Zonne en wind energie is hartstikke leuk, maar die kunnen nooit 24/7 energie leveren. (En ik vind zonnepanelen en windmolens gewoon niet zo mooi maar dat ben ik)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 00:59

Shaggy09 schreef:
Ik denk dat mensen een soort afkeer of angst hebben voor kernenergie vanwege het kopje 'radioactiviteit' of 'straling' Maar inderdaad de kans dat het misgaat met zo'n kerncentrale is zeer miniem en het afval is ook erg minimaal.

Lijkt mij ook een prima bron. Vooral als je het vergelijkt met wat we momenteel hebben. Zonne en wind energie is hartstikke leuk, maar die kunnen nooit 24/7 energie leveren. (En ik vind zonnepanelen en windmolens gewoon niet zo mooi maar dat ben ik)

Niet te vergeten hoe ontzettend veel energie het wel niet kost om die zonnepanelen en windmolens te produceren, in vergelijking met hoeveel energie ze opleveren. Niet echt heel duurzaam.

Kernenergie is oprecht de enige optie. :j En gelukkig zijn er een héleboel mensen die dat ook weten, niet één of andere ongegronde angst ervoor hebben die de maatschappij hen heeft aangepraat. Het is schoon, het is constant, het is duurzaam en er komt heel weinig afval vandaan.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 01:04

Radioactief afval is echt het allergrootste probleem wat je je kan voorstellen. Lubach is geen wetenschapper, die man is cabaretier... De halfwaardetijd van plutonium is 24.000 jaar, van uranium235 704miljoen jaar en van uranium238 zelfs 4,5miljard jaar. Het is echt onzin om te denken dat wij als mensen wel even millennia in de toekomst kunnen kijken en te denken dat als we het nu verglazen en in roestvrijstalen vaten stoppen, dat het dat soort tijdperken wel overleeft.

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 01:05

Nouja, ik moet zeggen dat ik ondanks je terechte opmerking ik het wel veel vind dat er twee incidenten zijn gebeurd in ruim vijftig jaar kernenergie. Het lijkt weinig, maar als je kijkt wat voor een gebied in Oekraïne er nu geheel 'leeg' is vanwege een ramp zoals dit hebben we wel beperkt de ruimte. Nu moet ik wel zeggen dat er rondom Chernobyl zó veel fouten zijn gemaakt. Echt niet normaal.

Ik vertrouw kernenergie zelf prima en vind het een prima optie. Mijn rare onderbuikgevoel zit hem meer bij de menselijke fouten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 01:08

Karl66 schreef:
Radioactief afval is echt het allergrootste probleem wat je je kan voorstellen. Lubach is geen wetenschapper, die man is cabaretier... De halfwaardetijd van plutonium is 24.000 jaar, van uranium235 704miljoen jaar en van uranium238 zelfs 4,5miljard jaar. Het is echt onzin om te denken dat wij als mensen wel even millennia in de toekomst kunnen kijken en te denken dat als we het nu verglazen en in roestvrijstalen vaten stoppen, dat het dat soort tijdperken wel overleeft.

Gelukkig heb ik mijn informatie dan ook direct vanuit het reactorinstituut in Delft. :)

Het is geen groot probleem. In tegenstelling tot de bérgen afval die de hele dag lang de lucht in worden gepompt komen er uit kernreactoren minieme beetjes die makkelijk kunnen worden opgeslagen waar ze niet schadelijk zijn. Ja, het blijft nog een hele lange tijd radioactief. Maar het is ópgeslagen in een opslag die héél goed onderhouden wordt, in plaats van dat het rondzweeft en onze planeet verziekt. :)*

Klimaatverandering is nú een probleem. Over 24.000 jaar zijn wij er niet meer; dan zijn we allang uitgestorven. Die halveringstijd is dus een "probleem" wat je kan verwerpen, en nog een argument waarom kernafval helemaal geen probleem is.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 27-03-19 01:13, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 01:10

Hiraeth schreef:
Nouja, ik moet zeggen dat ik ondanks je terechte opmerking ik het wel veel vind dat er twee incidenten zijn gebeurd in ruim vijftig jaar kernenergie. Het lijkt weinig, maar als je kijkt wat voor een gebied in Oekraïne er nu geheel 'leeg' is vanwege een ramp zoals dit hebben we wel beperkt de ruimte. Nu moet ik wel zeggen dat er rondom Chernobyl zó veel fouten zijn gemaakt. Echt niet normaal.

Ik vertrouw kernenergie zelf prima en vind het een prima optie. Mijn rare onderbuikgevoel zit hem meer bij de menselijke fouten.

Maar hoeveel incidenten hebben er plaatsgevonden in kolenmijnen? Hoeveel kankerpatienten door kolendamp? Miljóenen. Je kan het zo nazoeken. De hoeveelheid slachtoffers door kernreactorrampen is echt helemaal niets in vergelijking met kolenrampen en doden ten gevolg van de kolenindustrie die bijna iedere dag wel ergens op de wereld plaatsvinden.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 01:10

Karl66 schreef:
In welk universum hebben ze 25 euro per maand aan zorgpremie betaald? In 2006 was de gemiddelde zorgpremie 1027 euro per jaar oftewel ca. 85 euro per maand https://weblog.independer.nl/onderzoek/ ... 6-en-2014/

Ja, de zorg is de afgelopen 13 jaar duurder geworden. maar als je alleen al de inflatie in die 85 euro berekent, dan is die 85 euro uit 2006 nu al 111 euro geworden, gebaseerd op deze cijfers: https://nl.inflation.eu/inflatiecijfers ... rland.aspx Er valt heel veel af te dingen op ons zorgverzekeringsstelsel, maar om daar nou onzincijfers voor te gaan gebruiken...

Premie basisverzekering 2006 stond echt op 25 euro op het polisblad.
Maar hey, als je het beter weet... independer; lekker betrouwbaar... ook Eureko.

In 2006 was er daarnaast ook de no claim nog van toepassing en zijn de verzekeringen behoorlijk uitgekleed sindsdien.

Er is geïnvesteerd in prestigeprojecten zoals de da Vinci methode voor prostaatbehandeling. Leuk speelgoed van 5 miljoen per opstelling + de bijbehorende opleidingen voor medici. Maar 80 procent van de behandelingen kan conventioneel minstens net zo succesvol uitgevoerd worden voor een fractie van de prijs. 5 van die opstellingen is voldoende voor Nederland om aan de vraag te voldoen.

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 01:23

Resistance schreef:
Maar hoeveel incidenten hebben er plaatsgevonden in kolenmijnen? Hoeveel kankerpatienten door kolendamp? Miljóenen. Je kan het zo nazoeken. De hoeveelheid slachtoffers door kernreactorrampen is echt helemaal niets in vergelijking met kolenrampen en doden ten gevolg van de kolenindustrie die bijna iedere dag wel ergens op de wereld plaatsvinden.

Ik vind kolen ook niet de oplossing, dus je argumenten overtuigen me niet gelijk dat kernenergie goed is. Het bevestigd alleen maar dat kolenenergie slecht is voor het milieu.

Het gaat hier alleen in Oekraïne om een gebied van 2,600 km2. Het is intussen één van de grootste natuurparken in Europa. Dat is natuurlijk ergens súper tof, want dan gaat er iets goed! Toch zeggen onderzoekers zelf dat ze, ondanks de positieve ontwikkelingen, nog niet genoeg onderzoek hebben gedaan om te kunnen bepalen of het wel of niet schadelijk is. Ze zijn nog jaren bezig met onderzoeken wat de effecten zijn op de flora en fauna. Sommige onderzoekers zeggen dat het honderden jaren kan duren voor het weer veilig leefbaar wordt daar. Andere onderzoekers hebben meer zorgen en zeggen dat het zelfs duizenden jaren kan duren.

Je speelt hier alsnog met het welzijn van onze planeet. Ik vind het dus heel wat om met zo veel zelfverzekerdheid te zeggen dat dit de enige oplossing is. Chernobyl wordt door veel onderzoekers beschouwd als de grootste ramp in onze recente geschiedenis. Dat geeft toch wel aan dat áls er iets gebeurd het niet zo maar wat is? En já het was een verouderde reactor, en já het is de fout van mensen. Maar zolang mensen ergens werken kan dit soort oliebol gebeuren.

Van mij mag er best meer onderzoek in worden gestoken, maar ik snap best dat er wat weerstand tegen is. We zitten op dit moment gewoon in de vervelende situatie dat geen alternatief voor energie écht 100% goed lijkt te zijn. Vandaar dat ik ook van mening zijn dat er vooral geld richting onderzoek moet gaan, en dat mag best ook richting nucleaire energie gaan. :)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 01:28

Hiraeth schreef:
Resistance schreef:

Ik vind kolen ook niet de oplossing, dus je argumenten overtuigen me niet gelijk dat kernenergie goed is. Het bevestigd alleen maar dat kolenenergie slecht is voor het milieu.

Het gaat hier alleen in Oekraïne om een gebied van 2,600 km2. Het is intussen één van de grootste natuurparken in Europa. Dat is natuurlijk ergens súper tof, want dan gaat er iets goed! Toch zeggen onderzoekers zelf dat ze, ondanks de positieve ontwikkelingen, nog niet genoeg onderzoek hebben gedaan om te kunnen bepalen of het wel of niet schadelijk is. Ze zijn nog jaren bezig met onderzoeken wat de effecten zijn op de flora en fauna. Sommige onderzoekers zeggen dat het honderden jaren kan duren voor het weer veilig leefbaar wordt daar. Andere onderzoekers hebben meer zorgen en zeggen dat het zelfs duizenden jaren kan duren.

Je speelt hier alsnog met het welzijn van onze planeet. Ik vind het dus heel wat om met zo veel zelfverzekerdheid te zeggen dat dit de enige oplossing is. Chernobyl wordt door veel onderzoekers beschouwd als de grootste ramp in onze recente geschiedenis. Dat geeft toch wel aan dat áls er iets gebeurd het niet zo maar wat is? En já het was een verouderde reactor, en já het is de fout van mensen. Maar zolang mensen ergens werken kan dit soort oliebol gebeuren.

Van mij mag er best meer onderzoek in worden gestoken, maar ik snap best dat er wat weerstand tegen is. We zitten op dit moment gewoon in de vervelende situatie dat geen alternatief voor energie écht 100% goed lijkt te zijn. Vandaar dat ik ook van mening zijn dat er vooral geld richting onderzoek moet gaan, en dat mag best ook richting nucleaire energie gaan. :)

Mooi gezegd! Kernenergie kán en optie zijn maar ik vind dat Lubach er wel erg lichtzinnig over spreekt.