Is er geen middenweg voor vluchtelingen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 21:57

Sammie,
Ik heb toch redelijk onderbouwd waarom IK vind dat het uitzetten van vluchtelingen binnen enkele maanden nadat ze geen werk meer hebben, niet wenselijk is.

Deporteren werd al eerder in dit topic gebruikt. Is een negatief woord, ik vind vluchtelingen uitzetten negatief, dus deporteren dekt prima de lading, naar mijn mening.

Dus wat is nu je punt?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 22:07

Eindigt met een stukkie frustratie in ik vind het een belachelijke stelling. En juist dat vind ik dan weer jammer. Een stelling ben je mee eens, deels of niet. Belachelijk kun je het amper noemen aangezien het een reeds uitgevoerd beleid is in diverse landen. Blijkbaar is het wel uitvoerbaar.

Je hebt idd een aantal punten benoemd die dan weer onderdelen blootleggen die als niet wenselijk kunnen worden gezien. Wat de gevolgen zijn van zo'n beleid. :) ook op lange termijn. Ik heb trouwens dan weer geen flauw idee hoe een land als de VAE daar mee omgaat. Van de VS weet ik wel dat ze niet schromen om mensen na bijv. dik 30 jaar werken/ goede maar wel 'illegale' burger uit te zetten.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 22:36

Ik ben zeker niet gefrustreerd hoor. Dit is Bokt :D ;)
Alleen worden in dit topic af en toe dingen beweerd die absoluut niet waar zijn. Als je daar dan onderbouwd op reageert, dan wordt er niet meer gereageerd of wordt je genegeerd. Dat is Cowboy ook al vaker overkomen.

Ikvind het wel vervelend, dat sommigen alles op 1 hoop gooien: vluchtelingen, gastarbeiders, 3e-generatie Marokkaantjes, economische asielzoekers enz.
En dan maakt het hier ook nog uit of je alleen bent of een gezin hebt en de grootste doodzonde is als men ook nog moslim is.

Electra63

Re: Is er geen middenweg voor vluchtelingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 23:05

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 23:15

Sammie schreef:
Je hebt idd een aantal punten benoemd die dan weer onderdelen blootleggen die als niet wenselijk kunnen worden gezien. Wat de gevolgen zijn van zo'n beleid. :) ook op lange termijn. Ik heb trouwens dan weer geen flauw idee hoe een land als de VAE daar mee omgaat. Van de VS weet ik wel dat ze niet schromen om mensen na bijv. dik 30 jaar werken/ goede maar wel 'illegale' burger uit te zetten.

Op dat laatste vlak kan ik je helpen: ik babbel (via TeamSpeak) met Filipinos die in die hoek werken. Ze worden op de Filipijnen geselecteerd. Dan gaan ze (voor bijvoorbeeld een jaar of twee jaar of drie jaar) naar de VAE/Qatar, etc.. Bij aankomst daar moeten ze hun paspoort inleveren. Dat krijgen ze aan het eind van het contract terug. Tussentijds het land verlaten kan alleen als de werkgever akkoord gaat. Gaat die niet akkoord dan zit je daar vast tot 'einde contract'.

Aan het eind van het contract moet je het land verlaten. Dan ga je naar huis, bezoekt vrouw en kind (want die mogen niet mee). Wil je na x maanden weer terug dan moet je opnieuw de hele molen in. Volgens 'mijn' Filipinos is het vervolgens 'random' of je weer mag komen. Het kan na een jaar afgelopen zijn, het kan na 30 jaar afgelopen zijn. Verklaringen waarom iemand wel of niet terug mag worden als regel niet gegeven.

EDIT: om semantische verwarring te voorkomen: we hebben het hier over arbeiders, niet vluchtelingen, noch economisch noch politiek......

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 23:22

Maar Cowboy, deze Filipinos zijn gastarbeiders, geen vluchtelingen.
Ik weet dat veel Filipinos varen als matrozen op de grote vaart, zij worden vaak onderbetaald en zijn heel lang van huis, hele harde werkers.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 23:59

Jeetje, ik ga geen 5 pagina's bijlezen hoor. Wat gaan jullie hard :')

Mooi stuk inderdaad van Peter R de Vries. Al vind ik ook dit stuk iets te zwart wit. Volgens mij weten we allemaal dat er ook een aantal vluchtelingen tussen zitten die niet vluchten uit een brandhaard. Volgens mij moeten we hier gewoon heel realistisch in zijn. Om het zo maar even te noemen; de brandhaard vluchtelingen moeten we zeker opvangen, op een fijne manier, maar de veilige gelukzoeker mag van mij snel terug.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 00:28

Electra63 schreef:
Ik weet dat veel Filipinos varen als matrozen op de grote vaart, zij worden vaak onderbetaald en zijn heel lang van huis, hele harde werkers.

Klopt. Vandaar dat ik schreef: we hebben het over arbeiders, niet vluchtelingen. :+ Het was slechts een antwoord op de vraag van Sammie: hoe werkt het in de VAE. Nou, zo dus. Zoals bekend zitten er geen noemenswaardige aantallen vluchtelingen in de VAE et al. En de Filipinos die ik spreek zijn aardige, hardwerkende (voor zover te beoordelen via het interwebz) gasten. Maar dat terzijde.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 00:41

Cowboy55 schreef:
Electra63 schreef:

Klopt. Vandaar dat ik schreef: we hebben het over arbeiders, niet vluchtelingen. :+ Het was slechts een antwoord op de vraag van Sammie: hoe werkt het in de VAE. Nou, zo dus. Zoals bekend zitten er geen noemenswaardige aantallen vluchtelingen in de VAE et al. En de Filipinos die ik spreek zijn aardige, hardwerkende (voor zover te beoordelen via het interwebz) gasten. Maar dat terzijde.

Klopt, je had dat later toegevoegd. :D

Eerlijk gezegd, wil ik Nederland niet vergelijken met de VAE.
Dan zou je ook daar naar de mensenrechten, sociale voorzieningen, democratie en andere zaken moeten kijken.
Ik weet daar niet genoeg vanaf en googlen op mijn telefoon heb ik geen zin in, nu.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 08:51

Electra63 schreef:
Cowboy55 schreef:

Klopt, je had dat later toegevoegd. :D

Eerlijk gezegd, wil ik Nederland niet vergelijken met de VAE.
Dan zou je ook daar naar de mensenrechten, sociale voorzieningen, democratie en andere zaken moeten kijken.
Ik weet daar niet genoeg vanaf en googlen op mijn telefoon heb ik geen zin in, nu.

Mee eens. Is ook niet zo belangrijk lijkt me in relatie tot dit topic.....

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 09:03

Nee hoor, gewoon die regel in het huidige Nederland toepassen. Dat is immers wat een aantal willen. Lijkt mij echt niet zo moeilijk om daar een discussie met de gevolgen over te voeren..

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 09:07

Sammie schreef:
Nee hoor, gewoon die regel in het huidige Nederland toepassen. Dat is immers wat een aantal willen. Lijkt mij echt niet zo moeilijk om daar een discussie met de gevolgen over te voeren..

Ik ben bang dat ik je kwijt ben.....je zou de VAE situatie nog willen uitdiepen ten aanzien van punten als mensenrechten, sociale voorzieningen, democratie als factoren die je oorspronkelijke vraag beinvloeden?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 09:12

Nee juist niet. Enkel die regel/stelling/eis in passen in de Nederlandse situatie. Dat is wat een aantal willen hier. Dus dan heb je dus ook te maken met de Nederlandse omgeving :) en dan dan er wel een aantal regels die een dergelijke situatie nu niet mogelijk maken, maar voor het gemak laten we dat even voor wat het is. Heel simpel die situatie toepassing is het Nederland van nu. Geen asielaanvragen meer. Hier willen komen is eerst werk hebben. Geen werk hebben is snel zoeken en anders wegwezen.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 09:28

Sammie schreef:
Nee juist niet. Enkel die regel/stelling/eis in passen in de Nederlandse situatie. Dat is wat een aantal willen hier. Dus dan heb je dus ook te maken met de Nederlandse omgeving :) en dan dan er wel een aantal regels die een dergelijke situatie nu niet mogelijk maken, maar voor het gemak laten we dat even voor wat het is. Heel simpel die situatie toepassing is het Nederland van nu. Geen asielaanvragen meer. Hier willen komen is eerst werk hebben. Geen werk hebben is snel zoeken en anders wegwezen.

Dan waren we elkaar niet kwijt. Mooi!

Geldt 'jouw' stelling ook in een acute oorlogssituatie? Tussen de bombardementen door snel effe een sollicitatie naar AH eruit jagen want ik moet een baan hebben voordat ik in NL welkom ben? Lijkt me persoonlijk wat extreem. En andersom: in land X is de burgeroorlog op zijn top. Miljoenen mensen vluchten het land uit. Diezelfde dag is in Nederland Achmed, oorspronkelijke inwoner van land X, langer dan 3 maanden werkloos en wordt hij op het vliegtuig naar land X gezet? Of had ik hier nou moeten schrijven: kiest Achmed er geheel vrijwillig voor om terug te gaan naar de oorlog want dat was nou eenmaal de deal en dat snapt Achmed ook?

Daarnaast vraag ik me af: dan stappen we DUS uit Europa en gaan er hekken om ons exportland? Want Europa doet nog wel aan asielaanvragen. Als je als NL dit niet meer wil dan moet je er dus uit stappen. Of gaan we voor de geleidelijke weg, proberen we Europa mee te krijgen in ons plan (en zetten we daarna een hek om 53.000 km Europa)?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 10:17

Dit soort stellingen: geen vluchtelingen meer opnemen, is precies wat de PVV ook doet. Zij beloven "oplossingen" die niet haalbaar zijn. Nederland is gebonden aan allerlei Internationale wetten en verdragen. Wil je daar dan uitstappen, moet je heel goed de (nadelige) gevolgen onderzoeken en bekend maken en accepteren.
Ik wil dat dus niet. Ik ben benieuwd van de voorstanders wat zij van de nadelige consequenties vinden en of zij die accepteren in ruil voor geen vluchtelingen.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 11:22

Dat is idd. het nadeel v.d. PVV,ze willen van alles en beloven van alles,maar kunnen het never nooit waarmaken. Helaas zien de mensen alleen maar de dingen die HIJ wil en zegt.
Hij heeft er ook goede punten bij,maar die zijn nooit haalbaar.

Teddy321

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 11:31

De stelling van de PVV om geen vluchtelingen meer toe te laten gaat nergens over. Wat mij wel intrigeert, sinds zij steeds meer volgers krijgen is de rest van politiek Nederland ook van stelling veranderd. Waar er eerst "geknuffeld" moest worden, worden er steeds meer vraagtekens aan de aantallen gehangen. Er wordt zelfs gesproken over grenzen sluiten, iets wat ondenkbaar is met bijvoorbeeld het Schengen verdrag. En hoe harder de VVD en consorten wegzakken in de peilingen ( volgens Maurice dan) hoe harder er wordt geroepen ....ja wat eigenlijk? Allerlei onzin dus imo.
Tevens wordt het heen en weer slepen van de vluchtelingen (elke 6 dagen andere locatie ivm hechtingsgevaar) ook gedaan als een soort van ontmoedigingsbeleid. Onmenselijk! En dan hoorde ik die enge Dijkhoff ook nog roepen dat alleen de registratie al 6 maanden gaat duren. Dat is niet zo gek als je die mensen heen en weer blijft slepen.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 11:36

Klopt! vooral de VVD begint bij te draaien en gaat richting PVV in bepaalde dingen.
Dat snap ik dan niet, ze weten toch dat de PVV nooit aan 76 zetels kan komen.
Daarom vind ik de VVD ook heel schijnheilig.
Mijn stelling is,de echte vluchtelingen opnemen,een vast AZC geven en niet steeds verplaatsen.
Haal de gelukszoekers en IS leden er tussenuit,voor zover dat mogelijk is.
Echte oorlog vluchtelingen zijn volgens mij voor iedereen welkom,maar de tegenstanders bedoelen dus de gelukszoekers en ander zootje ongeregeld terug sturen.

Teddy321

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 11:58

En dat is nu juist waar ik me zorgen over maak! Indien het 6 maanden duurt om te registreren, hebben die ISgangers steeds meer ruimte om zich te settelen. Heen en weer gesleep of niet. IS heeft reeds geprobeerd om zn aanhang in Duitsland te bevoorrraden met wapens. Natuurlijk gaan ze dat ook in de andere opvanglanden proberen.
Laatst bijgewerkt door Teddy321 op 30-10-15 12:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Teddy321

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 12:01

En dat is nu juist waar ik me zorgen over maak! Indien het 6 maanden duurt om te registreren, hebben die ISgangers steeds meer ruimte om zich te settelen. Heen en weer gesleep of niet. IS heeft reeds geprobeerd om zn aanhang in Duitsland te bevoorrraden met wapens. Natuurlijk gaan ze dat ook in de andere opvanglanden proberen.
Een AZC naast een school. ISgangers met wapens.....dat wordt een vreselijke catastrofe! IS heeft gescored en de vluchtelingen die er niets mee te maken hebben gaa er vreselijk onder lijden.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 13:47

Je kan nooit aanslagen voorkomen. Er zijn ook IS-aanhangers onder de bestaande bevolking. Kijk maar hoeveel er vertrekken om zich aan te sluiten bij IS.
Ik ben zeker voor het screenen, maar je kan niet aan iemands neus zien of hij IS aanhangt. Een echte (oorlogs-)vluchteling kan ook een IS aanhanger zijn/worden, het één sluit het ander niet uit, helaas.
Het gesleep met de vluchtelingen van opvang naar opvang vind ik ook onmenselijk, zeker voor kinderen. Ik denk dat dit ook komt, omdat er zoveel weerstand is tegen de opvang. Niemand wil een AZC in zijn buurt hebben. Het is daarom moeilijk om extra opvang te creëren.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 14:31

Om alles even in het juiste perspectief te plaatsen:
https://www.coa.nl/nl/over-coa/cijfers

Tot 26 oktober zijn er dit jaar 41.764 vluchtelingen binnengekomen. Op basis van de 1e helft van 2015 wordt ongeveer 70% van de aanvragen toegekend. Op een totale bevolking van 16,9 miljoen, is 28.000 mensen, een percentage van 0,16%!

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 14:37

Electra63 schreef:
Je kan nooit aanslagen voorkomen. Er zijn ook IS-aanhangers onder de bestaande bevolking. Kijk maar hoeveel er vertrekken om zich aan te sluiten bij IS.
Ik ben zeker voor het screenen, maar je kan niet aan iemands neus zien of hij IS aanhangt. Een echte (oorlogs-)vluchteling kan ook een IS aanhanger zijn/worden, het één sluit het ander niet uit, helaas.
Het gesleep met de vluchtelingen van opvang naar opvang vind ik ook onmenselijk, zeker voor kinderen. Ik denk dat dit ook komt, omdat er zoveel weerstand is tegen de opvang. Niemand wil een AZC in zijn buurt hebben. Het is daarom moeilijk om extra opvang te creëren.

Ach, wat mij betreft zetten ze er 100 in ons dorp in het inmiddels leegstaande bejaardentehuis. Hartje dorp (die arme bejaarden zitten inmiddels in een nieuwbouw op 2 km van het centrum 8)7 ), alle faciliteiten (school, winkels, bus, bibliotheek) bij de hand in plaats van ergens in een bos in the middle of nowhere te zitten.....alleen gaat het COA niet voor dat soort 'kleine' groepen.... en meer kunnen er toch echt niet in dat ex-bejaardentehuis.....

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 14:39

Cowboy55 schreef:
Electra63 schreef:

Ach, wat mij betreft zetten ze er 100 in ons dorp in het inmiddels leegstaande bejaardentehuis. Hartje dorp (die arme bejaarden zitten inmiddels in een nieuwbouw op 2 km van het centrum 8)7 ), alle faciliteiten (school, winkels, bus, bibliotheek) bij de hand in plaats van ergens in een bos in the middle of nowhere te zitten.....alleen gaat het COA niet voor dat soort 'kleine' groepen.... en meer kunnen er toch echt niet in dat ex-bejaardentehuis.....

Maar jij bent dan ook een uitzondering, in het echte leven en op Bokt ;) :D

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 14:59

Electra63 schreef:
Om alles even in het juiste perspectief te plaatsen:
https://www.coa.nl/nl/over-coa/cijfers

Tot 26 oktober zijn er dit jaar 41.764 vluchtelingen binnengekomen. Op basis van de 1e helft van 2015 wordt ongeveer 70% van de aanvragen toegekend. Op een totale bevolking van 16,9 miljoen, is 28.000 mensen, een percentage van 0,16%!

Maar dat lijken mij wel cijfers te zijn zonder de gezinshereniging? Dus is dat aantal van 41.764 iets wel groter.