Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Heike schreef:purny schreef:Ik vind als je inderdaad door je beperking je opleiding niet heb af kunnen maken je vrijstelling mag krijgen. Je hebt dit immers niet voor je plezier.
Helemaal mee eens. Maar dan zullen er weer heel veel profiteurs komen (minder dan mensen denken) en dan zullen weer heel veel mensen gaan steigeren. Net zoals ongeveer deze hele discussie.
Janneke2 schreef:Joman schreef:Het zou wat zijn als iedereen zomaar advocaat of arts zou kunnen worden. Niks oneerlijks aan wat mij betreft.
Wat mij betreft: iedereen die wil leren moet die kans krijgen (zonder bij mislukking aan de bedelstaf te raken zoals de tempobeurs).
Wie de competenties heeft, kan beedigd worden.
Op basis van diploma's en het onder ede staan hoor je iemand te kunnen vertrouwen.
Maar dat je dan meer dan een loodgieter zou moeten verdienen, ik vind het raar.
(Okee, ik verdien zelf meer dan sommige collega's die hetzelfde werk doen. - maar een lagere opleiding hebben. Zo werkt "de baas" nu eenmaal, maar het blijft raar.)
Varekaj schreef:Nou ik zou het best vreemd vinden dat een docent aardrijkskunde op een middelbare school evenveel zou verdienen als mijn partner, al hebben ze hetzelfde diploma. Die docent geeft 22u/week les. Mijn vriend werkt periodes van 6 weken 12u/dag 7/7 op een baggerschip waarbij hij opperste concentratie nodig heeft voor metingen, kaarten maken etc. Beide hebben ze aardig wat vakantie, maar ik denk niet dat lesgeven mentaal en fysiek opweegt tegen het werkritme van mijn partner.
Sizzle schreef:Dat zou leuk zijn maar ik denk dat ik gefrustreerder wordt van het wensen van een utopie dan gewoon maar te accepteren dat niet altijd alles eerlijk is.
Varekaj schreef:Nou ik zou het best vreemd vinden dat een docent aardrijkskunde op een middelbare school evenveel zou verdienen als mijn partner, al hebben ze hetzelfde diploma. Die docent geeft 22u/week les. Mijn vriend werkt periodes van 6 weken 12u/dag 7/7 op een baggerschip waarbij hij opperste concentratie nodig heeft voor metingen, kaarten maken etc. Beide hebben ze aardig wat vakantie, maar ik denk niet dat lesgeven mentaal en fysiek opweegt tegen het werkritme van mijn partner.
LesleyxLinn schreef:Varekaj schreef:Nou ik zou het best vreemd vinden dat een docent aardrijkskunde op een middelbare school evenveel zou verdienen als mijn partner, al hebben ze hetzelfde diploma. Die docent geeft 22u/week les. Mijn vriend werkt periodes van 6 weken 12u/dag 7/7 op een baggerschip waarbij hij opperste concentratie nodig heeft voor metingen, kaarten maken etc. Beide hebben ze aardig wat vakantie, maar ik denk niet dat lesgeven mentaal en fysiek opweegt tegen het werkritme van mijn partner.
Een docent werkt echt wel wat meer dan 22 uur.
De meeste leraren werken van 8 tot 4 en daarna moeten ze nog nakijken, stof voorbereiden etc.
Om nog maar niet te spreken over al die poedersuiker kinderen die je mentaal kapot kunnen maken.
Maar ik begrijp je punt, hij werkt aan een stuk door, maakt meer uren en het is fysiek en lichamelijk erg zwaar. Dan mag jouw partner inderdaad meer verdienen. Maar docent zijn wordt zwaar onderschat en worden flink onder betaald voor het werk wat ze doen.
Varekaj schreef:Dat een docent meer doet dan 22u weet ik ook wel, helaas staan je uren thuis aan verbeteren etc niet in je dienstrooster. Mijn vriend draait ook vaak meer dan de vastgelegde 12u/dag en daar zitten ook shift bij. Hij doet meestal de nachtdienst van 6 tot 6.
Het punt is dat hij hetzelfde diploma heeft als de docent, namelijk master in geografie. Toch liggen hun job omschrijving en lonen aardig uit elkaar. Die docent kan wel elke dag naar huis, weg van de ouders, kinderen etc. Dat kan mijn vriend niet. Die zit effectief 6 weken 7/7 met 70 man vast op een schip en met wat pech ook nog eens een gedeelde kajuit.
Dus op zich zelfde diploma, maar de job is wel totaal wat anders. Beide zijn zwaar, maar op een andere manier. Ik heb respect voor docenten, maar ik begrijp ook waarom mijn partner alsnog meer verdient.
Al verbied niemand je, als je de kans hebt, om die beter betaalde job aan te nemen.