Discussie: Een eigen paard van een uitkering

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 22:24

Maar dat soort mensen die de kantjes er van af lopen heb je overal en in verschillende functies. Hoogte salaris hangt volgens mij meer af van vraag en aanbod en hoe goed men kan onderhandelen en hoe goed men is in vertellen van mooie verhaaltjes.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 22:26

Heike schreef:
purny schreef:
Ik vind als je inderdaad door je beperking je opleiding niet heb af kunnen maken je vrijstelling mag krijgen. Je hebt dit immers niet voor je plezier.

Helemaal mee eens. Maar dan zullen er weer heel veel profiteurs komen (minder dan mensen denken) en dan zullen weer heel veel mensen gaan steigeren. Net zoals ongeveer deze hele discussie.

Als je dat daadwerkelijk kan aantonen dat je door je beperking niet hebt kunnen slagen dan mag je ontheven worden van je studieschuld. Heb je hem niet gehaald omdat je er met de pet naar hebt gegooid dan mag je het gewoon betalen.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 22:33

Janneke2 schreef:
Joman schreef:
Het zou wat zijn als iedereen zomaar advocaat of arts zou kunnen worden. Niks oneerlijks aan wat mij betreft.

Wat mij betreft: iedereen die wil leren moet die kans krijgen (zonder bij mislukking aan de bedelstaf te raken zoals de tempobeurs).
Wie de competenties heeft, kan beedigd worden.
Op basis van diploma's en het onder ede staan hoor je iemand te kunnen vertrouwen.

Maar dat je dan meer dan een loodgieter zou moeten verdienen, ik vind het raar.
(Okee, ik verdien zelf meer dan sommige collega's die hetzelfde werk doen. - maar een lagere opleiding hebben. Zo werkt "de baas" nu eenmaal, maar het blijft raar.)

Ik vind het niet zo raar, dat ik als docent meer verdien, dan een loodgieter.

Mungbean

Re: Discussie: Een eigen paard van een uitkering

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 23:30

Laat eengoede zelfstandige loodgieter nou juist vreselijk goed verdienen :D
Daar is namelijk een tekort in.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 23:31

Opleiding zegt echt niet altijd wat.
Iemand met een promotie in de biologie kan een heeeel stuk minder verdienen dan een handig verkooptalent.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 03:19

Sizzle schreef:
Laat eengoede zelfstandige loodgieter nou juist vreselijk goed verdienen :D
Daar is namelijk een tekort in.

Wilde net zeggen, als he dat vindt zou je wel eens teleurgesteld kunnen worden. :=

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 08:51

Waar een tekort is gaan de prijzen omhoog.
Dat heeft inderdaad niet altijd met opleiding te maken.
Maar in zijn algemeenheid geldt wel: hoe meer functievereisten, hoe minder geschikte kandidaten.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 14:35

Ik heb het over een loodgieter in het algemeen. Niet over een ZZP-er. Dat is namelijk een zelfstandig ondernemer.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 16:28

Ach als deurwaarder heb je ook altijd werk. zeker in deze tijd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 16:37

Nou ik zou het best vreemd vinden dat een docent aardrijkskunde op een middelbare school evenveel zou verdienen als mijn partner, al hebben ze hetzelfde diploma. Die docent geeft 22u/week les. Mijn vriend werkt periodes van 6 weken 12u/dag 7/7 op een baggerschip waarbij hij opperste concentratie nodig heeft voor metingen, kaarten maken etc. Beide hebben ze aardig wat vakantie, maar ik denk niet dat lesgeven mentaal en fysiek opweegt tegen het werkritme van mijn partner.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 17:12

Je moet het gewoon niet proberen te vergelijken.
Als postdoc verdiende ik ook minder dan de analisten op ons lab.
Ik was echter 6 jaar langer opgeleid en maakte ongeveer 10 uur per week meer uren dan zij, maar postdocs vind je altijd wel. Goede zelfstandig werkende analisten een stuk minder.
Het is gewoon een vraag en aanbod spel.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 17:20

Sizzle schreef:
Het is gewoon een vraag en aanbod spel.

Als het een spel is vind ik het niet echt een geslaagd spel, veel mensen voelen zich er niet prima onder - misschien kunnen we er weer een teamsport van maken, en het plezier in het spel (en niet de score) meer centraal stellen?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 17:26

Dat zou leuk zijn maar ik denk dat ik gefrustreerder wordt van het wensen van een utopie dan gewoon maar te accepteren dat niet altijd alles eerlijk is.

Ik werk door werkeloosheid nu als zzzp zadelpasser (laten we wel zijn, dat is zo goed als ongeschoold werk) en kan als ik dit voltijd zou gaan doen waarschijnlijk meer verdienen dan het werk in het onderzoek dat ik hiervoor had (pak 'm beet ruim 10 jaar opleiding).

Toch zou ik graag weer gebruik maken van mijn opleidingen en doe liever weer uitdagender/gestresster werk, ook al kan ik nu hetzelfde een stuk onnadenkender verdienen.

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 17:30

Varekaj schreef:
Nou ik zou het best vreemd vinden dat een docent aardrijkskunde op een middelbare school evenveel zou verdienen als mijn partner, al hebben ze hetzelfde diploma. Die docent geeft 22u/week les. Mijn vriend werkt periodes van 6 weken 12u/dag 7/7 op een baggerschip waarbij hij opperste concentratie nodig heeft voor metingen, kaarten maken etc. Beide hebben ze aardig wat vakantie, maar ik denk niet dat lesgeven mentaal en fysiek opweegt tegen het werkritme van mijn partner.

Het werk van jouw partner klinkt heel pittig. Maar onderschat lesgeven niet, het aantal uur voorbereiding van de lessen (daarmee kom je ruim aan de 40 uur) , vergaderingen, nakijken, dwarse pubers die niet willen, ouders die die niet willen, etc. etc.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 17:58

Sizzle schreef:
Dat zou leuk zijn maar ik denk dat ik gefrustreerder wordt van het wensen van een utopie dan gewoon maar te accepteren dat niet altijd alles eerlijk is.

Dat kan ik begrijpen, maar op een of andere manier werkt dat bij mij anders.

Ik merk dat het voor mij ontzettend belangrijk is om bv duidelijk te houden dat er verschil is tussen hoe de werkelijkheid is, en wat ik daarvan vind. Het denken over hoe het anders zou kunnen of waar het om gaat is voor mij heel belangrijk, niet als frustrerend 'was het maar' maar meer als richting.

En dat geldt voor mij van klein tot groot. Het is ook iets wat ik mee probeer te nemen in het paardrijden bv... ik kan zonder ergernis aanvaarden dat een paard nog niet aan het been is, of moeite heeft met een bepaalde kant, maar dat is alleen maar en erkenning van het 'nu', niet het eindpunt. Dus dat betekent dat ik wel kan proberen om de juiste richting op te gaan, dus snellere reacties of meer soepelheid. En het betekent ook erkennen dat ik degene ben die daar steeds weer energie in moet stoppen, en dat is niet erg, want dat is nou juist wat het paardrijden maakt, die interactie.

Zo maakt het kiezen over de richting die ik juist vind (niet alleen voor mezelf maar ook voor de maatschappij) ook echt een deel uit van mijn leven. Het is niet frustrerend, het is wat het leven maakt. (Nou ja, dat en een heleboel andere dingen :) Maar het is wel een onderdeel ervan.)

Tegelijkertijd - als het bij een paard echt niet wil, moet je dat ook kunnen loslaten. Ik kan me heel goed voorstellen dat dat op grotere schaal niet anders is, als je te gefrustreerd raakt is dat niet goed. Maar zelf zou ik dat loslaten een bewuste keuze willen laten zijn ('ik wil het anders, maar het kost teveel energie dus ik laat het los') ipv het buiten mezelf te leggen ('het kan niet anders, dus ik had het nooit moeten willen')
Maar misschien dat ik daarmee wat diep ga.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 18:04

Je hoeft toch ook niet klakkeloos je lot te ondergaan?
Ik kan ook nog een jaar gefrustreerd enkel op mijn uitkering hangen maar koos ervoor als deeltijd zzper te starten (opleiding daarvoor had ik in het verleden al als back-up gedaan).
Maar ik ben niet van mening dat alles altijd maar exact op de waagschaal moet zoals sommige oudrs bij kinderen (ja maar 1x paardrijden per week is duurder dan voetbal..... Dus dat is niet eerlijk...)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 18:10

Dat laatste deel ik! Alles langs de (economische) maatstaf leggen lijkt me vreselijk. Mijn streven zou dan ook veel meer zijn dat er een maatschappij ontstaat waar iedereen gewoon min of meer goed kan leven. Dat hoeft echt niet tot het uiterste genivelleerd, dat levert alleen maar een boel gedoe op.

Juist in gezinnen gebeurt dat gelukkig meestal ook zonder problemen - als je een goede stabiele basis hebt waar de kinderen zich geliefd en gewaardeerd voelen en je gewoon in redelijkheid en overleg bezig bent, zullen ze (behalve om uit te proberen misschien) ook niet nodig hebben dat alles exact wordt uitgemeten en vergeleken tussen broer en zus. En zo hoort het ook, lijkt mij.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 19:10

Dan zijn we het redelijk eens denk ik :)

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 19:56

Varekaj schreef:

Een docent werkt echt wel wat meer dan 22 uur.
De meeste leraren werken van 8 tot 4 en daarna moeten ze nog nakijken, stof voorbereiden etc.
Om nog maar niet te spreken over al die poedersuiker kinderen die je mentaal kapot kunnen maken.

Maar ik begrijp je punt, hij werkt aan een stuk door, maakt meer uren en het is fysiek en lichamelijk erg zwaar. Dan mag jouw partner inderdaad meer verdienen. Maar docent zijn wordt zwaar onderschat en worden flink onder betaald voor het werk wat ze doen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 20:08

LesleyxLinn schreef:
Varekaj schreef:

Een docent werkt echt wel wat meer dan 22 uur.
De meeste leraren werken van 8 tot 4 en daarna moeten ze nog nakijken, stof voorbereiden etc.
Om nog maar niet te spreken over al die poedersuiker kinderen die je mentaal kapot kunnen maken.

Maar ik begrijp je punt, hij werkt aan een stuk door, maakt meer uren en het is fysiek en lichamelijk erg zwaar. Dan mag jouw partner inderdaad meer verdienen. Maar docent zijn wordt zwaar onderschat en worden flink onder betaald voor het werk wat ze doen.

Ondanks dat het compleet off-topic is wil ik hier wel op reageren.
Ik ben ook docent in het middelbaar onderwijs, heb idd 21 lesuren, ik werk in theorie 4 dagen in de week, maar als ik mijn uren tel kom ik geregeld aan 50 werkuren in de week.
Kan je nagaan als je fulltime in het onderwijs werkt.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 21:24

Varekaj schreef:

Maar hoe kom je erbij, dat 22 uur les in de week het enige is wat een docent doet? Ik werk fulltime en ben ook echt iedere week gewoon 40 uur aan het werk hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 22:50

Dat een docent meer doet dan 22u weet ik ook wel, helaas staan je uren thuis aan verbeteren etc niet in je dienstrooster. Mijn vriend draait ook vaak meer dan de vastgelegde 12u/dag en daar zitten ook shift bij. Hij doet meestal de nachtdienst van 6 tot 6.

Het punt is dat hij hetzelfde diploma heeft als de docent, namelijk master in geografie. Toch liggen hun job omschrijving en lonen aardig uit elkaar. Die docent kan wel elke dag naar huis, weg van de ouders, kinderen etc. Dat kan mijn vriend niet. Die zit effectief 6 weken 7/7 met 70 man vast op een schip en met wat pech ook nog eens een gedeelde kajuit.

Dus op zich zelfde diploma, maar de job is wel totaal wat anders. Beide zijn zwaar, maar op een andere manier. Ik heb respect voor docenten, maar ik begrijp ook waarom mijn partner alsnog meer verdient.

Al verbied niemand je, als je de kans hebt, om die beter betaalde job aan te nemen.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 23:04

Dit is echt onzin.
Er staat exact aangegeven waar wij uren voor krijgen en hoeveel uren we ervoor krijgen. Dit staat allemaal op papier. Het blijft niet bij lesgeven en voorbereiden en nawerk.
Naast mijn lessen wiskunde ben ik examensecretaris, mentor, leerjaarcoordinator en roostermaker.
Gewoon wekelijkse taken, die zijn vastgelegd in uren op papier.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 23:05

Varekaj schreef:
Dat een docent meer doet dan 22u weet ik ook wel, helaas staan je uren thuis aan verbeteren etc niet in je dienstrooster. Mijn vriend draait ook vaak meer dan de vastgelegde 12u/dag en daar zitten ook shift bij. Hij doet meestal de nachtdienst van 6 tot 6.

Het punt is dat hij hetzelfde diploma heeft als de docent, namelijk master in geografie. Toch liggen hun job omschrijving en lonen aardig uit elkaar. Die docent kan wel elke dag naar huis, weg van de ouders, kinderen etc. Dat kan mijn vriend niet. Die zit effectief 6 weken 7/7 met 70 man vast op een schip en met wat pech ook nog eens een gedeelde kajuit.

Dus op zich zelfde diploma, maar de job is wel totaal wat anders. Beide zijn zwaar, maar op een andere manier. Ik heb respect voor docenten, maar ik begrijp ook waarom mijn partner alsnog meer verdient.

Al verbied niemand je, als je de kans hebt, om die beter betaalde job aan te nemen.

Nee, daarom. Dat is toch de keuze van beide.
Snap het argument niet zo goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 23:10

Dat iedereen die gestudeerd heeft maar hetzelfde loon moet krijgen. Niet mee eens dus, omdat zelfs met eenzelfde diploma de Jobs binnen dat vakgebied al fiks uit elkaar kunnen lopen qua belasting en inhoud.