Grote brand in Moerdijk (GRIP 4) bij chemicaliënbedrijf.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Grote brand in Moerdijk (GRIP 4) bij chemicaliënbedrijf.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 14:39

Nouja als het af en toe oplaait hoeven ze het imo niet op Nu te zetten? Zijn volgens P2000 weer heel wat wagens uitgerukt := hele lijsten iig :=

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 14:42

Lijkt meer dan dat het is.
Als ik het zo tel 3 of 4 bluswagens en ambulance.
Verder OvD, kazerne-alarm, enz. Geen wagens.
Maar goed, dat het weer brand is duidelijk :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 14:44

Ja idd :j

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 14:45

Ik zal vanavond eens informeren.
Als pa tenminste niet aan het werk is. Hij maakt flink overuren deze week.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 14:45

Ik hoop dat het allemaal meevalt.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 15:00

RhealLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 15:52

Er zijn al heel de week meldingen richting chemiepak, die meldingen waren alleen op brandweerspotters etc terug te vinden en ging om aflossing ivm het ruimen van het vervuilde bluswater en betrefte steeds maar paar kleine wagens.

Dit keer is het wel weer raak, de ernst zal wel meevallen, maar ze zullen nu wel iig direct groter uitrukken voor het geval dat. Toch logisch dat er nog brandjes kunnen ontstaan, het gaat om zeer gevaarlijke stoffen met hoog brand/explosie gehalte die nu in contact komen met elkaar, dat kan een reactie veroorzaken ;) we zullen maar weer afwachten.

Amanda heeft dat lood echt betreking tot de chemiebrand of niet, gezien ik twijfel dat het door de brand komt. EDIT, heb het al gelezen ;) excuus

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 16:10

het brandje is inmiddels weer geblust hoorde ik op de radio.
ik vraag me nog steeds af hoe massaal en giftig de vervuiling zal zijn, ze zeggen vanalles maar ook weer niks, en verzwijgen een hele hoop.(is mijn mening)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 16:48

maar moet er tegenwoordig maar standaard open kaart gespeeld worden dan? Heel de maatschappij lijkt zo te worden. We moeten en zullen alles weten.
Waarom niet wachten tot er écht zekerheid is? Ik begrijp zeer zeker dat mensen in de directe omgeving het gevoel kunnen hebben op een tikkende tijdbom te zitten, maar wat nou als er nu info naar buiten gebracht wordt, die vervolgens niet blijkt te kloppen? Dan is het ook weer niet goed.....

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 19:53

Omdat als je pas over 2 weken hoort dat je vee al die tijd of die dag op giftig gras heeft gegraasd...

Weetje onzekerheid maakt misschien paranoia, maar het maakt ook voorzichtig. En in dit geval zou dat beter zijn dan te laks zijn.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 20:44

nee, want het vee moet uit voorzorg binnen

TolineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 20:53

haha!! Ze zeggen dat er niets aan de hand is , maarrrr vee mag niet naar buiten,kinderen niet op speeltoestellen, groente mag niet gegeten worden.. Maar er is niets aan de hand hoor!! Yeah right!! Waarom dan uit voorzorg?? Dan zijn ze dus ook niet zeker van hun zaak.. Ik neem op een stralende zomerdag ook niet uit voorzorg mijn snowboots mee als ik naar buiten ga...

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 21:11

Ik snap werkelijk niet waarom ze niet een plan van aanpak met tijdslijn maken.
Dat de hierboven genoemde maatregelen uit voorzorg zijn en dat bepaalde conclusies pas op bepaalde punten in het plan van aanpak getrokken kunnen worden.
Benoem duidelijk de blijvende onzekerheden en wat men evt daar nog verder aan kan doen en wanneer.

Het geemmer over het feit dat vergunningen niet in orde zijn, is een algemeen feit. Dat was ook het geval met de Volendambrand en de schipholbrand.
Uit eigen ervaring weet ik dat alle panden, dus ook bijvoorbeeld het kantoorpand waar jij en ik in werken of het restaurant waar we gaan eten, niet op orde is qua brandveiligheid.
Of deze mankementen uitlopen tot een ramp hangt af van andere factoren die dan samen moeten vallen met een brand. Bij de schipholbrand was dit bv een niet goed werkend rookluik, de toegangspoort die niet bekend was bij de brandweer etc. etc.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 21:49

TolineS schreef:
haha!! Ze zeggen dat er niets aan de hand is , maarrrr vee mag niet naar buiten,kinderen niet op speeltoestellen, groente mag niet gegeten worden.. Maar er is niets aan de hand hoor!! Yeah right!! Waarom dan uit voorzorg?? Dan zijn ze dus ook niet zeker van hun zaak.. Ik neem op een stralende zomerdag ook niet uit voorzorg mijn snowboots mee als ik naar buiten ga...

Oh echt, ik krijg wat van dat toontje hier.
Zoals ik al eerder heb geroepen: We weten het allemaal beter, maar komen niet met alternatieven. Alleen maar lekker schoppen wat er allemaal niet goed is. Algemeen beeld trouwens in de huidige maatschappij.... Jammer.
Ik ben er iig klaar mee :wave:

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 21:55

Stef, jammer dat je het als schoppen ziet.
Naar mijn bescheiden mening is er heel onzorgvuldig gecommuniceerd. Werkendam ligt niet onder die rook en dan is het altijd weer wat makkelijker afstand nemen.

Hier nog steeds geen paardjes op de wei. HWA vang ik nog steeds niet op, maar nog steeds geen idee of ik nu excact in het risicogebied val of niet.
Allemaal geen ramp, financieel kost het me extra hooi, gezondheidstechnisch kan ik er geen zinnig woord over zeggen.
Wat als jij als boer voor duizenden euro's produkten ziet verpieteren en je door alle vage berichtgeving je ook nog moet afvragen of je gezondheid van jezelf en je gezin niet in gevaar is.
Dan praat je echt wel anders.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 22:09

Jury, de wind had maar 1 andere richting op hoeven staan. Waar ik overigens heel blij om ben dat dat niet zo is geweest, niet voor mezelf, maar wel voor de schade aan een groot natuurgebied die er anders geweest was.
Het heeft niks te maken met afstand nemen, het heeft te maken met de toon in het topic. Er is niks, maar dan ook echt niks goed.
Geven ze geen informatie, is het niet goed
geven ze wel informatie, is het niet goed

Heeft niks met anders praten te maken, heeft met de algehele instelling van de huidige maatschappij te maken, want je ziet het overal, of er nu een chemiefabriek af brand, of een vliegtuig naar beneden komt, of een voetbalploeg over de kop gaat, iedereen schreeuwt maar wat, ongefundeert, iedereen roept maar wat er allemaal verkeerd is, maar er komt niemand met een idee van hoe het dan beter kan/moet.....

Maar goed, ik ging uit dit topic, das waar...

RhealLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 23:31

Hoogleraar ziet de overtredingen niet alleen als fout van bedrijf, maar slechte controle van de gemeente die zonder controlle vergunningen uitgaf. Zegt genoeg, wie o wie begon tegen mij te emmeren dat ik ernaast zat? Als je op zon soort bedrijf werkt weet ik echt wel de stand van zaken en hoe er gecontroleerd wordt o ja das bijna niet het geval.... Dus niet een mening maar een feit!

Tevens las ik dat ze bij de kleine brand eerder vandaag direct schuimwagens hadden ingezet, slim aangepakt.

Schrik me net echt een hoedje, brandweer zevenbergen komt ineens met paar wagens voorbij zoefen, denk toch niet weer hee, rijden ze naar achter, woningbrand, hopelijk niet al te ernstig.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 21:12

Het brandt nog steeds. Ze kunnen niet direct bij de kern komen en met bepaald weer laait dat weer op, net als gister.

Mijn vader was gisteren thuis met eten en we hebben het er even zijdelings over gehad.
Vanuit regio Midden-West Brabant zijn fouten gemaakt. Vooral in de communicatie naar en tussen hulpverleners, naar bewoners toe en verder naar buiten. Vanuit Zuid-Holland Zuid is dit gestructureerder en beter gegaan, maar ook hier is niet alles duidelijk geweest.
Gisteravond zijn er bijeenkomsten geweest in ZHZ. Voor de hulpverleners, voor de gemeente Strijen en een deel van de gemeente Binnenmaas (nog geweest jury? Daar had je je vragen kunnen stellen).

Er is nog teveel onduidelijkheid over de stoffen die in het bluswater zitten. Niet zozeer over de stoffen, maar wel wat het met je doet op korte termijn en zeker ook op langere termijn.
Dieren adviseren ze nog steeds om binnen te houden of op zand te zetten. Ze mogen dus wel naar buiten, maar niet grazen. Voor huisdieren is het gevaar dat ze roetdeeltjes aan hun poten krijgen en dit aflikken, dus ook daar op letten.
Grazers mogen dus niet grazen, maar zolang ze niet van de grond kunnen eten mogen ze wel naar buiten.

Verder hebben we het er niet over gehad.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 23:05

Ik ben niet geweest Amanda, zijn altijd van die schreeuwbijeenkomsten is mijn ervaring.
En de pers erbij doet meestal ook geen goed.

Ik mis nog steeds in jouw uitleg over welk gebied we het nu precies hebben. Ik heb hier in Puttershoek nl. geen roetdeeltje gezien.

line18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 23:06

in 's-Gravendeel zijn blijkbaar wel roetdeeltjes gevonden.
ik heb ze zelf niet gezien.
misschien ook omdat ik er niet op gelet heb

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 23:10

ik zag op een kaartje dat het toch wel heel erg dicht bij den haag is gekomen het donkerste stuk ook van de wolk terwijl hij eigenlijk verder zou zijn.

Whoops1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 23:40

Op bepaalde plekken in Mookhoek, 's Gravendeel & Mariapolder zijn roetdeeltjes gevonden..
Strijen voor zover ik weet niet..
Puttershoek weet ik ook niet..

Onze paarden staan in paddocks & stal, en waren van de week een beetje aan de diarree..
Maar kan ook door nieuwe pak kuil komen, maar blijf het wel beangstigend vinden, ik hou het in de gaten!

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 23:42

Iemand vertelde mijn vader dat we hier ook een brief zouden krijgen, we wonen toch niet echt superdichtbij maar ben benieuwd of het waar is en wat er dan in staat
(zo'n standaard brief met je kunt je kinderen beter niet op speeltoestellen laten spelen en dieren niet laten grazen is niet echt verhelderend)

RhealLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 10:14

Burgemeester moerdijk biedt excuus aan. Tja lekker maar nog geen helder antwoord.

Amanda fijn dat je toch iets meer weet, geeft zoch wel een veiliger gevoel dat ze in zhz betere hebben gehandeld als vanuit hier (voor de mensen daar dan, hier is en blijft het een bende) Tja die bijeenkomsten moeten ze hier toch ook maar houden en niet alleen voor raadsleden zoals nu weer gebeurt. M'n paarden hou ik op stal en in de bak.

En wederom wachten we vol onzekerheid af wat de verdere uitkomsten zullen zijn. Gelukkig ligt het kdv van m'n dochtertje niet in het gevaren gebied brrrr

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 10:28

jury schreef:
Ik ben niet geweest Amanda, zijn altijd van die schreeuwbijeenkomsten is mijn ervaring.
En de pers erbij doet meestal ook geen goed.

Ik mis nog steeds in jouw uitleg over welk gebied we het nu precies hebben. Ik heb hier in Puttershoek nl. geen roetdeeltje gezien.

Dat weet ik niet, want daar heb ik niet naar gevraagd.
Is voor mij niet relevant.
Er is een nieuw nummer in het leven geroepen voor dat soort vragen. Staat op crisis.nl.
Moet je dat bellen.

Il0na: hier geen diarree door de kuil. Volgens mij is het hetzelfde.