Politiek, hoe nu verder?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Welke coalitiemogelijkheid heeft jou voorkeur?

VVD + PVDA + CDA
19 (3%)
VVD + PVDA + D66 + GroenLinks
169 (31%)
VVD + CDA + SP + D66
14 (2%)
VVD + CDA + SP + GroenLinks
21 (3%)
VVD + PVV + CDA
293 (53%)
VVD + PVDA + SP
29 (5%)

Totaal aantal stemmen: 545

jantergouw

Re: Politiek, hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 21:36

Ze zijn misschien wel neutraal waar het om internationale conflicten gaat. Gaat het om nationale thema's, dan zijn de Zwitsers misschien nog wel radicaler dan de meeste andere landen. Zwitserland heeft altijd al een natuurlijke afkeer gehad tegen buitenlanders. Probeer maar eens Zwitser te worden, dat is een schier onmogelijke opdracht.

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 23:13

Eigenlijk heeft de PVV groot gelijk dat ze de AOW niet op willen rekken naar 67 jaar. Het is een compleet nutteloze aktie en mij is een raadsel hoe het onze economie ook maar een millimeter zal helpen. Vandaag verscheen de uitslag van een onderzoek dat de mening van Wilders 100% bevestigt.
Zijn argument is dat er nu al ouderen van 60 of daar boven, kansloos zijn op de arbeidsmarkt. In plaats van dat ze in de AOW komen, gaan ze een WW uitkering krijgen tot hun 67e. Misschien heb ik iets gemist, maar ik vraag me af waar de winst zit.

Een hoge leeftijd vormt een grotere belemmering voor het vinden van een baan dan een lage opleiding. Tegenover elke dertien werkloze 55-plussers stond er in 2009 maar een die werd aangenomen. Onder mensen met alleen basisschool was die verhouding drie tegen een.

Dit blijkt uit de UWV Kwartaal Verkenning, een publicatie van het kenniscentrum van uitkeringsinstantie UWV. Werkgevers die een vacature hebben, kiezen voor het vervullen daarvan meestal iemand uit die al een baan had. Van alle werknemers die in 2009 werden aangenomen was een kwart in de periode daarvoor werkloos. Ruim de helft (55 procent) van de aangenomen personen bestond uit mensen die van baan wisselden en 8 procent was schoolverlater. Slechts 2 procent was 55 jaar of ouder.

Bedrijven blijken vooral behoefte te hebben aan goed opgeleid en niet te oud personeel, aldus de analyse. Maar van de UWV-klanten die op zoek zijn naar werk, is 22 procent ouder dan 55 en 25 procent ongeschoold. De helft van alle langdurige werklozen is 55 jaar of ouder.

Lees verder >>>

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 23:20

Op dat punt was ik het ook eens met de PVV. En ik denk dat een hoop PVV-stemmers ook om de AOW-leeftijd op de PVV hebben gestemd.
Jammer, dat hij dat punt al heeft laten vallen.
Aan de andere kant, Nederland vergrijsd, dus misschien in de toekomst hebben we de 50+-ers wel nodig op de arbeidsmarkt. Al vinden een hoop werkgevers deze groep te duur.
Ik vind alleen dat er een onderscheid moet komen op soort beroep.
Mij lijkt het beter met de AOW na bijvoorbeeld 40 dienstjaren voor zware beroepen.
Maar dat geeft weer meer regelgeving/controle, en dat willen we ook weer niet.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 23:41

Electra63 schreef:
Mij lijkt het beter met de AOW na bijvoorbeeld 40 dienstjaren voor zware beroepen.

Da's ook wat de meeste partijen willen die pro AOW leeftijd verhogen zijn :)
Kijken jaar aantal dienstjaren, niet naar leeftijd an sich

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 23:52

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 23:57

Electra63 schreef:
Op dat punt was ik het ook eens met de PVV. En ik denk dat een hoop PVV-stemmers ook om de AOW-leeftijd op de PVV hebben gestemd.
Jammer, dat hij dat punt al heeft laten vallen.
Aan de andere kant, Nederland vergrijsd, dus misschien in de toekomst hebben we de 50+-ers wel nodig op de arbeidsmarkt. Al vinden een hoop werkgevers deze groep te duur.
Ik vind alleen dat er een onderscheid moet komen op soort beroep.
Maar dat geeft weer meer regelgeving/controle, en dat willen we ook weer niet.

Dus als je gestudeerd hebt tot je 26e, het eerste jaar geen baan hebt gevonden, dan kun je doorwerken tot je 67e. En wat in de gevallen die een ziekte hebben gehad en daardoor een tijd niet hebben kunnen werken? Voor straf ook maar langer doorwerken? Of je hebt jaren bij een bedrijf gewerkt, dat gaat failliet buiten jouw schuld en je ben al 50+ waardoor je jaren geen werk kunt vinden? Die regel van 40 dienstjaren is onmogelijk in te vullen. Wat zijn zware beroepen? Een vuilnisman? Een chirurg? Een advocaat? Hoe ga je bepalen of iets zwaar werk is? Moet dat dan alleen lichamelijk zwaar zijn of telt geestelijk zwaar ook?

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 08:33

janesmith schreef:
Als Wilders gaat meeregeren dan zijn er gelijk enkele hele gunstige effecten merkbaar;

1 op de 8 Nederlanders zal namelijk gaan emigreren, volgens een enquote die gehouden is door het opinieblad Maarten.

[i]De enquete werd eind vorig jaar gehouden onder 511 respondenten. De stelling was: 'Als Geert Wilders aan de macht komt in Nederland, overweeg ik te emigreren.' Veertien procent van de mannen en tien procent van de vrouwen is het daarmee eens.

Overwegen te gaan emigreren is iets anders als daadwerkelijk emigreren ;)

janesmith schreef:
Eigenlijk heeft de PVV groot gelijk dat ze de AOW niet op willen rekken naar 67 jaar. Het is een compleet nutteloze aktie en mij is een raadsel hoe het onze economie ook maar een millimeter zal helpen. Vandaag verscheen de uitslag van een onderzoek dat de mening van Wilders 100% bevestigt.
Zijn argument is dat er nu al ouderen van 60 of daar boven, kansloos zijn op de arbeidsmarkt. In plaats van dat ze in de AOW komen, gaan ze een WW uitkering krijgen tot hun 67e. Misschien heb ik iets gemist, maar ik vraag me af waar de winst zit.

Een werknemer van 60 kan niet 7 jaar van een WW uitkering genieten, de maximale duur is 3 jaar en twee maanden.

janesmith schreef:
Dus als je gestudeerd hebt tot je 26e...

Acht jaar studeren, lijkt me (medicijnen ed daargelaten) rijkelijk veel.

jantergouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 11:17

PattyOosten schreef:
janesmith schreef:
Als Wilders gaat meeregeren dan zijn er gelijk enkele hele gunstige effecten merkbaar;

1 op de 8 Nederlanders zal namelijk gaan emigreren, volgens een enquete die gehouden is door het opinieblad Maarten.

[i]De enquete werd eind vorig jaar gehouden onder 511 respondenten. De stelling was: 'Als Geert Wilders aan de macht komt in Nederland, overweeg ik te emigreren.' Veertien procent van de mannen en tien procent van de vrouwen is het daarmee eens.

Overwegen te gaan emigreren is iets anders als daadwerkelijk emigreren ;)

Het past wel helemaal bij het politieke beeld dat er momenteel is. Beloftes maken om ze daarna weer te breken.

PattyOosten schreef:
janesmith schreef:

Een werknemer van 60 kan niet 7 jaar van een WW uitkering genieten, de maximale duur is 3 jaar en twee maanden.

Daarna komt hij dan in de bijstand. Uiteindelijk komt dat wel zo'n beetje op hetzelfde neer. De winst vanwege het verschil is marginaal in mijn ogen.

PattyOosten schreef:
janesmith schreef:
Dus als je gestudeerd hebt tot je 26e...

Acht jaar studeren, lijkt me (medicijnen ed daargelaten) rijkelijk veel.

Dan wordt er toch onderscheid gemaakt. Als je medicijnen studeert, dan moet je dus langer door werken. Op zich is dat een hiaat die wel opgelost moet worden. Net zoals voor mensen die een ongeval hebben gehad of ziek zijn geworden terwijl ze werkeloos waren. Ook die mensen moeten langer door werken. Al met al zet het geen zoden aan de dijk, want nu is het al zo dat ouderen praktisch niet aan een baan komen. 50% van de uitkering worden nu verstrekt aan mensen van 50 jaar en ouder. Men geeft dan als argument dat dat i.v.m. de vergrijzing wel zal veranderen, maar dat is een sprookje daar we dan wel de grenzen drastisch dicht zullen moeten doen anders komen er steeds nieuwe, jongere, werknemers bij.

Rebeccatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 11:20

Wordt het nog rendabel om vmbo te doen, op je 16e klaar te zijn en met 56 kunnen stoppen.
Stuk leuker dan jarenlang studeren, ook nog financieel gepakt worden met je hoge inkomen en dan kunnen stoppen op je 67e.

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 11:25

Citaat:
Het past wel helemaal bij het politieke beeld dat er momenteel is. Beloftes maken om ze daarna weer te breken.

Ja klopt wel, net als Wilders die zijn AOW standpunt liet vallen terwijl dit toch zijn zwaarste belofte was.. :=

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 11:26

randalinpony schreef:
Tegen extremistische imams ageren is voor moslims net zo gevaarlijk als voor niet moslims.
Maar als er niet tegen geagereerd wordt, hebben en houden ze dus vrij spel

Maar voor Fatima en Achmed geldt hetzelfde: zij wonen ergens, hebben kinderen... Zou jij in hun situatie je mond wel opentrekken?

Is dit niet een van de grote problemen die nu spelen in Iran, Irak, Afghanistan? De Taliban is misschien omvangrijk, maar de bevolking is vele malen omvangrijker.

Wat me opvalt is dat veel mensen al partijen buiten spel willen zetten voor ze wat hebben laten zien. Zeg nou eerlijk. PvdA bedenkt wel van alles, maar Wouter Bos was gauw gevlogen. De schulden zijn alleen maar groter geworden na het regeren van CDA en PvdA. Waarom mag VVD, CDA en PVV dan niet eens een kans hebben? Laat ze zich maar bewijzen. Als het niet goed is, zijn ze zo weg en weten we het. Nu is het blijven speculeren. Maar volgens mij heeft zowel de VVD als PVV nergens staan dat mensen in een bejaarden- of verzorgingstehuis moeten betalen voor een ommetje of douchen, want dat is toch echt van de zotte. Dat is pas geldklopperij geweest, veroorzaakt door CDA en PvdA.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 11:32

1 op de 8 Nederlanders emigreren.. 2 miljoen mensen dus.. Kunnen we dat zwart op wit krijgen? :Y)
Dat zou mooi zijn! Meteen 2 miljoen banen vrij, kan meteen iedereen die in de bijstand zit of een uitkering krijgt aan t werk. En miljarden euro's bespaard :D
Meteen doen!
:')

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 11:36

jantergouw schreef:
Dan wordt er toch onderscheid gemaakt. Als je medicijnen studeert, dan moet je dus langer door werken. Op zich is dat een hiaat die wel opgelost moet worden. Net zoals voor mensen die een ongeval hebben gehad of ziek zijn geworden terwijl ze werkeloos waren. Ook die mensen moeten langer door werken. Al met al zet het geen zoden aan de dijk, want nu is het al zo dat ouderen praktisch niet aan een baan komen. 50% van de uitkering worden nu verstrekt aan mensen van 50 jaar en ouder. Men geeft dan als argument dat dat i.v.m. de vergrijzing wel zal veranderen, maar dat is een sprookje daar we dan wel de grenzen drastisch dicht zullen moeten doen anders komen er steeds nieuwe, jongere, werknemers bij.

Dat vind ik dus echt kul als mensen vinden dat ze wel langer zouden moeten doorwerken. Loop eens een maand mee met een kaakchirurg-oncoloog en je weet wat voor lange dagen er worden gemaakt. Dus alleen omdat ze langer studeren (6 jaar medicijnen 5/6 jaar tandheelkunde) zouden ze langer moeten doorwerken? Die mensen maken zulke lange werkdagen vaak dat die met gemak werkuurtechnisch eerder zouden mogen stoppen. Als iemand een ongeval heeft gehad vind ik wel dat je moet kijken waar dat ongeval door is ontstaan. Als het door iemands eigen stommiteit is ontstaan door dronken achter het stuur te stappen, mag je ze van mij zonder pardon extra lang laten werken.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 11:42

8nnemiek schreef:
1 op de 8 Nederlanders emigreren.. 2 miljoen mensen dus.. Kunnen we dat zwart op wit krijgen? :Y)
Dat zou mooi zijn! Meteen 2 miljoen banen vrij, kan meteen iedereen die in de bijstand zit of een uitkering krijgt aan t werk. En miljarden euro's bespaard :D
Meteen doen!

De vraag was of het wordt overwogen. Ik overweeg ook van alles, maar iets ook daadwerkelijk doen is natuurlijk een tweede :D

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 11:47

8nnemiek schreef:
Meteen doen!

Dat hangt er vanaf of van die 2 miljoen mensen ook daadwerkelijk iedereen een baan heeft natuurlijk. Als dat de 430.000 werkelozen zijn, valt het resultaat ook weer wat tegen

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 11:47

jantergouw schreef:

Als je medicijnen studeert, verdien je later doorgaans een gezellige boterham, waardoor het mogelijk zou moeten zijn om wat eerder te gaan rentenieren. Ik kan me voorstellen dat bepaalde beroepen niet meer goed uit te voeren zijn op oudere leeftijd, maar er zijn natuurlijk ook beroepen die heel goed tot 67 uitgevoerd kunnen worden. Mijn moeder is 72 en die werkt ook nog. Schoonmoeder en -vader trouwens ook, en zij zijn ook allebei al pensioengerechtigd.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 11:48

Dan bespaar je nog steeds heel veel op de uitkeringen die je dan niet hoeft te betalen :Y)

Enne.. overwegen daar hebben we niks aan he :Y)
Das voor watjes
Ze doen t of ze doen t niet :Y) Make up your mind
Stomme enquete :')

:P

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 11:56

8nnemiek schreef:
Dan bespaar je nog steeds heel veel op de uitkeringen die je dan niet hoeft te betalen :Y)

Enne.. overwegen daar hebben we niks aan he :Y)
Das voor watjes
Ze doen t of ze doen t niet :Y) Make up your mind
Stomme enquete :')

:P

Dus eigenlijk moeten ze consequenties aan het invullen van een enquête gaan plakken? dan krijgen we echt de voordelen te zien denk ik!! Ja je vulde in dat je zou emigreren, ticket is geboekt, tot ziens.

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 11:59

Lithya schreef:
Is dit niet een van de grote problemen die nu spelen in Iran, Irak, Afghanistan? De Taliban is misschien omvangrijk, maar de bevolking is vele malen omvangrijker.

En het beeld wat we van ze hebben hier in het westen is vaak ook helemaal niet terecht. Met name in Iran zie ik het heel duidelijk naar voren komen (Egypte trouwens ook). Ze willen graag pro-westers gaan, ze willen zich op alle vlakken ontwikkelen, ze zijn enorm gastvrij en het grootste gedeelte is helemaal niet gelovig. Alleen worden ze zo tegen gehouden door hun machthebbers, maar imo is de bevolking ook de enige die die machthebbers zou kunnen breken. Alleen zal daar wel veel bloed bij vloeien (zie recentelijk de groene revolutie in Iran).

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 12:01

Lithya schreef:
Dus eigenlijk moeten ze consequenties aan het invullen van een enquête gaan plakken? dan krijgen we echt de voordelen te zien denk ik!! Ja je vulde in dat je zou emigreren, ticket is geboekt, tot ziens.

:') Ja dat zou mooi zijn

Ik geloof nooit dat 1 op de 8 mensen écht overwegen om te vertrekken. Dat wordt gewoon geroepen om even duidelijk te maken dat ze tegen Wilders zijn.. Maar als puntje bij paaltje komt dan komen ze daar wel op terug, als ze moeten kiezen om hun baan op te zeggen en weg te trekken van hun vrienden en familie om samen met hun gezin in Duitsland ofzo te gaan wonen, alleen omdat er iemand in de regering zit die ze niet zo leuk vinden :')

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 12:07

LuvdaTossa schreef:
Lithya schreef:

En het beeld wat we van ze hebben hier in het westen is vaak ook helemaal niet terecht. Met name in Iran zie ik het heel duidelijk naar voren komen (Egypte trouwens ook). Ze willen graag pro-westers gaan, ze willen zich op alle vlakken ontwikkelen, ze zijn enorm gastvrij en het grootste gedeelte is helemaal niet gelovig. Alleen worden ze zo tegen gehouden door hun machthebbers, maar imo is de bevolking ook de enige die die machthebbers zou kunnen breken. Alleen zal daar wel veel bloed bij vloeien (zie recentelijk de groene revolutie in Iran).

Ik ken de verhalen uit Iran van een vriendin, dat scheelt wel bij de beeldvorming. Nadeel is zoals je aangeeft dat als de bevolking wat wil er bloed gaat vloeien. Maar zit er verschil in of er bloed van 'eigen' landbewonders gaat vloeien of van soldaten die er heen worden gezonden? Er zal sowieso bloed vloeien als ze echt wat willen.

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 12:16

Imo moeten ze het zelf doen. Niet uit egoïsme ofzo, maar ze moeten zelf willen hervormen. De bevolking moet het aankunnen, zij moeten het voortouw nemen. Eventueel met hulp van buitenaf. Alleen dat buitenaf moet niet de touwtjes in handen gaan nemen. De bevolking moet het land weer verder op sleeptouw nemen. Het westen heeft een bepaald ideaal plaatje, maar een bevolking moet daar zelf achter kunnen gaan staan en zelf het gaan invullen.

Sancties zoals dat er geen handel gedreven meer wordt, treft vooral de bevolking. Met de werkgelegenheid is het al vreselijk beroerd gesteld daar en als de olie op ik vrees ik dat het nog erger gaat worden.

jantergouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 12:36

Lithya schreef:
8nnemiek schreef:
Meteen doen!

Dat hangt er vanaf of van die 2 miljoen mensen ook daadwerkelijk iedereen een baan heeft natuurlijk. Als dat de 430.000 werkelozen zijn, valt het resultaat ook weer wat tegen

Die kans is groot, daar in de PVDA gemeenten in verhouding de meeste werkelozen zijn, en van de SP is de arbeidsongeschiktheid ruim 2x zo hoog als het gemiddelde. Aangezien het vooral PVDA en SP stemmers waren die wilde emigreren kun je gerust aannemen dat er onder die 2 miljoen vertrekkers heel veel werkelozen zaten.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 12:57

jantergouw schreef:
Lithya schreef:

Die kans is groot, daar in de PVDA gemeenten in verhouding de meeste werkelozen zijn, en van de SP is de arbeidsongeschiktheid ruim 2x zo hoog als het gemiddelde. Aangezien het vooral PVDA en SP stemmers waren die wilde emigreren kun je gerust aannemen dat er onder die 2 miljoen vertrekkers heel veel werkelozen zaten.

Dus simpel gezegd kunnen we nu eens echt zeggen dat ieder nadeel zijn voordeel heeft?
Als die mensen daad bij woord voegen dan blijft er dus echt een minder te kort over.

jantergouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 22:21

Opmerkelijk was de benoeming van Ruud Lubbers als informateur door Hare Majesteit, althans Mare Majesteit geldt in deze als spreekbuis voor de adviseurs om haar heen; niets meer en niets minder. Lubbers, zoals ik al eerder schreef, staat nou niet bepaald bekend al PVV fan. In het verleden heeft Lubbers meerdere malen de PVV en Wilders verguist. Het CDA, welke in eerste instantie weigerde om met de PVV om de tafel te gaan zitten, dat de PVV en VVD eerst maar gezamenlijke standpunten moeten komen alvorens met het CDA, is nu wel aan tafel geschoven. Het is met name te danken aan CDA coryfee en informateur Lubbers die een zogenaamde democratische oproep deed om met gedrieën aan tafel te gaan zitten. MaximeVerhagen ging door de knieën voor het betoog van Lubbers, immers bij de achterban van het CDA moet je het niet flikken om niet te luisteren naar Lubbers, het boegbeeld achter de Christelijk-Democratische schermen.

Lubbers, CDA boegbeeld, en thans informateur lijkt gezien zijn oproep om het drietal van CDA, VVD en PVV zo snel mogelijk om de tafel te zitten waarschijnlijk de zijn verkeerde kaarten te hebben ingezet. Lubbers, anti PVV’er zoals hij is, is waarschijnlijk in de veronderstelling geweest dat de onderhandelingen tussen de drie snel zouden klappen wegens onoverbrugbare verschillen zodat er andere coalities in beeld zouden komen. Lubbers kan dan tenminste stellen dat hij zijn minst zijn best heeft gedaan.

Deelname van Lubbers aan de onderhandelingstafel tot dusver achtte deze tijdens de informele gesprekken blijkbaar niet nodig in de veronderstelling dat Verhagen de boel al voortijdig zou kunnen laten ploffen. Ook hier lijkt Lubbers de verkeerde kaarten te hebben ingezet. Er wordt niet alleen gesproken over een volwaardige coalitoe, maar eveneens over een minderheidskabinet van CDA/VVD met gedoogsteun, maar zelfs een minderheidskabinet van VVD/PVV met gedoogsteun van het CDA.

Vooralsnog is de onderhandelingsfase opgeschort. De drie partijen komen morgen niet bijeen. Zowel de VVD, het CDA als de PVV noch Lubbers gaan in op de reden hiervoor. Voor voorstanders van een dergelijke centrum rechtse coalitie, met al dan niet gedoogsteun, is dit alleen maar goed nieuws, zeker wetende als dat géén van de partijen een nadere toelichting wil geven. Het is morgen een dag van bezinning en overdenkingen voor alle drie de partijen. Bezinning van dat om tot een coalitie te vormen zowel het CDA als de VVD als de PVV de scherpe randjes van hun partijprogramma zullen moet afvijlen.

Voor Wilders ontstaat een win-win situatie: Of hij kan deel gaan uitmaken van een regeringscoalitie of anderszins, als het niet zou doorgaan, hij achteraf kan stellen dat de gevestigde politieke orde hem en de stem van het volk negeert. Dit laatste argument komt de PVV alleen maar te goede bij de eerst volgende verkiezingen.
Bron