Leerkracht met hoofddoekje voor de klas.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mag een leraar een hoofddoekje/keppeltje/etcetera voor de klas dragen?

Ja
274 (40%)
Nee
396 (59%)

Totaal aantal stemmen: 670

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 22:53

ja het was nogal vaag inderdaad hoor,klopt,ctjelief!
het is die man nog steeds niet helemaal duidelijk.

(enne wel terusten iedereen,ik ga morgen verder lezen)
Laatst bijgewerkt door Snoevie op 11-05-10 22:53, in het totaal 1 keer bewerkt

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 22:53

jameyskatje schreef:
nicole3939 schreef:
Als wij als westerlingen naar een islamitisch land gaan

argh daar is die klassieker weer. ik krijg steeds weer 9/11 gedachten wanneer ik deze 2 termen als tegenovergestelden in 1 zin lees/hoor.

daarbij. als jij naar een islamitisch land zou verhuizen. zal je je dan geheel aanpassen? want zoals ik zei, toerisme vind ik anders dan ergens wonen, deel moeten nemen aan de maatschappij.

zal jij bv je religie laten varen en je gedragen als moslims? omdat iedereen dat doet? of een hoofddoek gaan dragen, omdat dat daar normaal is?

zelfs als ik, als molima zijnde, naar een islamitsiche land zal verhuizen zal ik zeker mijn nederlandse identiteit niet laten varen en me nooit 100% kunnen 'aanpassen' aan dat land. want ik ben gevormd in een ander land, dat zal je altijd bij je blijven dragen, ookal is het heel klein

Nu niet op alle slakken zout gaan leggen, ik probeer netjes om mensen te begrijpen en zou niet weten hoe ik het anders moet omschrijven.
Ik kom toch uit een westers land of niet?

En als ik naar een islamitisch land zou verhuizen, dan zou ik mij aan het land aanpassen ja.
Anders heeft het geen nut om daarheen te verhuizen.
Als dat dan zou betekenen dat ik een hoofddoek moet dragen, ja moet ik daar maar niet gaan wonen.
Ik zou nooit mijn nederlandse indentiteit afleggen, maar zou mij zeker aanpassen aan het land waarin ik zou gaan wonen.
Laatst bijgewerkt door NicoleWHS op 11-05-10 22:58, in het totaal 2 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 22:55

CtjeLief schreef:
omdat dat geen discriminatiegrond is..

huh........ dus hetzelfde vergrijp? is in het ene geval wel discriminatie, en in het andere geval niet???

ik ga ook naar bed, ben moe :) :)

weltrusten allemaal, en morgen weer met nieuwe inzichten en heroverwogen gedachtes gezond weer op :) :)

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 22:57

moet je even de discriminatiewetgeving bekijken ;) niet alles kan onder discriminatie vallen.. (gelukkig maar anders zou ik het wel HEEL druk krijgen haha) enkele gronden: geloof, seksuele gerichtheid, politieke overtuiging, afkomst/ras, burgerlijke staat, handicap/chronische ziekte, geslacht, leeftijd, nationaliteit.. Sportschoenen valt nergens onder deze gronden :) vandaar
Laatst bijgewerkt door CtjeLief op 11-05-10 22:58, in het totaal 1 keer bewerkt

CtjeLief

Re: Leerkracht met hoofddoekje voor de klas.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 22:58

Truste Snoevie en Kiwiko!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 22:59

ik vind het discriminatie dat het ene geval wel discriminatie is en het andere niet :D :D

en nou ga ik echt slapen :)
truste allemaal!! :)

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 23:00

dat begrijp ik :)

Shadow0

nicole3939 schreef:
Als dat dan zou betekenen dat ik een hoofddoek moet dragen, ja moet ik daar maar niet gaan wonen.
Ik zou nooit mijn nederkandse indentiteit afleggen, maar zou mij zeker aanpassen aan het land waarin ik zou gaan wonen.

Maar iemand die in Nederland geboren is, hier van jongsafaan heeft geleerd dat dit een land is met vrijheid van godsdienst, die zou ineens toch moeten vertrekken als die die vrijheid ook uit wil oefenen? Omdat het dan ineens niet aan de 'Nederlandse' normen voldoet? Veel moslims zijn namelijk geen buitenlanders of allochtonen.

Ctjelief: toch is het een rare grond, om mensen op sportschoenen te selecteren. Geen discriminatie volgens de wet, wel discriminatie volgens de woordenboekdefinitie ('onderscheid maken' / 'onderscheid maken op grond van niet terzake doende gronden'). Wat mij betreft is het niet nodig.

NicoleWHS

Trust.

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 23:01

Ik zie het nut er ook (nog steeds) niet van in.. HEeft volgens horeca eigenaren voornamelijk met 'imago' en type klandizie te maken... dubieus wat mij betreft (wel weer typisch geval van vooroordelen!)

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 23:03

Pff zucht ik weet dat veel moslims geen buitenlanders zijn.
Wie zegt dat zij moeten vertrekken?

En waar staat die school, je maakt mij nu wel nieuwsgierig.

Edit Daarom ook mij eerdere vraag aan Jameyskatje waarom voor haar die hoofddoek zo belangrijk is, omdat zij in Nederland geboren is en zich toch voor een groot deel, als ik haar goed begrijp Nederlander voelt.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 23:05

KiWiKo schreef:
[dus als ik in mijn huisregelement heb staan dat er niet met hoofddoeken naar clienten mag worden gegaan, dan doe jij deze braaf af als je bij mij werkt?

als? nee hoor, dan zou ik niet eens bij jou werken haha 8-)

(voor mij persoonlijk is die hoofddoek dus belangrijker dan geld. als je mij niet wilt om mijn hoofddoek, dan wil ik jou niet als werkgever. zo zit mijn persoon tenminste in elkaar. ik functioneer prima in nederland, zoals vele hoofddoekdragende vrouwen doen, op de werkvloer, in de klas, op straat mét die hoofddoek. zo zie ik dat ook in sociale kwesties, als iemand mij niet wilt kennen dmv mijn hoofddoek en dus ook niet de moeite wilt nemen om er doorheen te kijken, naar mij als persoon, dan wil ik die persoon ook niet in mijn vriendenkring. al pakt men mij al mijn rechten af, laat ze die hoofddoek maar persoonlijk komen aftrekken :D, mocht er ooit een kopvoddentax komen, betaal ik die, kan ik het niet meer betalen en kan ik vervolgens ook niet meer meedoen in de maatschappij met mijn hoofddoek en ondervind ik veel pesterijen en is het leven in nederland dus voor mij niet meer aangenaam, ondanks mijn wil, dan kan ik altijd nog besluiten te emigreren. want dan geldt eigenlijk hetzelfde, dan wil ik nederland ook niet meer zoals die werkgever en vriend, dan zal ik me bedrogen voelen en weggepest door mijn eigen land.)

ik weet dat jullie dit beschouwen als 'te erg vasthouden aan die hoofddoek', dan nog is dat mijn eigen keuze, want waarschijnlijk kunnen jullie je niet voorstellen hoe belangrijk de hoofddoek voor een moslima kan zijn, is ook heel begrijpelijk, dus geen aanval. dat komt dus weer door dat etnocentrisme . ik heb er veel voor opgegeven en zal het dus niet opgeven. zie dit als hardnekkigheid, ik zie en voel dit aan het vasthouden aan mijn eigen keus en mijn persoonlijkheid.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 23:07

Gewoon in Brabant :j Veel montessorischolen hadden in de jaren '80 (ik weet niet of dat nu nog zo is) als beleid om geen schoenen in de scholen te dragen, omdat er veel met werkjes op de grond werd gedaan, dan heb je ten minste de ruimte.

(En wat ik daar vooral mee wil illustreren is dat het een beslissing van de school moet zijn. En dat kan op religieuze, of praktische, of andere gronden zijn.)

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 23:10

russel schreef:
[quote="jameyskatje

zo zijn er bv islamitscihe landen die vrijwel geen last hebben van de financiele crisis terwijl voornamelijk de westerse landen nu in de problemen zitten/komen (ik blijf even bij de term islamitisch en westers, we begrijpen elkaar). hun zullen ook wel denken.. waarom hier wel en daar niet? wij doen het goed en hun doen het fout....

Ik denk dat jij niet helemaal goed hebt opgelet, een rare vergelijking hoor. Weet jij eigenlijk wel wat een armoe er in die landen heerst??? Waarom zijn er zoveel hier in het westen? Niet omdat ze het zo leuk hier vinden.....[/quote]

armoede onder de bevolking bedoelde ik daar niet mee.

meer de staatschulden en de rotzooi bij de banken. islamitische landen zijn als vrijwel enige ter wereld vrijwel niet geraakt. heeft allemaal redenen die ik niet in 1 adem kan samenvatten.

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 23:13

:D :D

Maar waarom mogen zij wel beslissen schoenen aan of niet?
Terwijl een werkgever bv. bijna niet meer mag beslissen of hij opdat moment een vrouw of een man in zijn team erbij wil?

Dat klopt toch van geen kanten.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 23:14

Een werkgever mag best kleding voorschrijven (tot een bepaalde hoogte).

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 23:16

jameyskatje schreef:
russel schreef:

Ik denk dat jij niet helemaal goed hebt opgelet, een rare vergelijking hoor. Weet jij eigenlijk wel wat een armoe er in die landen heerst??? Waarom zijn er zoveel hier in het westen? Niet omdat ze het zo leuk hier vinden.....

meer de staatschulden en de rotzooi bij de banken. islamitische landen zijn als vrijwel enige ter wereld vrijwel niet geraakt. heeft allemaal redenen die ik niet in 1 adem kan samenvatten.

Is dat bij veel islamitische landen juist niet een woord: Olie!

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 23:16

nicole3939 schreef:
Nu niet op alle slakken zout gaan leggen, ik probeer netjes om mensen te begrijpen en zou niet weten hoe ik het anders moet omschrijven.
Ik kom toch uit een westers land of niet?

En als ik naar een islamitisch land zou verhuizen, dan zou ik mij aan het land aanpassen ja.
Anders heeft het geen nut om daarheen te verhuizen.
Ik zou nooit mijn nederlandse indentiteit afleggen, maar zou mij zeker aanpassen aan het land waarin ik zou gaan wonen.

was niet bedoeld als persoonlijke aanval.
maar probeer gewoon door te vragen of elkaar beter te begrijpen. veel opmerkingen van mij zijn ook algemeen bedoeld hoor, niet echt persoonlijk.

maar wat bedoel je dan met, ik zou nooit mijn nederlandse identiteit afleggen. bedoel je daarmee je paspoort inleveren, of de identietijd in jou persoon dus je hart, emotie, herinneringen.

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 23:17

Jazeker dat wel, maar ik bedoel heb 7 mannen en 2 vrouwen in mijn team, dan mag ik niet in de advertentie zetten :
Mederwerker bediening (V)

Dat klopt toch niet?

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 23:19

mijn persoontje hart, emotie, wat ik voel, waar ik in geloof.

Paspoort zou ik nu niet weten, als het land mij bevalt en ik weet zeker dat ik niet meer terug zou gaan naar Nederland, dan zal ik dat op dat moment beslissen aan de de hand van mijn emotie etc.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 23:23

liedje89 schreef:
jameyskatje schreef:

Is dat bij veel islamitische landen juist niet een woord: Olie!

olie, andere begroting, geen rente, geen speculaties, geen democratie en andere indeling/uitgaven dmv andere ecologische omstandigheden, euro/dollar, het niet handelen in schulden, volgens de sharia.. (nu ben ik toch begonnen met het samenvatten in 1 adem haha)

overigens niet enkel de 'islamitische landen', kijk maar eens naar china. moet het almachtige vs toch even slikken

http://financieel.infonu.nl/diversen/26 ... risis.html
hier staat het vrij goed uitgelegd.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 06:09

Shadow0 schreef:
Veel moslims zijn namelijk geen buitenlanders of allochtonen.

.

is het niet zo dat veel moslims wel van een andere afkomst als de nederlandse zijn?
en volgens mij bedoeld nicole3939 dat gewoon..........ff andere woordkeus

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 08:24

jameyskatje schreef:
KiWiKo schreef:
[dus als ik in mijn huisregelement heb staan dat er niet met hoofddoeken naar clienten mag worden gegaan, dan doe jij deze braaf af als je bij mij werkt?

als? nee hoor, dan zou ik niet eens bij jou werken haha 8-)

(voor mij persoonlijk is die hoofddoek dus belangrijker dan geld. als je mij niet wilt om mijn hoofddoek, dan wil ik jou niet als werkgever. zo zit mijn persoon tenminste in elkaar. ik functioneer prima in nederland, zoals vele hoofddoekdragende vrouwen doen, op de werkvloer, in de klas, op straat mét die hoofddoek. zo zie ik dat ook in sociale kwesties, als iemand mij niet wilt kennen dmv mijn hoofddoek en dus ook niet de moeite wilt nemen om er doorheen te kijken, naar mij als persoon, dan wil ik die persoon ook niet in mijn vriendenkring. al pakt men mij al mijn rechten af, laat ze die hoofddoek maar persoonlijk komen aftrekken :D, mocht er ooit een kopvoddentax komen, betaal ik die, kan ik het niet meer betalen en kan ik vervolgens ook niet meer meedoen in de maatschappij met mijn hoofddoek en ondervind ik veel pesterijen en is het leven in nederland dus voor mij niet meer aangenaam, ondanks mijn wil, dan kan ik altijd nog besluiten te emigreren. want dan geldt eigenlijk hetzelfde, dan wil ik nederland ook niet meer zoals die werkgever en vriend, dan zal ik me bedrogen voelen en weggepest door mijn eigen land.)

ik weet dat jullie dit beschouwen als 'te erg vasthouden aan die hoofddoek', dan nog is dat mijn eigen keuze, want waarschijnlijk kunnen jullie je niet voorstellen hoe belangrijk de hoofddoek voor een moslima kan zijn, is ook heel begrijpelijk, dus geen aanval. dat komt dus weer door dat etnocentrisme . ik heb er veel voor opgegeven en zal het dus niet opgeven. zie dit als hardnekkigheid, ik zie en voel dit aan het vasthouden aan mijn eigen keus en mijn persoonlijkheid.

maar als dat nou een eis zou zijn van een werkgever, en daardoor kom je niet aan het werk......... is het dan wel terecht dat je een uitkering aan kan vragen???

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 09:03

ja. net zoals het mijn recht is een hoofddoek te dragen in nederland en net zoals het een feit is dat de hoofddoek mijn functioneren niet in de weg staat.

dus omdat anderen te ^%$^$% zijn om mij aan te nemen, terwijl er van mijn kant heel veel inzit en wil komt, zal ik geen inkomen mogen genieten? dus geen loon en geen uitkering? dus eigenlijk een zware bestraffing (geen geld met alle gevolgen van dien) enkel omdat iemand een hoofddoek draagt? en mijn goede gedrag, namelijk mijn inzit, wil en diploma's zouden niets waard zijn en ik zou hierdoor eindigen op straat, bij de voedselbank, onder een brug? zou nederland toch niet op zn geweten willen hebben, men heeft hart gevochten voor de vrijheid toch?

(ik snap je punt, maar ik zie dat precies andersom.)

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 09:05

vroeger toen de moslima's nog niet zo gek veel werkde in nederland hoorde je niemand klagen over een hoofddoek op het werk.

maar nu, nu meer vrouwen in het bedrijfsleven een hoofddoek dragen en nu ook meer hoofddoekdragende vrouwen een goede opleiding met goede baan hebben. nu pas komt er gezeik over.

is dit een manier van 'klein houden'?