peanutbutter schreef:Ik denk dat een hoop mensen die zo vast geloven in de bijbel en wat daarin staat zich niet realiseren wat de bijbel is, hoe het ontstaan is, wat de oorsprong is, ed. Het zelfde geldt voor het NT wat is geschreven door de evangelisten. Deze verhalen zijn door hun opgeschreven. Echter ze zijn pas opgeschreven meer dan 100 jaar nadat ze gestorven zijn. Sommige delen uit het NT zijn van nog later. Hoe oorpsronkelijk is de bijbel.
Jij wil eigenlijk een discussie over de waarheid van de bijbel? Ik geloof, dat de bijbel 100% het woord van God is. Ik snap niet alles er uit en kan ook niet alles verklaren. Maar in de bijbel staat zowel in oude als nieuwe testament vaak genoemd dat de bijbel Gods woord is.
De brieven van Paulus, zijn maximaal 30 jaar na de dood van Jezus geschreven. In veel van die brieven, wordt terugverwezen naar gebeurtenissen die omschreven zijn in de 4 evangelien (markus, lucas, johannes en matteus).
peanutbutter schreef:Wat mij opvalt in de pagina's die ik gelezen heb van dit topic is ddat de meeste mensen zich richten op de natuurkundige kant van het verhaal.
Ik heb echter nog neit voorbij horen komen dat wellicht de bijbel, het boek waar mensen die geloven in de schepping ontsettend aan vast hangen, wellicht enige (of behoorlijke) nuancering nodig heeft.
De meeste verhalen in de bijbel zijn veel ouder dan het OT van de Joden. Een groot deel van de verhalen komt uit het oude Babylonische Rijk. Van een groot deel van die verhalen is de oorsprong terug te leiden tot volksverhalen. Verhalen die duizenden jaren mondeling zijn overgeleverd (wat dus een gárantie is dat van het oorspronkelijke verhaal geen bal meer klopt, een goed voorbeeld is bijv de Illias wat slechts een paar honderd jaar is overgeleverd en ook flink is aangepast en veranderd door overlevering.).
Als je kijkt naar overleveringsverhalen en verhalen/ beschrijvingen uit de bijbel, dan is er een opvallend verschil. De mate van details en de soort details, zijn veel talrijker in de bijbel. Terwijl vrijwel alle andere volksverhalen/ overleveringen veel minder details hebben. Ook de soort details is anders,
Ken je genoemde Illias niet, vertel eens?
peanutbutter schreef:het zelfde als het vagevuur (purgatorium) waar iederen in zal branden en een hoop gelovigen in geloven. een verzinsel van RKkerk van het rond het jaar 1000.
Hiermee zeg ik niet dat de hel toen pas is ontstaan, maar ik heb het specifiek alleen over het branden in het vagevuur, wat iedereen zal doen ook al ga je naar de hemel.
De hele RoomsKatholieke benadering, barst van de onbijbels handelingen en leringen. Zo ook het vagevuur, evenals de rol van maria etc.. Ik geloof best dat er oprechte katholieken zijn, maar als ze goed de bijbel zouden lezen dan.....