Verkiezingspoll 2e kamerverkiezingen 29 oktober 2025

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Welke politieke partij krijgt jouw stem op 29 oktober?

VVD
49 (6%)
DENK
1 (0%)
PvdA/GL
137 (16%)
ChristenUnie
7 (0%)
SP
21 (2%)
PvdD
30 (3%)
Volt
31 (3%)
D66
167 (20%)
CDA
65 (8%)
NSC
6 (0%)
BBB
56 (6%)
PVV
111 (13%)
SGP
6 (0%)
JA21
40 (4%)
FvD
32 (3%)
50Plus
8 (0%)
Andere partij
5 (0%)
Blanco
13 (1%)
Ik stem niet
21 (2%)
Ik mag (nog) niet stemmen
6 (0%)

Totaal aantal stemmen: 812

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 08:55

8nnemiek schreef:
MarliesV schreef:
Ik moet stiekem een beetje lachen om het geroep dat alles nu naar de kloten gaat, nu D66 waarschijnlijk de grootste partij gaat zijn.

Mensen vergeten in emotie volgens mij dat we nog steeds in een democratie wonen en dat nooit alle plannen van 1 partij ten uitvoer komen.

Het is nog nooit zo spannend geweest volgens mij. Ben heel benieuwd wat het wordt.

Ik moet vooral lachen om de 'ik geloof er niks van, we worden opgelicht, want in mijn kennissenkring/facebook feed stemt niemand D66' _O-

Echt, bizar hoeveel mensen niet weten hoe algoritme werkt en heel diep in hun extreemrechtse fabeltjesfuik zitten.

Maar ik begrijp dit wel heel goed. Ik herinner me dat ik ruim 10 jaar geleden student was in Wageningen en bijna iedereen die ik kende ging stemmen op GL of op D66. Ik dacht het kan niet anders dan dat die partijen heel groot gaan worden en dat bleek totaal niet zo te zijn. Over 'bursting your bubble' gesproken! Ik kan me voorstellen dat dat nu met social media en algoritmes nog een stukje erger is geworden. Plus dat mensen die zich sterk uitspreken niet altijd worden tegengesproken omdat veel mensen denken (inclusief ikzelf) 'we hebben het wel ergens anders over, geen zin om een politieke discussie aan te gaan'.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 08:59

Cer schreef:
Totdat er wellicht iets gebeurt wat positief uitpakt voor de mensen?

Bewonder je optimisme maar denk niet dat dat snel gebeurd. Zaken liggen complex en soms duurt het even voor iets gerealiseerd kan worden.
En mensen zijn niet rationeel. Obama deed veel goeds maar wordt door Magas niet goed herinnerd desondanks.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-25 09:00

Deze uitslag is helaas niet zo best voor onze sector. jammer

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 09:02

Loretta schreef:
MarliesV schreef:
Ik moet stiekem een beetje lachen om het geroep dat alles nu naar de kloten gaat, nu D66 waarschijnlijk de grootste partij gaat zijn.

Mensen vergeten in emotie volgens mij dat we nog steeds in een democratie wonen en dat nooit alle plannen van 1 partij ten uitvoer komen.

Het is nog nooit zo spannend geweest volgens mij. Ben heel benieuwd wat het wordt.

Eigenlijk valt er weinig te lachen als je je realiseert dat Jetten de volgende gaat zijn waar de haatcampagne van extreem rechts zich op gaat richten. Net als we gezien hebben bij Kaag en Timmermans.

Dat is natuurlijk allang gebeurd, het is niet voor niets dat het partijkantoor van D66 belaagd werd bij de rellen in Den Haag.

c_alsemgeest

Re: Verkiezingspoll 2e kamerverkiezingen 29 oktober 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 09:05

Ik hoop vooral dat het allemaal wat normaliseert.
Ik ben sowieso niet van extreem... lins of rechts. Het is onbegrijpelijk als men grijpt naar belagen, geweld en bedreiging als ze het ergens niet mee eens zijn. Vanaf welke kant het ook gebeurt.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 09:10

Lees ik hier nu dat PVV en D66 toch even groot zijn geworden of begrijp ik dat verkeerd? Ik heb tot diep in nacht zitten kijken, CU zou toen 2 zetels hebben en nu ineens 3 ? Is het allemaal nog niet definitief?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 09:12

anjali schreef:
Lees ik hier nu dat PVV en D66 toch even groot zijn geworden of begrijp ik dat verkeerd? Ik heb tot diep in nacht zitten kijken, CU zou toen 2 zetels hebben en nu ineens 3 ? Is het allemaal nog niet definitief?

Ja helaas wel.

https://nos.nl/liveblog/2588474-verschi ... n-verschil

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 09:14

Ben wel benieuwd wat er gaat gebeuren nu.
Ik denk ook wel dat de fusie tussen PvdA en GL toch niet zo'n goede keuze is geweest. PvdA is eigenlijk meer "vergroenlinkst" meer naar extreem links dan andersom en NLers zijn van oudsher toch redelijk gematigde stemmers met een harde kern extreem rechtse stemmers die veel groter is dan de harde kern extreem linkse stemmers.
Verder was Timmermans ook geen stemmenkanon. Hij is een echte diplomaat, een beetje elitaire megalomane man en dat sloot denk ik ook niet goed genoeg aan bij de achterban die hem dus duidelijk niet geloofde.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 09:15

c_alsemgeest schreef:
Ik hoop vooral dat het allemaal wat normaliseert.
Ik ben sowieso niet van extreem... lins of rechts. Het is onbegrijpelijk als men grijpt naar belagen, geweld en bedreiging als ze het ergens niet mee eens zijn. Vanaf welke kant het ook gebeurt.

Mee eens, ik hoop ook dat het wat minder wordt met de uitspattingen van de onderbuikgevoelens.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-25 09:15

de uitslag is nog niet definitief. Maar het zal niet veel veranderen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 09:17

Wilders wil wachten op duidelijkheid voordat D66 een verkenner mag kiezen. Snap ik ook wel want hij kan nog steeds de grootste worden. Niet dat dat iets gaat uitmaken want alle grote partijen hebben hem uitgesloten.
Dus hem de kans geven te formeren gaat alleen tijdsverlies opleveren.

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 09:19

Een domme vraag, maar als de PVV wint en geen enkele grote partij wil ermee samenwerken, wat gebeurt er dan?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 09:21

Babootje schreef:
Wilders wil wachten op duidelijkheid voordat D66 een verkenner mag kiezen. Snap ik ook wel want hij kan nog steeds de grootste worden. Niet dat dat iets gaat uitmaken want alle grote partijen hebben hem uitgesloten.
Dus hem de kans geven te formeren gaat alleen tijdsverlies opleveren.

Dat gaat alleen maar vertragen en brengt niets. Dan zijn we weer weken verder voordat er eindelijk eindelijk een serieuze verkenner op pad gestuurd kan worden. Als het al met al niet veel langermgaat duren.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 09:22

Dan krijg je een aantal weken nutteloos gepraat door een pvv verkenner en daarna kan er alsnog een d66 verkenner worden ingezet.

Raineri

anjali schreef:

Nee de resultaten vanuit de grote steden worden nog verwacht en mensen die in het buitenland hebben gestemd. Zijn ook de overzeese stemregios denk ik?

Loretta

Saga schreef:
Een domme vraag, maar als de PVV wint en geen enkele grote partij wil ermee samenwerken, wat gebeurt er dan?

Dan mag de nummer 2 in dit geval D66 het gaan proberen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 09:24

En de PVV zal nog behoorlijk wat olie op het vuur gooien in die weken. Het brengt weinig goeds als de PVV mag gaan verkennen

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 09:25

Saga schreef:

Dan gaan ze in de oppositie.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 09:27

MarliesV schreef:

Dat werd ook gezegd toen de PVV de grootste was :D

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 09:28

8nnemiek schreef:
Ik ben ook bang dat Wilders er nog net overheen schiet met een paar duizend stemmen. Dat zou wel jammer zijn. De PVV doet het imo het beste als oppositiepartij, waar ze lekker kunnen schreeuwen en anderen de schuld geven. Dat lukt niet zo goed vanuit de regering, dat is wel duidelijk geworden.
Eens, al mag die partij en Wilders in het bijzonder, wat mij betreft, geheel uit de politiek verdwijnen.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 09:29

Denk eigenlijk dat de PVV helemaal niet wil regeren. Dat was niet zo'n succes en Wilders heeft niet voor niks het kabinet laten vallen. Denk dat hij lekker oppositie wil voeren.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 09:29

ruitje schreef:
MarliesV schreef:

Dat werd ook gezegd toen de PVV de grootste was :D

Maar de PVV heeft Nederland heel wat schade bezorgd. Internationaal staan we er heel wat slechter voor.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 09:34

Raineri schreef:
Cer schreef:
Totdat er wellicht iets gebeurt wat positief uitpakt voor de mensen?

Bewonder je optimisme maar denk niet dat dat snel gebeurd. Zaken liggen complex en soms duurt het even voor iets gerealiseerd kan worden.
En mensen zijn niet rationeel. Obama deed veel goeds maar wordt door Magas niet goed herinnerd desondanks.

Nu is de VS nog wel een stapje erger dan hier wat dat betreft, doordat ze effectief gezien een tweepartijenstelsel hebben. Hier beseffen de meeste mensen wel dat er samengewerkt moet worden omdat niet één partij een meerderheid haalt.

Saga schreef:

Dan mag de nummer twee het gaan proberen.

Ik verwacht overigens niet heel veel vertraging in dat geval, tenzij partijen terug gaan krabbelen. Zolang de partijen die de PVV uitgesloten hebben dat blijven doen, is die route heel snel dicht.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 09:34

Op dit moment pvv íets boven d66,

Maar van wat er nog binnen moet komen zou je iets meer d66 en glpvda verwachten (onder andere de eilanden en briefstemmers)

Het kan letterlijk om 20 of 30 stemmen gaan hangen.

Afbeelding

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 09:35

Babootje schreef:
Ben wel benieuwd wat er gaat gebeuren nu.
Ik denk ook wel dat de fusie tussen PvdA en GL toch niet zo'n goede keuze is geweest. PvdA is eigenlijk meer "vergroenlinkst" meer naar extreem links dan andersom en NLers zijn van oudsher toch redelijk gematigde stemmers met een harde kern extreem rechtse stemmers die veel groter is dan de harde kern extreem linkse stemmers.
[...]

GL-PvdA is echt absoluut niet extreem links hoor, ook niet in de buurt ervan. Niet eens radicaal. Ze zijn 'gewoon' links: ergens links van het midden. Ze leggen wel veel meer nadruk op groen dan PvdA.

Ik denk ook dat GL-PvdA vooral met GL wordt geassocieerd en maar weinig moet PvdA. SP heeft echt flinke standpunten en lijken me nog een stuk linkser dan de PvdA was dus wat dat betreft missen we nu een degelijke rode partij. Ik denk dat het GL misschien goed zou doen om iemand met PvdA-achtergrond nu naar voren te schuiven.