Gaat straks mooi worden met alle bomen.
Sterkte voor jullie. Het niet weten maakt het dubbel zo erg

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Citaat:4 september 2025
Schaapskudde Epe-Heerde gaat de hei niet meer op: ‘We zijn erg aangeslagen’
De schaapskudde Epe-Heerde gaat de hei niet meer op. Dit besluit is genomen na twee aanvallen op de honden van herder Lammert Niesing.
„We vrezen het ergste”, zegt Eelko Hondema namens schaapskudde Epe-Heerde. De hond, Daisy, die door een wolf is gegrepen, is nog steeds niet gevonden.
„De herder had de schapen naar een weiland gebracht waar de dieren konden grazen. Hij was op de terugweg met zijn drie honden”, vertelt Hondema.
„Zo’n driehonderd meter bij de schaapskooi vandaan, stond een ouder echtpaar waar de wolf op afkwam.” Even later richtte de wolf zijn aandacht op iets anders en liep hij bij het echtpaar vandaan.
Daarna ging hij op Daisy af. „Ze probeerde nog te vluchten, maar ze werd gepakt”, zegt Hondema.
De herder zag het gebeuren en rende erop af. „Hij begon te schreeuwen, waardoor de wolf Daisy losliet en wegliep. Daisy vluchtte het bos in.”
Sindsdien is de hond niet meer teruggekomen.
‘Ze kwam altijd knuffelen’
Voor de schaapskudde is het genoeg reden om niet meer de hei op te gaan. „Je kunt schapen niet aan de lijn doen. De honden ook niet, dan kunnen ze hun werk niet doen.”
De schapen blijven nu op een weideveld, achter wolfwerende rasters.
„We zijn erg aangeslagen”, zegt Hondema. „Daisy is een van de drie honden waar de herder altijd mee werkt. Ze is een heel lieve hond, kwam altijd knuffelen.”
Hij denkt dat Daisy richting het Heerderstrand is gerend. „Ze is in ieder geval niet richting Epe gegaan, die kant liep de wolf op.”
Andere kuddes
Andere kuddes op de Veluwe gaan nog wel de hei op. Schaapherder Marion Derks van de kudde in Ermelo heeft zelfs nog nooit een aanvaring gehad met een wolf. „En dat hopen we ook zo te houden.”
Ook voor de kudde in Elspeet verandert niets. „Wij leven altijd al met de gedachte dat er een wolf kan komen. Sinds de roedel hier gevestigd is tenminste”, zegt schaapherder Daphne van Zomeren.
Deze kudde heeft sinds drie jaar kuddebeschermingshonden. Die lopen mee om de dieren te beschermen tegen de wolf. Voor de kudde op de Renderklippen is dat geen optie.
Kuddebeschermingshonden zien namelijk geen verschil tussen honden en wolven, zegt Hondema. „Dit is een gebied waar heel veel mensen komen.” Dat brengt volgens hem het gevaar met zich mee dat de kuddebeschermingshonden de dieren van recreanten zouden aanvallen.
Honden aanlijnen
De gemeente Heerde heeft laten weten dat honden niet meer los mogen lopen op de Renderklippen. Daarnaast sturen gemeenten Heerde en Epe een brief naar de provincie Gelderland.
„We willen dat de provincie onderzoekt of zij maatregelen kan nemen gericht op de wolf en ons adviseert welke maatregelen wij als gemeente nog kunnen nemen”, zegt woordvoerder Charlotte Emmelkamp.
Gebrek aan dna
Het is niet duidelijk of dit dezelfde wolf is als het dier van het incident van een paar weken geleden, waar ook een hond van de schaapherder werd gegrepen.
„Dat is door gebrek aan onder meer dna bij het tweede incident ook niet vast te stellen. Maar zelfs als dat wel het geval zou zijn, dan kwalificeert dat deze wolf niet als probleemwolf”, aldus de Gelderse provinciewoordvoerder Rob Heetland.
De schaapskudde en de bijbehorende honden betreden namelijk het territorium van de wolf, zegt hij. „De wolf ziet de honden als indringer, en valt ze aan. Vandaar ook de adviezen aan bezoekers om honden kort aangelijnd te houden, want wolven zijn van nature wel bang voor mensen.”
https://www.destentor.nl/heerde/schaaps ... O6fkTlTQdQ
SusanH schreef:Nou de eerste mensen die roepen dat deze schaapsherder zelf schuld heeft omdat hij geen kudde beschermingshonden heeft zijn ook al gespot. Vreselijk sommige reacties. Het is al erg genoeg wat er gebeurt waarom steeds die trap na. Ik denk omdat mensen niet durven toe te geven dat er echt een groot probleem is. Want dat is toegeven dat ook jij, jouw huisdier of naasten gevaar kunnen lopen.
Citaat:4 september 2025/Gemeente Heerde
Zoals je waarschijnlijk hebben gelezen of gehoord, is er op de Renderklippen opnieuw een hond gebeten door een wolf.
Deze hond, van de Schaapskudde Epe-Heerde, is gevlucht en op dit moment nog steeds zoek.
We ontvangen de laatste weken vaker meldingen over de wolf. Daar maken we ons zorgen over. Vanaf nu geldt er daarom een voor je hond op de [/b]. [/b]Deze geldt . Door je hond kort aan te lijnen, verklein je volgens deskundigen de kans op een incident.
De provincie Gelderland is verantwoordelijk voor het beheer van de wolf in de provincie. We hebben samen met de Gemeente Epe de provincie gevraagd . Om zo in de toekomst incidenten te voorkomen.
Lees het hele bericht op onze website: https://bit.ly/4g3XEvC
Daar lees je ook wat je kunt doen als je een wolf tegenkomt: https://bit.ly/3VvFedE
https://www.facebook.com/GemeenteHeerde
Citaat:3 september 2025/Praten met de Staten
Gisteren sprak Bonny Mulder namens ons samenwerkingsverband in de provinciale Staten Provincie Utrecht.
Bonny dank je wel!
Voor Dhr. Van Dijkuizen/Dhr. Peereboom beide namens Stichting Werkgroep Wolf Leusden
deze link volgen
https://www.stateninformatie.provincie- ... 00/De-wolf
charrr91 schreef:Update:
De herder heeft besloten de hei niet meer op te gaan. De wolf heeft gewonnen..
De kansen van Daisy zijn nihil. Ze is levend weggerend maar de kans is groot dat ze ergens is overleden. Haar verwondingen zijn vermoedelijk te erg geweest. Wie weet wat de wolf daarna met haar gedaan heeft. We zijn kapot, verslagen. De lol is eraf..
Citaat:4 september 2025/RTV Drenthe
Gedeputeerde Schuinder diep door het stof vanwege uitingen op sociale media
Wolfwerende rasters werken niet
D66, ChristenUnie, Lijst Pormes, Partij voor de Dieren, SP en Volt vallen over Schuinder's uiting "dat al lang bekend is dat wolfwerende rasters niet werken." De provincie subsidieert de aanschaf van die rasters en helpt schapenhouders met het op de juiste manier toepassen ervan. Gedeputeerde Staten, waar Schuinder onderdeel van is, verhoogde onlangs zelfs nog het beschikbare subsidiebedrag voor wolfwerende rasters.
"Ik wil mijn oprechte excuus aanbieden voor het beeld dat is ontstaan over het College door mijn handelen op sociale media. Door mijn uitingen kan de indruk zijn ontstaan dat ik mij niet kan vinden in het coalitieakkoord of collegebeleid. Dat is nadrukkelijk niet het geval en ik wil benadrukken dat ik volledig achter het coalitieakkoord sta."
Renate Zuiker van de Partij voor de Dieren zaagde nog wat verder aan Schuinders' stoelpoten door te hinten naar zijn vertrek, maar Schuinder gaf geen krimp.
https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/177583 ... ONKzyLaMTA
Citaat:Die Basiskarte KORA ist leider nicht à jour mir den neue gebildeten Rudel. Auffällig ist die "Abschottung" des Engadin. Es scheint System zu haben, dass dort sehr rigoros gegen Wölfe vorgegangen wird, resp. eine weitere Verbreitung aus Nord-Westen unterbunden wird.
anca schreef:Er was toch kortgeleden nog een herder gestopt ?
Gaat straks mooi worden met alle bomen.
Sterkte voor jullie. Het niet weten maakt het dubbel zo erg
Citaat:„Dat is door gebrek aan onder meer dna bij het tweede incident ook niet vast te stellen. Maar zelfs als dat wel het geval zou zijn, dan kwalificeert dat deze wolf niet als probleemwolf”, aldus de Gelderse provinciewoordvoerder Rob Heetland.
De schaapskudde en de bijbehorende honden betreden namelijk het territorium van de wolf, zegt hij. „De wolf ziet de honden als indringer, en valt ze aan. Vandaar ook de adviezen aan bezoekers om honden kort aangelijnd te houden, want wolven zijn van nature wel bang voor mensen.”
rien10 schreef:Wat betreft het niet afgrazen van de heide; prima. Laat deze ellende maar voor iedereen zichtbaar worden.
GDG schreef:Citaat:„Dat is door gebrek aan onder meer dna bij het tweede incident ook niet vast te stellen. Maar zelfs als dat wel het geval zou zijn, dan kwalificeert dat deze wolf niet als probleemwolf”, aldus de Gelderse provinciewoordvoerder Rob Heetland.
Ik kan gewoon niet meer tegen dit soort vreselijk nare uitspraken. Wat gaat er in het hoofd van zo iemand om, in vredesnaam??? Hij heeft dat filmpje niet gezien??? Waar de wolf, luttele seconden vóór de aanval op Daisy VLAK langs mensen loopt? Op z'n dooie akkertje? Bang voor mensen, laat me niet lachen. Of nou ja, het lachen is me al lang vergaan, het is om te janken. Het is echt om te janken dat overheidsmensen dit soort leugens uitkramen.
Maar die man heeft dus geen ogen, geen hersenen, of wat? Of ziet wel iets anders maar negeert dat gewoon omdat het niet in zijn plaatje past? Wat een ziekelijke framing.
Narcissa schreef:Wat ik me oprecht afvraag: pro wolf zit nu steeds te mekkeren over KBH bij de kudde laten lopen.
Maar als zo'n KBH een wolf in stukken scheurt, wat dan? Krijgt de eigenaar dan een rechtzaak aan zijn broek want ocharme wolfje dood?
charrr91 schreef:Update:
De herder heeft besloten de hei niet meer op te gaan. De wolf heeft gewonnen..
De kansen van Daisy zijn nihil. Ze is levend weggerend maar de kans is groot dat ze ergens is overleden. Haar verwondingen zijn vermoedelijk te erg geweest. Wie weet wat de wolf daarna met haar gedaan heeft. We zijn kapot, verslagen. De lol is eraf..
knollentuin schreef:Ennn daar gaat de hei ... als er niets meer graast overwoekerd dat, en dat gaat snel ,heel snel .
Vraag me serieus af wat de natuurdeskundigen daarop als antwoord hebben ? Alleen maar verliezers door 1 dier en z'n vrienden werkelijk onvoorstelbaar wat er hier gebeurd. Het gros van de bevolking is tegen en dat geeft geen sikkepit.
Narcissa schreef:Wat ik me oprecht afvraag: pro wolf zit nu steeds te mekkeren over KBH bij de kudde laten lopen.
Maar als zo'n KBH een wolf in stukken scheurt, wat dan? Krijgt de eigenaar dan een rechtzaak aan zijn broek want ocharme wolfje dood?