Trump herkozen, gevolgen en follow up #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:09

_San87_ schreef:
Loretta schreef:
Trump stuurt 700 mariniers en nog eens 2000 leden extra aan national guard.

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/06/10 ... mariniers/

Blijkbaar kiest het leger de kant van Trump. En dan is de dictactuur gevestigd.

Het leger 'kiest' niks. Zij doen enkel wat hen gevraagd wordt.

Befhel ist befehl.

In het verleden zijn er verschillende regiems niet meer mee te doen. Dat maakt het begin van een dictactuur ook kwetsbaar. Dus met andere woorden. California is verloren.

En het leger kiest wel degelijk. Gehoorzamen ze rechtelijke uitspraken en de grondwet, of gehoorzamen ze Trump?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Trump herkozen, gevolgen en follow up #2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:13

Tot op zekere hoogte is bevel inderdaad bevel. Wij weten niet hoe hard de legerleiding gelobbied heeft om niet ingezet te worden, he. Dan is het wel makkelijk roepen dat het leger de kant van Trump kiest, maar dat is dus niet per definitie zo.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:14

_San87_ schreef:
Tot op zekere hoogte is bevel inderdaad bevel. Wij weten niet hoe hard de legerleiding gelobbied heeft om niet ingezet te worden, he. Dan is het wel makkelijk roepen dat het leger de kant van Trump kiest, maar dat is dus niet per definitie zo.

Dat klopt ja dat weten we niet.

Maar uiteindelijk is dit het meest kwetsbare moment van een nieuwe dictactuur waar we naar kijken. Maar het is wel het moment waarin zaken beslist worden. en tot nu toe lijkt het dubbeltje de kant van Trump op te vallen.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:42

Trump heeft toch ook al een aantal hoge officieren ontslagen? Onder het mom van bezuinigingen en tegen diversiteitsbeleid. Maar kan ook dat die het niet met hem eens waren.

Kan alleen een betaalde bron vinden, maar had het toen ook ergens anders gelezen: https://www.parool.nl/wereld/trump-onts ... ing.com%2F

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:51

Het leger zweert trouw aan de grondwet, niet aan een president.
Het leger mag niet ingrijpen in een staat zonder toestemming van een gouverneur en dat is wat er nu gebeurt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:08

Trump doet weer dingen die hij eigenlijk niet mag doen.
Hij is Newsom gepasseerd die zelf ook autoriteit heeft om de NG in te roepen als hij dat nodig vindt. En dat was niet nodig; volgens Newsom waren de demonstranten grotendeels vreedzaam en waren de demonstraties nog goed onder controle. Maar heeft het sturen van de NG door Trump de vlam alleen maar meer aangewakkerd. Trump heeft met het sturen van de NG niet constituoneel gehandeld c.q. is buiten zijn boekje gegaan, n.a.w. alleen maar ter meerdere eer en glorie van zichzelf om daadkrachtig over te komen en te laten zien wie de baas is. Het is heel herkenbaar dictatoriaal gedrag.
Newsom sleept Trump voor de rechter. Noemt Trumps acties ronduit ongrondwettelijk.
Newsom: "Een van de hoekstenen van onze natie en onze democratie is dat ons volk wordt geregeerd door burgerlijke, en niet door militaire, heerschappij. De grondleggers hebben deze principes in onze grondwet vastgelegd: een regering moet verantwoording afleggen aan haar bevolking en zich laten leiden door de rechtsstaat, door het burgerlijk gezag, niet door het militaire regime.
Californië zal deze principes voor de rechter verdedigen.""
https://x.com/GavinNewsom/status/1932222868064276708

Trump wil Newsom laten arresteren.
Laatst bijgewerkt door Babootje op Gisteren, 10:15, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:10

Babootje schreef:
Trump doet weer dingen die hij eigenlijk niet mag doen.
Hij is Newsom gepasseerd die zelf ook autoriteit heeft om de NG in te roepen als hij dat nodig vindt. En dat was niet nodig; volgens Newsom waren de rellen nog goed onder controle. Maar heeft het sturen van de NG door Trump de vlam alleen maar meer aangewakkerd. Trump heeft met het sturen van de NG niet constituoneel gehandeld c.q. is buiten zijn boekje gegaan, n.a.w. alleen maar ter meerdere eer en glorie van zichzelf om daadkrachtig over te komen en even goed te laten zien wie de baas is.
Newsom sleept Trump voor de rechter. Noemt Trumps acties ronduit ongrondwettelijk.
Newsom: "Een van de hoekstenen van onze natie en onze democratie is dat ons volk wordt geregeerd door burgerlijke, en niet door militaire, heerschappij. De grondleggers hebben deze principes in onze grondwet vastgelegd: een regering moet verantwoording afleggen aan haar bevolking en zich laten leiden door de rechtsstaat, door het burgerlijk gezag, niet door het militaire regime.
Californië zal deze principes voor de rechter verdedigen.""
https://x.com/GavinNewsom/status/1932222868064276708

Trump wil Newsom laten arresteren.

Ik hoop echt dat Newsom dit wint (zou haast niet anders moeten kunnen, maar het is wel de VS...), want wanneer hij verliest schept dat een gevaarlijk precedent.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:14

Maar zolang Trump een meerderheid heeft in het Court of Appeals kan hij bij alle rechtspraken in hoger beroep gaan en die winnen (zolang alle Republicans braaf mee stemmen).

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:23

Babootje schreef:
Trump heeft met het sturen van de NG niet constituoneel gehandeld c.q. is buiten zijn boekje gegaan,

En de NG is op bevel van Trump heen gegaan. Ze hebben Trump dus boven de grondwet gehoorzaamd.

Dat maakt dat Trump dus aan de winnende hand is. Dit is de ultieme test en mocht Trump deze slag winnen dan is het einde oefening in de VS met betrekking tot democratie en rechtsstaat.

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:33

DubbelFun schreef:
Maar zolang Trump een meerderheid heeft in het Court of Appeals kan hij bij alle rechtspraken in hoger beroep gaan en die winnen (zolang alle Republicans braaf mee stemmen).

Wat een systeem. Hij is gewoon in zijn vorige termijn al begonnen het systeem naar zijn hand te zetten. De wet zou gewoon de wet moeten zijn..

Ik vind het schokkend wat er gebeurt, ik open een paar keer per dag de krant. De hoeveelheid protesterenden die in bronnen vermeld wordt varieert van een aantal honderd tot een paar duizend, minder dan de hoeveelheid sportfans wanneer LA wereldkampioenschappen baseball wint (NRC, BBC). Dus ook niet veel meer dan de hoeveelheid nationale garde. Newsom, de gouverneur van SC, zegt dat California als experiment wordt gebruikt door Trump om te kijken hoe ver hij kan gaan. Ik zie dat ook wel zo maar vraag me af of er iets is dat hem überhaupt tegen zou houden.

Gelukkig zijn er nu ook protesten aangekondigd in Boston, Chicago, New York, San Francisco en Atlanta (NRC).

Wat ik me nog afvraag, de nationale garde staat volgens de wet onder commando van de gouverneur, niet van de president. Wat zouden de consequenties voor die mensen zijn als ze bevelen van de president weigeren? Kan gouverneur Newsom de nationale garde niet een bevel geven zich niet in te zetten/zich terug te trekken?

Bronnen https://www.nrc.nl/nieuws/2025/06/09/am ... 4-a4896278, https://www.bbc.com/news/live/cvg7vxx888kt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:47

juliedo24 schreef:
DubbelFun schreef:

Wat een systeem. Hij is gewoon in zijn vorige termijn al begonnen het systeem naar zijn hand te zetten. De wet zou gewoon de wet moeten zijn..

Ik vind het schokkend wat er gebeurt, ik open een paar keer per dag de krant. De hoeveelheid protesterenden die in bronnen vermeld wordt varieert van een aantal honderd tot een paar duizend, minder dan de hoeveelheid sportfans wanneer LA wereldkampioenschappen baseball wint (NRC, BBC). Dus ook niet veel meer dan de hoeveelheid nationale garde. Newsom, de gouverneur van SC, zegt dat California als experiment wordt gebruikt door Trump om te kijken hoe ver hij kan gaan. Ik zie dat ook wel zo maar vraag me af of er iets is dat hem überhaupt tegen zou houden.

Gelukkig zijn er nu ook protesten aangekondigd in Boston, Chicago, New York, San Francisco en Atlanta (NRC).

Wat ik me nog afvraag, de nationale garde staat volgens de wet onder commando van de gouverneur, niet van de president. Wat zouden de consequenties voor die mensen zijn als ze bevelen van de president weigeren? Kan gouverneur Newsom de nationale garde niet een bevel geven zich niet in te zetten/zich terug te trekken?

Bronnen https://www.nrc.nl/nieuws/2025/06/09/am ... 4-a4896278, https://www.bbc.com/news/live/cvg7vxx888kt

Niet helemaal. De national guard opereert zowel onder commando van de staat als ook het federale bestuur. In principe staan de national guards van de staat onder het commando van de gourverneur van die staat, tenzij de nationale veiligheid in het geding is dan is de federale overheid, dus de President, degene die het commando geeft (waar Trump dit onder schaart).

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:49

Snap het, dankjewel :)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:53

Alsnog een goed punt hoor, want de vraag is natuurlijk of er hier überhaupt sprake is van gevaar voor de nationale veiligheid (nee), dus was Trump gemachtigd? Het antwoord is nee. Maar of de rechters daarin meegaan... In de nu aangespannen rechtszaak denk ik wel, maar in hoger beroep?

Dit is echt een grote clusterfuck :').

Ik las ook dat er in andere staten, waaronder Texas (??) geprotesteerd wordt. Ik vraag me dan af of ze daar eindelijk wakker zijn geworden, de meeste Texanen gaan niet zo goed op veel overheidsbemoeienis tégen het volk.

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:08

Inderdaad een grote clusterfuck. Volgens mij was het in dit topic dat iemand al zei: Trump ziet de wet niet als een frame waarbinnen hij zich moet bewegen, maar meer als een soort leidraad voor wat hij allemaal kan uitvoeren.
Ik vraag me af wie in een situatie waar de wet (federalization of the national guard) voor is bedoeld, zou oordelen of de nationale veiligheid inderdaad in het geding was? Is dat altijd de rechtbank of is daar ook weer een speciale commissie voor? (Ik heb het wel gegoogeld maar dat is toch taaie stof als je verder geen speciale kennis van Amerikaans recht hebt := )

Nee en in Texas is blijkbaar 17.8% van de populatie immigrant (https://map.americanimmigrationcouncil. ... ons/texas/) dus ik kan me voorstellen dat iig in de steden toch een significant gedeelte van de mensen wat van de momentane ontwikkelingen vindt.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:12

_San87_ schreef:
Alsnog een goed punt hoor, want de vraag is natuurlijk of er hier überhaupt sprake is van gevaar voor de nationale veiligheid (nee), dus was Trump gemachtigd? Het antwoord is nee. Maar of de rechters daarin meegaan... In de nu aangespannen rechtszaak denk ik wel, maar in hoger beroep?

Dat is een hele interessante en nuttige bijdrage. Bedankt daarvoor.
Helaas bevestigd het mijn gevoel meer en meer dat we naar een achterhoedegevecht van de Amerikaanse democratie zitten te kijken..

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:24

juliedo24 schreef:
Inderdaad een grote clusterfuck. Volgens mij was het in dit topic dat iemand al zei: Trump ziet de wet niet als een frame waarbinnen hij zich moet bewegen, maar meer als een soort leidraad voor wat hij allemaal kan uitvoeren.
Ik vraag me af wie in een situatie waar de wet (federalization of the national guard) voor is bedoeld, zou oordelen of de nationale veiligheid inderdaad in het geding was? Is dat altijd de rechtbank of is daar ook weer een speciale commissie voor? (Ik heb het wel gegoogeld maar dat is toch taaie stof als je verder geen speciale kennis van Amerikaans recht hebt := )

Nee en in Texas is blijkbaar 17.8% van de populatie immigrant (https://map.americanimmigrationcouncil. ... ons/texas/) dus ik kan me voorstellen dat iig in de steden toch een significant gedeelte van de mensen wat van de momentane ontwikkelingen vindt.

Ah ja dat is natuurlijk ook zo, een significant deel is immigrant.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:42

En een significant deel van de ondernemers (waarvan weer een groot deel Trump stemmers) vinden hier wat van. Want die zitten ineens zonder werknemers.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:07

Ik vraag me toch steeds meer af of ze het WK voetbal en de OS 2028 niet lekker ergens anders moeten houden. Van de week is een Chileense toeriste door ICE van de straten van New York gesleurd, terwijl ze met haar 12 jarige dochter gewoon op vakantie was. De dochter bleef alleen op straat achter. En dan heb je het dus gewoon over een simpele toerist. Hoe moet dat gaan tijdens zulke grote evenementen?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:15

En dat is geen op zichzelf staand iets, het is diverse Duitsers ook al overkomen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:27

Babootje schreef:
En een significant deel van de ondernemers (waarvan weer een groot deel Trump stemmers) vinden hier wat van. Want die zitten ineens zonder werknemers.

Wel grappig als deze ondernemers zelf Trump gestemd hebben. *D
Maar tegelijkertijd zuur voor hun werknemers.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:55

Ik ben benieuwd hoeveel protest er komende zaterdag is met de No Kings protesten die door de hele VS gehouden gaan worden op meer dan 1800 plekken.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 06:28

mylittlejoy schreef:
Ik vraag me toch steeds meer af of ze het WK voetbal en de OS 2028 niet lekker ergens anders moeten houden. Van de week is een Chileense toeriste door ICE van de straten van New York gesleurd, terwijl ze met haar 12 jarige dochter gewoon op vakantie was. De dochter bleef alleen op straat achter. En dan heb je het dus gewoon over een simpele toerist. Hoe moet dat gaan tijdens zulke grote evenementen?

Zolang dat soort evenementen ook in landen als Qatar worden gehouden verwacht ik weinig bezwaar vanuit die organisaties.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:29

Inderdaad, geld is het belangrijkste!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:31

Ik denk dat ze doelt op het gevaar random opgepakt en uitgezet te worden?

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 28 min geleden

DubbelFun schreef:
En dat is geen op zichzelf staand iets, het is diverse Duitsers ook al overkomen.

Ben van mening dat het woord razzia zo langzamerhand wel van toepassing is.