Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 12:43

ik mis ook realisme wbt haalbaarheid. Afgelopen zondagochtend op tv bij WNL op zondag. De CEO van Tata Steel zat daar. Het ging over o.a. CO2 uitstoot. Als we de doelen hier willen behalen dan moeten er iets van 5 bedrijven als Tata Steel in Nederland gesloten worden. Tata heeft overigens een flink meerjarenplan om schoner te produceren.Tata is eigendom van een bedrijf in India. Het is heel simpel, staal is onmisbaar. Gaan we dat niet meer 'schoon' in Nederland produceren dan verliezen we ontzettend veel geld en banen en wordt de productie verplaatst naar andere delen van de wereld. Per saldo wordt er dan vele malen meer vervuild. En hetzelfde gaat gebeuren als we de veehouderij hier willen laten verdwijnen. Er wordt alleen naar de cijfertjes in ons Ieniemienie landje gekeken, blijkbaar ademen we geen lucht in wat rond de hele aarde gaat.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 12:44

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 12:46

*komt binnenvallen*
Loretta schreef:
Greenpeace heeft de rechtszaak dus gewonnen. Maar tegelijkertijd valt het heel erg mee.

https://nos.nl/artikel/2552791-greenpea ... stofaanpak

Als de overheid er niet in slaagt om de stikstof doelen in 2030 te halen krijgt de overheid een dwangsom van 10 miljoen euro. Dat is natuurlijk een koopje voor de overheid.

'Tegelijkertijd valt het heel erg mee'.
Ik vond het anders nogal een uitspraak. De staat heeft onrechtmatig gehandelt volgens de rechter. Gezien de uitvoering van de PAS-aanpak in strijd is met Europees recht. Het was volgens de rechtbank bij het invoeren van de PAS al onzeker of de deze aanpak uitvoerbaar was. Ik ben heel benieuwd wat er nu gebeurt. Gaan er nu allemaal claims komen tegen de overheid?

En ook heel benieuwd wat dit voor invloed heeft op het huidige kabinet...
Wel 'gek' om te ervaren dat ze net vandaag een debat hebben over demonstratierecht.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 12:48

Kinke schreef:
ik mis ook realisme wbt haalbaarheid. Afgelopen zondagochtend op tv bij WNL op zondag. De CEO van Tata Steel zat daar. Het ging over o.a. CO2 uitstoot. Als we de doelen hier willen behalen dan moeten er iets van 5 bedrijven als Tata Steel in Nederland gesloten worden. Tata heeft overigens een flink meerjarenplan om schoner te produceren.Tata is eigendom van een bedrijf in India. Het is heel simpel, staal is onmisbaar. Gaan we dat niet meer 'schoon' in Nederland produceren dan verliezen we ontzettend veel geld en banen en wordt de productie verplaatst naar andere delen van de wereld. Per saldo wordt er dan vele malen meer vervuild. En hetzelfde gaat gebeuren als we de veehouderij hier willen laten verdwijnen. Er wordt alleen naar de cijfertjes in ons Ieniemienie landje gekeken, blijkbaar ademen we geen lucht in wat rond de hele aarde gaat.

Maar Tata vergiftigt al jaren zijn omgeving, de Indiase eigenaar investeert geen hol en wij kunnen met z’n allen de miljarden weer ophoesten waar ze om vragen voor de transitie naar schoner staal.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 12:51

IMANDRA schreef:
Loretta schreef:
Ik ben daar ook wel heel benieuwd naar eerlijk gezegd. Al die maatregelen afzonderlijk zijn al duurder dan 10 miljoen. Gewoon betalen lijkt mij de kortste klap.

Nou ja, als ze daarna alsnog niks doen dan kan Greenpeace gewoon door denk ik? En dan hebben ze straks wellicht een hogere boeten.

Ze zullen dus meer moeten doen dan ze nu doen..?

In 2030 zit er zo of zo een ander kabinet. En de afgelopen kabinetten hebben ook niet anders laten zien dan dat ze alleen maar vooruit kunnen schuiven. Dit kabinet gaat dus gewoon niets doen. Het probleem is voor het volgende kabinet.

Maar ondertussen ben ik wel benieuwd naar hoe het verder gaat met het aanvechten van vergunningen? Bedenk wel, er zijn de afgelopen jaren zelfs complete woonwijken gebouwd waarvan de vergunningen nu niet blijken te kloppen.

Inmiddels is Nederland een doolhof van ondeugdelijke vergunningen geworden.

Ladyingreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 12:51

Kinke schreef:

Tja, dan hadden ze eerder moeten beginnen. En maar wegkijken, gedogen, uitstellen, geitenpaadjes bedenken. Op een gegeven moment MOET je dan in de rondte slaan ja. Met een botte bijl.

Kijk, ik weet ook niet hoe het moet. En het gaat sowieso niet leuk zijn. Maar het is toch duidelijk dat er snel iets moet gebeuren?

Bovendien willen we helemaal niet dat de veehouderij verdwijnt. Het moet minder. En boeren kunnen eventueel overstappen van een veehouderij naar een minder stikstof gevoelig agrarisch terrein, zoals akkerbouw. Heb je als varkenshouder niets aan, want die hebben geen grond. Maar een eendenfokker mag van mij per direct uit Nederland verdwijnen. Eten we die beesten hier massaal? Nee. Waarom dan wel hier de lasten. Om het dierenwelzijn? Een dier eten is sowieso geen goed dierenwelzijn.

En voor je denkt: daar heb je weer zo'n stadse groene trut: ik woon op een PAS-bedrijf...

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 13:08

veel sterkte dan Ladyingreen.

het is wel heel makkelijk gezegd van ga maar akkerbouw doen (gaat niet op onze zware kleigrond). Sowieso wordt akkerbouw, telers en tuinbouw ook heel erg moeilijk gemaakt. Een bericht van FB van Derk-Evert Waalkens

Citaat:
Wie moet het doen, waar moet het staan?
Terwijl velen in de veronderstelling leven dat de Nederlandse landbouw vooral draait om dierenrechten en stikstofproblemen en enkelen vinden dat we helemaal van het vlees af zouden moeten stopt de ene na de andere teler en tuinder met de teelt van zijn gewassen. De tegenwerking vanuit de politiek, die zich bang hebben laten maken met een ‘gif-frame’, zorgt ervoor dat noodzakelijke middelen niet meer mogen worden gebruikt waardoor de teelt onmogelijk wordt. De middelen zijn nodig als medicijn om planten te beschermen tegen bijvoorbeeld schimmelziektes of rot veroorzakende vliegen en luizen. Er zonder is het niet meer te doen om hier nog bonen , kersen, chigorei of spruitjes te telen en ook de suikerbieten- en uienteelt staan op omvallen.
Deze spruitenteler luidt de noodklok. De Kamer realiseert zich vaak niet wat al die extra regels voor effecten hebben

https://www.nieuweoogst.nl/nieuws/2025/ ... gaat-kapot

Libra76

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 13:29

We kunnen ons als land wel afvragen of wij voor het voedsel voor Europa moeten zorgen. Willen wij, burgers, leven met de intensieve agro industrie? Met alle gevolgen van dien.
En kan ons land, natuur en milieu dat aan.
Ik denk het niet. De veehouderij is verantwoordelijk voor 70% stikstof. Dan is het logisch dat je aan die knop gaat draaien wanneer stikstof omlaag moet. Dan begin je bij de grootste vervuiler.

Libra76

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 13:30

Ladyingreen schreef:
Kinke schreef:

Tja, dan hadden ze eerder moeten beginnen. En maar wegkijken, gedogen, uitstellen, geitenpaadjes bedenken. Op een gegeven moment MOET je dan in de rondte slaan ja. Met een botte bijl.

Kijk, ik weet ook niet hoe het moet. En het gaat sowieso niet leuk zijn. Maar het is toch duidelijk dat er snel iets moet gebeuren?

Bovendien willen we helemaal niet dat de veehouderij verdwijnt. Het moet minder. En boeren kunnen eventueel overstappen van een veehouderij naar een minder stikstof gevoelig agrarisch terrein, zoals akkerbouw. Heb je als varkenshouder niets aan, want die hebben geen grond. Maar een eendenfokker mag van mij per direct uit Nederland verdwijnen. Eten we die beesten hier massaal? Nee. Waarom dan wel hier de lasten. Om het dierenwelzijn? Een dier eten is sowieso geen goed dierenwelzijn.

En voor je denkt: daar heb je weer zo'n stadse groene trut: ik woon op een PAS-bedrijf...

Dit moet een moeilijke tijd voor jou/jullie zijn. Sterkte en ik hoop dat er een goede, rechtvaardige oplossing komt voor jullie

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 13:50

Ik hoop sowieso altijd voor een rechtvaardige oplossing voor gedupeerden.

Mijn vader heeft ook 24 jaar geleden zijn bedrijf moeten opdoeken, door strengere milieuwetgeving en dat is zuur. Helaas was er geen regeling of compensatie toen, behalve dat de gemeente zijn pand kocht.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 14:00

Ik weet niet... maar als je al jaren melkvee hebt, is dat gewoon een ander beroep dan akkerbouwer ?

Als iemand borstvergrotingen doet en dat mag niet meer zeggen we ook niet: word maar tandarts want dan heb je ook een witte jas aan :')

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 14:01

Libra76 schreef:
We kunnen ons als land wel afvragen of wij voor het voedsel voor Europa moeten zorgen. Willen wij, burgers, leven met de intensieve agro industrie? Met alle gevolgen van dien.
Ik denk het niet. De veehouderij is verantwoordelijk voor 70% stikstof. Dan is het logisch dat je aan die knop gaat draaien wanneer stikstof omlaag moet. Dan begin je bij de grootste vervuiler.

Grootste stikstof vervuilers zijn blijkbaar TataSteel en Schiphol....

https://www.greenpeace.org/nl/algemeen/51858/wie-zijn-de-200-grootste-stikstofvervuilers/

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 14:15

Die twee zouden ze ook flink aan moeten pakken, bvb Schiphol , de overstappers voegen totaal niets toe aan het bnp. En tata wil miljarden van de overheid ( terwijl de Indiase eigenaar doet alsof z’n neus bloed.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 14:30

Dit dossier "minder veeteelt en met name koeien" kennen we met een zacht begin al van veertig jaar geleden. Als er zowel als het gaat om de vervuilende industrieën als in de agrarische bedrijven ingezet was én uitgevoerd, minder koeien en schonere uitstoot, dan hadden we nu veertig jaar later deze uitspraak niet gehad.
Door al dat lange wachten en uitstellen, komt nu de botte bijl die steeds botter wordt en gaat hakken.
Dat ligt niet aan Greenpeace. Dat ligt niet aan de rechters die de overheid gewoon houden aan haar eigen beloftes en aan de wet.
Nederland doet het slecht vergeleken bij andere landen in Europa als het gaat om haar stikstof beleid en er moet echt wat gebeuren willen we later nog fijn kunnen wonen in Nederland.
En ook ik wens de mensen die geraakt gaan worden heel erg veel sterkte toe. Temeer daar de royale uitkoop regeling helemaal is uitgekleed door de BBB. Dat vind ik onbegrijpelijk en heel verdrietig want daar sta je dan met lege handen na een hardwerkend leven als boer als je uitgekocht wordt door de overheid. Maar ik heb de indruk dat daar vooral de linkse partijen zich boos om maken en ongerust / verdrietig over zijn.

Maar "don't shoot the messenger"! vandaag als het gaat om deze uitspraak" Kijk naar de vervuilende industrie en naar het alsmaar niet echt inkrimpen van de veestapel terwijl we dit al zo veel jaren geleden zagen aankomen als een noodzakelijkheid.

Libra76

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 15:06

journee schreef:
Libra76 schreef:

Grootste stikstof vervuilers zijn blijkbaar TataSteel en Schiphol....

https://www.greenpeace.org/nl/algemeen/51858/wie-zijn-de-200-grootste-stikstofvervuilers/

Mijn excuses ik was niet volledig in mijn tekst.
De landbouw sector is verantwoordelijk voor 70% van de stikstof neerslag op Natura 2000 gebieden

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 15:23

BigOne schreef:
Die twee zouden ze ook flink aan moeten pakken, bvb Schiphol , de overstappers voegen totaal niets toe aan het bnp. En tata wil miljarden van de overheid ( terwijl de Indiase eigenaar doet alsof z’n neus bloed.

Jawel, overstappers leveren ook zeker iets op, maar dat gaat wat ver op de details.

Wat mij een beetje dwars zit over stikstofuitstoot uit de industrie is dat er heel erg veel onwaarheden over worden verteld. Elke partij die belangen heeft, praat in zijn eigen straatje en gebruikt daarvoor de taal die nodig is. Soms dicht op de waarheid en soms wat verder er vanaf.
Gisteren zat Renske Leijten bij VI en zij beweerde dat het stikstofprobleem ineens opgelost kan worden als Tata de productie terug schroeft. Want tijdens de energiecrisis is gebleken dat de uitstoot voldoende minder werd toen ze tijdelijk minder gingen draaien in de fabriek.
Tata is vervuilend en er zijn veel gezondheidsproblemen in de directe omgeving van dit bedrijf, daar doe ik niks aan af. Maar ik denk niet dat ons stikstofprobleem door Tata alleen opgelost kan worden.

En over de absurd hoge huren, ik zat meer te denken in de richting van een oplossing. Hoe de hoge huren ontstaan zijn, lijkt me makkelijk terug te volgen.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 15:24

Ladyingreen schreef:
10 miljoen klinkt niet als heel erg veel inderdaad, aan wie moet deze dwangsom betaald worden eigenlijk?

Aan Greenpeace

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 15:31

Libra76 schreef:

Wat de rechter de regering vooral kwalijk neemt, is dat het budget voor de maatregelen van 25 miljard verlaagd heeft naar 5 miljard. Dat een partij als de BBB andere maatregelen wil (vanwege de verkiezingsbeloften) is niet perse een probleem. Wel dat je op voorhand al 80 % van het budget schrapt zonder dat je inzichtelijk hebt welke andere maatregelen mogelijk zijn en wat die gaan kosten.

Stikstof van de agenda halen betekent niet dat het stikstofprobleem dan ook verdwijnt.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 15:56

pien_2010 schreef:
Nederland doet het slecht vergeleken bij andere landen in Europa als het gaat om haar stikstof beleid en er moet echt wat gebeuren willen we later nog fijn kunnen wonen in Nederland.

Maar "don't shoot the messenger"! vandaag als het gaat om deze uitspraak" Kijk naar de vervuilende industrie en naar het alsmaar niet echt inkrimpen van de veestapel terwijl we dit al zo veel jaren geleden zagen aankomen als een noodzakelijkheid.

mwah, in de rest van Europa is geen of nauwelijks een stikstofprobleem omdat die heel andere normen hanteren.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 16:13

juval schreef:
pien_2010 schreef:

mwah, in de rest van Europa is geen of nauwelijks een stikstofprobleem omdat die heel andere normen hanteren.

Klopt, hier een linkje:

https://www.biomaatschappij.nl/artikel/buurlanden-gaan-anders-om-met-stikstofprobleem/

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 16:16

juval schreef:
pien_2010 schreef:

Ik zou zeggen lees je in..
https://nos.nl/artikel/2307260-kan-de-r ... -nederland

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 16:18

Kinke schreef:

Stikstof gaat niet rond de aarde, dat slaat grotendeels hier neer.. en daar ging het om.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 16:31

martichr schreef:
Kinke schreef:

Stikstof gaat niet rond de aarde, dat slaat grotendeels hier neer.. en daar ging het om.

grotendeels binnen 500 meter inderdaad.. dus doorgaans op het eigen land van de boer (die daar blij mee is, want stikstof betekent groei!) .

CO2 is een groter probleem voor het klimaat inderdaad, en daar doen die grote bedrijven ook flink aan mee.

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 16:46

juval schreef:
martichr schreef:

grotendeels binnen 500 meter inderdaad.. dus doorgaans op het eigen land van de boer (die daar blij mee is, want stikstof betekent groei!) .

CO2 is een groter probleem voor het klimaat inderdaad, en daar doen die grote bedrijven ook flink aan mee.

5% respectievelijk 2,5% is niet grotendeels, wel procentueel gezien het meest per m2, maar de rest komt daar dus wel buiten terecht..
https://www.rivm.nl/stikstof/wat-is-sti ... de%20lucht.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 17:06

juval schreef:

A) er is een verschil tussen klimaat en milieu
B) Lees je in m.b.t. CO2 en grote bedrijven: https://climate.ec.europa.eu/eu-action/ ... -eu-ets_en
Sinds 2005