Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Loretta schreef:Greenpeace heeft de rechtszaak dus gewonnen. Maar tegelijkertijd valt het heel erg mee.
https://nos.nl/artikel/2552791-greenpea ... stofaanpak
Als de overheid er niet in slaagt om de stikstof doelen in 2030 te halen krijgt de overheid een dwangsom van 10 miljoen euro. Dat is natuurlijk een koopje voor de overheid.
Kinke schreef:ik mis ook realisme wbt haalbaarheid. Afgelopen zondagochtend op tv bij WNL op zondag. De CEO van Tata Steel zat daar. Het ging over o.a. CO2 uitstoot. Als we de doelen hier willen behalen dan moeten er iets van 5 bedrijven als Tata Steel in Nederland gesloten worden. Tata heeft overigens een flink meerjarenplan om schoner te produceren.Tata is eigendom van een bedrijf in India. Het is heel simpel, staal is onmisbaar. Gaan we dat niet meer 'schoon' in Nederland produceren dan verliezen we ontzettend veel geld en banen en wordt de productie verplaatst naar andere delen van de wereld. Per saldo wordt er dan vele malen meer vervuild. En hetzelfde gaat gebeuren als we de veehouderij hier willen laten verdwijnen. Er wordt alleen naar de cijfertjes in ons Ieniemienie landje gekeken, blijkbaar ademen we geen lucht in wat rond de hele aarde gaat.
IMANDRA schreef:Loretta schreef:Ik ben daar ook wel heel benieuwd naar eerlijk gezegd. Al die maatregelen afzonderlijk zijn al duurder dan 10 miljoen. Gewoon betalen lijkt mij de kortste klap.
Nou ja, als ze daarna alsnog niks doen dan kan Greenpeace gewoon door denk ik? En dan hebben ze straks wellicht een hogere boeten.
Ze zullen dus meer moeten doen dan ze nu doen..?
Kinke schreef:ik mis ook realisme wbt haalbaarheid. Afgelopen zondagochtend op tv bij WNL op zondag. De CEO van Tata Steel zat daar. Het ging over o.a. CO2 uitstoot. Als we de doelen hier willen behalen dan moeten er iets van 5 bedrijven als Tata Steel in Nederland gesloten worden. Tata heeft overigens een flink meerjarenplan om schoner te produceren.Tata is eigendom van een bedrijf in India. Het is heel simpel, staal is onmisbaar. Gaan we dat niet meer 'schoon' in Nederland produceren dan verliezen we ontzettend veel geld en banen en wordt de productie verplaatst naar andere delen van de wereld. Per saldo wordt er dan vele malen meer vervuild. En hetzelfde gaat gebeuren als we de veehouderij hier willen laten verdwijnen. Er wordt alleen naar de cijfertjes in ons Ieniemienie landje gekeken, blijkbaar ademen we geen lucht in wat rond de hele aarde gaat.
Citaat:Wie moet het doen, waar moet het staan?
Terwijl velen in de veronderstelling leven dat de Nederlandse landbouw vooral draait om dierenrechten en stikstofproblemen en enkelen vinden dat we helemaal van het vlees af zouden moeten stopt de ene na de andere teler en tuinder met de teelt van zijn gewassen. De tegenwerking vanuit de politiek, die zich bang hebben laten maken met een ‘gif-frame’, zorgt ervoor dat noodzakelijke middelen niet meer mogen worden gebruikt waardoor de teelt onmogelijk wordt. De middelen zijn nodig als medicijn om planten te beschermen tegen bijvoorbeeld schimmelziektes of rot veroorzakende vliegen en luizen. Er zonder is het niet meer te doen om hier nog bonen , kersen, chigorei of spruitjes te telen en ook de suikerbieten- en uienteelt staan op omvallen.
Deze spruitenteler luidt de noodklok. De Kamer realiseert zich vaak niet wat al die extra regels voor effecten hebben
Ladyingreen schreef:Kinke schreef:ik mis ook realisme wbt haalbaarheid. Afgelopen zondagochtend op tv bij WNL op zondag. De CEO van Tata Steel zat daar. Het ging over o.a. CO2 uitstoot. Als we de doelen hier willen behalen dan moeten er iets van 5 bedrijven als Tata Steel in Nederland gesloten worden. Tata heeft overigens een flink meerjarenplan om schoner te produceren.Tata is eigendom van een bedrijf in India. Het is heel simpel, staal is onmisbaar. Gaan we dat niet meer 'schoon' in Nederland produceren dan verliezen we ontzettend veel geld en banen en wordt de productie verplaatst naar andere delen van de wereld. Per saldo wordt er dan vele malen meer vervuild. En hetzelfde gaat gebeuren als we de veehouderij hier willen laten verdwijnen. Er wordt alleen naar de cijfertjes in ons Ieniemienie landje gekeken, blijkbaar ademen we geen lucht in wat rond de hele aarde gaat.
Tja, dan hadden ze eerder moeten beginnen. En maar wegkijken, gedogen, uitstellen, geitenpaadjes bedenken. Op een gegeven moment MOET je dan in de rondte slaan ja. Met een botte bijl.
Kijk, ik weet ook niet hoe het moet. En het gaat sowieso niet leuk zijn. Maar het is toch duidelijk dat er snel iets moet gebeuren?
Bovendien willen we helemaal niet dat de veehouderij verdwijnt. Het moet minder. En boeren kunnen eventueel overstappen van een veehouderij naar een minder stikstof gevoelig agrarisch terrein, zoals akkerbouw. Heb je als varkenshouder niets aan, want die hebben geen grond. Maar een eendenfokker mag van mij per direct uit Nederland verdwijnen. Eten we die beesten hier massaal? Nee. Waarom dan wel hier de lasten. Om het dierenwelzijn? Een dier eten is sowieso geen goed dierenwelzijn.
En voor je denkt: daar heb je weer zo'n stadse groene trut: ik woon op een PAS-bedrijf...
Libra76 schreef:We kunnen ons als land wel afvragen of wij voor het voedsel voor Europa moeten zorgen. Willen wij, burgers, leven met de intensieve agro industrie? Met alle gevolgen van dien.
En kan ons land, natuur en milieu dat aan.
Ik denk het niet. De veehouderij is verantwoordelijk voor 70% stikstof. Dan is het logisch dat je aan die knop gaat draaien wanneer stikstof omlaag moet. Dan begin je bij de grootste vervuiler.
journee schreef:Libra76 schreef:We kunnen ons als land wel afvragen of wij voor het voedsel voor Europa moeten zorgen. Willen wij, burgers, leven met de intensieve agro industrie? Met alle gevolgen van dien.
Ik denk het niet. De veehouderij is verantwoordelijk voor 70% stikstof. Dan is het logisch dat je aan die knop gaat draaien wanneer stikstof omlaag moet. Dan begin je bij de grootste vervuiler.
Grootste stikstof vervuilers zijn blijkbaar TataSteel en Schiphol....
https://www.greenpeace.org/nl/algemeen/51858/wie-zijn-de-200-grootste-stikstofvervuilers/
BigOne schreef:Die twee zouden ze ook flink aan moeten pakken, bvb Schiphol , de overstappers voegen totaal niets toe aan het bnp. En tata wil miljarden van de overheid ( terwijl de Indiase eigenaar doet alsof z’n neus bloed.
Libra76 schreef:We kunnen ons als land wel afvragen of wij voor het voedsel voor Europa moeten zorgen. Willen wij, burgers, leven met de intensieve agro industrie? Met alle gevolgen van dien.
pien_2010 schreef:Nederland doet het slecht vergeleken bij andere landen in Europa als het gaat om haar stikstof beleid en er moet echt wat gebeuren willen we later nog fijn kunnen wonen in Nederland.
Maar "don't shoot the messenger"! vandaag als het gaat om deze uitspraak" Kijk naar de vervuilende industrie en naar het alsmaar niet echt inkrimpen van de veestapel terwijl we dit al zo veel jaren geleden zagen aankomen als een noodzakelijkheid.
juval schreef:pien_2010 schreef:Nederland doet het slecht vergeleken bij andere landen in Europa als het gaat om haar stikstof beleid en er moet echt wat gebeuren willen we later nog fijn kunnen wonen in Nederland.
Maar "don't shoot the messenger"! vandaag als het gaat om deze uitspraak" Kijk naar de vervuilende industrie en naar het alsmaar niet echt inkrimpen van de veestapel terwijl we dit al zo veel jaren geleden zagen aankomen als een noodzakelijkheid.
mwah, in de rest van Europa is geen of nauwelijks een stikstofprobleem omdat die heel andere normen hanteren.
juval schreef:pien_2010 schreef:Nederland doet het slecht vergeleken bij andere landen in Europa als het gaat om haar stikstof beleid en er moet echt wat gebeuren willen we later nog fijn kunnen wonen in Nederland.
mwah, in de rest van Europa is geen of nauwelijks een stikstofprobleem omdat die heel andere normen hanteren.
martichr schreef:Kinke schreef:ik mis ook realisme wbt haalbaarheid. Afgelopen zondagochtend op tv bij WNL op zondag. De CEO van Tata Steel zat daar. Het ging over o.a. CO2 uitstoot. Als we de doelen hier willen behalen dan moeten er iets van 5 bedrijven als Tata Steel in Nederland gesloten worden. Tata heeft overigens een flink meerjarenplan om schoner te produceren.Tata is eigendom van een bedrijf in India. Het is heel simpel, staal is onmisbaar. Gaan we dat niet meer 'schoon' in Nederland produceren dan verliezen we ontzettend veel geld en banen en wordt de productie verplaatst naar andere delen van de wereld. Per saldo wordt er dan vele malen meer vervuild. En hetzelfde gaat gebeuren als we de veehouderij hier willen laten verdwijnen. Er wordt alleen naar de cijfertjes in ons Ieniemienie landje gekeken, blijkbaar ademen we geen lucht in wat rond de hele aarde gaat.
Stikstof gaat niet rond de aarde, dat slaat grotendeels hier neer.. en daar ging het om.
juval schreef:martichr schreef:
Stikstof gaat niet rond de aarde, dat slaat grotendeels hier neer.. en daar ging het om.
grotendeels binnen 500 meter inderdaad.. dus doorgaans op het eigen land van de boer (die daar blij mee is, want stikstof betekent groei!) .
CO2 is een groter probleem voor het klimaat inderdaad, en daar doen die grote bedrijven ook flink aan mee.
juval schreef:grotendeels binnen 500 meter inderdaad.. dus doorgaans op het eigen land van de boer (die daar blij mee is, want stikstof betekent groei!) .
CO2 is een groter probleem voor het klimaat inderdaad, en daar doen die grote bedrijven ook flink aan mee.