Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 10:03

Tango1979 schreef:
Dus vol is vol geldt niet als we iets aan je hebben? Je kunnen gebruiken als goedkope arbeid?

Goh, wil je in discussie? Wil je andere standpunten proberen te begrijpen of is iedereen die (welke vorm van) migratie dan ook wil beperken per definitie af voor jou.

Nogmaals; ik kan me voorstellen dat het mensen steekt. Ik zeg nergens dat het mijn eigen standpunt is.

Elisa2

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 10:04

Ik zeg dit ook niet..

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 10:07

Er zit natuurlijk wel een verschil tussen een arbeidsmigrant en een asielzoeker.

Een arbeidsmigrant werkt hier een periode en keert terug want is hier over het algemeen voor het werk. Deze voegt wat toe aan de “productie”

Asielzoeker zijn er inderdaad een stuk minder maar daar moet natuurlijk wel bij genoemd worden dat die mensen hier voor een groot gedeelte blijven en vervolgens het jaar erop weer zo’n portie bijkomt. 2022 zo’n 46500

Alle asielkosten bij elkaar van het COA zijn zo’n 1.5 miljard per jaar.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 10:09

Cer schreef:
Tango1979 schreef:
Werk dat wij niet willen doen voor de prijs die de werkgever max wil betalen? Is dat dan een betere omschrijving?

Als je dat aanpast naar “niet kunnen doen voor die prijs vanwege levensonderhoudskosten hier” dan zou het beter passen inderdaad

Oma herinnert zich nog de tijd dat Marokkanen 'gastarbeiders' heetten.
En ze mochten geen Nederlands leren.
Mocht niet.
Van de baas, wel te verstaan, want ze werden onder het CAO loon betaald.

... en de vakbonden 'stiekem' taallessen organiseren.

In principe natuurlijk niet stiekem, er was geen enkele wet die het verbood, maar hey: die vakbondsmensen werkten 1 deurtje verderop.
Citaat:
Mijn familie kon namelijk gewoon vertrekken bij hun werkgever “jullie zijn te duur, dag”

Werkten oa op de bloemenveiling, groentenveiling en in de kassen ..

Naar de vakbond...!
Citaat:
Dus idd niet de “schuld” bij de immigranten maar bij de werkever.

Ja
Citaat:
En ook níet zomaar aannemen dat geen enkele Nederlander het niet wíl doen.. dat scheelt ook al in polarisatie denk ik.

... al zijn dit wel de geluiden die ik in het Westland hoorde, zo'n tien jaar geleden: de Hagenezen van geboorte werkten er niet meer.
Af en toe probeerde de sociale dienst iets, maar het ging doorgaans niet.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 02-12-23 10:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 10:10

Ja ik wil daarover graag in discussie. Ik ben niet tegen inperken van immigratie. Maar ik snap niet dat alles ingestoken wordt op vluchtelingen. Als we dat beperken naar zeg maar 10.000 dan is dat zo'n 30.000 minder instroom.

Maar ik zie dat niet als de oplossing voor het huizentekort. En dat wordt imo nu wel beloofd. Als we de vluchtelingen instroom maar beperken, dan is het probleem opgelost.

NL is vol vind ik ook zo'n uitspraak. Blijkbaar niet, want 800.000 arbeidsmigranten zijn welkom. Of daar hoor ik iig niemand over

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 10:13

AppleSter schreef:
Als de werkgevers meer gaan betalen gaan de prijzen in de winkel ook weer verder omhoog. De consument betaald de rekening.

Ligt de bal niet een keer bij onze regering?
Er zijn mensen met bijstandsuitkering die niet gaan werken omdat ze er op achteruit gaan als ze wel gaan werken. En werkenden die minder overhouden dan iemand in de bijstand.

Als de inkomstenbelasting in de laagste schijven omlaag gaat kan werken weer meer lonend worden en is er een prikkel voor mensen in de bijstand om toch aan het werk te gaan. Puur en alleen omdat ze dan meer inkomsten kunnen genereren en het dan beter kunnen hebben.

Dan kan het hele toeslagencircus op de schop en zullen meer Nederlanders bereid zijn de lager betaalde klussen toch te gaan doen.
Dan hebben we ook wat minder arbeidsmigranten nodig die het werk doen “wat wij niet willen doen”. Want ook dat loopt de spuigaten uit voor veel Nederlanders.

Helemaal mee eens. En minimum loon kan dan naar €16 euro per uur daar de belasting op arbeid gedaald is.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 10:14

Tango1979 schreef:
Ja ik wil daarover graag in discussie. Ik ben niet tegen inperken van immigratie. Maar ik snap niet dat alles ingestoken wordt op vluchtelingen. Als we dat beperken naar zeg maar 10.000 dan is dat zo'n 30.000 minder instroom.

Maar ik zie dat niet als de oplossing voor het huizentekort. En dat wordt imo nu wel beloofd. Als we de vluchtelingen instroom maar beperken, dan is het probleem opgelost.

NL is vol vind ik ook zo'n uitspraak. Blijkbaar niet, want 800.000 arbeidsmigranten zijn welkom. Of daar hoor ik iig niemand over

Dit stuk is denk ik ook een goede redenatie :j
“Portie” vind ik persoonlijk niet zo’n nette benaming, maar het is natuurlijk wel waar dat migratiestroom oneindig lijkt.

robert45 schreef:
Er zit natuurlijk wel een verschil tussen een arbeidsmigrant en een asielzoeker.

Een arbeidsmigrant werkt hier een periode en keert terug want is hier over het algemeen voor het werk. Deze voegt wat toe aan de “productie”

Asielzoeker zijn er inderdaad een stuk minder maar daar moet natuurlijk wel bij genoemd worden dat die mensen hier voor een groot gedeelte blijven en vervolgens het jaar erop weer zo’n portie bijkomt. 2022 zo’n 46500

Alle asielkosten bij elkaar van het COA zijn zo’n 1.5 miljard per jaar.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 10:15

Nou ik kan niet meedoen aan deze discussie, want ik vind Nederland echt vol en zou eigenlijk zelfs nog wel de kinderbijslag willen afschaffen. Maar dat is vloeken in de kerk. :o

Voor mij maakt het niet uit wie het zijn, ik blijf erbij dat niet iedereen in Nederland kan wonen/ opgevangen worden. Als mensen tijdelijk verblijven dan heb ik er iets minder moeite mee maar nog steeds vind ik Nederland vol en de overbevolking een groot probleem.

En ik ben tegen het uitbuiten van gastarbeiders btw.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 10:18

Inmiddels is het zo, dat vluchtelingen mogen werken.

Daar ben ik blij om, ten eerste om humanitaire redenen.

Maar het is ook een bijdrage aan de economie, een deel van de vluchtelingen in Nederland is hoog opgeleid en het heeft zin om die mensen snel weer op de werkvloer te hebben.

En ook wie niet hoog is opgeleid: via 'een baantje' iets te doen hebben, mensen zien, wat woordjes Nederlands leren - dat is vele malen beter dan jarenlang in een hokje in het AZC verplicht duimen draaien.
(Je zou al gek worden van minder.)

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 10:19

Tango1979 schreef:

Arbeidsmigranten is een roulerende groep mensen. Die werken hier en vertrekken hier weer. Wonen over het algemeen op vakantieparken/hotels etc in grote groepen bij elkaar. Ik zeg niet dat het wenselijk is dat is wat anders.

Asielzoekers is een groep waar er op dit moment elke maand tussen de 4000 en 4500 van binnenkomen er waar dus elke maand extra woonruimte voor moeten komen. We hebben dus steeds meer plek..

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 10:22

Elisa2 schreef:
Nou ik kan niet meedoen aan deze discussie, want ik vind Nederland echt vol en zou eigenlijk zelfs nog wel de kinderbijslag willen afschaffen. Maar dat is vloeken in de kerk. :o

Voor mij maakt het niet uit wie het zijn, ik blijf erbij dat niet iedereen in Nederland kan wonen/ opgevangen worden. Als mensen tijdelijk verblijven dan heb ik er iets minder moeite mee maar nog steeds vind ik Nederland vol en de overbevolking een groot probleem.

Dan kun je altijd nog emigreren want Nederland zal echt niet minder vol worden of dit probleem op gaan lossen tijdens jouw leven.
In Europa mag je in alle EU landen gaan wonen en in veel landen is nog heeeeeel erg veel plek en wonen ze niet op een kluitje.
Als je kijkt hoe mooi en vrij wij wonen met zoveel tuin, voor dat bedrag krijg je in Nederland nog geen schuur.
Vooral als je handig bent zoals wij, kun je iets kopen voor weinig geld en renoveren tot iets gaafs.

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 10:23

Elisa2 schreef:

Ik deel die mening grotendeels. Wij leven in Nederland wel heel erg dicht op elkaar, zeker als je het vergelijkt met andere Europese landen. Het wordt ook nog steeds voller en voller.
En dat wringt steeds meer, mensen irriteren zich steeds meer aan elkaar en het komt alle klimaatplannen in Nederland ook niet ten goede. Want koeien eruit en mensen erin, wat doet dat qua stikstof en CO2?

Hoe meer mensen erbij; hoe meer huizen nodig; hoe meer mensen per km2, hoe meer afval, hoe meer banen nodig; hoe meer reis bewegingen; hoe meer uitstoot en ga zo maar door.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 10:25

pien_2010 schreef:
Elisa2 schreef:

Dan kun je altijd nog emigreren want Nederland zal echt niet minder vol worden of dit probleem op gaan lossen tijdens jouw leven.
In Europa mag je in alle EU landen gaan wonen en in veel landen is nog heeeeeel erg veel plek en wonen ze niet op een kluitje.
Als je kijkt hoe mooi en vrij wij wonen met zoveel tuin, voor dat bedrag krijg je in Nederland nog geen schuur.
Vooral als je handig bent zoals wij, kun je iets kopen voor weinig geld en renoveren tot iets gaafs.

Niet iedereen wil vrij en/of groot wonen hè. Sommige mensen zijn content met een fijn rijenhuis, bestaanszekerheid en een goed sociaal vangnet. Dat zijn alle drie dingen die steeds minder vanzelfsprekend zijn. Om dan maar te zeggen dat mensen moeten verhuizen naar een ander land? Ik weet niet…

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 10:26

pien_2010 schreef:
Elisa2 schreef:

Precies! Dat is voor ons ook een van de grootste redenen om hier weg te willen. Meer ruimte om je heen, meer rust, meer waar voor je geld en dat soort dingen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 10:26

... en ik kan zeggen dat ik de rust in Drenthe weldadig vind.

Maar tja, mijn staatsburgerschap heb ik ook maar van de ooievaar gekregen, anders gezegd: ik vind het wat raar dat dat mij het recht zou geven om hele stukken aardbol af te sluiten.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 10:37

robert45 schreef:
Tango1979 schreef:

Arbeidsmigranten is een roulerende groep mensen. Die werken hier en vertrekken hier weer. Wonen over het algemeen op vakantieparken/hotels etc in grote groepen bij elkaar. Ik zeg niet dat het wenselijk is dat is wat anders.

Asielzoekers is een groep waar er op dit moment elke maand tussen de 4000 en 4500 van binnenkomen er waar dus elke maand extra woonruimte voor moeten komen. We hebben dus steeds meer plek..

Arbeidsmigratie wordt jaar op jaar steeds meer. Veel en veel meer dan de vluchtelingen instroom. Dus dat argument klopt niet.

De verwachting is 1.200.000 in 2030.

https://www.werf-en.nl/10-nieuwe-inzich ... smigratie/

En ja, ze gaan vaak weer terug naar hun geboorteland. Maar dan komt er weer een andere in de plaats he.

Dat ze vaak in erbarmelijke omstandigheden wonen, met 10e gepropt in een eengezinswoning, vind ik nou ook geen argument. Moeten we dat dan willen in NL?

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 10:42

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 10:43

Janneke2 schreef:

Maar tja, mijn staatsburgerschap heb ik ook maar van de ooievaar gekregen, anders gezegd: ik vind het wat raar dat dat mij het recht zou geven om hele stukken aardbol af te sluiten.

Helaas is dat wel de praktijk. Wij kunnen ook niet zomaar in Arabische landen neerstrijken en een huis en uitkering ontvangen. Laat staan een kerk bouwen daar.
En we mogen ook niet zomaar in Amerika, Canada of Australië neerstrijken.

Ik vind dat de regelingen voor nieuwkomers hier flink kunnen versoberen, zodat ze niet door allerlei andere veilige landen blijven reizen om in Nederland pas asiel aan te vragen. Er is nu een financiële prikkel waarom ze doorreizen naar Nederland.

En zeker als de natuur in Nederland zo hard achteruit gaat als wordt beweerd dan begrijp ik niet waarom we hier maar meer en meer mensen toe blijven laten. Wij mensen zijn toch zelf de allergrootste vervuilers?

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 10:46

AppleSter schreef:
Als de werkgevers meer gaan betalen gaan de prijzen in de winkel ook weer verder omhoog. De consument betaald de rekening.

Ligt de bal niet een keer bij onze regering?
Er zijn mensen met bijstandsuitkering die niet gaan werken omdat ze er op achteruit gaan als ze wel gaan werken. En werkenden die minder overhouden dan iemand in de bijstand.

Als de inkomstenbelasting in de laagste schijven omlaag gaat kan werken weer meer lonend worden en is er een prikkel voor mensen in de bijstand om toch aan het werk te gaan. Puur en alleen omdat ze dan meer inkomsten kunnen genereren en het dan beter kunnen hebben.

Dan kan het hele toeslagencircus op de schop en zullen meer Nederlanders bereid zijn de lager betaalde klussen toch te gaan doen.
Dan hebben we ook wat minder arbeidsmigranten nodig die het werk doen “wat wij niet willen doen”. Want ook dat loopt de spuigaten uit voor veel Nederlanders.

Van een vriend van ons, die in een distributiecentrum van een hele grote groothandel/ importeur werkt, horen we de meest bijzondere verhalen. Daar willen ze al bijna geen Nederlander meer aannemen; ze zijn alleen maar bezig met uitzendbureaus die oost Europeanen hierheen halen. Een soort omgekeerde discriminatie. Waarschijnlijk kunnen zie die meer laten werken voor minder geld? Of pakken ze elders (qua huisvesting in van die units, of op zorg) wat extra van die doelgroep mee? Ik vind dat dit soort werkgevers flink aangepakt mogen worden.

Potjandorie, alsof je het programma van een linkse partij uitschrijft :) eens, ik ben helemaal voor meer regulering. Gevolg is wel dat producten duurder kunnen worden, die hogere loonkosten moeten ergens vandaan komen en ik vermoed zomaar dat asielzoekerscentra sluiten niet de kosten gaan dekken.

@Tango1979 - goede vragen, en eens. Asielzoekers zijn maar een klein gedeelte van de migranten. Zonder arbeidsmigranten valt het complete Westland om, zonder expats kunnen we ASML wel opdoeken. Ik snap nog steeds niet hoe beperken van migratie of niet toelaten van asielzoekers de problemen gaat oplossen.

@Cer - als het bedrijf waar je familieleden werkten goedkopere krachten kan krijgen, die waarschijnlijk nog harder werken ook (maar dat is een aanname, ik heb het beeld in mijn hoofd dat Oost-Europeanen harder werken en minder zeiken dan Nederlanders), dan is dat toch heel logisch? Dat is toch niet de schuld van de buitenlanders?

En, voor de liefhebbers weer, hier twee artikelen over migratie in Nederland:

https://nos.nl/collectie/13958/artikel/ ... r-migratie

En over wat de glas- en tuinbouwsector vind van de plannen:
https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/249940 ... n-welvaart

Daarnaast nog wat factchecking over de woningnood - in hoeverre dragen asielzoekers daaraan bij? Het antwoord is - vrij weinig. Zie oa hier: https://dpa-factchecking.com/netherland ... 99-938142/

DPA schreef:
Kortom, de bewering dat de asielinstroom dé oorzaak is van het woningtekort in Nederland, is onwaar. Immigratie wordt weliswaar genoemd als één van de oorzaken van het probleem, maar het aandeel asielzoekers is hierin erg klein.

Als ik het zo lees is migratie wel degelijk een grote oorzaak voor het woningtekort, maar moeten we de de arbeidsmigranten en buitenlandse studenten ook niet vergeten. Andere oorzaken zijn marktwerking (denk grondspeculatie - projectontwikkelaars kopen grond om de prijzen op te laten lopen waardoor het voor projectontwikkelaars niet loont goedkope, sociale woningen te bouwen), het feit dat we vaker alleen wonen, in grotere huizen willen wonen en dat er veel ouderen alleen achterblijven in huizen. Als kers op de taart is er ook nog een tekort aan bouwvakkers. Het is gewoon te simpel om alleen met je vingertje naar de statushouder te wijzen.
Laatst bijgewerkt door nps op 02-12-23 10:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 10:46

AppleSter schreef:
Elisa2 schreef:

Ik deel die mening grotendeels. Wij leven in Nederland wel heel erg dicht op elkaar, zeker als je het vergelijkt met andere Europese landen. Het wordt ook nog steeds voller en voller.
En dat wringt steeds meer, mensen irriteren zich steeds meer aan elkaar en het komt alle klimaatplannen in Nederland ook niet ten goede. Want koeien eruit en mensen erin, wat doet dat qua stikstof en CO2?

Hoe meer mensen erbij; hoe meer huizen nodig; hoe meer mensen per km2, hoe meer afval, hoe meer banen nodig; hoe meer reis bewegingen; hoe meer uitstoot en ga zo maar door.

Ik zou graag willen emigreren maar helaas laten de omstandigheden dat niet toe.

Nouja Applester, dat vind ik ook het hypocriete..die laatste zin van jou. Dat rijmt niet met tegelijk voor milieu en het klimaat zijn. Daarnaast heeft Nederland een van de beste landbouwgronden en met het oog op voedselschaarte in de toekomst is het helemaal stom om die dan vol te gaan bouwen met huizen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 10:48

AppleSter schreef:
Janneke2 schreef:

Helaas is dat wel de praktijk. Wij kunnen ook niet zomaar in Arabische landen neerstrijken en een huis en uitkering ontvangen. Laat staan een kerk bouwen daar.
En we mogen ook niet zomaar in Amerika, Canada of Australië neerstrijken.

Ik vind dat de regelingen voor nieuwkomers hier flink kunnen versoberen, zodat ze niet door allerlei andere veilige landen blijven reizen om in Nederland pas asiel aan te vragen. Er is nu een financiële prikkel waarom ze doorreizen naar Nederland.

En zeker als de natuur in Nederland zo hard achteruit gaat als wordt beweerd dan begrijp ik niet waarom we hier maar meer en meer mensen toe blijven laten. Wij mensen zijn toch zelf de allergrootste vervuilers?

:j

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 10:58

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 11:01

nps schreef:
Potjandorie, alsof je het programma van een linkse partij uitschrijft :) eens, ik ben helemaal voor meer regulering. Gevolg is wel dat producten duurder kunnen worden, die hogere loonkosten moeten ergens vandaan komen en ik vermoed zomaar dat asielzoekerscentra sluiten niet de kosten gaan dekken.

@Tango1979 - goede vragen, en eens. Asielzoekers zijn maar een klein gedeelte van de migranten. Zonder arbeidsmigranten valt het complete Westland om, zonder expats kunnen we ASML wel opdoeken. Ik snap nog steeds niet hoe beperken van migratie of niet toelaten van asielzoekers de problemen gaat oplossen.

@Cer - als het bedrijf waar je familieleden werkten goedkopere krachten kan krijgen, die waarschijnlijk nog harder werken ook (maar dat is een aanname, ik heb het beeld in mijn hoofd dat Oost-Europeanen harder werken en minder zeiken dan Nederlanders), dan is dat toch heel logisch? Dat is toch niet de schuld van de buitenlanders?

En, voor de liefhebbers weer, hier twee artikelen over migratie in Nederland:

https://nos.nl/collectie/13958/artikel/ ... r-migratie

En over wat de glas- en tuinbouwsector vind van de plannen:
https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/249940 ... n-welvaart

Daarnaast nog wat factchecking over de woningnood - in hoeverre dragen asielzoekers daaraan bij? Het antwoord is - vrij weinig. Zie oa hier: https://dpa-factchecking.com/netherland ... 99-938142/

DPA schreef:
Kortom, de bewering dat de asielinstroom dé oorzaak is van het woningtekort in Nederland, is onwaar. Immigratie wordt weliswaar genoemd als één van de oorzaken van het probleem, maar het aandeel asielzoekers is hierin erg klein.

Als ik het zo lees is migratie wel degelijk een grote oorzaak voor het woningtekort, maar moeten we de de arbeidsmigranten en buitenlandse studenten ook niet vergeten. Andere oorzaken zijn marktwerking (denk grondspeculatie - projectontwikkelaars kopen grond om de prijzen op te laten lopen waardoor het voor projectontwikkelaars niet loont goedkope, sociale woningen te bouwen), het feit dat we vaker alleen wonen, in grotere huizen willen wonen en dat er veel ouderen alleen achterblijven in huizen. Als kers op de taart is er ook nog een tekort aan bouwvakkers. Het is gewoon te simpel om alleen met je vingertje naar de statushouder te wijzen.

Ik kan vrij links uit de hoek komen hoor.

Ik kan gewoon slecht tegen onrecht; Ik ben van mening dat van de verzorgingsstaat gebruik mag worden gemaakt door diegenen die er ook aan hebben bijgedragen. En die daar actief in bijdragen tot het niet meer kan door omstandigheden of pensioen.

Nu is het zo dat er misbruik wordt gemaakt van uitkeringen en toeslagen (door Nederlanders en medelanders) die door werkenden betaald moeten worden. Natuurlijk komt dat ook door onze regering die werken niet lonender maken dan op de bank blijven zitten.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 11:04

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 11:07

AppleSter schreef:
Janneke2 schreef:

Citaat:
Helaas is dat wel de praktijk. Wij kunnen ook niet zomaar in Arabische landen neerstrijken

Even voor alle duidelijkheid.
De feiten wéét ik heus.
De insteek van wat ik hierboven schreef is wat filosofischer - het is een dilemma.

Citaat:
en een huis en uitkering ontvangen. Laat staan een kerk bouwen daar.

Feiten kennis: kerken bouwen mag hoor, in Arabische landen.

En please kom mij niet aanzetten over vluchtelingen die 'een huis ontvangen'.
Zo gaat het niet.
(Ga maar gewoon vrijwilligerswerk doen bij een AZC, dat soort werk is hééél hard nodig.)

Citaat:
Ik vind dat de regelingen voor nieuwkomers hier flink kunnen versoberen, zodat ze niet door allerlei andere veilige landen blijven reizen om in Nederland pas asiel aan te vragen.

Afdeling feiten: ik geloof dat jij nog nooit van het Schengen verdrag hebt gehoord.
(Op zich ben je daartoe niet verplicht, maar zwam dan geen halve bladzijden vol met spul waar de onwetendheid van af spat.)

Citaat:

1) In jouw levensstijl is dat waar, de mens als grootste vervuiler. En jij bent ook niet echt gemotiveerd om daar iets aan te doen.
Ik betreur dat.
Maar jij projecteert: 'iedereen doet zoals ik, dus is het onzinnig om die mensen niet weg te sturen'.
Gelukkig doet niet iedereen zoals jij.

2)... als gezegd: ik schetste een dilemma.
Mensen met wat gemakkelijk geneuzel maar dood laten gaan - ik vind het wat.
Want het woord 'asielzoeker' is in sommige oren synoniem met profiteur.

Maar het gaat om mensen die vervolging, marteling en dood te vrezen hebben.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 02-12-23 11:10, in het totaal 1 keer bewerkt