Oorlog Israël

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Re: Oorlog Israël

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 18:16

... de VN in haar eentje gaat dit conflict/ de oorlog niet stoppen.

Maar stel dat de heer Biden de heer Netanyahu zo ver krijgt
(om een internationale groep mensen verantwoordelijk te laten zijn voor Gaza)
kan na verloop van tijd de VN het overnemen.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 18:22

Ja maar ik vind dat persoonlijk gewoon niet de oplossing. Het grotendeel van het land is al van de Palestijnen afgenomen. Om het dan door te geven naar een andere internationale organisatie is toch helemaal niet eerlijk, althans, zo zie ik het zelf. :)

Als je dan Netanyahu en co kunt overhalen om zich terug te trekken, waarom zijn dan grotendeels de Westerse leiders degene die wel even bepalen wie het overneemt? Het ìs ons land niet.

Uiteraard staat het iedereen hier vrij om daar anders over te denken natuurlijk.

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 19:16

De oplossing is sowieso lastig..
Wat mij betreft neemt een internationale samenwerking heel Israël, Gaza en de Westelijke Jordaanoever over.
Ik vind het sowieso belagelijk dat er twee rechtsysteem langs elkaar heen leven, eentje voor joden en eentje voor niet joden. Maak er één grote democratie van en laat de mensen samen beslissen.

Afbeelding

Ben wel benieuwd naar dit onderzoek.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 19:25

princequillo schreef:
Ja maar ik vind dat persoonlijk gewoon niet de oplossing. Het grotendeel van het land is al van de Palestijnen afgenomen. Om het dan door te geven naar een andere internationale organisatie is toch helemaal niet eerlijk, althans, zo zie ik het zelf. :)

Als je dan Netanyahu en co kunt overhalen om zich terug te trekken, waarom zijn dan grotendeels de Westerse leiders degene die wel even bepalen wie het overneemt? Het ìs ons land niet.

Uiteraard staat het iedereen hier vrij om daar anders over te denken natuurlijk.

Nee ik vind het ook geen oplossing. Westelijke Jordaanoever en Gaza moet gewoon aan de Palestijnen worden gegeven.
Internationale gemeenschap kan hooguit helpen met opbouwen van het land en democratisch bestuur.

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 20:34

Nikass schreef:
princequillo schreef:

Nee ik vind het ook geen oplossing. Westelijke Jordaanoever en Gaza moet gewoon aan de Palestijnen worden gegeven.
Internationale gemeenschap kan hooguit helpen met opbouwen van het land en democratisch bestuur.

Internationale gemeenschap zou bescherming moeten bieden tegen de wandaden van Israël... Denk dat het heel naïef is om aan te nemen dat Israël zich ooit zomaar weer aan de grenzen zal gaan houden.

Al denk ik dat een internationale macht daar ook niet veilig is, als je kijkt hoeveel VN doden er nu al zijn, als je kijkt naar de journalisten die al vermoord zijn, als je verder terug kijkt naar het verleden. Britse en Amerikaanse soldaten zijn daar ook niet veilig.

Afbeelding
https://www.france24.com/en/live-news/2 ... ed-in-gaza

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 20:48

Was net op tv dat zwerfhonden aan de lichamen beginnen te vreten in Gaza...
Te ranzig en echt mensonterende taferelen daar

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 20:54

princequillo schreef:

... ik zit te denken aan een soort van 'overgangsregering' door de VN,
terwijl er werk gemaakt wordt van een politieke oplossing.

Ik geef grif toe dat het hoofdkwartier van de VN in New York staat,
maar het is geen westerse organisatie pur sang.

En veel oneerlijker dan oorlog kan het niet worden.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 22:00

FiveSports schreef:
Internationale gemeenschap zou bescherming moeten bieden tegen de wandaden van Israël... Denk dat het heel naïef is om aan te nemen dat Israël zich ooit zomaar weer aan de grenzen zal gaan houden.

Al denk ik dat een internationale macht daar ook niet veilig is, als je kijkt hoeveel VN doden er nu al zijn, als je kijkt naar de journalisten die al vermoord zijn, als je verder terug kijkt naar het verleden. Britse en Amerikaanse soldaten zijn daar ook niet veilig.

[ [url=m/h35Z3k.jpg]Image[/url] ]
https://www.france24.com/en/live-news/2 ... ed-in-gaza

Dat heb ik inderdaad ook gelezen, VN maar ook andere humanitaire hulp. Ik vind het echt onwijs dapper van deze mensen dat zij tóch de handen uit de mouwen steken ondanks dat ook hun leven in gevaar is.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 22:08

Afbeelding

Zo treurig dit. Hoe onmachtig zullen die ouders zich voelen.. ;(

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 22:12

En dan delen mensen filmpjes van Israëlische soldaten die achtergelaten honden meenemen om te laten zien hoe goed en liefhebbend ze bezig zijn...

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 07:57

https://ccrjustice.org/stop-the-genocid ... kOlyVJQ44M

Een groep Palestijnen uit Gaza en de VS spannen een rechtszaak in om de Amerikaanse steun aan Israël stop te zetten. De link komt trouwens vanop een FB pagina "Jews for Palestinian Right of Return", die zijn duidelijk erg actief en voeren veel pro-Palestijnse acties.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 12:50

Oh dat klinkt interessant, maar binnen welk rechtsysteem dan?

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 12:54

Ik geloof de Amerikaanse? Ze klagen de VS aan geloof ik.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 12:57

Kan het ook bij het Internationaal Strafhof?
Ik heb niet zoveel vertrouwen in het Amerikaanse rechtssysteem :=

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 13:14

De VS erkent het strafhof niet, dus nee. Los daarvan is het IS bedoeld voor vervolging van oorlogscriminelen e.d., niet voor dit soort zaken.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 13:45

Zelf verwacht ik ook niet dat het iets concreets gaat opleveren maar wie weet verbaast het me. Goed dat ze een poging doen in ieder geval wel.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 13:51

Exitium schreef:
De VS erkent het strafhof niet, dus nee. Los daarvan is het IS bedoeld voor vervolging van oorlogscriminelen e.d., niet voor dit soort zaken.

Ja dat is natuurlijk zo. Maar als Amerikaanse rechters, veelal aangesteld door Trump, uitspraken moeten doen over Amerikaans overheidsbeleid, dan verwacht ik daar niet veel van.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 16:34

Zucht, waar dienen al die internationale instellingen eigenlijk voor, als ze niet erkend en/of niet gerespecteerd worden? Straks keren we terug naar de wijze van oorlog voeren uit de middeleeuwen. We komen al aardig in de buurt, alleen zijn de wapens nu iets gruwelijker.

En dat boek "Mein Kampf" in die kinderkamer? Misschien begon de israelische bevolking ook medelijden te krijgen met de Palestijnse kinderen, en nu kunnen ze weer argumenteren: het waren nazi's in opleiding, die mogen dood.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 18:16

Ik denk wel dat zoiets de boodschap is, hwn. Vooral nu de emoties al zo hoog zitten bij iedereen.

Wel heb ik iets gehoord over dat er nu iets is ingediend in Israël over Netanyahu? Ik heb eigenlijk de details alweer een beetje weggestopt, want ik hoorde het voor therapie... Maar volgens mij zijn er nu wel meerdere bewegingen in Israël die wel graag van hem af willen geloof ik? Ik zal even kijken of ik daar iets over kan vinden.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 18:57

Dat had ik in het begin al eens in dit topic vermeld. Er waren even voor 7 okt best wat demonstraties tegen netanjahu omdat er wetten gewijzigd gingen worden. Men ging weer terug naar het jaar kruik zeg maar.
Vrouwen geen rechten enz..

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 19:18

https://www.ad.nl/binnenland/kort-gedin ... a60f5f9b1/

Deze organisaties ondernemen actie. Ik vind dat - ondanks dat het betreurenswaardig is dat het nodig is - heel positief! Ik ben blij als Nederland verantwoording moet afleggen, en gedwongen wordt om een andere houding jegens het conflict aan te nemen.

Mensen die iets willen doen voor de Palestijnen kunnen denk ik dit soort organisaties steunen. Dan kun je toch een klein beetje bijdragen aan gerechtigheid.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 19:21

Ik vind het echt erg het idee dat mijn belastinggeld ongevraagd gebruikt word om wapentuig aan Israel ( of welk land ook) te leveren!
Ik eigenlijk mede schuld ben aan de dood van zo veel onschuldige mensen.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 19:22

Popstra schreef:
Dat had ik in het begin al eens in dit topic vermeld. Er waren even voor 7 okt best wat demonstraties tegen netanjahu omdat er wetten gewijzigd gingen worden. Men ging weer terug naar het jaar kruik zeg maar.

Nee dit gaat echt om een legale actie. En dan specifiek over de oorlog.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 19:37

Popstra schreef:

Afbraak van de democratie door het inperken van de macht van het Hooggerechtshof.

Israël heeft geen 'twee kamers systeem' zoals wij, waarbij de Eerste Kamer een ondeugdelijke wet kan 'terugsturen' of wegstemmen.
Die functie had (verleden tijd) het Hooggerechtshof min of meer, maar dat is afgeschaft.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 19:57

Ja dat. Ze hebben geen grondwet zoals hier