Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Paardenfan25

Re: Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 14:21

Als het echt meer dan 0,80 cent scheelt wel ja. Nu tank in bij Makro onderweg. Scheelt 0,30.
Ik rijd dan ook 1000 km per week. Km vergoeding 0,19. En ik houd idd rekening met gemak. Ga niet eindeloos omrijden

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 14:24

DuoPenotti schreef:
de eerste klik die ik tegen kom geeft een ander beeld, verder niet verder gezocht hoor.

Maar ook dat schip dat paar weken terug gezonken is daar was zover ik weet ook een spontaan brandende elektrische auto de oorzaak.

https://www.autovisie.nl/nieuws/nog-gee ... sche-auto/

De elektrische auto's waren niet de oorzaak bij de brand in de Felicity Ace, de echte oorzaak is nooit gevonden/bewezen. Het probleem met de elektrische auto's was dat ze minder makkelijk te blussen zijn.
Scheepsbranden gebeuren vrij vaak. Via google: "Zo ging het in 2019 om een recordaantal van veertig ladinggerelateerde brandincidenten aan boord van een schip. In 2020 waren er zelfs tien scheepsbranden waarbij het schip totaal verloren ging, het hoogste aantal sinds 2016."
"Vrachtschepen zijn volgens de verzekeraar goed voor 40 procent van de totale scheepsverliezen in de afgelopen tien jaar. Van de 876 schepen die verloren gingen, betrof het 348 keer een vrachtschip. Passagiers- en cruiseschepen zijn goed voor minder dan 10 procent. Van deze schepen gingen er 69 verloren in het afgelopen decennium."
En natuurlijk geven mensen graag de schuld aan EV's, net zoals die parkeergarage enkele jaren geleden. Dat zou door een elektrische auto komen en werd massaal gedeeld.. totdat bleek dat een oude diesel de oorzaak was van de brand. Toen was het ineens geen interessant nieuws meer :+

De link die je deelt is 3 jaar oud en is vooral gebaseerd op speculaties.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 16:06

chevax schreef:
Even serieus: wie van jullie doet dit nu echt? Met jerrycans enzo heen en weer rijden? Ik vind het ook allemaal erg vervelend dat het duurder wordt, maar voor mij valt dit in de categorie stoppen met roken: mensen berekenen "als ik stop met roken, hou ik zoveel meer over". In de praktijk heb ik nog niet meegemaakt dat iemand echt dat bedrag overhoudt. Ik vind het ook allemaal heel erg, ik let in de supermarkt iets beter op, maar hamsteren, naar België rijden (en het kan vanaf hier ook makkelijk) voor brandstof of zelf brood bakken, ik heb helemaal geen puf naast mn dagelijkse dingen om dat allemaal zo te regelen. Doen jullie dat nu echt?

Nee, dat doe ik niet. Maar voor mij is het ook nog niet nodig. Niemand vind de prijsverhoging natuurlijk leuk, maar ik kan het gelukkig nog steeds goed betalen. Ik leef dan ook gewoon zoals anders. Zo lang het kan. Ik heb echt wel een aantal keer in mijn leven heel zuinig moeten zijn en dat was ook prima. Ook dat kan ik wel. Maar nu is dat niet nodig. Dus ik kijk hier in de buurt naar welke pomp het goedkoopste is en tank dan gewoon vol.

tokedri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 18:45

karuna schreef:
Ik heb weer 15 kilo bloem op voorraad en de benodigde gist, ik kan voorlopig vooruit met brood en pasta. Maar ik kreeg een foto van een simpel brood in de supermarkt. 2,55 -O-

Gewoon besteld bij ah vandaag, heel bruin 99 cent

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 19:49

Maar niet elk goedkoop brood is ook echt lekker. Zelf gebakken vind ik wel lekker vaak (al lukt bewaren niet goed)

Ik heb bijvoorbeeld wel het goedkoopste brood voor tosti's en een goedkoper brood voor normaal boterhammen eten. Maar bij soep of bij hapjes heb ik liever lekkerder brood en dat wordt wel snel duurder. Ik ga dat voorlopig dus zelf maken ipv kopen zoals normaal.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 19:58

Bewaren van (zelf gebakken) brood gaat uitstekend in de vriezer. Wel eerst plakken snijden, bevroren wil dat nl niet zo goed.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 20:00

tamary schreef:
Bewaren van (zelf gebakken) brood gaat uitstekend in de vriezer. Wel eerst plakken snijden, bevroren wil dat nl niet zo goed.

En met ontdooien is het gewoon goed? In de magnetron of ernaast?

Sorry, off topic, maar weggooien is zo zonde en alleen eet ik het niet snel genoeg op :')

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 20:05

Ernaast rustig ontdooien. Ik maak broodjes ipv brood. Sneller gaar ivm kleiner oppervlak en ik hoef niet te snijden vooraf.

Goedkoper brood is er wel maar met mijn allergie mag ik die niet hebben. Ik bak weer zelf nu

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 20:06

Hier gaat alle brood in de vriezer en we pakken er uit wat we nodig hebben.

Wel vind ik dat goedkoper brood dan minder lekker is dan duurder brood. Zeker als dat dan enkele uren daarna pas gegeten word.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 20:10

Ik smeer er wat beleg op of boter voor onder het beleg en dan is het is 5-10 min ontdooit. Brood met kaas er in gebakken gaat even de oven in. Brood dat bij een avondmaaltijd gaat op de deksel van de pan. Magnetron zeker niet, daar wordt het zacht in. En anders bevroren de lunchtrommel in voor de lunch gaat ook goed. Nu bak ik via no-knead methode en redelijk nat deeg helpt met goed houden (ook andere kant op naar kneiter hard), maar eigenlijk altijd gesneden de vriezer in ivm flexibiliteit, want vaak heb ik meerdere broden liggen van gewoon tot kruiden & kaas tot rozijnen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 15:33

Hoe gaan NL en BE om met de grote toestroom van Oekrainse kinderen in het basisonderwijs?
Ik las dat het bij ons al best lastig is in sommige regio‘s en dat ze willen kijken of ze ook leerpersoneel uit Oekraine kunnen koppelen aan de scholen.
Met het leraren tekort overal is ineens een paar duizend kinderen erbij inderdaad niet simpel waarschijnlijk.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 15:37

Ik las op twitter dat er 25.000 Oekrainse kinderen leerplichtig xullen zijn in Nederland. De PO raad ziet het somber in maar de minister van Onderwijs (geen idee wie dat is nu) ziet geen enkel probleem -O-
Bron Volkskrant achter betaalmuur dus ik heb het artikel niet kunnen lezen

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 15:40

Ik las straks op de nos (denk ik, kan het even niet terugvinden) dat er nu 12.000 Oekraïense vluchtelingen in Nederland zijn en er plek is voor 20.000, dus 25.000 kinderen lijkt me wat sterk.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 15:44

20.000 vluchtelingen is wel heel weinig, dat lijkt me een stevige onderschatting.
Bij ons wordt al met een worst-case richting 250.000 tot eind van het jaar gerekend en we hebben de helft van de populatie van NL.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 15:45

Dat is de eerste lading waar z.s.m. plek voor gecreëerd moest worden. Als je uitgaat van wat enige tijd geleden gezegd werd, dat zo'n 4.000.000 Oekraïners zullen vluchten, en je zou die naar rato over de EU verdelen, dan komt dat voor Nederland neer op zo'n 150.000 vluchtelingen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 16:13

De eerste kinderen gaan naar school maar gaat met handen en voeten werk wegens taalprobleem. En de klassen zijn al vol en tekort aan onderwijzend personeel zal ook niet helpen.
Nog geen concrete voorstellen gezien hoe en wat ze gaan doen.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 16:25

Ze kunnen beter les krijgen van Oekrainse gevluchte leraressen lijkt me.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 16:27

elnienjo schreef:

De kans dat ze niet binnen korte tijd terug kunnen is redelijk groot, beter leren de kinderen dan dus ook Nederlands (en/of engels).

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 16:54

Sizzle schreef:
Hoe gaan NL en BE om met de grote toestroom van Oekrainse kinderen in het basisonderwijs?
Ik las dat het bij ons al best lastig is in sommige regio‘s en dat ze willen kijken of ze ook leerpersoneel uit Oekraine kunnen koppelen aan de scholen.
Met het leraren tekort overal is ineens een paar duizend kinderen erbij inderdaad niet simpel waarschijnlijk.

Zag daar laatst een item over in volgens mij het nos journaal, daar ging het over een school die in een mum van tijd een klas vol Oekraïense vluchtelingen had. Zij hebben hulp van een tolk en de moeders mochten erbij blijven.
Het leek wat kunst en vliegwerk maar van wat ik begreep liep het goed. Nu heeft die school de mazzel dat ze voldoende capaciteit hadden, dit zal natuurlijk niet overal zo zijn.

Als ik vanuit mijzelf spreek (werkzaam in het onderwijs) geen dag is hetzelfde, laat staan een schooljaar. Aan elk ‘probleem’ is het (ons in elk geval) gelukt een mauw te passen. Tuurlijk kom je op momenten dat je moet roeien met de riemen die je hebt en de werkdruk is al hoog. Maar ik geef met liefde iedereen les, ook als daar een taalbarriëre tussen zit.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 17:01

Blue_Eyes schreef:
Ik las straks op de nos (denk ik, kan het even niet terugvinden) dat er nu 12.000 Oekraïense vluchtelingen in Nederland zijn en er plek is voor 20.000, dus 25.000 kinderen lijkt me wat sterk.

Afbeelding

ik ben slecht met getallen, maar dit las ik echt op Twitter

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 17:02

Poosje81 schreef:
elnienjo schreef:

De kans dat ze niet binnen korte tijd terug kunnen is redelijk groot, beter leren de kinderen dan dus ook Nederlands (en/of engels).

Engels is zeker nuttig, maar gaat dit niet ten koste van de rest van de klas als ze structureel veel aandacht aan een paar niet Nederlands sprekende kinderen moeten geven?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 17:03

Nee hoor, die krijgen toch ook Engelse les.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 17:04

Morrie schreef:
Blue_Eyes schreef:

[ [url=m/EQ3OQZ.png]Afbeelding[/url] ]

ik ben slecht met getallen, maar dit las ik echt op Twitter

Ik denk dat de onderwijsraad daar wat beter zicht op heeft.

Ik weet niet wat verstandig is, eigen klassen, denk ik...

bigone schreef:

In Oekraïne? Nauwelijks.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 17:07

bigone schreef:

Het gaat toch niet alleen om taalles? De uitmuntende leerlingen zullen er wellicht weinig last van hebben maar de leerlingen die meer uitleg nodig hebben zullen wellicht nog slechter gaan presenteren omdat de lerareren meer aandacht aan de vluchteling kwijt zijn. Ze centreren en door Oekrainers en wellicht stagiaires les laten geven lijkt me minder verstorend.

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 17:09

elnienjo schreef:
bigone schreef:

Het gaat toch niet alleen om taalles? De uitmuntende leerlingen zullen er wellicht weinig last van hebben maar de leerlingen die meer uitleg nodig hebben zullen wellicht nog slechter gaan presenteren omdat de lerareren meer aandacht aan de vluchteling kwijt zijn. Ze centreren en door Oekrainers en wellicht stagiaires les laten geven lijkt me minder verstorend.

Een leraar is prima in staat te differentiëren in de les. Dwz dat de gemiddelde leraar de uitleg echt wel in het Nederlands en Engels kan geven. Goed, ideaal is anders maar het lijkt me niet een kwestie die het onderwijs vleugellam zou maken.