Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 09:25

@MizzMontana

We zitten in een crisis en het is van belang dat er zo snel mogelijk een nieuwe regering komt. D66 heeft niet mijn stem gekregen, maar persoonlijk vind ik Kaag wel geschikt als MP als Rutte het niet gaat worden. Ik heb zo ook geen idee wie anders van de VVD geschikt zou zijn?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 09:27

Is er bekend hoe lang Rutte ongeveer met de verkenners heeft gesproken? Eenmalig een kwartier is qua onthouden ook compleet anders dan over meerdere dagen verspreid 6 uur (om de uitersten te nemen).

Als ik een aantal uur met mensen heb gesproken en ergens in die tijd 1 minuut het over een onderwerp heb gehad, dan weet ik dat soms ook niet meer. Zeker niet als ik nog half aan het bijtanken ben van een pittige periode (verkiezingen) en ook nog andere dingen aan mijn hoofd heb (covid19), buiten uiteraard de formatie, nog los van dit gesprek.

De gesprekken waren immers maar een paar dagen na de verkiezingen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 09:28

nps schreef:
MizzMontana schreef:
Hoe zie je dat dan? Kaag is nu toch ook al veel vertrouwen kwijt? Er werd nog al op gehamerd gisteren dat ze het door haar genoemde “nieuwe leiderschap” nu al niet waar kan maken.

Echt? Door wie, waar?

Kijk en dit gebeurt er voordurend. Rutte blundert, komt er met een kras van af en op de een of ander manier lukt het om de ander te beschadigen. Kaag had hier 0,0 mee te maken, dus is zoooo bizar.
Dat is de stok zoeken om de hond mee te slaan en dat is niet OK.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 09:30

Feit is dat een verkenner maar 1 ding moet doen, aanhoren van de fractievoorzitters wat ze willen. En dat hebben ze niet gedaan. Valt mij wel op dat Jesse Klaver heel graag mee wil regeren en hij aangeeft dat PvDD wat hem betreft er niet in hoeft, die linksen wilden toch een blok vormen? Daar is dus ook niets van waar terwijl dat wel in aanloop naar de verkiezingen werd gezegd. Maar Rutte heeft het overleefd en het baart mij vooral zorgen hoe dit zijn weerslag heeft op de Corona maatregelen, ongetwijfeld zullen er mensen zijn die nu echt de middelvinger opsteken en gewoon hun gang gaan.

Ann

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 09:33

De mensen die dit als excuus gaan gebruiken om zich (nog) minder aan de maatregels te houden, waren dat sowieso al van plan denk ik.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 09:34

Janneke2 schreef:
Daar zeg je eens wat : toen de Koning (v) nog verkenster was, waren dit soort zaken geheim.
En het was met name D66 die vond 'dat we dit als parlement zelf wel kunnen'.
Dus tja, je zei iets tegen de Koningin en het bleef geheim,
je zegt iets tegen de verkenners (die werken in opdracht van de Kamer) en hoepla, de Kamer vraagt alle stukken op.
Nu wordt gevraagd om 'een verkenner met afstand tot de actieve politiek'.

Ja ik schreef bewust Koningin (Beatrix toentertijd) omdat ik niet weet of Alex het ooit wel heeft gedaan eigenlijk.. Ik hoorde gister dat die verkennende gesprekken voorheen door de Koning/Koningin werden gedaan maar Alexander is er toen mee gestopt (of moest stoppen of iets, geen idee) :D

Maar daarmee wil ik zeggen dat ze nu HEEL druk doen over iets wat 'toevallig' openbaar is geworden, maar niemand weet wat er in ALLE jaren hiervoor in die kamertjes besproken is. Misschien was dat nog veel smeriger en valser..
Er is ook een aantal keren gezegd dat er een soort van vertrouwelijke gesprekken mogelijk moeten blijven, zodat mensen vrijuit kunnen spreken. Moet dat dan allemaal nu opgeheven worden?

Ik vond het best wel een soort van naief dat men lijkt te denken dat er nooit wat oneerlijks/achterbaks besproken is in het verleden... :')

Wat ik gisteren van het verhaal van Ollongren begreep is dat er in 2 dagen 17 gesprekken zijn gevoerd en dat zij lastig alle details van die 17 gesprekken kon onthouden. Daarbij had zij daarna geen inzicht meer in de 'officiele' aantekeningen en kon niets nalezen, en was ze vnl bezig met het regelen van zaken rondom haar Coronamelding.

Mizora: wat jij schets is ongeveer wat er gisteren gezegd werd.
maar ik heb nu geleerd dat er veel mensen zijn met een onfeilbaar geheugen, ook als zij in een roerige tijd 17 gesprekken over allerlei onderwerpen hebben gevoerd, met verschillende mensen.

Citaat:
Ik ben stiekem wel benieuwd hoe het koningshuis tegen de ze soap aankijkt
Ik ben daar helemaal niet 'stiekem' benieuwd naar. Als dit soort gesprekken dús openbaar worden, dan kan het hele verleden ook wel openbaar worden gemaakt. Kom maar door met die notities...

En Pien, het was wel haar verkenster ...

Citaat:
En dat hebben ze niet gedaan

Hoezo hebben ze dat niet gedaan?
Laatst bijgewerkt door Cer op 02-04-21 09:36, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 09:34

Ann schreef:
De mensen die dit als excuus gaan gebruiken om zich (nog) minder aan de maatregels te houden, waren dat sowieso al van plan denk ik.

Klopt maar iedereen die de regels aan zijn laars lapt is er op dit moment nog één teveel.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 09:37

Het was in het debat rond een uur of 17:30, ik was eten aan het koken en er werd meermaals gevraagd of ze nog wel samen kon werken met Rutte. Steeds bleef ze maar om de hete brij heen draaien in haar antwoord.

Echt leiderschap tonen door Kaag nu zou zijn dat ze zegt: ik ga niet samenwerken met Rutte/VVD, maar dat zegt ze niet omdat ze weet dat dat niet gaat lukken.

En laten we wel wezen, dit is net zo goed een blamage voor D66, hoezo heeft Ollongren deze nota niet van tevoren doorgelezen en gezien dat daar iets over Omtzigt op staat? Hoezo heeft zij namens D66 niet van tevoren gezegd: dit kan echt niet?

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 09:39

Ann schreef:
@MizzMontana

We zitten in een crisis en het is van belang dat er zo snel mogelijk een nieuwe regering komt. D66 heeft niet mijn stem gekregen, maar persoonlijk vind ik Kaag wel geschikt als MP als Rutte het niet gaat worden. Ik heb zo ook geen idee wie anders van de VVD geschikt zou zijn?

Puntje bij paaltje hebben er ook gewoon vreselijk veel mensen op Rutte gestemd. En het was ook niet zo dat ie eerder hartstikke open en transparant was. Dat kan en mag je ook niet ineens van tafel vegen.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 09:41

@MM
Iedereen is nu alles aan het laten bezinken en ik verwacht na het Paasweekend eigenlijk nieuwe ontwikkelingen over wel/niet willen samenwerken.

Mee eens, nps.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 09:45

MizzMontana schreef:
Het was in het debat rond een uur of 17:30, ik was eten aan het koken en er werd meermaals gevraagd of ze nog wel samen kon werken met Rutte. Steeds bleef ze maar om de hete brij heen draaien in haar antwoord.

Echt leiderschap tonen door Kaag nu zou zijn dat ze zegt: ik ga niet samenwerken met Rutte/VVD, maar dat zegt ze niet omdat ze weet dat dat niet gaat lukken.

En laten we wel wezen, dit is net zo goed een blamage voor D66, hoezo heeft Ollongren deze nota niet van tevoren doorgelezen en gezien dat daar iets over Omtzigt op staat? Hoezo heeft zij namens D66 niet van tevoren gezegd: dit kan echt niet?

Ollongren heeft met een notitie waarvan niemand echt weet wat ie betekent over straat gelopen.

Hoezo is het aan jou te bepalen wat "Echt leiderschap" is? Ik vind dit absoluut geen blamage en dat Kaag zich vooral als een verbinder ipv een schreeuwerd profileert. En ik denk dat dat een uitstekende eigenschap is voor een leider.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 09:47

Ann schreef:
@MizzMontana

Daar ben ik wel met je eens, na het vertrek van Dijkhof is er niet echt een duidelijke tweede man/vrouw naar voren geschoven door de VVD.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 09:53

Kaag maakt zeker een grote kans om MP te worden. Ze heeft gisteren laten zien dat ze het politieke spel heel goed beheert. Lange tijd was ze opvallend afwezig. Daarna doom ze regelmatig op op foto's samen met kopstukken die later haar motie van afkeuring steunden. Ook kwam ze samen met deze mensen te laat opdraven in de kamer. Ze heeft gisteravond laten zien een geduchte concurrent voor Rutte te zijn en tevens een geslepen politica.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 09:54

NPS, hoe kwalijk is dat dan, een notitie waar je niets vanaf weet? Een slap excuus vind ik het. Zij is toch naar voren geschoven om iets van de verkenning af te weten? Lees je dan in voordat je aan een gesprek begint zou ik zeggen.

Wie ben ik om te zeggen wat goed leiderschap is? Iemand die geen VVD en geen D66 stemt en het naar voren schuiven en van Kaag in deze situatie een voortzetting vind van meer van hetzelfde.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 09:55

MizzMontana schreef:
Ann schreef:
@MizzMontana

Daar ben ik wel met je eens, na het vertrek van Dijkhof is er niet echt een duidelijke tweede man/vrouw naar voren geschoven door de VVD.

Ik ben wel benieuwd wat ze binnen de VVD nu gaan doen. Zoals al gezegd, Rutte zit nu echt wel op zijn houdbaarheidsdatum (is er voor sommigen al ver overheen) dus de komende vier jaar zal er denk ik hard gewerkt worden aan het klaarstomen van een opvolger.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 09:56

Loretta schreef:
De grote winnaar van deze slag is Kaag. Ik heb met verbazing zitten kijken hoe zij met Hoekstra en nog een paar pas veel later in de kamer op kwam draven en vervolgens deze motie van afkeuring indiende. Uiteraard begeleid met een hoop dure woorden met haar bijpassend bekakte accent. Toen werd duidelijk waarom zij met een hoop anderen veel te laat in de kamer arriveerden. Rutte is voor eventjes gered. Maar het belooft nog wat te worden de komende tijd. Nu hebben we twee van die typische machtspolitici.

In dit fragment is wat te zien over de achtergrond van Kaag, komt op mij wat minder bekakt over dan je zou denken:
https://www.maxvandaag.nl/videos-fragme ... g-van-d66/

Wat betreft de geheime ochtend-informant van Rutte en de magiër die "Omtzigt, positie elders" op de aantekeningen heeft gezet; dit lijkt me 1 en dezelfde persoon en mijn geld is op de ambtenaar van de verkenners-commissie, tevens ambtenaar van algemene zaken. Zeer waarschijnlijk kent hij de mening van Rutte over Omtzigt, hebben ze deze "positie elders" samen besproken en is deze wens/eis zo op dat papier terecht gekomen.
.....maar dat is mijn gok.

Verder vind ik de plakkerigheid van Rutte aardig Trumpiaans over komen :=

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 10:00

Ik ben benieuwd of die ambtenaar nog gevonden wordt.. Dat bureau van de verkenners is niet zo groot, dus zo moeilijk moet dat niet zijn :+

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 10:00

Ik hoop dat Rutte zelf besluit zijn ontslag in te dienen. En dat heeft niet mijn persoonlijke voorkeur, maar zou wel het beste zijn voor het land. Een samenwerking gaat nu niet meer lukken en het zou zonde zijn om nog maanden bezig te zijn om een kabinet te vormen die vervolgens waarschijnlijk na een jaar weer valt.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 10:01

Natuurlijk wordt Kaag geen MP. D66 is sinds gisteren toch niet opeens de grootste partij geworden in de tweede kamer? Als Rutte niet verder gaat als MP, dan schuift de VVD echt wel iemand anders naar voren om MP te worden en dat is niet Kaag. Waarom zou de VVD de premiersbonus, die ze als grootste partij hebben weggeven? Het idee dat Kaag een kans heeft is gewoon onrealistisch wensdromen.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 10:10

Karl66, wat gaat er nu gebeuren denk je?

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 10:12

Nou Karl dat weet ik zo nog niet. Heb nog nooit iemand anders uit de VVD gehoord over MP worden dan Mark zelf. Zou niet weten wie daar genoeg voor in zijn mars heeft.
Dat Kaag een vrij gewilde MP is is inmiddels wel duidelijk. Ik hoor in ieder geval genoeg positief geluid daarover.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 10:15

Karl66 schreef:
Natuurlijk wordt Kaag geen MP. D66 is sinds gisteren toch niet opeens de grootste partij geworden in de tweede kamer? Als Rutte niet verder gaat als MP, dan schuift de VVD echt wel iemand anders naar voren om MP te worden en dat is niet Kaag. Waarom zou de VVD de premiersbonus, die ze als grootste partij hebben weggeven? Het idee dat Kaag een kans heeft is gewoon onrealistisch wensdromen.

Kaag MP is niet bepaald mijn wens. Maar ze speelt het spel minstens zo sluw als Rutte. Daarnaast zal de VVD nu heel wat water bij de wijn moeten doen. Oke, misschien dat de VVD een MP levert. Maar die zal dan heel wat minder in de melk te brokkelen hebben dan Rutte de afgelopen jaren. Wat dan op zich wel weer positief is. Met Kaag die achter de schermen aan de touwtjes trekt. Veel zal er niet veranderen want D66 is al bijna net zo neo liberaal als de VVD. Hoe dit zich zal gaan ontwikkelen zal de komende tijd zal nog spannend worden. Er kan van alles gebeuren. Maar voor mij staat wel vast dat we nu met 2 machtspolitici zitten. Kaag vs Rutte.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 10:22

Mijn verwachting is dat alles na een paar weken of maanden vastloopt en er uiteindelijk nieuwe verkiezingen komen met zetelverlies voor o.a. de VVD en D66 en winst voor sommige linkse partijen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 10:23

Citaat:
Valt mij wel op dat Jesse Klaver heel graag mee wil regeren en hij aangeeft dat PvDD wat hem betreft er niet in hoeft, die linksen wilden toch een blok vormen? Daar is dus ook niets van waar terwijl dat wel in aanloop naar de verkiezingen werd gezegd.

Hmmmm.
De linkse samenwerking ging over drie partijen : PvdA, GL en SP.

Je kunt allerlei andere partijen zoals CU, D66, Denk of idd PvdD ook tot links rekenen, -
maar kom mij niet aanzetten met geroep van 'daar is ook al niets van waar'.

En afdeling correct citeren: ik heb gelezen dat Klaver stelde 'dat het voor de PvdD niet snel genoeg is'.
(Dat kan de simpele onderhandelingskwestie zijn, dat de PvdD honderd procent van de benodigde maatregelen vraagt, en dat GL met de eis van de PvdD het kabinet in kan met het compromis van 75% van de benodigde maatregelen.)

Dat GL graag wil regeren vond ik niet opvallend. Dat is zo en dat is ook uitgebreid in de campagne ter sprake gekomen.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 10:25

Ann schreef:
Mijn verwachting is dat alles na een paar weken of maanden vastloopt en er uiteindelijk nieuwe verkiezingen komen met zetelverlies voor o.a. de VVD en D66 en winst voor sommige linkse partijen.

Dat, of Mark weet het zo te draaien dat hij toch premier wordt (het zou me niet verbazen), maar ligt vervolgens onder zo'n enorm vergrootglas dat zijn kabinet binnen de kortste keren omvalt.