Demonstratie op de Dam

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mysa
correspondent/vertaler

Re: Demonstratie op de Dam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 18:03

Nou, boeit mij persoonlijk weinig hoe zo'n markt heet. Wintermarkt vind ik eigenlijk nog wel leuker. En kerst is eigenlijk toch echt een christelijk feest. Zoveel mensen zijn niet christelijk (meer).

LynnepinnyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 18:06

mysa schreef:
Nou, boeit mij persoonlijk weinig hoe zo'n markt heet. Wintermarkt vind ik eigenlijk nog wel leuker. En kerst is eigenlijk toch echt een christelijk feest. Zoveel mensen zijn niet christelijk (meer).

Zo voel ik dat ook. Boeien, zo lang het er nog maar leuk is :+

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 18:08

Knudd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 18:13

V_Naomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 18:14

Lynnepinny schreef:
mysa schreef:

Zo voel ik dat ook. Boeien, zo lang het er nog maar leuk is :+

Da's weer mooi met 2 maten meten dit. Dus wij moeten het maar gewoon okee vinden dat zelfs de benamingen van onze feestdagen niet meer 'openbaar' gebruikt mogen worden, omdat het die van andere religies tegen de borst stoot, maar moeten andersom wel hun geloof volledig accepteren en respecteren? Hoe krom is dat?? Voor mij maakt het wel wat uit, kerst heeft een grote emotionele waarde voor mij en dat ik dat niet eens zo mag benoemen met de kerstmarkt vind ik ronduit degoutant.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 18:14

bigone schreef:
En waar waren de klasgenootjes op de basisschool, je verteld er over maar had er ook wat aan kunnen doen .

Ok, als je dat vindt: waar zijn wij dan? Wij, de 'klasgenoten'? Wat kunnen wij doen dat discriminatie vermindert? Want hier, in dit topic, ter plekke, is heel veel aan de gang, met behoorlijk wat onrecht. Daar kun je je tegen uitspreken, en ik heb het je nog niet zien doen.

Je spreekt nu mij aan, heel dapper, over iets dat meer dan 30 jaar terug is gebeurd (zonder interesse wat er werkelijk gebeurd is trouwens, je gaat meteen door naar het verwijt, zonder de context zelfs maar te willen kennen) maar ik zie jou hier in dit topic niemand aanspreken op vooroordelen ofzo. De verontwaardiging gaat vaak maar 1 kant op.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 18:16

Danique_G schreef:
V_Naomi schreef:
Strafbaar is het niet nee, maar hier in België is er afgelopen kerst beslist dat de kerstmarkten niet meer zo mogen noemen, nee dat moet 'wintermarkt of winterland' of iets in die trant zijn, maar geen 'kerst' want dat stoot mensen met een ander geloof tegen de borst. Wel, dat stoot mij verd*mme heel hard tegen de borst! Kerst is kerst, en die markten zijn kerstmarkten, punt uit! Moeten we dan maar alles aan 'onze' kant laten verdringen?? En dan schrikken ze ervan dat je je respect voor 'hen' verliest.. 8)7 -:(-

Wat is de precieze motivatie erachter en van wie komt dit uit?

De motivatie is puur commercieel. Een wintermarkt kan je langer laten staan, kerstmarkt na kerst klinkt nogal raar.
Zelfde kraampjes, zelfde mensen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 18:20

Er was, zoals meestal, gewoon helemaal niks aan de hand daarmee. Maar toch wordt het steeds weer herhaald. Mensen willen het blijkbaar erg graag geloven en herhalen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 18:25

Shadow0 schreef:
bigone schreef:
En waar waren de klasgenootjes op de basisschool, je verteld er over maar had er ook wat aan kunnen doen .

Ok, als je dat vindt: waar zijn wij dan? Wij, de 'klasgenoten'? Wat kunnen wij doen dat discriminatie vermindert? Want hier, in dit topic, ter plekke, is heel veel aan de gang, met behoorlijk wat onrecht. Daar kun je je tegen uitspreken, en ik heb het je nog niet zien doen.

Je spreekt nu mij aan, heel dapper, over iets dat meer dan 30 jaar terug is gebeurd (zonder interesse wat er werkelijk gebeurd is trouwens, je gaat meteen door naar het verwijt, zonder de context zelfs maar te willen kennen) maar ik zie jou hier in dit topic niemand aanspreken op vooroordelen ofzo. De verontwaardiging gaat vaak maar 1 kant op.

Welk onrecht spreek ik me niet tegen uit?

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 18:35

V_Naomi schreef:
Da's weer mooi met 2 maten meten dit. Dus wij moeten het maar gewoon okee vinden dat zelfs de benamingen van onze feestdagen niet meer 'openbaar' gebruikt mogen worden, omdat het die van andere religies tegen de borst stoot, maar moeten andersom wel hun geloof volledig accepteren en respecteren? Hoe krom is dat?? Voor mij maakt het wel wat uit, kerst heeft een grote emotionele waarde voor mij en dat ik dat niet eens zo mag benoemen met de kerstmarkt vind ik ronduit degoutant.

Dit gaat dus om organisatoren van markten die denken dat ze met de naam wintermarkt meer klanten trekken dan dat ze door het gebruik van die naam verliezen. Dus een keiharde commerciële reden, die niks met verbieden te maken heeft. En als jij gewoon de naam kerstmarkt wil gebruiken, dan heb ik zo het flauwe vermoeden dat de organisator van die markt jou echt niet verwijderd, dat is commercieel namelijk niet zo interessant voor hem.

Het is hetzelfde als supermarkten die voor de term winterfeest kiezen, dan kunnen ze voor sinterklaas, kerst en oud en nieuw één over meer dan een maand uitrollen, dat is qua herkenbaarheid en kosten voor hun interessanter. Maar dat betekent niet dat wij het niet meer over kerst mogen hebben.

Kortom, de reden om de term kerst niet te gebruiken is een commerciële keuze van bedrijven en heeft niks met het verbieden van die term of met het opleggen door andere bevolkingsgroepen te maken. En weet je wat het mooie is, dat geeft jou de kans om met je voeten te stemmen. Je kan er namelijk voor kiezen om naar een andere supermarkt te gaan, die wel reclame maakt met kerstfeest en je kan naar de markt van een organisatie gaan, die het wel kerstmarkt noemt. En als blijkt dat heel veel mensen hetzelfde gevoel als jij hebben en als die mensen ook allemaal op die manier reageren, dan wordt het feest een jaar later gewoon weer kerstfeest genoemd. Want dan komt zo'n organisatie erachter dat dat uiteindelijk meer klanten oplevert en dus commercieel interessanter is. Eigenlijk is het allemaal niet zo ingewikkeld :D

V_Naomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 18:40

Karl66 schreef:
V_Naomi schreef:

Dit gaat dus om organisatoren van markten die denken dat ze met de naam wintermarkt meer klanten trekken dan dat ze door het gebruik van die naam verliezen. Dus een keiharde commerciële reden, die niks met verbieden te maken heeft. En als jij gewoon de naam kerstmarkt wil gebruiken, dan heb ik zo het flauwe vermoeden dat de organisator van die markt jou echt niet verwijderd, dat is commercieel namelijk niet zo interessant voor hem.

Het is hetzelfde als supermarkten die voor de term winterfeest kiezen, dan kunnen ze voor sinterklaas, kerst en oud en nieuw één over meer dan een maand uitrollen, dat is qua herkenbaarheid en kosten voor hun interessanter. Maar dat betekent niet dat wij het niet meer over kerst mogen hebben.

Kortom, de reden om de term kerst niet te gebruiken is een commerciële keuze van bedrijven en heeft niks met het verbieden van die term of met het opleggen door andere bevolkingsgroepen te maken. En weet je wat het mooie is, dat geeft jou de kans om met je voeten te stemmen. Je kan er namelijk voor kiezen om naar een andere supermarkt te gaan, die wel reclame maakt met kerstfeest en je kan naar de markt van een organisatie gaan, die het wel kerstmarkt noemt. En als blijkt dat heel veel mensen hetzelfde gevoel als jij hebben en als die mensen ook allemaal op die manier reageren, dan wordt het feest een jaar later gewoon weer kerstfeest genoemd. Want dan komt zo'n organisatie erachter dat dat uiteindelijk meer klanten oplevert en dus commercieel interessanter is. Eigenlijk is het allemaal niet zo ingewikkeld :D

Als dat zo is, dan is het destijds door zowat alle officiële nieuwskanalen wel heel anders uitgelicht, daar kwam het toch echt vanuit het standpunt dat ik benoem. Wat natuurlijk prima kan, dat de media het verdraaid, maar dat maakt het niet minder ergerlijk voor mensen die erg aan kerst 'hangen', wat ook duidelijk te zien was in de massa's verontwaardigde reacties die erop kwamen. Dus misschien heb je dit jaar dan gelijk dat het weer vooral kerstmarkt zal zijn, omdat het op zoveel kritiek gebotst is.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 18:41

Ah wist ik niet. Bedankt voor de uitleg Karl. Klinkt logisch ook. Ben benieuwd of er daadwerkelijk een stijging in omzet ook is.

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 18:47

Svadilfari1 schreef:
Maar dan ondertussen krijg ik blikken met mijn kleurtje en blote armen en tattoo .

Willen mij in mijn land ! wat opdringen mbt standpunten
Willen mijn geloof / gebruik traditie afpakken.
En het plezier daarin ontnemen.
Waar ik met gay vrienden halverwege de jaren 90 op stap ging dat kan nu 25 jr later amper.

Jouw land? Heb je Nederland/België gekocht dan? Of ben je hier toevallig geboren en heb je daardoor geluk dat je een enorm privilege hebt en gun je daarom een ander (die waarschijnlijk hier ook geboren is, maar een andere huidskleur, naam of cultuur heeft), niks? Dat is echt ergens op gegrond. Dat jij toevallig hier bent geboren geeft je niet opeens meer rechten dan een ander, wat een bullshit.

Een kerstmarkt staat overigens doorgaans amper in het teken zoals Kerstmis volgens het geloof wordt bedoeld. Of vind jij de Kerstman, glühwijn en oliebollen/wafels happen op een kerstmarkt echt bij het christendom horen? Nee, eerder bij het winterseizoen. Dus ik vind een naamswijziging niet meer dan logisch.

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 18:52

Danique_G schreef:
bigone schreef:
Danique , geen gekleurde bril opzetten, de uitspraak van Akwasi en ook die van Afrye waren niet oke .
Geweld is niet de oplossing maar deze twee heren hebben KOZP de laatste week meer kwaad dan goed gedaan dus probeer dat niet goed te praten . Wanneer je dat niet kunt inzien dan weet ik het ook niet meer.

Praat ik niet goed. Maar zeggen dat het geweld tegen KOZP terecht is, is ook niet goed te praten. Daar was Akwasi braaf bij.

Er gaat heel veel pijn achter de uitspraak schuil. Ik zal zo even een oud bericht van mij erbij halen want ben beetje lui :o
De uitspraak is fout, maar ik sta nog steeds achter Akwasi.

Iedereen heeft andere normen en waarden, dat is duidelijk :+

Akwasi...brrrr...enge man, met hele enge uitspraken.
En dan te bedenken dat ie mee heeft gedaan aan een kinderprogramma op ned 3 om kids te laten ontspannen.
Neem aan dat de NPO maatregelen daarin treft.

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 18:54

En kerstmarkt is gewoon kerstmarkt <3

Maar daar wordt na de beeldenstorm, straatnamen veranderen en musea onder de loep nemen, tv programma's schrappen of verknippen vast ook een agenda punt van gemaakt.

V_Naomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 19:00

ravellie schreef:
En kerstmarkt is gewoon kerstmarkt <3

Maar daar wordt na de beeldenstorm, straatnamen veranderen en musea onder de loep nemen, tv programma's schrappen of verknippen vast ook een agenda punt van gemaakt.

Dit dus. Nee, ik vier kerst niet vanuit puur religieus standpunt, maar kerst is toch echt gewoon kerst, met de kerstman en kerstliedjes enzovoort. Mijn kerstboom word ook pas lang na kerst afgebroken, ik vind alles erom zo warm en fijn aanvoelen en word er helemaal blij van, en voor mij hoort die benaming er echt bij, 'winterfeest' voelt echt lang zo fijn niet.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 19:05

Bigone: bijvoorbeeld het aanhalen van misinformatie en vooroordelen rondom het 'afpakken van kerst' dat zelfs als het niet waar is, toch alvast gelinkt wordt aan bevolkingsgroepen. Of dus het onderscheid dat ik maakte: hoe er begrip is voor witte mensen die boos zijn op niet-witte omdat dat alleen maar gezien wordt als 'begrijpelijke reactie op' terwijl de boosheid van Akwasi of andere zwarte mensen die zich uitspreken nooit gezien wordt als reactie op zowel de discriminatie als de regelrechte haat die zij ontvangen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 19:18

Er waren vorig jaar bij ons wel wat scholen die onder druk van ouders geen kerstliederen meer zongen op de kerst eindeschooljaar uitvoering. Dat had echter niets met immigranten en moslims te maken maar met boze Jehova getuigen. Sterker nog, de moslim families vonden juist erg triest dat men zo‘n gebruik liet wegpoetsen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 19:18

elnienjo schreef:
Voor mij persoonlijk staat belang van kinderen uberhaupt nooit voorop :D

Waar maak jij je dan druk om?

V_Naomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 19:36

Sizzle schreef:
Er waren vorig jaar bij ons wel wat scholen die onder druk van ouders geen kerstliederen meer zongen op de kerst eindeschooljaar uitvoering. Dat had echter niets met immigranten en moslims te maken maar met boze Jehova getuigen. Sterker nog, de moslim families vonden juist erg triest dat men zo‘n gebruik liet wegpoetsen.

Daarom dat ik algemeen 'religies' benoem, niet enkel de islam/moslims :j

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 19:36

Ravellie wat vind je precies zo eng aan Akwasi en wat heb je precies van hem gezien? Alleen die uitspraak of heb je je verder in hem verdiept? Ik heb hem keer live gezien en vind zijn gedichten heel mooi. Vriendelijke man.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 19:43

Shadow0 schreef:
Bigone: bijvoorbeeld het aanhalen van misinformatie en vooroordelen rondom het 'afpakken van kerst' dat zelfs als het niet waar is, toch alvast gelinkt wordt aan bevolkingsgroepen. Of dus het onderscheid dat ik maakte: hoe er begrip is voor witte mensen die boos zijn op niet-witte omdat dat alleen maar gezien wordt als 'begrijpelijke reactie op' terwijl de boosheid van Akwasi of andere zwarte mensen die zich uitspreken nooit gezien wordt als reactie op zowel de discriminatie als de regelrechte haat die zij ontvangen.

Jij spreekt mij in je vorige bericht persoonlijk aan. Wanneer je mijn berichten had gelezen had je ook gelezen dat ik absoluut tegen welke discriminatie dan ook ben, of het nu kleur, geloof , haarkleur , afkomst is. Maar wat ik wel vind is de schijnheiligheid van bvb Akwasi en Afryre . Ik heb ze een persoonlijk bericht gestuurd met de vraag hoe zij denken over hun afkomst en of ze daar ook afstand van nemen . Want zij behoren tot de Ashanti stam en als er één groep in Afrika is die zeer welgesteld is geworden door handel in slaven zijn het die wel , hun voorouders . Ook die zijde mag belicht worden , doet niets af aan het feit dat er gediscrimineerd word op kleur/ras en geloof in Nederland , dat was en is fout. Echter, ik weiger om te knielen en spijt te betuigen omdat blanke voorvaderen er een rotzooi van gemaakt hebben en ik zeg ook geen sorry voor iets wat ik niet doe. En dat heeft niets racistisch of niet zien in zich .

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 21:31

Danique_G schreef:
Ravellie wat vind je precies zo eng aan Akwasi en wat heb je precies van hem gezien? Alleen die uitspraak of heb je je verder in hem verdiept? Ik heb hem keer live gezien en vind zijn gedichten heel mooi. Vriendelijke man.

Persoonlijk vind ik het hypocriet als iemand vindt dat Wilders voor zijn minder minder uitspraak vervolgd moet worden maar dat de uitspraak van Akwasi dat hij in november een zwarte piet in zijn gezicht gaat trappen als hij die tegenkomt moet kunnen. Ik vind dat ze allebei niet kunnen en vind het dus ook prima dat er tegen beide aangifte is gedaan. Dat ik tegen discriminatie ben wil namelijk niet zeggen dat ik vind dat je als anti discriminatie demonstrant alles mag zeggen of doen.

Wat de naamgeving van de feestdagen betreft. Het guur rechtse verhaal is dat de moslims die feestdagen van ons af willen pakken en dat de slappe politici en dan vooral de linkse politici daar in meegaan. Met die mensen wil ik graag wat cijfers doornemen. In Nederland is ca. 5% van de bevolking moslim. Dat wil zeggen dat ze goed zijn voor 7 à 8 zetels. Wilders en Baudet zijn maximaal goed voor ca. 20% van de kiezers, dat zijn dus ongeveer dertig zetels. Wie denken jullie dat er meer invloed hebben?

Dan kan je natuurlijk als guur rechts zeggen dat Wilders en Baudet geboycot worden en dat de moslims dus bij de rest van de partijen veel meer invloed hebben. Oké, laten we daar eens vanuit gaan. Dan gaan we het anders bekijken. De christelijke partijen, je weet wel die partijen die eigenaar zijn van de term kerstfeest hebben in de tweede kamer 27 zetels. Het CDA 19, de CU 5 en de SGP 3 zetels. Er is één partij die je kan beschouwen als moslim partij, namelijk Denk met drie zetels. Wie denk je dat er meer invloed hebben in de politiek, zeker als je in beschouwing neemt dat het CDA en de CU in de regering zitten, zeker als je in beschouwing neemt dat in tegenstelling tot de 5% moslims, meer dan 40% in Nederland zich als christen ziet.

Ja maar is dan het argument, die slappe linkse partijen in de tweede kamer laten zich allemaal voor het karretje van die gevaarlijke moslims spannen en dan zijn ze samen groter dan de christelijke partijen. Goed, laten we daar dan eens vanuit gaan. De linkse partijen hebben in de tweede kamer op dit moment 63 zetels, D66 19, GL 14, SP 14, PvdA 9, PvdD 4 en Denk 3. Daartegenover staat een rechts blok van 87 zetels, VVD 32, PVV 20, CDA 19, CU 5, SGP 3, 50+ 3, FvD 2, Groep Krol 2 en van Haga 1. Rechts is duidelijk groter dan links en is dat in Nederland altijd geweest.

Met andere woorden, ik kan geen enkele weldenkende case bedenken, waarbij die 5% moslims de overige 95% wel even stiekem via de politiek hun wil gaat opleggen. Wat de exacte cijfers in België zijn, dat weet ik niet, maar die zullen echt niet significant anders zijn als het gaat om moslim invloed. Kortom het is een verhaaltje van guur rechts, met als doel de moslims in een kwaad daglicht te stellen en waarbij ze niet te beroerd zijn om commerciële keuzes van bedrijven als een sinister plan van die gevaarlijke moslims te betitelen.

Svadilfari1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 22:25

Jennifuur schreef:
Svadilfari1 schreef:
Maar dan ondertussen krijg ik blikken met mijn kleurtje en blote armen en tattoo .

Willen mij in mijn land ! wat opdringen mbt standpunten
Willen mijn geloof / gebruik traditie afpakken.
En het plezier daarin ontnemen.
Waar ik met gay vrienden halverwege de jaren 90 op stap ging dat kan nu 25 jr later amper.

Jouw land? Heb je Nederland/België gekocht dan? Of ben je hier toevallig geboren en heb je daardoor geluk dat je een enorm privilege hebt en gun je daarom een ander (die waarschijnlijk hier ook geboren is, maar een andere huidskleur, naam of cultuur heeft), niks? Dat is echt ergens op gegrond. Dat jij toevallig hier bent geboren geeft je niet opeens meer rechten dan een ander, wat een bullshit.

Een kerstmarkt staat overigens doorgaans amper in het teken zoals Kerstmis volgens het geloof wordt bedoeld. Of vind jij de Kerstman, glühwijn en oliebollen/wafels happen op een kerstmarkt echt bij het christendom horen? Nee, eerder bij het winterseizoen. Dus ik vind een naamswijziging niet meer dan logisch.

Mijn eerdere (inhoudelijke ) reacties zijn on dit topic terug te lezen. Daarin heb ik aangegeven zelf een zwarte moeder te hebben . Die niet geboren hier is overigens keihard gewerkt tot haar 67e.
En mijn familie bestaat uit diverse culturen en verschillende nationaliteiten. Wij respecteren elkaars gebruiken. Een andere mening is ook prima en een ander geloof. En ga je gewoon naar het indiase feest pas je aan, en naar de katholieke kerk voor een bruiloft . Van huis uit lichtjes feest tot mijn schoen zetten.
Nog nooit heeft een familielid wat opgedrongen omdat het anders is.
Momenteel gebeurd dat wel in de samenleving
Ik ben niet zwart genoeg ( ook niet wit *D )
https://youtu.be/qqnPYydbLSw

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 22:37

...ik zou als christen graag zien dat allerlei commerciële toestanden niet meer met 'kerstmarkt' worden aangeduid.

Ik herinner me nog dat ik drie jaar geleden, in het seizoen dat kerstmarkten en wat al niet het mikpunt van aanslagen waren ter kerke ging.
In stad X was de kerstmarkt netjes geblokkeerd, de kerk deed het met de bescherming van de heilige Oscar Romero.
("Moet kunnen", al waren er ook kerkdiensten aangevallen.)

En aangezien ik als Nederlands staatsburger voordeel heb van akelige zaken zoals het Culuurstelsel (... men leze 'de' Max Havelaar...) en de wingewesten in de west,
ben ik niet te flauw of te beroerd om mijn privileges te erkennen, in woord en daad.
(Persoonlijk hoef ik geen sorry te zeggen, gesteld dat ik mijn privileges erken en daar naar handel. Simplistisch roepen 'dat ik niets fout gedaan heb' is een soort van struisvogelpolitiek.)