Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Lynnepinny schreef:mysa schreef:Nou, boeit mij persoonlijk weinig hoe zo'n markt heet. Wintermarkt vind ik eigenlijk nog wel leuker. En kerst is eigenlijk toch echt een christelijk feest. Zoveel mensen zijn niet christelijk (meer).
Zo voel ik dat ook. Boeien, zo lang het er nog maar leuk is
bigone schreef:En waar waren de klasgenootjes op de basisschool, je verteld er over maar had er ook wat aan kunnen doen .
Danique_G schreef:V_Naomi schreef:Strafbaar is het niet nee, maar hier in België is er afgelopen kerst beslist dat de kerstmarkten niet meer zo mogen noemen, nee dat moet 'wintermarkt of winterland' of iets in die trant zijn, maar geen 'kerst' want dat stoot mensen met een ander geloof tegen de borst. Wel, dat stoot mij verd*mme heel hard tegen de borst! Kerst is kerst, en die markten zijn kerstmarkten, punt uit! Moeten we dan maar alles aan 'onze' kant laten verdringen?? En dan schrikken ze ervan dat je je respect voor 'hen' verliest..![]()
Wat is de precieze motivatie erachter en van wie komt dit uit?
Shadow0 schreef:bigone schreef:En waar waren de klasgenootjes op de basisschool, je verteld er over maar had er ook wat aan kunnen doen .
Ok, als je dat vindt: waar zijn wij dan? Wij, de 'klasgenoten'? Wat kunnen wij doen dat discriminatie vermindert? Want hier, in dit topic, ter plekke, is heel veel aan de gang, met behoorlijk wat onrecht. Daar kun je je tegen uitspreken, en ik heb het je nog niet zien doen.
Je spreekt nu mij aan, heel dapper, over iets dat meer dan 30 jaar terug is gebeurd (zonder interesse wat er werkelijk gebeurd is trouwens, je gaat meteen door naar het verwijt, zonder de context zelfs maar te willen kennen) maar ik zie jou hier in dit topic niemand aanspreken op vooroordelen ofzo. De verontwaardiging gaat vaak maar 1 kant op.
V_Naomi schreef:Da's weer mooi met 2 maten meten dit. Dus wij moeten het maar gewoon okee vinden dat zelfs de benamingen van onze feestdagen niet meer 'openbaar' gebruikt mogen worden, omdat het die van andere religies tegen de borst stoot, maar moeten andersom wel hun geloof volledig accepteren en respecteren? Hoe krom is dat?? Voor mij maakt het wel wat uit, kerst heeft een grote emotionele waarde voor mij en dat ik dat niet eens zo mag benoemen met de kerstmarkt vind ik ronduit degoutant.
Karl66 schreef:V_Naomi schreef:Da's weer mooi met 2 maten meten dit. Dus wij moeten het maar gewoon okee vinden dat zelfs de benamingen van onze feestdagen niet meer 'openbaar' gebruikt mogen worden, omdat het die van andere religies tegen de borst stoot, maar moeten andersom wel hun geloof volledig accepteren en respecteren? Hoe krom is dat?? Voor mij maakt het wel wat uit, kerst heeft een grote emotionele waarde voor mij en dat ik dat niet eens zo mag benoemen met de kerstmarkt vind ik ronduit degoutant.
Dit gaat dus om organisatoren van markten die denken dat ze met de naam wintermarkt meer klanten trekken dan dat ze door het gebruik van die naam verliezen. Dus een keiharde commerciële reden, die niks met verbieden te maken heeft. En als jij gewoon de naam kerstmarkt wil gebruiken, dan heb ik zo het flauwe vermoeden dat de organisator van die markt jou echt niet verwijderd, dat is commercieel namelijk niet zo interessant voor hem.
Het is hetzelfde als supermarkten die voor de term winterfeest kiezen, dan kunnen ze voor sinterklaas, kerst en oud en nieuw één over meer dan een maand uitrollen, dat is qua herkenbaarheid en kosten voor hun interessanter. Maar dat betekent niet dat wij het niet meer over kerst mogen hebben.
Kortom, de reden om de term kerst niet te gebruiken is een commerciële keuze van bedrijven en heeft niks met het verbieden van die term of met het opleggen door andere bevolkingsgroepen te maken. En weet je wat het mooie is, dat geeft jou de kans om met je voeten te stemmen. Je kan er namelijk voor kiezen om naar een andere supermarkt te gaan, die wel reclame maakt met kerstfeest en je kan naar de markt van een organisatie gaan, die het wel kerstmarkt noemt. En als blijkt dat heel veel mensen hetzelfde gevoel als jij hebben en als die mensen ook allemaal op die manier reageren, dan wordt het feest een jaar later gewoon weer kerstfeest genoemd. Want dan komt zo'n organisatie erachter dat dat uiteindelijk meer klanten oplevert en dus commercieel interessanter is. Eigenlijk is het allemaal niet zo ingewikkeld
Svadilfari1 schreef:Maar dan ondertussen krijg ik blikken met mijn kleurtje en blote armen en tattoo .
Willen mij in mijn land ! wat opdringen mbt standpunten
Willen mijn geloof / gebruik traditie afpakken.
En het plezier daarin ontnemen.
Waar ik met gay vrienden halverwege de jaren 90 op stap ging dat kan nu 25 jr later amper.
Danique_G schreef:bigone schreef:Danique , geen gekleurde bril opzetten, de uitspraak van Akwasi en ook die van Afrye waren niet oke .
Geweld is niet de oplossing maar deze twee heren hebben KOZP de laatste week meer kwaad dan goed gedaan dus probeer dat niet goed te praten . Wanneer je dat niet kunt inzien dan weet ik het ook niet meer.
Praat ik niet goed. Maar zeggen dat het geweld tegen KOZP terecht is, is ook niet goed te praten. Daar was Akwasi braaf bij.
Er gaat heel veel pijn achter de uitspraak schuil. Ik zal zo even een oud bericht van mij erbij halen want ben beetje lui![]()
De uitspraak is fout, maar ik sta nog steeds achter Akwasi.
ravellie schreef:En kerstmarkt is gewoon kerstmarkt![]()
Maar daar wordt na de beeldenstorm, straatnamen veranderen en musea onder de loep nemen, tv programma's schrappen of verknippen vast ook een agenda punt van gemaakt.
Sizzle schreef:Er waren vorig jaar bij ons wel wat scholen die onder druk van ouders geen kerstliederen meer zongen op dekersteindeschooljaar uitvoering. Dat had echter niets met immigranten en moslims te maken maar met boze Jehova getuigen. Sterker nog, de moslim families vonden juist erg triest dat men zo‘n gebruik liet wegpoetsen.
Shadow0 schreef:Bigone: bijvoorbeeld het aanhalen van misinformatie en vooroordelen rondom het 'afpakken van kerst' dat zelfs als het niet waar is, toch alvast gelinkt wordt aan bevolkingsgroepen. Of dus het onderscheid dat ik maakte: hoe er begrip is voor witte mensen die boos zijn op niet-witte omdat dat alleen maar gezien wordt als 'begrijpelijke reactie op' terwijl de boosheid van Akwasi of andere zwarte mensen die zich uitspreken nooit gezien wordt als reactie op zowel de discriminatie als de regelrechte haat die zij ontvangen.
Danique_G schreef:Ravellie wat vind je precies zo eng aan Akwasi en wat heb je precies van hem gezien? Alleen die uitspraak of heb je je verder in hem verdiept? Ik heb hem keer live gezien en vind zijn gedichten heel mooi. Vriendelijke man.
Jennifuur schreef:Svadilfari1 schreef:Maar dan ondertussen krijg ik blikken met mijn kleurtje en blote armen en tattoo .
Willen mij in mijn land ! wat opdringen mbt standpunten
Willen mijn geloof / gebruik traditie afpakken.
En het plezier daarin ontnemen.
Waar ik met gay vrienden halverwege de jaren 90 op stap ging dat kan nu 25 jr later amper.
Jouw land? Heb je Nederland/België gekocht dan? Of ben je hier toevallig geboren en heb je daardoor geluk dat je een enorm privilege hebt en gun je daarom een ander (die waarschijnlijk hier ook geboren is, maar een andere huidskleur, naam of cultuur heeft), niks? Dat is echt ergens op gegrond. Dat jij toevallig hier bent geboren geeft je niet opeens meer rechten dan een ander, wat een bullshit.
Een kerstmarkt staat overigens doorgaans amper in het teken zoals Kerstmis volgens het geloof wordt bedoeld. Of vind jij de Kerstman, glühwijn en oliebollen/wafels happen op een kerstmarkt echt bij het christendom horen? Nee, eerder bij het winterseizoen. Dus ik vind een naamswijziging niet meer dan logisch.