steun onze boeren

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
juval

Berichten: 13436
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 20:26

tiepfoudt: mee eens _/-\o_

Maanon_
Berichten: 1145
Geregistreerd: 17-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 20:30

8nnemiek schreef:
Ik weet niet wat er hier wordt gespoten, het zou goed kunnen dat het wekelijkse goedje inderdaad tegen ziektes is, maar we hebben hier ook veel coloradokevers zitten, en ik weet wel dat ze daar veel tegen spuiten, maar ik weet niet hoe vaak ze dat gebruiken. Maar het valt wel op dat die akker behoorlijk ‘dood’ is, als in geen vogels en geen andere dieren.


Oh ja, coloradokevers zijn vervelend, kunnen veel eten die kleine beestjes!

Zonde inderdaad, wij hebben er gelukkig altijd wel hazen, fazanten, weidevogels en ander gespuis in en om zitten. Kan ook komen door onze akkerranden met gras (gebruikt door vogels/hazen) of bloemenmengsels (voor de insecten). De akkerranden zie je steeds meer komen, al is het alleen als ‘teeltvrije-zone’ ter bescherming van het oppervlaktewater en alles wat daar in leeft. Maar er zitten altijd vogels in te broeden en jonge haasjes in verscholen <3

Fijne uitzetting Tiepfoudt :)

Janneke2

Berichten: 23091
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 20:38

juval schreef:
denk je dat de boer voor zijn lol spuit?

Dat is totaal niet aan de orde.
Niemand heeft het over 'lol' gehad
- wel over het feit dat driekwart van de insecten niet meer geboren wordt.
Citaat:
het zijn gewasbeschermingsmiddelen die er voor zorgen dat de oogst niet mislukt, dat er ziektes en ongedierte uit de gewassen blijven. De middelen voldoen aan heel strenge regels en zijn uitvoering getest.

Ik denk dat dat ook iedereen duidelijk is.
En volgens 'de staat van de boeren' wil zo'n driekwart van de boeren naar een natuurlijker aanpak.
De hinderpaal is de godheid Economie, boeren die een hypotheek van 3 miljoen hebben, geen buffer om een minder jaar op te vangen - en dan betaalt het milieu het gelag.
(En op de lange duur wij allemaal, want Moeder Natuur zet je niet efkes buiten spel.)

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 20:41

Maanon_ schreef:
8nnemiek schreef:
Hier in de buurt worden alle insecten vakkundig platgespoten.
De aardappelen zijn het ergst, echt heel vaak worden die gespoten en de stank trekt bij ons de woonkamer in -O-
De prei wordt ook veel te vaak gespoten.
Sindsdien koop in nauwelijks nog aardappel en prei uit de winkel..
De maïs wordt hier nauwelijks gespoten, en daar zoeven dan ook veel zwaluwen boven..


Insecticiden worden niet vaak in aardappelen gespoten, maar 1-2 keer per jaar. Net als herbiciden, ook maar 1-2 keer per jaar.

Ziektebestrijding vooral gericht op phytophtora is eens in de 5-12 dagen, afhankelijk van het weer. Als het nat is zit je ongeveer om de 5-7 dagen. Als het zoals afgelopen zomer warm en droog is dan kan het 10-12 dagen wachten. Liefst zo min mogelijk, aan elke spuitbeurt hangt een flink prijskaartje.

Edit: kan zijn dat het zo vaak lijkt/is als het een nat jaar is, ivm de ziektebestrijding, bedoel ik te zeggen :+


Elke vijf dagen ging hier gif over de aardappels. En dat mijn paarden in de wei ernaast staan te grazen en hele wolken over zich heen krijgen interesseert men niet hoor. Of de kinderen die aan de andere kant op het erf spelen en lekker gif happen tijdens het fietsen op hun driewielertje.
Dat er inmiddels meer Parkinson voorkomt in landbouwgebieden maakt blijkbaar ook niets uit, er wordt gewoon doorgegift.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 20:45

Ninx schreef:
Enerzijds is dat waar. Anderzijds plukken we allemaal de kwalijke vruchten van het systeem.
De luchtkwaliteit, voedselveiligheid, zorg, onderwijs.... alles staat onder druk van 'groei', en die groei wordt alleen uitgedrukt in klinkende munt. En de bevolking brult mee met het mantra 'groei', maar realiseert zich niet dat die groei (en ook wanneer die groei straks in elkaar klapt) primair degenen toevalt die het al breed hebben.

Men moet zich dus realiseren dat wat er nu met boeren gebeurt een symptoom is. Het treft ons allemaal.
Je ziet niet voor niets wereldwijd protesten ontstaan, het systeem staat onder druk.

Ik ben met je eens dat je je beter kunt inzetten voor wat je WEL wil, ipv wat je NIET wil.
Het begint ermee groei anders te definiëren en niet de gehele samenleving van baby tot bejaarde voor de kar van een kapitalistisch systeem te zetten... een soort moderne slavernij.
Groei = groei in volksgezondheid, gezonde natuur/ water/ lucht, betaalbaar gezond voedsel & duurder ongezond voedsel, goed onderwijs, goede zorg. Dat het kapitalisme maakt dat we dit kunnen dragen is denk ik een misvatting, het kapitalisme heeft alle voorgaande zaken tot geldmachine gemaakt.

Ergens is het goed dat mensen de straat op gaan, en ik hoop dat nog veel meer mensen dit gaan doen. Maar dan niet om de politiek aan te moedigen hetzelfde beleid te continueren en intensiveren, maar om het roer om te gooien.

Ik zal toegeven dat mijn betoog wat ver gaat wellicht, maar al deze zaken zijn oorzakelijk verbonden helaas.


Ik denk niet te ver. Goed betoog.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 20:46

Maar ho eens even, waarom moet de stikstofdepositie gecorrigeerd worden naar het aantal inwoners?
Als ik naast een snelweg woon maakt het voor de hoeveelheid fijnstof die ik binnen krijg echt niet uit of ik daar in een huisje alleen woon, met 10 huisgenoten of in eem flat met 199 medebewoners. Het is niet alsof ik in dat geval 200x minder fijnstof inadem.

Edit: en als het nou nog was dat we hoofdzakelijk voor onszelf produceren dan snapte ik het nog maar ook dat is dus niet zo

Maanon_
Berichten: 1145
Geregistreerd: 17-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 20:54

Nikass schreef:
Elke vijf dagen ging hier gif over de aardappels. En dat mijn paarden in de wei ernaast staan te grazen en hele wolken over zich heen krijgen interesseert men niet hoor. Of de kinderen die aan de andere kant op het erf spelen en lekker gif happen tijdens het fietsen op hun driewielertje.
Dat er inmiddels meer Parkinson voorkomt in landbouwgebieden maakt blijkbaar ook niets uit, er wordt gewoon doorgegift.


Heb je een betrouwbare bron voor mij over Parkinson en een aangetoonde relatie met bepaalde stoffen? Kan er ook aangetoond worden in welke middelen dat zit?

Wij (alle boeren ga ik vanuit) laten de oogst niet kapot gaan nee, lijkt mij niet meer dan logisch.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 20:55

Maar het gif komt ook op het erf naast je, en daar hebben mensen niet om gevraagd.

Maanon_
Berichten: 1145
Geregistreerd: 17-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 20:58

Nikass schreef:
Maar het gif komt ook op het erf naast je, en daar hebben mensen niet om gevraagd.


Dus moeten boeren de oogst maar kapot laten gaan met nog meer financiële ellende als gevolg?

Mensen gaan zelf naast /in de buurt van boerenland wonen. En weet je, ik heb ook niet gevraagd om de snelweg hier vlakbij, met de nodige uitstoot. Of dat het industriegebied wordt uitgebreid, ook met de nodige uitstoot. Dat ga je echt niet voorkomen, of je moet ergens op een berg ver weg gaan wonen.

Tiepfoudt
Berichten: 1165
Geregistreerd: 21-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 21:00

@Margathea: Omdat er steeds aan alle kanten wordt geroepen dat Nederland het meeste stikstof uitstoot in Europa. Joh, dat lijkt me nogal logisch met zoveel volk en snelwegen (en vooruit, vee) op zo'n klein kluitje. De vergelijking gaat compleet mank en dat maakt imo ook dat mensen onrealistische doelen gaan stellen. Denk je echt dat wij in de buurt gaan komen van een Duitsland of Frankrijk?

Toegeven: de veestapel is in deze een makkelijk slachtoffer. We gaan toch niet de helft van onze snelwegen afbreken, stel je voor. Of nog erger, de helft van de bevolking het land uit zetten. Met het oog op gerechtigheid zou ik zeggen, stel dat na een sanering de veestapel met 20% is gekrompen, verbannen we dan ook 20% van alle auto's en vrachtwagens? Het antwoord laat zich raden.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 21:01

Laatst bijgewerkt door Nikass op 21-10-19 21:02, in het totaal 1 keer bewerkt

fransje23

Berichten: 15463
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 21:02

Nikass schreef:
Dat er inmiddels meer Parkinson voorkomt in landbouwgebieden maakt blijkbaar ook niets uit, er wordt gewoon doorgegift.


Het verband tussen bepaalde gewasbeschermingsmiddelen en Parkinson is ook gewoon aangetoond. In Frankrijk is Parkinson dan ook erkent als beroepsziekte bij wijnboeren.
Maar goed, we het mag gebruikt.. dus..

Vraag mij ook af of kanker boven gemiddeld voorkomt bij bollenboeren. Ik ken er verdomd veel die kanker hebben of er aan overleden zijn.

Janneke2

Berichten: 23091
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 21:03

Maanon_ schreef:
Nikass schreef:
Elke vijf dagen ging hier gif over de aardappels.....

Wij (alle boeren ga ik vanuit) laten de oogst niet kapot gaan nee, lijkt mij niet meer dan logisch.


Natuurlijk wil je als boer oogsten.
Daar gaat het niet om.

Ik ken mensen die teleurgesteld weg zijn gegaan uit Wageningen: daar leerde je om planten zo te ""veredelen"" dan ze alleen konden bestaan bij de gratie van veel kunstmest en insecticide.

Heb je zo'n soort aardappel op je land staan,
sta je voor een ellendige keuze.

Als ondernemer moet je je hypotheek afbetalen en je investeringen terugverdienen
als boer wil je de bodem (en noem het allemaal maar op) niet 'kapot' hebben.

8nnemiek

Berichten: 43536
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 21:07

In deze link staat een plaatje die de ammoniak uitstoot toont. Niet de stikstofoxides die de industrie uitstoot, alleen de ammoniak die hoofdzakelijk van veeteelt afkomstig is: https://www.mo.be/nieuws/uitstoot-ammon ... uwgebieden
Nederland kleurt griezelig rood, zeker in vergelijking met de rest van de wereld!

Dat boeren langer leven en geen luchtwegproblemen hebben betwijfel ik. Ik ben wel eens in een kippenstal geweest, daar houd ik het geen 10 minuten uit.. Varkensstallen idem. Dat kan niet gezond zijn.
Mijn opa was boer. Die is oud geworden, maar stamt dan wel uit de tijd waar boeren een handje vol vee hadden en geen bestrijdingsmiddelen gebruikte. Toch is hij overleden aan longproblemen/COPD.
De boer hier in de straat is vorig jaar overleden aan longkanker.
Maar hoe lang de huidige generatie boeren leeft, dat is afwachten natuurlijk. De oudjes van nu zijn simpelweg niet opgegroeid met de intensieve veeteelt.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 21-10-19 21:12, in het totaal 1 keer bewerkt

fransje23

Berichten: 15463
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 21:08

Maanon_ schreef:
Nikass schreef:
Elke vijf dagen ging hier gif over de aardappels. En dat mijn paarden in de wei ernaast staan te grazen en hele wolken over zich heen krijgen interesseert men niet hoor. Of de kinderen die aan de andere kant op het erf spelen en lekker gif happen tijdens het fietsen op hun driewielertje.
Dat er inmiddels meer Parkinson voorkomt in landbouwgebieden maakt blijkbaar ook niets uit, er wordt gewoon doorgegift.


Heb je een betrouwbare bron voor mij over Parkinson en een aangetoonde relatie met bepaalde stoffen? Kan er ook aangetoond worden in welke middelen dat zit?

Wij (alle boeren ga ik vanuit) laten de oogst niet kapot gaan nee, lijkt mij niet meer dan logisch.

https://www.akkerwijzer.nl/artikel/2192 ... parkinson/

Maanon_
Berichten: 1145
Geregistreerd: 17-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 21:14

Nikass schreef:
https://www.google.com/amp/s/amp.nos.nl ... hogen.html

Nee ze moeten lekker blijven gifspuiten, hebben de volgende generaties helemaal niks meer te oogsten. Maar hé wat geeft het, alles voor de "efficiënte" productie.


Interessant! Kan dus goed zijn dat het na 2021 van de markt gehaald wordt, ben benieuwd. Goed dat er aandacht voor is, ons had het (helaas) nog niet bereikt. En nee, het is niet zo dat dit ons niks doet, het is ook onze eigen gezondheid. ;)

Maargoed, gif spuit je niet voor de lol. Anders is er geen oogst of te weinig oogst om de kosten te dekken.

En dan komen we weer bij het begin van het verhaal: als er een fatsoenlijke prijs betaald wordt, zijn er aanpassingen mogelijk. We doen ons best, spuiten niet zodat het land er ‘mooi’ uit ziet, iedere uitgespaarde bespuiting is er 1, akkerranden ter bescherming van oppervlaktewater, etc. Maar tegen de prijs die nu betaald wordt kunnen we geen bedrijfsomschakeling doen, biologisch gaan boeren of laat staan oogsten laten mislukken.

laran

Berichten: 704
Geregistreerd: 16-04-08
Woonplaats: Lellens

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 21:17

Maanon_ schreef:
Nikass schreef:
Elke vijf dagen ging hier gif over de aardappels. En dat mijn paarden in de wei ernaast staan te grazen en hele wolken over zich heen krijgen interesseert men niet hoor. Of de kinderen die aan de andere kant op het erf spelen en lekker gif happen tijdens het fietsen op hun driewielertje.
Dat er inmiddels meer Parkinson voorkomt in landbouwgebieden maakt blijkbaar ook niets uit, er wordt gewoon doorgegift.


Heb je een betrouwbare bron voor mij over Parkinson en een aangetoonde relatie met bepaalde stoffen? Kan er ook aangetoond worden in welke middelen dat zit?

Wij (alle boeren ga ik vanuit) laten de oogst niet kapot gaan nee, lijkt mij niet meer dan logisch.


Was een paar week geleden een programma op ned 1 of 2 ? Over het gebruik van beschermingsmiddel in relatie met parkingson. Ik (Heb ook mijn pasje) werd er stiekem wel een beetje bang van....

En nee zonder is op dit moment ook geen optie, maar er moet echt veel beter na gekeken worden wat die middelen op de lange duur doen...

fransje23

Berichten: 15463
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 21:18

Ik denk dat iedereen graag een lange termijn visie :j
Niet de snelle winst of lapmiddelen maar een duidelijke koers. Wat mij betreft mag ook iedereen wat inleveren, boeren, burgers en buitenlui.

Maanon_
Berichten: 1145
Geregistreerd: 17-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 21:29

laran schreef:
Was een paar week geleden een programma op ned 1 of 2 ? Over het gebruik van beschermingsmiddel in relatie met parkingson. Ik (Heb ook mijn pasje) werd er stiekem wel een beetje bang van....

En nee zonder is op dit moment ook geen optie, maar er moet echt veel beter na gekeken worden wat die middelen op de lange duur doen...


Daar ben ik het ook helemaal mee eens, komend jaar zijn er al verschillende middelen verboden. En ik ga niet beweren dat dat onterecht is. Wel duur :+

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 21:31

Maanon_ schreef:
Nikass schreef:
https://www.google.com/amp/s/amp.nos.nl ... hogen.html

Nee ze moeten lekker blijven gifspuiten, hebben de volgende generaties helemaal niks meer te oogsten. Maar hé wat geeft het, alles voor de "efficiënte" productie.


Interessant! Kan dus goed zijn dat het na 2021 van de markt gehaald wordt, ben benieuwd. Goed dat er aandacht voor is, ons had het (helaas) nog niet bereikt. En nee, het is niet zo dat dit ons niks doet, het is ook onze eigen gezondheid. ;)

Maargoed, gif spuit je niet voor de lol. Anders is er geen oogst of te weinig oogst om de kosten te dekken.

En dan komen we weer bij het begin van het verhaal: als er een fatsoenlijke prijs betaald wordt, zijn er aanpassingen mogelijk. We doen ons best, spuiten niet zodat het land er ‘mooi’ uit ziet, iedere uitgespaarde bespuiting is er 1, akkerranden ter bescherming van oppervlaktewater, etc. Maar tegen de prijs die nu betaald wordt kunnen we geen bedrijfsomschakeling doen, biologisch gaan boeren of laat staan oogsten laten mislukken.


Dat begrijp ik, en ik vind dus ook dat de overheid de boeren moet helpen bij het omvormen van hun bedrijf.
Bijvoorbeeld zoals GL dat voorstelt. Maar boeren zijn allergisch voor GL en luisteren liever naar het CDA, en vervolgens verandert er nooit iets (niet ten goede in elk geval).

misterA
Berichten: 3125
Geregistreerd: 17-01-07

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 21:55

Promotopic van GL, we luisteren niet naar het CDA, ook niet naar VVD en al helemaal niet naar GL. Die doen voorkomen of er nog niks is gebeurd. Dat is dus niet juist. Het zou wenselijk zijn dat daar wat verandering in kwam.

Tiepfoudt
Berichten: 1165
Geregistreerd: 21-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 21:55

8nnemiek schreef:
In deze link staat een plaatje die de ammoniak uitstoot toont. Niet de stikstofoxides die de industrie uitstoot, alleen de ammoniak die hoofdzakelijk van veeteelt afkomstig is: https://www.mo.be/nieuws/uitstoot-ammon ... uwgebieden
Nederland kleurt griezelig rood, zeker in vergelijking met de rest van de wereld!

Dit is nog steeds appels met peren, zie mijn reactie op Margathea.

Kanttekening om jou afbeelding in enig perspectief te plaatsen: In Nederland komt 66% van de stikstofvervuiling door NOx en 33% door NH3. Van alle ammoniak komt zo'n 60% van de veehouderij. Als ik dat door reken kom ik op het volgende uit: van de totale stikstofvervuiling komt:
- bijna 20% van de veehouderij
- de overige 80% is afkomstig van verkeer, industrie en niet-veehouderij gerelateerde landbouw

En wie krijgt de twijfelachtige eer om het "stikstofprobleem" op te gaan lossen? De veehouderij 8)7

8nnemiek schreef:
Dat boeren langer leven en geen luchtwegproblemen hebben betwijfel ik. Ik ben wel eens in een kippenstal geweest, daar houd ik het geen 10 minuten uit.. Varkensstallen idem. Dat kan niet gezond zijn.
Mijn opa was boer. Die is oud geworden, maar stamt dan wel uit de tijd waar boeren een handje vol vee hadden en geen bestrijdingsmiddelen gebruikte. Toch is hij overleden aan longproblemen/COPD.
De boer hier in de straat is vorig jaar overleden aan longkanker.
Maar hoe lang de huidige generatie boeren leeft, dat is afwachten natuurlijk. De oudjes van nu zijn simpelweg niet opgegroeid met de intensieve veeteelt.

Ik heb nergens gezegd dat boeren langer leven, wel dat ik nagenoeg geen één boer ken met luchtwegproblemen. Het aantal boeren met kromme ruggen en kapotte knieën kan ik dan weer niet op 2 handen tellen. En, hoe verklaar je dan dat kinderen die opgroeien op een boerderij minder vaak astma en allergieën ontwikkelen? Zij groeien toch op in het hol van de leeuw.

Nikass schreef:
Dat begrijp ik, en ik vind dus ook dat de overheid de boeren moet helpen bij het omvormen van hun bedrijf.
Bijvoorbeeld zoals GL dat voorstelt. Maar boeren zijn allergisch voor GL en luisteren liever naar het CDA, en vervolgens verandert er nooit iets (niet ten goede in elk geval).

Als GL nu eens wat probeerde te doen aan de misdaadpraktijken van mevrouw Schouten, zoals het CDA op dit moment wél doet.... (zie de link die ik op de vorige pagina stuurde)

fransje23

Berichten: 15463
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 22:05


fransje23

Berichten: 15463
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 22:07

Denk dat we het weleens zijn dat mevrouw Schouten, en haar voorgangers, te grote steken hebben laten vallen.

Hebben we daar geen discussie over *\o/*

fransje23

Berichten: 15463
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 22:12

Eigenlijk denk ik dat de meeste mensen op de wereld lijden onder de druk van het grote geld . Geld wat verdient wordt door een zeer beperkte groep mensen. Geld maakt geld maar de prijs die betaald wordt betalen we allemaal.